es
door esleysevil Sep 3, 2014 om 20:54
Computers & telefonie

Oplichter whooshah mobile

Deze week heb ik een drie tal sms'jes ontvangen van whooshah mobile. Het sms bericht vertelde mij dat ik geabonneerd was op een online tv kanaal voor vijf euro per week. Echter had ik me nergens voor aangemeld of mijn nummer achtergelaten. Na het checken van mijn telefoon rekening was er € 9,99 afgeschreven waarna ik direct mijn provider (hi) gebeld heb. Zij hebben mij afgemeld voor de dienst maar kunnen mij het bedrag niet terug geven. Mijn vraag is wat ik hier aan kan doen en of er meerdere klachten over dit bedrijf zijn gemeld?

18784 23 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 3, 2014 om 21:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees klik hier eens door...

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 4, 2014 om 16:38
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Wanneer Hi geen bewijs kan overleggen dat jij deze dienst bent aangegaan moeten ze het geld terugstorten.

Betreurenswaardig dat de klantenservice van Hi, van deze nieuwe wetgeving niet op de hoogte is.

Aan de andere kant, als je leest wat je bij sommige Apps allemaal toestemming voor geeft, ligt misbruik natuurlijk ook gewoon op de loer..

ka
door kassandra445 - Jan 22, 2015 om 16:16
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik ben in de dupe van de slinkse abonnement "service" van Whooshah. En ik ben woest. Alhoewel ik direct mijn zogenaamde abonnement heb geannuleerd, moet ik toch € 5,- betalen. Er lijkt geen poot om op te staan.

Er bestaat een colportagewet voor mensen die overvallen worden door verkopers die langs deuren gaan, maar in de telefonie is er dus blijkbaar niets waar je op terug kunt vallen.

Gelukkig was een medewerker van KPN heel behulpzaam en heb ik nu het telefoonnummer en mailadres van Whooshah. Bij deze deel ik dat:

telnr: 0800 0206194
mail: nl_support@whooshah.com

Ze zijn te druk om de telefoon op te nemen en op mijn telefoontje te reageren, maar ik heb al wel antwoord op mijn mail. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen...

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 22, 2015 om 17:47
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@kassandra445
Je krijgt netjes het geld terug?

ka
door kassandra445 - Jan 22, 2015 om 18:56
9 Antwoorden / 1 Vragen

Whooshah antwoordt dat ik op "download nu" heb geklikt en vervolgens op "Klik op akkoord om de betaling via uw mobiele telefoonrekening te bevestigen. Dit betekent tevens dat u akkoord gaat met de (privacy) voorwaarden."

Maar dat is niet zo. Ik opende één sms-je (van de twee) met de tekst: "gebruik jouw unieke link om naar de Whooshah TV Portal te gaan". Ik dacht dat het te maken had met ons nieuwe kpn glasvezel-abonnement en toen ik er op klikte was er direct sprake van een abonnement van € 5,- per week bij Whooshah. Ik heb de sms-jes wel bewaard, maar wil ze niet meer openen omdat ik bang ben dat ik het dan opnieuw aanvaard heb.

Op internet blijkt nu dat veel mensen er ingeluisd zijn en leggen zich erbij neer dat zij minimaal € 5,- moeten betalen omdat zij geen verhaal kunnen halen. Dat vind ik zo onterecht.

Ik hoop dat we door veel te bellen en te mailen duidelijk kunnen maken dat Whooshah óf de sms-tekst aanpast óf dergelijke sms'jes helemaal niet meer stuurt. En natuurlijk moet iedereen die dit abonnement niet wil, zijn geld terugkrijgen.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kassandra

Hebt u de allereerste reactie van Aurora gelezen en de adviezen opgevolgd?

ka
door kassandra445 - Jan 23, 2015 om 11:37
9 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Ja, dat heb ik direct na het aanklikken van het sms'je gedaan. Mijn abonnement is dus stopgezet zonder dat ik gebruik heb gemaakt van de dienst van Whooshah. Toch ben ik Whooshah volgens hen de € 5,- verschuldigd.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2015 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook gedaan wat er onderaan staat en gebruik gemaakt van de voordeeldbrieven, zie rechtsbovenaan op die pagina?

U moet er wel wat moeite voor doen.

ka
door kassandra445 - Jan 23, 2015 om 15:45
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inmiddels gelukt. Ik krijg het geld terug!

