Ch
door Chrystalianne Dec 16, 2016 om 10:02
Geldzaken & recht

Geschil met koper via marktplaats

Ik heb een melk en suiker setje (met dienblad) verkocht via marktplaats. De koper vroeg welk merkje eronder op de kannetjes stond. Ik meende dat hier 800 op stond, voor zover het leesbaar was. De koper vroeg als reactie om een foto hiervan, die heb ik aangeleverd. Hierna ging de koper akkoord voor een bedrag van 12,50. Volgende dag kreeg ik een e-mail waarin stond dat er geen 800 stond, maar iets met keltum en een kroon. Ik heb verder helemaal geen verstand van zilverwerk en heb het setje ooit eens van iemand gekregen. De betreffende koper wil het geld terug. Dit begrijp ik en ik was bereid hierover te praten. Ik had nog niet gereageerd en de koper begint een uur later meteen te dreigen dat mijn adres achterhaald gaat worden en verder. Ik heb teruggemaild dat ik foto's heb getoond van het product en de koper op basis hiervan een beslissing heeft gemaakt. Tevens gemaild dat ik bereid was om naar een oplossing te zoeken voor het misverstand, maar dat ik niet inga op dreigementen. Wat zijn mijn plichten hier? Ik heb de koper foto's getoond van het product, en van het merkje, de koper kon op basis hiervan een beslissing maken. Overigens: de koper handelt in zilver op marktplaats.

7029 19 Rapporteer

ja
door jackyh - Dec 16, 2016 om 10:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Gekocht is gekocht. De persoon is akkoord gegaan. Gaat het hier echt om 12,50?

marita5
door marita5 - Dec 16, 2016 om 10:25
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Chrstalianne ,

Hier kunt u alle informatie lezen , de koper heeft een onderzoeksplicht , nergens meer op reageren en laat u niet intimideren , klik op de rode regel en scroll naar beneden ..

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2016 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt ruimschoots aan uw plicht voldaan. En zeker als koper handelt in dat spul, heeft hij daarvan, als het goed is, kennis.

Ik heb nog nooit met Marktplaats van doen gehad, dus ik weet niet of u daar over die onbeschofte koper ook een klacht kunt indienen. Zo ja, zeker doen.

Wi
door Wil_H - Dec 16, 2016 om 10:54
270 Antwoorden / Vragen

U heeft ook alle gegevens van de koper. Reageer nergens op, print de dreigmails uit en doe aangifte bij de politie.
De koper heeft geen poot om op te staan en u heeft volkomen correct gehandeld.
Mijnheer verwachtte zeker voor 12,50 een zwaar zilveren koffiestel te ontvangen.
Helaas kun je op Marktplaats alleen melding maken van oplichtende verkopers, niet van kopers.

hansje klein
door hansje klein - Dec 16, 2016 om 10:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien werkt deze 'handelaar' systematisch zo en geeft straks aan dat 50% o.k. is. Mij dunkt, dat hij meteen aan de (bekende) vorm van het merk-object had moeten kunnen zien òf en wat voor zilver erin is verwerkt. Afwachten en thee drinken zonder zilvertablet en suikerkannetje. Misschien ziet u elders op Marktplaats nog wat dit object voor handelswaarde heeft. Ik zie ook zwaarverzilverde roomstelletjes, maar die kosten het drievoudige.

Roomstel

Cookies
door Cookies - Dec 16, 2016 om 10:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Daar bemoeit MP zich niet mee. Zouden ze een dagtaak aan hebben.

carola.83
DOOR TIJGER1 - 16 DEC. 2016 OM 10:38
26907 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

U hebt ruimschoots aan uw plicht voldaan. En zeker als koper handelt in dat spul, heeft hij daarvan, als het goed is, kennis.

Ik heb nog nooit met Marktplaats van doen gehad, dus ik weet niet of u daar over die onbeschofte koper ook een klacht kunt indienen. Zo ja, zeker doen.

Cookies
door Cookies - Dec 16, 2016 om 11:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als hij het heeft gekocht, nadat je hem de foto's hebt gemaild, ben je nergens toe verplicht. Als de foto's voor hem niet duidelijk genoeg waren, had hij om betere foto's moeten vragen.

