jo
door josee Jul 30, 2019 om 15:11
Garantie & verzekeringen

Premieverhoging FBTO autoverzekering van 75%

In 2018 betaalde ik voor mijn WA-verzekering 127 euro.  En dit jaar wordt de premie maar liefst 223 euro. Een verhoging van bijna 100 euro, oftewel 75%.
Het enige dat is veranderd, is een verhuizing naar een ander postcodegebied. Echter, dit is een postcode waar de premie juist lager is (landelijk gebied ipv stad). Verder geen schade gereden, geen andere auto o.i.d.

Rara, hoe kan dit?
FBTO doet niets anders dan hun belscript opzeggen dat de schadelast zo veel is gestegen. Maar 75% ???? Dat wil er bij mij niet in!

2231 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2019 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hoeft niet bij FBTO te blijven. Kijk op een vergelijkingssite bijvoorbeeld Independer wat die verzekering elders kost en sluit hem eventueel over. Let op, de oude niet eerder opzeggen dan dat u door de nieuwe zwart op wit bent geaccepteerd.

Als u alleen WA verzekerd bent, is het verstandig ern verkeersrechtsbijstand erbij te nemen.

jo
door josee Jul 30, 2019 om 15:51
0 Antwoorden / 1 Vragen

Jaja, ik ga mijn verzekering natuurlijk zeker ergens anders afsluiten. Op diverse vergelijkingssites vond ik al premies die dicht bij het oude bedrag liggen.
Maar mijn vraag blijft voor mij toch een raadsel. Andere jaren steeg de premie ook wel wat, met 5 of 10 euro per jaar. Logisch, alles wordt wat duurder. Maar zo véél als dit?

tijger1
door tijger1 Jul 30, 2019 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je, je leest veel over achterlijke premieverhogingen bij auto’s, maar de mijne werd in januari € 1,42 per maand duurder. Dus geen klagen.

jo
door jorisw - Jul 30, 2019 om 15:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens hoeft landelijk gebied niet per definitie minder risico met zich mee te brengen. De meeste verkeersslachtoffers vallen immers op provinciale wegen.

jo
door josee Jul 30, 2019 om 15:49
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit natuurlijk getest door op verschillende vergelijkingssites dezelfde verzekering op te zoeken met zowel de oude als de nieuwe postcode. In alle gevallen was de verzekering met de nieuwe postcode goedkoper.

jo
door jorisw Jul 30, 2019 om 18:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

FBTO heeft niets te maken met wat andere verzekeraars doen. Zij kijken naar hun eigen kosten en risicoanalyses.

edrick3
door edrick3 - Jul 30, 2019 om 15:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Soms schade geclaimd in het afgelopen jaar? Kan van invloed zijn op je korting.
Wat voor WA? WA, WA + of WA-Casco?
Hoe oud is de auto?
Een verzekeringsmaatschappij is vrij in het vaststellen van de premie en jij bent vrij om daar al dan niet gebruik van te maken.
Met zo'n (absurde) verhoging zou ik eens elders rondkijken.
Suc6

jo
door josee Jul 30, 2019 om 16:18
0 Antwoorden / 1 Vragen

Neehoor, geen schade gereden. Dat schreef ik al in mijn vraag.
De verzekering is verder niet gewijzigd, alleen WA. En de auto is gewoon één jaartje ouder, zoals elk jaar :-)

edrick3
door edrick3 Jul 30, 2019 om 16:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Neehoor, geen schade gereden. Dat schreef ik al in mijn vraag.
Mijn fout; zweetdruppeltje in oog. ;-)

jo
door josee Jul 30, 2019 om 16:46
0 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, het is ook weer warm vandaag.
Maar ik ga in ieder geval op zoek naar een andere verzekering, dank en groet!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 30, 2019 om 16:32
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reacties. U behoeft niet bij FBTO te blijven maar als u naar andere verzekeraars kijkt, houd er dan rekening mee dat FBTO onderdeel is van een groter verzekeringsgeheel waarvan ik de naam niet noem maar wel dat dat 'geheel' van 'even bellen naar ..' bekend is

tijger1
door tijger1 Jul 30, 2019 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat doet het ertoe dat FBTO een onderdeel is van Achmea?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 30, 2019 om 17:51
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1: mogelijk vergelijkbare premies resp. premieverhogingen. Ik heb bewust geen naam genoemd. Het concern als nu genoemd kent concern richtlijnen.

tijger1
door tijger1 Jul 30, 2019 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar nog steeds verschillende premies. En dat zie je toch meteen op een vergelijkingssite? En die naam is toch niet geheim.

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2019 om 18:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet altijd is de premie autoverzekering in een “landelijk gebied” voordeliger dan de premie steden in steden.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 30, 2019 om 19:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Josee,

Ik vind de premieverhoging ook te hoog.

Hoeveel jaren heb je no-claim opgebouwd?
Ook het type auto is van belang: bij een dure of snelle auto betaal je meer.

