Mo
door Monique Nieuwlaat Jun 9, 2016 om 14:00
Garantie & verzekeringen

Uitvaartverzekering bij scheiding

Ik ben in 2012 gescheiden van mijn ex. Wij hebben destijds vergeten de uitvaartpolissen mee te nemen in de scheiding. Ik ben destijds begonnen (ruim 30 jaar geleden bij AVVL, later Yarden), mijn ex is er ruim 10 jaar later bijgeschreven. Het blijkt zo te zijn dat als je trouwt, de man automatisch hoofdverzekerde wordt. Dit vertelt Yarden mij. Zij kunnen de polissen nu niet splitsen, dit moet mijn ex regelen. Maar ondertussen hebben wij een enorme ruzie gekregen en communicatie is niet meer mogelijk. Hij weigert dan ook de polissen te splitsen. Mijn advocaat raad me aan om maar een nieuwe polis te starten, maar dit vind ik belachelijk. Er zullen toch wel meer mensen zijn die dit overkomt? Kortom: mijn ex wil niet meewerken en Yarden zegt niets te kunnen doen. Iemand tips?

7552 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het over de polissen splitsen, maar er is dus maar een polis met twee verzekerden. Er kan dus geen sprake zijn van een "hoofdverzekerde". Hij zal dus als verzekeringnemer aangemerkt worden.

Wie betaalt overigens de premie sinds de scheiding?

Van belang is eerder hoe de begunstiging geregeld is op de polis. Uw ex zal, normaal gesproken, geen beroep kunnen doen op de uitkering bij uw overlijden, want hij is niet uw erfgenaam.

Het lijkt mij wonderlijk dat door een huwelijk een uitvaartverzekering zomaar ongevraagd kan veranderen.

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook is het nog van belang of het een naturaverzekering is of een kapitaalverzekering. Bij natura wordt altijd uitgekeerd aan de begrafenisonderneming. Een kapitaalverzekering aan de erfgenamen.

sw
door swat1500 - Jun 9, 2016 om 23:06
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt eraan hoe op de polis staat vermeld wie de begunstigde is bij het overlijden van de verzekeringnemer. Als op de polis de begunstigde met naam is genoemd zal de uitkering, erfgenaam of niet, de uitkering aan die begunstigde plaats vinden. Staat op de polis "partner of echtgenote" van de verzekerde dan zal de uitkering aan die persoon plaats vinden.

Mo
door Monique Nieuwlaat - Jun 9, 2016 om 23:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een naturaverzekering. Er zijn 3 polissen, twee voor mij en een voor mijn ex. Ik had mijn eerste polis al helemaal afbetaald, en toen mijn ex ook een polis nam, heb ik mijn tweede genomen om me "bij te verzekeren". Het bedrag was na ruim 10 jaar al te laag. Kwam ook omdat ik een basispolis had die geen geld uitkeerde maar een eenvoudige crematie regelde: later mocht dit niet meer en is het in een geldbedrag omgezet. Toen moest ik bijverzekeren. Dus er zijn in totaal 3 naturapolissen. De werknemer van Yarden heeft mij verzekerd dat er wel degelijk een "hoofdverzekerde" is, en dat is blijkbaar vanzelfsprekend mijn, destijds, man geworden. En nu heb ik, volgens Yarden, niets meer te zeggen over deze verzekering, en moet ik het uitvechten met mijn ex. De werknemer heeft letterlijk tegen mij gezegd: "misschien kunt u een gezamenlijke vriend of familielid laten bemiddelen". Dit nadat ik hem al had gemeld dat mijn ex de gang naar de Rechtbank nog maar net achter de rug hadden (waarbij we dit onderwerp dus helaas vergeten zijn te regelen), en zelfs de Rechtbank opmerkte dat er geen mediation meer mogelijk was tussen ons. Hij heeft na de scheiding de premie betaald (eens per jaar, omdat we al "klaar" waren, maar ik betaal met alle liefde de premies van mij van de laatste 4 jaar terug aan hem. Maar Yarden wil het niet.

sw
door swat1500 - Jun 10, 2016 om 10:57
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Dan heeft u dus een polis waarop staat dat een geldbedrag bij overlijden van u wordt uitgekeerd aan uw met naam op die polis genoemde ex. Als deze verzekering door uw ex of gezamenlijk, waarbij u dus beiden hebt moeten tekenen, is afgesloten, dan kan de verzekeraar inderdaad niet uitsluitend op uw verzoek de polis aanpassen. Als u op de polis van uw ex ook als begunstigde met name genoemd bent geldt natuurlijk hetzelfde. Als uw ex niet wil meewerken zult u naar de rechter moeten stappen.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op begrafenispolissen staat normaal gesproken bij de begunstiging geen naam vermeld en als de verzekeringnemer een andere is dan de verzekerde, wordt bij overlijden van de verzekerde als eerste uitgekeerd aan de verzekeringnemmer. Maar een naturaverzekering keert niets uit.

