om
door omekarel Oct 5, 2004 om 11:09
Vrije tijd & tuin

Ondertiteling breedbeeld

Waarom is het als je (meestal op de nederlandse zenders) eindelijk een breedbeeld uitzending hebt, dat dan de ondertiteling onder niet te lezen is.Komt er dan niemand op het idee om die ondertiteling in beeld te zetten, zodat ik en meerdere mensen die een breedbeeld TV hebben er dan ook gebruik van kunnen maken.Bij onze zuiderburen is het geen probleem bij de BBC is het ook ok geregeld nu ik er over nadenk in Duitsland is het ook geen probleem het is alleen hier een zooitje.Sommige DVD's hebben hier ook last van.Weet iemand hier een oplossing voor of waar moet je zijn met dit soort "problemen"

Ome Karel

450 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 5, 2004 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk even in de handleiding van de tv en stel het beeldformaat in op automatisch, het beeld wordt dan aangepast,
een andere mogelijkheid is om met de cursor op de afstandsbediening het beeld naar boven of naar beneden te scrollen

groeten tuinfreak

ve
door verwijderd - Oct 5, 2004 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar gaat het niet om het gaat over de ondertiteling als er een film is die wordt weergegeven in breedbeeld dan is in heel veel gevallen de ondertiteling niet meer te lezen omdat die verdwijnt onder in het beeld (zwarte balk)

ve
door verwijderd - Oct 6, 2004 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals tuifreak al schreef, kijk in de handleiding. Meeste tv's staan standaard op het 'normale' tv formaat, met een breedbeeld uitzending of DVD moet je de tv op breedbeeld zetten.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2004 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo omekarel,

Als je een vraag wil beantwoorden lees de vraag dan eerst eens goed, best beantwoorders. Het gaat hier niet om het verschuiven van het beeld bij breedbeeld uitzendingen maar om het feit dat ze hier in nederland niet nadenken bij het plaatsen van ondertitels. Wanneer de uitzending in breedbeeld is dan zal deze op een breedbeeld TV beeldvullend zijn. Als ze dan de ondertitels op gewoon 4:3 formaat op het scherm zetten dan valt de ondertiteling dus (gedeeltelijk)buiten het zichtbare beeld van de film. Als je het beeld zover verschuift dat de gehele ondetiteling leesbaar is dan haal je dus een stuk van de bovenzijde van de film af, en dat is toch niet de bedoeling. In de ons omringende landen zorgen ze er bijna altijd voor dat de gehele ondertiteling binnen het zichtbare beeld valt. Ik vrees dat je hier verder niets aan kunt doen en misschien leren ze het hier in nederland nog eens. Voorlopig dus óf in breedbeeld kijken en een stuk van de bovenzijde missen óf op standaard formaat kijken.

suc6.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2004 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eindelijk iemand de vraag snapt.en ik maar de gebruiksaanwijzing moeten lezen.Jammer dat jij ook geen "oplossing" weet.Eigenlijk had ik beter weer een "normale tv" moeten kopen, je zit voor 80% naar een lachspiegel te kijken zelfs nieuwe films die allemaal breedbeeld zijn die kunnen ze niet in de juiste verhouding uitzenden.En ik heb dan ook nog de pech dat mijn toestel alleen maar vaste presets heeft voor de verschillende beeld formaten (panasonic).Dus ik kan helemaal niet een beetje "smokkelen".

Onbegrijpelijk gewoon dat dit nog voorkomt in 2004

Iemand een idee wie je daarvoor zou kunnen benaderen?

Misschien J.P.Balkenende of heeft die zelf geen breedbeeld TV???

ve
door verwijderd - Jan 10, 2005 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan dit probleem is inderdaad weinig te doen. Op de publieke omroepen zijn een aantal programma's die daadwerkelijk in het 16:9  formaat worden uitgezonden. Als je goed kijkt zie je dan ook in de zwarte LEGE balken een paar donkerblauwe strepen staan. Hier zie je alle teksten in het beeldvlak en nets in de zwarte balken, dus een echte 16:9 uitzending. Helaas gebruiken ze dit bij de commerciele omroepen nog niet.