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2015 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het gelukt is. Bedankt voor het terugmelden. Nooit meer op onbekende linkjes klikken. ;-))

ma
door martinew_1 - Jan 25, 2015 om 18:23
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Kassandra445,

Ik ben heel benieuwd hoe het jou gelukt is je geld terug te krijgen. Ik heb Whooshah nu gemaild en ben in afwachting van hun reactie. Heb jij het gewoon via e-mail opgelost?

Alvast hartelijk dank!

Groetjes,

Martine

ka
door kassandra445 - Jan 26, 2015 om 08:45
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, via mail. Het duurt wel even voordat het geld wordt teruggestort.
Succes!

ma
door martinew_1 - Jan 26, 2015 om 10:36
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, bedankt :) Ik wacht het even af.

Groetjes!

wiheda
door wiheda - Jan 27, 2015 om 20:25
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=kassandra445 schreef op donderdag 22 jan 2015, 16:16]Ook ik ben in de dupe van de slinkse abonnement "service" van Whooshah. En ik ben woest. Alhoewel ik direct mijn zogenaamde abonnement heb geannuleerd, moet ik toch € 5,- betalen. Er lijkt geen poot om op te staan.

Er bestaat een colportagewet voor mensen die overvallen worden door verkopers die langs deuren gaan, maar in de telefonie is er dus blijkbaar niets waar je op terug kunt vallen.

Gelukkig was een medewerker van KPN heel behulpzaam en heb ik nu het telefoonnummer en mailadres van Whooshah. Bij deze deel ik dat:

telnr: 0800 0206194
mail: nl_support@whooshah.com

Ze zijn te druk om de telefoon op te nemen en op mijn telefoontje te reageren, maar ik heb al wel antwoord op mijn mail. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen...

Beste Kassandra445, het mailadres reageert niet wat je op geeft. Klopt deze wel?
Wie heeft het juiste mailadres?

ka
door kassandra445 - Jan 27, 2015 om 21:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

@wiheda

Heb je voor het streepje een 'underscore' ( _ , dus geen - ) gebruikt? Hierbij nogmaals het mailadres:

nl_support@whooshah.com

Bij mij klopt dit adres.

ma
door martinew_1 - Jan 29, 2015 om 15:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Kassandra,

Ik heb ze gemaild, maar ik kreeg deze reactie:

"Bedankt voor uw e-mail.

Op 22/12/2014 hebben wij een verzoek ontvangen om te beginnen met Whooshah dienst op uw mobiele telefoon.

U bent op onze pagina terecht gekomen doordat U een text link of een "banner" heeft aangeklikt. Als U op "download nu" klikt, dan komt U op onze facturering pagina terecht. De "Terms & Conditions" zijn daar duidelijk beschreven, zodat er geen misverstanden kunnen voordoen. "Klik op akkoord om de betaling via uw mobiele telefoonrekening te bevestigen. Dit betekent tevens dat u akkoord gaat met de (privacy) voorwaarden." Als de betaling succesvol is geweest, dan komt u terecht op en andere pagina met een link om naar onze portal te gaan.

U verkrijgt iedere week een 6 tal kredieten die U kan benutten voor het downloaden van verschillende applicaties (Ringtones, wallpapers, spellen, etc.).

Nadat we uw verzoek hebben ontvangen om te beginnen met deze dienst, hebben we het volgende bericht met informatie over de Whooshah dienst en de kosten gestuurd:

Gratis bericht: je gebruikt abonnement "Whooshah", kosten zijn 5€/week 6/krediet. Ga naar p_o_r_t_a_l.com. Afmelden: payinfo.nl

Wel kunnen we u informeren dat uw mobiele telefoonnummer is afgemeld van onze diensten sinds 25/01/2015.

Met vriendelijke groet,

Whooshah Klantenservice"

Ik vind het echt heel erg dat dit zomaar kan. Ik was benieuwd wat jij in je mail hebt gezet om je gelijk te krijgen.

Alvast veel dank!

Groetjes,

Martine

ka
door kassandra445 - Jan 29, 2015 om 16:57
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Martine,

Ik heb soortgelijke mail ook ontvangen. Het volgende heb ik geantwoord:

"Voor de duidelijkheid: ik heb niet geklikt op een link met "Klik op
akkoord om de betaling via uw mobiele telefoonrekening te bevestigen.
Dit betekent tevens dat u akkoord gaat met de (privacy) voorwaarden."
Als er een dergelijke link staat in een sms of email, wil ik eerst de
voorwaarden doorlezen.

Er worden heel vaak misstanden over Whooshah sms-berichten via
internet gemeld. U weet best dat ik niet de enige ben. Ik kan mij ook
niet voorstellen dat u het prettig vind om geld te verdienen door
telefoongebruikers via slinkse manier in een abonnement te lokken.

