stolkjw
door stolkjw Oct 18, 2014 om 19:48
Garantie & verzekeringen

Eigen risico zorgverzekering

Vaak is het niet kunnen betalen van eigen risico geen onmacht, maar een kwestie van de juiste keuzes maken in je uitgavenpatroon, eens of oneens?

3713 78 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Oct 18, 2014 om 19:57
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wil je extra zuinig aan doen en ook de hoge ziektekostenverzekeringpremie zo laag mogelijk krijgen, da verhoog je het eigen risico van 375 naar 875 euro, Je krijgt dan misschien wel 300 euro korting. De verleiding om dan zorg te mijden en dus ook niet naar de huisarts te gaan wordt dus groter. De HA kan ook weinig meer dan je zelf kunt, en hij/zij verwijst je meestal door naar de specialist of laboratoria (bloed/foto's) en/of schrijft weer dure medicijnen voor.

ka
door kasman - Oct 18, 2014 om 20:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

sommigen zijn nu eenmaal veroordeeld tot het betalen van de eigen risico
niet alleen een bezoek aan de desbetreffende arts,maar ook het gebruik van de medicatie
en inderdaad ,je hebt goedkopere alternatieven,wat medicatie betreft,al hebben deze medicatie een mindere uitwerking(bijverschijnselen).
het maken van de juiste keuze,gaat niet voor iedereen op
omdat de zorgverzekeraars teveel macht hebben,maar er zijn uitzonderingen
bovendien,als je het het eigen risico behaald,dan wordt je hierin ook niet meer gecompenseerd
mevrouw Bouwmeester is hier kennelijk niet van op de hoogte,terwijl ze beter zou moeten weten
ze zit bovendien in een van de regeringspartijen

stolkjw
door stolkjw - Oct 18, 2014 om 20:36
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zaterdag 18 okt 2014, 19:57]Wil je extra zuinig aan doen en ook de hoge ziektekostenverzekeringpremie zo laag mogelijk krijgen, da verhoog je het eigen risico van 375 naar 875 euro, Je krijgt dan misschien wel 300 euro korting. De verleiding om dan zorg te mijden en dus ook niet naar de huisarts te gaan wordt dus groter. De HA kan ook weinig meer dan je zelf kunt, en hij/zij verwijst je meestal door naar de specialist of laboratoria (bloed/foto's) en/of schrijft weer dure medicijnen voor.

Als je het eigen risico verhoogt betaal je in ieder geval minder premie, en dat scheelt toch gauw gemiddeld twee tientjes in de maand. Wat je bedoelt met "misschien wel 300 korting" kan ik niet zo gauw plaatsen. Even terugkomend op het verhogen van je eigen risico: dit kun je alleen doen als je voldoende reserves hebt, waaruit je kunt putten, als je dit eigen risico inderdaad moet gebruiken.
Als je genoeg reserves hebt dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je je eigen risico niet ophoogt. Maar de discussie gaat eigenlijk over het al of niet kunnen betalen van je verplicht minimum eigen risico van 360 Euro. Mijn discussiepunt is, of dit onmacht is, of dat je misschien ergens anders zaken kunt laten vallen, en dus andere keuzes zou kunnen maken? Hierover ga ik graag in debat met mensen die het echt niet breed hebben.

stolkjw
door stolkjw - Oct 18, 2014 om 20:40
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kasman schreef op zaterdag 18 okt 2014, 20:17]sommigen zijn nu eenmaal veroordeeld tot het betalen van de eigen risico
niet alleen een bezoek aan de desbetreffende arts,maar ook het gebruik van de medicatie
en inderdaad ,je hebt goedkopere alternatieven,wat medicatie betreft,al hebben deze medicatie een mindere uitwerking(bijverschijnselen).
het maken van de juiste keuze,gaat niet voor iedereen op
omdat de zorgverzekeraars teveel macht hebben,maar er zijn uitzonderingen
bovendien,als je het het eigen risico behaald,dan wordt je hierin ook niet meer gecompenseerd
mevrouw Bouwmeester is hier kennelijk niet van op de hoogte,terwijl ze beter zou moeten weten
ze zit bovendien in een van de regeringspartijen

Ik bedoel niet de keuze tussen dure of goedkope medicatie, maar keuzes die je kunt maken om in ieder geval wel je minimum aan eigen risico kunt betalen als je zorgkosten krijgt die dit bedrag volledig op snoepen. Ik bedoel, zijn er mogelijkheden binnen je budget om op een andere manier te bezuinigen?

Cookies
door Cookies - Oct 18, 2014 om 21:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......dan verhoog je het eigen risico van 375 naar 875 euro.......

Dat is alleen leuk voor gezonde mensen! Bovendien moet je die 875,- wel op de plank hebben liggen als je onverwacht toch iets gaat mankeren, je enkel breekt enz.

Jonne11
door Jonne11 - Oct 18, 2014 om 22:31
87 Antwoorden / 15 Vragen

Oneens!
Ik had twee banen, een is afgevallen doordat het bedrijf failliet ging. Solliciteer me te pletter, maar als je 50+ bent ben je blijkbaar te oud om te werken. Mijn inkomen nu is 1000 euro, mijn vaste lasten 925. Ik hen dus elke maand 75 euro over om van te eten. En overal waar ik op kon bezuinigen is gebeurd! Ga ook al nooit meer op vakantie. Dus ik ben het zeer oneens met je stelling!

zoekster
door zoekster - Oct 18, 2014 om 22:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Eens en oneens.

Sommige mensen kunnen gewoonweg niet met geld omgaan.

Maar er is ook een gedeelte (zoals mariken7 hierboven) dat door ontslag, scheiding of een andere tegenslag ineens behoorlijk achteruit gaat in inkomen en daardoor de eindjes bijna niet meer aan elkaar kan knopen.
Voor zulke mensen is het eigen risico de druppel die de emmer doet overlopen. Komt ook nog eens bij dat niet alles uit de basisverzekering wordt vergoed en er ook nog eigen bijdrages zijn.

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2014 om 22:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wilt u een dan die mensen een waardeoordeel geven? Heeft u het over mensen die bij de schuldhulp belanden? Bejaarden met alleen AOW?
Wat is de bedoeling van uw "debat" met mensen die geen cent te makken hebben? Dat ze hier verantwoording komen afleggen?
Kijk eens naar het programma "Een dubbeltje op zijn kant" als u het onderwerp hoe mensen hun inkomen besteden interessant vindt. U kunt natuurlijk ook uw mening over het uitgavenpatroon van mensen met een erg laag inkomen op uw eigen blog zetten.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 19, 2014 om 00:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het betalen van eigen risico is een kwestie om gewoon te zorgen dat u dit achterhand houd. Ik heb n'l' 300 euro extra wel de eventuele kosten die daar voor rekening van komen te kunnen betalen. eenmalig dit te en het gewoon het volgend jaar bij nodig zijn doorschuiven en bij wel gebruik aanvullen, zo kom men nooit in de zorgen.

door 1953 - Oct 19, 2014 om 03:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als men chronisch ziek is, dan zou er een compensatieregeling weer in het leven moeten komen.

Elk jaar kreeg, tot en met 2013, een bepaalde teruggave van de zorgkosten als chronisch zieke.
Verviel met ingang van dit jaar. In december 2013 kreeg ik de laatste € 96,00 overgemaakt.

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 05:35
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mariken7 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:31]Oneens!
Ik had twee banen, een is afgevallen doordat het bedrijf failliet ging. Solliciteer me te pletter, maar als je 50+ bent ben je blijkbaar te oud om te werken. Mijn inkomen nu is 1000 euro, mijn vaste lasten 925. Ik hen dus elke maand 75 euro over om van te eten. En overal waar ik op kon bezuinigen is gebeurd! Ga ook al nooit meer op vakantie. Dus ik ben het zeer oneens met je stelling!

Omdat er ook situaties zijn die veel minder financieel perspectief bieden, zoals die van jou, ben ik in mijn stelling ook voorzichtig geweest en generaliseer ik daarin ook niet. Bijna twintig procent van de mensen in Nederland heeft schulden of hebben geen overzicht meer in hun uitgavenpatroon. Daar valt nog veel "winst' te behalen. Terugkomend op jouw situatie: Inderdaad geen vetpot, en ik neem aan dat je optimaal gebruikt maakt van subsidies, tegemoetkomingen, (belasting)vrijstellingen en toeslagen? WW nu uit die ene baan? En van die andere baan nog een inkomen? En wie zegt dat je te oud bent om te werken, als je 50+ bent? Ga uit van je mogelijkheden, en niet van je beperkingen, en al helemaal niet als die worden gevoed door stemmingmakerij uit de samenleving. Je bent uniek in wat je bent en wat je kunt! Je helpt jezelf niet met zelfbeklag. Ik kan misschien wel helpen met je budget en met het vinden van een baan, maar dan moet je dat wel even aangeven. Je bent vast tot meer in staat dan je denkt..

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 05:44
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:40]Eens en oneens.

Sommige mensen kunnen gewoonweg niet met geld omgaan.

Maar er is ook een gedeelte (zoals mariken7 hierboven) dat door ontslag, scheiding of een andere tegenslag ineens behoorlijk achteruit gaat in inkomen en daardoor de eindjes bijna niet meer aan elkaar kan knopen.
Voor zulke mensen is het eigen risico de druppel die de emmer doet overlopen. Komt ook nog eens bij dat niet alles uit de basisverzekering wordt vergoed en er ook nog eigen bijdrages zijn.

