GM
door GM84 Jan 14, 2021 om 11:27
Geldzaken & recht

Automatisch incasso stopzetten fit for free

Beste mensen,

ik sport al geruime tijd bij fitforfree. Door de huidige lockdown zijn deze echter 5 weken gesloten, met nu natuurlijk een verlenging van 3 weken. Op het voorjaar werd gedurende de lockdown netjes mijn abonnementsgeld stopgezet. Tot mijn grote verbazing was dit nu echter niet het geval en is het enkele dagen geleden gewoon afgehouden.

In hun mail geven ze aan dat je na het stopzetten van je abonnement de gemiste weken gratis door kon trainen. Dit is voor mij echter geen passende oplossing daar ik in de tussentijd verhuisd ben en graag wat korter bij huis wil gaan trainen. Ik heb het abonnement inmiddels dan ook stopgezet maar met de wettelijke opzegtermijn van 1 maand zal in februari nog 1 laatste verplichte incasso volgen. Let op: ook in deze periode zal ik geen gebruik kunnen maken van hun diensten. Dit voelt natuurlijk een beetje als zout in een open wond strooien. Ik heb tegen die tijd namelijk reeds 8 weken betaald voor een dienst welke ze niet hebben kunnen leveren. Een rondje internet alsook mailcontact leert me dat ze me geenzins financieel tegenmoet zullen willen komen.

Nu zat ik er aan te denken om de betaling te storneren. Echter, sta ik hiermee wel in mijn recht? Lijkt mij namelijk dat ze het hier niet bij zullen gaan laten zitten. Bezint eer ge begint zullen we maar zegen!

Met vriendeijke groet,

Guido.

10017 11 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 14, 2021 om 11:47
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Storneren is niet goed want zij zullen u waarschuwen dat er een incassobureau ingeschakeld gaat worden.
mvg.
https://www.fitforfree.nl/veelgestelde-vragen

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Jan 14, 2021 om 11:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: "ik sport al geruime tijd bij fitforfree." Vage, nietszeggende kreet natuurlijk. Heeft u een jaar (of meerjaren) contract? Zo ja,bent u inmiddels contractvrij? Is er in uw nieuwe buurt geen FFF vestiging?

GM
door GM84 Jan 14, 2021 om 12:39
Antwoorden / 1 Vragen

Excuses, u heeft helemaal gelijk! Mijn contract is inmiddels afgelopen en is gewoon maandelijks opzegbaar. Hier in de buurt zit helaas geen vestiging van FFF.

pino123
door pino123 - Jan 14, 2021 om 12:24
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat inderdaad zoals Sprietje aangeeft, wat voor contract heb je? Daarnaast zullen ze het er inderdaad niet bij laten zitten. Heb je misschien de mogelijkheid om een fitforfree in de buurt van de nieuwe woning te vinden en het contract zo door te laten lopen?

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jan 14, 2021 om 12:36
5153 Antwoorden / 12 Vragen

De tips uit de eerste lockdown zijn ook toepasbaar in deze lockdown. Toen werd al aangegeven dat door blijven betalen en achteraf oplossen beter was dan allemaal storneren. Maar dan wel met de kantekening dat uitzonderlijke gevallen bespreekbaar moeten blijven.

Wettelijk gezien hebt u recht om niets te betalen bij sluiting. Echter is dat voor de continuïteit van het bedrijf niet slim te noemen als niemand meer betaald. In verband met de verhuizing zit u in een uitzonderlijke situatie en dat moet een reden zijn om zowel de overeenkomst te ontbinden (mits u contractvrij weg kan) en dat u het geld terug moet krijgen van de maanden dat de sportschool dicht was.

GM
door GM84 Jan 14, 2021 om 12:48
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor dit duidelijke antwoord. Ik ben me terdege bewust van het lastige parket waar veel bedrijven op dit moment in verkeren. Ik heb daarom dan ook aangeboden om de afgelopen betaling, zeker gezien ik toch al die tijd met veel plezier bij hun gesport heb te laten voor wat het is en alleen om annulering van de komende, laatste betaling gevraagd. Zodoende dragen we beide een beetje ons verlies in deze moeilijke tijd. Hier heb ik echter geen reactie op mogen ontvangen.

Ik kan inmiddels contractvrij weg, afgezien van de wettelijke opzegtermijn natuurlijk.

ne
door neodutchio Jan 14, 2021 om 17:33
5153 Antwoorden / 12 Vragen

In dat geval zou ik eenmalig aangeven wat de reden is van de opzegging en dat u het teveel betaalde bedrag binnen 14 dagen terug wil hebben. Mocht dan nog steeds geen reactie komen kunt u of storneren, of een incassobureau inschakelen.

Donuts
door Donuts - Jan 14, 2021 om 13:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: "Mijn contract is inmiddels afgelopen en is gewoon maandelijks opzegbaar." Wel, dan is 1 maand opzegging conform hun voorwaarden. Of FFF per kalendermaand rekent of gewoon een maand, kunt u nakijken in hun algemene voorwaarden.

In deze Coronatijd gaat alles een beetje anders dan gebruikelijk. Formeel gezien staat u in uw recht om voor februari geen abonnementskosten meer te betalen. Maar om nu een hoop gedoe te voorkomen en gezien de relatief lage prijzen bij FFF zou ik persoonlijk nu even niet moeilijk doen.

