Bi
door BibiML Dec 27, 2019 om 13:27
Vrije tijd & tuin

Wellness giftcard

Ik heb een wellness giftcard kado gekregen.
Door privé omstandigheden heb ik er een tijd niet naar omgekeken en dus ook niet online een saldo gecheckt of iets.

nu wil ik saldo check doen om te kijken wat ik kan besteden, staat er : uw kaart is verlopen.

ik weet geen uitgiftedatum of geldigheidstermijn. Ook het bedrag weet ik niet. Dit staat niet op de kaart beschreven.

zij zeggen mij pech het is verlopen er staat op de kaart 12 maanden geldig.

mag en kan dit zomaar?

6123 7 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2019 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat kan zomaar.

Bi
door BibiML Dec 27, 2019 om 13:35
Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht altijd dat er een datum op moet staan?

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 27, 2019 om 13:49
7213 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:
   zorg er voor dat uw Welness Giftkaart nog geldig is (geldig tot 1 jaar na uitgifte).
   U kunt de geldigheid zien op de website.
   https://www.wellnessgiftcard.nl/giftcard-gekregen/hoe-werkt-het/

justmeagain
door justmeagain - Dec 27, 2019 om 15:15
623 Antwoorden / 8 Vragen

Toch vooral vervelend dat u in geen 365 dagen tijd heeft gevonden om van dit Wellness cadeau te genieten.

aurora1
door aurora1 - Dec 27, 2019 om 17:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja.
Sneu voor de gulle gever.

edrick3
door edrick3 - Dec 27, 2019 om 17:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoe lang is je cadeaubon geldig?

Hoe lang is je cadeaubon geldig? De geldigheidstermijn is per bon verschillend. Cadeaubonnen zijn lang niet altijd onbeperkt geldig. Dit zijn je rechten.

Wat zijn je rechten?

  • Staat er geen uitgift- of vervaldatum op de bon of kaart? Of staat er nergens op vermeld waar je de geldigheidsdatum kunt vinden (bijvoorbeeld op een site)? Dan is de bon onbeperkt geldig.

  • Als er wel een uitgiftedatum is vermeld maar geen vervaldatum, dan heb je in ieder geval minimaal 5 jaar de tijd om hem in te wisselen. Het is niet zo dat de bon daarna dan niet meer geldig is, maar het kan mogelijk discussie opleveren.

  • Cadeaubonnen kunnen korter dan 5 jaar geldig zijn, maar dan moet dit op de bon staan.

  • Korter dan 1 jaar geldig mag niet. Tenzij de verkoper kan aantonen dat dit redelijk is, bijvoorbeeld als het gaat om consumptiebonnen bij een concert of festival.

  • Bovenstaande regels zijn de wettelijke regels. De Consumentenbond en de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten hebben algemene voorwaarden vastgelegd. Afgesproken is dat bonnen waarmee consumenten iets in een winkel kunnen kopen minimaal 3 jaar geldig zijn. Bonnen voor een 'belevenis' (iets in natura) moeten minimaal 2 jaar geldig zijn, met een mogelijkheid tot 1 jaar verlenging tegen een kleine vergoeding. Deze voorwaarden gelden alleen voor cadeaubonuitgevers die zich aansluiten bij de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten, en alleen voor bonnen die ze vanaf dan verkopen. Op de website van de Stichting kun je nagaan welke cadeaubonuitgevers zijn aangesloten bij het keurmerk.

Geldigheid

Het is vervelend als je niet weet hoelang de kaart nog geldig is. Er staat dan geen uitgiftedatum op de cadeaukaart of waar je die kunt vinden. Tot welke datum je de kaart nog kunt gebruiken, kun je meestal checken via de site van de cadeaukaart of bij de kassa in de winkel.

Ons advies is om een cadeaubon zo snel mogelijk uit te geven of zelf goed in de gaten houden hoe lang de bon nog geldig is. Wacht je lang met inwisselen, dan loop je meer risico op inleverproblemen bij faillissement. Dit geldt zeker bij bonnen die je maar bij 1 winkel(keten) kunt inleveren.

Tip: bekijk of je cadeaubon nog andere beperkende voorwaarden heeft.

Cadeaubon verlopen?

  • Heb je een verlopen cadeaubon gevonden? Bel dan de uitgever en leg de situatie uit. Soms kun je een bon tegen betaling verlengen of krijg je uit coulance een deel van de waarde in de vorm van een nieuwe kaart.
  • Je kunt een verlopen bon ook doneren aan een goed doel. Kijk op doneerkadobon.nl voor meer informatie.

(Bron)

Redacteur
door Redacteur - Dec 28, 2019 om 14:59
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo Bibiml,

Al in 2015 heeft Kassa uitgebreid aandacht besteed aan (de geldigheidsduur van) cadeaubonnen. We hebben destijds de Kassa-kijker gevraagd verlopen cadeaubonnen in te leveren (dit werd massaal gedaan!), en bij diverse uitgevers heeft Kassa een compensatie kunnen regelen. Het geld is toen naar een goed doel gegaan, namelijk de Linda Foundation. Daarmee was het probleem natuurlijk nog niet opgelost.

In 2016 heeft de Consumentenbond samen met zes uitgevers twee nieuwe richtlijnen opgesteld, onder de noemer Stichting Keurmerk Cadeaukaarten: zo moeten cadeaubonnen minimaal drie jaar geldig zijn en er moet duidelijker gecommuniceerd worden wanneer de bon is ingegaan. De uitgevers die zich daarbij (in 2016) hebben aangesloten zijn: VVV Cadeaubon, Fleurop Bloemenbon, De Pluim, Nederlandse Boekenbon, Nationale EntertainmentCard en Weekendjeweg.nl Cadeau Card. (Grote uitgeverijen zoals Bongo, Gift for 2 en DIDIX ((de uitgevers van cadeaubonnen waar we de meeste klachten over binnen kregen)) zaten er in 2016 niet bij).

Een Stichting Keurmerk Cadeaukaarten is een stap in de goede richting, maar het is voor bedrijven geen (wettelijke) verplichting om cadeaubonnen 3 jaar geldig te maken. Onze reportage van 2016 over Keurmerk Cadeaubonnen kun je hier bekijken, meer informatie erover en wat je alsnog kunt doen lees je hier.

Met vriendelijke groet,
Danny
Redactie Kassa