la
door laver Sep 17, 2010 om 21:23
Huishouden & energie

Nieuwe stinkende matrassen

Onlangs hebben wij 2 opvouwbare logeerbedden met koudschuim matrassen gekocht.

Na levering bleken de matrassen een penetrante, adembenemende chemische lucht te verspreiden. Wij hebben de matrassen 2 maanden lang, vrijwel iedere dag, buiten gelucht. De stank is een heel klein beetje minder geworden. Na enige heen en weer gepraat met de leverancier, heeft deze nu 2 nieuwe matrassen gebracht en de oude meegenomen.

De nieuwe matrassen stinken net zo erg of misschien nog erger dan het 1e stel. Wij hebben weer contact opgenomen met de leverancier. Hij beweerde dat koud schuim matrassen in het begin altijd een beetje ruiken en dat dit door de lijm zou komen?
Verder wil hij nu niets meer voor ons doen.

2 vraagjes:
1. Is het normaal dat koud schuim matrassen een adembenemende chemische stank verspreiden.
2. Wij willen de bedden liefst terug brengen naar de winkel en ons geld terug eisen, kan dat?

Voor alle duidelijkheid, de bedden en matrassen zijn nog nooit beslapen, maar we durven de gasten die binnenkort komen er ook niet op te laten slapen uit angst voor vergiftiging.

56316 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

laver

Ik denk dat dit een moeilijke zaak wordt. De ervaring is dus, dat dit een ondeugdelijk produkt is. Maar stinken is (voor een deel) een persoonlijke ervaring en bewijs maar eens dat dit een produktfout is. Toch zou ik nog eens met de verkoper gaan praten en hem zijn stinkend produkt onder de neus douwen.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@laver

Uit nieuwsgierigheid even de surfplank gepakt en gegoogled op koudschuim matrassen. Nieuwe matrassen ruiken inderdaad 'erg nieuw' maar gif zal men er m.i. toch niet in doen.

Ik kwam tegen: en 't kan dus best dat uw matrassen daar ook mee behandeld zijn. Koud en Traagschuim matrassen worden veelal behandeld met 'Fresssh!' En dat zorgt ervoor dat transpiratie snel wordt opgenomen en verdeelt over een groot oppervlak, zodat het niet gaat plakken. [ventilatie] Men heeft het over 'gepatenteerd materiaal'. Ik ken het niet ... geef het alleen door.

Bedden terug, geld terug:
Dat kan alleen als de leverancier daarin meegaat.
Koop = Koop en in principe zit u eraan vast.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van Tros Radar/RHF-matras wordt éénmaal gewag gemaakt van een soortgelijke kwestie. De meeste reakties over dit artikel zijn positief. Me dunkt toch dat u dit in de winkel waar u het matras gekocht heeft uit moet vechten. Het zal moeilijk worden om de verkoper van de vieze lucht te overtuigen. Misschien is het daarom handig om die ene reaktie van de Tros-Radarsite mee te nemen.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als (oud)medewerker van een matrassenfabrikant heb ik dit probleem enkele malen meegemaakt.

Conclusie destijds was de vislucht afkomstig van de gebruikte lijm om het pakketje damast/schapewol of scheerwol/laagje polyether op de kern te plakken. Staan matrassen enige tijd in een magazijn, dan verdwijnt de lucht vrij snel. Is het matras direct vanaf de fabrikant aan consument geleverd,dan zal er nog even flink gelucht dienen te worden. De winkelier zou hier even melding van kunnen maken.

Oplossing, weer destijds, was omruilen, i.c. detaillist retourneert aan fabrikant.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een tijd geleden een echtpaar op tv geweest die voor de kinderen nieuwe matrassen gekocht hadden. De kinderen hadden allebei neurologische problemen door de matras. Inclusief hoofdpijn. Dit is echt een serieuze zaak, en zou willen zeggen google even om deze uitzending terug te vinden.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veelal komen nieuwe matrassen uit bijv. China en de containers waarin ze verscheept worden zijn vaak volgespoten met bestrijdingsmiddelen tegen ongedierte. Heb mijn nieuwe bed ook weg moeten doen om zeg maar de stank cq chemische geur die op mijn adem sloeg. Niet Freshhh allemaal!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik moet zeggen dat heb ik ook gehad , maar ik had matrassen van rubber,en ik had er al een poosje op geslapen , maar ik dacht wel wat een rare lucht hangt er in de gang , ik had er geen idee van dat het wel eens de matrassen konden zijn!!

