ge
door gewoon_chille Jan 19, 2013 om 20:26
Geldzaken & recht

Colporteurs negatief afgeschilderd

Beste Kassa en kijkers,

Vandaag werd bij kassa het onderwerp colportage behandeld. Ik ben het absoluut niet eens met de manier waarop kassa een colporteur afschildert. Een colporteur wordt neergezet als een oplichter die ongewenst geld aftroggelt van de arme burger. Opmerkelijk vond ik ook dat in de rapportage gekozen is voor een verkoper van een energie leverancier want naast commerciële verkopers komen er echter ook donateur wervers bij u aan de deur en daar ben ik er zelf één van.

Ik en de mensen waarmee ik werk zijn eerlijke en oprechte mensen die betrokken zijn bij mens en maatschappij en het werk zien als een kans om bij te kunnen dragen aan positieve veranderingen.

Ik zie regelmatig de ongastvrije stickers aan de deur hangen en zal het ook niet wagen om bij deze deuren aan te bellen maar dat mensen niet het fatsoen hebben om een donateur werver vriendelijk in 20 seconden te vertellen dat er geen interesse is voor het doel, verbaast me.

Kassa had ook een kritische kanttekening kunnen plaatsen door naast de commerciële verkoop (internetproviders, energiemaatschappijen, etc.)ook goede doelen te behandelen.

Als reactie op het ludieke filmpje over de steeds weer terugkerende verkoper. Er worden goede afspraken gemaakt over hoe vaak een bepaald doel langs de deur komt en dat zal echt niet vaker zijn dan twee maal per jaar.

3613 34 Rapporteer

ri
door richard35 - Jan 19, 2013 om 21:01
204 Antwoorden / 37 Vragen

Het probleem is met deze colporteurs en das denk ik ook de ergernis van de mensen dat de colporteurs hinderlijk vasthoudend(eigenwijs) is. Als ik in een winkelstraat aangesproken wordt door een colporteur omdat deze een product wil slijten dan lijkt het wel of ze het woord nee niet begrijpen.
Je geeft eerst nog netjes aan dat je geen intresse hebt maar daarna blijven ze je bestoken met vragen waarom niet(alsof hun dat aangaat) of ze kijken je na alsof je de grootste arrogant bent ter wereld. Aan de deur hetzelfde, ze komen als eerste altijd op de meest vervelende tijdstippen zoals tijdens het eten en ook zij weten niet wanneer Nee ook echt nee is.
Wanneer colporteurs gaan inzien dat wanneer iemand geen intresse heeft dat ook echt niet heeft zal het beeld vanzelf wel veranderen.

hutch
door hutch - Jan 19, 2013 om 23:56
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=gewoon_chille schreef op zaterdag 19 jan 2013, 20:26]Ik zie regelmatig de ongastvrije stickers aan de deur hangen en zal het ook niet wagen om bij deze deuren aan te bellen maar dat mensen niet het fatsoen hebben om een donateur werver vriendelijk in 20 seconden te vertellen dat er geen interesse is voor het doel, verbaast me.

"ongastvrije stickers" ...... "niet het fatsoen hebben" ...... "vriendelijk"

Het moet werkelijk toch niet gekker worden.

En donateur worden van..... van wat? Van die vette, uitpuilende portemonnee van zo'n overbetaald bestuurslid/directielid van een één of ander (zogenaamd) 'goed' doel????

hutch
door hutch - Jan 20, 2013 om 00:01
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Gewoon even een voorbeeldje van salarissen van die arme mensen (in 2011), en dat zijn vaak ook nog eens 'bijbaantjes':

Klik * *

En dan komt ook nog iemand aan de deur om daar nog een kleine bijdrage aan te leveren..... grapjurk !

je
door jebe37 - Jan 22, 2013 om 16:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie regelmatig de ongastvrije stickers aan de deur hangen

Wees blij dat aan de deur al wordt aangegeven dat er toch niets kan worden verkocht. De mensen die toch aanbellen zijn m.i. zeer dom bezig, en verspillen hun en mijn tijd.
Zelf heb ik een zelfgemaakte sticker, met: NIET bellen voor commercie godsdiensten en goede doelen,waar ik niet om vraag, ben ik ook niet nodig.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 22, 2013 om 19:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zoals u het bekijkt zijn dit soort verkopers eerlijk. Maar zoals zo veel met dit soort zaken wordt er alleen maar gekeken naar eigen belevenis met colporteurs die zo maar aan blijven houden en de boel in de maling nemen. Zoals het hele leven is en alle wetten de goed moeten onder de kwaden lijden.