Uiteraard wordt nooit uitgekeerd aan de verzekerde.

Maar die twee volgende polissen zijn naturaverzekeringen, zegt u, dus daar verzorgt Yarden de uitvaart voor.

Bij eerste polis die u had, wat eerst een naturaverzekering was, bent u al beduveld door Yarden, dat die omgezet is in een sommenverzekering. Maar om daar nu nog kosten voor een rechtzaak te gaan maken?

Afgezien van dat alles, wat kan het u verder schelen? Er zijn, zegt u, naturaverzekeringen, dus als u komt te overlijden wordt uw uitvaart verzorgd. Zorg dat u de gegevens van die verzekering hebt, zodat uw nabestaande tzt weten waar ze moeten aankloppen.

testcase
door testcase - Jun 14, 2016 om 00:12
189 Antwoorden / 1 Vragen

Om te beginnen zou ik een formele klacht indienen bij Yarden. Telefonisch schiet het niet op dat is duidelijk. Automatisch slaat in ieder geval nergens op. Kan het nu zo zijn dat bij het afsluiten van de nieuwe verzekering u ook toestemming heeft gegeven dat de oude polis bij uw man de hoofdverzekerde werd? Als u bewijs heeft dat u de eerste polis heeft afgesloten en betaald, dan is het aan Yarden om te bewijzen dat het niet zo is. Desnoods schakelt u Kifid in, rechter is niet nodig.
De 2e polis ligt ingewikkelder denk ik. Wie heedt die polis afgesloten en betaald?
Let op: Het is weliswaar een naturapolis. En de uitvaart staat voor u geregistreerd, betaing zal niet via uw ex lopen. Maar als uw ex nu als eigenaar geregistreerd staat van alle polissen, kan hij ze we afkopen en het geld komt dan wel bij hem terecht en heeft u geen uitvaartpolis meer. Of hij die kennis heeft weet ik niet, maar haast is wel geboden om dudielijkheid te krijgen. Uw advocaat heeft overigens een slecht advies gegeven en   zeker slecht dat hij de polis niet heeft meegenomen in de boedelscheiding. Lijkt me een standaard vraag : "heeft u ook een uitvaartpolis of andere levensverzekering?".  Mogelijk kunt u hem ook aansprakelijk stellen.

sh
door sherryp - Sep 12, 2016 om 19:54
1 Antwoorden / Vragen

Ik kreeg scheiding van mijn man toen ik zes maanden zwanger van mijn tweede kind. We hadden alleen getrouwd voor een korte tijd en had een ander kind, die 1 jaar oud was. We hadden ruzie en ruzie non-stop sinds de dag dat ons eerste kind werd verwekt, geen liefde noch het vertrouwen van hem niet meer, zodat hij gescheiden. En al deze whiles, heb ik geprobeerd alle andere middelen om hem terug te krijgen, Ik heb ook geprobeerd een aantal verschillende spreuken uit andere landen, maar geen van hen kon Richard terug te brengen naar mij. Het was slechts Dr GOKO die mij verzekerd van een dringende 24 van zijn terugkeer naar huis, en hij mij verzekeren dat mijn man met mij zal zijn vóór 24 uur. Ik schrijf mijn dank en diepe dankbaarheid te bieden aan u voor het houden van uw beloften, en voor het gebruik van uw begaafde en grote mogendheden om mijn man terug naar huis om me te brengen .. Ik was zo blij om te weten dat u zijn gespecialiseerd in het herenigen Lovers. Ik had nooit gedacht, in mijn hele leven, dat ik zou schrijven om iemand te bedanken voor het gieten van een liefde spreuk op mijn huwelijk, maar die dag is aangekomen! Ik heb nog nooit gelukkig geweest in mijn leven, en ik voel me net als al mijn dromen is nu omgezet in realiteit. Dank u, Dr GOKO, voor mij te helpen door middel van de ergste momenten van mijn leven, voor zulk een geweldige spreukgebruiker, en voor het geven van mij een liefde spreuk die heeft mij zoveel vreugde. Als u zijn vermogen te twijfelen, geloof me. Je moet een kans. Het loont op manieren die je nooit zou zelfs voorstellen, contact met hem via zijn e-mail: dr.gokosspiritualcaster@gmail.com of WhatsApp HIM +2348056398964 dank je wel meneer

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2016 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sherryp

ik heb uw reactie gerapporteerd als spam.