Ben wel terug naar de winkel geweest ,maar er het zou over een tijdje wel over zijn , nou dat tijdje heeft wel anderhalf jaar geduurd !!! Gr Mien

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad u ten sterkste af om ook maar iemand op de matrassen te laten slapen. Het kan zomaar zijn, dat wanneer de matrassen uit China komen, ze per container naar Europa zijn vervoerd, en dat ze in die container 2 a 3 weken onder gas hebben gelegen. De gassen die gebruikt worden daar voor zijn oa methylbromide en blauwzuurgas. De matrassen moet minstens 6 tot 8 maanden gelucht worden. Het gas wat er nog inzit, wordt er met slapen langzaam uitgedrukt, en opgenomen door de huid. Deze gassen werken als een stapelgif, worden niet afgebroken door het lichaam, en tasten op den duur het zenuwgestel aan.

Voor meer info kunt u contact met ons opnemen via de website vervoersbond.nl.

groet,
patrick

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mogelijk de stank kan veroorzaken : de matrassen zijn waarschijnlijk in China vervaardigd. Om insecten te doden worden in China de zeecontainers vol met gas gespoten. Dit is om te voorkomen dat Chinese insecten gaan inburgeren in Europa. Na aankomst in Europa worden de containers gelucht. Dit gas kan zo sterk zijn dat douane beambten er onwel van kunnen raken. Aangezien traagschuim een materiaal is met veel luchtbelletjes zal het langer duren voordat dit gas uit het schuim is. Ik zeg niet dat dit de oorzaak moet zijn, maar het is wel mogelijk. Op de matras slapen zou ik voorlopig niet doen.
In uw geval zou ik de klacht voorleggen aan de Voedsel en Waren autoriteit, afgekort VWA. Voorheen heette deze dienst de Keuringsdienst van Waren.
Ik weet uit ervaring dat deze organisatie klachten zeer serieus neemt.
Voor het adres even Googleloeren

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie op mijn reactie hierboven.
Vreemd genoeg geef ik ongeveer hetzelfde antwoord als sommigen hierboven.
Toen ik de vraag bekeek stonden deze antwoorden er niet onder, anders had ik niet hetzelfde antwoord gegeven.
Vreemde zaak, rara hoe kan dat?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste laver,

Je eerste reactie op de lucht van die matrassen moet bepalend zijn voor je handelen. Wanneer de matrassen een voor jou onaanvaardbare lucht verspreiden, dan moet je trouw blijven aan jouw eerste reactie daarop. Dat blijkt altijd de zuiverste te zijn. Ook al zeggen anderen dat er niets aan de hand is, en dat zal men snel zeggen wanneer financiële belangen een rol spelen.
Een dergelijk onaangename lucht is een uitwaseming van de aanwezige stoffen in het matras, en dat zijn doorgaans geen stoffen die een gezondheid bevorderende werking hebben.
De opmerking van havenkater is zeker op zijn plaats, en geeft je nog meer reden om alert te reageren.

Wanneer je geen (voor jou) gewenste reactie krijgt bij de leverancier, ga dan eens informeren bij een beddenspeciaal zaak voor een second opinion, en vraag of een dergelijk sterke en afstotende lucht normaal is bij een nieuwe matras. En vraag dan ook (indien dat normaal is -wat ik betwijfel) waardoor dat dan komt, en hoelang dat mag duren.

Indien je zekerheid wilt hebben of er daadwerkelijk geen schadelijke chemische stoffen vrijkomen, dan kan de gemeente wellicht een luchtmeting verrichten of een instantie aanwijzen die een dergelijke meting kan uitvoeren.
Blijft de leverancier hardnekkig weigeren de matrassen terug te nemen, dan kun je hem dreigen dat hij voor alle kosten moet opkomen mocht nadien toch blijken dat de matrassen schadelijke stoffen uitwasemen.