van leyden
door van leyden - Jan 22, 2013 om 20:29
1289 Antwoorden / 17 Vragen

De meeste colporteurs zijn oplichters, op zijn minst liegen ze alles bij elkaar, bovendien zijn ze onbeschoft, want ze komen altijd ongevraagd.
Vroeger had je ook deurverkopers, maar dat was noodzaak, nu kunnen consumenten zelf kiezen wat en waar zij hun produkten kopen.
Een colporteur is nu dus volstrekt overbodig, niemand zal ze dan ook missen, behalve de baas dan die er zelf beter van wordt.

loreleigil
door loreleigil - Jan 23, 2013 om 18:31
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb zo'n ongastvrije sticker op de deur. Omdat ik 1. geen geld heb om te doneren en 2. omdat ik een beperking heb waardoor naar de deur lopen mij pijn doet. Dus als ik die sticker niet had verspilde ik de tijd van de aanbeller, moet ik uitleggen dat ik geen interesse heb (en waarom, want dat wordt altijd gevraagd, gewoon 'nee' wordt niet geaccepteerd) en heb ik onnodig pijn. Dus ja, ik heb lekker zo'n ongastvrije sticker. Wel zo makkelijk voor iedereen.

pino123
door pino123 - Sep 26, 2013 om 16:13
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@mieco.....

Je website is op deze manier niet te lezen.... Ik begrijp dat je een probleem hebt met je voormalige werkgever, maar om hem nu t elaten opdraaien voor je flitsboetes.... Beetje lachwekkend

Deze avond rij ik om 21:15 overstuur naar huis! Ik wordt geflitst! Eerste keer sinds 2009, en dus de 2e maal dat ik word geflitst!
Ik verwacht dat Miec Marketing de boete betaald.

Daarnaast wil je niet in de regen staan, wil je niet in de zon staan.... Lijkt me een beetje lastig als werkgever om het weer te gaan regelen...

Er zullen heus misstanden in dit bedrijf zijn, dat betwist ik niet, maar bij een flink aantal dingen laat je je wel wat aanleunen...

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 26, 2013 om 17:00
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat 95% dubieuze zijn moeten de 5% wel goede dit maar accepteren.
Ik ga niet eerst uitzoeken wie ik aan de deur kreeg.

Verkopers en Jehova, pleur op.....
En de bekende Appels en Peren verkopen, die heeft dit probleem niet.

En onder leden werven van goede doelen, ook daar zitten enkele op provisie tussen dus ook daar zitten enkele die de strijkstok gebruiken...

ol
door olijfje3 - Sep 27, 2013 om 03:58
284 Antwoorden / 26 Vragen

Vroeger het je nog wel het gevoel dat je aan een goed doel gaf, waar bijvoorbeeld TS voor actief is.
Vaak bij grote goede doelen organisaties zet er zoveel marketing, hoge salarissen en eigen vermogen bij een organisatie dat ik daar mee gestopt ben. nederlanders zijn een vrijgevig volk en dit wordt door
bovengenoemde situaties ondermijnd. mensen die lastig vallen aan de deur om iets te verkopen, daar heb al helemaal geen medelijden mee olijfje3

ka
door kanetje - Feb 22, 2014 om 17:14
6 Antwoorden / 2 Vragen

Negatief...wat?

Als je deze verhalen leest dan is het toch de waarheid dat je leest? Zoek een rond op Miec marketing, en dan op andere marketing bedrijven en vergelijk het verschil!

http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/miec-marketing-gisteren-voorschut-aan-de-deur-1/?vHash=c749c73j&cHash=5134da1d584aff8fd4f6c95dcc22788c">http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/miec-marketing-gisteren-voorschut-aan-de-deur-1/?vHash=c749c73j&cHash=5134da1d584aff8fd4f6c95dcc22788c

http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/miec-marketing-gisteren-voorschut-aan-de-deur-1/?vHash=c749c73j&cHash=5134da1d584aff8fd4f6c95dcc22788c

fl
door flessebon - Feb 23, 2014 om 17:27
418 Antwoorden / 7 Vragen

Colporteurs die werken voor goede doelen werken op provisie net als de colporteurs voor kranten en energie.
Bovendien krijgen de meeste goede doelen al meer dan genoeg binnen via de bekende loterijen zodat colportage overbodig is geworden.

