door 316 Mar 16, 2015 om 19:54
Geldzaken & recht

Maakt een geldstortmachine wel eens fouten?

Ik heb vorige week geld gestort in een geldstortmachine van de ING bank. Een deel van het gestorte geld (10 briefjes van 100 euro) had ik van mijn ouders gekregen voor mijn bruiloft. Die heb ik minstens 6x geteld voordat ik het in de geldstortmachine deed. Vlak voordat ik van huis vertrok naar de geldstortmachine heb ik het 2x geteld. De geldstortmachine telde 8 briefjes van 100 in plaats van 10 briefjes. Na het storten ben ik direct naar de balie gegaan waar de medewerker een klachtformulier invulde. Toen ik zei dat geldstortmachines wel vaker geld kwijtmaken (dat was bij Kassa geweest), zei de medewerker dat klanten ZEGGEN dat de geldstortmachine geld heeft kwijtgemaakt, maar of dat ook zo is...
Dat terwijl de ING bank een speciale "Team afhandeling Stortklachten" heeft en dan zou geldstortmachines nooit fouten maken en klanten altijd dus verkeerd geteld hebben?
10 dagen later kreeg ik een brief van de ING bank dat het bedrag dat op het stortingsbewijs vermeld stond, dus wat de geldstortmachine had geteld, juist was. Ik ben dus gewoon 200 euro kwijt.
Zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben? Je voelt je machteloos, want als de bank zegt dat je niets terug krijgt, dan heb je dus gewoon pech gehad. Jammer dan. Kan dit zomaar en waarom accepteren we dat? Vroeger kon je aan de balie storten en meetellen met de medewerker, maar dat kan nu niet meer. Je bent verplicht geld te storten via de geldstortmachine.

17058 34 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 16, 2015 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter maakt al jarenlang gebruik van die geldstortmachine, maar zelfs nog nooit vijf euro verschil gehad.

Maar waarom telde u het acht keer?;-)

ve
door verwijderd - Mar 16, 2015 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo 316,

Ja, er kan natuurlijk altijd iets fout gaan met een machine, maar maar 8 ipv 10 briefjes tellen? Lijkt me stug.
En als dat al gebeurd zou zijn, dan had dat er bij controle uit moeten komen.
Maar kan me voorstellen dat je je machteloos voelt als een deel van je bruiloftsgeld zo maar 'verdwenen' is (op wat voor manier dan ook).
Inderdaad: aan het loket storten en meetellen was duidelijker.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2015 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 316,

u bent niet de eerste die dit overkomt. Google op 'ING fout geldstortmachine' levert u meerdere hits op.
Geef u weinig kans om de € 200,- nog terug te krijgen.
In een eerdere vraag op kassa staat te lezen dat het iemand met inschakeling van rechtsbijstandsverzekering en meerdere herinneringen destijds gelukt is om een bedrag alsnog terug te krijgen: problemen met ING stortautomaat.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2015 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u onder getuige het geld thuis geteld en onder getuige gestort?

ve
door verwijderd - Mar 16, 2015 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgende keer die 10 briefjes zo op elkaar leggen dat alle unieke serienummers zichtbaar zijn. Dat een foto (met uw smartphone) hiervan maken. Dan heeft u "bewijs" wat u in de automaat heeft gestopt. Als ze deze openmaken, moeten deze biljetten in deze volgorde aanwezig zijn.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2015 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwaardvis schreef op maandag 16 mrt 2015, 21:33: Volgende keer die 10 briefjes zo op elkaar leggen dat alle unieke serienummers zichtbaar zijn. Dat een foto (met uw smartphone) hiervan maken. Dan heeft u "bewijs" wat u in de automaat heeft gestopt. Als ze deze openmaken, moeten deze biljetten in deze volgorde aanwezig zijn.

Klinkt leuk, maar als ze dan weer niet teruggeven, ben je wederom de klos.....

ve
door verwijderd - Mar 17, 2015 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die gasten hebben een verschil van € 200 en misschien is het verschil nog wel groter. Volgens mij krijgt u die € 200 over enige tijd terug, want goed onderzoek heeft tijd nodig.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2015 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

rots92 schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 12:07: Die gasten hebben een verschil van € 200 en misschien is het verschil nog wel groter. Volgens mij krijgt u die € 200 over enige tijd terug, want goed onderzoek heeft tijd nodig.