Mee eens. Daarom generaliseer ik ook niet in mijn stelling. Krimp in een inkomenssituatie kost behoorlijk wat van je incasseringsvermogen. Maar het eigen risico hoeft natuurlijk niet de druppel te zijn. Waarom niet je woonlasten, je koopkracht, je energie-, of telefoonrekening? Er valt nog wel wat winst te behalen als je per situatie de zaak grondig gaat bekijken.

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 06:08
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:43]Wilt u een dan die mensen een waardeoordeel geven? Heeft u het over mensen die bij de schuldhulp belanden? Bejaarden met alleen AOW?
Wat is de bedoeling van uw "debat" met mensen die geen cent te makken hebben? Dat ze hier verantwoording komen afleggen?
Kijk eens naar het programma "Een dubbeltje op zijn kant" als u het onderwerp hoe mensen hun inkomen besteden interessant vindt. U kunt natuurlijk ook uw mening over het uitgavenpatroon van mensen met een erg laag inkomen op uw eigen blog zetten.

Nee hoor helemaal niet. Ik oordeel niet, ik observeer slechts, en constateer dat er veel Nederlanders kampen met budgetteringsproblemen en schulden waar nog veel "winst" te behalen is. En ja, dat kunnen mensen zijn die in de schuldsanering terecht zijn gekomen. Bejaarden met alleen AOW, maar ook tweeverdieners met vier keer modaal. En ik ga graag in debat met mensen die ik daarmee misschien tegelijke een helpende hand zou kunnen bieden om overzicht te krijgen in de situatie waar ze in terecht zijn gekomen. Kosteloos! En ja, ik ken dat programma. Maar als ik dan zie dan twee jonge mensen zonder kinderen met een gezamenlijk inkomen van zo'n kleine 2500 Euro netto, alleen al bijna 1000 Euro in de maand besteden aan hun eten, drinken, en kleding, en torenhoge schulden door persoonlijke leningen, dan zou je je toch rot schamen om op deze manier op TV te verschijnen? Dat is echt geen vergelijking met mensen die het écht lastig hebben, en wakker liggen omdat ze geen uitweg meer zien, en elke cent moeten omdraaien. Maar ook hier zit een groep bij waar zeker nog winst te behalen valt door goede budgetcoach.

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 06:09
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 19 okt 2014, 00:18]Het betalen van eigen risico is een kwestie om gewoon te zorgen dat u dit achterhand houd. Ik heb n'l' 300 euro extra wel de eventuele kosten die daar voor rekening van komen te kunnen betalen. eenmalig dit te en het gewoon het volgend jaar bij nodig zijn doorschuiven en bij wel gebruik aanvullen, zo kom men nooit in de zorgen.

Eens!

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 06:12
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 19 okt 2014, 03:38]Als men chronisch ziek is, dan zou er een compensatieregeling weer in het leven moeten komen.

Elk jaar kreeg, tot en met 2013, een bepaalde teruggave van de zorgkosten als chronisch zieke.
Verviel met ingang van dit jaar. In december 2013 kreeg ik de laatste € 96,00 overgemaakt.

Informeert u eens bij de gemeente waar u woont. Er is namelijk een regeling voor bijzonder bijstand in de zorgkosten.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het systeem van eigen risico, zoals het nu is, is gewoon een complete bezuinigingsmaatregel, en als het eenmaal is opgebruikt door medicatie of ziekenhuisbezoek, is er tenslotte geen rem meer op wat voor verbruik dan ook.

Nuttiger zou zijn een bepaald percentage van de kosten als eigen risico en daar zou je bepaalde kosten van kunnen uitsluiten. Operaties bijvoorbeeld, om het draaglijk te houden.

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2014 om 11:20
11569 Antwoorden / 51 Vragen

eens of oneens?

Als diabetici geen insuline kunnen spuiten wegens gewoonweg geen geld, zie de uitzending van gisteren, en je moet kiezen, doodgaan aan geen insuline of honger, welke keuze maak je dan zelf, @stolkjw?

De huidige zorgverzekering is er op gebaseerd dat de directie en commissarissen wèl hun bonussen krijgen maar een aantal NL'ers gewoon crepeert. En nou jij!

Jonne11
door Jonne11 - Oct 19, 2014 om 11:32
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 05:35][quote=mariken7 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:31]Oneens!
Ik had twee banen, een is afgevallen doordat het bedrijf failliet ging. Solliciteer me te pletter, maar als je 50+ bent ben je blijkbaar te oud om te werken. Mijn inkomen nu is 1000 euro, mijn vaste lasten 925. Ik hen dus elke maand 75 euro over om van te eten. En overal waar ik op kon bezuinigen is gebeurd! Ga ook al nooit meer op vakantie. Dus ik ben het zeer oneens met je stelling!

Omdat er ook situaties zijn die veel minder financieel perspectief bieden, zoals die van jou, ben ik in mijn stelling ook voorzichtig geweest en generaliseer ik daarin ook niet. Bijna twintig procent van de mensen in Nederland heeft schulden of hebben geen overzicht meer in hun uitgavenpatroon. Daar valt nog veel "winst' te behalen. Terugkomend op jouw situatie: Inderdaad geen vetpot, en ik neem aan dat je optimaal gebruikt maakt van subsidies, tegemoetkomingen, (belasting)vrijstellingen en toeslagen? WW nu uit die ene baan? En van die andere baan nog een inkomen? En wie zegt dat je te oud bent om te werken, als je 50+ bent? Ga uit van je mogelijkheden, en niet van je beperkingen, en al helemaal niet als die worden gevoed door stemmingmakerij uit de samenleving. Je bent uniek in wat je bent en wat je kunt! Je helpt jezelf niet met zelfbeklag. Ik kan misschien wel helpen met je budget en met het vinden van een baan, maar dan moet je dat wel even aangeven. Je bent vast tot meer in staat dan je denkt..

Mijn ww uitkering is al ruim een half jaar gestopt. En mijn inkomen van 1000 euro is van mijn andere baan èn toeslagen. En je hebt makkelijk praten dat je met 50+ niet te oud bent om te werken, dat weet ik ook wel maar vertel het de werkgevers maar eens! Die willen jongere mensen, zijn goedkoper hè. Ook weet ik niet waarom u mij beschuldigt van zelfbeklag, dat lees ik nergens terug. Het is gewoon de harde realiteit dat wanneer je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, de kansen op een baan verdwijnen. Je krijgt gewoon letterlijk te horen op je sollicitatie dat je te oud bent!
En ik solliciteer overal op en open sollicitaties.
Dus ik hoop voor u dat u nooit in zo'n situatie terecht komt en misschien dat u zich eens zou moeten verdiepen in de andere kant van onze samenleving in plaats van min of meer te stellen dat het iedereen zijn eigen schuld is als ze het eigen risico niet kunnen betalen. U leeft toch wel op een roze wolk.

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2014 om 12:04
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@stolkjw, Klik HIER en hoor wie er niet hoeft te zuinigen, er zullen altijd "tokkies" bestaan, maar om nu alles over één kam te scheren gaat mij te ver. Probeer zelf eens van een bijstandnivo te leven, maar wel 3 maanden lang ............... En geef dan antwoord op je eigen vraag!

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2014 om 12:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In eerste instantie eens, maar ik ben het nog meer eens met de nuancering die zoekster aanbracht.

Het voorbeeld van dat stel gisteren, ik heb het niet helemaal gezien dus misschien heb ik iets gemist, maar van drie keer per week uit eten naar het niet meer kunnen opbrengen van dertig euro per maand om je eigen risico 'vooruit' te betalen?

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van het verhaal in het item over die mevrouw met insuline klopt natuurlijk niet veel. Zij loopt voor controles bij het ziekenhuis en daarvan wordt gezegd dat die niet ten laste van het eigen risico komen.

Dat is onjuist. Dat komt wel ten laste van het eigen risico.

En dan, eigen zaak verkocht. Al het geld op?

door 1953 - Oct 19, 2014 om 15:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 06:12][quote=1953 schreef op zondag 19 okt 2014, 03:38]Als men chronisch ziek is, dan zou er een compensatieregeling weer in het leven moeten komen.

Elk jaar kreeg, tot en met 2013, een bepaalde teruggave van de zorgkosten als chronisch zieke.
Verviel met ingang van dit jaar. In december 2013 kreeg ik de laatste € 96,00 overgemaakt.

Informeert u eens bij de gemeente waar u woont. Er is namelijk een regeling voor bijzonder bijstand in de zorgkosten.

Ben zelf 42 jaar ambtenares, behandel bezwaarschriften Wwb, dus ook die van bijzondere bijstand.
Mijn salaris is dusdanig van niveau, dat dergelijke bedragen geen punt voor mij zijn om te betalen.

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 15:36
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mariken7 schreef op zondag 19 okt 2014, 11:32][quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 05:35][quote=mariken7 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:31]Oneens!
Ik had twee banen, een is afgevallen doordat het bedrijf failliet ging. Solliciteer me te pletter, maar als je 50+ bent ben je blijkbaar te oud om te werken. Mijn inkomen nu is 1000 euro, mijn vaste lasten 925. Ik hen dus elke maand 75 euro over om van te eten. En overal waar ik op kon bezuinigen is gebeurd! Ga ook al nooit meer op vakantie. Dus ik ben het zeer oneens met je stelling!