van leyden
door van leyden - Feb 23, 2014 om 18:15
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Nooit geweten dat collecteren ook onder colportage valt.
Niet dat dat wat uitmaakt, doe toch nooit open voor onbekenden.

pi
door pieterwolters - Feb 23, 2014 om 20:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hutch schreef op zaterdag 19 jan 2013, 23:56]
En donateur worden van..... van wat? Van die vette, uitpuilende portemonnee van zo'n overbetaald bestuurslid/directielid van een één of ander (zogenaamd) 'goed' doel????

Jij weet voor welk goed doel TS donateurs zoekt?

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2014 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=flessebon schreef op zondag 23 feb 2014, 17:27]Colporteurs die werken voor goede doelen werken op provisie net als de colporteurs voor kranten en energie.
Bovendien krijgen de meeste goede doelen al meer dan genoeg binnen via de bekende loterijen zodat colportage overbodig is geworden.

Ik weet zeker dat de collecteurs voor de Nierstichting NIET op provisiebasis werken. Zij doen dat geheel vrijwillig en zonder beloning.

fl
door flessebon - Feb 24, 2014 om 09:54
418 Antwoorden / 7 Vragen

Mensen die donateurs werven werken op provisiebasis, een collectant uiteraard niet. Heb ik ook niet gezegd.

komsja
door komsja - Feb 24, 2014 om 18:32
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@gewoon_chille
Men krijgt niet eens 20 seconden de tijd!!!!!!!!!!!!!! om zo,n iemand te zeggen dat je geen intresse hebt!!!!
Ze ratelen aan 1 stuk door,ze zetten NOG net geen voet tussen de deur.
En wat kassa heeft laten zien is een natuurgetrouwe weergave van hoe jullie soort,mensen van alles aan proberen te smeren.
Ik woon in een flat met een gesloten hoofd-ingang,jullie soort staat net zoals de johova,s gewoon te wachten tot er iemand met een magneet-sleutel de deur opent en er dan gelijk achteraan te lopen,of jullie soort drukt gewoon een willekeurig nummer in met een smoes zoadat iemand de hoof-ingang opent.
En binnen zijn jullie!!!!!!!!!!! om zo (in mijn geval) bij alle 144 woningen aan te kunnen bellen en jullie verkooppraatjes er op los te laten.
En als je (IK)niet open doe!!!! word er gewoon brutaal op de ramen geklopt.
Want als je thuis bent moet en zal je opendoen,nou vriend...dan komen ze hier van een koude kermis thuis kan ik je melden,heb al een paar keer de politie gebeld (die kunnen weliswaar niks doen) maar jullie soort druipt wel af,en das nou precies de bedoeling.

an
door anne1234 - Feb 24, 2014 om 20:35
51 Antwoorden / 2 Vragen

Ja ik ben ook zo een persoon die zo een "onvriendelijke" sticker (alstjeblieft zeg) aan mijn deurpost heeft hangen. Hoe kom je erbij dat ik of welke andere persoon zit te wachten op weer zo iemand die weer komt vragen om geld, alstjeblief zeg, ik krijg mijn geld ook niet zo maar en ik kan het ook nog eens niet zo maar klakkeloos uitgeven, dan moet ik dus in jou ogen ook nog eens dat gezwets aanhoren en zelfs soms nog eens verantwoorden waarom ik dat niet wil,.. Daar pas ik voor.. Mijn deur blijft dicht voor geloofsovertuigers, verkopers en collectanten. Die te pas en te onpas mij lastig vallen omdat ze iets van mij moeten wat ik niet heb , hun ook nog eens geld geven. Daar voel ik me niet toe geroepen en zou ik dat wel kunnen dan doe ik dat wel zelf via internet ofzo en ga ik dat niet geven aan iemand die komt leuren langs de deur. Mensen kunnen behoorlijk onbeschoft zijn, en dan heb ik zoiets ,als ik zo een sticker gebruik om alvast maar aan te geven dat ik daar niet voor open sta ,dat is toch eigenlijk nog heel sociaal ook. Ik bespaar diegene die aan mijn deur staat bij voorbaad al dat hij nee te horen krijgt zonder dat hij aangebeld heeft.. Scheelt hem/haar tijd ook nog .Ik kies ervoor om niet naar het gezwets van die colporteurs/geloofsovertuigers en collectanten te luisteren. Val mij niet lastig ,ik doe het wel op mijn manier en die is niet via iemand die denkt dat hij dat moet doen door bij mij aan te bellen. Laat me met rust zeg..

