po
door poelidor Dec 13, 2011 om 11:08
Computers & telefonie

Betalen voor factuur UPC

Onlangs wilde ik via Factuur Online van UPC al mijn facturen van het afgelopen jaar inzien. Ik trof in het overzicht echter alleen de facturen van juni tot en met december aan.

Desgevraagd meldde een UPC medewerker mij dat de online facturen slechts tot 6 maanden terug zijn in te zien. Wilde ik eerdere facturen ontvangen, dan kon dat tegen een betaling van 5 euro (ongeacht het aantal facturen). De opgevraagde facturen zouden dan per post worden toegestuurd.

Ik vind dit een raar verhaal. Je zou toch verwachten dat het technisch mogelijk is om langer terug in de tijd naar de facturen te kunnen kijken. De betreffende informatie is blijkbaar nog aanwezig, anders zouden ze die niet kunnen nasturen. Ik begrijp best dat UPC de gebruiker niet eindeloos in het verleden wil laten terugkijken (dit kost vermoedelijk te veel opslagcapaciteit) maar de meeste mensen zullen een jaaradministratie bijhouden en hier dus wel prijs opstellen. In mijn geval heb ik de facturen nodig om mijn internetvergoeding bij mijn werkgever te kunnen declareren. Het lijkt dus een beetje op klantje pesten en een nieuwe melkkoe voor UPC.

Wat mij verder bevreemd is dat ik heb aangegeven geen papieren factuur meer te willen ontvangen maar dat de nageleverde facturen wel weer per papieren post worden opgestuurd. Als men dit gewoon elektronisch zou leveren, dan zou dit zeker geen 5 euro hoeven te kosten.

Wie heeft ervaring met bovenstaande? Kan UPC dit zomaar doen of zijn er regels voor het (online) beschikbaar stellen van facturen?

1110 3 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 13, 2011 om 11:28
842 Antwoorden / 1 Vragen

UPC is toch geen online backup van jou administratie? Je kunt gewoon elke maand de facturen downloaden naar je eigen harddisk, je kunt het zelfs service noemen dat ze deze facturen zes maanden bewaren (om je wat extra tijd te geven om ze te downloaden).

edrick3
door edrick3 - Dec 13, 2011 om 11:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo poelidor,

Uit de 'regels':

Als gratis alternatief bieden wij u het gemak van Mijn Factuur Online. Daarmee kunt u gebruik maken van veel voordelen:

* Uw facturen printen wanneer het u uitkomt.
* Uw actuele gesprekskosten bekijken wanneer u belt via UPC.
* Inzicht in uw facturen tot 6 maanden terug.
* Gratis e-mail zodra uw nieuwe factuur online beschikbaar is.
* Met uw wachtwoord zijn uw veiligheid en privacy beschermd.

Als je dus oudere facturen opvraagt kost dit geld, aangezien er extra werkzaamheden verricht moeten worden. Gezien de huidige uurtarieven is € 5 dan niet veel.

Voor de toekomst: de facturen dus vaker uitprinten en niet tot het eind van het jaar wachten.

Met vr.gr.

f.weele
door f.weele - Dec 14, 2011 om 08:52
1085 Antwoorden / 27 Vragen

en declareer die € 5,00 ook bij je werkgever!
m.vr.gr.