Even lezen wat TS schrijft:
.....10 dagen later kreeg ik een brief van de ING bank dat het bedrag dat op het stortingsbewijs vermeld stond, dus wat de geldstortmachine had geteld, juist was. Ik ben dus gewoon 200 euro kwijt. .......

ve
door verwijderd - Mar 17, 2015 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een meer dan alleen een financieel vervelende ervaring. Rechtshulp zonder verzekering gaat echter al snel meer kosten dan een afgedwongen achteraf-overmaking....

-maar met het aangesproken voorbeeld is er echter al een kleine opening voor een taaie advocaat van een rechtsbijstandsverzekeraar!

-Stortingsproblemen kunnen tenminste gereduceerd worden door nooit verkreukelde of ingescheurde biljetten in te voeren.

-Banken geven overigens nooit iets toe en ooit gedane schikkingen mogen op straffe van, niet gepubliceerd worden.....

-Je zou aannemen, dat er intern een 'kasverschil' moest zijn......

Jammer zo afhankelijk te moeten zijn.....en je gelijk niet te kunnen krijgen.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf stort ik regelmatig geld via de machine op mijn bankrekening, en kijk dan altijd voor ik op ok druk welk bedrag ik ga storten. dat heeft u dan vermoedelijk niet gedaan, als u dat wel had gedaan en het bedrag was niet juist had u de storting kunnen afbreken.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeer zeker maken deze machines fouten, heb zelf een nare ervaring bij Rabo met munten tellen. 100 % zeker van het aantal desondanks € 150,- te kort. Vreemd hè dat het nooit eens meer is, altijd minder. Kreeg de helft vergoed. Opmerking: bij de ABN krijgt men na de telling een scherm waar men vraagt of je akkoord gaat met het door de machine getelde aantal, indien je dat niet bent kun je op de toets teruggave drukken en krijg je alles weer terug op het zelfde moment. Advies enkel storten bij de ABN voortaan.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bekijk het eens van de andere kant.
Als er structureel problemen zijn met de automaat, zou de ING dit dan melden?
Een bank meld toch ook nooit wanneer zij gehackt zijn?
Alles draait om vertrouwen en een bank zal er alles aan doen om dit zo te houden.
Voor mij is dit een waarschuwing om nooit mijn geld op deze manier naar de bank te brengen.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan tienvliet:
Ik denk dat als er al eens een fout de andere kant op wordt gemaakt, diegene daar hier sowieso niet over komt klagen.... dus écht zeker weten dat het de andere kant op niet gebeurt, kunnen we ook niet :-)

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring met het afstorten van bankbiljetten bestaat uit een bericht tijdens het storten dat er een aantal biljetten niet werden geaccepteerd, en deze werden via de uit gleuf terug gegeven. Nadat deze alsnog werden aangeboden werden ze op 1 na wel geaccepteerd.(Deze kwam wederom terug).
Mogelijk is dit bij u ongemerkt ook gebeurd en heeft een volgende gebruiker deze biljetten toegeëigend.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raar verhaal, 8 x tellen voor maar 10 briefjes, ook al van te voren weten dat dit wel eens fout gaat ?????????. U twijfelde al aan u zelf, blijkt uit 8 x tellen!
Als dit werkelijk zo is, komt dit gegarandeerd uit. Blijf het een ongeloofwaardig verhaal vinden.
U zegt dat u al op de hoogte was dat dit fout kon gaan, dan had ik het zeker gecontroleerd voor met telling akkoord te gaan.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is tegenwoordig bij de AbnAmro bank ook zo gesteld dat je maar 6 x per jaar geld mag storten, anders moet je € 2,80 + 0,25% over het gestorte geld betalen

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb verleden week 2x van de geldstorting ING gebruik gemaakt.1x munten en 1x biljetten.Geen euro verschil. Maar de machine vraagt toch altijd of het gestorte bedrag klopt voordat je de storting definitief maakt?

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat heel vaak goed maar ook wel eens niet. Een tijdje geleden stagneerde bij ING het apparaat en sprong op storing en werd alles geblokkeerd waardoor ik geen zicht meer had op het papiergeld dat ik aan het storten was; het was de eerste keer dat ik vergeten was vooraf te tellen... Ik kreeg na een week bericht van de ING wat er uiteindelijk gestort zou zijn en dat is gestort maar of het klopte? natuurlijk mijn eigen schuld.
Ik stort regelmatig geld, ook munten en heb inmiddels geleerd dat je alles vooraf moet tellen - per muntsoort- en die heel langzaam in de stortgleuf moet laten rollen dus niet de hele meuk er in 1 keer in kiepen; sindsdien klopt het muntgeld als een bus, zelfs bij de Rabo en dat was in het verleden wel anders.
Wel pas een akkefietje bij de Rabo waarbij het systeem aangaf dat er een briefje van 50 euro vals was. Aan de balie zei men dat het ook zou kunnen zijn dat er een scheurtje of kreukel in het papier zat, maar als dat zo zou zijn, kreeg ik dat zonder twijfel 'eerlijk' te horen. Ruim 3 maanden later!!! kwam bericht van de Rabo dat het echt wel een vals biljet was maar ik kon dat niet meer controleren want je krijgt het ingenomen biljet niet terug. En de mensen van de balie kunnen niet bij het gestorte geld komen zeggen ze; dat gaat via het geldtransportsysteem en zij krijgen via de DNB later bericht of het geld inderdaad vals is of niet.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wissel munten altijd bij een supermarkt,zijn ze reuzeblij mee want elk rolletje munten moet betaald worden bij de bank.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

