Tele2 brengt ruim €300,- extra in rekening wegens gebruikte data
Op 5-12 is in Spanje o.a. Mijn telefoon gestolen.Met veel moeite simkaart bij Tele2 kunnen blokkeren, omdat tel. contact uit Nederland met tele2 niet lukte.Nieuwe simkaart kwam pas na 11 dagen, na extra x aanvragen, en stond op onbekende naam.nieuwe telefoon motorola gekocht.ik heb geen verstand van telefoons, mijn nichtje heeft bij haar thuis de simkaart erin gedaan, ik heb telefoon mee naar huis genomen en paar dingen geinstalleerd.22 uur later krijg ik sms, welke niet opvalt, staat in messenger (niet facebook), geen envelopje bovenaan scherm. Ik zie de sms veel later. Ik denk dat het reclame van tele2 is om mij mobiel internet te verkopen.ik heb een abonnement sinds ruim 4 jaar voor 100 sms/belminuten, van €4,- per maand.dat was vrijdagavond.zaterdagochtend merk ik dat ik geen sms kan verzenden.na zoeken vind ik in messenger nieuwe sms van paar uur eerder van onbekende afzender.toch maar openen.blijkt van tele2.om hogere rekening te voorkomen sluiten we dienst af.we houden contact.jaja.meteen chat met tele2: volgens hen heb ik ruim 300 mb aan data gebruikt en dat kost ruim €300,-.na veel gezoek blijkt dat ik 1 1/2 dag 3G aan had.wist ik niet.stond ook geen 3G bovenin scherm.ik ging ervanuit dat ik gewoon op mijn huiswifi zat.later in coolblue winkel heeft mederwerker een uur gezocht hoe 3G uitgeschakeld kon worden.kon pas na update android.aan tele2 vergoeding gevraagd, dwz formulier ingevuld voor kwijtschelding bedrag.daarin moet je in 140 tekens toelichting geven.zal contact opgenomen worden.niet dus, kreeg vandaag korte sms, aanvraag afgewezen.telefonisch toelichting gevraag.omdat ik niet op die 1e sms gereageerd heb moet ik gewoon betalen.klacht ingediend, zal binnen 30 dagen behandeld worden.mijn vraag is, kan ik nog iets doen? Ik vind het belachelijk dat tele2 pas ingrijpt bij €300,- kosten, terwijl ik daarvoor nooit mobiele data heb verbruikt.daarnaast kan ik niet op MijnTele2 kijken, ik probeer dat al 4 jaar, vele keren contact daarover gehad met tele2, zonder resultaat.
Ach ja, uw nichtje heeft bij haar thuis de simkaart erin gedaan en u hebt het toestel mee naar huis genomen. En bent daar gewoon gaan installeren. Dacht u soms dat die telefoon vanzelf wist wat uw wifi met wachtwoord was? U leest een sms niet en vindt het dan gek dat Tele2 geen coulance betoont.
Als u niet weet hoe een smartphone werkt, moet u die niet gebruiken. komt u niet voor grote kosten te staan.
Oké, u was eerder. En verspilt minder woorden. Ik had ook gewoon even moeten F5-en voordat ik op 'plaats' klikte... ;-)
@halex, normaliter is er toch niemand sneller dan tijger1? Maakt toch niet uit, uw antwoord is toch ook zinnig.
Dank voor de snelle antwoorden. Ik had de sms wel gelezen, maar dacht dat het reclame was.en ja, ik ben dom geweest, maar vergissen is volgens mij menselijk.
met mijn vorige smartphone nooit problemen gehad, dus daar ligt het niet aan. Bovendien had de coolblue medewerker een uur nodig om 3G uit te zetten, hij is deskundig, dus ....
en ik heb helemaal niet in Spanje een simkaart geactiveerd. Nieuwe telefoon en simkaart zijn allemaal in Nederland gekocht en in gebruik genomen.
ik ben helemaal niet gaan prutsen en heb niets aangezet. Blijkbaar was 3G op de nieuwe telefoon automatisch geactiveerd. Wat een aannames doet u.
Fijn voor jullie dat jullie je nooit vergissen en iets fout doen.
3G hoeft helemaal niet uitgezet,want dan kunt u buitenshuis niet bellen. Uw wifi had ingevoerd moeten worden.
