te
door teeteke Feb 8, 2017 om 11:46
Vrije tijd & tuin

Wat kan ik doen tegen een invasie van naaktslakken op mijn balkon? Teeteke

Ik heb een balkon van 2 bij 5. Er staan diverse plantenpotten. Ik heb al een aantal jaren last van naaktslakken. Het worden er steeds meer. Van alles geprobeerd. Van slakkenkorrels tot bier. Het vogelvoer dat ik ik s'winters aan de vogeltjes wil voeren, wordt zelfs door hun opgegeten. Ik zie nu al weer een hoop kleintjes. Help! Wat kan ik doen? Teeteke

15189 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 8, 2017 om 11:51
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Teeteke ,

Lees hier eens , klik op de rode regel , lees ook benedenaan de reacties .

http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/naaktslakken

gerbera
door gerbera - Feb 8, 2017 om 12:05
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het eerste wat u moet doen is kijken waar ze vandaan komen. Vaak bevinden zij zich overdag onder of tussen de potten. Ga als het donker is het balkon op en verwijder ze zoveel mogelijk met de hand, ook de kleintjes. Een ander alternatief is het gebruik van koperband. Breng dit om de pot, de slakken zullen daar niet overheen gaan en van de plantjes afblijven.
Heeft u de mogelijkheid strooi dan een breede rand cacaodoppen rond de potten, ook daar gaan ze niet overheen. Ook kunt u een bloempot nemen en daar wat vochtig stro in doen, zet die omgekeerd maar zodanig dat de slakken er onder kunnen kruipen. De slakken kruipen in de pot en bij dagelijks de pot ontdoen van slakken komt u ook een heel eind. Staat er een klimop of dichte struik in de buurt zullen ze zich daar overdag schuil houden. Suc6.

lovebird
door lovebird - Feb 10, 2017 om 13:06
36 Antwoorden / 0 Vragen

Om in 1e instantie de plantjes in de potten te beschermen smeer deze in met rand vasseline daar kruipen ze niet overheen waardoor ze niet bij de bladeren kunnen komen . Klinkt misschien raar maar ik heb hier goed resultaat mee bereikt.
Succes!

door 526996 - Feb 10, 2017 om 13:07
32 Antwoorden / 0 Vragen

Naaktslakken kruipen in donkere vochtige plekken kijk dus ook eens onder de bloempotten.verdelgen van de naaktslakken kan door zout over de slakken te gooien of slakkenverdelgingsmiddel te strooien.helaas zijn vogels niet gek op naaktslakken.

sc
door scorpio69 - Feb 10, 2017 om 13:12
15 Antwoorden / Vragen

Letterlijk:
op ieder slak zout strooien !
Is een gedoe, maar op de duur wordt de overlast veel minder of blijft zelfs weg.
Of - zolang het niet regent of hard waait - een 'grens' van zout strooien.

le
door leon vande Melkboer - Feb 10, 2017 om 15:38
1 Antwoorden / Vragen

diepvriesslakken ?

re
door red1 - Feb 10, 2017 om 16:10
329 Antwoorden / 1 Vragen

kleding kopen ??

dokun
door dokun - Feb 10, 2017 om 17:16
152 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Is het op uw balkon dan zo erg warm..? Normaliter zie je de slakken nu niet (zitten diep in de grond) ivm de kou. Er moet een bron zijn van waaruit die slakken op uw balkon steeds terug komen. Ze leven normaal in de grond. Ik zou al uw potten en bakken goed nakijken of daar misschien de bron zit waar ze zich steeds kunnen vermeerderen.

Omdat het nu erg koud is zijn ze er haast niet en hebben leggen ze zeker nog geen eitjes. Als u nu veel bakjes met bier neerzet zult u het overgrote deel kunnen doden. Dan zijn er straks niet zoveel over die eitjes gaan leggen.

Als u er op écht een biologische natuurlijke manier vanaf wilt kopen raad ik u aan dat met nematoden (aaltjes) te doen (zie info link onderaan dit bericht). Die vernietigen alle naaktslakken best wel snel. Maar u moet wachten totdat het warmer wordt met de bestrijding.

Wij hebben de nematoden (aaltjes) vaker gebruikt in onze moestuin werkt perfect. Maar ze komen wel steeds terug omdat het open grond/terrein is en de medetuinders  de slakken niet op deze manier bestrijden. Maar u met een balkon met potten en bakken heeft dat probleem niet. Dus als u het met de nematoden (aaltjes) gaat bestrijden dan bent u er na 1 x toepassen vanaf (duurt een paar weken).

Hier de link naar de webwinkel waar u de nematoden (aaltjes) kunt kopen. Het zijn een soort aaltjes maar ze zijn zo klein dat ze niet met blote oog te zien zijn. Dus helemaal niet eng ofzo... :) :)

U kunt ze nu nog niet bestellen, alleen als het warmer is (dacht pas in het voorjaar). U zou aan de webshop kunnen vragen wanneer ze weer beschikbaar zijn.

http://biocontrole.nl/naaktslakken-bestrijden

audb
door audb - Feb 10, 2017 om 18:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Naakte ambtenaren? vroeg ik me eerst af.

Maar gedroogde gist helpt door dat ze het opeten gaat de gist in hun darmen uitzetten en dan is het gedaan met de slak.

ge
door gewoon Vera - Feb 11, 2017 om 15:59
9 Antwoorden / 2 Vragen

Alle potten leeg maken, goed uitschrobben, de oude aarde in zakken afvoeren, bij de verse aarde de (dure maar zeer effectieve0 korrels van EscarGo mengen. Die jonge slakjes komen namelijk uit de grond.
Heel onmenselijk maar zeer affectief is: dagelijks alle slakken met zout bestrooien. Binnen een paar minuten is al het vocht eruit en zijn ze echt dood, zonder nog eitjes te hebben gelegd. Toch het balkon regelmatig goed schrobben met soda of schoonmaakazijn.