U had die briefjes beter gewoon thuis kunnen bewaren en dan uitgeven aan de boodschappen. Sommige zaken nemen 100 euro aan en anders af en toe een honderdje wisselen bij de bank. Was je in ieder geval niets kwijt geweest.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

frisiantje schreef op woensdag 18 mrt 2015, 12:16: Bekijk het eens van de andere kant.
Als er structureel problemen zijn met de automaat, zou de ING dit dan melden?
Een bank meld toch ook nooit wanneer zij gehackt zijn?
Alles draait om vertrouwen en een bank zal er alles aan doen om dit zo te houden.
Voor mij is dit een waarschuwing om nooit mijn geld op deze manier naar de bank te brengen.

@frisantje Ben reuze benieuwd op welke andere wijze u uw geld dan naar de bank zou willen brengen. Het inwisselen via de super is ingeval van grote bedragen niet altijd een optie omdat dit dan wel eens lang kan gaan duren.

Muntgeld doe ik zeer zeker via winkelketens, al was het enkel om hun betaalplicht bij geldwissel enigzins te verlichten. En praktisch elke winkelier is daar geheel voor in.

lopaka schreef op woensdag 18 mrt 2015, 15:04: "Banken en verzekeraars zijn de grootste dieven en oplichters op deze aarde"

@lopaka Geheel eens hoor, al zou het enkel voor de exorbitante bonussen zijn welke verstrekt worden uit de pot waar de spaarder/klant zijn geld in stopt. Tevens zijn de salarissen van bankpersoneel reeds jaren veel rianter dan de rest van het bedrijfsleven. M.i. een kwestie van de bok op de haverkist, het zou echter niet zo moeten zijn. Een beloning bij goed werk is gepast, doch niet in de mate waarin dit bij banken gebeurt.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag on topic reageren, en dus ingaan op het aan de orde gestelde.

De redactie

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beter 10 keer van 1 x 100 euro storten

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

pierre1962 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 16:53: Beter 10 keer van 1 x 100 euro storten

En dan vier keer stortingskosten betalen.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een overeenkomst moet te goede trouw ten uitvoer gebracht worden. Meerdere keren tellen en met getuigen storten is nou toch niet echt de bedoeling van en voor ING. Het levert ook nog steeds geen objectief bewijs. Maar het moet allemaal wel aannemelijk zijn.

Die twee biljetten worden er toch samen met andere ingestopt. Die verdwijnen echt niet als Hans Klok van de aardbodem. Als de bank eerlijk handelt, moet de omissie bij controle aan het licht komen. Zeker als direct bij de balie melding gemaakt wordt kan gericht onderzoek gedaan worden. Banken zijn dieven, of licht ING (met voorbedachten rade Incidenteel?) de klant op voor 200 euro?

Het blijkt dus vaker voor te komen. Misschien zou onschuldpresumptie gerechtvaardigd zijn. ING is schuldig tenzij onschuld bewezen is. Gewoon de klant schadeloosstellen.

Hebben andere banken ook last met telautomaten? En de geld/pinautomaten werken al meer dan 30 jaar zonder dat ik ooit een biljet teveel heb ontvangen, maar ook nooit te weinig.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die onschuldpresumptie gaat dan niet voor bank op @peterkeller? Want zoals beschreven is het een schuldpresumptie t.a.v. de bank.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 23:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

raar verhaal dit ?????

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 16:55:
pierre1962 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 16:53: Beter 10 keer van 1 x 100 euro storten

En dan vier keer stortingskosten betalen.

nog beter 4 keer stortingskosten betalen dan 200 eurie kwijt ;-)

ve
door verwijderd - Mar 30, 2015 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

JAZEKER!!! Wij hebben het ook meegemaakt. Ik zal je het hele verhaal besparen maar onze zaak verloopt tot op heden zoals bij ieder ander op internet. Bij ons gaat het om een verschil van 1000 euro.
We zijn opgelicht ons geld is weg niemand die je geloofd. Het is de OPLICHTERSTRUC van de eeuw!!!

