ce
door cencillie Feb 26, 2013 om 11:57
Huishouden & energie

Wat doe ik hieraan?

Ik heb vanaf november 2012 last van een enorme herrie van mijn cv-ketel. Zo erg dat wij er niet van kunnen slapen. De ketel sloeg 10 minuten lang aan met het geluid van een overvliegende straaljager om dan 5 minuten stil te zijn. Ik kreeg in 2009 een nieuwe ketel. Ik woon met mijn dochter van 10 in een hoekhuis en ik heb altijd een te hoog gas-verbruik desondanks tochtstrips, radiatorfolie en raamfolie. Ook een enorm geruis in de buizen was niet uit te houden. Ik heb dit probleem doorgegeven aan de woningbouw, die de installateur op de hoogte stelde. Ook had ik gezette tijden geen warm water en moest ieder keer naar zolder, waar de ketel staat, om het te resetten. De installateur vertelde mij iets over een membraan dat vervangen moest worden maar aan het geluid konden ze niets doen en dat ik de radiatoren moest ontluchten.
Na drie keer de radiatoren ontlucht te hebben bleef het geluid aanhouden. Ondertussen krijg ik mijn woonkamer niet warm gestookt en merkte ik dat mijn gasmeter met een snelheid van bekant 100 km per uur vaart maakte als de thermostaat op 15 stond. De radiatoren in de woonkamer staan uit en ik heb slecht 2 kranen open. We leven nu in één slaapkamer en in de badkamer staat ook de kraan open. De thermostaat is nu op 8,5 gedraaid en in de koudere tijden stond het op 10 of 9. Ik heb inmiddels een verbruik van bijna 1100 kubieke meter in nauwelijks 4 maanden.
De installateur die kwam en deed eerst alsof ik gek was en overdreef. Maar uiteindelijk hebben zij de ventilator verwisseld en zeiden dat het niet aan de pomp kon liggen. Er was geen verandering. Ze zouden de fabrikant laten komen. Het duurde minstens drie weken voordat de fabrikant iets van zich liet horen. Ik heb iedere keer met de woningbouw aan de telefoon gehangen en ook met de installateur die mij uiteindelijk zelf de fabrikant liet bellen. Ik heb op 31 januari j.l. kwam een medewerker van de fabrikant eindelijk en die had het vermoeden dat de pomp niet goed was, Heeft die ook iets zwaarder ingesteld. Het geruis door de buizen is nu weg. Maar de irritante herrie nog niet. Alles was doorgegeven aan de installateur. Die zou weer contact met mij opnemen omtrent de vervanging. Nu inmiddels weer drie weken geleden na 2 keer wederom zelf gebeld te hebben. kreeg ik eerst te horen dat er op een rapport werd gewacht van de fabrikant. Gisteren zelf weer gebeld. Hadden ze het rapport nog niet. Ik moest geduld hebben. Ik belde zelf met de fabrikant, die waren niet op de hoogte van een rapport dat doorgestuurd moest worden. Wederom de woningbouw gebeld en die zei dat ze er niet veel aan konden doen omdat ze er een soort van tussen zitten. Later op de dag kreeg ik te horen dat het rapport reeds ontvangen was. Ik moet echter geduld hebben omdat de opzichter ziek is. Wat bleek dat het rapport reeds doorgestuurd was en dat het naar een ander kantoor( in een andere stad)van de installateur doorgestuurd was. Ik voel mij hier enorm in de steek gelaten door de woningbouw en van het kastje naar de muur gestuurd en ook niet serieus genomen. Wat zijn hierin mijn rechten? Ik had graag advies hierover.