Omdat er ook situaties zijn die veel minder financieel perspectief bieden, zoals die van jou, ben ik in mijn stelling ook voorzichtig geweest en generaliseer ik daarin ook niet. Bijna twintig procent van de mensen in Nederland heeft schulden of hebben geen overzicht meer in hun uitgavenpatroon. Daar valt nog veel "winst' te behalen. Terugkomend op jouw situatie: Inderdaad geen vetpot, en ik neem aan dat je optimaal gebruikt maakt van subsidies, tegemoetkomingen, (belasting)vrijstellingen en toeslagen? WW nu uit die ene baan? En van die andere baan nog een inkomen? En wie zegt dat je te oud bent om te werken, als je 50+ bent? Ga uit van je mogelijkheden, en niet van je beperkingen, en al helemaal niet als die worden gevoed door stemmingmakerij uit de samenleving. Je bent uniek in wat je bent en wat je kunt! Je helpt jezelf niet met zelfbeklag. Ik kan misschien wel helpen met je budget en met het vinden van een baan, maar dan moet je dat wel even aangeven. Je bent vast tot meer in staat dan je denkt..

Mijn ww uitkering is al ruim een half jaar gestopt. En mijn inkomen van 1000 euro is van mijn andere baan èn toeslagen. En je hebt makkelijk praten dat je met 50+ niet te oud bent om te werken, dat weet ik ook wel maar vertel het de werkgevers maar eens! Die willen jongere mensen, zijn goedkoper hè. Ook weet ik niet waarom u mij beschuldigt van zelfbeklag, dat lees ik nergens terug. Het is gewoon de harde realiteit dat wanneer je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, de kansen op een baan verdwijnen. Je krijgt gewoon letterlijk te horen op je sollicitatie dat je te oud bent!
En ik solliciteer overal op en open sollicitaties.
Dus ik hoop voor u dat u nooit in zo'n situatie terecht komt en misschien dat u zich eens zou moeten verdiepen in de andere kant van onze samenleving in plaats van min of meer te stellen dat het iedereen zijn eigen schuld is als ze het eigen risico niet kunnen betalen. U leeft toch wel op een roze wolk.

Je kunt kiezen voor het idee dat werkgevers je niet willen omdat je te oud bent, maar dan voed je je zelf met negatieve energie, die bovendien onterecht is, want er zijn genoeg werkgevers die juist ouderen in dienst willen nemen. En als dat niet zo is, en je loopt blijkbaar tegen een situatie aan dat er dus tegen je gezegd is dat je te oud bent, en dat is leeftijdsdiscriminatie. Ik neem aan dat je daar wat mee gedaan hebt? Ik zou op zijn minst in discussie gaan met zo'n werkgever, en eventueel daarna rapporteren aan het UWV.

Maar je kunt ook kiezen voor het feit dat je gewoon meedoet, kansen hebt, en je niet uit het veld laat slaan in plaats van nu in een slachtofferrol te gaan zitten. Als ik met jou een sollicitatiegesprek zou moeten voeren en je straalt deze houding uit, (want daar prikt een goeie personeelsmanager zo door heen), dan zou ik je niet eens willen hebben.

En dan als derde punt moet ik zeggen dat je slecht leest, want ik stel helemaal niet, (en ook niet min of meer), dat het iedereen zijn eigen schuld is dat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Ik heb alleen gezegd dat het vaak geen onmacht is bij veel mensen, omdat er de verkeerde keuzes worden gemaakt in het uitgavenpatroon. En dat is nou precies waar ik veel mensen in het verleden op de goede weg heb mogen helpen. Ik heb je mijn hulp aangeboden, en dat aanbod staat nog steeds. En je kunt wel suggereren dat ik niet in die situatie zit, maar dan heb je het alweer mis. Ik praat uit ervaring! Dus, laat je kans niet lopen, verander je houding, en laat je helpen!

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 15:41
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 19 okt 2014, 12:04]@stolkjw, Klik HIER en hoor wie er niet hoeft te zuinigen, er zullen altijd "tokkies" bestaan, maar om nu alles over één kam te scheren gaat mij te ver. Probeer zelf eens van een bijstandnivo te leven, maar wel 3 maanden lang ............... En geef dan antwoord op je eigen vraag!

Voor iedereen is de situatie weer anders, en je moet wel lezen, anders kun je beter niet reageren hier. Ik heb niet iedereen over één kam geschoren, ik heb slechts beweerd dat het vaak geen onmacht is, en niet de juiste keuzes kunnen maken. Maar als je mijn hulp nodig hebt, hoor ik het graag.

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 15:42
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 10:47]Het systeem van eigen risico, zoals het nu is, is gewoon een complete bezuinigingsmaatregel, en als het eenmaal is opgebruikt door medicatie of ziekenhuisbezoek, is er tenslotte geen rem meer op wat voor verbruik dan ook.

Nuttiger zou zijn een bepaald percentage van de kosten als eigen risico en daar zou je bepaalde kosten van kunnen uitsluiten. Operaties bijvoorbeeld, om het draaglijk te houden.

Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden...maar reageer es op mijn stelling?

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 15:58
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 19 okt 2014, 11:20]eens of oneens?

Als diabetici geen insuline kunnen spuiten wegens gewoonweg geen geld, zie de uitzending van gisteren, en je moet kiezen, doodgaan aan geen insuline of honger, welke keuze maak je dan zelf, @stolkjw?

De huidige zorgverzekering is er op gebaseerd dat de directie en commissarissen wèl hun bonussen krijgen maar een aantal NL'ers gewoon crepeert. En nou jij!

Je kunt je wel afzetten tegen het feit dat jij het minder hebt dan anderen, maar dat verschil zal gelukkig altijd zo blijven en is van alle tijden en geld voor iedereen. En dat je je zelf dergelijke onmogelijke keuzes zou moeten opleggen zoals die mevrouw in de uitzending is een farce. Kom uit die slachtofferrol en ga aan de slag met de mogelijkheden die je hebt. Als ik in die situatie zou zitten, waarin zou moeten kiezen voor het betalen van mijn eigen risico of mijn mobiele telefoon, dan kun je wel raden wat ik er het eerste uitgooi!

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 16:02
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 19 okt 2014, 12:50]In eerste instantie eens, maar ik ben het nog meer eens met de nuancering die zoekster aanbracht.

Het voorbeeld van dat stel gisteren, ik heb het niet helemaal gezien dus misschien heb ik iets gemist, maar van drie keer per week uit eten naar het niet meer kunnen opbrengen van dertig euro per maand om je eigen risico 'vooruit' te betalen?

Precies, ik bedoel maar. En daarom bied ik ook de helpende hand aan mensen die juist dit overzicht niet meer hebben, en gewoon niet slim bezig zijn. Want wat is er veel onnodig leed in de Nederlandse gezinnen!

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2014 om 16:27
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Stolkjw,

Voor iedereen is de situatie weer anders, en je moet wel lezen, anders kun je beter niet reageren hier. Ik heb niet iedereen over één kam geschoren, ik heb slechts beweerd dat het vaak geen onmacht is, en niet de juiste keuzes kunnen maken. Maar als je mijn hulp nodig hebt, hoor ik het graag. Liever niet.

Jonne11
door Jonne11 - Oct 19, 2014 om 16:38
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 15:36][quote=mariken7 schreef op zondag 19 okt 2014, 11:32][quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 05:35][quote=mariken7 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:31]Oneens!
Ik had twee banen, een is afgevallen doordat het bedrijf failliet ging. Solliciteer me te pletter, maar als je 50+ bent ben je blijkbaar te oud om te werken. Mijn inkomen nu is 1000 euro, mijn vaste lasten 925. Ik hen dus elke maand 75 euro over om van te eten. En overal waar ik op kon bezuinigen is gebeurd! Ga ook al nooit meer op vakantie. Dus ik ben het zeer oneens met je stelling!

Omdat er ook situaties zijn die veel minder financieel perspectief bieden, zoals die van jou, ben ik in mijn stelling ook voorzichtig geweest en generaliseer ik daarin ook niet. Bijna twintig procent van de mensen in Nederland heeft schulden of hebben geen overzicht meer in hun uitgavenpatroon. Daar valt nog veel "winst' te behalen. Terugkomend op jouw situatie: Inderdaad geen vetpot, en ik neem aan dat je optimaal gebruikt maakt van subsidies, tegemoetkomingen, (belasting)vrijstellingen en toeslagen? WW nu uit die ene baan? En van die andere baan nog een inkomen? En wie zegt dat je te oud bent om te werken, als je 50+ bent? Ga uit van je mogelijkheden, en niet van je beperkingen, en al helemaal niet als die worden gevoed door stemmingmakerij uit de samenleving. Je bent uniek in wat je bent en wat je kunt! Je helpt jezelf niet met zelfbeklag. Ik kan misschien wel helpen met je budget en met het vinden van een baan, maar dan moet je dat wel even aangeven. Je bent vast tot meer in staat dan je denkt..

Mijn ww uitkering is al ruim een half jaar gestopt. En mijn inkomen van 1000 euro is van mijn andere baan èn toeslagen. En je hebt makkelijk praten dat je met 50+ niet te oud bent om te werken, dat weet ik ook wel maar vertel het de werkgevers maar eens! Die willen jongere mensen, zijn goedkoper hè. Ook weet ik niet waarom u mij beschuldigt van zelfbeklag, dat lees ik nergens terug. Het is gewoon de harde realiteit dat wanneer je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, de kansen op een baan verdwijnen. Je krijgt gewoon letterlijk te horen op je sollicitatie dat je te oud bent!
En ik solliciteer overal op en open sollicitaties.
Dus ik hoop voor u dat u nooit in zo'n situatie terecht komt en misschien dat u zich eens zou moeten verdiepen in de andere kant van onze samenleving in plaats van min of meer te stellen dat het iedereen zijn eigen schuld is als ze het eigen risico niet kunnen betalen. U leeft toch wel op een roze wolk.

