e.
door e.fortuin Feb 22, 2011 om 13:06
Auto & vervoer

Accu Sparta Ion M-gear

In 2006 heb ik een elektrische fiets gekocht, merk Sparta Ion M-gear. Deze kwam op dat moment als beste uit alle testen.
Nu nog geen 5 jaar later is de accu kapot. Ik heb er amper 1200 km mee gefietst. Een nieuwe accu is nu de oplossing. Dat kost mij 475 euro. Zo worden het wel hele dure
fietskilometers. Op uw discussiepagina zag ik dat er ook iemand zich meldde, waarvan bij de ouders al 2 accu's kapot zijn ( van hetzelfde merk)en ik heb ook al andere mensen hierover gehoord. Bij de fietsenwinkel zeggen ze dat het soms wel eens kan voorkomen dat z'n accu het zo snel begeeft, maar dat soms komt mij nu te vaak voor. Ik denk dat er maar eens een onderzoek moet komen hoe zo'n beste fiets van het jaar na nog geen 5 jaar kan zijn.
Heeft u al meerdere klachten hierover ontvangen?

Groet, E. Fortuin

66834 41 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2011 om 13:22
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Persoonlijk zou ik blij zijn als een accu 5 jaar meegaat. En het aantal km's doet niet ter zake. Waarschijnlijk staat de fiets ook in een niet verwarmde schuur, dus de accu krijgt ook kou te verduren. Groet, MG.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2011 om 13:27
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Gelezen op wikimedia, zoekterm "levensduur ion accu" o.a. "Levensduur. Een nadeel is dat de Li-ionaccu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen."

djbierdrager
door djbierdrager - Feb 23, 2011 om 12:53
12 Antwoorden / 2 Vragen

Het zijn niet alleen fietsbatterijen , maar ook de kleine AA kan je niet op rekenen.BV. mijn rookalarmen gingen met een gewoon weggooibatterij van 9 volt +/_14maanden mee. ik mag blij zijn als ze de 9 maanden halen.Foto toestellen
als ze drie weken hebben gelegen moet ik ze eerst weer opladen.

Gr. Biejong

an
door antros28 - Feb 23, 2011 om 13:19
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een van de eerste Sparta elektrische fietsen gehad.Deze heb ik na 10 jaar en meer dan 4000 km weggedaan omdat ik er niet meer op kon fietsen.Was door een slechte heup temoeilijk om op te stappen te hoog.EEn nicht heeft hem gekregen en fiets er nog steeds op met de eerste batterij.Van belang is om de eerste twee keer de batterij helemaal leeg te rijden.Daarna kan men na elke redelijke rit de batterij opladen.Nu heb ik een Batavus en ook daar staat dit in de instructie.Alle oplaadbare batterijen die ik heb of ze nu van de filmcamera of fototoestel of andere apperatuur trek ik de eerste twee keer helemaal leeg .Mijn batterijen van mijn fototoestel zijn nu 4 jaar oud en doen het nog steeds.O ja ik bewaar de batterijen altijd in de winter op kamertemperatuur ook die van mijn elektrische fiets.

hg
door hgvaasen - Feb 23, 2011 om 13:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij oplaadbare batterijen dient regelmatig opladen en ontladen te worden worden gevolgd. Laat men dit langere tijd (bijv 1-2 maanden of langer) achterwege dan gaat de conditie van de batterijen snel achteruit tot ze zelfs niet meer bruikbaar zijn.

pk49
door pk49 - Feb 23, 2011 om 13:30
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik fiets nu ruim drie jaren elektrisch en heb er ongeveer 3000km mee gefietst.Ik ga nu mijn derde jaar in met de verwachting dat ook mijn accu weer in vermogen verminderd is.Dit soort accu's moet je goed bijhouden.Dus niet helemaal leegrijden, in de winter op kamertemperatuur bewaren en zelfs als je het niet gebruikt regelmatig opladen.Want een accu ontlaadt uit zichzelf.Wel moet je bij intensief gebruik af en toe de accu leegrijden anders heb je last van het "geheugen effect" van de accu.Hij laadt dan niet voor 100% op.Ik heb een fiets van het nederlandse merk Quick en gelukkig zijn de accu's van dit merk niet zo duur.Maar vijf jaren zal de accu niet halen, als je tenminste lange ritten wilt maken.

pk49
door pk49 - Feb 23, 2011 om 13:34
243 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=djbierdrager schreef op woensdag 23 feb 2011, 12:53]Het zijn niet alleen fietsbatterijen , maar ook de kleine AA kan je niet op rekenen.BV. mijn rookalarmen gingen met een gewoon weggooibatterij van 9 volt +/_14maanden mee. ik mag blij zijn als ze de 9 maanden halen.Foto toestellen
als ze drie weken hebben gelegen moet ik ze eerst weer opladen.