10926 35 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 26, 2013 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan om te beginnen 's nachts je ketel uitzetten. Verder zou ik een gedeelte van de huur inhouden tot het probleem opgelost is en de verhuurder hier schriftelijk van op de hoogte brengen.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2013 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wittechoco,

Bedankt voor je reactie. Ik had er ook aan gedacht om de ketel uit te doen, maar was bang om iets te verknoeien met de handeling.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2013 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je verknoeit niets. Temperatuur is nu zo, dat je geen vorstbeveiliging nodig hebt. Wel er aan denken hem 's ochtends weer aan te zetten anders heb je geen warm water.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2013 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

"De radiatoren in de woonkamer staan uit " Als de thermostaat in de woonkamer is geplaatst is dat het domste wat je kunt doen. Die thermostaat bepaald de temperatuur voor de gehele woning.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2013 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op dinsdag 26 feb 2013, 17:33: "De radiatoren in de woonkamer staan uit " Als de thermostaat in de woonkamer is geplaatst is dat het domste wat je kunt doen. Die thermostaat bepaald de temperatuur voor de gehele woning.

Als je goed gelezen had zou je hebben gezien dat de woonkamer niet warm wordt. En alles wat er gebeurd is een enorm gasverbruik.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft dat u de zaak ontlucht heeft. U heeft dat ongetwijfeld goed gedaan maar ik heb in het verleden ook een probleem met mijn cv gehad en kreeg toen het advies om de zaak goed te ontluchten. Hoe ging dat in het werk. Je zet de kamer thermostaat op een hoge stand. Draai alle knoppen volledig open. Stel indien mogelijk de temperatuur op de ketel op de hoogste stand. Laat de zaak een tijdje draaien tot het water in het systeem erg heet is. Schakel dat de cv uit, dus zorg dat de pomp uit staat. Begin dan de radiatoren stuk voor stuk te ontluchten, te beginnen met de radiator die het verst van de ketel staat. Let op dat er voldoende water in het systeem zit voor u deze handelingen gaat verrichten. Na het ontluchten eventueel het water weer bij vullen.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

knap lastige situatie heb het zelfde , net een straaljager wat achterhuis land ,heb een awb ketel uit 2007 , moet hem zelfs af en toe resetten om heet water te krijgen , diverse monteurs bij gehad , ook diverse dingen verandert , ben ook bij de rechtswinkel geweest , alleen als ze niks doen voor jou en geen aktie ondernemen en of contact mocht ik mn huur inhouden , anders doen de woningbouw wel hun best zijden ze ,en kon ik niks doen , ik wacht nog ff af en dan kortsluiting in de ketel , sorry kapot < weet ook geen raad , ja heb ook alles ontlucht maar er zit een zelf ontluchter in gebouwd ed

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke ketel is het

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

U omschrijft de herrie als een overvliegende straaljager, maar dat zou wel een heel vreemd geluid zijn.
Veel CV ketels gaan vanzelf helemaal uit tegenwoordig, zelfs een waakvlam is er vaak niet meer bij, omdat er een automatisch ontstekingsmechanisme in zit.

Heeft uw CV een waakvlam? Dan hoeft u die zeker niet uit te doen! Het op een lage temperatuur zetten van de thermostaat voorkomt al snel dat de CV het huis gaat opwarmen.

Toevallig heeft onze CV/HR vorige week onderhoud gehad, en de monteur vertelde mij dit:

Geluid in de CV ketel ontstaat vaak doordat materialen die krimpen of uitzetten wrijving maken met elkaar. Dat geluid plant zich voort via de buizen van de CV in uw huis en is (met name 's-nachts) goed te horen. Onderhoud aan de ketel kan dit verhelpen, als de monteur een speciaal vet (een naam heb ik helaas niet) aanbrengt tussen de voorplaat van de feitelijke ketel en het verwarmingshuis, en het invetten van de montagebouten van de voorplaat.

Een vervuilde brander kan 'woesj-' geluiden teweeg brengen. Er is dan onvoldoende menging tussen gas en zuurstof mogelijk waardoor het gas niet verbrand op de plaats waar dat zou moeten. Dit levert een incomplete verbranding op, wat koolmonoxide met zich mee brengt (Gevaar!). Bovendien is er dan mogelijk ook sprake van warmteverlies en een verhoogde temperatuur op plaatsen waar dat niet zou mogen (Gevaar!).