Sterkte en succes!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Laver,

Wij hebben hetzelfde probleem gehad met een schuimrubberen matras en een afritsbare stof er om heen(redelijk dure matrassen). Toen ze geleverd werden,
was dat in plastic. Toen we de matrassen er uit haalden, kwam er echt een penetrante lucht af. Ik kon hier niet tegen. We dachten dat t in t plastic zat en hebben ze eerst op een andere slaapkamer gezet. De dag erna hing er een lucht, ik kreeg er bijna acuut hoofdpijn van. Ik heb de meubelwinkel gebeld en die heeft ze opgehaald en later nieuwe geleverd. Wij hadden er niet op geslapen...De nieuwe waren goed.
Er zijn idd mensen geweest in een programma die hetzelfde hebben gehad.
Ik denk dat t absoluut niet gezond is en ik hoop voor jullie dat er nog wat aan te doen valt! Succes en volhouden, want je gezondheid gaat voor! Je ligt er wel een paar uur per dag op!!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je er niet uitkomt met de verkoper dan zou ik even contact opnemen met de geschillencommissie http://www.degeschillencommissie.nl/ die komen een onafhankelijk onderzoek doen en als U in uw gelijk staat is de winkel waar die matrassen gekocht zijn verplicht een oplossing te zoeken, Suc6

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

havenkater schreef op maandag 20 sep 2010, 14:25: Ik raad u ten sterkste af om ook maar iemand op de matrassen te laten slapen. Het kan zomaar zijn, dat wanneer de matrassen uit China komen, ze per container naar Europa zijn vervoerd, en dat ze in die container 2 a 3 weken onder gas hebben gelegen. De gassen die gebruikt worden daar voor zijn oa methylbromide en blauwzuurgas. De matrassen moet minstens 6 tot 8 maanden gelucht worden. Het gas wat er nog inzit, wordt er met slapen langzaam uitgedrukt, en opgenomen door de huid. Deze gassen werken als een stapelgif, worden niet afgebroken door het lichaam, en tasten op den duur het zenuwgestel aan.

Voor meer info kunt u contact met ons opnemen via de website vervoersbond.nl.

groet,
patrick

hallo havenkater, deze info zou bij veel meer mensen bekend moeten worden omdat het gif in de matrassen (vaak te koop bij de goedkopere beddenzaken) ernstige gevolgen kan hebben voor de gezondheid. we moeten dit heel serieus nemen!! alleen matrassen gemaakt in nederland en belgie zitten niet vol met dit gif...