Aan de andere kant: het gaat maar om 12,50 euro en zo lezende zou je er van een particulier / liefhebber veel meer voor kunnen krijgen. Dus je zou er ook voor kunnen kiezen (maar verplicht ben je het zeker niet) om die 12,50 terug te storten NADAT je het setje retour hebt ontvangen. Retourneren zijn dan wel op zijn kosten.

Bewaar in ieder geval de dreigmailtjes!

hutch
door hutch Dec 16, 2016 om 11:40
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dat eennalaatste zou ik juist niet doen, want dan heeft dat heerschap jouw adres...... en wat gaat hij dan alsnog / ook doen. Dan heb je dat ventje mogelijk zo aan de deur staan......

Cookies
door Cookies Dec 16, 2016 om 11:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zijn doorgaans alleen grote woorden. Zeker als het om een paar euro''s gaat en  koper helemaal niet in de buurt woont. En bovendien krijgt hij toch wat hij wil, nl zijn geld terug.

hutch
door hutch - Dec 16, 2016 om 11:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"...... meteen te dreigen dat mijn adres achterhaald gaat worden"

Als u niet uw adresgegevens gegeven heeft, ben ik benieuwd hoe dit 'heerschap' dat denkt te gaan doen.

Niets terug betalen en totaal niet meer reageren.
Daarnaast: wijzig uw gebruikersnaam op Marktplaats (wat heel makkelijk gaat) en u 'verdwijnt in de anonimiteit'.

ch
door chrystalianne1 - Dec 16, 2016 om 11:59
2 Antwoorden / Vragen

Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik vind het een erg vervelende situatie en was echt bereid om (een deel van) het geld terug te storten, omdat dit misverstand voor ons beide naar is. Maar meteen dreigen en niet eens normaal het gesprek aan kunnen gaan over de situatie heeft mijn bereidheid een beetje weg doen ebben. Het gaat inderdaad maar om 12,50, waardoor ik al snel geneigd was om deze over te maken om er maar klaar mee te zijn. Ik had echter zoiets van: wat als deze persoon liegt en het stelletje om heeft gewisseld met een andere o.i.d. Ik reageer eerst niet meer en als de koper nog wel reageert zal ik inderdaad voorstellen dat de koper het stelletje terugstuurd en dat ik 12,50 overmaak.
Deze persoon beweert dat familie bij de bank werkt en dat deze mijn adres gaat opzoeken. Ik heb toevallig een vriendin bij de betreffende bank werken en deze geeft aan dat een medewerker alleen het adres kan zien van klanten bij die bank. Ik zit bij een andere bank, dus dit is als het goed is niet mogelijk. Ik heb ook bij de koper aangegeven dat dit misbruik zou zijn van je positie en dat diegene hiermee ontslag riskeert (voor 12,50, zucht).

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 16, 2016 om 13:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als Zijn familie bij de bank wil blijven werken zullen ze hem vast niet helpen. Dit is voldoet voor ontslag op staande voet.

ch
door chrystalianne1 Dec 18, 2016 om 09:35
2 Antwoorden / Vragen

Ja klopt! Dit had ik ook doorgegeven aan de koper en die reageerde met een 'het mag niet, maar hij doet het wel' En direct daarachteraan: 'maar je mag ook het geld overmaken dan is het ook goed'
Dus lekker kinderachtig en waarschijnlijk een loos dreigement (hoop ik).

br
door bravehenk - Dec 16, 2016 om 12:12
206 Antwoorden / 0 Vragen

Hoop gezeur van de koper om 12.50 als handelaar foto opsturen e.d. ik haak meestal al af bij dit soort zeikers.Helaas zit marktplaats daar vol mee.
Gewoon niet reageren en zeker geen geld terug geven. Waarschijnlijk zal je versteld gaan staan voor wat voor prijs hij hem voor op marktplaats zet.

gr Henk

la
door lammenschans - Dec 16, 2016 om 12:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt met een malafide koper te maken. Die gaat net zolang door met bedreigingen en valse beschuldigingen totdat je de handdoek in de ring gooit en niet meer op je geld rekent. Het is maar net wat je wilt.

hutch
door hutch - Dec 16, 2016 om 12:26
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Deze persoon beweert dat familie bij de bank werkt en dat deze mijn adres gaat opzoeken."

