dr
door dreuzeltje Mar 6, 2007 om 14:29
Winkels & webshops

Postorderbedrijf Otto

Laatst heb ik een bestelling gedaan bij Otto.nl maar deze bestelling kwam voor mij te laat thuis gestuurd ..Dus heb ik hem terug gestuurd zonder de artikelen te hebben geopend, alleen de zak want dat kon niet anders ivm de retourbon.

Vandaag kreeg ik alsnog een rekening binnen van 7,81 .Nu zal iemand mss wel zeggen wat een bedrag , wat zeur je nu maar ik vind dit een hoop geld voor niets want in feite is dat ook zo .Ik heb niks gekocht en toch moet ik dit bedrag betalen .

Nu is mijn vraag kan dat zomaar en waar zou ik hierover een klacht in kunnen dienen .Bij Otto zeggen ze dat je gewoon de verzendkosten dient te betalen maar die zijn 5,50 euro en dan nog bij Wehkamp en Neckermann is dit niet het geval .Dit kan toch niet zomaar , dit is toch diefstal .Als 1000 mensen iets bestellen en toch terug sturen rekenmaar eens uit , das toch een lekker bedrag .

1263 6 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Mar 6, 2007 om 14:48
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Dreuzeltje,

Bij een koop op afstand heb je als consument volledig het recht om een gekocht artikel binnen 7 werkdagen te retourneren. Hier is geen opgave van reden voor nodig: dit is gewoon een wettelijke bescherming van de consument.

De enige kosten die Otto aan u mag rekenen, in geval van terugsturen, zijn de kosten voor het retourzenden zelf. Waarschijnlijk worden deze nu aan u berekend. Kijkt u even goed na of dit het geval is?

Dit alles volgens Artikel 46d uit het Burgerlijk Wetboek 7.

Mvgr - B

dr
door dreuzeltje - Mar 6, 2007 om 14:49
7 Antwoorden / 5 Vragen

Het zijn de kosten van het verzenden , bankkosten van de acceptgiro , kostenpapieren rekening overzicht en rentekosten

brynnar
door brynnar - Mar 6, 2007 om 15:07
1782 Antwoorden / 27 Vragen

... en dat mag dus niet:

Uit BW7, artikel 46d):

  1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de
    koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te
    ontbinden.
    Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2
    gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is
    van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de
    tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde
    eisen.
  2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper,
    behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van
    de zaak,
    aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
  3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper
    recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde.
    De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval
    binnen dertig
    dagen

Waag er eens een briefje aan en wijs ze hierbij op bovenstaand wetsartikel. Als de Eur 5,50 betrekking heeft op het retourzenden, dan mogen ze dat in rekening brengen, meer niet.

Meer interessant leeswerk hierover, namens onze Overheid, de Consumentenautoriteit, de NMA en de OPTA:
  1. Ruilen

<script language="javascript" type="text/javascript">
teller = teller+1;
if (teller>5){
document.write("
hutch
door hutch - Mar 6, 2007 om 15:11
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Bankkosten, acceptgiro e.d. mogen niet in rekening gebracht worden.

De letterlijke tekst luidt namelijk (lid 2 van door Brynnar genoemd artikel):

"In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen."

Dus in dit geval alléén de portokosten. Mijn advies: maak alleen die (door u genoemde) 5,50 euro over en stuur er direct een mailtje achteraan dat de rest 'wederrechtelijk' is.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Mar 6, 2007 om 15:12
4515 Antwoorden / 29 Vragen

gelijktijdig gepost, Brynnar. . . .

es
door esden37 - Mar 30, 2007 om 17:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nog veel zotter is het dat je een papierenkostenoverzicht krijgt zonder hierom gevraagd te hebben kosten € 0,50 per keer. Dit bedrag zal ook in jou 7,81 zitten. Ik had nog een rekening open staan van €1,25 + dat op dit overzicht ook kosten á € 0,50 te vinden waren, dus totaal nu € 1,75. Ik ben echter niet van plan om dit te betalen. Ze beloven je daar namelijk ook een kadootje die je nooit krijgt. Ik ben niet van plan ooit nog iets bij hun te bestellen. Ze proberen je eerst te lokken met kadootjes en vervolgens laten ze je kosten betalen waar je niet eens om gevraagd heb.