te
door techneut_1 Nov 2, 2006 om 21:13
Auto & vervoer

Rooie diesel

Toen onze auto bij de garage was zag de monteur dat we rooie diestel gebruiken in de auto. Hij vertelde daarop dat de garantie op de brandstofpomp daardoor zou vervallen omdat die daar niet tegen kan. Is dit waarheid (en waarom dan?) of flauwekul? Het gaat om een peugeot 307 Diesel.

Vr Gr Techneut

11603 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 2, 2006 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Techneut,

De brandstofpomp gaat er echt niet stuk van, de belastingdienst zal het wel minder leuk vinden als je deze of andere gekleurde diesel als particulier gebruikt.

Groet,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Nov 2, 2006 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is alleen een kleurstof die is toegevoegd aan diesel om te herkennen dat het hier om huisbrandolie gaat waarover geen btw wordt geheven.
Gebruik in auto's is verboden, het is wel toegestaan in landbouwwerktuigen en evoertuigen.
Eenmaal gebruikt is de kleurstof niet meer weg te krijgen en zal je auto altijd herkenbaar zijn bij een controlle.
Boetes kunnen zeer hoog zijn, en worden geheven naar kmstand en leeftijd van de auto. Zie onderstaan forum.

http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?p=24326

ve
door verwijderd - Nov 2, 2006 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Is het onderstaande u echt onbekend?!;

--------De laagbelaste diesel/gasolie is roodgekleurd om misbruik te kunnen achterhalen en voorkomen.

-------Controle
De politie houdt controles op onterecht gebruik van rode diesel. Ook wordt bij de jaarlijkse APK gecontroleerd of er gebruik is gemaakt van de goedkopere rode diesel.

-------Onterecht rijden op rode diesel is strafbaar. Want je handelt daarmee in strijd met de Nederlandse belastingwetgeving. Je ontduikt immers het accijnsregime voor diesel. Alleen al daarom is het een absolute afrader. Word je hierop betrapt, dan kan je rekenen op zeer forse boetes (fiscale naheffingen), waarmee een eventueel voordeel echt voor lange tijd teniet is gedaan.

http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=2541&CAT=Brandstof

Staat bij deze link ook iets over het feit dat het wellicht wel schadelijk voor je auto (brandstofsysteem) kan zijn

Groetjes,

ve
door verwijderd - Nov 2, 2006 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ken iemand die heeft een Peugeot 307 2.0 HDI en rijdt altijd op rode diesel, maar het schijnt inderdaad toch niet helemaal goed te zijn voor o.a. de brandstofpomp, want die werd er ook al voor gewaarschuwd en het belastingverhaal lijkt me duidelijk, maar dit ging louter om de kwaliteit van de diesel.
Die moest niet altijd rood rijden, maar regelmatig normale diesel en liever altijd, want het zat hem niet alleen in de kleur, maar door de inspuiting van de motor kon het problemen opleveren, omdat het cetaangehalte lager is en het zwavelgehalte schijnt ook iets af te wijken.
Als het cetaangehalte lager is, dan is het niet geheel geschikt voor b.v. een veel ingewikkelder ingespoten diesel van een auto dan voor b.v. een tractor.
De oudere dieselmotoren van een auto hadden er minder moeite mee dan die nieuwe ingespoten diesels, dus verschil is er wel degelijk in rode en gewone diesel en vooral voor de nieuwste diesels........

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Sleutelaar, het lijkt mij niet onlogisch dat de garantie kan vervallen........ dit geldt voor alle producten die niet op de juiste wijze worden gebruikt en met de bv daarvoor voorgeschreven benzine/diesel en batterijen ed (en dat lijkt mij hier wel bij van toepasing)  Groetjes,

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan reageer ik hier ook nog even op omdat dit totaal geen kwaad kan, het is alleen maar een kleurstof.

Er zijn bedrijven met een eigen pomp installatie waar hun voertuigen mee rijden en vaak worden ook andere wagens daarmee afgetankt. Voorbeeld een taxi, touringcar of gemeentebedrijf en wat voor soort auto's hebben die rondrijden.

