bvandenb
door bvandenb Oct 16, 2010 om 11:23
Geldzaken & recht

Volgorde van verantwoording na koop met ideal

Ik kocht zoals vaker bij een hobby shop ergens ver in het land 2 items. Zoals altijd ontloop ik marktplaats en ebay wegens zeer slechte ervaringen.
Als ik koop wil ik dat op 2 manieren doen (creditcard is al jaren de deur uit) : ideal, of paypal.

Ik betaalde, 24 uur later was het afgeschreven en ik stuurde dat gelijk mee, die info een screencapture, naar de verkoper daar ik geen tracktrace nummer had ontvangen en het wel al van mijn rekening af was.

Sterker in hun bevestiging (van de webshop staat) o.a.
Order Confirmation from Small Toys For Big Boys

mijn naam
Thanks for shopping with us today!
The following are the details of your order.
------------------------------------------------------
Order Number: 173
Date Ordered: Wednesday 13 October, 2010
Detailed Invoice:
http://www.ergenseenwebsitte.nl/index.php?main_page=account_history_info&order_id=173
Products
------------------------------------------------------
1 x
------------------------------------------------------
Sub-Total: €
Flat Rate (Shipping within the Netherlands): €6.75
Total: €

Delivery Address
------------------------------------------------------
mijn adres

Billing Address
------------------------------------------------------
mijn adres

Payment Method
------------------------------------------------------
iDEAL

geven ze als reden van niet versturen dat het geld nog niet bij hen op ING staat en dat ik maar mijn bank moet bellen.
Want ZIJ hebben 2 x eerder al hun geld niet gehad en dan moeten ze er achteraan.
De enige die nu ergens achteraanzit ben ik !!!

Dienen zij de producten gewoon te sturen?
Dit lijkt me namelijk een zaak tussen bank en verkoper, mijn geld is bewezen en al weg van mijn rekening...

1265 11 Rapporteer

bvandenb
door bvandenb - Oct 16, 2010 om 11:40
95 Antwoorden / 14 Vragen

PS: ik belde mijn bank en rabo meldt dat het geld is afgeschreven en er inderdaad (! :-) 24 uur voorbij zijn dus de bal bij ING/verkoper ligt, 'wij' (koper/rabo/ideal)hebben ons 'werk' gedaan.

bieze005
door bieze005 - Oct 16, 2010 om 11:53
10 Antwoorden / 6 Vragen

zaken doien met o.a. Paypal gaat goed als je op let. wanneer je alles in een vreemde taal geschreven antwoorden krijgt en je doen zaken met buitenland, let dan op. meestal fraude lui die bezig zijn om spullentjes binne nte halen zonder te betalen. altijd eerts je geld op je eigen bankrekening zien staan, dan pas je handel versturen naar een buitenlands adres.

ik ben er i getrapt. alles kwijt en geen vergoeding.

gr Jan

freya
door freya - Oct 16, 2010 om 12:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bvandenb,

Waarschijnlijk 'zwerft' je geld nog ergens bij iDeal rond. Heb je de hele bestelprocedure probleemloos doorlopen? Niet per ongeluk bij de iDeal-betaling te vroeg het betalingsvenster afgesloten?

Dat je een bestelbevestiging van de shop hebt, zegt nog niets over de betaling en of die succesvol is geweest of niet. Meestal vindt de betaling (via iDeal) pas plaats nadat de hele bestelprocedure is afgerond en de bevestigingsmail van de bestelling dus eigenlijk al onderweg is.
De volgorde bij het bestellen is dus alsvolgt:

1. Je plaatst de bestelling in de webshop
2. Bestelling afgerond (orderbevestiging kan al onderweg zijn)
3. Betaling via iDeal vindt plaats
4. Betaling succesvol
5. iDeal stuurt bevestiging van succesvolle betaling naar webshop
6. Webshop kan gaan leveren

Bij een betaling via iDeal komt je geld op een 'tussenrekening' bij iDeal te staan. Dat het geld bij jou is afgeschreven wil dus niet zeggen dat de webshop het geld heeft ontvangen. Als er bij de betaalprocedure iets misgaat, kan het dus zo zijn dat het bij jou is afgeschreven maar dat de webshop nog geen geld heeft ontvangen en dat het dus nog ergens bij iDeal 'zwerft'.
Ik neem aan dat je gegevens van iDeal hebt over de betreffende betaling? Een transactienummer? Ik zou dus eens contact opnemen met iDeal over de status van jouw betaling.

m.vr.gr. Freya

bvandenb
door bvandenb - Oct 16, 2010 om 12:48
95 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 16 okt 2010, 12:14]
Hallo bvandenb,

Hallo en alvast bedankt voor je reactie, snel, utgebreid, nieuwe info.

[quote]Waarschijnlijk 'zwerft' je geld nog ergens bij iDeal rond. Heb je de hele bestelprocedure probleemloos doorlopen? Niet per ongeluk bij de iDeal-betaling te vroeg het betalingsvenster afgesloten?

Nee: bestellen, afrekenen, ideal, bankkeuze, pin, 'u heeft betaalt', bevestiging via email gehad, webshop bevestiging (automatisch, die software is er in ' 1000 en 1' uitvoeringen...) Vandaar ook dat ik wantrouwige gevoelens krijg.
Dat men bijv. zegt iets op voorraad te hebben maar het zo probeert te verdoezelen. Op mijn vraag dat zij bij hun ING checken en melden wat die vertellen komt namelijk geen respons.