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo laver, koudschuim matrassen worden van rubber gemaakt bij lage temperatuur. Vandaar de naam. De schuimvorming van rubber wordt veroorzaakt door zgn. "Blowing Agents". Vaak is Poly Urethaan het basismateriaal voor het foam. De chemicaliën die bij de fabricage c.q. het vulkaniseren worden gebruikt zijn zeer ongezond. Je zou eens moeten weten welke voorzorgsmaatregelen er worden getroffen in de fabrieken waar met dit spul wordt gewerkt. Eigen ervaring! Het is van het grootste belang dat nieuwe matrassen goed worden gelucht. Bedenk dat er bij warm worden en indrukken nog steeds van dit schadelijk gas uit het matras komt. Wij hebben ze in de buitenlucht en in de zon dagenlang laten luchten. Hierdoor werd het allengs minder.
U kunt ruilen zo vaak als u wilt. Elke nieuwe matras zal weer stinken. Het heeft zijn tijd nodig.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben dit probleem ook gehad. Zaak gebeld waar de matras vandaan kwam, en we moesten het maar een weekje aankijken...Zou vanzelf weg gaan...Na een week konden we niet meer tegen de lucht. Hoofdpijn, misselijk, BAHHHH!!
We hebben de matras meegenomen en daar neergezet, zodat ze zelf konden ruiken. Natuurlijk vonden ze het niet zo stinken!..... Maar we hebben een andere besteld en gekregen, en die was wel goed. Maar zelfs de lucht bleef nog dagen in de slaapkamer hangen!
Ik heb vernomen dat die matrassen in de zeecontainer gaan, en dat er dan een gas in word gespoten om `beestjes`en dergelijke te vergassen zodat die niet in Nederland verder kunnen leven. Dat word niet toegegeven maar ik geloof het wel. Het was echt een chemische lucht die ervan af kwam en die gaat er ook niet meer uit. We hadden er zelfs een hele fles Febreze over heen gespoten!
Veel succes, maar ik zou ze terug brengen naar de winkel met de boodschap dat ze er zelf maar eens in moeten gaan slapen in die lucht! En dan geld terug of nieuwe!!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry zie net pas dat er al meerdere reacties zijn geweest over de containers. was iets te snel... Maar gelukkig is het dus wel zo!!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nu? Moet iedere koper maar afwachten of hij al of niet gehinderd door stank kan slapen op haar of zijn nieuwe matras, of na constatering dat de stank overmatige hinder geeft in een omslachtige procedure moet treden met de leverancier, eventueel te volgen door een second opinion via een tweede beddenspeciaalzaak en de Geschillencommissie, en intussen maar elders gaan slapen? Of gaat enige consumentenorganisatie of de Voedsel- en Warenautoriteit hier werk van maken? Want het is toch te gek dat je na aankoop van een matras er niet direct op kunt slapen?!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is er een hele simpele oplossing. Geen matrassen kopen die van buiten de Europese Unie komen. Dan worden ze ook niet gegast. Want hoofdschuldige is de EU, die in 2006 een regel heeft ingesteld, dat alle lading, waarin een snipper hout of karton zit, en van buiten de EU komt, gegast moet worden. Er zijn ook andere methodes, zoals verhitting tot 65 graden, maar die zijn te duur voor de exporterende landen.
Kijk op het fabriekslabel, en staat daarop : made in China of taiwan of indonesia, koop dan de iets duurdere matras uit een EU land.
De arbeidsinspectie, de VWA (voedsel en waren Autoriteit), de douane, de wharehouses, Beter Bed en consorten, ze zijn allemaal op de hoogte van deze problematiek, maar weigeren er iets structureels aan te doen.
Ondertussen legt u uw kind te slapen op zo'n matras, en het kind wordt iedere nacht een beetje meer vergiftigd.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Google maar eens op:
matrassen Argos
Dan kom je op websites waaronder die van het radioprogramma De Ochtenden en van Argos, die hebben veel aandacht besteeds aan 'begaste' matrassen uit China.
De matrassenbranche zou m.i. maatregelen moeten nemen tegen deze begassingen nu deze info al een paar jaar geleden boven water is gekomen.

(Of hier sprake is van begassing, en of dat is wat u ruikt, weet ik niet, ik weet niet of je met eigen neus de geur van 'begassing' kan ruiken. Die begassing kan schadelijk zijn, maar wat u ruikt kan ook wel iets anders zijn, wat niet schadelijk is maar wel erg stinkt.)

ve
door verwijderd - Jun 5, 2011 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij deze wil ik even mij eigen ervaringen delen in de hoop dat anderen hiermee gebaat zijn.

4 maanden geleden kochten wij een mooie slaapkamer bij TOP INTERIEUR met een boxspring van RECOR BEDDING (Belgisch bedrijf). Toen ze de matras leverden verspreidde deze een verschrikkelijke chemische lucht. Na 2 dagen slapen hadden we hoofd en keelpijn. Ondertussen zijn we nu aan onze tweede matras van RECOR BEDDING, die al dagen buiten gelegen heeft en die stinkt dus nog steeds. Het is schandalig dat bedrijven zoiets durven verkopen aan de consument. De reactie van TOP INTERIEUR en RECOR BEDDING zelf is natuurlijk dat ze geleverd hebben wat wij hebben besteld :) Geleidelijk aan gaat de geur inderdaad weg, maar aan dit tempo zal dit nog wel een half jaar zijn alvorens we er fatsoenlijk op kunnen slapen.

Een belangrijke tip als je een nieuw slaapkamer koopt, koop bij iemand waarvan je referenties hebt en mijd promoties bij groothandelaars zoals TOP INTERIEUR.