Gr. Biejong

je hebt tegenwoordig verliesvrije accu's speciaal voor fototoestellen,die je maanden kan laten liggen zonder dat ze vermogen verliezen.Erg gemakkelijk.Merk: Eneloop te koop bij Conrad.

th
door thyratron - Feb 23, 2011 om 13:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Fortuin,

in de gebruiksaanwijzing staat dat de batterij ALTIJD aangesloten moet zijn op de lader na gebruik. De batterij (accu) bestaat uit 20 cellen van 1,2 volt, 7 of 10 ampere, (bij een accu van 24 volt) Vaak zal één der cellen defect zijn, waardoor de gehele accu geen of weinig energie meer kan leveren. (gelijk een accu-boormachine) Een handige elektronicus kan de cellen doormeten en ongeveer bepalen hoeveel er defect zijn.
Zelf heb ik nog geen bedrijf gevonden, die deze cellen leveren kan, maar een zoektocht naar een handige elektronicus in de familie, leverancier en prijs, kan altijd interessant zijn. Let op, de andere cellen hebben ook geen eeuwig leven!

ta
door tar - Feb 23, 2011 om 14:06
522 Antwoorden / 9 Vragen

Je hebt vele verschillende soorten accu's; Nikkel-metaalhydride accu's zijn b.v. niet te vergelijken met Lithium-ion accu's

Als het een Lithium-ion accu betreft kunt u op deze site zien wat u moet doen om de levensduur aanzienlijk te verlengen:

Gebruiksaanwijzing Lithium-ion accu

ta
door tar - Feb 23, 2011 om 14:21
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=djbierdrager schreef op woensdag 23 feb 2011, 12:53]Het zijn niet alleen fietsbatterijen , maar ook de kleine AA kan je niet op rekenen.BV. mijn rookalarmen gingen met een gewoon weggooibatterij van 9 volt +/_14maanden mee. ik mag blij zijn als ze de 9 maanden halen.Foto toestellen
als ze drie weken hebben gelegen moet ik ze eerst weer opladen.

Gr. Biejong
Geachte heer,

Oplaadbare batterijen zijn absoluut niet geschikt voor een rookmelder, hittemelder of CO-melder!

Oplaadbare batterijen zijn b.v. veel meer temperatuur gevoelig en de spanning zakt veel sneller in dan bij een hoogwaardige Alkaline batterij, waardoor de werking erg onbetrouwbaar kan worden.

Neem nooit het risico door deze oplaadbare batterijen te gebruiken.
Zie ook de gebruiksaanwijzing van uw rookmelder/hittemelder/CO-melder.

ho
door honza23 - Feb 23, 2011 om 14:39
262 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb hier nog een copmplete accu liggen van een Sparta Ion :) tot enkele weken geleden gebruikt, fiets is nl. total-loss...

sepke2008
door sepke2008 - Feb 23, 2011 om 15:35
191 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ben geen accu kenner maar ik plaats hier alleen mijn ervaring.

Ik ben sinds januari 2005 in het bezit van een Sparta ION confort.
Bij deze fiets is de accu in het frame verwerkt, hierdoor kan ik de accu niet op kamertemp. bewaren in de winter. De fiets staat gewoon in een schuur waar het gewoon vriest als de buitentemp. onder nul daald. De fiets is vanaf aankoopdatum continu aangesloten aan de oplader. Fietskilometers ongeveer 2000 waarvan de helft zonder ondersteuning. De accu is nog steeds in topconditie en de afstand waarmee ik maximaal met ondersteuning kan fietsen is maar beperkt verminderd in die jaren van gebruik.

M.v.g. Sepke

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2011 om 15:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een foute adviezen!
Antros28 heeft het over zijn 10 jaar oude fiets
Aleen 10 jaar geleden werden er totaal andere baterrijen gebruikt, namelijk NiCads , dat is nikkel cadmium.
Helaas Antros, tegenwoordig zit er in het pakket een Li-ion accus samenstelling.
En die moet je anders behandelen.
Een Li-Ion fietsaccu gaat ongeveer 1000 opladingen mee, mits correct behandeld.
Als je er weinig mee fietst (zoals vraagsteller) dan moet je hem minstens om de 6 weken opladen.
Ook na een kort fietsritje moet de accu worden opgeladen, zelfs als alle lampjes nog branden van de indicator
Maar dat staat allemaal in het boekje als je hem koopt.
Onderhoud is levensduur.
En ook PK 49 geeft een fout advies, LI-Ion hoef je niet leeg te fietsen, zelfs beter van niet. En Li-Ion batterijen hebben geen geheugen effect.
Dat was wel zo bij Ni_Cads

tolsma1945
door tolsma1945 - Feb 23, 2011 om 15:51
229 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb jaren geleden ook een elektrische fiets gehad.