Er zijn heel wat mensen die dit is overkomen ( en nog zullen overkomen ben ik bang de ING doet namelijk helemaal NIKS. Hun automaten zijn GEHACKT maar ze doen er HELEMAAL NIKS AAN!!@*#).

Nu we met zoveel zijn wordt het de hoogste tijd dat wij ons gaan ORGANISEREN. SAMEN STAAN WE STERK(ER).

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ik zie veel klachten over de stortautomaat van de ING. Ook bij ons is een storting niet juist geregistreerd. Wij hebben 2000 euro gestort. Slechts 1000 euro is bijgeschreven. Details zal ik jullie besparen. Vervolgens verliep de procedure bij ons precies zo als bij al de andere gedupeerde waar ik het verhaal van heb gelezen . Namelijk de bank geeft aan dat dit vaker voorkomt ze zullen het gaan uitzoeken. Veel mensen krijgen na dit "onderzoek" van de bank nul op het rekest. (op een uitzondering na de bank heeft in een geval mensen schadeloos gesteld. Deze mensen hebben de brief die zij van ING hebben ontvangen op internet geplaatst. Hier heeft de bank dus schuld bekend). Nu er zo verschrikkelijk veel klachten zijn en de eerste klachten al van jaren geleden ben ik ervan overtuigd dat de stortautomaten van de ING gehackt zijn of dat er ergens een achterdeur open staat bij de bank. Als slachtoffer van deze truc sta je voor paal en bijna niemand zal je geloven. (en zo hoort het ook te gaan bij een goeie oplichtingstruc)
Individuele zaken/ klachten leggen blijkbaar niet genoeg gewicht in de schaal om de ING tot actie over te laten gaan. Ik wil alle gedupeerde oproepen om zich aan te melden op het volgende mail adres: inggedupeerde@gmail.com.
Ik wil in eerste instantie alle verhalen verzamelen. Graag alleen reageren als u kunt aantonen dat u een dergelijke klacht heeft/had lopen bij de bank.
Als er voldoende aanmeldingen zijn zal ik opzoek gaan naar een advocaat of naar een instantie die deze zaak voor ons wil oppakken.
Wij moeten dit niet over onze kant laten gaan. We moeten ons ORGANISEREN !!!

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stortautomaat: Het is de bedoeling dat eenzelfde reactie maar 1x geplaatst wordt!

Lijkt me dat je met een FB oproep veel meer gedupeerden bereikt dan hier.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2015 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien ook een idee? Vraag een medewerker of deze mee wil tellen, voor je het in het apparaat stopt? Moet kunnen, zeker bij briefjes.

Lo
door Lonne S. - Dec 10, 2015 om 23:26
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb dit enkele jaren geleden ook gehad bij de ING, toen ik aan de balie geld stortte. Ik had het geld zelf meerdere malen geteld en kwam steeds op hetzelfde bedrag uit, dat ik ook noemde aan de medewerker. Ik vroeg hem het na te tellen voordat ik het stortte. Hij stopte het geld zonder het na te tellen in de geldstortmachine en deze telde 200 euro minder dan ik had overhandigd. Een hele nare situatie. De medewerker zei dat de machine goed werkte. Ik heb nog lopen zoeken of ik misschien briefjes geld was verloren, maar ik had het ter plekke in het bankkantoor nog geteld en heb niets gevonden. Ik heb mijn telefoonnummer achtergelaten, ik wist niet dat er een mogelijkheid was om een klachtenformulier in te vullen. Ik heb er nooit meer iets over vernomen. Daarna heb ik geen geld meer gestort bij de ING.

Zijn er meer mensen die dit soort klachten hebben bij de ING of een andere bank? Hoe zijn die klachten behandeld?

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2015 om 23:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens zijn er bij de vorige vraag een heleboel reacties gekomen. Die zie ik nu nergens meer staan.

Uw antwoord heeft betrekking op iets wat jaren geleden zou zijn voorgevallen. Daar is natuurlijk helemaal niets meer aan te doen.

zoekster
door zoekster - Dec 10, 2015 om 23:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik geloof u op uw woord, het is alleen zo dat de bank de klant daar geen gelijk in wil geven. Ik zie het ook al voor me dat ze dat wel doen, dan zouden er natuurlijk nog veel meer mensen zijn gedupeerd en daar wil een bank niet van weten. Soms sta je gewoon machteloos.