du
door ducster900 Jun 7, 2007 om 18:04
Vrije tijd & tuin

Vijver kapot door bamboe buren.

Wij hebben bij ons in de tuin een vijver die tegen de grens van de tuin aanligt. Onze buren hebben daar aan hun zijde bamboe staan. Dit spul groeit nogal weelderig. Wij moeten dus regelmatig snoeien om het een beetje uit onze tuin te houden. Nu blijkt dat er een bamboe scheut door het vijverzijl op de bodem is heen gegroeid. De vijver is dus lek. Nu is 1 gat waarschijnlijk nog wel te dichten maar er zullen ongetwijfeld op den duur meerdere scheuten door heen gaan groeien. Reparatie en de vijver bamboe-proof maken zal een dure en tijdrovende klus worden. Moeten wij voor de kosten opdraaien of kan ik de buren aansprakelijk stellen? Het is tenslotte de bamboe die zij in hun tuin geplant hebben.

6657 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 7, 2007 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

je zou in ieder geval een praatje met de buren kunnen maken , en even overleggen  en uitleggen  hoe het zit met jou vijver en hun bamboe..
van vragen en overleggen word je altijd wijzer , misschien willen ze wel een deel vergoeden , ja heb je en nee kan je krijgen.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2007 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe is in de wet geregeld dat u het recht heeft om doorschietende wortels bij uw tuin ag te snijden of door te knippen, maar dat houdt nog niet automatisch in dat de buren ook jegens u aansprakelijk zijn voor de schade door de wortels. Wel redelijk is het als de buren op hun kosten een deugdelijke voorziening maken om het doorschieten van wortels in de toekomst te voorkomen, zodat niet opnieuw schade aan de vijver kan ontstaan.

ve
door verwijderd - Jun 7, 2007 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard zijn uw buren aansprakelijk voor de schade (in welke vorm dan ook) die hun beplanting bij u veroorzaakt.    Hoogstwaarschijnlijk hebben uw buren één van de vele bamboesoorten gekozen die nu eenmaal sterk woekeren.   Zo sterk zelfs dat niet alleen u maar ook nog eens de verdere buren op den duur van de bamboe kan "genieten". Uiteraard zullen uw buren voor de schade die hun beplanting aan buren toebrengt ook vergoed moeten worden.

Ik neem overigens aan dat uw buren die bamboe niet hebben aangeschaft om buren te pesten maar gewoon uit onwetendheid.    Er is maar één soort bamboe die niet sterk woekert en die zou dan ook geplant moeten worden en de aanwezige bamboe verwijdert (makkelijk gezegd maar nu hij woekert een enorme klus.)

De enige overblijvende methode is een stalen wand die minimaal 2 meter diep de grond in moet om uw tuin vrij te maken van de scheuten.

Google eens op "bamboe" waarbij er ook een nederlandse site is van een kweker die uitstekende voorbeelden heeft en adviezen geeft.  Ik ben er nu te lui voor om zelf dit nog eens op te zoeken.   Bovendien is er ook een Intratuinsite waar men vragen kan stellen over allerlei planten, ook over bamboesoorten die wel- en die niet (of weinig) woekeren.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jun 9, 2007 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nogal een stellig antwoord en helaas wordt dit niet gesteund door de wetgever. Kijk eens in Boek 5 BW.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2007 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

De juiste afstand

Wie een boom of heester wil aanplanten, moet zich houden aan de
wettelijk vastgelegde afstanden tot de erfgrens. Die afstanden zijn
minimaal:

• 2 m voor bomen, gerekend vanaf het midden van de stam.

• 50 cm voor heesters, hagen, platgesnoeide leibomen, en
knot- of leibomen lager dan 3 meter.

Het zou me trouwens niet verbazen als er voor de aanleg van een vijver ook een bepaalde afstand moet zijn tot de erfgrens!!

ve
door verwijderd - Jun 12, 2007 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen voor bomen zijn die afstanden opgenomen in het BW Boek 5.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2007 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens en tenslotte,

Zelfs bomen die verder staan dan 2 meter van de erfafscheiding, zelfs bomen die op de openbare weg zijn aangeplant maar met hun wortelstelsel de tegels van uw huur/erfpacht/eigengrond omhoog drukken is schade die verhaalt kan worden op de eigenaar van de boom.
(jurispudentie o.a. ook toegepast bij een geschil bij de Rijdende Rechter = gemeente contra huiseigenaar)= in dit geval een riool.

Van bamboe moet het bekend zijn dat veel soorten erg kunnen woekeren en vele meters verder omhoog kunnen schieten.
Gebeurt dit in andermans tuin dan is er gewoon sprake van verhaalbare schade.
Daar valt verder niets op af te dingen.

Mijn advies blijft dan ook gehandhaaft.

De Vrije Vogel