OT @halex: zelfs al vernieuw je de pagina, dan nog staan er vaak al reacties die je dan niet te zien krijgt. Waardeloze sie (niet alleen om dit euvel).
@carola.83: + 10
U hebt in Spanje, zonder verstand van zaken te hebben, op goed geluk een simkaart geactiveerd. U hebt vervolgens allerlei aannames gedaan en belangrijke sms-berichten genegeerd. En nu is het de schuld van Tele2?
Back to reality: u hebt lukraak een telefoon gekocht en een simkaart geactiveerd. U bent gaan prutsen en hebt onbewust een dure dienst aangezet, namelijk 3G in het buitenland. En die dienst is gaan werken, u hebt met uw telefoon flink wat data gebruikt. Omdat u uw telefoon zo had ingesteld.
Ondanks alles vindt u het onredelijk dat u de gevolgen (kosten) moet dragen voor uw eigen handelen.
Vraagje: snapt u dat ik uw houding onredelijk vind? U bent uzelf bewust van het feit dat u geen verstand van telefoons hebt. U had rustig kunnen wachten tot u weer in Nederland was om alles eens rustig, eventueel met behulp van de klantenservice, door te nemen en te installeren. Helaas, dat hebt u niet gedaan.
Positief gezien: u hebt weer wat geleerd. En ja, dat kost leergeld. € 300 in uw geval.
@ halex. Nog maar even een keer de vraag lezen. De domme dingen werden wel in Nederland gedaan.
Heb ik zo niet gelezen. Juist vanwege de kosten, € 300 voor 1,5 dag 3g, veronderstelde ik dat TS en nicht verbleven in hun (tweede?) huis in Spanje.
Beetje bijdehante gebruiker installeert een data manager op zijn smartphone. Dan was het niet opgelopen tot 300 euro. Je kan niet alle verantwoordelijkheid bij een ander leggen. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je de factuur niet zou moeten betalen. Feit is dat je veel data hebt verbruikt, dat moet betaald worden.
Ja, mijn fout was dat ik thuis ben vergeten om me aan te melden voor de wifi. Dat komt, doordat ik meteen verbinding had met internet en niet wist dat 3G automatisch aanstond. Ik vind €300,- voor zo'n vergissing erg veel geld.
en nee, ik ben geen bijdehante gebruiker. Bovendien is een data manager installeren vreemd als je nooit data (wilt) gebruikt. Ik heb een abonnement voor sms en bellen. De enige reden dat ik een smartphone heb is dat je dan kunt whats appen.
en dat verbruik is van anderhalve dag, paar dingen gedownload zoals w.a. en virusscanner. Blijkbaar draaide er veel op de achtergrond. En die data heeft tele2 geen €300,- gekost. Als ik een bundel had gehad met mobiel internet was dat een veel lager bedrag.
Het gaat er ook niet om wat die data tele2 kost, het gaat er om wat ze in rekening brengen. Een brood bij de bakker kost die bakker ook geen twee euro, de bakker wil er namelijk iets op verdienen.
Kostbare fout, maar Tele2 is hier geen schuldige in. Het enige wat ze kunnen doen is coulance tonen en dat willen ze blijkbaar niet.
Dat klopt inderdaad Marjaa, maar je kan niet verwachten van Tele2 dat ze deze kosten gaan vergoeden. Daarbij bent u dus wel op de hoogte gesteld gezien de SMS, deze is dan wel via Facebook/messenger binnen gekomen... Dat gebeurt zeker niet automatisch, dat is een instelling welke wordt gevraagd bij de installatie van Facebook/messenger.
Wat ik vooral in dit verhaal teruglees is dat u uw onkunde wat betreft de mobiele telefoon wil afwentelen op Tele2 en ik kan u nu al vertellen dat dit geen enkele zin heeft, aangezien Tele2 daar niet verantwoordelijk voor is.
Om van te leren: 3g heeft eigenlijk niets met internetten te maken, aangezien dit ook met 2g (en 4) kan. Dus enkel 3g uitschakelen was ook niet geheel zinvol geweest, sowieso zou dat onwenselijk zijn opdat je ook nog - overal - wil kunnen bellen. Je had 'data' uit moeten schakelen, overigens was je dan nog zo rond de 30 à 40 euro kwijt geweest*, voordat je dit gedaan had (telefoon gaat gelijk data verbruiken). Daarom dus ook zet het internet uit aan de kant van de provider, steek dan pas jouw simkaart in de telefoon.
