empee
door empee Oct 14, 2018 om 21:37
Vrije tijd & tuin
Welk dier maakt mijn gazon kapot ?

Na een lange maar te droge zomer is mijn gazon toch weer mooi groen geworden. Tot een paar weken geleden.
De laatste weken wordt er in het donker of vroeg in de ochtend flink gewoeld en gekrast in het gras, nog veel erger dan een hond dat zou kunnen. Vreemd voor een gewone woonwijk.
Wat zou dat kunnen zijn en hoe kom ik er van af?

43197 19 Rapporteer

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Oct 14, 2018 om 21:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Een egel misschien . Die graven zulke gaten in het gazon op zoek naar voedsel . Toevalig hebben wij het ook gehad 2/3wk geleden en in zag van dit weekend ineens savonds toe ik buiten zat egel lopen en later op gemak ging graven. Zet nu voer neer voor de egels en geen last meer.
Vaak vind je ontlasting in de buurt. Zwarte wormige slierten

tenormin
door tenormin Oct 14, 2018 om 22:21
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Met voer ook water geven, geen melk.

lo
door lovewinnie Oct 14, 2018 om 23:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik :) . Kreeg als tip, is er eten hoeven ze het niet op te graven en het werkt. Gazon is weer netjes. Dicht gegooid, bij gezaaid en mede door mooi weer zie je nu al nieuw gras

lo
door lovewinnie Oct 14, 2018 om 23:22
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt trouwens gewoon wat kattenvoer, honden voer of muesli gebruiken. Egelvoer kan okk. Geef zelf muesli

aurora1
door aurora1 - Oct 14, 2018 om 21:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mol? Konijn? Woelrat? Woelmuis?
In geval van egel (s) kunt u kijken of bakjes kattenvoer en een bakje water het graven doet stoppen.

tenormin
door tenormin Oct 14, 2018 om 22:20
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, zeker geen mol hoor. Die ruinïeren je gazon nog meer. Zijn voor zeker, egeltjes. Kreeg ze vroeger altijd 'op visite' . ;-)

lo
door lovewinnie - Oct 14, 2018 om 21:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Antwoord stond er 2x. 1 verwijderd :)

gerbera
door gerbera - Oct 14, 2018 om 22:08
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hier is inderdaad sprake van een egel die op zoek is naar emelten (larve van de langpootmug). Deze zitten tussen de wortels van het gras, vandaar dat het gras wordt weggekrabt om er bij te kunnen. Hier is verder niets aan te doen behalve gazonbemesting te gebruiken en regelmatig, in droge periode, s'avonds te sproeien zodat het gras zich kan herstellen

edrick3
door edrick3 - Oct 15, 2018 om 10:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zal wel geen wild zwijn zijn geweest. ;-)
Ter info: https://www.bustotaal.nl/blog/wat-te-doen-met-egels-in-de-tuin/

va
door vanja81 - Oct 15, 2018 om 12:00
6 Antwoorden / Vragen

Ook een interessante link: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/101220/Wat-moet-je-doen-als-er-een-egel-in-je-tuin-zit-en-wat-vooral-niet

Cookies
door Cookies - Oct 15, 2018 om 12:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is nog niet gezegd, geloof ik, maar ik denk dat het egels zijn. Lekker wat eten en drinken voor ze neer zetten, laten ze je gras met rust.

gs
door gscager - Oct 15, 2018 om 13:21
200 Antwoorden / 110 Vragen

mogenlijk woelmuizen ,graven kleine tunnels  verzakkingen enz moeilijk helemaal weg te krijgen kan met gifkorrels

sr
door srkooy - Oct 15, 2018 om 14:17
22 Antwoorden / 4 Vragen

Katten kunnen dit ook goed. Echter: ratten ook.

audb
door audb Oct 15, 2018 om 16:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Katten graven niet in gras maar in loszittende aarde en bedekken dan ook de ontlasting.

koekeloer
door koekeloer - Oct 15, 2018 om 15:12
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wild zwijn?

gerbera
door gerbera - Oct 15, 2018 om 15:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik mis in de reacties nog een buldozer;-))  (Woel)ratten en woelmuizen knabbelen aan de wortels van de grasmat, mollen zijn herkenbaar aan de molshopen en blijven ondergronds, konijnen knabbelen aan het gras en graven eventueel een gang, bij katten en wilde zwijnen is de ravage groter. Dus laten we het maar gewoon op egels houden die hier bezig zijn vooral omdat het op de late avond en nacht gebeurt. Waarschijnlijk omdat er te weinig slakken in de buurt zijn en de langpootmug deze zomer behoorlijk actief is geweest. U mag ze eventueel doorsturen naar mijn moestuin, die moet nog gespit worden en barst van de emelten;-))
Ps. Er lopen er al 3, pa, moe en een nakomeling, maar er is nog ruimte en voedsel voor meer. Bouw er gewoon nog een nesthoop bij.

audb
door audb - Oct 15, 2018 om 16:16
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik moest eers aan (brand) ganzen of eenden denken maar dat had u moeten horen.

Maar zoals al gezecht is het kunnen egels zijn die met hun pootjes graven.

Ne
door Nelewart - Oct 15, 2018 om 16:47
1 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk veenmol.
Even googlen en niet schrikken.
Graaf lege  jampotjes in je gazon, ze vallen er dan in.
Wat U er daarna mee doet is aan U.

gerbera
door gerbera Oct 15, 2018 om 21:48
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ook veenmollen leven ondergronds en knabelen voornamelijk aan de wortels. Zo ze bovengronds komen zie je hooguit een gangetje van een paar mm maar zullen ze niet aan het gras krabben.

mo
door mof - Oct 15, 2018 om 18:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vigmoontjes, overduidelijk.

edrick3
door edrick3 Oct 15, 2018 om 18:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

LOL

Cookies
door Cookies - Oct 15, 2018 om 22:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het zou ook een verward persoon kunnen zijn die denkt dat hij een egel is.

wi
door wijkjes - Oct 16, 2018 om 08:03
91 Antwoorden / 75 Vragen

Bij ons was het gazon ook erg kapot gemaakt , maar bij ons kwam het door de vogels die op zoek waren naar de grote dikke emelten. Was zo erg beschadigd dat wij wat gras er uit hebben gehaald en er bloem/plantperkjes van gemaakt hebben. De egels zitten bij ons alleen op het zand en maken niets kapot. Misschien omdat naast onze tuin een groot gras/speelveld ligt waar zij genoeg eten vinden.

Tetje

gerbera
door gerbera - Oct 17, 2018 om 16:14
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de foto goed bekijk vraag is mij af waar het "gazon" is. Ik zie alleen maar een hoop droog gras en onkruid op dat wat u gazon noemt. Juist door het laten liggen van afgemaaid gras is het een broedplaats voor beesies die daar lekker onder kruipen en waar o.a. egels dol op zijn, dat verklaard ook de graaf(schuif)plekken in het "gazon". Zou om te beginnen, nog voor de winter, er eens lekker met de grashark overheen te gaan, vervolgens stevig met de cultivator aan de slag te gaan en zoveel mogelijk onkruid wegsteken. In het vroege voorjaar landbouwkalk strooien en daarna, als het weer het toe laat, bij zaaien. Na het maaien het maaisel verwijderen af en toe wat gazonmest gebruiken en u krijgt dan een echt gazon waar minder in gewroet zal worden.

empee
door empee - Oct 17, 2018 om 20:59
179 Antwoorden / 140 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties, opmerkingen en adviezen. Ik ga er mee aan de slag en wacht het resultaat rustig af.
Groetjes