Ook van belang is je leeftijd en hoe lang je je rijbewijs hebt.
Wat ook kan meespelen is of je een strafblad hebt.

jo
door josee Jul 31, 2019 om 12:23
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben al meer dan 10 jaar met mijn "koekblik" (Ford Ka) bij FBTO verzekerd. Niks geen dure, snelle auto dus.
En inmiddels heb ik een héleboel schadevrije jaren, 17 geloof ik. Ik denk dat ik intussen wel aan de maximale no-claimkorting zit.
Maar goed, dat was vorig jaar ook al zo. Ik heb geen andere auto en ook geen schade gereden of geclaimd.
Dus ik blijf met veel vraagtekens zitten over deze plotselinge extreme verhoging.

panter22
door panter22 - Jul 30, 2019 om 19:22
6599 Antwoorden / Vragen

Ik hoorde van mijn verzekering dat er nogal wat variabelen gebruikt worden om de hoogte van de verzekering te bepalen.
Vroeger was het alleen het gewicht van de auto en de woonplaats. Dan konden ze je zo de premie voorrekenen,
Nu het automerk, en of er met dit merk auto veel schade wordt gereden, de leefttijd van de bestuurder, de woonplaats en nog meer variabelen die zij zelf ook niet meer handmatig kunnen berekenen.
Misschien heb je gewoon pech dat je net een jaartje ouder bent geworden en in een andere categorie valt, Of dat je volgens de huidige normen nu te weinig premie betaalde. Wie zal het zeggen, Het callcenter echt niet.
Ik zou ook een andere verzekering zoeken.

Th
door Theawaalen - Jul 30, 2019 om 22:15
113 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind die 75% nog mee vallen. Een paar jaar geleden was bij mij een verhoging van bijna 200%. Heb inderdaad een andere verzekering genomen en deze opgezegd. Het is gewoon scandalig met die verhogingen.

Iv
door Ivo W - Jul 30, 2019 om 23:35
734 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet meer of het destijds bij FBTO was, maar mijn vriend had ook last van een dergelijke verhoging bij verhuizing.
We hebben nog contact opgenomen met de verzekeringsmaatschappij, maar die hielden vol dat het echt zo was. Direct daarna hebben we de verzekering dan ook maar met onmiddellijke ingang stopgezet (dat mag bij zo'n grote prijswijziging) en via een vergelijkingssite een nieuwe verzekering afgesloten. Deze laatste was nog goedkoper dan de oude premie op het oude adres.

Wanneer iedereen na zo'n verhoging meteen zou overstappen, dan zullen ze het wel matigen. Maar kennelijk zijn er genoeg mensen die in de drukte en stress van de verhuizing het overstappen van verzekering achterwege laten.

jo
door josee Jul 31, 2019 om 12:34
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, precies. Ik ga natuurlijk ook overstappen. Ik vond op een vergelijkingssite al diverse premies die heel dicht bij het oude bedrag liggen. Eén was zelfs goedkoper.

U schrijft precies op wat mij ook zo stoort. Als iedereen overstapt, zal zo'n verzekeraar zich toch wel achter de oren krabben.
Maar in de mail met het premievoorstel staat alleen de nieuwe premie. En niet hoeveel hoger het is. Als je niet terugzoekt in je administratie of op het bankafschrift wat je vorig jaar betaalde, heb je misschien niet eens in de gaten dat het om een extreme verhoging gaat.
Hoeveel mensen zullen zo'n verlengingsmail niet gewoon voor kennisgeving aannemen, en er verder niet achteraan gaan?

sw
door swat1500 - Jul 31, 2019 om 01:19
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Alle verzekeraars stellen dat zij meer schadeclaims uit betalen dan dat zij als premie ontvangen. Aangezien verzekeraars geen filantropen zijn zullen ze dus meer inkomsten moeten genereren dus hogere premies.
Daarbij komt dat in de strijd om nieuwe klanten te werven de premies kennelijk te laag zijn berekend.
U kunt uiteraard overstappen naar een andere verzekeraar.

jo
door josee Jul 31, 2019 om 12:43
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, natuurlijk ga ik overstappen naar een ander.
Maar een nieuwe klant ben ik niet bij FBTO. Ik ben al meer dan 10 jaar met deze zelfde auto bij FBTO verzekerd. Eerst all risk, nu al enkele jaren alleen WA. Met héél veel schadevrije jaren, een kleine auto en alleen WA ben je dan niet duur uit.
Elk jaar bleef de premie nagenoeg gelijk of ging wat omhoog, niks bijzonders. Dat een verzekering duurder wordt, snap ik en vind ik geen probleem. Maar tot nu toe heeft helaas nog niemand deze extreme verhoging kunnen verklaren.

ne
door neodutchio - Jul 31, 2019 om 23:34
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Een aantal jaar geleden ben ik verhuisd van een kleine stad in het zuiden naar een grote stad elders. Toen ging de premie omlaag. Je kan er dus niet automatisch van uit gaan dat premies in dorpen lager zijn dan in de stad.
Verder heeft Swat1500 het goed uitgelegd, de premies moesten zelfs omhoog. Als er meer geld uit gaat als dat er binnenkomt, dan gaat er iets mis.