En een li on accu verliest NIETzijn capaciteit.bij niet gebruik.

Ben nu harstikke blij dat ik gewoon een scooter heb met een verbrandingsmotor..

ta
door tar - Feb 23, 2011 om 17:49
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 23 feb 2011, 15:36]
Een Li-Ion fietsaccu gaat ongeveer 1000 opladingen mee, mits correct behandeld.

Ook na een kort fietsritje moet de accu worden opgeladen, zelfs als alle lampjes nog branden van de indicator

En ook PK 49 geeft een fout advies, LI-Ion hoef je niet leeg te fietsen, zelfs beter van niet. En Li-Ion batterijen hebben geen geheugen effect.
Dat was wel zo bij Ni_Cads

L.S.

1000 opladingen...?! wees blij met de praktijk van 500 keer opladen.

Lithium-ion accu? Elke keer opladen = 1 keer minder opladen.

Een Lithium-ion accu is niet "leeg" te fietsen; de elektronica op de Lithium-ion accu voorkomt diepontlading.

gr
door grootmoeder - Feb 23, 2011 om 23:39
6 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb ook een sparta ,vorig jaar de accu deed niets meer steeds aangesloten gehouden,lichtje brand de hele winter,bleek helemaal leeg,ik heb inderdaad nu nieuwe accu ,van de winter nu steeds gebruikt.
kan toch niet wat ook het advies is de zware fiets binnen in de keuken zetten?
De fiets is van mijn man en die had door ziekte er maar 100 km op gereden.dus dat helemaal duur.
van alles geprobeerd sparta gemaild fietsenmaker moest toch zelf betalen .Fiets was ook 4 jaar.dus geen garantie ,nu doen ze 5 jaar garantie.

ta
door tar - Feb 24, 2011 om 08:56
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=grootmoeder schreef op woensdag 23 feb 2011, 23:39]Ik heb ook een sparta ,vorig jaar de accu deed niets meer steeds aangesloten gehouden,lichtje brand de hele winter,bleek helemaal leeg,ik heb inderdaad nu nieuwe accu ,van de winter nu steeds gebruikt.
kan toch niet wat ook het advies is de zware fiets binnen in de keuken zetten?
De fiets is van mijn man en die had door ziekte er maar 100 km op gereden.dus dat helemaal duur.
van alles geprobeerd sparta gemaild fietsenmaker moest toch zelf betalen .Fiets was ook 4 jaar.dus geen garantie ,nu doen ze 5 jaar garantie.
Hallo Grootmoeder,

Uw fiets heeft een waarschijnlijk een in het frame ingebouwde Lithium-ion accu en elektrische achterwiel aandrijving; om de levensduur van de accu zo veel mogelijk te verlengen moet deze accu ongeveer elke maand worden gebruikt.

Dit kunt u ook doen als u geen gebruik maakt van de fiets door de fiets b.v. schuin op de standaard te zetten en het achterwiel elektrische te laten draaien totdat het wiel vanzelf stopt. Zorg dat de fiets niet om kan vallen of dat het draaiende achterwiel iets kan raken!

Hierna de accu weer opladen en de lader loskoppelen; Door de oplaad-elektronica kan de Lithium-ion accu niet worden overladen, maar als de Lithium-ion accu een tijd niet wordt gebruikt, wordt de accu wel steeds opnieuw bijgeladen, dit is nadelig voor de levensduur.

Bewaar de Lithium-ion accu, in dit geval de hele fiets zo koel mogelijk; hoe lager de temperatuur hoe langer de accu zal meegaan.
De accu nietblootstellen aan temperaturen lager dan 0 graden Celsius.

De levensduur van een consumenten Lithium-ion accu in Nederland is ongeveer 5 jaar.

Succes!

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2011 om 10:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een onzin.
Het achterwiel van een fiets met trapondersteuning kun je niet laten draaien op de standaard.
De electromotor werkt alleen als je ook trapt
--------------------------------------------------------------------------------------------------

=tar schreef op donderdag 24 feb 2011, 08:56:
=grootmoeder schreef op woensdag 23 feb 2011, 23:39: Ik heb ook een sparta ,vorig jaar de accu deed niets meer steeds aangesloten gehouden,lichtje brand de hele winter,bleek helemaal leeg,ik heb inderdaad nu nieuwe accu ,van de winter nu steeds gebruikt.
kan toch niet wat ook het advies is de zware fiets binnen in de keuken zetten?
De fiets is van mijn man en die had door ziekte er maar 100 km op gereden.dus dat helemaal duur.
van alles geprobeerd sparta gemaild fietsenmaker moest toch zelf betalen .Fiets was ook 4 jaar.dus geen garantie ,nu doen ze 5 jaar garantie.