En enkel data uitschakelen is vrij riskant, aangezien Android - dat vol bugs zit - dit uit zichzelf weer kan activeren.
En uiteraard gaan ze je dit niet vertellen bij Tele2, geld is tenslotte geld. En aangezien ze bij Tele2 niet verder komen dan het korte termijn denken..
*probeer het eerst in praktijk eens uit, voordat je gaat roepen dat dat onzin is (TS jij hoeft deze zin niet te lezen).
aangezien Android - dat vol bugs zit - dit uit zichzelf weer kan activeren.
Wat een onzin zeker een iPhone gebruiker. Ik heb al jaren een Android telefoon en deze heeft nog nooit internet uit zich zelf ingeschakeld. Data uit en roaming uit en er is bij mij nog nooit ongewild 1 mb in rekening gebracht.
Dus u beweert dat een Coolblue medewerker het icoontje mobile data niet kon vinden. Was dit de koelkast verkoper?
Tja, wat apps installeren ben je zo 300 MB verder.
Als je al 4 jaar klachen hebt ben je wel heel blij met Tele2 dit omdat een normaal denkend mens direct weggaat zodra mogelijk en dus geen 4 jaar blijft.
@tijger: 3G niet uitzetten? Gaat de telefoon buitenshuis dan niet automatisch op 3G. Ik weet niet of ik buitenshuis zonder 3G niet kan bellen, omdat mijn diensten zijn afgesloten.
@halex: had ik maar een huis in Spanje... De kosten zijn €1,- per mb, omdat ik geen mobiele databundel heb volgens chatten met tele2. Overigens heb ik nooit een factuur gekregen.
@diumenge: ja uiteraard, maar er is iets geleverd wat hooguit € 10,- kost, en gezien de omstandigheden had ik enige klantvriendelijkheid wel verwacht. Te meer, daar ik van verschillende mensen hoorde, toen ik het net wist en erg geschrokken was, dat zij dat ook hadden gehad met nieuwe telefoon. 2 mensen hoefden niets te betalen, 1 een klein bedrag en 1 50%. Zij waren geen klant van tele2.
@pino123: zoals ik schrijf is messenger op dit motorola toestel geen onderdeel van facebook. Ik heb geen facebook op mijn telefoon. En dus heb ik messenger niet geinstalleerd. Motorola gebruikt messenger voor sms. Dus uw verhaal over onkunde van mij betreffende facebook is onzin.
@akkerdistel: gisteren gevraagd aan tele2 om ook aan hun kant data uit te zetten. Volgens diegene van klantenservice kan dat niet.
@diewilik: ik heb een schriftelijke verklaring van de coolblue medewerker. Probleem was dat alleen mobiele data uitzetten niet afdoende was. Dat had ik zelf al gedaan. Er moest op een lastig te vinden onderdeel ook wat gedaan worden. Bovendien lukte het alleen na update android.
het enige probleem dat ik met tele2 eerder had, was dat ik niet op Mijntele2 kon komen. Aangezien er nooit bijzonderheden waren rond mijn abonnement, en zij het goedkoopste abonnement aanboden voor mijn gebruik, was er voor mij als weldenkend mens geen reden om over te stappen.
Dank voor de terugmelding.
Het blijft vervelend dus maar betalen en hopen op een stukje medeleven van Tele2.
Ook zonder 3G kunt u bellen, 3G is puur voor data.
Succes
Over wel of niet kunnen bellen als 3G niet ingeschakeld is krijg ik nu verschillende adviezen. Ik hoop dat het zonder kan, anders bestaat altijd de kans dat ik toch weer ongemerkt dure data verbruik.
Lees voor de lol eens de gebruiksaanwijzing van uw gsm door en top dat af met de informatie over datagebruik van de Consumentenbond. https://www.consumentenbond.nl/smartphone/mobiel-internet-dataverbruik
Het is allemaal uw eigen verantwoordelijkheid.
Ik begrijp ook niet dat als u al 4 jaar problemen met een provider heeft dat u niet snel daar vertrokken bent.
Overweeg anders de tip van @tijger1 in zijn eerste reactie de 11e, de laatste regel.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer