Gu
door Gubbiej Feb 15, 2016 om 17:58
Winkels & webshops

Mag een webshop annuleringskosten rekenen als dat in hun voorwaarden staat?

Goedemiddag,
Onlangs heb ik een bandenset met velgen gekocht bij autobandenmarkt.nl. Na de aankoop heb ik besloten toch af te zien van de koop. Toen de banden bezorgd werden heb ik het pakket niet aangenomen en ging dus weer retour afzenden. Ik heb ook een mail gestuurd om mijn bestelling te annuleren. In hun antwoord staat dat zij bij annulereing 120 euro montage/verzendkosten rekenen. Op de factuur staan nergens montage kosten beschreven. In hun voorwaarden staat wel dat zij 120 euro rekenen bij annulering van een set omdat deze naar individuele wens van de klant gemaakt worden. De banden en velgen zijn beide gewoon uit een standaard rolmenu op hun website gekozen. Mogen zij deze kosten rekenen en zo ja zijn deze dan niet buitensporig?

1971 4 Rapporteer

La
door Lachebekje - Feb 15, 2016 om 18:24
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste gubbiej,

nee dat mag niet, u kunt een en ander ook nalezen op de site van Consuwijzer.

Gu
door Gubbiej Feb 15, 2016 om 18:51
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp zijn hun algemene voorwaarden niet conform de wetgeving omtrent koop op afstand en zouden ze deze ook eigenlijk moeten aanpassen?

La
door Lachebekje Feb 15, 2016 om 20:17
9 Antwoorden / 1 Vragen

De wet gaat boven de algemene voorwaarden. Als in de algemene voorwaarden is opgenomen dat er annuleringskosten in rekening worden gebracht tijdens de wettelijke bedenktijd dan is dit dus in strijd met de wet en niet correct. Een bedrijf dwingen om bepaalde algemene voorwaarden te hanteren is nog niet zo gemakkelijk maar men dient zich uiteraard wel aan de wet te houden. Dat kan dus betekenen dat passages uit de algemene voorwaarden geen enkele waarde hebben (wel te hopen dat niemand er in trapt of er zich door laat intimideren).

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2016 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het in hun voorwaarden opgenomen is, mogen zij wel de retour transportkosten rekenen.

staat daarover niets in hun voorwaarden, dan mag dat ook niet.

hutch
door hutch - Feb 15, 2016 om 23:08
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zoals ik het bekijk hebben zij, op/naar uw wens, de door u uitgezochte banden op de door u uitgezochte velgen gemonteerd.
Zij hebben dus een set samengesteld geheel naar uw wens.

Het lijkt mij dat in dit geval de kosten voor dat samenstellen door u vergoed dienen te worden, dus die montagekosten.
En als ik de voorwaarden van hen goed interpreteer, zijn ook de kosten voor retourzending voor u (als klant).

Dat samen zou dus heel goed die € 120,-- kunnen zijn.

Het gaat hier dus wel om 'standaard' artikelen, maar ook om het samenstellen daarvan.

Als u die artikelen los besteld had, dus zonder dat de banden op die velgen gemonteerd waren, had u hoogstens de retourkosten moeten betalen.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 15, 2016 om 23:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een samengesteld product valt onder het herroepingsrecht.

ACM:

Situaties die niet onder de uitzonderingen vallen en waarvoor dus wel bedenktijd geldt

Hieronder staan voorbeelden van situaties waarbij de bedenktijd gewoon geldt. En waarvoor dus geen uitzondering geldt:

  • Computers die zijn samengesteld op verzoek van de consument.
---------------------------------------

Bij het herroepingsrecht geldt de volgende regel. Alleen de kosten voor retourneren zijn voor de consument, alle andere kosten mogen niet in rekening worden gebracht.