fr
door frank-borne Apr 23, 2012 om 14:39
Garantie & verzekeringen

50% uitbetaling van schadebedrag

Goedemiddag,

Een maand geleden is onze bank kapot gebeten door de hond van mijn schoonzus. Ze is hier blijven logeren en had de hond bij zich. De hond heeft 's nachts in de kamer gelopen en is dus gaan bijten op verschillende meubels (waaronder een bankstel van 2 jaar oud). Er is vorige week een schade-expert langsgeweest en hij kwam uit op 675,- schade. Na een telefoontje met de verzekeraar (Baartman assurantien te Borne) bleek dat wij maar 50% van het bedrag uitbetaald krijgen omdat de verzekerde blijkbaar teveel risico heeft gelopen om de hond van 1 jaar (die volgens hen te jong is) alleen in de kamer te laten. De hond heeft bij mijn schoonzus nog nooit iets kapot gemaakt en heeft wel vaker ergens anders overnacht.

We moesten de rest maar verhalen op de verzekerde.
Kan dit zo? Waarvoor ben je dan verzekerd??

3228 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 23, 2012 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een verzekerde heeft ook eigen verantwoordelijkheid. Je kunt niet alles op je verzekering afschuiven. Om een jonge hond de hele nacht in z'n eentje los te laten lopen (zonder toezicht) in een vreemde omgeving is vragen om problemen.

Door het mede zelf verantwoordelijk zijn voor een deel van de schade door schoonzus, wordt er maar de helft uitgekeerd.

Schoonzus had maatregelen moeten nemen dat de hond geen vrij spel had in een vreemde omgeving. Dat ze dat niet heeft gedaan, wordt haar terecht verweten.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Vladja zegt: u en uw schoonzus zijn samen aansprakelijk.
Het achterlaten van een (jonge) hond in een (voor de hond) vreemde omgeving, en dan ook nog een hele nacht lang, is iets wat een risico op schade inhoudt. Omdat het weliswaar de hond van uw zus is, maar u zelf ook akkoord bent gegaan met het achterlaten van de hond, is de 'schuld' (aansprakelijkheid) verdeeld.
De verzekering van uw schoonzus heeft door die 50% te betalen, alles vergoed waarvoor uw schoonzus aansprakelijk is. U kunt dus niets méér op haar verhalen. Zij is immers niet méér aansprakelijk.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat ik al dat 6 dagen geleden gesteld had.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu is het definitief.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat er mij om dat de laatste opmerking van TS, dat hij/zij zelf de overige 50% maar op de schoonzus moest verhalen, niet (expliciet) is gecorrigeerd. U zult het met me eens zijn, dat er niet méér op de schoonzus te verhalen valt.

U eindigde uw reactie met "Schoonzus had maatregelen moeten nemen dat de hond geen vrij spel had in een vreemde omgeving. Dat ze dat niet heeft gedaan, wordt haar terecht verweten.". Dit, in combinatie met wat TS opschreef dat de verzekeringsagent gezegd zou hebben dat TS de rest van de schade maar op haar schoonzus zelf moest verhalen, geeft een verkeerde indruk.
Schoonzus is maar 50% aansprakelijk, de verzekering van schoonzus heeft 50% betaald, en daarmee houdt het op. Er valt als gevolg van aansprakelijkheid niet méér bij schoonzus te halen.
(Of schoonzus zich wel voor méér verantwoordelijk voelt is een ander verhaal, maar puur op grond van het aansprakelijkheidsrecht blijft TS met die andere 50% zitten wegens risico-aanvaarding.)

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

hanneke schreef op zondag 29 apr 2012, 12:32:
(Of schoonzus zich wel voor méér verantwoordelijk voelt is een ander verhaal, maar puur op grond van het aansprakelijkheidsrecht blijft TS met die andere 50% zitten wegens risico-aanvaarding.)