Hallo Grootmoeder,

Uw fiets heeft een waarschijnlijk een in het frame ingebouwde Lithium-ion accu en elektrische achterwiel aandrijving; om de levensduur van de accu zo veel mogelijk te verlengen moet deze accu ongeveer elke maand worden gebruikt.

Dit kunt u ook doen als u geen gebruik maakt van de fiets door de fiets b.v. schuin op de standaard te zetten en het achterwiel elektrische te laten draaien totdat het wiel vanzelf stopt. Zorg dat de fiets niet om kan vallen of dat het draaiende achterwiel iets kan raken!

Hierna de accu weer opladen en de lader loskoppelen; Door de oplaad-elektronica kan de Lithium-ion accu niet worden overladen, maar als de Lithium-ion accu een tijd niet wordt gebruikt, wordt de accu wel steeds opnieuw bijgeladen, dit is nadelig voor de levensduur.

Bewaar de Lithium-ion accu, in dit geval de hele fiets zo koel mogelijk; hoe lager de temperatuur hoe langer de accu zal meegaan.
De accu nietblootstellen aan temperaturen lager dan 0 graden Celsius.

De levensduur van een consumenten Lithium-ion accu in Nederland is ongeveer 5 jaar.

Succes!

ta
door tar - Feb 24, 2011 om 23:20
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 24 feb 2011, 10:32]Wat een onzin.
Het achterwiel van een fiets met trapondersteuning kun je niet laten draaien op de standaard.
De electromotor werkt alleen als je ook trapt

L.S.

Dan heeft Sparta een "fijn" product op de markt gepleurd met bijbehorende gebruiksaanwijzing...

Als je een Lithium-ion accu 1 jaar niet gebruikt en de accu aangesloten laat op de lader is die accu gegarandeerd kapot!

h.
door h.wever - Feb 27, 2011 om 11:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

In april 2006 kocht ik een Sparta Ion fiets.Comfort D55 Blauw. Na een hernia bleek een fiets met trapondersteuning een uitkomst voor mij voor woon-werkverkeer. (v.v. 11 kilometer)
In het voorjaar 2007 was de batterij stuk en werd deze gratis vervangen. Dit viel binnen de garantietermijn. Ik denk dat deze batterij het iets meer dan 1100 kilometer heeft uitgehouden.

Nu 4 jaar verder is de batterij opnieuw stuk. De rijwielhandelaar zag aan de storingscode E001 dat de batterij leeg was maar ik had er met een volle accu nog maar 2 a 3 kilometer mee gereden.
De fiets werd gereset/gekalibreerd en deed het weer een dag of 2. Daarna weer de E001 code. Deze fiets is wel erg zwaar om er zonder trapondersteuning op te moeten fietsen maar er zat niets anders op.

De rijwielhandelaar vertelde daarop dat de batterij dan definitief stuk was omdat er waarschijnlijk 1 batterijcel defect was en door onderling spanningsverschil in de cellen, alle cellen stil vielen.
Hij vertelde mij dat de garantietermijn op de batterij verlopen was en ik een nieuwe batterij kon aanschaffen voor €440.- (incl. montage) De batterij alleen al kost €400.- Hierop zou dan opnieuw 2 jaar garantie worden gegeven.
Ik moest de fiets zien als elektronica apparatuur. Als telefoon, tv, wasmachine ed. Mijn verwachting een fiets te hebben gekocht met toch zeker een levensduur van 15 a 20 jaar bleek niet te kloppen.

Ik heb met de tweede batterij 3250 kilometer gereden. De fiets staat altijd aan de lader wanneer ik hem niet gebruik. 83% van de tijd is niet slecht volgens de dealer.
Bij circa 500 opladingen die mogelijk moeten zijn volgens Sparta zelf keer de actieradius van 30 kilometer zou dit 15.000 kilometer moeten/kunnen zijn.
De rijwielhandelaar meldde ook dat de slijtage ook zou komen omdat ik er maar korte ritjes mee maak. Maar op internet las ik dat het juist goed is de fiets niet geheel leeg te rijden. Een gebruik per keer tussen de 25% en 50% zou het beste zijn voor de batterij. En in die marge ben ik steeds gebleven.

Ik heb me bij de aanschaf van de fiets niet gerealiseerd dat de fiets qua kostprijs juist door de batterij nog een keer over de kop zou gaan. Ik vond de aanschafprijs al pittig maar kon gelukkig gebruik maken van een fietsplan van mijn werkgever en de kosten daardoor wat spreiden.

