boppe1943
door boppe1943 Jan 14, 2011 om 14:55
Elektronica & tv

Wie adviseert deze leek over aankoop mp3 speler?

Eergisteren stelde ik op dit forum de vraag wie me kon adviseren m.b.t. de aankoop van een mp3 speler, die gebruikt zou worden om klassieke muziek te beluisteren. Aan de hand van antwoorden en de waarschuwing hiervoor in een biebboekje weet ik nu dat de weergave van klassieke muziek op een mp3 speler niet zo goed, zo niet "bagger" is, zoals iemand op dit forum antwoordde.
Dit betekent dat ik tijdens de vakantie en op een lange treinreis dan maar naar pop ga luisteren. Nou ben ik een volslagen leek op het gebied van mp3 spelers en ik zie op internet bij beoordelingen ervan dat er apparaten zonder gebruiksaanwijzing worden geleverd, omdat het gebruik zo makkelijk is en omdat ervan wordt uitgegaan dat kopers al ervaring hebben met zo'n ding. Daarom mijn vraag: welke mp3 speler met FM radio adviseert u mij? Ik hecht grote waarde aan een zeer goede geluidsweergave (misschien nog een advies m.b.t. "oortjes"?), mijn budget is ca. € 100,-Alvast bedankt voor eventuele reakties..

2680 13 Rapporteer

freya
door freya - Jan 14, 2011 om 15:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@boppe1943:

Aanvullingen op je eerder gestelde vraag kun je zelf als 'reactie' bij je oorspronkelijke vraag plaatsen. Op die manier blijft het een beetje overzichtelijk.

Dus, hier: *[u]klik[/u]*

Freya

boppe1943
door boppe1943 - Jan 14, 2011 om 15:53
1129 Antwoorden / 98 Vragen

O.K., Freya, maar als ik nogmaals een reactie bij de oude, afgehandelde vraag had gesteld, had die alleen de aandacht gekregen van 3 personen (die misschien nog aan aanvullend antwoord hadden geweten). Door de huidige vraag aangepast te stellen hoop ik een groter aantal deskundigen te bereiken. Bij de vorige vraag ging het uitsluitend over klassieke muziek, waarin minder mensen geïnteresseerd zijn dan in pop. Bovendien blijkt mijn totale onervarenheid met een mp3 speler uit deze vraag.
M.v.g.

czar
door czar - Jan 14, 2011 om 21:53
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 14:55]Eergisteren stelde ik op dit forum de vraag wie me kon adviseren m.b.t. de aankoop van een mp3 speler, die gebruikt zou worden om klassieke muziek te beluisteren. Aan de hand van antwoorden en de waarschuwing hiervoor in een biebboekje weet ik nu dat de weergave van klassieke muziek op een mp3 speler niet zo goed, zo niet "bagger" is, zoals iemand op dit forum antwoordde.

Beste boppe1943, ik antwoordde ook al op de andere forum-vraag.
Het probleem zit een beetje in de vraagstelling. Je vraagt om een MP3-speler geschikt voor klassieke muziek. Dat gaat gewoon niet lekker samen.
Maar moet het wel MP3 zijn? Mediaspelers kunnen tegenwoordig veel meer formaten aan als MP3, inclusief allerlei video-formaten.
Bij klassieke muziek denken we allemaal aan een echte muziek-liefhebber, misschien wel iemand met een muziek-installatie thuis van 5.000 euro, en om dan een budget van 100 euro aan te geven voor een draagbare speler. Dat maakt het lastig.

We kunnen je gewoon niet zo goed inschatten.
Ook op pop-gebied zijn er enorme liefhebbers die zelfs 10-duizenden euro's uitgeven aan hun speakers en desnoods aan hun SET-buizenversterkers.

Voor 100-200 euro kun je geen top-kwaliteit verwachten, maar verdiep je alsjeblieft in de formaten. Er zijn veel betere formaten als MP3 die sommige spelers ook wel kunnen afspelen. MP3 is per definitie kwaliteitsverlies en daarmee zeker geen goede keuze. Dat heeft niets te maken met de speler, maar vraag dan niet om een MP3-speler, liever om een media-speler.
Helaas is het wel zo dat vrijwel niemand die Klassiek mooi vindt ook naar mediaspelers zoekt. Je zult dus weinig informatie vinden. Zoek vooral naar audiofiel.