[quote]5. iDeal stuurt bevestiging van succesvolle betaling naar webshop
6. Webshop kan gaan leveren
Ik neem aan dat je gegevens van iDeal hebt over de betreffende betaling?

ja, en van rabo en van de webshop zelf, de enige die ontbreekt is ING in deze.

[quote]
Een transactienummer? Ik zou dus eens contact opnemen met iDeal over de status van jouw betaling

Hmm, ik zal eens zoeken of ik idea kan vinden als site/org. zijnde, had ik niet eerder nodig en is inderdaad iets 'tussen banken in' lijkt me.

bvandenb
door bvandenb - Oct 16, 2010 om 12:58
95 Antwoorden / 14 Vragen

Op ideal site staat o.a. : http://www.ideal.nl/consument/?s=wat :

Hoe werkt iDEAL?
Betalen met iDEAL doet u in een paar stappen:

?U bestelt een product
?Kies iDEAL als betaalmethode
?Selecteer de bank waar u uw bankzaken al online regelt
?U komt direct in het bekende internetbankierprogramma van uw bank
?De relevante gegevens van uw aankoop zijn al ingevuld
?Op de voor u bekende manier keurt u de betaling goed
?U ontvangt een bevestiging van uw bank
?U keert terug naar de webwinkel, bestelling en betaling geslaagd!

NIET DUS , wederom een bewijs tegen mijn eigen werk , ICT, als land moet je niet vertrouwen op ICT, behoud IMMER een low-tech backup systeem voor minimaal de hulpdiensten en financien, infrastructuur !!!!!!!!!!!!!!
Stemcomputers, over internet stemmen, niet aan beginnen. Een proces kan goed zijn, maar ook de uitslag is te manipuleren, op het einde, en iedereen zag en dacht dat het goed was...

bvandenb
door bvandenb - Oct 16, 2010 om 13:02
95 Antwoorden / 14 Vragen

" Voor een vraag met betrekking tot een specifieke iDEAL betaling bieden de meeste aanbieders van iDEAL een mogelijkheid om op internet in te loggen en de status van specifieke betalingen na te zien of op te vragen. Heeft u die mogelijkheid niet dan kunt u voor vragen terecht bij uw contactpersoon van uw eigen bank. "

Contact kan je met die lui niet echt krijgen wat ik na tig klikken op de site zo kan achterhalen (Tenzij je contractant bent als zaak zijnde, dan wel.)

bvandenb
door bvandenb - Oct 16, 2010 om 22:57
95 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 16 okt 2010, 12:14]
Hallo bvandenb,
Waarschijnlijk 'zwerft' je geld nog ergens bij iDeal rond.

Nog iets wat jij wellicht weet:

Kan je de koop ook ongedaan maken tijdens / in een vervelend proces zoals dit nu loopt? Zeg maar 'storneren' of zo ?
Ik gun hen de verkoop nu niet meer. (Kreeg intussen nog wat vervelende mail van ze...)

birdies
door birdies - Oct 17, 2010 om 07:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Zeg maar 'storneren' of zo ?..........

Storneren is onmogelijk bij een Ideal betaling. Je hebt bij koop op afstand wel het recht de aanschaf binnen 8 dagen na ontvangst te retourneren. Je geld hoort dan binnen 30 dagen terug gestort te worden.

mi
door mikey_t - Oct 22, 2010 om 11:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voortaan betalen via paypal is het simpelste.
Paypal heeft een uitgebreide consumenten bescherming waar helaas vele consumenten misbruik van maken.
Geen goederen ontvangen dan geld terug en de verkoper moet maar zien aan te tonen dat hij het heeft verstuurd en het ook is ontvangen.

Als zijnde verkoper van goederen via het Internet heb ik te vaak met dit bijltje gehakt.
Trouwens via credit card betalen is hetzelfde. Geen goederen ontvangen geld terug vragen wat dan ook meestal prompt gebeurd.

ro
door ronalddonders - Oct 26, 2010 om 15:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het geld kan niet op een betaalrekening staan bij Ideal dat is Kwatsch, Ideal is in feite gewoon een systeem dat de verkoper bevestigd dat een betaling is vericht van de koper zijn bankrekening naar de verkoper, de betaling gaat zoals een normale betaling rechtstreeks van de rekening van de koper naar de verkoper.
Ideal vind ik persoonlijk een slecht systeem, het geeft weinig zekerheid aan de koper. Beter is Paypal en nog beter is betalen met Paypal en de overboeking rechtstreeks funden met je creditcard in Paypal, je moet hiervoor een 0 saldo aanhouden bij Paypal. Zo heb je de veligheid van Paypal en ook de veiligheid van je Creditcard maatschappij mocht je er met Paypal niet uitkomen.
Zo had ik een keer een jas besteld in Amerika, nooit ontvangen, webshop verklaarde de jas gestuurd te hebben, Paypal gaf mij ongelijk en weigerde mij te vergoeden, vervolgens een dispute geopend bij ICS Visa, daar in het gelijk gesteld en zij hebben me vergoed.

picone
door picone - Oct 29, 2010 om 16:19
55 Antwoorden / 4 Vragen

"mickey_t" & "ronalddonders":

Ik ben het helemaal met jullie eens!

Ik heb dezelfde (eBay) ervaring, bij PayPal kun je de betaling aanhouden door het geschil aan te melden. Mocht je er zelf met de verkoper niet uitkomen dan verdiept PayPal zich in jouw zaak. In mijn geval was dit niet nodig...........

Storneren bij Ideal is onmogelijk, om deze reden doe dan ook geen zaken Ideal.