Allemaal leuk en aardig, maar dan ga je er dus van uit dat de schadenlijdende partij had mogen verwachten dat er een kans bestond dat de hond schade zou aanrichten. Het lijkt mij niet geheel vreemd als schoonzus van te voren had aangegeven dat het volkomen veilig was en dat de hond nooit iets kapot mmaakte. Leuk dat die verzekering maar 50% betaald, maar schoonzus is er ook nog.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verzekering erkent de aansprakelijkheid van schoonzus voor de schade, anders vergoeden ze geen cent van de schade.

Maar in de algemene voorwaarden bij (schade)verzekeringen staat ook altijd, dat de verzekeringnemer de plicht heeft om maatregelen te nemen om schade te voorkomen (en het dus niet maar op z'n beloop kan laten onder het mom: ik ben toch verzekerd).

En daarin is schoonzuster te kort geschoten door een jonge hond zonder toezicht 's nachts los te laten lopen in een vreemde omgeving. Dat wordt haar verweten door de verzekeringsmij en daarom is een korting 50% toegepast. Dat tast echter de 100% aansprakelijkheid van schoonzuster niet aan.

Want volgens: Burgerlijk Wetboek Boek 6

Artikel 179

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

(De uitzonderingsgevallen van de vorige afdeling zijn hier nier aan de orde).

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas. Het zonder toezicht, gedurende een hele nacht, achterlaten van een (jonge) hond in een (voor die hond) vreemde omgeving, geeft een risico op schade. En daarvan zegt de jurisprudentie dat het een algemeen bekend feit is.
Daarom heeft de verzekeraar ook maar 50% vergoed, omdat er maar 50% aansprakelijkheid bij de schoonzus ligt. De andere 50% ligt bij TS zelf, die het risico heeft genomen.

Als TS vindt dat er meer aansprakelijkheid is, bijvoorbeeld door die uitspraken van schoonzus, dan moet TS dat aantonen. (Het "Wie eist, bewijst"-principe dat in het aansprakelijkheidsrecht geldt.)
In het algemeen zal een uitspraak van een eigenaar dat het wel goed komt, echter niet als voldoende reden worden gezien om meer aansprakelijkheid toe te rekenen, of althans: de risico-aanvaarding te verminderen. Iedere eigenaar zal zeggen dat de hond hartstikke braaf is en nooit wat doet, en dat zal vaak ook nog wel waar zijn. Maar dan nóg is het een kwestie van logisch nadenken dat je een (jong) dier niet een hele nacht alleen moet laten in een (voor dat dier onbekende) omgeving. Of in ieder geval dat het altijd kan gebeuren dat zo'n dier toch iets kapot maakt. Het is en blijft een dier, tenslotte. En als je zo'n dier dan toch zonder toezicht een hele nacht achterlaat, dan loop je dus 'bewust' een risico.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van risico aanvaarding door gastvrouw is hier in het geheel geen sprake.

Dat zou het geval zijn geweest als van de zijde van de gastvrouw, als deze actief (zelf) zou hebben voorgesteld om de hond maar los te laten lopen, terwijl schoonzus opsluiting etc. had voorgesteld.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,
Uw reactie en de mijne hebben elkaar gekruist; ik reageerde op Winterman.

In reactie op uw stelling inzake de aansprakelijkheid voor dieren op grond van artikel 6:179 BW het volgende.
U heeft helemaal gelijk dat op grond van die wet, schoonzus in beginsel aansprakelijk is voor de schade.
Daarna komt echter nog artikel 6:101 BW, waarin aan een benadeelde een gedeelte "eigen schuld" (nare term, maar bij gebrek aan beter) kan worden toegekend:

Wanneer de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend, wordt de vergoedingsplicht verminderd door de schade over de benadeelde en de vergoedingsplichtige te verdelen in evenredigheid met de mate waarin de aan ieder toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen, met dien verstande dat een andere verdeling plaatsvindt of de vergoedingsplicht geheel vervalt of in stand blijft, indien de billijkheid dit wegens de uiteenlopende ernst van de gemaakte fouten of andere omstandigheden van het geval eist.