Na wat internet research (VARA-Kassa. Tros radar, en allerlei sites over de levensduur van batterijen) blijkt inderdaad dat bij die duur (bij batterijen zoals gebruikt in de Sparta Ion) je maar beter uit kunt gaan van 3 jaar. De rest is gewoon mazzel misschien.Ook las ik verhalen van andere mensen die vaker problemen hadden met de batterijen. Sparta houdt zich aan de garantietermijn en komt ons niet tegemoet.
Sparta legt de verantwoordelijkheid ook terug naar de rijwielhandelaar die de fiets heeft geleverd. Daarmee is immers een overeenkomst aangegaan.

Het is nu wel mogelijk om voor € 149.- euro drie jaar garantie op de batterij bij te kopen mits deugdelijk gebruikt natuurlijk. Dat is weer 50 euro per jaar!.
Dit aanbod heb ikzelf overigens nooit gehad. Na reparatie van de eerste batterij ook niet. Wanneer de batterij het in de garantietermijn begeeft, zorgt men wel voor een nieuwe maar geldt de aanschafdatum van de fiets als ingangsdatum voor de garantietermijn. Ook een tegenvaller.

Het waarde van het extra bijkopen van een garantieperiode wordt wel vaker in vraag getrokken. Men mag er toch vanuit gaan dat je deugdelijk product koopt voor een prijs van bijna € 1800.- euro.
Niet een product waar je om de drie jaar weer €440.- euro aan moet verspijkeren om het aan de praat te houden.

Kortom in ben een teleurgestelde gebruiker van de Sparta Ion. De fiets zelf is een uitkomst voor mij maar ik heb niet voorzien dat er zoveel kosten te verwachten zijn door de batterijen.
Ik denk dat dat bij de aanschaf van zo'n fiets wel wat nadrukkelijker aan de orde mag komen. Meteen gaan sparen voor nieuwe batterijen is mijn devies!

e.
door e.fortuin - Feb 27, 2011 om 11:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

H. Wever,

Ik ben het helemaal met u eens, dat er meer informatie gegeven moet worden over
de accu/batterij van elektrische fietsen. Je hebt al een accu voor een auto voor nog geen 100 euro en dan kan je er weer jaren tegen.
Ik heb nog eens rond gevraagd bij batterij- bedrijven, ze kunnen wel de accucellen
vernieuwen, maar niet bij een lIthium-ion batterij. Ik rij persoonlijk liever een aantal
keren mijn batterij leeg ( dus van een niet lithium ion merk) dan zo'n eentje te hebben die om de 3/4 jaar vervangen moet worden. En inderdaad de fiets is niet zonder accu te gebruiken, zeker voor mensen die vaak om gezondheidsredenen de elektrische fiets hebben aanschaft.
Je denkt ; ik neem een Sparta goed merk , kan weer jaren mee. Bij een volgende
aanschaf denk ik geen Sparta of ander duur merk meer te nemen.
Je kan beter een goedkope fiets kopen, want je hebt met dit accu-verhaal helemaal
niets aan een goed merk wat fiets/frame betreft.
Ik heb nog geprobeerd de fiets in te ruilen, maar het is voor een rijwielbedrijf ook
geen voordeel om een kapotte elektrische fiets in te nemen.
Ik blijf erbij dat er een goed onderzoek moet komen !!

toolboy
door toolboy - Feb 27, 2011 om 12:30
965 Antwoorden / 40 Vragen

Een Ion battery verliest al meteen na de productie vermogen,gebruikt of ongebruikt maakt niet uit.
Bij gebruik vanaf het begin kan deze minimaal 1000/1500 keer herladen worden.
Het verschil is vaak of het al gerecycelde ion accu`s zijn die er toegepast werden.
Ik heb er nu in 7 maanden zo`n 2600 km op zitten en de accu is nog als nieuw.
lith Ion 36v 10ah

h.
door h.wever - Feb 27, 2011 om 12:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn boekje staat aantal laadcycli circa 500.
Misschien is mijn batterij een ouder type?

Ik neem toch maar niet aan dat de in de garantieperiode vervangen batterij een gereycled exemplaar is geweest.

Weet iemand hoe dit te ontdekken is?
En welk type batterij er in de ion Comfort D55 zit?

H. Wever

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 12:52
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=h.wever schreef op zondag 27 feb 2011, 11:43]
Ik heb met de tweede batterij 3250 kilometer gereden. De fiets staat altijd aan de lader wanneer ik hem niet gebruik. 83% van de tijd is niet slecht volgens de dealer.

Bij circa 500 opladingen die mogelijk moeten zijn volgens Sparta zelf keer de actieradius van 30 kilometer zou dit 15.000 kilometer moeten/kunnen zijn.
De rijwielhandelaar meldde ook dat de slijtage ook zou komen omdat ik er maar korte ritjes mee maak. Maar op internet las ik dat het juist goed is de fiets niet geheel leeg te rijden.