Je kunt kiezen voor het idee dat werkgevers je niet willen omdat je te oud bent, maar dan voed je je zelf met negatieve energie, die bovendien onterecht is, want er zijn genoeg werkgevers die juist ouderen in dienst willen nemen. En als dat niet zo is, en je loopt blijkbaar tegen een situatie aan dat er dus tegen je gezegd is dat je te oud bent, en dat is leeftijdsdiscriminatie. Ik neem aan dat je daar wat mee gedaan hebt? Ik zou op zijn minst in discussie gaan met zo'n werkgever, en eventueel daarna rapporteren aan het UWV.

Maar je kunt ook kiezen voor het feit dat je gewoon meedoet, kansen hebt, en je niet uit het veld laat slaan in plaats van nu in een slachtofferrol te gaan zitten. Als ik met jou een sollicitatiegesprek zou moeten voeren en je straalt deze houding uit, (want daar prikt een goeie personeelsmanager zo door heen), dan zou ik je niet eens willen hebben.

En dan als derde punt moet ik zeggen dat je slecht leest, want ik stel helemaal niet, (en ook niet min of meer), dat het iedereen zijn eigen schuld is dat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Ik heb alleen gezegd dat het vaak geen onmacht is bij veel mensen, omdat er de verkeerde keuzes worden gemaakt in het uitgavenpatroon. En dat is nou precies waar ik veel mensen in het verleden op de goede weg heb mogen helpen. Ik heb je mijn hulp aangeboden, en dat aanbod staat nog steeds. En je kunt wel suggereren dat ik niet in die situatie zit, maar dan heb je het alweer mis. Ik praat uit ervaring! Dus, laat je kans niet lopen, verander je houding, en laat je helpen!

Beste stolkjw,
degene die slecht leest ben jezelf. Ik plaats me totaal niet in een slachtofferrol, heb ik geen woord over gezegd. Jij zegt dat ik me uit het veld laat slaan, heb ik niets over gezegd hoor. Sterker nog, ondanks het feit dat ik me al te pletter solliciteer ga ik daar gewoon mee door. En op een positieve manier. Je zegt dat ik kies voor het idee dat werkgevers me niet willen omdat ik te oud ben, nee beste stolkjw, lees nou eens goed, ze ZEGGEN dat ik te oud ben, dat is geen idee waar ik mee rond loop. En zeker, als mij gezegd wordt dat ik te oud ben, dan rapporteer ik dat. Zowel bij het UWV als bij het meldpunt discriminatie, maar weet je beste stolkjw, daar wordt helemaal niets mee gedaan!! Dat is namelijk Nederland, we hebben regeltjes zat, maar niemand die er controle op uitoefent!
En al was jij de laatste op de wereld die me zou kunnen helpen, dan zou ik het niet aannemen. Jij zit namelijk zo vol met vooroordelen, je hebt werkelijk geen flauw idee waar je over praat. Blijkbaar loop je hier reclame te maken voor je eigen hulpverleningsprogrammaatje, je wil namelijk iedereen hier helpen. Nou stolkjw, probeer je dan maar eerst eens te verplaatsen in een ander in plaats van je vastgeroeste gedachten hier te plaatsen. Je hebt werkelijk geen flauw benul waar je over praat.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou zeggen, bied u aan als vrijwillige budgetcoach of iets dergelijks bij de gemeente of een andere hulpinstelling. Misschien worden daar uw praatjes meer op prijsgesteld.

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 20:18
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mariken7 schreef op zondag 19 okt 2014, 16:38][quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 15:36][quote=mariken7 schreef op zondag 19 okt 2014, 11:32][quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 05:35][quote=mariken7 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:31]Oneens!
Ik had twee banen, een is afgevallen doordat het bedrijf failliet ging. Solliciteer me te pletter, maar als je 50+ bent ben je blijkbaar te oud om te werken. Mijn inkomen nu is 1000 euro, mijn vaste lasten 925. Ik hen dus elke maand 75 euro over om van te eten. En overal waar ik op kon bezuinigen is gebeurd! Ga ook al nooit meer op vakantie. Dus ik ben het zeer oneens met je stelling!

Omdat er ook situaties zijn die veel minder financieel perspectief bieden, zoals die van jou, ben ik in mijn stelling ook voorzichtig geweest en generaliseer ik daarin ook niet. Bijna twintig procent van de mensen in Nederland heeft schulden of hebben geen overzicht meer in hun uitgavenpatroon. Daar valt nog veel "winst' te behalen. Terugkomend op jouw situatie: Inderdaad geen vetpot, en ik neem aan dat je optimaal gebruikt maakt van subsidies, tegemoetkomingen, (belasting)vrijstellingen en toeslagen? WW nu uit die ene baan? En van die andere baan nog een inkomen? En wie zegt dat je te oud bent om te werken, als je 50+ bent? Ga uit van je mogelijkheden, en niet van je beperkingen, en al helemaal niet als die worden gevoed door stemmingmakerij uit de samenleving. Je bent uniek in wat je bent en wat je kunt! Je helpt jezelf niet met zelfbeklag. Ik kan misschien wel helpen met je budget en met het vinden van een baan, maar dan moet je dat wel even aangeven. Je bent vast tot meer in staat dan je denkt..

Mijn ww uitkering is al ruim een half jaar gestopt. En mijn inkomen van 1000 euro is van mijn andere baan èn toeslagen. En je hebt makkelijk praten dat je met 50+ niet te oud bent om te werken, dat weet ik ook wel maar vertel het de werkgevers maar eens! Die willen jongere mensen, zijn goedkoper hè. Ook weet ik niet waarom u mij beschuldigt van zelfbeklag, dat lees ik nergens terug. Het is gewoon de harde realiteit dat wanneer je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, de kansen op een baan verdwijnen. Je krijgt gewoon letterlijk te horen op je sollicitatie dat je te oud bent!
En ik solliciteer overal op en open sollicitaties.
Dus ik hoop voor u dat u nooit in zo'n situatie terecht komt en misschien dat u zich eens zou moeten verdiepen in de andere kant van onze samenleving in plaats van min of meer te stellen dat het iedereen zijn eigen schuld is als ze het eigen risico niet kunnen betalen. U leeft toch wel op een roze wolk.

Je kunt kiezen voor het idee dat werkgevers je niet willen omdat je te oud bent, maar dan voed je je zelf met negatieve energie, die bovendien onterecht is, want er zijn genoeg werkgevers die juist ouderen in dienst willen nemen. En als dat niet zo is, en je loopt blijkbaar tegen een situatie aan dat er dus tegen je gezegd is dat je te oud bent, en dat is leeftijdsdiscriminatie. Ik neem aan dat je daar wat mee gedaan hebt? Ik zou op zijn minst in discussie gaan met zo'n werkgever, en eventueel daarna rapporteren aan het UWV.

Maar je kunt ook kiezen voor het feit dat je gewoon meedoet, kansen hebt, en je niet uit het veld laat slaan in plaats van nu in een slachtofferrol te gaan zitten. Als ik met jou een sollicitatiegesprek zou moeten voeren en je straalt deze houding uit, (want daar prikt een goeie personeelsmanager zo door heen), dan zou ik je niet eens willen hebben.

En dan als derde punt moet ik zeggen dat je slecht leest, want ik stel helemaal niet, (en ook niet min of meer), dat het iedereen zijn eigen schuld is dat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Ik heb alleen gezegd dat het vaak geen onmacht is bij veel mensen, omdat er de verkeerde keuzes worden gemaakt in het uitgavenpatroon. En dat is nou precies waar ik veel mensen in het verleden op de goede weg heb mogen helpen. Ik heb je mijn hulp aangeboden, en dat aanbod staat nog steeds. En je kunt wel suggereren dat ik niet in die situatie zit, maar dan heb je het alweer mis. Ik praat uit ervaring! Dus, laat je kans niet lopen, verander je houding, en laat je helpen!

Beste stolkjw,
degene die slecht leest ben jezelf. Ik plaats me totaal niet in een slachtofferrol, heb ik geen woord over gezegd. Jij zegt dat ik me uit het veld laat slaan, heb ik niets over gezegd hoor. Sterker nog, ondanks het feit dat ik me al te pletter solliciteer ga ik daar gewoon mee door. En op een positieve manier. Je zegt dat ik kies voor het idee dat werkgevers me niet willen omdat ik te oud ben, nee beste stolkjw, lees nou eens goed, ze ZEGGEN dat ik te oud ben, dat is geen idee waar ik mee rond loop. En zeker, als mij gezegd wordt dat ik te oud ben, dan rapporteer ik dat. Zowel bij het UWV als bij het meldpunt discriminatie, maar weet je beste stolkjw, daar wordt helemaal niets mee gedaan!! Dat is namelijk Nederland, we hebben regeltjes zat, maar niemand die er controle op uitoefent!
En al was jij de laatste op de wereld die me zou kunnen helpen, dan zou ik het niet aannemen. Jij zit namelijk zo vol met vooroordelen, je hebt werkelijk geen flauw idee waar je over praat. Blijkbaar loop je hier reclame te maken voor je eigen hulpverleningsprogrammaatje, je wil namelijk iedereen hier helpen. Nou stolkjw, probeer je dan maar eerst eens te verplaatsen in een ander in plaats van je vastgeroeste gedachten hier te plaatsen. Je hebt werkelijk geen flauw benul waar je over praat.

Jammer voor jou, kans gemist. Raar he, dat er gewoon nog mensen op deze aardbol rondlopen die gewoon simpel hulp aanbieden, maar je hoeft niet hoor. Kun je zien hoe negatief je bent ingesteld, maar ik ga niet verder met je in discussie, dat heeft weinig zin. Tenzij je nog inhoudelijk en op een normale manier reageert op mijn stelling.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u beter uw reactie gewoon plaatsen zonder alles te quoten?

Maar u bent blijkbaar zo'n hulpverlener wiens aanbod men MOET accepteren, anders gast hij jammeren.

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 20:31
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 20:25]Misschien kunt u beter uw reactie gewoon plaatsen zonder alles te quoten?

Maar u bent blijkbaar zo'n hulpverlener wiens aanbod men MOET accepteren, anders gast hij jammeren.

Nee hoor, hoeft helemaal niet, ik bied mij alleen aan, en geef graag persoonlijk antwoord. Eén van de eerste vereisten van hulpverlening. Maar bedankt voor de tip.

stolkjw
door stolkjw - Oct 19, 2014 om 20:33
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 20:16]Ik zou zeggen, bied u aan als vrijwillige budgetcoach of iets dergelijks bij de gemeente of een andere hulpinstelling. Misschien worden daar uw praatjes meer op prijsgesteld.

Graag alleen inhoudelijk argumenten op mijn stelling anders reageer ik niet meer.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2014 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 20:33][quote=tijger1 schreef op zondag 19 okt 2014, 20:16]Ik zou zeggen, bied u aan als vrijwillige budgetcoach of iets dergelijks bij de gemeente of een andere hulpinstelling. Misschien worden daar uw praatjes meer op prijsgesteld.

Graag alleen inhoudelijk argumenten op mijn stelling anders reageer ik niet meer.

Belooft u dat? ;-)

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2014 om 20:37
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Graag alleen inhoudelijk argumenten op mijn stelling anders reageer ik niet meer. Dàt zou fijn zijn.

door 1953 - Oct 20, 2014 om 01:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Oneens!

rots92
door rots92 - Oct 20, 2014 om 14:41
157 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat ik me niet kan verplaatsen naar de portemonnee van iemand anders, ik weet het niet.

komsja
door komsja - Oct 21, 2014 om 18:42
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@stolkjw
Of je bent er weer zo eentje die zelf geen enkele moeite heeft om alles financieel rond te kunnen breien omdat er op regelmatige basis een zodanig bedrag binnenkomt waar breed van geleefd kan worden en er dus "kwa geld'' geen problemen zijn om alle rekeningen netjes op tijd te voldoen en schijt heeft aan een eigen risico of eigen bijdrage,want als u ziek is en zorg en medicijnen nodig heeft dan pakt u dat gewoon.
Of u bent er zo eentje die 6 dagen doet met 1 theezakje etc etc etc
Maar denk het eerste,maar luister eens jongeheer hoe het zij zij het U kunt niet in andermans geldzakje kijken en al helemaal niet in het rugzakje van mensen die om wat voor reden dan ook moeite hebben om aan hun verplichtingen te kunnen doen en daarom met een lichamelijke klacht wel naar de huisarts gaan maar niet naar een specialist(zoals te zien en te horen bij het progamma Kassa)

komsja
door komsja - Oct 21, 2014 om 19:44
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@stolkjw
Als ik alleen al kijk naar de foto die u geplaatst heeft (leuk en gelukkig spelevarend op het water)
Terwijl er menig mens is die zichzelf en vooral hun kinderen niet meer kunnen bieden dan een miezerig opblaasbadje en dan zonder die mensen te kennen en niets maar dan ook helemaal niets van de rugzak van die mensen te weten hier even gaan zitten vertellen dat het een kwestie is van verkeerde keuzes maken??????????? Kom nou zeg waar haalt u de grove brutaliteit vandaan

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2014 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Spaar uw krachten. De Ts is boos en reageert niet meer, heeft hij geschreven. ;-)

stolkjw
door stolkjw - Oct 22, 2014 om 11:30
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=komsja schreef op dinsdag 21 okt 2014, 18:42]@stolkjw
Of je bent er weer zo eentje die zelf geen enkele moeite heeft om alles financieel rond te kunnen breien omdat er op regelmatige basis een zodanig bedrag binnenkomt waar breed van geleefd kan worden en er dus "kwa geld'' geen problemen zijn om alle rekeningen netjes op tijd te voldoen en schijt heeft aan een eigen risico of eigen bijdrage,want als u ziek is en zorg en medicijnen nodig heeft dan pakt u dat gewoon.
Of u bent er zo eentje die 6 dagen doet met 1 theezakje etc etc etc
Maar denk het eerste,maar luister eens jongeheer hoe het zij zij het U kunt niet in andermans geldzakje kijken en al helemaal niet in het rugzakje van mensen die om wat voor reden dan ook moeite hebben om aan hun verplichtingen te kunnen doen en daarom met een lichamelijke klacht wel naar de huisarts gaan maar niet naar een specialist(zoals te zien en te horen bij het progamma Kassa)

Dat is nu exact de reden waarom ik mijn diensten aanbiedt. Juist omdat ik mee wil kijken denken voor een ieder die zijn of haar budgettering niet op orde heeft door welke oorzaak dan ook..En voor wat betreft je suggesties over mijn financiele situatie mag je aannemen wat je wilt, maar houd er rekening mee dat mensen soms ook gewoon bereidwillig zijn om de helpende hand uit te steken, dankzij eigen ervaringen die ze hebben gehad en geleerd hebben van het verleden. Meer wil ik er niet over zeggen. Kijk naar de zon, en projecteer je eigen negatieve gedachten niet op een ander, dat maakt je een somber en verbitterd mens en is de kans groot dat je ziek wordt van je eigen zwartgallig denken. Sterkte!

stolkjw
door stolkjw - Oct 22, 2014 om 11:31
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=komsja schreef op dinsdag 21 okt 2014, 19:44]@stolkjw
Als ik alleen al kijk naar de foto die u geplaatst heeft (leuk en gelukkig spelevarend op het water)
Terwijl er menig mens is die zichzelf en vooral hun kinderen niet meer kunnen bieden dan een miezerig opblaasbadje en dan zonder die mensen te kennen en niets maar dan ook helemaal niets van de rugzak van die mensen te weten hier even gaan zitten vertellen dat het een kwestie is van verkeerde keuzes maken??????????? Kom nou zeg waar haalt u de grove brutaliteit vandaan

Knappe kerel he?

aurora1
door aurora1 - Oct 22, 2014 om 12:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Smaken verschillen....

an
door anne1234 - Oct 22, 2014 om 13:12
51 Antwoorden / 2 Vragen

Ik word een beetje ziek van de mensen die denken dat een chronisch zieke die moet leven van minder dan het minimum zelf schuld is dat hij/zij dat eigen risico niet op kan hoesten omdat dat ligt aan slechte budgetering... Hoe durven ze....En zelfs met de toeslagen die je krijgt kom je er nog niet,.. Heeft men ooit al eens gedacht aan de dingen als je eerste levensbehoefte door je vaste lasten al niet meer betaald kunnen worden. Ik heb het niet breed,.. Ik leef van minder dan 900 euro per maand en het komt zeker voor dat ik mijn brood niet betalen kan,.. meer dan eens,.. en die eigen risico die doet me dan de das om,..Dat geld heb ik gewoon niet achter de hand.. En het moeten betalen van de medicijnen tot het eigen risico op is dat doet mij gewoon de das om... Daardoor raak ik in een kuil waar ik bijna niet uitkom,. Wat dan als mijn wasmachine kapot gaat? En ja als zoiets kapot gaat kijk ik voor een tweede hansje ,ik kan geen nieuwe betalen.. Waarom denken mensen dat iedereen die moet leven van wat ik heb overal maar links en rechts wat krijgt,.. Makkelijk gedacht als je zelf dat probleem niet hebt. Het is ook nog eens zo dat ik bv kleding, ondergoed etc tot op de draad draag , jazeker geen geld wat ik zo maar even heb om nieuwe te kopen.. En als ik dan het geluk heb dat iemand in mijn kring kleding heeft die ze niet meer dragen dan is dat heel fijn als ze aan mij denken maar ik ga ook niet smeken . Iemand die niet in mijn schoenen staat mag al uberhaupt niet oordelen want die weet niet waar die over praat.. Ja ik hoor bij de mensen die met heel veel moeite financieel alles moet doen om mijn boodschappen te kunnen betalen, en het is vaak genoeg dat ik niet eens warm eten kan ,. maar een toast eet of een boterham , ja hoor meerdere keren per dag ,of dat ik boullion moet koken om toch maar wat te eten te hebben,.. Dus zeik mij niet over dat het niet moeilijk is om rond te komen als die extra eigen risico ook nog eens op de kosten van alle dag drukt ,..