Zoals gezegd zijn er meerdere uitspraken gedaan (door rechters en de Ombudsman Schadeverzekeringen - tegenwoordig KiFiD) waarin wordt gesteld dat het zonder toezicht gedurende een hele nacht achterlaten van een (jong) dier in een (voor dat dier) onbekende omgeving, een risico op schade oplevert. Daarom is er sprake van een omstandigheid die (mede) aan de benadeelde kan worden toegerekend.
Daarom wordt in dit soort gevallen vrijwel altijd de 50-50 verdeling aangehouden.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er andere soorten zaken zijn waarbij omstandigheden zijn die aan benadeelde kan worden toegerekend is juist. Maar daar heeft benadeelde zelf actief een rol ingespeeld/risico aanvaard, bijv. het instappen en meerijden met een bestuurder, waarvan je weet dat die een slok op heeft.

Maar dat soort zaken zijn hier niet aan de orde, dus moet je die er ook niet bijslepen.

De wetgeving over schade van een loslopend dier is zeer echter duidelijk: 100% aansprakelijkheid.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft hier echter geen loslopend dier, maar een achtergelaten dier dat in een 'vreemd' huis schade aanricht. Daar is wel degelijk jurisprudentie over die zegt wat ik hier schrijf.
Aangezien dat echter uitspraken zijn van vóór de tijd van de digitalisering van de Ombudsman Schadeverzekeringen, kan ik daar nu even niet bij. Dat moet ik op mijn werk nakijken, daar hebben we een archief van deze uitspraken. Als u daarop staat, wil ik best kijken of ik van de week tijd heb daarnaar te zoeken. Het is echter voor iedere schadebehandelaar basiskennis.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen achtergelaten dier. De eigenaar is aanwezig en heeft ervoor gekozen om de hond los te laten lopen tijdens het overnachten.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het dier is 's nachts zonder toezicht in de huiskamer weten te komen. Ik neem aan dat zowel TS als schoonzus niet in de huiskamer hebben geslapen.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spijkers op laag water zoek je.

Als een dier in een andere ruimte in huis zit, hetzelfde huis waar eigenaar/oppasser ook verblijft, is dat geen achtergelaten dier. Echt onzin.

Dan is mijn kat dus bijna altijd een achtergelaten dier, omdat ie meestal ergens in huis of de tuin loopt.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar uw kat loopt in uw huis, en dus niet in een vreemde omgeving.
In dit geval was de hond niet in het eigen huis, maar in het huis van iemand anders.
U kunt het onzin vinden, maar in zo'n geval, waarbij een hond achtergelaten wordt zonder toezicht in een niet-eigen huis, is er wel degelijk sprake van 'zonder toezicht achterlaten'.
Er is onder andere jurisprudentie over een hond die in een uurtje in de woonkamer werd achtergelaten terwijl de gastheer en de eigenaar in de tuin koffie zaten te drinken. Of een hond die in de gang werd gedaan terwijl de gastheer en de eigenaar in de woonkamer zaten. In het verlengde daarvan is het gedurende een hele nacht achterlaten in een andere kamer, ook achterlaten zonder toezicht. En dus een omstandigheid die mede aan de benadeelde toe te rekenen valt.
Kunt u onzin vinden, maar is gewoon basiskennis aansprakelijkheidsrecht.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

hanneke schreef op zondag 29 apr 2012, 15:00: Het dier is 's nachts zonder toezicht in de huiskamer weten te komen. Ik neem aan dat zowel TS als schoonzus niet in de huiskamer hebben geslapen.

Van TS kan je dat aannemen. Van de schoonzus niet.

hanneke schreef op zondag 29 apr 2012, 16:17:
Er is onder andere jurisprudentie over een hond die in een uurtje in de woonkamer werd achtergelaten terwijl de gastheer en de eigenaar in de tuin koffie zaten te drinken. Of een hond die in de gang werd gedaan terwijl de gastheer en de eigenaar in de woonkamer zaten.

Ik dacht dat bij jurisprudentie altijd werd gekeken naar "soortgelijke" gevallen. Waar jij nu mee komt is totaal anders.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u onzin vinden, maar is gewoon basiskennis aansprakelijkheidsrecht.