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2014 om 09:27
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Ach, een zielege colporteur .......

Leer nu eens dat het gros van de lieden met jouw hobby/beroep tot de catagorie ongewenste, onbetrouwbare, op provisie beluste, liegende tot op het bot, geen nee horende, doordrammende, en alleen op je handtekening uitzijnde lieden behoort net zo gewenst zijn als geloofsbabbels brengende lieden tijdens je favoriete sportuitzending aan je deur met een blody nonsens verhaal met artikelen die je niet nodig hebt en of niet wilt en vaak duur zijn door de strot wil wringen. En die net zo welkom is als een deurwaarder of een belastinginspecteur. Ik heb gezegd.

komsja
door komsja - Feb 25, 2014 om 17:58
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@mahadma
AMEN,en ben het volkomen met u eens.
En vreemd dat onze gewoon_chille nog niet gereageerd heeft,zal wel druk bezig zijn met het aanbellen.

jo
door joentje1978 - Feb 27, 2014 om 17:14
367 Antwoorden / 6 Vragen

Colporteurs moeten vaak iets van jouw hebben i.p.v. andersom.

Dus als er een colporteur aan de deur staat ga ik echt niet binnen 5 minuten een krabbel zetten om er dan later achter te komen dat ik juist duurder uit bent i.p.v. goedkoper.

Als ik op een gegeven moment mijn energierekening een beetje te hoog vind worden dan ga ik wanneer IK daar tijd en zin in heb op mijn gemak uitgebreid rondkijken of ik ergens anders goedkoper uit ben en ga ik vooral ook de kleine lettertjes lezen.

Maar gelukkig heb ik nagenoeg geen last van colporteurs aan de deur en mocht ik er ooit wel 1 treffen die heel erg vervelend wordt dan schop ik hem/haar letterlijk van mijn pad of!

komsja
door komsja - Feb 27, 2014 om 17:53
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat er heel erg soms een mannetje tussen zit die z,n best probeerd te doen om wat te verkopen,maar als je gelijk zegt dat je geen intresse hebt,ze je dan nog een fijne avond wensen en vertrekken.
Maar meestal zijn het van die drammige unit,s die met een heel stel de flat binnen komen,en dan aanbellen en gelijk doorlopen,Heb toen de deur open gedaan omdat ik wou weten wie er aanbelde,zag ik 5 van die gasten lopen waarvan er eentje gelijk op me af kwam lopen en z,n verkoop verhaal begon af te steken,heb toen gevraagd of ze hier woonde,toen zegt dat mannetje nee ik woon hier niet,maar we hebben toestemming om in de flat te komen,Maar das niet waar(volgens politie)Maar ik zei dus,als je hier niet woont heb je hier niks te zoeken dus oprotten,toen werd het menneke boos,maar heb toen in het bijzijn van dat menneke de politie gebeld,en weg waren ze allemaal.

melomaan
door melomaan - Feb 27, 2014 om 20:56
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=komsja schreef op dinsdag 25 feb 2014, 17:58]
En vreemd dat onze gewoon_chille nog niet gereageerd heeft,zal wel druk bezig zijn met het aanbellen.

Misschien omdat gewoon_chille dit topic meer dan een jaar geleden heeft aangemaakt en op eerdere berichten ook niet gereageerd heeft?

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2014 om 21:11
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Zijn we dan misschien niet aardig geweest hier voor hem?

komsja
door komsja - Feb 28, 2014 om 16:46
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Oeps,had ik eerlijk gezegd niet gezien dat hij/zij deze topic op 19-01-2013 heeft geplaatst.
Das inderdaad al lang geleden ja,maar m,n mening over die irritante mannetjes veranderd daar niets aan.

ge
door gewoon_chille - Feb 28, 2014 om 22:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik leef nog,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de reacties. Ondanks dat ik het niet eens ben met de wijze waarop kassa het onderwerp destijds heeft behandeld, vind ik het goed dat kassa de gelegenheid geeft om via dit forum over het onderwerp te discussiëren.