Bovendien is het zo dat u na kunt gaan dat ik direct het zogenaamde
abonnement heb geannuleerd en ik geen gebruik hiervan gemaakt. Graag
alsnog de € 5,- van de rekening afhalen."

Daarna kreeg ik een mail dat zij hebben besloten het geld "uit goede wil" terug te betalen.

Mocht je het willen gebruiken, maak er dan alsjeblieft jouw eigen verhaal van, zodat het wel klopt.

ma
door martinew_1 - Jan 30, 2015 om 09:44
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Kassandra,

Heel erg bedankt voor je tijd en moeite om te reageren! Superfijn. Ik ga het nogmaals proberen.

Groetjes

Martine

dy
door dyko - Feb 6, 2015 om 10:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik ben kennelijk gedupeerd door de gewiekste oplichtingspraktijken van Whooshah en heb mij direct overal voor geblokkeerd via Payinfo.nl en via mijn provider.
Ik weet echt 100% zeker dat ik mij nooit ergens voor heb aangemeld, niet bewust en niet onbewust.

Uiteraard heb ik ook mijn onvrede uitgesproken per mail naar de klantenservice van Whooshah en mijn geld terug geëist. Tot mijn verbazing kreeg ik al direct de volgende dag een reply, maar minder verbazend was het standaard antwoord wat ik kreeg (zelfde antwoord wat iedereen krijgt).

Hierop heb ik een nogal woeste email teruggestuurd waarin ik duidelijk heb gemaakt dat ik uiterst paranoïde ben als het om dit soort zaken gaat en ik hier dus nooit actief akkoord voor heb gegeven. De verdere details zal ik iedereen besparen.
Ik heb mijn betoog afgesloten met het inschakelen van mijn rechtsbijstand.

Ik weet niet of dit laatste ergens toe heeft bijgedragen of dat Whooshah standaard na een tweede mail ineens flexibele wordt, maar ik krijg in ieder geval al mijn geld terug "uit goede wil"....

ra
door ramon81 - May 22, 2015 om 15:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allen,

Mij is hetzelfde overkomen. Inmiddels is er al bijna 6 maanden lang 5 euro per week afgeschreven. Ik heb een zakelijk abonnement, waarvan ik zelf de facturen niet krijg te zien. Mijn werkgever geeft nu aan dat er maandelijks 20 euro aan mobiele content diensten op mijn nummer is gebruikt. Ik wist echter van niks. Inmiddels heeft me dit al meer dan 100 euro gekost, terwijl ik nergens gebruik van heb gemaakt. Zelfs als ik aangeef bij Vodafone dat we met het hele bedrijf gaan overstappen naar een andere operator kan men niets doen. Aangezien er niets gebeurd door Vodafone gaan we een nieuwe aanbesteding doen.

Alles wat ik hier lees klinkt voor mij erg herkenbaar. Ik heb zowel met Vodafone (mijn operator) als Whooshah contact gehad, per mail en per telefoon, maar ik heb nog geen geld terug gezien.

Vodafone geeft aan dat ik op de pagina van Whooshah terecht ben gekomen doordat ik een text link of een "banner" heb aangeklikt. Als U op "download nu" klikt, dan komt U op onze facturering pagina terecht. De "Terms & Conditions" zijn daar duidelijk beschreven, zodat er geen misverstanden kunnen voordoen. "Klik op akkoord om de betaling via uw mobiele telefoonrekening te bevestigen. Dit betekent tevens dat u akkoord gaat met de (privacy) voorwaarden." Als de betaling succesvol is geweest, dan komt u terecht op en andere pagina met een link om naar onze portal te gaan.

Nadat we uw verzoek hebben ontvangen om te beginnen met deze dienst, hebben we het volgende bericht met informatie over de Whooshah dienst en de kosten gestuurd:

Gratis bericht: je gebruikt abonnement "Whooshah", kosten zijn 5€/week 6/krediet. Ga naar p_o_r_t_a_l.com. Afmelden: payinfo.nl

Een aatal zaken klopt echter niet:
1. Ik maak helemaal geen gebruik van dit soort zaken. Het enige wat er kan voorkomen is dat er een pop-up komt en dat ik dat heb proberen weg te klikken. Daarnaast heb ik in de bevestigings-sms mogelijk op de link geklikt. Ik heb zeker niet bovenstaande procedure doorlopen. Dit kan ik echter niet bewijzen, aangezien het lastig is om iets te bewijzen wat je niet hebt gedaan. Gezien de hoeveelheid klachten die ik op internet vind over dit soort diensten vraag ik echt af of dit een nieuwe manier van makkelijk geld verdienen is.
De manier van aanmelden zou daarom naar mijn mening in ieder geval moet worden veranderd. Normaal kan ik bij een machtiging om een handtekening vragen, maar bij dit soort diensten hoeft dat dus niet.
Waarom wordt voor deze fraudegevoelige diensten van deze methode afgeweken?

2. Vodafone beweert dat ik de procedure van Whooshah wel heb doorlopen, maar kan dat niet aan mij aantonen. Ze geven aan dat Future Target BV (het bedrijf achter Whooshah) heeft aangetoond dat ik me heb aangemeld. Waarom zou ik dit moeten geloven als ik niks te zien krijg. Hoe weet Vodafone of de systemen van het betreffende bedrijf betrouwbaar zijn? Ik heb namelijk bnergens voor getekend, dus ik denk dat de betrouwbaarheid nooit met zekerheid is vast te stellen.

3. De klantenservice van Whooshah (zie gegevens eerder op dit forum) is moeilijk bereikbaar. Via telefoon duurt het erg lang voor je iemand te pakken krijgt en mailtjes worden soms beantwoord. Vervolgens wordt er per mail en per telefoon toegezegd dat er 65 euro wordt terug betaald (zie onderstaand), maar beloften zijn vooralsnog niet nagekomen. Ik kan nergens een adres vinden van dit bedrijf.

nl_support@whooshah.com 30-3-2015:

Geachte heer,

Bedankt voor uw e-mail.

Op basis van uw klacht hebben we besloten om u 65€ terug te betalen uit
goede wil.

Om de teruggave mogelijk te maken, gelieve ons te voorzien van de
volgende gegevens:

Uw naam
De naam van uw bank
De stad waar het kantoor van uw bank is gevestigd
IBAN-code
BIC-code
Mobiel telefoon nummer

Zodra we deze informatie hebben ontvangen, zal de teruggave verwerkt
worden. Houd er rekening mee dat het enkele weken kan duren voordat u
het geld op uw bankrekening ontvangt.

Met vriendelijke groet,

Whooshah klantenservice

Incasseren kan dus meteen, maar terug betalen duurt al bijna 2 maanden.

4. Mobiele content diensten kunnen niet geblokkeerd worden (sms-diensten wel via payinfo.nl) op een telefoonnummer. Waarom kan dit niet als ik er toch geen gebruik van wil maken? Dit zorgt er alleen maar voor dat er ongewenst bedragen afgeschreven kunnen worden.

5. Als ik me afmeld via payinfo.nl (wat ik in december 2014 heb gedaan) krijg ik geen bevestiging. Ook al heb ik dezelfde dag met Vodafone gebeld en ook sms-diensten geblokkeerd, dan nog kan er gewoon worden doorgegaan met incasseren. In mijn geval duurde dit weer 3 maanden voordat mijn werkgever aan gaf dat het door liep.

ka
door kassandra445 - May 23, 2015 om 18:18
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ramon81,

Het is om gek van te worden. In deze tijd van moderne technologie moet toch te achterhalen zijn dat jij geen abonnement bent aangegaan met Whooshah.. Mij is dus hetzelfde overkomen en ik snap niet dat dit dus nog steeds voorkomt.

Ik vind dat we opgelicht zijn.. En het ergste is: het kan dus zo weer gebeuren!

tijger1
door tijger1 - May 23, 2015 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt een klacht indienen bij de geschillencommissie.

ra
door ramon81 - Jun 5, 2015 om 16:07
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor het advies. Een klacht bij de geschillencommissie kost € 50 voordat deze in behandeling wordt genomen:

http://www.degeschillencommissie.nl/userfiles/BTW_Brochures/TEL%20brochure_140619.pdf

Daarnaast ben ik niet de contractpartij, omdat het een zakelijk abonnement is. Dit maakt het erg lastig om facturen en contracten aan te leveren. Ik denk dat we met het bedrijf maar gaan overstappen naar KPN of een andere provider.

Inmiddels heb ik van onze leverancier begrepen dat het voorkomt dat dit soort content op je af wordt gevuurd, zonder dat daarom gevraagd hebt. Aangezien er geen handtekening nodig is, kunnen deze oplichters willekeurig mobiele nummers aanmelden.
Jammer dat Vodafone meewerkt aan deze vorm van oplichterij. Het enige wat ze doen is doorverwijzen naar de oplichter. Dit gaat ook in tegen artikel 17.2 van de Gedragscode.