L.S.

Het is onmogelijk om een Lithium-ion accu leeg te rijden; de oplaad/ontlaad elektronica op de Lithium-ion accu voorkomt dit als u de accu op de bijbehorende fiets gebruikt.

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 13:24
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=h.wever schreef op zondag 27 feb 2011, 12:47]In mijn boekje staat aantal laadcycli circa 500.
Misschien is mijn batterij een ouder type?

Ik neem toch maar niet aan dat de in de garantieperiode vervangen batterij een gerecycled exemplaar is geweest.

Weet iemand hoe dit te ontdekken is?
En welk type batterij er in de ion Comfort D55 zit?

H. Wever

Fabrikanten van Lithium-ion accu's nemen het soms niet zo nauw met het werkelijke aantal keren dat de accu op te laden is en nog voldoende vermogen afgeeft.

U kunt niet eenvoudig ontdekken of u gerecyclede Lithium-ion accu's heeft gekregen; u kent wel met een multimeter meten of het voltage van de cellen nog in orde is als u de accu heeft opgeladen.

In de gebruiksaanwijzing zal hoogstwaarschijnlijk het voltage van de accu staan vermeld en het type accu wat is gebruikt.

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 13:26
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=toolboy schreef op zondag 27 feb 2011, 12:30]Een Ion battery verliest al meteen na de productie vermogen,gebruikt of ongebruikt maakt niet uit.
Bij gebruik vanaf het begin kan deze minimaal 1000/1500 keer herladen worden.
Het verschil is vaak of het al gerecycelde ion accu`s zijn die er toegepast werden.
Ik heb er nu in 7 maanden zo`n 2600 km op zitten en de accu is nog als nieuw.
lith Ion 36v 10ah

Hoe weet u dat de accu nog als nieuw is?

Hoe kun je bij een Lithium-ion accu het vermogen meten?

van leyden
door van leyden - Feb 27, 2011 om 13:36
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 22 feb 2011, 13:22]Persoonlijk zou ik blij zijn als een accu 5 jaar meegaat. En het aantal km's doet niet ter zake. Waarschijnlijk staat de fiets ook in een niet verwarmde schuur, dus de accu krijgt ook kou te verduren. Groet, MG. [/quote

Van mij krijg je een groene duim.
Als compensatie, want het is een prima antwoord.

toolboy
door toolboy - Feb 27, 2011 om 13:39
965 Antwoorden / 40 Vragen

tar.

Daar is speciale apparatuur voor en software om de accu uit te lezen.
Eerst ontladen en vervolgens laden om uit te lezen wat het vermogen van de accu nog is.
Ik had 1 accu die niet meer functioneerde na 1500 km 36v 10ah Na het testen/uitlezen bleek er een interne sluiting te zijn en had de accu nog maar 8 ah over.
Het voltage klopt dan wel maar het vermogen niet meer.

T

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 14:02
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey T,

Als er een interne sluiting is, moet dit toch ook terug te vinden zijn in het (verminderde) voltage?

toolboy
door toolboy - Feb 27, 2011 om 14:08
965 Antwoorden / 40 Vragen

Bij belasting wel ,(Het vragen van vermogen.)
Maar zover ben ik nog niet met testen. (test bank is in de maak)

T

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 14:08
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=van leyden schreef op zondag 27 feb 2011, 13:36]mahadma schreef op dinsdag 22 feb 2011, 13:22]Persoonlijk zou ik blij zijn als een accu 5 jaar meegaat. En het aantal km's doet niet ter zake. Waarschijnlijk staat de fiets ook in een niet verwarmde schuur, dus de accu krijgt ook kou te verduren. Groet, MG.

Van mij krijg je een groene duim.
Als compensatie, want het is een prima antwoord.
L.S.

Hoe lager de temperatuur is hoe langer een Lithium-ion accu mee zal gaan; de accu niet blootstellen aan temperatuur beneden de 0 graden Celsius.

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 14:14
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=toolboy schreef op zondag 27 feb 2011, 14:08]Bij belasting wel ,(Het vragen van vermogen.)
Maar zover ben ik nog niet met testen. (test bank is in de maak)

T
Mocht je hier wat op vinden dan hoor ik dat graag!

Tot nu toe ben ik nog geen nauwkeurig apparatuur tegengekomen die het werkelijke (duur) ampèrage kon meten van Lithium-ion cellen.

toolboy
door toolboy - Feb 27, 2011 om 14:21
965 Antwoorden / 40 Vragen

tar .