Ik zal proberen om in mijn bericht zoveel mogelijk van de reacties mee te nemen maar belangrijk is om te weten dat ik spreek vanuit mijn ervaring als colporteur namens (uitsluitend) goede doelen. Ik kan daarom geen zinvolle reactie geven als het gaat om ervaringen met colporteurs die, bijvoorbeeld namens een energieleverancier, aan uw deur komen. Ik ‘verwacht’ dat zij mensen met een andere instelling/overtuiging benaderen dan ikzelf maar dat ik niet voor ze invullen.

Het is me i.i.g. duidelijk geworden dat er veel irritatie heerst over het onderwerp. Of het nou om een energiemannetje, donateurwerver of stofzuigerverkoper gaat, uit de reacties merk ik op dat er een bepaald stereotype ‘colporteur’ bestaat (bijvoorbeeld aangeduid met ‘jullie soort’) waar mensen, op zijn zachts gezegd, niet zo over te spreken zijn.

Om even terug te gaan naar de uitzending van Kassa. Het begrip colporteurs is erg breed. Collectanten, commerciële verkopers, wervers voor non-profit organisaties, geloofsovertuigers, noem ze maar op, het zijn allemaal colporteurs. Echter is naar mijn mening het verschil tussen de genoemde soorten dermate groot, dat ik vind dat kassa het onderwerp niet volledig heeft belicht. Ik herken mij totaal niet in het beeld dat kassa heeft geschetst en dat was ook de reden voor mij om dit topic te starten. Want ook al herken ik mij niet in het beeld dat kassa schets en ik zou ik mij daarom niet aangesproken moeten voelen, de Nederland raakt erdoor bevooroordeeld.

Begrijp me niet verkeerd. Ik geen goed woord over voor verkopers die mensen aan hun eigen deur besodemieteren. Dat geld ook voor mensen die zonder toestemming een appartementencomplex binnen lopen. Sterker nog: dit zijn waarschijnlijk de mensen die het stereotype hebben gecreëerd en de aanleiding zijn van deze discussie. Ik vind daarom ook dat colporteurs zelf verantwoordelijk zijn voor het veranderen van het beeld.

Ik ben ervan overtuigd dat je als werver geen succes hebt als je langs de deuren gaat met een instelling die draait om het behalen van je target of het binnenhalen van zoveel mogelijk provisie. Zo werkt het met goede doelen gewoon nou eenmaal niet. Ik heb affiniteit met de projecten waar ik mij voor inzette en hoef daarom ook geen toneelstuk op te voeren aan de deur. Ik heb de 4 jaar dat ik actief ben geweest als colporteur veel plezierige gesprekken gehad ik was daarom enigszins verbaasd toen ik de uitzending zag waar colporteurs nogal over één kam worden geschoren. Tuurlijk ben ik ook wel minder plezierige confrontaties meegemaakt maar dan wens ik de mensen nog een fijne dag en loop ik verder.

Nog even over de sticker kwestie:
Met 'onvriendelijke stickers’ doel ik op de sticker die door kassa wordt uitgegeven: http://kassa.vara.nl/fileadmin/user_upload/attachments/sticker.jpg

Zie het alsof je op je werk naar de printer loopt en om de 3 meter valt je oog op deze poster:
http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/eat-shit-and-die-in-a-fire.png
Dat zet wel een beetje de toon vind je niet?

Deze sticker (http://www.freefree.nl/Anti_colportage.jpg) heb ik ook vaak genoeg gezien en oogt toch wat prettiger. Of de colporteur is die de sticker ziet of de buurvrouw die op de koffie komt.

Helaas ben ik vandaag de dag niet meer actief als donateurwerver omdat ik druk bezig ben met afstuderen. Mij zul je dus helaas niet meer aan de deur krijgen.

Moraal van het verhaal: Niet elke colporteur is een oplichter, leugenaar, etc. Er zitten er best wat bij met goede intenties!

Nu alleen nog even een handtekening en dan wens ik u nog een fijne avond. *knipoog* :)

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2014 om 22:26
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Moraal van het verhaal: Niet elke colporteur is een oplichter, leugenaar, etc. Er zitten er best wat bij met goede intenties!

