ma
door marlel May 12, 2014 om 18:34
Huishouden & energie

Jaarafrekening Electrabel

Hallo
Ondanks een retourmail met de juiste meterstanden heb ik toch een afrekening van Electrabel gehad met ruim 700 kub verbruik te veel. Hierdoor moest ik € 175 bijbetalen, terwijl ik eigenlijk geld terug had moeten hebben
Ondanks bellen, vragen aantonen heb ik nog steeds geen geld terug, is de afrekening wel van mijn rekening gehaald, net als de voorschotbedragen.
IS dit een manier om als energiemaatschappij je liquiditeit op peil te houden op een moment dat je veel mensen moet uitbetalen!
Herkent iemand dit probleem? Ben ik de enige met dit probleem of zijn er meer mensen die hier mee te maken hebben?

3976 14 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 12, 2014 om 18:41
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het is een algemeen bekent probleem dat de administratie bij Electrabel een zootje was. Intussen zijn ze overgestapt naar een ander administratief systeem en zijn de achterstanden weggewerkt. Ja en natuurlijk is het voor een energieleverancier gunstiger om de jaarafrekening te laten plaatsvinden na de winterperiode. Kunt u 5 maanden het volle pond betalen terwijl het verbruik maar minimaal is. Tel uit je winst.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2014 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had u de juiste meterstanden wel tijdig doorgegeven? En waren de standen van elektra dan wel correct, want u herft het alleen over gas.

pe
door penseeltje - May 27, 2014 om 09:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op maandag 12 mei 2014, 18:41]Het is een algemeen bekent probleem dat de administratie bij Electrabel een zootje was. Intussen zijn ze overgestapt naar een ander administratief systeem en zijn de achterstanden weggewerkt. Ja en natuurlijk is het voor een energieleverancier gunstiger om de jaarafrekening te laten plaatsvinden na de winterperiode. Kunt u 5 maanden het volle pond betalen terwijl het verbruik maar minimaal is. Tel uit je winst.

Hoe kom je erbij dat de achterstanden zijn weggewerkt? ik zit nog steeds op mijn jaarrekening te wachten en heb ze nu een email gestuurd dat ik mijn voorschotbedragen opschort tot dat de jaarrekening er is.
Wat Marlel hier beschrijft is ook mijn angst, hun administratie was (en is nog steeds) een zooitje, ik vrees voor de jaarrekening want als deze niet klopt communiceer dan maar eens met electrabel. zodra ik kan overstappen ben ik weg bij deze dievenbende.

zoekster
door zoekster - May 27, 2014 om 09:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Is de geschillencommissie geen optie?

tijger1
door tijger1 - May 27, 2014 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit schrijft Electrabel:

Weer jaar- en eindafrekeningen op de post
26 mei 2014
Aanstaande woensdag versturen wij 5.500 eindafrekeningen. Vanaf 2 juni volgen nog eens 25.000 jaarafrekeningen. Helaas is het nog niet mogelijk om jaarafrekeningen te versturen voor klanten met teruglevering of een grootverbruikaansluiting. Wij blijven heel hard werken aan een oplossing.
Bij teruglevering langer wachten op jaarafrekening
22 mei 2014
Klanten die energie terugleveren, moeten helaas langer op hun jaarafrekening wachten. Het lukt ons nog niet om deze jaarafrekeningen te maken. Wij werken aan een oplossing, maar kunnen nog niet zeggen wanneer u de jaarafrekening ontvangt.

zoekster
door zoekster - May 27, 2014 om 09:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Lekker soepzootje. Dan zal een geschillencommissie ook niet veel zin hebben.
Maar ze werken wel heel hard, dat is ook wat waard!

Misschien een klacht bij de ACM indienen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2014 om 10:44
16845 Antwoorden / 202 Vragen

dat levert de aandeelhouders van Electrabel (Cie Suez) een aardig rentevoordeel op!

ke
door kerstdag - Jun 14, 2014 om 16:42
68 Antwoorden / 9 Vragen

Wel, nog niets is opgelost bij Electrabel. Mijn meterstanden op 17 januari doorgegeven en nu, 14 juni, nog steeds geen afrekening. Het is daar echt een rommeltje wat betreft de administratie. Ze stellen hun klanten niet op de hoogte en hebben een grote mond als je ze hierover telefonisch benaderd. Wegwezen daar dus. Een wel heel erg slechte energieleverancier.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2014 om 22:29
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Is een melding bij Consuwijzer misschien zinnig?

sa
door sandink - Oct 28, 2014 om 09:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ook wij lopen tegen problemen aan.. Wij moesten in augustus van dit jaar de jaarafrekening hebben .. keurig begin juli de meterstanden doorgegeven .. en nu sinds twee weken eindelijk de jaarafrekening binnen .. We hebben recht op ruim 1500 euro teruggave .. alleen zou er geen rekeningnummer bekend zijn van ons .. dus zolang we die niet doorgegeven hadden kon het wel 4 weken duren.. ik bellen hoe of het zit .. zijn er zelfs drie rekeningnummers bekent !!! dus gauw het rekeningnummer doorgegeven waar het op gestort mag worden ...
Kreeg zelfs te horen dat ze 3x per week overmaken dus zou het diezelfde week nog op mijn rekening kunnen staan .. Niets is minder waar .. vorige week donderdag weer gemaild en kreeg toen een telefoontje dat het uiterlijk maandag (gisteren dus ) op de rekening zou staan ??? maar ook dat is dus niet gebeurt ...dus maar weer eens met Electrabel gemaild en gebeld .. krijg ik te horen dat ik niet moet zeuren .. het is onderweg dus het kan er ieder moment zijn ??? alleen waar heen het onderweg is ??? blijkbaar niet naar mij .. want tot nu toe hebben wij nog niets ontvangen .. Ik kreeg gisteren ook een antwoord van dan is het afwachten wanneer je eigen bank het stort ???? dat is nieuw voor mij ....