Ik wel en ben er volop mee bezig.
Heb de hele winter ook doorgefietst en de fiets buiten laten staan overdag.
In de nacht binnen geladen.
Qua actieradius heb ik tot op heden nog geen enkel verschil vernomen.
Wel afgelopen zomer toch een grotere actieradius

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 14:35
522 Antwoorden / 9 Vragen

Off Topic

=toolboy schreef op zondag 27 feb 2011, 14:21: tar .

Ik wel en ben er volop mee bezig.
Heb de hele winter ook doorgefietst en de fiets buiten laten staan overdag.
In de nacht binnen geladen.
Qua actieradius heb ik tot op heden nog geen enkel verschil vernomen.
Wel afgelopen zomer toch een grotere actieradius

Dat kan wel kloppen Lithium-ion cellen (net zoals bijna alle andere accu's) kunnen meer vermogen leveren bij aangename zomerse temperaturen dan winterse temperaturen.

Wat ik zelf heb ondervonden (wordt ook beschreven) is dat de Lithium-ion cellen pas na een keer of 10 - 15 meer vermogen leveren dan bij de eerste 5 keer gebruik.

th
door thyratron - Feb 27, 2011 om 16:13
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste toolboy en tar,

eerst wil ik opmerken dat de ontlading van fietsaccu's in het algemeen in het stadsverkeer veel groter is dan een tocht op het platte land. Dit komt door het veelvuldig stoppen en weer gaan fietsen. Bij elke start zal de motor door zijn grote aanloopstroom (het woord zegt het al) een gote stroom gebruiken, terwijl tijdens het fietsen door de zgn tegen-EMK van de motor, de stroom beperkt wordt. (bij sommige motoren kan je dat ook horen)

Als je dan toch de capaciteit van deze accu (36v-10A) wilt testen, dan is de handigste manier de volgende: Neem 3 autolampen van 12V-15Watt. Monteer deze in serie en sluit ze aan op de 36V van de accu. (3x12V=36V) De stroom die dan gaat lopen is 1,25 Amp. Daar de accu 10 Amp. zou moeten kunnen leveren zullen de lampen bij benadering 8 uur licht moeten geven. Voor 3 lampen van 25 Watt zal dat ongeveer 4,5 uur zijn en bij 50 Watt lampen ongeveer 2 uur en 15 minuten. Ik wil je adviseren met een universeelmeter de accuspanning van die 36 volt te bewaken en voor de nauwkeurigheid de stroom met een andere meter ook te meten.
Bij een 100% accu is de theorie dat 36Volt x 10 Amp/h. 360Watt/uur oplevert.
De vermenigvuldiging van (3 lampen van 12 volt = 36 volt) x bv. 1,25 Amp. x 8 uur = 360 Watt/uur
Let wel op, zodra de spanning van 36 volt begint te zakken (max 10%), moet je stoppen om te diepe ontlading van de accu te voorkomen.

Groeten Ron

ha
door haverkamp - Feb 27, 2011 om 17:19
54 Antwoorden / 1 Vragen

Beste e. fortuin,

Ik lees een hoop inzin in dit topic.
In uw fiets zit geen litium accu maar een nikkelmetaalhydride accu.
Aangezien dit soort accu een nogal hoge zelfontlading heeft,schrijft sparta voor om de fiets zoveel mogelijk aan de lader te houden.
Een accu helemaal leeg rijden is nooit aan te raden.
De levensduur van van zo'n accu hangt niet alleen af van het gebruik.
Ook door het ouder worden slijten deze accu's.
Er zijn inderdaad een aantal accu,s van sparta voortijdig gesneuveld door een defect in de elektronica van de accucellen.
Het is zuur als dat net buiten de garantie is.
Het zou een goede zaak zijn als verkopers zouden comuniceren dat je na +- 5 jaar op de kosten van een nieuwe accu moet rekenen.
Het is wachten op meer fietsen met lifepo4 accu's
Die aanzienlijk langer kunnen meegaan.

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 18:07
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=haverkamp schreef op zondag 27 feb 2011, 17:19]Beste e. fortuin,

Ik lees een hoop inzin in dit topic.
In uw fiets zit geen litium accu maar een nikkelmetaalhydride accu.
Aangezien dit soort accu een nogal hoge zelfontlading heeft,schrijft sparta voor om de fiets zoveel mogelijk aan de lader te houden.
Een accu helemaal leeg rijden is nooit aan te raden.
De levensduur van van zo'n accu hangt niet alleen af van het gebruik.
Ook door het ouder worden slijten deze accu's.
Er zijn inderdaad een aantal accu,s van sparta voortijdig gesneuveld door een defect in de elektronica van de accucellen.
Het is zuur als dat net buiten de garantie is.
Het zou een goede zaak zijn als verkopers zouden comuniceren dat je na +- 5 jaar op de kosten van een nieuwe accu moet rekenen.
Het is wachten op meer fietsen met lifepo4 accu's
Die aanzienlijk langer kunnen meegaan.
Volgens mij heeft nog niemand gezegd dat in de fiets van e.fortuin een Lithium-ion-accu zit...