ve
door verwijderd - Feb 11, 2005 om 04:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moest inene erg denken aan die man die Philpis dacht te gijzelen vanwege de terreur van de breedbeel teevee! heb zelf ook teleurstellende ervaringen met breedbeeld, maar het vooral op de Nederlandse teevee. Buitenlandse zenders zenden veel meer breedbeeld uit. Gelukkig heb ik een toestel waar je met de afstandsbediening makkelijk heen en weer kunt schakelen tussen de verschillende instellingen. Ik kies er dan maar een uit die me het minst stoort. (De programma's werden er ook al niet beter van.. ;-)

ve
door verwijderd - Feb 11, 2005 om 05:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Net als de vorige reactie moest ik ook aan die man van die gijzeling denken. Eigenlijk had die man wel 'n punt, wij worden als consument een beetje 'gek' gemaakt met nieuwe technieken en hoe mooi dat wel is, ikzelf was in beginjaren '90 zo 'gek' om een van de eerste 16x9 Matchline toestellen te kopen, wel aardig, maar toen ik vorig jaar een nieuwe TV moest aanschaffen omdat ie helemaal op was, heb ik toch maar een normaal toestel gekocht, idd. het gedoe met zwarte balken en ondertitels 'schuiven' was ik gewoon zat, ben nu hartstikke blij met m'n (grootbeeld, dat wel !) 4x3 televisie. Overigins heb ik het idee dat zo'n beetje hetzelfde gebeurd met flat-televisies, consumenten worden maar gekgemaakt met hoe mooi (design, ruimtebesparend) dat wel is, en dus behoorlijk dieper in de geldbuidel moeten tasten, terwijl als je het goed beschouwd je beter een conventionele TV kan kopen, die alle nadelen (inbranden scherm, beperkte invalshoek van TV-kijken) niet ken.

Maar zo werkt dat in onze consumptiemaatschappij, altijd wat 'beters' en 'nieuwers' kopen dan je buurman, anders tel je niet mee !

Groetjes, bond007

ve
door verwijderd - May 22, 2005 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees de gebruiksaanwijzing van je tv.

ve
door verwijderd - May 23, 2005 om 07:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud draadje maar wel een uitstekend advies........

ve
door verwijderd - May 23, 2005 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede TV heeft hiervoor een aparte stand (hier heet die 16:9 ondertitel) zodat er geen vuiltje aan de lucht is.

ve
door verwijderd - May 23, 2005 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

snap het probleem ook niet, als ik hem gewoon afstem op breedbeeld met ondertiteling staat alles netjes in beeld, dus denk toch dat de eerste 2 tipgevers het bij het rechte eind hadden :-)

ve
door verwijderd - May 23, 2005 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niemand opgevallen dat de commerciele zenders nooit breedbeeld uitzenden, en dat de publieke regelmatig breedbeeld uitzenden, Nederland 1 bijna alles.

Dus als Talpa gaat uitzenden met TIEN dan weer een zender erbij met GEEN breedbeeld. De Reden??

Breedbeeld uitzenden kost investeringen en dat is natuurlijk niet het doel van commercie die hbben immers één doel: geld verdienen

Dus laten we ons sterk maken dat de publieke zenders alle 3 blijven bestaan!!

Bassie (zo dom ook weer niet)

ve
door verwijderd - May 23, 2005 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Varabas,

Brussel heeft een flinke som geld uitgegeven om breedbeeld in Europa tot standaard te maken. Deze subsidie is uiteraard via de landelijke overheden uiteraard bij de publieke omroepen terechtgekomen, niet alleen in Nederalnd, maar ook in de andere landen in de EU. Je merkt dan ook correct op dat de publieke omroepen vaker in breedbeeld formaat uitzenden dan de commercielen.

Het vervelende is echter dat de publieke omroepen in het buitenland (BBC, VRT, de Duitse zenders, etc...) deze subsidie veel beter hebben aangewend dan de Nederlandse omroepen. Vergelijk het aanbod breedbeeld in het buitenland eens met het Nederlandse en je bemerkt al gauw dat wij nog ver achterblijven bij onze buren.

Is dus de vraag eigenlijk: hoe heeft de overheid of de publieke omroep dit geld besteed?

Brynnar