Lees het standpunt van de FBTO in een gelijksoortige zaak, namelijk het achterlaten van een hond met als conclusie : Het onbeheerd achterlaten van de hond betekent dat er willens en wetens een risico werd genomen door de eigenaar van de hond. FBTO vergoedt geen schade door eigen schuld. Uit coulance stelt FBTO voor om 50% van de schade te vergoeden...

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Winterman:
De gevallen die ik aanhaal zijn mijns inziens nog minder mede aan de benadeelde te verwijten dan dit geval. Immers, de duur van het zonder toezicht zijn van de hond is vele malen minder, en de eigenaar en gastheer/-vrouw waren in beide gevallen wakker.
Het risico dat de benadeelde hier heeft genomen, is nog veel groter, gezien het feit dat de duur veel langer was en iedereen sliep (en dus ook niet kon ingrijpen.
Als het dus bij minder duidelijke gevallen al sprake is van mede-'schuld' aan de zijde van de benadeelde, dan is het bij een duidelijker geval nog meer zo.

@Vladja:
In dat geval (uw link gaat fout, maar ik ken die pagina) is de situatie heel anders. In die zaak was de eigenaar van de auto niet aanwezig, en had de eigenaar van de auto - de benadeelde - ook geen toestemming gegeven om de hond alleen in haar auto achter te laten. Hier kan dus per definitie geen beroep worden gedaan op 6:101 BW, omdat de benadeelde geen invloed had op het wel of niet achterlaten van de hond.
Dat is dus iets anders dan in het geval van TS, aangezien TS wel zelf toestemming heeft gegeven om de hond urenlang zonder toezicht te laten. TS en schoonzus hebben samen besloten de hond gedurende de nacht zonder toezicht in de woonkamer te laten (of in ieder geval niet te voorkomen dat de hond in de woonkamer kon komen).

Ik ontken ook niet de aansprakelijkheid van schoonzus! Ik wijs alleen op de matiging van de toerekening volgens 6:101 BW.
Kern van de zaak blijft: jonge dieren zonder toezicht in een onbekende omgeving laten geeft een grote kans op schade. En als je samen besluit om dat toch te doen, dan is er sprake van gedeelde 'schuld'.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hè getsie. Per ongeluk "verzend" gedrukt in plaats van "preview". Excuses dus voor tikfoutjes.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu ineens het argument dat beiden besloten hebben om de hond zo achter te laten. Dat lees ik nergens. Schoonzus heeft de hond vrij rond laten lopen.

Of zoals de verzekeringstussenpersoon aangeeft: Na een telefoontje met de verzekeraar (Baartman assurantien te Borne) bleek dat wij maar 50% van het bedrag uitbetaald krijgen omdat de verzekerde blijkbaar teveel risico heeft gelopen om de hond van 1 jaar (die volgens hen te jong is) alleen in de kamer te laten.

Dat stemt exact overeen met het standpunt van voorbeeld verzekeraar FBTO.

Maar als jij het beter weet dan de wetgeving: 100% aansprakelijk voor schade door loslopend dier, FBTO, etc.

Mij best.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hanneke

Het gedrag van (jonge) honden kan je vergelijken met het gedrag van kinderen. Een hond/kind dat geen aandacht krijgt en aan zijn lot wordt overgelaten, terwijl volwassenen ergens anders mee bezig zijn, zal gaan klieren. Jouw voorbeelden zijn voorbeelden van vragen om problemen. Die hond hoort activiteit, maar kan daar niet aan deelnemen., dus uit zijn frustratie. Zeker een hond die niet gewend is te worden opgesloten. Een vreemde omgeving bestaat niet voor een hond. Waar jij bent is zijn omgeving. Geef hem toegang om bij je te komen en er zal niks gebeuren. Jij slaapt, hij slaapt. Sluit hem op en hij hoort jou dingen doen zonder dat hij er bij kan en je creëert opnieuw een probleem.
De benadeelde neemt geen risico. De baas van de hond neemt een risico en is gewoon dom bezig dus 100% aansprakelijk.
Als baas van die hond hoor je ook je verantwoordelijkheid te nemen. Claimen bij de verzekering prima. Daar ben je voor verzekerd, maar betaald die verzekering maar 50%, dan hoor jij per direct al met de andere 50% over de brug te komen.