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ook zoiets bij de hand gehad. Diverse onderdelen werden vervangen. Tijdens een van de reparatie sessies hoorde de monteur het en wist toen wat te doen. Bleek uiteindelijk de luchttoevoer te zijn.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Cencillie,

Er worden helaas gevaarlijke/onjuiste adviezen gegeven; b.v. de CV/de radiatoren moeten koud zijn als u water gaat bijvullen en/of radiatoren gaat ontluchten i.v.m. met ontsnappen van heet water!

Kijk de CV eens na zoals omschreven in de onderstaande handleiding en vul eventueel water bij:

http://www.shoponderdeel.nl/index.php?action=extra&extra=A_cv_bijvullen&lang=NL

Succes!

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een rot-probleem! Dit is toch werkelijk te gek!

Wat verbruiken ongeveer gelijkwaardige huizen met dezelfde CV-ketels bij een ongeveer gelijk gebruik (aantal uren dat de CV aanstaat, in aantal ruimten te verwarmen, en gewenste kamertemperaturen... pas dan weet je of 1100 in vier maanden (wel de koudste maanden, vooral de laatste was koud, echt veel te veel is. Wat was het verbruik van uw vorige ketel?)

Misschien kunt u contact zoeken met de CV-dokter Joep van de Ven die gisteravond di. 26 feb 2013 in Kassa Groen te zien was? Of anders dit voorleggen aan de belbus van Kassa?

Mijn persoonlijke tips (maar ik ben geen deskundige!) zouden zijn:
alle radiatoren openzetten, thermostaat zo zetten dat er 'vraag' ontstaat en de ketel en pomp aanslaan.
Check na enkele minuten de waterdruk; ontluchten.

Wat is de ketelwatertemperatuur? Die kan varieren door het seizoen, tenminste, bij onze (VR)ketel kan dat (we stellen dat handmatig in, afh. van de buitentemp. - hoe kouder, hoe hoger de ketelwatertemp.)

Misschien thermostaatknoppen erop laten zetten ipv simpele open/dicht knoppen (maar ik begrijp dat u in een huurhuis woont, dus daar zal de woningbouwver. misschien niet in mee gaan).

Succes!

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt ook een beetje als dat de ketel zijn druk niet kwijt kan, draai alle kranen eens open ipv dicht

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indien het water goed is bijgevuld en de radiatoren zijn ontlucht dan kan dat lawaai oorzaak zijn dat de gasdruk te hoog is. De gasmeter dient dan vervangen te worden. Het beste kunt u eerst de firma bellen die jaarlijks onderhoud doet aan uw ketel. Waarschijnlijk zal hij u dan adviseren om de gasmeter te laten vervangen. Bel daarvoor uw gasbedrijf.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn buren was ook een verschrikkelijke herrie te horen zoals u beschrijft, zodat wij er ook heel veel last van hadden, de buren hebben op advies van de monteur ontlucht en water bijgevuld, wat niet hielp, maar er bleek uiteindelijk een steen(tje) in de pijp terecht gekomen te zijn. Wordt wel eens door een vogel er in gegooid als er geen beschermkapje op de uitlaat zit!

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik had twee jaar geleden zo'n probleem. Het bleek om de juiste afstelling van gas en lucht. Het geluid dat dat veroorzaakt resoneert dan via de leidingen door het hele huis. Om gek van te worden.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit geluid ontstaat meestal wanneer de ketel niet goed is afgesteld, ( gas/lucht verhouding).
Dit is allen in te regelen met de goede meetapperatuur (CO2 meter) Iets voor de vakman

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ketel die "woesj" geluiden maakt is LEVENSGEVAARLIJK !!!!!! Het kan inderdaad betekenen dat het branderbed vervuild is zoals damaster al schreef, maar het kan ook betekenen dat de ventilator kapot is. De ketel zou dit moeten merken en dan afschakelen, maar veel ketels hebben geen luchtbewaking
gemonteerd die dit zou moeten signaleren.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt iedereen voor alle advies. Ik heb nu alle kranen open en mijn thermostaat op 13 overdag en in de avond en s'nachts op 10. Maar ik verbruik hierdoor teveel gas. Het geruis in de buizen is weg doordat een monteur van de fabrikant Remeha (type ken ik niet) de pomp zwaarder had afgesteld. Alleen het gedreun van de ketel is nog te horen en door hele huis. Op de eerste verdieping is het t ergst. Maar we kunnen ook niet echt in de woonkamer vertoeven omdat het er te koud is. Op de bovenverdieping is het behaaglijker. De monteur van de fabrikant vermoedde dat de radiatoren volgens hem doorgespoeld moeten worden. Maar de installateur laat niets van zich horen en ik moet ieder keer bellen en krijg steeds slappe argumenten te horen. Wachten op een rapport dat op een andere afdeling ligt, een opzichter die ziek is waardoor ik weer moet wachten voordat er überhaupt toestemming wordt gegeven om verder te gaan.

Nogmaals bedankt voor alle reacties

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

platino schreef op woensdag 27 feb 2013, 15:50: Een ketel die "woesj" geluiden maakt is LEVENSGEVAARLIJK !!!!!! Het kan inderdaad betekenen dat het branderbed vervuild is zoals damaster al schreef, maar het kan ook betekenen dat de ventilator kapot is. De ketel zou dit moeten merken en dan afschakelen, maar veel ketels hebben geen luchtbewaking
gemonteerd die dit zou moeten signaleren.

Ja dat dachten ze eerst ook waardoor ze die hadden vervangen. Maar het heeft niet geholpen.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

dejeeper schreef op woensdag 27 feb 2013, 12:54: U schrijft dat u de zaak ontlucht heeft. U heeft dat ongetwijfeld goed gedaan maar ik heb in het verleden ook een probleem met mijn cv gehad en kreeg toen het advies om de zaak goed te ontluchten. Hoe ging dat in het werk. Je zet de kamer thermostaat op een hoge stand. Draai alle knoppen volledig open. Stel indien mogelijk de temperatuur op de ketel op de hoogste stand. Laat de zaak een tijdje draaien tot het water in het systeem erg heet is. Schakel dat de cv uit, dus zorg dat de pomp uit staat. Begin dan de radiatoren stuk voor stuk te ontluchten, te beginnen met de radiator die het verst van de ketel staat. Let op dat er voldoende water in het systeem zit voor u deze handelingen gaat verrichten. Na het ontluchten eventueel het water weer bij vullen.

Zoals u het beschrijft heb ik het ook gedaan. Maar toen een medewerker van de fabrikant de pomp wat zwaarder afstelde, stopte het ruizen gelijk. Ik heb daar nu geen last meer van. Enkel het gebrom en gedreun.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Ron al zegt, als thermostaat in huiskamer geplaatst is, de radiatoren in de huiskamer dan natuurlijk niet dichtdraaien. De thermostaat schakelt de CV-ketel in tot de ingestelde temperatuur bereikt is.
Als de radiatoren dichtgedraaid staan kan het in de huiskamer ook niet warmer worden zodat de ketel op vol vermogen blijft branden. In andere kamers zal het dan wel loeiheet worden.
Als de thermostaat op 13 graden staat zal het niet echt behaaglijk zijn.
Je zou de radiator in de kamer boven welke wel behaaglijk is wat dichtdraaien zodat daar wat minder warm water door stroomt.
Daardoor zou de thermostaat wat hoger ingesteld kunnen worden zodat het in de woonkamer behaaglijker wordt.
In de kamers die niet of nauwelijks gebruikt worden zou je de radiators kunnen dichtdraaien of een heel klein beetje open late tegen bevriezing.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cencillie,Na een kleine renovatie in m'n huurhuis is er in 2012 een HR ketel geplaatst(moest;de ander was 24jr.oud)op de vliering,de ketel van de buren hangt ook aan dezelfde muur,sinds die renovatie heb ik 'snachts elke 10minuten een gebrul alsof er een brommer voor m'n deur staat het duurt ca.1 minuut en dreunt als het stopt,om gek van te worden,slaaprust verstoren is het ergste,Bij de buren(ketel van 2010) is er een nieuw motortje ingezet en de pomp/ventilator lager gezet,zodat ie niet zo vaak aanslaat,helpt niet!
Het probleem is er nog,
Over deze reparatie heb ik 4 maanden gebeld met alle 'verantwoordelijken' .
Ik denk nu dat het aan mijn ketel ligt en zal weer al die telefoontjes moeten plegen,men gelooft je op den duur niet meer,'ach die weer,die heeft altijd wat',
Maar wel doorgaan blijven bellen hoor,,de huurverhoging door de nieuwe ketel en straks in juli weer staat vast,de beloofde kwaliteitsverbetering wil ik dus graag hebben,want ook de mechanische ventilatie die men nu moet aanbrengen is een vreselijke brullende uitvinding;heb nu van de benedenburen de etensgeuren door mijn hele huis,want die rookkolom loopt door het huis en die is lek,,,purschuim helpt niet,de woningbouwcorporaties hebben geld genoeg maar laten de bewoners vaak in de steek,jah huur stoppen is ook ellende,,gewoon bellen en de hoofdverantwoordelijke vragen,niet door een callcenter laten afwimpelen,,,sterkte