Laat je niet te veel intimideren door alle informatie. Misschien is voor jou een 100 euro MP3-speler wel super geschikt. Negatieve be-oordelingen kunnen ook gegeven zijn door mensen met een vermogen aan geluids-apparatuur, zeker op internet.

czar
door czar - Jan 14, 2011 om 22:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 14:55]Eergisteren stelde ik op dit forum de vraag wie me kon adviseren m.b.t. de aankoop van een mp3 speler, die gebruikt zou worden om klassieke muziek te beluisteren. Aan de hand van antwoorden en de waarschuwing hiervoor in een biebboekje weet ik nu dat de weergave van klassieke muziek op een mp3 speler niet zo goed, zo niet "bagger" is, zoals iemand op dit forum antwoordde.
Dit betekent dat ik tijdens de vakantie en op een lange treinreis dan maar naar pop ga luisteren. Nou ben ik een volslagen leek op het gebied van mp3 spelers en ik zie op internet bij beoordelingen ervan dat er apparaten zonder gebruiksaanwijzing worden geleverd, omdat het gebruik zo makkelijk is en omdat ervan wordt uitgegaan dat kopers al ervaring hebben met zo'n ding. Daarom mijn vraag: welke mp3 speler met FM radio adviseert u mij? Ik hecht grote waarde aan een zeer goede geluidsweergave (misschien nog een advies m.b.t. "oortjes"?), mijn budget is ca. € 100,-Alvast bedankt voor eventuele reakties..

boppe1943
door boppe1943 - Jan 14, 2011 om 23:23
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Czar, ik stel de moeite die u doet erg op prijs, maar ik begrijp niet waarom het zo moeilijk is om mij in te schatten. Kijk nog even mee:
Tijdens de vakantie en op een lange treinreis wil ik graag muziek op de oren.
Mijn voorkeur gaat uit naar klassiek.
Mede aan de hand van uw antwoord moet ik van de geluidskwaliteit niets verwachten (de term "bagger" was van u).
Dus dan maar pop.
Ik ben een volslagen leek op het gebied van draagbare, lichtgewicht muziekapparatuur.
Ik zoek dus een makkelijk te bedienen apparaat, van een redelijke kwaliteit
Zelf dacht ik aan een mp3 speler met FM radio.
Nu klassiek afvalt, heb ik er ca. € 100,- voor over.
Wat komt daarvoor in aanmerking.
Een advies m.b.t. "oortjes" is welkom.
Dat is alles!
Ik ben geen audiofiel. Ik heb thuis geen kostbare apparatuur.
Bij de vorige vraag heb ik u al geantwoord dat ik niet op zoek ben naar een mediaspeler.

birdies
door birdies - Jan 15, 2011 om 09:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Op Kieskeurig kun je trouwens ook koptelefoons/earphones vinden. Ook deze vraag hierover is moeilijk te beantwoorden. Alleen al de persoonlijke voorkeur voor: op het oor, in het oor, over het oor, maakt het moeilijk. Dat is gewoon allemaal erg persoonlijk.

birdies
door birdies - Jan 15, 2011 om 15:33
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Boppe, het lijkt mij het handigst als je even op Kieskeurig kijkt. Daar staan de meeste MP3 spelers op met de nodige info en lees de reviews/beoordelingen/opmerkingen van de kopers. Kieskeurig

czar
door czar - Jan 15, 2011 om 22:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op vrijdag 14 jan 2011, 23:23]Czar, ik stel de moeite die u doet erg op prijs, maar ik begrijp niet waarom het zo moeilijk is om mij in te schatten. Kijk nog even mee:

Nou, zoals gezegd, was dat meer omdat je van klassieke muziek houdt en dan is het gewoon lastig inschatten. Je wilt niet weten hoeveel audiofielen op internet aanwezig zijn, van zelfbouwers tot importeurs uit China, tot mensen die gewoon enorm veel geld uitgeven aan hun installatie thuis. Dit is echt een mega-onderwerp op het web.