U heeft hier dus te maken met een figuur dat niet alleen gaat dreigen (....) maar ook nog eens misbruik denkt te maken van een bepaalde machtspositie van een familielid.

Een duidelijk tip mijnerzijds:
Onmiddellijk contact opnemen met uw bank en zijn naam, adres en rekeningnummer doorgeven met bijbehorende dreiging.
Laat die bank dus alvast gewaarschuwd zijn van mogelijk pure misbruik binnen hun gelederen. Banken zullen dit, naar alle waarschijnlijkheid, onderling doorgeven. Laat u ook alvast voorlichten hoe u een formele klacht kunt indienen, mocht deze joker zijn dreigement ten uitvoer brengen.
Ik weet zeker, mocht dit gebeuren, dat dat familielid op staande voet ontslagen wordt. En terecht!!

Ik zou absoluut niet meer reageren. Juist nu hij dit soort achterlijke dreigementen uit.
Succes.

tenormin
door tenormin Dec 16, 2016 om 17:21
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Maar ik denk ook dat dit soort dreigementen "geacteerd" zijn. Denk je toch zelf ook wel, voor €12,50 ga je iemand toch niet bang maken. Deze gabber kennelijk wel: het lijkt erop of ie wel degelijk brood ziet in dit handeltje. Om een flinke winst te maken. Denkt dat de TS veel te goeder trouw was en haar aanbod mooier is dan ze ook vermoedde.

hutch
door hutch Dec 16, 2016 om 17:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik vermoed het ook wel dat het een loze dreiging is, maar als (...) deze persoon toch een familielid bij de bank heeft, wordt daar misschien ook wel extra op gelet. En het is niet zo moeilijk om dat te controleren met naam, adres en rekeningnummer. Misschien doet hij dit wel vaker en komt nu alles uit. En als dat familielid ontslagen wordt, is dat te danken aan de grootspraak van dit figuur. Probleem voor hen en een lach aan deze kant.

aurora1
door aurora1 - Dec 16, 2016 om 13:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u wordt bedreigd dan dit de politie melden.
En natuurlijk geen geld terug geven, verkocht is verkocht, punt.
Doet u dat wel dan motiveert u deze figuur om op deze manier door te gaan met mensen bedreigen enz.
Zie ook de andere reacties, waaronder die over de bank op de hoogte stellen.

hansje klein
door hansje klein - Dec 16, 2016 om 13:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedenk: Het 'stomme gevoel' wordt een nachtmerrie voor u, wanneer u uw geld kwijt bent en uw niet-geretourneerde eigen roomstelletje straks weer terugziet op MP, mogelijk voor een hogere prijs en met uw eigen foto-opnames zelfs. Waarschijnlijk gaat het allang niet meer om het geld, maar om de onrechtmatige brutale behandeling van......een MP-deelnemer, die helemaal geen familielid bij een bank zal/kan vragen uw adres op te zoeken.

bokskabouter
door bokskabouter - Dec 16, 2016 om 13:43
32 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals anderen al melden: de koper heeft een onderzoeksplicht dus u valt niets verwijten. En geldt wettelijk koop = koop. Einde verhaal. Ik weet niet of u die artikelen heeft opgestuurd of dat u ze heeft gebracht of dat hij ze bij heeft opgehaald. In die laaste twee gevallen had hij dus kunnen controleren wat voor merkje er onder staat en in dat geval heeft hij helemaal geen poot om op te staan. En wat een gezeur of € 12,50 !

pe
door pebk - Dec 16, 2016 om 13:45
581 Antwoorden / 0 Vragen

Er is vast wel een manier om medewerkers van marktplaats in te lichten over bedreigingen die worden geuit aan uw adres. Eventueel laat u de naam van de handelaar circuleren, via onder andere deze site. Kunt u wel een review achterlaten bij deze handelaar op marktplaats? U kunt natuurlijk ook een klacht indienen. http://help.marktplaats.nl/help/ContactUsPage. Kies 'Verkopen' en 'Problemen met bieder/koper'. Misschien kunnen zij u verder helpen.