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

dejeeper schreef op woensdag 27 feb 2013, 12:54: Je zet de kamer thermostaat op een hoge stand. Draai alle knoppen volledig open. Stel indien mogelijk de temperatuur op de ketel op de hoogste stand. Laat de zaak een tijdje draaien tot het water in het systeem erg heet is. Schakel dat de cv uit, dus zorg dat de pomp uit staat. Begin dan de radiatoren stuk voor stuk te ontluchten, te beginnen met de radiator die het verst van de ketel staat. Let op dat er voldoende water in het systeem zit voor u deze handelingen gaat verrichten. Na het ontluchten eventueel het water weer bij vullen.

Ik zou toch echt even wachten totdat alles afgekoeld is. Is wel zo veilig.

a.leijnen schreef op woensdag 27 feb 2013, 14:36: Bij mijn buren was ook een verschrikkelijke herrie te horen zoals u beschrijft, zodat wij er ook heel veel last van hadden, de buren hebben op advies van de monteur ontlucht en water bijgevuld, wat niet hielp, maar er bleek uiteindelijk een steen(tje) in de pijp terecht gekomen te zijn. Wordt wel eens door een vogel er in gegooid als er geen beschermkapje op de uitlaat zit!

Als er geen beschermkapje op je "uitlaat" zit is je trek al niet goed. Een steentje wat er in valt gaat niet verder dan je rookgasafvoer. Komt niet in je leidingen of radiatoren.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2013 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kunt u nu verwachten dat het in de woonkamer warm wordt als u de thermostaat op 13 zet? Als al het water niet een keer goed heet geweest is, is ontluchten zinloos. U moet alles openzetten, thermostaat hoog, totdat het overal tropicana is. Thermostaat helemaal laag. Radiatoren goed af laten koelen en dan stuk voor stuk ontluchten. Dan is het geruis in ieder geval helemaal over

ve
door verwijderd - Feb 28, 2013 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 27 feb 2013, 23:04: Hoe kunt u nu verwachten dat het in de woonkamer warm wordt als u de thermostaat op 13 zet? Als al het water niet een keer goed heet geweest is, is ontluchten zinloos. U moet alles openzetten, thermostaat hoog, totdat het overal tropicana is. Thermostaat helemaal laag. Radiatoren goed af laten koelen en dan stuk voor stuk ontluchten. Dan is het geruis in ieder geval helemaal over