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2014 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anne1234

En waarom moet u leven van minder dan het minimum? Wordt u om de een of andere reden gekort?

pi
door pieterwolters - Oct 22, 2014 om 14:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het wel of niet kunnen betalen van eigen risico is een kwestie van financieele planning. Het komt in principe niet uit de lucht vallen dus je kunt er rekening mee houden. Maak het onderdeel van je maandelijks budgetoverzicht en je bouwt vanzelf een buffer op.

an
door anne1234 - Oct 22, 2014 om 14:22
51 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1 , nee omdat ik WAOer ben, wat ik zelf ook niet wil maar mijn lijf wil niet wat ik wil, frustratie, en 24 uur per dag pijn, daardoor snachts niet slapen en dus altijd moe ,dus leuk is echt anders ,denk je nou werkelijk dat dat zo een vetpot is,en ja de vaste lasten moeten ook betaald worden en ik heb dagelijks verschillende medicijnen nodig en moet ook een aantal keren per jaar naar verschillende ziekenhuizen en ben daarvoor ook op anderen aangewezen. Dus het breed hebben is wel even andere kost. Mensen die niet in mijn situatie zitten mogen blij zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2014 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u minder dan het minimum hebt van de WAO, komt u in aanmerking voor aanvullende bijstand. En ook voor allerlei kwijtscheldingen.

stolkjw
door stolkjw - Oct 22, 2014 om 15:28
20 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is nou precies wat ik bedoel. Je kunt alleen een zuiver beeld vormen en eventueel advies geven als iedereen eerlijk is hier, en rekening houdt met álle factoren. Je kunt wel zeggen dat je maar een x-bedrag in de maand aan inkomen hebt, maar er is geen mens in Nederland die beneden de bijstandsnormering hoeft rond te komen. En als je dan ook nog eens verzuimt rekening te houden met subsidies, toeslagen en vrijstellingen, en net doen alsof moet je rondkomen van puur je inkomsten dan ben niet eerlijk naar jezelf en naar je omgeving. En jammer genoeg is dit aan de orde van de dag. Maar terugkerend naar mijn stelling, ik daag iedereen hier uit om samen met mij hun volledige financiele plaatje te analyseren, en dan zullen we nog eens weer zien of je dan nog steeds reageert zoals je nu reageert...

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2014 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stolkjw

Ik hou mijn financiële analyse liever in eigen beheer. ;-)

komsja
door komsja - Oct 22, 2014 om 16:55
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@anne1234
U heeft groot gelijk die "' knapperd"' weet totaal niet waar dat mannetje spelevarend op z,n bootje het over heeft en heeft u het gelezen!!!! dat ventje is bereid om met u uw financiele plaatje te helpen analyseren,zou als ik u was maar niet op dat aanbod van die gladjanus ingaan.
Ik had nog wel even de neiging om op zijn laatste onzinnige reactie in te gaan,maar gaat dat niet doen en zo te zien is die pieterwolters een goeie kennis van die patserige betweter.
Die lieden weten echt niet waar ze het over hebben dus verder gewoon niet meer antwoorden en negeren.

an
door anne1234 - Oct 22, 2014 om 17:12
51 Antwoorden / 2 Vragen

Komsja jij weet het ja.
En wat Stolkjw betreft , hij denkt het allemaal te weten maar denkt hij nou werkelijk dat iemand zijn financiele zaken met hem gaat bespreken, als ik dat wil heb ik daar mijn mensen voor, maar blijkbaar is hij te stom om te begrijpen dat er wel degelijk mensen zijn beneden de bijstandsnorm moeten leven. Ik weet niet waar hij de stompzinnige gedachte vandaan haalt dat er in Nederland geen armoede is.. Ik weet een ding zeker ,dat dat er meer armoede is dan dat de mensen denken. Maar ja hij is blij dat hij dat probleem niet heeft en dat is ook goed zo,.. Maar oordeel dan ook niet over een ander, die in een andere situatie zit,. Hij heeft totaal geen zicht op mijn situatie dat is wel duidelijk, en ik hoef hem niet uit te leggen ,heb ik al meer dan genoeg gedaan , dat ik het niet makkelijk heb. Ik ben al chronisch ziek sinds 1997 dus hij hoeft mij niet te vertellen wat dat inhoudt ,. het hebben van mijn inkomen, het niet kunnen werken al zou ik graag willen,.. het 24 uur per dag pijn hebben ,daardoor heel vaak niet slapen kunnen dus ook nog chronisch uitgeput zijn en daarbij heb ik nog andere gezondheidsklachten .. En ik moet natuurlijk ook mijn vaste lasten ,verzekeringen etc betalen , en ja het komt vaak genoeg voor dat ik geen geld heb voor brood,.. en dan hoor ik bv mensen zeggen ( over de zorgtoeslag) ja maar je krijgt toch zorgtoeslag , dat is dan meestal nog iemand die daar zelf niet op aangewezen is ,want in mijn situatie is dat een druppeltje op een gloeiende plaat ,hij snapt niet dat ik de zorgkosten en daarbovenop nog de eigen bijdragen gewoon niet ophoesten kan,.. Ik wil niet afhankelijk zijn maar zo lang de regering niks anders doet dan de mensen die bijna niks hebben maar verder uitknijpen zie ik het zwaar in voor de jaren die nog volgen gaan,.. Ik vind het alleen triest dat mensen die niet in een soortgelijke situatie zit vaak niet verder nadenken en er gemakkelijk over denken over mensen die in een soortgelijke situatie zit,.. Namelijk rekeningen vaak genoeg niet kunnen betalen,. vaak boodschappen niet kunnen betalen , nooit ook maar een kleinigheidje voor jezelf kunnen kopen om jezelf even een klein oppeppertje te geven en kleding kopen kan ook niet ,.. Beseften mensen maar eens wat het is als je in zo een situatie zit .. En blij zijn als ze al die dingen wel betalen kunnen en nog iets overhouden om iets leuks te doen ook want die luxe die heb ik al jaren niet meer..

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2014 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorgtoeslag een druppeltje op de gloeiende plaat? Dacht het niet. Het is € 72,00 per maand.

En dat is bijna boldoende om de premie te betalen.

an
door anne1234 - Oct 22, 2014 om 17:34
51 Antwoorden / 2 Vragen

tijger jij weet er duidelijk niks van, wat voor andere rekeningen ik nog betalen moet , alles bij elkaar is het gewoon ontzettend moeilijk , maar ik zie wel dat jij het totaalplaatje niet ziet,..Ik kan dat gewoon niet betalen en ik krijg die toeslag maar daardoor betekend dat nog niet dat ik alle andere vaste lasten en mijn boodschappen betalen kan.. Daar heb jij dus niet aan gedacht,.. huur,gas,licht ,verzekering, en al die dingen meer , als ik die toeslag niet kreeg dan was het nog moeilijker ,.. en ja in het geheel is het gewoon zo dat ik al die kosten die iedereen heb gewoon niet betalen kan van hetgene dat ik krijg ,vandaar dat ik zeg , dat ik vaak genoeg mijn boodschappen niet betalen kan,.. Ik wou dat meer mensen dat eens meemaakten en zich daardoor eens besefte hoe rijk ze zijn als ze wel rond kunnen komen.. Het totaalplaatje is gewoon hartstikke krom en alles wordt duurder en mensen die in dezelfde situatie zitten die krijgen het moeilijker en moeilijker ,daar willen ze in Den Haag niet aan, en er zijn genoeg anderen die dit ook niet willen zien,. Walk in my shoes before you judge...

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2014 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u werkelijk een inkomen onder het minimum hebt, begrijp ik niet dat u € 72,00 per maand een druppel op de gloeiende plaat kunt noemen.

Dat is dan een substantieel bedrag.

En iedereen heeft zijn huur, gas en licht, en verzekeringen en moet dat betalen.

stolkjw
door stolkjw - Oct 22, 2014 om 17:58
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=anne1234 schreef op woensdag 22 okt 2014, 17:12]Komsja jij weet het ja.
En wat Stolkjw betreft , hij denkt het allemaal te weten maar denkt hij nou werkelijk dat iemand zijn financiele zaken met hem gaat bespreken, als ik dat wil heb ik daar mijn mensen voor, maar blijkbaar is hij te stom om te begrijpen dat er wel degelijk mensen zijn beneden de bijstandsnorm moeten leven. Ik weet niet waar hij de stompzinnige gedachte vandaan haalt dat er in Nederland geen armoede is.. Ik weet een ding zeker ,dat dat er meer armoede is dan dat de mensen denken. Maar ja hij is blij dat hij dat probleem niet heeft en dat is ook goed zo,.. Maar oordeel dan ook niet over een ander, die in een andere situatie zit,. Hij heeft totaal geen zicht op mijn situatie dat is wel duidelijk, en ik hoef hem niet uit te leggen ,heb ik al meer dan genoeg gedaan , dat ik het niet makkelijk heb. Ik ben al chronisch ziek sinds 1997 dus hij hoeft mij niet te vertellen wat dat inhoudt ,. het hebben van mijn inkomen, het niet kunnen werken al zou ik graag willen,.. het 24 uur per dag pijn hebben ,daardoor heel vaak niet slapen kunnen dus ook nog chronisch uitgeput zijn en daarbij heb ik nog andere gezondheidsklachten .. En ik moet natuurlijk ook mijn vaste lasten ,verzekeringen etc betalen , en ja het komt vaak genoeg voor dat ik geen geld heb voor brood,.. en dan hoor ik bv mensen zeggen ( over de zorgtoeslag) ja maar je krijgt toch zorgtoeslag , dat is dan meestal nog iemand die daar zelf niet op aangewezen is ,want in mijn situatie is dat een druppeltje op een gloeiende plaat ,hij snapt niet dat ik de zorgkosten en daarbovenop nog de eigen bijdragen gewoon niet ophoesten kan,.. Ik wil niet afhankelijk zijn maar zo lang de regering niks anders doet dan de mensen die bijna niks hebben maar verder uitknijpen zie ik het zwaar in voor de jaren die nog volgen gaan,.. Ik vind het alleen triest dat mensen die niet in een soortgelijke situatie zit vaak niet verder nadenken en er gemakkelijk over denken over mensen die in een soortgelijke situatie zit,.. Namelijk rekeningen vaak genoeg niet kunnen betalen,. vaak boodschappen niet kunnen betalen , nooit ook maar een kleinigheidje voor jezelf kunnen kopen om jezelf even een klein oppeppertje te geven en kleding kopen kan ook niet ,.. Beseften mensen maar eens wat het is als je in zo een situatie zit .. En blij zijn als ze al die dingen wel betalen kunnen en nog iets overhouden om iets leuks te doen ook want die luxe die heb ik al jaren niet meer..