Maar die moet je heel goed zoeken, de kans op een hoofdprijs in de eerste de beste loterij is een miljoen keer groter. Anders gezegd: Colportage is absoluut niet meer van deze tijd en ik blijf bij mijn stelling dat er geen enkele colporteur eerlijk en of te vertrouwen is.

Bovendien als je voor een "goed doel" eerst een directeur en veel meer overhead eerst een paar ton (en meer) moet colporteren, moet je eens goed nadenken waarvoor je eigenlijk werkt.

ge
door gewoon_chille - Feb 28, 2014 om 23:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet niet dat een goed doel in principe een professionele organisatie is waar opgeleide professionals het reilen en zeilen van de organisatie in goede banen moeten leiden. Daarnaast heb je natuurlijk een ongelofelijk grote verantwoordingsplicht naar je achterban en moet daarom de communicatie meer dan perfect georganiseerd zijn.

Of zo’n directeur zijn werk doet puur uit passie voor het doel? Ik betwijfel het! Maar daar gaat het niet om. Waar het uiteindelijk allemaal omdraait is dat het salaris meer oplevert dan dat het kost. Ik kan je verzekeren dat een organisatie niet kan draaien op vrijwilligers. In ieder geval niet een organisatie die op grote schaal veranderingen teweeg wil brengen. Daarvoor heeft een organisatie een ijzersterke structuur nodig en een uiterst effectieve marketingstrategie.

Kortom diegene die aan de top van de piramide staat moet de beste van de beste zijn. Deze persoon is vaak niet de oprichter van het goede doel die is begonnen vanuit een idealistische instelling, maar een persoon die verstand van zaken heeft.

Zet een onervaren manager aan de top die het ‘wel’ doet voor €30.000 en je zult zien dat er beduidend minder geld binnenstroomt. Bovendien wordt het geld dan hoogstwaarschijnlijk minder goed besteed simpel weg omdat er strategisch gezien minder goede keuzes worden gemaakt.Door onkunde dus.

Ik ben geen econoom, maar probeer het groter te zien dan slechts alleen het getal achter het euroteken. Directeuren verdienen nou een maal marktconforme salarissen en daar winden goede doelen geen doekjes om. Werp eens een kritische blik op de jaarverslagen, dat heb ik ook gedaan voordat ik mij ging inzetten voor een doel. Dan wordt alles een stuk acceptabeler.

Een voorbeeld: De directeur van het KWF verdient rond de €140.000 per jaar. Vergelijk dat eens met het salaris van een radiotherapeut-oncoloog. Dat kan grofweg oplopen tussen de €150.000 en €250.000 en dat wordt ook betaald met onze premies en belasting geld. Als die man gewoon in het ziekenhuis was gaan werken dan hoorde je daar niemand over.

Maar dat terzijde, het onderwerp van deze discussie gaat immers over de colporteur. Ik vind het wel jammer om te horen dat u blijft bij het standpunt “geen enkele colporteur is te vertrouwen”. Dit is echter wat u heeft ervaren en daar heb ik mij bij neer te leggen. :)

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2014 om 23:54
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Maar dat terzijde, het onderwerp van deze discussie gaat immers over de colporteur. Ik vind het wel jammer om te horen dat u blijft bij het standpunt “geen enkele colporteur is te vertrouwen”. Dit is echter wat u heeft ervaren en daar heb ik mij bij neer te leggen. :)

De feiten liegen er niet om, kijk maar eens naar verschillende programma's.

ol
door olijfje3 - Mar 1, 2014 om 01:33
284 Antwoorden / 26 Vragen

GEWOON-CHILLE, U snapt zelf toch ook wel, dat veel mensen het enorm storend en oervervelend
vinden om ongevraagd mensen aan de deur te krijgen, zeker 's avonds . er komt nog bij dat het
ook nog kwaadwillende idioten kunnen zijn of een wildvreemde vrouw die heel zielig om een buskaartje vraagt. ik vind collecteren langs de deur ook niet meer van deze tijd. U gaat uw studie afmaken en iets anders doen, gelukkig maar. Veel plezier en succes. olijfje3

hutch
door hutch - Mar 1, 2014 om 13:32
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Respect voor Gewoon_Chille.... vooral voor het vrijwillig rondgaan voor het 'goede doel'.
Maar wat betreft geld ophalen voor 'goede doelen', daar verschillen wij enigszins van mening, wat uiteraard helemaal niet erg is.

Maar wij verschillen ook van gedachte m.b.t. het 'gezeur aan de deur'.
De reden waarom er na, pakweg, 18.00 uur wordt rondgegaan, daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Maar wat de meeste mensen ergert, is het feit dat men geen personen aan de deur wil hebben, die, of geld ophalen, of 'iets' willen verkopen. Dus uiteindelijk alléén geld willen hebben/verdienen, voor wat voor een reden dan ook.

Daarvoor zijn die stickers ook 'uitgevonden'. En ik moet zeggen, de meesten houden zich ook aan de 'regels' vermeld op die stickers. Zelf heb ik ook een sticker, waarop in duidelijke Nederlandse taal (uitgebreid) staat, dat colporteurs, in welke vorm dan ook, niet gewenst zijn.

Maar er zijn er ook een aantal die de sch**t hebben aan dat soort stickers en toch aanbellen.
Die personen hebben dus geen respect voor (de wens van) de bewoners en moeten dus van 'ons' ook (!) geen respect verwachten.

Mijn uitlatingen tot dat soort 'volk' zijn dan ook zeer duidelijk (maar wel netjes):
- 'heeft u enige opleiding gevolgd?'..... Nadat 'men' een beetje vreemd begint te kijken, volgt steevast een 'ja'.... en een 'hoezo?'.
- 'Is het dan niet beter voor u, dat u in ieder geval een cursus Nederlands opnieuw gaat volgen?'. De meesten blijven vreemd kijken, waarna mijn vraag volgt of hij/zij niet kan lezen wat er op die sticker staat.
- Daarna stoïcijns blijven kijken en niets meer zeggen. Als hij/zij het dan nog niet begrijpt, kan zijn/haar IQ nooit hoger dan (maximaal) 80 zijn.
- In dat laatste geval wil ik het hem/haar nog wel eens duidelijk uitleggen........

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2014 om 13:36
11559 Antwoorden / 51 Vragen

@Hutch,

- In dat laatste geval wil ik het hem/haar nog wel eens duidelijk uitleggen........

Je bent te goed voor deze wereld (lol).

an
door anne1234 - Mar 1, 2014 om 14:37
51 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ik niet begrijp is dat de mensen,nou ja mensen die hoog op de stoel zitten in de organisatie van bv de bedrijven en instanties die komen bedelen ,want sorry zo zie ik het ,nog niet met de ogen knipperen en een bonus meepikken van miljoenen /honderd duizenden en dat ook nog denken te verdienen ook. Dat zijn in mijn ogen de grootste schurken die er zijn.Die kunnen het makkelijk met veel minder doen. Maar schijnen te denken dat wat zij doen onbetaalbaar zijn, terwijl het geld wat die graaiers meepikken toch ook veel beter voor onderzoek of zoiets dergelijks gebruikt kan worden. Deze mensen moesten zich de ogen uit hun hoofd schamen dat ze over de rug van zieken en minder bedeelde in luxe leven en dit nog normaal en moreel correct vinden ook..Geloofsovertuigers is ook erg hoor, die zijn ook hardnekkig , die willen vaak ook geen nee horen, ook heel erg irritant,maar aangezien die op zo een manier de deuren langs moeten vind ik het nog triester , maar nee ,deur blijft gewoon dicht. Ik ga ook niet langs bij de mensen in de straat als ik door mijn chronisch ziek zijn geen geld heb om boodschappen te doen, moest er nog bijkomen. Ik moet mijn eigen broek ook ophouden, dan maar met bretels he,..

ol
door olijfje3 - Mar 1, 2014 om 20:04
284 Antwoorden / 26 Vragen

de maatschappij kan heel goed zonder colporteurs, niemand wil ze aan de deur. mensen die hun gelooof willen of moeten verkondigen aan de deur zijn zelf vaak slachtoffer van hun religie.
ik vind dit triest..Colporteur zijn, lijk me ook geen prettige baaan. je wordt negatief behandeld, je smeert iemand iets aan of de deur wordt niet open gedaan. . je kunt met ander werk toch ook behoorlijk verdienen olijfje3