Aangezien de fiets van e.fortuin al 5 jaar oud is, is de kans dat het een nikkel-metaalhydride-accu betreft levensgroot.
Als u zegt dat het een metaalhydride-accu is neem ik dat meteen van u aan.

Aangezien de elektrische fiets van Sparta flink wat geld kost zou het mij verbazen dat er geen elektronische beveiliging (van een paar euro!) aanwezig is die "leeg rijden" van de accu voorkomt, immers een metaalhydride-accu kan ook slecht tegen diepontlading.

Over LiFePO4 accu's gesproken, er zijn al bedrijven die deze (vervangings) accu's leveren; zie b.v.:

LiFePO4 accu

ta
door tar - Feb 27, 2011 om 18:24
522 Antwoorden / 9 Vragen

Off Topic

=thyratron schreef op zondag 27 feb 2011, 16:13: Beste toolboy en tar,

eerst wil ik opmerken dat de ontlading van fietsaccu's in het algemeen in het stadsverkeer veel groter is dan een tocht op het platte land. Dit komt door het veelvuldig stoppen en weer gaan fietsen. Bij elke start zal de motor door zijn grote aanloopstroom (het woord zegt het al) een gote stroom gebruiken, terwijl tijdens het fietsen door de zgn tegen-EMK van de motor, de stroom beperkt wordt. (bij sommige motoren kan je dat ook horen)

Als je dan toch de capaciteit van deze accu (36v-10A) wilt testen, dan is de handigste manier de volgende: Neem 3 autolampen van 12V-15Watt. Monteer deze in serie en sluit ze aan op de 36V van de accu. (3x12V=36V) De stroom die dan gaat lopen is 1,25 Amp. Daar de accu 10 Amp. zou moeten kunnen leveren zullen de lampen bij benadering 8 uur licht moeten geven. Voor 3 lampen van 25 Watt zal dat ongeveer 4,5 uur zijn en bij 50 Watt lampen ongeveer 2 uur en 15 minuten. Ik wil je adviseren met een universeelmeter de accuspanning van die 36 volt te bewaken en voor de nauwkeurigheid de stroom met een andere meter ook te meten.
Bij een 100% accu is de theorie dat 36Volt x 10 Amp/h. 360Watt/uur oplevert.
De vermenigvuldiging van (3 lampen van 12 volt = 36 volt) x bv. 1,25 Amp. x 8 uur = 360 Watt/uur
Let wel op, zodra de spanning van 36 volt begint te zakken (max 10%), moet je stoppen om te diepe ontlading van de accu te voorkomen.

Groeten Ron

Hey Ron,

Bedankt voor de uitvoerige uitleg!

Het ging mij vooral om laadapparatuur voor 36 volt accu's die ook aan kan geven hoeveel Ah er is geladen.

Ik laad/ontlaad mijn accu's met een lader waarvan de data logger keurig bijhoudt hoeveel Ah/mAh er geladen/ontladen wordt, maar die lader gaat maar tot 30 volt.

Groet,

yw
door ywan - Apr 13, 2011 om 14:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben in het bezit van een Sparta ION GLS met accu in het frame verwerkt.
De eerste accu's begaven het al na een paar maanden.
Deze accu's moeten continu aan de druppel lader hangen als je dat een paar keer vergeet gaat de levensduur drastisch onderuit.
Heb de fiets nu braaf elk moment dat mogelijk is aan de lader hangen en ik heb geen problemen meer.

yw
door ywan - Apr 13, 2011 om 14:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ben in het bezit van een Sparta Ion GLS en ben intussen ook al toe aan mijn 3e nieuwe achterwiel. Het probleem is dus zeker niet uniek, mijn vrouw heeft een mgear en is bezig met haar 2e achterwiel. Sparta is op de hoogte van de problemen met de achterwielen. Het probleem is dat de motorplaat breekt, de achter as bestaat uit twee delen en na de breuk heb je dus een gebroken as.
Mij is verteld dat dit komt door te hard over vluchtheuvels rijden en stoep op en stoep af. Aangezien ik niet stoep op en af dender zal het wel liggen aan het feit dat heel haarlem 1 grootte vluchtheuvel is. Deze fiets is kennelijk niet gebouwd op normale wegen. Met pijn en moeite heb ik tot nu toe onder garantie een nieuw wiel gekregen.

ta
door tar - Apr 13, 2011 om 14:28
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

De consumentenbond heeft in maart 2011 elektrische fietsen getest:

Koga E-Runner (Beste uit de test)

Flyer T8 (Beste uit de test)

Trek T500+ (Beste uit de test)