U heeft blijkbaar mijn verhaal niet goed begrepen of gelezen. En als ik de thermostaat hoog zet gaat mijn meter met een sneltreinvaart. Het ontluchten was op aanraden van de installateur vanwege ruis in de buizen. Ik waardeer u reactie maar graag en vriendelijk even goed lezen voordat u eentje plaatst.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2013 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

jinglebell schreef op woensdag 27 feb 2013, 21:12: Cencillie,Na een kleine renovatie in m'n huurhuis is er in 2012 een HR ketel geplaatst(moest;de ander was 24jr.oud)op de vliering,de ketel van de buren hangt ook aan dezelfde muur,sinds die renovatie heb ik 'snachts elke 10minuten een gebrul alsof er een brommer voor m'n deur staat het duurt ca.1 minuut en dreunt als het stopt,om gek van te worden,slaaprust verstoren is het ergste,Bij de buren(ketel van 2010) is er een nieuw motortje ingezet en de pomp/ventilator lager gezet,zodat ie niet zo vaak aanslaat,helpt niet!
Het probleem is er nog,
Over deze reparatie heb ik 4 maanden gebeld met alle 'verantwoordelijken' .
Ik denk nu dat het aan mijn ketel ligt en zal weer al die telefoontjes moeten plegen,men gelooft je op den duur niet meer,'ach die weer,die heeft altijd wat',
Maar wel doorgaan blijven bellen hoor,,de huurverhoging door de nieuwe ketel en straks in juli weer staat vast,de beloofde kwaliteitsverbetering wil ik dus graag hebben,want ook de mechanische ventilatie die men nu moet aanbrengen is een vreselijke brullende uitvinding;heb nu van de benedenburen de etensgeuren door mijn hele huis,want die rookkolom loopt door het huis en die is lek,,,purschuim helpt niet,de woningbouwcorporaties hebben geld genoeg maar laten de bewoners vaak in de steek,jah huur stoppen is ook ellende,,gewoon bellen en de hoofdverantwoordelijke vragen,niet door een callcenter laten afwimpelen,,,sterkte

Jinglebell, Wat erg. Wij begrijpen elkaar. Ik heb inmiddels alle kranen open overal volgens het advies van de tv dokter. En s nachts doe ik de ketel uit. Ik leef erg met u mee en ook nog de lucht van de beneden buren. Ooh nee ik moet daar niet aan denken. Ja en vooral blijven bellen. Ik ben ook al bekend bij de verantwoordelijken. oo bent u die met die herrie van de ketel. Maar Ik voldoe mijn verplichten netjes iedere maand en wens niet het gevoel te krijgen dat ik zeur of belazerd word. als ik u was zou ik blijven bellen. En zoals ik in eerdere reacties heb gelezen..een deel van de huur inhouden op een aparte rekening wegleggen en de verantwoordelijken laten weten dat u dat doet totdat het probleem is opgelost. U betaal ook voor een gedeelte wooncomfort en dat is er nu niet bij. Sterkte en succes. Hoop dat wij gauw van ons probleem af zijn.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2013 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

platino schreef op woensdag 27 feb 2013, 15:50: Een ketel die "woesj" geluiden maakt is LEVENSGEVAARLIJK !!!!!! Het kan inderdaad betekenen dat het branderbed vervuild is zoals damaster al schreef, maar het kan ook betekenen dat de ventilator kapot is. De ketel zou dit moeten merken en dan afschakelen, maar veel ketels hebben geen luchtbewaking
gemonteerd die dit zou moeten signaleren.

Bedankt, ik zal dat ook doorgeven aan de installateur als die komt.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2013 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip36 schreef op woensdag 27 feb 2013, 19:20: Zoals Ron al zegt, als thermostaat in huiskamer geplaatst is, de radiatoren in de huiskamer dan natuurlijk niet dichtdraaien. De thermostaat schakelt de CV-ketel in tot de ingestelde temperatuur bereikt is.
Als de radiatoren dichtgedraaid staan kan het in de huiskamer ook niet warmer worden zodat de ketel op vol vermogen blijft branden. In andere kamers zal het dan wel loeiheet worden.
Als de thermostaat op 13 graden staat zal het niet echt behaaglijk zijn.
Je zou de radiator in de kamer boven welke wel behaaglijk is wat dichtdraaien zodat daar wat minder warm water door stroomt.
Daardoor zou de thermostaat wat hoger ingesteld kunnen worden zodat het in de woonkamer behaaglijker wordt.
In de kamers die niet of nauwelijks gebruikt worden zou je de radiators kunnen dichtdraaien of een heel klein beetje open late tegen bevriezing.

