Bl
door Blauwevoet Apr 6, 2016 om 16:17
Geldzaken & recht

Datum eigen risico

Hallo Kassa,

Vandaag krijg ik een fikse  rekening voor mijn eigen risico van mijn zorgverzekering over 2015.

Ik ben ik in heel 2015 niet bij de betreffende specialist geweest. Hooguit kan het de datum zijn dat ik mijn afspraak heb gemaakt voor januari 2016.

Ik ben in januari 2016 behandeld en voor het eerst sinds anderhalf jaar weer bij die specialist geweest.
Speciaal in januari, om dit eigen risico voor 2016 te laten gelden.Maar de zorgverzekring zegt dat er een dbc is aangemaakt in oktober 2015. En nu moet ik dus eigen risico voor 2015 betalen over een behandeling van 2016.
Kan dit zomaar?

Mvg, Tim

2205 8 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 6, 2016 om 16:35
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u ook in 2014 onder behandeling bent geweest, start de nieuwe DBC op het mopment dat er 1 jaar is verstreken. Zodra u een nieuwe afsprak maakt wordt direct een nieuwe DBC geopend met de volgende startdatum 1 dag na afsluiten van het eerste jaar.
Het is inderdaad een zeer verwarrende situatie.

marita5
door marita5 - Apr 6, 2016 om 16:40
11514 Antwoorden / 15 Vragen
Bl
door Blauwevoet - Apr 6, 2016 om 16:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel!

Maar dan klopt er nog niets van de datum, want de laatste afspraak was in februari 2014.
Ik krijg toch een beetje het gevoel dat ik niets over mijn eigen centen heb te zeggen. Grmph.

ph
door philip36 - Apr 6, 2016 om 17:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, als u in oktober 2015 een verwijsbrief van de huisarts heeft gekregen en dan een afspraak maakt, ook al is de eerste afspraak in 2016, gaat de DBC lopen.
U wordt ingeschreven als patiënt bij de betreffende specialist in oktober 2015 en of u nu bij hem komt of niet maakt niet uit.

marita5
door marita5 - Apr 6, 2016 om 17:32
11514 Antwoorden / 15 Vragen

@Blauwevoet ,

Wat moet ik doen als ik denk dat de rekening niet klopt?

Neem contact op met de zorgverzekeraar. Op de rekening die je op jepersoonlijke pagina van je zorgverzekeraar vindt, staan alle zorgactiviteiten vermeld. Als deze niet kloppen met de datum of als je denkt dat dat niet is gebeurd, neem contact op met de zorgverzekeraar. Als het nodig is moet de verzekeraar het ziekenhuis om opheldering vragen.

Vraag de zorgverzekeraar de declaratie nog niet te betalen of terug te draaien als je denkt dat de rekening niet klopt! Het is de taak van de verzekeraar om declaraties goed te controleren. Kom je er met de verzekeraar niet uit? Dan kun je de hulp inschakelen van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kan de rekening niet controleren. Wel kun je er een melding doen als je denkt dat iets niet klopt. Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kun je melden als de kwaliteit van de zorg in jouw ogen niet deugt. Voor zaken met betrekking tot privacy bij ziekenhuisrekeningen kun je terecht bij het College ter bescherming van Persoonsgegevens (CBP

Bron : consumentenbond.nl

Bl
door Blauwevoet - Apr 6, 2016 om 17:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goed, bedankt allemaal.
Ik ga het verder uitzoeken ( Marita's links helpen verder), want ook de verwijsbrief is pas van januari.

mvg, tim

ro
door ronny530 Apr 6, 2016 om 18:49
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Als u een afspraak heeft gemaakt voor januari 2016 dan moet u die afspraak al in 2015 hebben gemaakt, hoe kan het dan dat u pas in 2016 een verwijsbrief van de huisarts ontvangt waarmee u een afspraak in het ziekenhuis kan maken.

ph
door philip36 Apr 6, 2016 om 20:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

TS zegt zelf in de 2e alinea:
Ik ben in heel 2015 niet bij de betreffende specialist geweest.
Hooguit kan het de datum zijn dat ik mijn afspraak heb gemaakt voor januari 2016.

Hij denkt dus zelf dat de afspraak mogelijk in 2015 is gemaakt.

Bl
door Blauwevoet Apr 7, 2016 om 14:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Maar daar gaat het duidelijk niet om.
Ik heb de administratie van het ziekenhuis even gemaild en gevraagd hoe dit kan en of ze het willen corrigeren.
En dat DOEN ze!
De zorgverzekering krijgt een creditnota van hen. :-)

Goed opgelost dus,
met dank aan allen, tim

Bl
door Blauwevoet - Apr 7, 2016 om 14:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal
Ik heb de administratie van het ziekenhuis even gemaild en gevraagd hoe dit kan en of ze het willen corrigeren.En dat DOEN ze!De zorgverzekering krijgt een creditnota van hen over 2015. :-)En een nieuwe rekening voor 2016.
Goed opgelost dus,
met dank aan allen, tim

marita5
door marita5 - Apr 7, 2016 om 14:21
11514 Antwoorden / 15 Vragen

@Blauwevoet ,

Fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor terugmelding .