Om na deze betaling automatische incasso door FFF te voorkomen, adviseer ik u via de 'mijn' omgeving van uw bank aut. incasso FFF te blokkeren.

GM
door GM84 Jan 14, 2021 om 14:38
Antwoorden / 1 Vragen

Typisch gevalletje van 'recht hebben is één, recht krijgen een tweede' dus.

Die 1 maand opzegtermijn is inderdaad geheel conform voorwaarden zij het alleen wel dat ik (loopt tot 13 februari) ook tijdens de opzegtermijn géén gebruik kan maken van de faciliteiten maar er toch geld geïncasseerd wordt.

Aangaande het lage tarief geef ik u deels gelijk, het gaat zich inderdaad slechts om een spreekwoordelijke appel en een ei. Wat mij echter tegen de borst stuit is dat mij, als betalende klant, geen enkele keuzemogelijkheid wordt gegeven terwijl hún de in gebreke blijvende partij zijn. Dit is op zijn zachts gezegd niet heel erg netjes en maakt het voor mij dan ook meer een principe dan een geldkwestie.

Donuts
door Donuts Jan 14, 2021 om 15:13
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het is natuurlijk helemaal aan u of u er tijd en energie aan wilt besteden. U staat formeel in uw recht. U kunt alsnog een protest mailtje sturen naar info@fitforfree.nl met de mededeling dat u het er niet mee eens bent dat er nogmaals een incasso gaat plaats vinden.

GM
door GM84 Jan 14, 2021 om 17:32
Antwoorden / 1 Vragen

Het mailcontact verloopt helaas niet al te soepel, maar voor nu weet ik in elk geval voldoende. Ik ga er eens rustig over nadenken wat ik hier precies mee ga doen. Hartelijk dank voor uw hulp en een fijne avond gewenst!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2021 om 17:32
16852 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft rechtmatig opogezegd resp. de dienstverlening doen beëndigen en dat betekent niet meer en minder dat u tot het moment van beëindiging zult moeten betalen. Als u dat niet doet bent u eenzijdig in gebreke m.b.t. het naleven van een overeenkomst en zal indien men gaat vorderen het resultaat zijn dat er nog veel(!)( meer kosten kunnen komen. Zie m.b.t. wetgeving: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

ne
door neodutchio Jan 15, 2021 om 14:34
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Maar als er niet geleverd wordt, waarom moet er dan toch betaald worden?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 15, 2021 om 15:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Dankzij de eerste periode is  er geen achterstand in betalen maar heeft hij  nog 8 weken elders  tegoed.

Na verhuizen kan dit niet opgenomen worden.
Na storneren en volgende maand weigeren  is dat 2 maanden en dat geld hebben ze al....

Normaal is storneren fout maar in dit geval niet...  ze hadden niets moeten afboeken tot de 8 weken tegoed opgemaakt waren.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 14, 2021 om 19:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees;   Ik heb nog  8 weken tegoed.....
Dus  je  moet nog 1 maand betalen en  deze  2 maanden retour krijgen.

Storneren  afgeboekte en meld jou  2 maanden tegoed  die wegens verhuizing niet opgenomen kan worden en  1 maand terug + volgende ook niet betalen is  precies juiste bedrag denk ik aan....

Ook is er geen garantie dat je  9 februari weer er naar toe mag,  Duitsers   roepen al  tot April....
Zelf terug boeken met de reeds  vooruitbetaalde 8 weken.....   hopelijk vinden ze het zo goed.

diumenge
door diumenge Jan 14, 2021 om 19:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tip. Doe eens wat meer moeite om een begrijpelijk verhaal op te schrijven, elke reactie van je bevat hetzelfde onbegrijpelijke gebrabbel.

trude
door trude - Jan 15, 2021 om 14:15
29 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Guido,

Probeer nog even of je toch nog tot een oplossing kunt komen maar lukt dit niet dan kun je het bedrag storneren en
als storneren niet lukt en ze blijven het bedrag incasseren dan kan je bank de incasso voor je blokkeren.
Neem hiervoor even kontakt op met je bank.
Met vriendelijke groet

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jan 15, 2021 om 14:41
104 Antwoorden / Vragen

Storneren is niet de juiste oplossing. Het probleem zit in uw verhuizing. U kunt na de lockdown gewoon weer gaan sporten maar dat wordt bij u lastig omdat u verhuisd bent. Ik zou die ene termijn maar betalen en uw verlies nemen.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jan 15, 2021 om 15:11
88 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon ook aten storneren ! Hun een advocaat ? Jij ook een advocaat ! Zou mooi zijn als je een rechtsbijstand verzekering hebt !

panter22
door panter22 - Jan 15, 2021 om 16:51
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom heb je het abonnement niet meteen opgezegd zodra je wist dat je een ander huis kreeg?
Je hebt net opgezegd en moet februari nog betalen. Was er geen lockdown geweest, dan had ook al niet meer gesport, omdat je te ver weg woonde. Dus wat maakt dat voor die maand opzegtermijn uit dat je niet kunt sporten door sluiting wegens corona,.
Blijft over die 5 weken die je nog te goed hebt. Wat is dan de schade?
Iemand anders kun je van je abonnement gebruik laten maken.
Heb je op je oude adres nog een vriend die je 8 weken sporten gunt na de lockdown?