Garantie op een product van 1 jaar oud?
In maart 2015 een product besteld en ontvangen. Pakket nu pas open gemaakt en het product blijkt beschadigd. Moet de webshop dit vergoeden/vervangen?
Helaas u bent daar veel te laat achter gekomen. U had het pakket bij ontvangst moeten controleren. Wie zegt dat u het in die tussentijd niet heeft gebruikt waardoor de schade is ontstaan. Ja u, maar moet de eigenaar van de webshop u op uw blauwe*, bruine* of groene* ogen geloven. *doorstrepen wat niet van toepassing is.
@thomas93,
Het is (redelijk) normaal te noemen als een bestelling wordt ontvangen dat deze dan ook gelijk gecontroleerd word.
Voor hetzelfde geld is er een verkeerd product geleverd, ontbreken er onderdelen, is het beschadigd ;-)) of is er sprake van tranportschade.
Nu, 14 mnd. later, vraagt u op dit forum of de webshop het beschadigde apparaat moet vergoeden/vervangen.
Nee, uiteraard niet aangezien u zich destijds niet aan uw onderzoeksplicht heeft gehouden.
Hoe reageerde de betreffende webshop overigens op uw vraag/verzoek ??
De bewijslast voor de beschadiging ligt bij u. Maar u heeft geen inspectieplicht als consument-koper na de koop. Wel moet u binnen 2 maanden na de ontdekking van het gebrek dit hebben gemeld bij de verkoper.
Kunt u echter bewijzen (zeer aannemelijk maken) dat u een product heeft gekregen dat al was beschadigd bij ontvangst, dan heeft u recht op vervanging of herstel.
Dit komt tot uitdrukking in het volgende wetsartikel 7:23 lid 1
Dit wetsartikel wordt vaak verkeerd gelezen. Wat hier wordt bedoeld is dat bij een gewone koop er binnen een redelijke termijn waarbinnen de koper het defect/afwijking had kunnen ontdekken er had moeten worden geklaagd. Bij een consumentenkoop (wat hier het geval is) vervalt de inspectieplicht van de consument, maar moet de consument moet het wel binnen ongeveer 2 maanden na ontdekking melden.
Een uitleg vind je daarover in Handboek consumentenrecht van Hondius en Rijken, waaruit:
Als gevolg van de Richtlijn consumentenkoop bevat lid 1 van art 7:23 een afwijkende regeling voor de kennisgeving van de consumentenkoop vanaf het moment van ontdekking. Voor de consument-koper is de inspectieplicht dus vervallen.
en
Daarbij moet wel worden bedacht dat bij consumentenkoop de termijn van twee maanden niet een termijn is voor het doen van onderzoek, bij consumentenkoop is er immers geen inspectieplicht, maar enkel als termijn voor kennisgeving geldt.
Dit neemt echter de bewijslast die bij u ligt niet weg. En dat kan in zo'n geval problematisch zijn.
o.t. deze uitleg had ik Hutch nog beloofd. Bij deze.
Maar ja, er staat ook: " redelijkerwijs had behoren te ontdekken".
Een pakket pas na 14 maanden openen kan ik echt niet "redelijkerwijs" noemen.
Daar gaat het juist om. Dit artikel valt in tweeën uiteen.
Het eerste gedeelte gaat om een gewone koop. Bijv. van bedrijf tot bedrijf. Daar geldt een inspectieplicht voor en daarmee de redelijker wijs van ontdekking.
Bij de consumentenkoop geldt die inspectieplicht na de koop niet, dus ook geen redelijker wijs, maar wel dat het binnen 2 maanden na ontdekking moet worden gemeld.
Er is wel een onderzoeksplicht voor de koop voor de consumentkoper maar gek genoeg niet na de koop.
Wat niet wegneemt dat de bewijslast na 6 maanden de zaak behoorlijk ingewikkeld maakt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer