Ma
door MaikeSB Aug 24, 2016 om 14:27
Geldzaken & recht

Kvk persoonsgegevens zijn niet beveiligd? Nuon verkoper aan de deur met mijn gegevens!

Zojuist stond een verkoper van Nuon aan de deur, hij citeerde mijn persoonsgegevens uit het register van de KvK (Kamer van Koophandel) en wilde me een zakelijk aanbod doen. Ik stond met mijn oren te klapperen, sta inderdaad ingeschreven bij de KvK als secretaris van een stichting, maar had verwacht dat mijn gegevens daar veilig zouden zijn. Het tegendeel bleek. Ik heb uiteraard contact gezocht met de KvK maar nog geen antwoord.

Op de website van de Kvk staan de volgende twee tegenstrijdige berichten:

Uw persoonsgegevens worden in beginsel alleen gebruikt door de Kamer van Koophandel. Wij verstrekken uw persoonsgegevens niet aan derden zonder uw toestemming, tenzij wij daartoe verplicht zijn op basis van de wet of een rechterlijke uitspraak of als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst tussen u en de Kamer van Koophandel. (https://www.kvk.nl/privacy/)

Uw gegevens in het Handelsregister zijn openbaar en kunnen ook gebruikt worden voor mailings en andere marketingacties. Wilt u dit beperken, dan heeft u een aantal mogelijkheden. (https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/handelsregister-en-persoonsgegevens/uw-gegevens-beschikbaar-voor-derden/)

Hoe kan dit nou? De KvK is toch een overheidsorgaan? Ik ben afhankelijk, kan niet overstappen naar een andere KvK. Kan ik meer doen dan alleen een klacht indienen?

2226 8 Rapporteer

costnix
door costnix - Aug 24, 2016 om 15:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De KVK is een belangenvereniging van het bedrijfsleven.
Een sticker met "Aan de deur wordt NIET gekocht!" op de deur plakken!

jo
door jorisw Aug 24, 2016 om 19:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Stichting en verenigingen staan daar ook ingeschreven dus hun belangen dienen ze ook.

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2016 om 15:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verwerken van persoonsgegevens

Gebruik van onze diensten

Wanneer u zich aanmeldt voor de diensten van de Kamer van Koophandel, vragen we u om persoonsgegevens te verstrekken. Deze gegevens worden opgeslagen in het klantensysteem van de Kamer van Koophandel en gebruikt om onze diensten aan u te kunnen leveren.

Uw persoonsgegevens kunnen ook door de Kamer van Koophandel worden gebruikt om u te informeren over KvK-producten en -diensten. Uw e-mailadres zal slechts voor dit doel gebruikt worden als u ons daarvoor vooraf toestemming hebt gegeven. U kunt het ontvangen van KvK-mailings te allen tijde stopzetten via de in de betreffende mailing aangegeven methode.

Uw persoonsgegevens worden in beginsel alleen gebruikt door de Kamer van Koophandel. Wij verstrekken uw persoonsgegevens niet aan derden zonder uw toestemming, tenzij wij daartoe verplicht zijn op basis van de wet of een rechterlijke uitspraak of als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst tussen u en de Kamer van Koophandel.

U heeft te allen tijde de mogelijkheid om uw persoonsgegevens in te zien, te veranderen, of te verwijderen. In dat geval kunt u contact met ons opnemen. Indien u op enig moment geen prijs meer stelt op het ontvangen van informatie per email, dan kunt u zich te allen tijde afmelden middels de link onderaan de betreffende email.
(Bron)

Aangezien u geen toestemming gegeven heeft .... klacht indienen en vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Klacht melden

Onze dienstverlening is gebaseerd op onze missie: het leven van ondernemers makkelijker maken met zinvolle informatie. Zinvolle informatie betekent op het juiste moment, objectief, altijd toegankelijk, op maat en naar behoefte.

Bent u niet tevreden over onze dienstverlening? Meld uw klacht aan ons en we gaan er meteen mee aan de slag.

Meld uw klacht

ha
door halex - Aug 24, 2016 om 16:36
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U bent secretaris van een stichting. Is het vestigingsadres van deze stichting toevallig op uw privé-adres? In dat geval is uw adres openbaar omdat de handelsregisterwet bepaalt dat vestigingsadressen van rechtspersonen in het openbare deel van het register moeten staan.
Als deze situatie van toepassing is, dan behoren de privé-adressen van andere bestuurders niet openbaar te zijn. Uitsluitend die van u.

jo
door jorisw Aug 24, 2016 om 19:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit geeft de KvK nog als tip:

Als u niet wilt dat uw privé-adres eenvoudig te raadplegen is via het Handelsregister, kunt u overwegen uw bedrijf op een ander adres in te schrijven en uw privé-adres laten afschermen.

(en waar bedrijf staat kan je ook stichting lezen)

En op zich wel logisch dat het vestigingsadres openbaar is. Het is zelfs op dit forum 1 van de eerste dingen die wordt geadviseerd om te checken.

sw
door swat1500 - Aug 24, 2016 om 19:28
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Terwijl ik dit lees staat er ook een zo'n grappemaker bij mij voor de deur. Dit omdat we inderdaad op het huisadres ook een vereniging ingeschreven hebben staan. Al een keer eerder een dergelijk persoon aan de deur gehad en het verhaal klonk uiteraard te mooi om waar te zijn en op dit forum blijkt dat al meer mensen het schip zijn ingegaan.
Elk mogelijke voordeel verdwijnt omdat je als zakelijke klant behoorlijk wat minder rechten hebt als particuliere klant.

Het grappige aan deze vasthoudendende klant is dat ik 3x moest vragen wat hij nu eigenlijke wilde komen doen. Hij begon eerst met een verhaal  over controle van gegevens van de KvK. Dat doet de KvK zowiezo NOOIT aan de deur.
Pas bij de derde vraag begon hij iets te babbelen over een energie contract en de enorme korting die de vereniging zou kunnen krijgen als we zouden overgaan op....
Moest hem zeer indringend meermalen verzoeken om het gesprek (gelukkig over de intercom) te beeindigen en weg te gaan. Hem meegegeven dat de gebruikte handelswijze op het frauduleuze af is en dat internet vol staat met verhalen slachtoffers.
Hij vond natuurlijk dat hij zich netjes aan de Wet hield.

pi
door pieterwolters Aug 25, 2016 om 09:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk verhaal, maar off-topic. Dit onderwerp gaat over het bekend zijn van adresgegevens in het handelsregister. Wat iemand daar mee doet is iets voor een ander draadje.

ha
door halex - Aug 25, 2016 om 07:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Swat1500
"Hem meegegeven dat de gebruikte handelswijze op het frauduleuze af is" Hoezo frauduleus? Hooguit zou er sprake kunnen zijn van misleiding, omdat hij middels een list (controle gegevens door KvK) bij u binnen probeert te komen. Maar frauduleus?

mi
door miekertje - Feb 6, 2017 om 18:11
4 Antwoorden / 2 Vragen

d.d. 1 februari 2017 zoemde mijn intercom. Een damesstem beneden zei: "Ik ben van gas en licht." Ik vroeg van welk bedrijf.
Ik ben zelf bij Eneco en merkte niets van eventuele problemen; waarom kwam er nu iemand aan de deur? De dame antwoordde niet maar herhaalde dat ze van Gas en Licht was. Zweef dan maar naar boven, dacht ik daarom. Ik was verbaasd.
Voor mij verscheen toch iemand van vlees en bloed, ik dacht al.

Ze meldde dat ik het juiste tarief niet betaalde. Ik zag al de naam Nuon op haar tablet staan en zei dat ik geen contract bij Nuon heb.
"Ja, dat weet ik" zei het pedante dametje en tikte opnieuw met een gemanicuurde glitternagel op de tablet. Nogmaals herhaalde ik dat ik geen contract bij haar bedrijf heb. "Ja, maar u betaalt het juiste tarief niet" herhaalde ze koppig.
"Weet u dan wat Het Juiste tarief is?" vroeg ik. "Dat lijkt me sterk. Mevrouw, ik ga weer verder, er is iemand in mijn huis bezig, ik heb helaas geen tijd. Prettige middag verder. Een lelijke frons op het gezicht van de overigens mooie dame was mijn beloning.

Ik hoorde van mijn vriend dat men bij Nuon afgerekend schijnt te worden op het aantal contracten dat men af probeert af te sluiten. Vandaar die lelijke blik die ik toegeworpen kreeg.

Ik heb ook al eens een "heer" aan de deur gehad, die cynische opmerkingen maakte omdat ik niet snel genoeg opendeed. Deze agressieve manier van verkopen staat me geheel niet aan. En waarom komen ze aan de deur? Omdat ze door het Bel-me-niet-register worden geweigerd.

Hondsbrutaal en een onsympathieke manier van doen.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2017 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@miekertje

Nou, bedankt voor het verhaal, maar wat moeten wij daarmee?

diumenge
door diumenge - Feb 6, 2017 om 18:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Miekertje, schrijfoefening?