Groet,
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

En probeer nu maar om je garantie te verhalen bij de rechter.
Deze garage doet het zelfde als u, wanneer je naar de rechter stapt hang je zelf ook en niet weinig.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Techneut

mag ik even reageren op antwoord van Stacy

of de garantie vervalt met het  gebruik van rooie diesel in een auto waar dat niet is voorgeschreven weet ik niet met zekerheid,dus geef ik je het voordeel van de twijvel.

klinkt mij ook wel logisch om onder gagantie uit te komen 'maar  ik ben er van overtuigd dat er geen schade aan de pomp door kan ontstaan, en ik verwacht dat alle mensen die dit lezen en er verstand van hebben het met mij eens zijn

ik verwacht dat hier nog wel meerdere reacties op zullen komen

in ieder geval stacy bedankt voor je reactie, indien ik hier meer van weet kom ik hier op terug

vriendelijke groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen hartelijk dank voor uw antwoorden. Ik zit inderdaad niet op een preek over belasting te wachten, want dat bepaal ik zelf wel. De boete die je de eerst keer krijgt is € 5.00 per liter tank-inhoud, dus dat is nog wel te doen. Al die andere verhalen zijn dikke duim verhalen.

Rode en blanke diesel zijn inderdaa gewoon hetzelfde, er wordt inderdaad een zeer sterk kleurmiddel ingedaan. Bij de boeren wordt een 100 liter tank gevuld met blanke diesel, en de tankwagenchauffeur gooit er op die 100 liter een kopje vol rode kleurstof door. Dus dat is het enige verschil.

Garantie is er denk ik toch al af, maar kapot moet ie natuurlijk niet. Een brandstofpomp is altijd een dure hobby.

Allen hartelijk dank.

PS;  ik ga weer lekker rood rijden.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer jii je met illegale zaken bezig houdt, moet je ook niet op deze site zo'n vraag stellen, want dan kan je een preek verwachten.
Die € 5.00 waar jij het over hebt is € 500,- per liter en dat is de boete in België  , dus lezen is ook niet je sterkste vak.
Bij een half volle tank is dat altijd nog 25x €500,-= € 12.500,-.
Maar hier in Nederland wordt die boete wel een beetje anders berekend.
Hier gaat het nl. om belasting ontduiking, en wordt gekeken naar de kmstand, hierover wordt het aantal liters berekend waarover belasting + boete wordt berekend.
Dit loopt al snel in de € 10.000,-
Een belastingschuld wordt ook niet kwijtgescholden en achtervolgt je voor de rest van je leven.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

......en toch blijf ik erbij dat ze niet precies gelijk zijn en dat rooie diesel op den duur slechter is voor een moderne ingespoten autodiesel....

ve
door verwijderd - Nov 4, 2006 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Binka,

Ik stel een technische vraag, dáár ben in geintereseerd. Als ik belangstelling had voor dat "belastinggewauwel" van jou dan had ik daar wel naar gevraagd! Maar ik heb toch niet gevraagd "hoe zit dat met de belasting en rooie diesel?" Heb je dat ergens zien staan? Nou, hoe je mond daar over dan. Ik weet volgens jou niet hoe het zit met de belasting en rooie diesel? Nou wat ik zeg klopt gewoon! Mijn broer werkt bij de douane, en die kan je echt precies uitleggen hoe het zit.

Nee, jij hoeft niet meer te reageren, ik ben alléén geintereseerd in TECHNIEK, niet in belasting!

Technische antoorden blijven uiteraard van harte welkom.

Vr Gr Techneut.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 01:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wauw, zozo, dat is nog eens baud taalgebruik van een Techneut.