Zoals u het nu stelt: kijk eens naar de Sandisk Sansa clip. Die zijn super-klein, ook met FM-radio en kwa kwaliteit zeer redelijk. Sterker nog, ik heb er zelf ook eentje gekocht, vooral omdat ik al die andere poespas niet nodig had, maar wel een super-klein ding wilde hebben. Ze zijn erg klein. Nadelen: je kunt er geen geheugen-kaartjes insteken en je kunt er ook niets op aansluiten (behalve je PC om er wat op te zetten). Bij een Sandisk-Sansa moet je dus bedenken hoeveel intern geheugen je nodig hebt. Voordelen: ze zijn redelijk goed en ze zijn erg klein en erg licht. Een luciferdoosje is ongeveer het formaat, maar dan wel veel dunner en lichter. Een andere hoofdtelefoon is zeker aan te raden.

Lsk520
door Lsk520 - Jan 15, 2011 om 23:11
827 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij valt het allemaal wel mee met het verlies van kwaliteit als je klassieke muziek op mp3 beluistert.
welliswaar geen concertzaalkwaliteit maar je moet wel super-oren hebben om er last van te hebben. volgens mij gaat dat bij een treinvakantie prima!
Zoek gewoon een goeie mp3 speler, geen kijkshopdingetje.

an
door anguilia - Feb 1, 2011 om 15:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou naar een winkel gaan waar je er een met een eigen koptelefoon uit kunt proberen.
Het is natuurlijk wel leuk om alles via internet te doen, maar een stad zonder winkels is niet leuk en iedereen heeft graag een baan.
Dus als je er een in een winkel koopt, help je de werkgelegenheid, waar je zelf van op vakantie gaat.
In de winkels, ook bij kijkshop, weten de medewerkers er veel van, althans, dit is mijn ervaring.
Ook ik houd van klasieke muziek, heb zelf piano en fagot gespeeld, heb een zeer goed gehoor, en sta versteld van de geluidskwaliteit MP3-player van difrnce (9.95 inclusief oortelefoon, uiteraard zonder radio. Ik heb hem gekocht om te weten wat een MP3-player is).Ik heb niet eens meer de behoefte naar een betere te zoeken. Mijn goedkope samsung ladyphone heeft ook een mooi geluid. De verkoper van Dixons zegt dat de geluidskwaliteit van MP3 players boven de 60 euro meer afhangt van de koptelefoon dan van de player zelf.
Ik zou dus een player kopen waar je mooie mappen in kunt maken dat gemakkelijk air van Bach kunt vinden.
En wat is geluidskwaliteit? Ik had Michael Jackson wel eens willen horen zonder microfoon. En hadden de Beatles wel succes gehad zonder microfoons? Zouden die in een badkamer ook zo mooi hebben geklonken?
In-ear-koptelefoons geven een prima geluid, zijn er in diverse prijsklasses en als je een goedkope koptelefoon wat harder tegen je oor aandrukt, wordt de geluidskwaliteit ook beter (minder verlies).
Zo heb ik als leek ontdekt dat de player (ook in een mobieltje) meestal aardig goed is maar dat de koptelefoon veel uitmaakt.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groeten,
Anguilia.

Lsk520
door Lsk520 - Feb 1, 2011 om 16:28
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=anguilia schreef op dinsdag 1 feb 2011, 15:19]In de winkels, ook bij kijkshop, weten de medewerkers er veel van....

Meen je dat werkelijk? Kijkshopmedewerkers staan nou niet bekend om hun vakkennis..

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2011 om 16:37
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Quote:"In de winkels, ook bij kijkshop, weten de medewerkers er veel van,", Oeps, dat is nieuw voor mij, ik heb totaal andere ervaringen.

Lsk520
door Lsk520 - Feb 1, 2011 om 17:47
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 1 feb 2011, 16:37]Quote:"In de winkels, ook bij kijkshop, weten de medewerkers er veel van,", Oeps, dat is nieuw voor mij, ik heb totaal andere ervaringen.

Dat zei ik....