ge
door gerboe - Oct 28, 2014 om 09:13
806 Antwoorden / 0 Vragen

De website van Electrabel is een drama. Simpele handelingen als facturen inzien of een voorschotbedrag aanpassen eindigen steevast in een digitale chaos. 9 van de 10 keer moet je opnieuw inloggen, nog een keer inloggen, nog een keer... en dan eindigt het in niks. Het lijkt echt nergens op.

sa
door sandink - Oct 28, 2014 om 09:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 28 okt 2014, 09:13]De website van Electrabel is een drama. Simpele handelingen als facturen inzien of een voorschotbedrag aanpassen eindigen steevast in een digitale chaos. 9 van de 10 keer moet je opnieuw inloggen, nog een keer inloggen, nog een keer... en dan eindigt het in niks. Het lijkt echt nergens op.

daar heb ik geen last van .. kan gewoon mijn voorschot verlagen .. hoef ook niet steeds opnieuw in te loggen ... maar nu ik geld terug moet krijgen , dan is het ineens een probleem ...

bo
door boeskool16 - Nov 11, 2014 om 10:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook al vanaf april met Electrabel in de clinch.
In mijn woonplaats waren er zoveel foute eindafrekeningen verstuurd, dat er een speciale bijeenkomst was georganiseerd met Elbel, waarbij een hotshot uitleg zou geven.
Er waren 300 tot 500 mensen op de bijeenkomst uit de hele regio, maar een antwoord hebben we nog steeds niet! Wel excuses! Wel honderden! En beloofde boeketten bloemen die er nog steeds niet zijn.
Afgebekt worden door een helpdesk is tegenwoordig vrij normaal, de haak wordt er vaak gewoon opgegooid als de vragen te moeilijk worden.
Door Electrabel is de betaling stopgezet. Na 3 maanden en diverse emailtjes van mijn kant, werd ik gebeld door een mevrouw die mij vertelde dat als ik niet betaalde, er extra kosten bij zouden komen, terwijl niet ik, maar Elbel de incasso heeft geblokkeerd. Goed, betalingsregeling getroffen. Oja, en natuurlijk excuses en een bos bloemen (nooit ontvangen)
We zijn nu 6 maanden verder en ik heb nog steeds geen eindafrekening.
Ga ook niet meer bellen, jammer van het geld. Zodra ik de juiste eindafrekening heb ben ik ook weg bij Elbel. Wat denken ze wel niet!
Zo, even mijn gal gespuwd.

sa
door sandink - Nov 11, 2014 om 10:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog nooit een bloemetje aangeboden gekregen .. en totdat we de jaarafrekening moesten hebben ook geen problemen gehad .. maar nu ineens wel .. uiteindelijk hebben we vorige week dinsdag ja wel 4 - 11 - 2014 eindelijk het beloofde bedrag op de rekening staan ..
We hebben het er wel over gehad om bij hun weg te gaan .. maar dan hebben we te maken met een hoger maand bedrag en dat willen we natuurlijk ook niet ...
want als we naar een andere energiemaatschappij over zouden stappen .. iets wat we al wel berekend hebben , dan moeten we meer betalen , dan wat we nu bij Electrabel doen ....

=boeskool16 schreef op dinsdag 11 nov 2014, 10:03:
Ik ben ook al vanaf april met Electrabel in de clinch.
In mijn woonplaats waren er zoveel foute eindafrekeningen verstuurd, dat er een speciale bijeenkomst was georganiseerd met Elbel, waarbij een hotshot uitleg zou geven.
Er waren 300 tot 500 mensen op de bijeenkomst uit de hele regio, maar een antwoord hebben we nog steeds niet! Wel excuses! Wel honderden! En beloofde boeketten bloemen die er nog steeds niet zijn.
Afgebekt worden door een helpdesk is tegenwoordig vrij normaal, de haak wordt er vaak gewoon opgegooid als de vragen te moeilijk worden.
Door Electrabel is de betaling stopgezet. Na 3 maanden en diverse emailtjes van mijn kant, werd ik gebeld door een mevrouw die mij vertelde dat als ik niet betaalde, er extra kosten bij zouden komen, terwijl niet ik, maar Elbel de incasso heeft geblokkeerd. Goed, betalingsregeling getroffen. Oja, en natuurlijk excuses en een bos bloemen (nooit ontvangen)
We zijn nu 6 maanden verder en ik heb nog steeds geen eindafrekening.
Ga ook niet meer bellen, jammer van het geld. Zodra ik de juiste eindafrekening heb ben ik ook weg bij Elbel. Wat denken ze wel niet!
Zo, even mijn gal gespuwd.