Ik had de kranen uitgedraaid omdat ik het in de woonkamer niet warm gestookt kreeg ook al had ik mijn thermostaat op 20. De radiatoren werden niet warm. Maar ik verbruikte wel gas. Nadat de fabrikant langs was geweest en de pomp wat zwaarder had afgesteld gebeurde dat wel. Ik heb het advies van de cv dokter opgevolgd. Ik heb het nu op 13 staan overdag omdat dat voldoende is. U heeft twee verhalen door elkaar gehaald. Maar bedankt voor uw reactie.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2013 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

wittechoco schreef op woensdag 27 feb 2013, 22:01:
dejeeper schreef op woensdag 27 feb 2013, 12:54: Je zet de kamer thermostaat op een hoge stand. Draai alle knoppen volledig open. Stel indien mogelijk de temperatuur op de ketel op de hoogste stand. Laat de zaak een tijdje draaien tot het water in het systeem erg heet is. Schakel dat de cv uit, dus zorg dat de pomp uit staat. Begin dan de radiatoren stuk voor stuk te ontluchten, te beginnen met de radiator die het verst van de ketel staat. Let op dat er voldoende water in het systeem zit voor u deze handelingen gaat verrichten. Na het ontluchten eventueel het water weer bij vullen.

Ik zou toch echt even wachten totdat alles afgekoeld is. Is wel zo veilig.

a.leijnen schreef op woensdag 27 feb 2013, 14:36: Bij mijn buren was ook een verschrikkelijke herrie te horen zoals u beschrijft, zodat wij er ook heel veel last van hadden, de buren hebben op advies van de monteur ontlucht en water bijgevuld, wat niet hielp, maar er bleek uiteindelijk een steen(tje) in de pijp terecht gekomen te zijn. Wordt wel eens door een vogel er in gegooid als er geen beschermkapje op de uitlaat zit!

Als er geen beschermkapje op je "uitlaat" zit is je trek al niet goed. Een steentje wat er in valt gaat niet verder dan je rookgasafvoer. Komt niet in je leidingen of radiatoren.

Bedankt zal ik doen en het wachten is nu op de opzichter die toestemming moet geven zodat de installateur nu verder kan.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2013 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had hier ook jaren last van!! Wat ik op een gegeven moment deed is de verwarming 's avonds net voordat ik naar bed ging hoog zetten en hem na een kwartier of half uurtje helemaal terug zetten naar bijvoorbeeld 10 graden, zodat het huis warm genoeg is en de ketel 's nachts niet aanspringt.
Er zijn bij mij veel monteurs geweest die eerder allemaal zeiden dat ze er niets aan konden doen!! Totdat er wel iemand kwam die er wat aan gedaan heeft!!! Volhouden dus!
Bij mij heeft dit een paar jaar geduurd voordat er iemand kwam die het oplostte.
Ik heb er ook wakker van gelegen en dat met een klein kind wat al slecht sliep!!
Ik weet helaas niet meer wat hij precies gedaan heeft. Het zou iets met de pomp geweest kunnen zijn (druk lager zetten of iets).
Ook heb ik voordat de monteur kwam aan de knoppen gedraaid van de verwarming (het water moet kunnen blijven lopen en als je een verwarming in bijv. een slaapkamer boven dichtdraait kan dat geluid maken), ik heb toen alle radiotoren volgens mij opengezet. Daar kun je ook mee spelen (proberen open, dicht en klein beetje opendraaien) om te kijken of het geluid minder wordt.
Het was iig iets simpels en de juiste monteur had het zo opgelost!
Succes!!