Marktplaats biedt de mogelijkheid om het ontvangen van berichten van een koper te blokkeren.
http://help.marktplaats.nl/help/verkopen/probleem_met_bieder_koper/ongewenste_biedingen/i/ik-wil-van-een-gebruiker-niet-langer-berichten-ontvangen-kan-ik-die-gebruiker-blokkeren

ch
door chrystalianne1 Dec 16, 2016 om 13:53
2 Antwoorden / Vragen

Dankjewel!

ch
door chrystalianne1 - Dec 16, 2016 om 13:53
2 Antwoorden / Vragen

Dankjulliewel! Ik ga maar geen geld overmaken, want ik geloof ook dat de kans groot is dat de koper het gewoon verkoopt voor meer.
Ik heb het setje opgestuurd, dus de koper kon het verder niet bekijken. Ik heb wel, op verzoek van de koper, een foto gestuurd van het zilvermerkje. Dit was niet een hele duidelijke foto, omdat zo'n merkje gewoon miniscuul is. Ik heb ook aangegeven dat het niet een hele heldere foto was. Aan de ene kant vind ik het stom van mezelf dat ik het merkje niet beter bekeken heb of nog een duidelijkere foto heb gestuurd (dit lukte echter niet met de camera die ik heb). Aan de andere kant was het kroontje zichtbaar op de foto, de koper had als handelaar dit kunnen zien en weten dat hij voor 12,50 geen zwaar zilverwerk kon kopen. De prijs die ik ervoor vroeg gaf ook al aan dat ik totaal geen expert ben wat zilver betreft.
Als ik de reacties lees had de koper moeten vragen om een duidelijkere foto of af moeten zien van de koop toch?

Ik gok inderdaad dat het achterhalen van mijn adres pure bluf is. De koper woont ook op een aanzienlijke afstand van mijn huis, dus zelfs met mijn adres is diegene veel meer geld kwijt aan benzine dan dat het stelletje uiteindelijk gekost heeft. Ik ga even kijken wat de politie hiermee kan, vast in ieder geval melding maken, zodat bekend is dat er bij mijn adres iets speelt.

wi
door wilhelmina59 Dec 16, 2016 om 22:04
516 Antwoorden / 0 Vragen

Als er 800 aan de onderkant heeft gestaan was u belazerd geweest. Het setje was dan 800/1000ste zilver geweest. de prijs kan ik u niet vertellen maar ik denk toch wel  meer dan het 10 voudige.
Dus laat m maar lekker met van alles bedreigen

ch
door chrystalianne1 Dec 18, 2016 om 21:25
2 Antwoorden / Vragen

Dankuwel! Ik wist inderdaad niet zo goed wat dat allemaal betekende en die merkjes zijn zo klein! Na dit incident ben ik wel bijna expert zoveel heb ik zitten googelen haha. Ik denk dat de koper gezien heeft dat het keltum was, maar dat diegene alsnog bewust akkoord is gegaan, om mij vervolgens te bedreigen en geld terug te eisen. Maar ik laat de koper lekker dreigen. Als ik u zo hoor had hij aan de prijs alleen al dus wel kunnen zien dat het geen zilverstel was en dat ik er totaal geen verstand van had.

Al
door AllesWeter90 - Dec 16, 2016 om 15:27
36 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb een ketel gekocht via marktplaat. Was ik erg tevreden mee, totdat hij niet meer werkte. Toen wilde ik weer contact opnemen, maar was de contactinformatie nergens meer te vinden. Hoe kan ik dit weer terugvinden?

tijger1
door tijger1 Dec 16, 2016 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt beter zelf een topic openen met uw vraag.

Cookies
door Cookies - Dec 18, 2016 om 11:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@topicstarter: weet niet of je nog mailtjes van hem ontvangt, zo ja, niet meer op reageren. Negeren die man. Wel alle mailtjes uit voorzorg bewaren.

ch
door chrystalianne1 Dec 18, 2016 om 21:20
2 Antwoorden / Vragen

De koper heeft tot nu toe nog niks weer laten horen gelukkig! Diegene zal nog wel een keer gaan zeuren om geld waarschijnlijk, maar na alle reacties op mijn vraag ga ik absoluut niet toegeven. Voelde me ergens nog een beetje lullig, maar voel ik me wel gesterkt door alle reacties. Zal inderdaad nergens meer op reageren en de boel gewoon bewaren voor de politie eventueel. Dankuwel!