Toch is dit een vreemd verhaal. Techneut stelt een technische vraag over het verschil tussen rode en gewone diesel m.b.t. tot de garantie van zijn brandstofpomp. Na een aantal antwoorden blijkt onze Techneut zelf het antwoord op het verschil tussen rode en gewone diesel allang te weten en betwijfelt het dat de pomp hieraan zou kunnen bezwijken. Ook de vraag over enige garantie op de pomp blijkt totaal niet van toepassing, want deze pomp blijkt daar te oud voor te zijn. Het kan dus ook niet waar zijn dat die garagemonteur tegen Techneut heeft gezegd dat de dus niet meer bestaande garantie bij verder gebruik van rode diesel komt te vervallen. Techneut heeft zich hier ontpopt tot een vreemd persoon, die behalve onnodige vragen te stellen, ook nog eens heel lelijk doet. Foei!

Het is nu alleen maar logisch dat Techneut de waarschuwing voor het financiële gevaar dat hij loopt als een terechtwijzing ervaart en dat zal gevoelig liggen. Tenslotte loopt hij bewust dit risico, hij weet er alles van, rechtstreeks vernomen via zijn connectie bij de douane. Techneut pleegt dus onbeschaamd bewust fraude en misbruik, over de rug van anderen.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer Bosch,

U hebt best een grote duim, u verondersteld maar wat, goed hoor. Het enige wat ik gevraagd heb is of het -zoals die monteur zei- slecht is voor de brandstofpomp als je er rode diesel in doet. Wat rode diesel is weet ik wel (heb ik ook niet naar gevraagd) Het zo namelijk kunnen dat de rode kleurstof wél schade aan de pomp zou kunnen veroorzaken. Daarnaast maakt het niet uit of er nou wél of géén garantie op zit, een defecte pomp moet je niet willen hebben.

En idd dat gezeur over belasting hoef ik niet, dat bepaal ik zelf wel, of vult u uw belastingformulier altijd in het voordeel van de belastingdienst in? U probeert toch ook zo weinig mogelijk belasting te betalen?

En u kunt blijkbaar nogal slecht lezen ook, want ik had gevraagd om alléén TECHNISCHE antwoorden, en geen ander geneuzel.

Vr Gr Techneut.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Techneut,

Niet zo bijdehand  van je, om op deze site met zo iets aan te komen
ik hoop dat je opsporen, je verdiend het.

groet

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij heeft zijn naam en woonplaat reeds vermeld in vorige posts, en zijn broer werkt bij de douane.
Niet moeilijk meer om op te sporen.
Ik vermoed ook dat hij hier gepost heeft om stoer te doen over het goedkoper rijden , want op een oude pomp zit natuurlijk geen garantie.
Het lijkt er een beetje op of hij andere wil aanzetten om dit eveneens te doen.
Hoe je het wend of keerd, fraude is een misdrijf en niet voor deze site bedoeld.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

kom hier sinds jaren maar weer eens kijken. En ja hoor, niet veel
veranderd. Techneut had een vraag en die is door een paar mensen
beantwoord. Verder reactie van vooral moraalridders...

techneut, je hebt je antwoord en je weet gelijk weer wat over onze belastingsdienst, joh, twee vliegen in een klap...

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rooie diesel mist een aantal toevoegingen die normale diesel wel heeft. Een moderne auto heeft een geavanceerd inspuit systeem die veelal door de computer gestuurt wordt. Denk aan vorst bestendigheid en zo meer. Als vraagsteller zich niet aan de garantie voorwaarden houdt en door deze brandstof is dat zo, vervalt de garantie. Wat de boete`s en zo meer is dat aan vraagsteller en niet aan ons, voorbeeld rijden op sla olie is ook verboden maar als we de kans krijgen doen we het wel.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Techneut

laat je niets wijs maken dat de toegevoegde kleur aan de brandstof de pomp kan beschadigen

denk eens aan grote landbouw voertuigen welke kracht deze moeten kunnen ontwikkelen

het is mij niet bekend dat dit een controle punt van de APK zou zijn

en dat de garantie zou vervallen betwijfel ik heb dat nog nooit ergens in een instructie boekje of service documentatie gevonden.

ik ga verder geen douane spelen.

groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zal deze vraag alleen technisch beantwoorden wat julie allemaal willen met de belasting en weet ik veel wat al niet meer zal mij een dooie rot zorg wezen. en binka ga jij alsjeblioeft iets nuttigs doen in je leven ipv hier interessant over te willen komen.

zo en nu een antwoord.rode diesel is diesel met een rode kleurstof die goedkoper is. maar of deze rode het zelfde is als de normale diesel ? ik denk van niet (met enige zekerheid). de normale diesel motoren (oudere auto'met een schottenpomp of lijnpomp,of tractoren) zullen gewoon kunnen rijden op rode diesel, maar de huidige moderne motoren zullen hier na verloop van tijd moeite mee krijgen omdat tegen woordig gebruik word gemaakt van commenrail en hdi en dci en cdi en huppeldepup, oftewel de brandstof word met hoge druk in de verbrandingskamer gespoten en door de smerende werking van normale diesel worden de onderdelen van de motor welke blootstaan aan de diesel gesmeerd  (leidingen,pomp,verstuivers,etc) zou de smerende werking minder zijn (zoals waarschijnlijk rode diesel) dan heb je kans dat de pomp kapot loopt (zelfde effect als rijden zonder motorolie).tank voor de gein maar eens gewone benzine in een moderne dieselauto (ik weet dat de schade ongeveer 10.000 euro is) behalve het vervangen van de pomp moeten zelfs de tank de leidingen de injectoren en zelfs de cilinderkop vervangen worden omdat alles schraal is geworden door het niet smeren van het systeem(wat de diesel dus doet) om zo zeker te zijn dat de schrale sporen uitgewist zijn voor de nieuwe motor. ik hoop dat je aan deze uitleg wat hebt gehad

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heren ook jullie dank voor jullie antwoord en voor de steun. Ik heb idd alleen om tecnische info gevraagd.

Vr Gr Techneut

ve
door verwijderd - Mar 20, 2008 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag was dus"IS RODE DIESEL SCHADELIJK?"

Geef daar dan antwoord op. Dat het niet mag zal de vraagsteller ook wel weten, en dus zit hij niet op dit soort gezever te wachten.

Antwoord. DE MONTEUR LULT UIT ZIJN NEK.

Het maakt echt niet uit of je rode of gewone diesel rijdt.

Ik rijd dagelijks met diverse vrachtwagens en personenwagens die nog nooit op gewone diesel hebben gereden.

Op eigen terrein mag dat namelijk. Corus, Schiphol, DSM. Enz..

ve
door verwijderd - Mar 20, 2008 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kom je er in vredesnaam bij dat een beetje rode kleurstof de smerende werking van diesel beïnvloedt? Het is gewone diesel, bij de groothandel wordt er een beetje sterke rode kleurstof ingegooid als hij naar een klant gaat die rode diesel moet hebben. Het gebeurt zelfs dat een pomphouder die beide verkoopt uit 1 auto geleverd krijgt. Dan wordt er ter plaatse een fles van die rooie kleurstof ingegooid. Ook gebeurt het dat de tankwagen vandaag rode diesel vervoert en morgen weer de gewone. Merk je ook niks van als je dat gaat tanken. Ik heb ook nog iemand iets zien schrijven over het zwavelgehalte. DAT ZIT ER AL EEN PAAR JAAR BIJNA NIET MEER IN.

Laat iedereen die er niks van weet a.u.b. ook niks schrijven. Dan blijft het overzichtelijk en krijg je ook geen broodje aap verhalen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2008 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@retsok,

denk je dat vraagsteller nog behoefte heeft aan jouw agressieve antwoorden?

De vraag ik ANDERHALF jaar oud!

ve
door verwijderd - Mar 20, 2008 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor 610sqn, daar heb ik nog steeds behoefte aan. De waarheid is idd dat de tankauto blanke diesel bij de pomp brengt, en daar terplaatse rode kleurstof  aan toevoegd. De vraag zou dus kunnen zijn of de rode kleurstof slecht is voor de brandstofpomp. Nou, blijkbaar niet heel erg slecht, want hij doet het nog steeds op die rode pruttel.

Vr Gr Techneut