ve
door verwijderd - Feb 28, 2013 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

kaatje1 schreef op donderdag 28 feb 2013, 14:23: Ik had hier ook jaren last van!! Wat ik op een gegeven moment deed is de verwarming 's avonds net voordat ik naar bed ging hoog zetten en hem na een kwartier of half uurtje helemaal terug zetten naar bijvoorbeeld 10 graden, zodat het huis warm genoeg is en de ketel 's nachts niet aanspringt.
Er zijn bij mij veel monteurs geweest die eerder allemaal zeiden dat ze er niets aan konden doen!! Totdat er wel iemand kwam die er wat aan gedaan heeft!!! Volhouden dus!
Bij mij heeft dit een paar jaar geduurd voordat er iemand kwam die het oplostte.
Ik heb er ook wakker van gelegen en dat met een klein kind wat al slecht sliep!!
Ik weet helaas niet meer wat hij precies gedaan heeft. Het zou iets met de pomp geweest kunnen zijn (druk lager zetten of iets).
Ook heb ik voordat de monteur kwam aan de knoppen gedraaid van de verwarming (het water moet kunnen blijven lopen en als je een verwarming in bijv. een slaapkamer boven dichtdraait kan dat geluid maken), ik heb toen alle radiotoren volgens mij opengezet. Daar kun je ook mee spelen (proberen open, dicht en klein beetje opendraaien) om te kijken of het geluid minder wordt.
Het was iig iets simpels en de juiste monteur had het zo opgelost!
Succes!!

Bedankt voor de informatie. Ik zal het zeker volhouden. Dat wat u zegt over het spelen met de kranen had ik ook geprobeerd. Een monteur van de fabrikant was geweest en die had de pomp wat zwaarder afgesteld. Het geruis is weg. Het had niets met ontluchten te maken. Ik heb nu slechts dat de pomp zo zwaar draait met enorme herrie maakt en dat het gasverbruik enorm blijft desondanks ik mijn thermostaat heel laag heb ingesteld.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zo'n kachel gehad.
Bij een nieuwe monteur van de woningcorporatie bleek dat het rubber in het expansievat kapot was en dat hij daarom maar bleef aanslaan en doortetteren.. Een van de verschijnselen was wel ook dat op het laatst het waterniveau snel zakte ( toen het rubber helemaal kapot was en het water in de radiatoren steeds bijgevuld moest worden.
Ik heb er jaren last van gehad en pas toen het rubber helemaal kapot was ontdekte men het euvel. Als er een scheurtje in zit, dus niet veel water verliest blijft de kachel ook maar draaien.
Ik heb een saillant, maar het expansievaatje zal voor elke ketel gelijk blijven.
Ik hoop dat hier iets aan hebt.
groetjes
C.V.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zo'n kachel gehad.
Bij een nieuwe monteur van de woningcorporatie bleek dat het rubber in het expansievat kapot was en dat hij daarom maar bleef aanslaan en doortetteren.. Een van de verschijnselen was wel ook dat op het laatst het waterniveau snel zakte ( toen het rubber helemaal kapot was) en het water in de radiatoren steeds bijgevuld moest worden.
Ik heb er jaren last van gehad en pas toen het rubber helemaal kapot was ontdekte men het euvel. Als er een scheurtje in zit, dus niet veel water verliest blijft de kachel ook maar draaien.
Ik heb een vaillant, maar het expansievaatje zal voor elke ketel gelijk blijven.
Ik hoop dat hier iets aan hebt.
groetjes
C.V.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

corrievonk schreef op vrijdag 1 mrt 2013, 14:49: Ik heb ook zo'n kachel gehad.
Bij een nieuwe monteur van de woningcorporatie bleek dat het rubber in het expansievat kapot was en dat hij daarom maar bleef aanslaan en doortetteren.. Een van de verschijnselen was wel ook dat op het laatst het waterniveau snel zakte ( toen het rubber helemaal kapot was) en het water in de radiatoren steeds bijgevuld moest worden.
Ik heb er jaren last van gehad en pas toen het rubber helemaal kapot was ontdekte men het euvel. Als er een scheurtje in zit, dus niet veel water verliest blijft de kachel ook maar draaien.
Ik heb een vaillant, maar het expansievaatje zal voor elke ketel gelijk blijven.
Ik hoop dat hier iets aan hebt.
groetjes
C.V.

Beste Corrievonk, ik heb hier hier veel aan. Bedankt voor de informatie!