de bekende slachtofferrol...dit helpt je echt niet hoor

stolkjw
door stolkjw - Oct 22, 2014 om 18:02
20 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=anne1234 schreef op woensdag 22 okt 2014, 17:34]tijger jij weet er duidelijk niks van, wat voor andere rekeningen ik nog betalen moet , alles bij elkaar is het gewoon ontzettend moeilijk , maar ik zie wel dat jij het totaalplaatje niet ziet,..Ik kan dat gewoon niet betalen en ik krijg die toeslag maar daardoor betekend dat nog niet dat ik alle andere vaste lasten en mijn boodschappen betalen kan.. Daar heb jij dus niet aan gedacht,.. huur,gas,licht ,verzekering, en al die dingen meer , als ik die toeslag niet kreeg dan was het nog moeilijker ,.. en ja in het geheel is het gewoon zo dat ik al die kosten die iedereen heb gewoon niet betalen kan van hetgene dat ik krijg ,vandaar dat ik zeg , dat ik vaak genoeg mijn boodschappen niet betalen kan,.. Ik wou dat meer mensen dat eens meemaakten en zich daardoor eens besefte hoe rijk ze zijn als ze wel rond kunnen komen.. Het totaalplaatje is gewoon hartstikke krom en alles wordt duurder en mensen die in dezelfde situatie zitten die krijgen het moeilijker en moeilijker ,daar willen ze in Den Haag niet aan, en er zijn genoeg anderen die dit ook niet willen zien,. Walk in my shoes before you judge...

nee, wij weten idd dat totaalplaatje niet, maar je weiger dit serieus met ons te delen, of in ieder geval erop in te gaan, en om een één of andere reden weiger je dat, misschien omdat je het overzicht zélf mist?

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2014 om 18:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Stolkjw, misschien zou je meer resultaten behalen en vooral respect kweken als je niet jezelf zo aan het verkopen bent als "de ongevraagde redder in nood". Weet wanneer je te veel bent voor iemand.

komsja
door komsja - Oct 22, 2014 om 18:55
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@anne1234
Ik wil u nogmaals het advies geven om niet meer op de reactie,s van dat arrogante ventje te reageren snap dat hij u (en mij ook) het bloed onder de nagels vandaan haalt en hem van zijn ongelijk wil overtuigen maar dat heeft geen enkele zin want een discussie aangaan met lieden die niet van de hoed en rand weten is niet mee te praten.

me
door menekse - Oct 22, 2014 om 19:23
53 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn werkgever heeft minstens 8x mijn (minimum) maandinkomen en gebruikt medische zorg waardoor hij zo aan zijn € 360,00 eigen bijdrage zit. Verdere kosten worden door alle zorgpremie betalers opgehoest. Hij heeft totaal geen moeite om € 360,00 neer te tellen, maar lacht wel in zijn vuistje dat de zorg voor hem heel goedkoop is. Triest dat we in een land leven waarbij de rijken rijker worden en de armen armer.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2014 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@menekse

Dat lachen valt wel tegen hoor. Als u baas dus de zelfstandige is moet hij ruim 5% van zijn inkomen tot € 50.000 als premie ZVW betalen.

En voor u betaslt hij ook nog ruim 7% over uw inkomen ZVW.

me
door menekse - Oct 23, 2014 om 14:23
53 Antwoorden / 3 Vragen

@Tijger1

Ik had het over netto bedragen en niet over bruto inkomen en bedrijfskosten.

Premie zorgverzekeringen en eigen risico zijn niet inkomensafhankelijk.

Mensen die vanwege een laag inkomen en angst voor extra kosten niet meer naar een specialist kunnen/willen, betalen wel hun basispremie maar maken er geen gebruik van. Prima dat we ons bewust worden dat gezondheidzorg kosten met zich mee brengt. Maar het zijn wel de minder draagkrachtige die het in een portemonnee voelen. Dus ja zelfs na het betalen van de ZVW premies kan mijn werkgever nog heel hard lachen. Ik zal je wat verklappen @Tijger1, hij doet het gewoon hardop.

Off topic:
Heb je enig idee hoeveel privé kosten "zelfstandigen" kunnen opvoeren als bedrijfskosten! Denk aan telefoon, benzine, laptop, auto etc. ?

Cookies
door Cookies - Oct 23, 2014 om 14:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Premie zorgverzekeringen en eigen risico zijn niet inkomensafhankelijk......

In zekere zin natuurlijk wel, want de lage inkomens krijgen zorgtoeslag. De zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de premie en een tegemoetkoming eigen risico!

Bovendien krijgen 'veelgebruikers van zorg' 1x per jaar een algemene tegemoetkoming WTCG. OOK deze is inkomensafhankelijk, dus alleen voor de lage(re) inkomens!

Maar ja, dergelijke zaken worden nogal eens vergeten bij gemopper over hoge ziektekosten/-premies.

wi
door wilhelmina59 - Oct 23, 2014 om 14:51
519 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 23 okt 2014, 14:45]......Premie zorgverzekeringen en eigen risico zijn niet inkomensafhankelijk......

In zekere zin natuurlijk wel, want de lage inkomens krijgen zorgtoeslag. De zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de premie en een tegemoetkoming eigen risico!

Bovendien krijgen 'veelgebruikers van zorg' 1x per jaar een algemene tegemoetkoming WTCG. OOK deze is inkomensafhankelijk, dus alleen voor de lage(re) inkomens!

Maar ja, dergelijke zaken worden nogal eens vergeten bij gemopper over hoge ziektekosten/-premies.

WTCG is per 2014 afgeschaft.
U mag het bij de Gemeente gaan proberen.
Succes.

Cookies
door Cookies - Oct 23, 2014 om 15:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wilhelmina59 schreef op donderdag 23 okt 2014, 14:51]

WTCG is per 2014 afgeschaft.
U mag het bij de Gemeente gaan proberen.
Succes.

Nou, dan komt het nu uit een ander potje. De chronisch zieken met lage inkomens krijgen dan van de gemeente een tegemoetkoming.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@meneske

Maar als u dan zo jaloers bent op al de "voordelen" die uw baas geniet, en daar ben ik zeker van op de hoogte, zou ik zeggen , word zelf zelfstandige.

Als uw werkgever geen bv heeft, betaalt hij 5,4% premie ZVW van zijn belastbare winst tot een bedrag van € 51.414, en voor u betaslt hij een premie van 7,5%. Noem het masr niet inkomensafhankelijk.

En bij een minimum inkomen krijgt men € 865,00 zorgtoeslag, terwijl de premie toch niet meer is dan € 1.200,00.

En ook alle gezonde mensen betalen premie, terwijl ze er helemaal niets van gebruiken.

me
door menekse - Oct 23, 2014 om 19:27
53 Antwoorden / 3 Vragen

@ Tijger1

Nogmaals: zorgpremie is niet inkomensafhankelijk. Geen 1 zorgverzekeraar die naar iemands inkomen vraagt bij aanmelding. Het enige dat zij willen is dat de premies op tijd betaald worden.

Dus stel iemand heeft een inkomen van € 1000,- en daarboven op zorgtoeslag van € 73,- en laten we eens gek doen andere toeslagen, kortingen, kwijtscheldingen en wat je er nog meer bij wilt slepen. Maak er een totaal van netto € 2000,- van!!

De ander heeft een netto inkomen van € 8.500,- (laten we daar geen hypotheekaftrek en andere aftrekposten bij op tellen). En Wallah je hebt een verschil van € 6.500,- per maand.

Heel knap dat u tussen mijn woorden doorleest dat ik jaloers zou zijn.
Maar zoals zo vaak in posts zit u er volkomen naast.
Ik oordeel niet over een ander, ik hou mij aan feiten.
Heb zelf nooit schulden gehad in mijn leven en zit ook niet in het beklagersbankje dat ik zelf mijn premie niet zou kunnen betalen. Ga er elk jaar bij voorbaat van uit dat ik de maximale bijdrage voor eigen risico zal moeten betalen. Tot nu toe is dat niet noodzakelijk geweest, dus prijs mij gelukkig met mijn gezondheid. Denk namelijk zo: ik betaal liever premies voor een ander dan dat ik er gebruik van moet maken. Want zeg nu zelf wie wil er chronisch ziek zijn of een erger....?

Als u het maatschappelijk sociaal vindt dat mijn werkgever en ik dezelfde zorgpremie betalen dan zitten wij duidelijk niet op dezelfde golflengte. En aangezien mijn werkgever en ik graag debatteren weet ik ook dat mijn mening ook de zijne is.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@meneske

Dat stemt dan niet overeen met uw opmerking dat uw werkgever in zijn vuistje lacht. Zelfs hardop.

En dan nog, volgens u zit hij zo aan zijn eigen risico, dus erg gezond zal hij niet zijn en u bent dat blijkbaar wel.

Maar wasrom neem u niet bijvoorbeeld een Brenninkmeijer of Heineken als voorbeeld? Voor hen is de premie wellicht een fooi.

Waar het mij om gast is dat er veel meer betaald wordt voor de zorg dan alleen de masndelijkse premie, en dat die andere betalingen voor een flink deel gebaseerd zijn op het inkomen.

me
door menekse - Oct 23, 2014 om 20:35
53 Antwoorden / 3 Vragen

Hij komt uit een ander West Europees land en lacht ons land uit als het gaat om de Zorg in de ruimste zin van het woord.

Bepaalde gezondheidsklachten hebben te maken iemands levensstijl. De enige luxe dat ik mij kan permitteren is een fiets en het abonnement voor mijn (blessure arme) sportactiviteiten. Snapt u?

Wie ik ook als voorbeeld gebruik het doet niet af van mijn statement.

Ik vergelijk netto inkomens en heb geen boodschap aan de door u opgevoerde bedrijfskosten net zo min dat ik u heb voorgerekend hoeveel privé kosten op naam van het bedrijf worden gemaakt . Je moet geen appels met peren gaan vermengen. Aangezien ik genoeg zicht heb op de bedrijfsadministratie weet ik ook wat ikzelf bruto kost.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2014 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@meneske

"Bepaalde gezondheids klachten hebben te maken met iemands levensstijl".

Dus zijn klachten zijn zijn eigen schuld? Kan best. Maar dat geldt helaas voor heel veel mensen.

Ja. Jammer voor u dat u zo weinig verdient en uw baas zo veel. Ik kan dat niet voor u veranderen, dat moet u zelf doen.

En het zal wel altijd zo blijven dat de een veel verdient en de ander weinig. Er zijn geen systemen die dat echt veranderen.

Dus misschien maar voor uzelf beginnen, dan kunt u het voor uzelf misschien veranderen.

aurora1
door aurora1 - Oct 23, 2014 om 22:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat lijkt mij dan ook wel een goed idee, voor uzelf beginnen en werkgever worden. Emigreren naar een land waar het beter geregeld is kan natuurlijk ook.

me
door menekse - Oct 24, 2014 om 09:46
53 Antwoorden / 3 Vragen

@ Tijger1 @ Aurora1

Het blijft knap hoe dat er van onderwerp geswitcht kan worden en er dingen worden bijgehaald die niet ter zake doen. Zoals geschreven ik zit niet in het beklagersbankje. Maar constateer feiten. De kloof tussen arm en rijk in NL wordt steeds groter. Angst voor een tandarts is al erg genoeg, maar uit angst voor kosten niet gaan naar een tandarts is vele malen erger. Kort geleden nog een knul van 23 in de praktijk gehad die een gaatje had in een hoektand. Hoe we ook hebben gepraat als brugman, bleef hij er na 1 week bedenktijd bij dat hij bij elke pijnklacht alleen wilde laten extraheren. Geen kies, geen tand, geen tandartskosten meer. En zo kan ik legio voorbeelden geven.

Wie geld heeft kan zonder daar over na te hoeven denken naar een arts. Wie het niet heeft alleen in uiterste nood. Maar goed als je op dit forum de waarheid schrijft dan wordt er al geïnsinueerd om te emigreren of voor mezelf te beginnen. Fijne manier van discussiëren.

off topic
U heeft mijn boodschap maar half begrepen mw Tijger. Ik fiets, sport en werk parttime voor mijn geestelijke en lichamelijke balans. Heb andere tijden gekend in mijn leven en ben voor mijzelf heel tevreden.

Ik nam mijzelf en werkgever als voorbeeld. Het kan ook makkelijk over anderen gaan.

Hierbij wil ik het bij laten. Fijne dag en wens u allen nog een heel gezond en zorgeloos leven.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2014 om 10:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als u part-time werkt lijkt het me logisch dat u weinig verdient, of in ieder geval minder dan wanneer u dat full-time doet. Fijn voor uw balans.

Dus dan zou het eigen risico ook partieel moeten zijn? Dacht het niet.

U zit niet in de beklaagdenbank, u klaagt over het verschil tussen veel en weinig verdieners en de lasten die op sommige gebieden gelijk zijn. Maar ook een brood kost voor iedereen hetzelfde.

En iemand die part-time werkt, zal daarnaast minder aan gebak kunnen uitgeven dan iemand met een volledige baan. Hoewel die persoon misschien minder in balans is.

Ik heb niet gezegd dat u moet gaan emigreren. Maar hier op dit forum worden verhalen aangehaald, dat het daar of daar goedkoper is, nou ga daar dan naar toe, maar kijk ook eens naar de andere omstandigheden.

aurora1
door aurora1 - Oct 24, 2014 om 14:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Werkt uw werkgever ook part-time?

zo
door zon5net - Nov 14, 2014 om 10:48
28 Antwoorden / 1 Vragen

Oneens
Te zwart/ wit

zo
door zon5net - Nov 14, 2014 om 10:53
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 06:08][quote=aurora1 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:43]Wilt u een dan die mensen een waardeoordeel geven? Heeft u het over mensen die bij de schuldhulp belanden? Bejaarden met alleen AOW?
Wat is de bedoeling van uw "debat" met mensen die geen cent te makken hebben? Dat ze hier verantwoording komen afleggen?
Kijk eens naar het programma "Een dubbeltje op zijn kant" als u het onderwerp hoe mensen hun inkomen besteden interessant vindt. U kunt natuurlijk ook uw mening over het uitgavenpatroon van mensen met een erg laag inkomen op uw eigen blog zetten.

Nee hoor helemaal niet. Ik oordeel niet, ik observeer slechts, en constateer dat er veel Nederlanders kampen met budgetteringsproblemen en schulden waar nog veel "winst" te behalen is. En ja, dat kunnen mensen zijn die in de schuldsanering terecht zijn gekomen. Bejaarden met alleen AOW, maar ook tweeverdieners met vier keer modaal. En ik ga graag in debat met mensen die ik daarmee misschien tegelijke een helpende hand zou kunnen bieden om overzicht te krijgen in de situatie waar ze in terecht zijn gekomen. Kosteloos! En ja, ik ken dat programma. Maar als ik dan zie dan twee jonge mensen zonder kinderen met een gezamenlijk inkomen van zo'n kleine 2500 Euro netto, alleen al bijna 1000 Euro in de maand besteden aan hun eten, drinken, en kleding, en torenhoge schulden door persoonlijke leningen, dan zou je je toch rot schamen om op deze manier op TV te verschijnen? Dat is echt geen vergelijking met mensen die het écht lastig hebben, en wakker liggen omdat ze geen uitweg meer zien, en elke cent moeten omdraaien. Maar ook hier zit een groep bij waar zeker nog winst te behalen valt door goede budgetcoach.

zo
door zon5net - Nov 14, 2014 om 10:59
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stolkjw schreef op zondag 19 okt 2014, 06:08][quote=aurora1 schreef op zaterdag 18 okt 2014, 22:43]Wilt u een dan die mensen een waardeoordeel geven? Heeft u het over mensen die bij de schuldhulp belanden? Bejaarden met alleen AOW?
Wat is de bedoeling van uw "debat" met mensen die geen cent te makken hebben? Dat ze hier verantwoording komen afleggen?
Kijk eens naar het programma "Een dubbeltje op zijn kant" als u het onderwerp hoe mensen hun inkomen besteden interessant vindt. U kunt natuurlijk ook uw mening over het uitgavenpatroon van mensen met een erg laag inkomen op uw eigen blog zetten.

Nee hoor helemaal niet. Ik oordeel niet, ik observeer slechts, en constateer dat er veel Nederlanders kampen met budgetteringsproblemen en schulden waar nog veel "winst" te behalen is. En ja, dat kunnen mensen zijn die in de schuldsanering terecht zijn gekomen. Bejaarden met alleen AOW, maar ook tweeverdieners met vier keer modaal. En ik ga graag in debat met mensen die ik daarmee misschien tegelijke een helpende hand zou kunnen bieden om overzicht te krijgen in de situatie waar ze in terecht zijn gekomen. Kosteloos! En ja, ik ken dat programma. Maar als ik dan zie dan twee jonge mensen zonder kinderen met een gezamenlijk inkomen van zo'n kleine 2500 Euro netto, alleen al bijna 1000 Euro in de maand besteden aan hun eten, drinken, en kleding, en torenhoge schulden door persoonlijke leningen, dan zou je je toch rot schamen om op deze manier op TV te verschijnen? Dat is echt geen vergelijking met mensen die het écht lastig hebben, en wakker liggen omdat ze geen uitweg meer zien, en elke cent moeten omdraaien. Maar ook hier zit een groep bij waar zeker nog winst te behalen valt door goede budgetcoach.

als u alleen observeert zou u de duidelijke signalen van afkeuring achterwege laten. En hoezo niet genoeg bezuinigd heeft u inzicht of personen dat al niet hebben gedaan?
Plotseling ontslag krijgen omdat je met korte termijn contract en een ongelukje krijgen wat een te lang herstel nodig heeft is iets wat u met vast kontrakt vast niet kunt voorstellen. En dat kan je als jongere overkomen en als oudere. Alleen als oudere komt je niet snel terug aan het werk. Op 1 andere discussie hier zie je ook dat het aantal mensen wat het wonen niet meer kan betalen oploopt...... Dat zou voor u toch ook "teken aan de wand "moeten zijn, lijkt mij