rb
door rbuisman May 8, 2008 om 14:46
Huishouden & energie

Airco types

Hallo!

Zit met een vraag over split airco systemen.

Ik lees in sommige advertenties over aircos met "inverter", wat dan 30% energie zou besparen ten op zichte van aan/uit aircos.

Wat is dit, en zijn aircos die ook kunnen verwarmen altijd van dit "inverter" type?

bvd,

Ryan

7398 12 Rapporteer

grindweg
door grindweg - May 8, 2008 om 22:24
2308 Antwoorden / 28 Vragen

neem er niet een met verwarming . die zijn duur in het stroom gebruik. let wel goed op de capaciteit. een te lge cap komt de levens duur echt niet ten goede. een split level is een goed systeem.  weinig herrie en onderhopud

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 8, 2008 om 23:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Split level heeft met flats te maken, zoals die o.a. in Leeuwarden N.W. en Hengelo N. zijn gebouwd. Dan heb je in de flat niet alles gelijkvloers doch een galerijlaag met berging, 6 traptreden, een woonlaag met keuken, 6 traptreden, een slaaplaag met w.c., weer 6 treden en dan weer een slaaplaag met douche.

Het zal duidelijk zijn dat splitlevel niets met airco van doen heeft.

Dag Ryan,

Er zijn inderdaad airco´s met warmtepomp.
Voor een uitleg zie http://www.intaktservice.com/invertertairco.htm

Om lawaai tegen te gaan adviseer ik je een airco welke een buitenunit heeft. Er zijn buitenunits waar één binnenunit op aangesloten kan worden, de z.g.n. splitsystem airco´s. Ook zijn er waar je meer dan één binnenunit op aan kunt sluiten, de z.g.n. multi splitsystem. Dat kan handig en goedkoper zijn als je b.v. naast de woonkamer ook de slaapkamer en de keuken wilt koelen.

Overigens is goede zonwering zoals een screen aan de buitenkant voor het hele raam, op termijn zeker goedkoper en milieuvriendlijker dan welke airco ook.
Verwarmen is goedkoper en beter met aardgas of hout.

Hopelijk heb je hier voldoende aan.

Hardware ERror MAN.

he
door henri1942 - May 9, 2008 om 13:38
43 Antwoorden / 2 Vragen

GHallo Rbuisman,

Er zijn twee type Airco's die gebruikt worden in woningen. Dat is het verrijdbare type waarin alle onderdelen in een huis gemonteerd zijn. Nadeel veel lawaai en over het algemeen niet zo efficiënt en er moet altijd een dikke slang door de muur/raam e.d..

Tweede type is de zogenaande splilunit, hierbij is de motor(compressor) en de koelventilator voor de compressor en condensor opgenomen in een apart deel, de buitenunit. Het twee deel de binnenunit wordt binnen geplaats bij voorkeur op een wand zo hoog mogelijk. In deze unit lopen de koelleidingen die vanuit de buitenunit komen en één hiervan is behoorlijk koud. In de deze unit s ook een zogenaamd axiaal ventilator gemonteerd. Dit type ventilator kan met een langzame snelheid draaien en toch veel lucht verplaatsen. Hij zuigt luvht uit de ruimte aan en blaast deze langs de koude leiding en zo wordt de lucht gekoeld.

Goedkope Airco's hebben geen energiebesparende voorzieningenen draaien altijd op volle capacitiet. Bij een Inverter uitvoering wordt o.a. het condenswater gebruikt om het syeteem extra af te koelen. Daarnaast is de motor(compressor) traploos regelbaar dat wil zeggen dat het toerental van deze compressor traploos geregeld wordt. De snelheid wordt bepaald door de gevraagde hoeveelheid koeling dit wordt electronisch gemeten in de binnenuit. Bovendien is het type compresoor een zogenaamde hoog rendement type met ca. 96% rendement.

Dus weinig koeling nodig dan draait het systeem op een lage capaciteit veel koeling nodig maximale capaciteit.

Nagnoeg alle airco's kunnen ook verwarmen maar dit is niet echt aan te bevelen in verband met het energieverbuik en staat los van het invertersysteem.

Kijk ook een op Internet bij Waarom in een inverter Airco veen energiezuiniger. Als je "Inverter Airco" typt komen vele antwoorden beschikbaar.

Hopelijk is je vraag hiermee voldoende beantwoordt.

Succes

Henri1942

mt
door mtb - May 9, 2008 om 16:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

Een airco heeft altijd een warmte-pomp. Net als bij een koelkast verdampt er vloeistof binnenin (de leidingen) en wordt warmte aan de omgeving onttrokken. Buiten wordt het gas gecomprimeerd door een pomp of compressor en omdat het bij een airco om veel warmte gaat is er een flinke ventilator nodig om het gas weer af te koelen tot vloeistof.  Het kost ongeveer 1/3 van de warmte om deze te verplaatsen: 830 W voor 2500 W (10.000 BTU) warmte afvoer.

Een airco die kan verwarmen heeft juist een hoog rendement! Door de vloeistof-gas stroom om te draaien koelt de airco de buitenlucht en verwarmt binnen met een "rendement" van 300%. Je hebt dus een verwarming van 2500 W voor de prijs van 830 W! Helaas is de elektriciteit voor de compressor 3 maal zo duur als gas, en heb je geen geldbesparing. Het is wel een stuk beter voor de CO2-uitstoot.

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid in mijn garage een airco voor verwarmen en koelen en als iedereen zijn airco in de winter als verwarming zou gebruiken, maak je goed wat je in de zomer uitstoot.

jo
door joepfrensen - May 9, 2008 om 19:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

Een inverter is een systeem dat de draaisnelheid van de compressor (en mogelijk ook van de koelventilator op de buitenunit) regelt. Een motor die steeds moet opstarten vraagt veel meer energie dan een die de hele tijd slechts zo hard draait als nodig is. Verder kan er met een inverter gebruik worden gemaakt van (veel zuinigere) draaistroom motoren, zonder dat hiervoor een drie fasen lichtnet aansluiting nodig is. Een inverter maakt eerst van de wisselstroom van het lichtnet gelijkstroom, en daarna opnieuw wisselstroom, maar dan wel drie fasen, en de spanning en de frequentie worden geregeld. Het toerental van een draaistroom motor wordt bepaald door de frequentie, het vermogen moet voldoende zijn, om dit te bereiken, De compressor probeert de motor af te remmen, als het vermogen van de motor bij een bepaalde spanning niet meer voldoende is, draait de compressor niet. Als de spanning te hoog is, draait de compressor niet harder, maar slijt wel meer. Spanning en frequentie beide regelen levert dus energiebesparing op. Men zegt tot 30%, maar ik denk dat dat misschien een beetje overdreven is, en alleen in heel uitzonderlijke gevallen wordt gehaald. Veel airco's kunnen ook verwarmen. Het is hiervoor niet van belang of er een inverter in zit, wel moet de warmtepomp functie kunnen worden omgekeerd. De airco koelt dan buiten, en gooit de warmte (compleet met de verbruikte energie voor het systeem) het huis in. Dit kan een heel stuk voordeliger zijn dan elektrisch verwarmen, of zelfs in vergelijking met een CV ketel die maar een kamer voorziet van warmte. Je krijgt 2 tot 3 maal zo veel warmte in huis als met een elektrische kachel met hetzelfde opgenomen vermogen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de temperatuur buiten: Als het hard vriest, valt er niet veel verder te koelen buiten, en dus komt er dan ook weinig warmte uit het systeem. Je moet het dus zien als bijverwarming voor herfst en lente, en de gewone verwarming voor de winter gebruiken.

Joep

spirou
door spirou - May 10, 2008 om 16:15
16 Antwoorden / 10 Vragen

Wij hebben ook een airco met inverter, kunnen er ook mee verwarmen. Weinig koeling nodig draait het systeem op lage capaciteit veel koeling maximale capaciteit, zodoende is het zoemen in de living ook niet zo hinderlijk. Wat de verwarming betreft die vinden wij in de tussen seizoenen praktisch. Te kil als je s'avonds thuiskomt? even de verwarming aanzetten kost veel aardgas dus de airco op verwarmen zetten de deuren van de livng toedoen en binnen de korste tijd is het gezellig.

Veel plezier met je aankoop en gebruik hem verstandig, de deur van je koelkast laat je toch ook gesloten zo ook de deuren van de plaats die je met de airco wil koel hebben.
Iedere motor die draait verbruik energie.

groetjes Spirou

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 10, 2008 om 21:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ spirou:

Wij hebben geen living, maar gewoon een woonkamer met 2 m2 ramen op oosten, 5 m2 op het zuiden en 3 m2 op het westen.

De warmte weren we door motorbediende screens aan de buitenkant van de ramen. Je kunt er nog matig doorheen kijken. Het is glasvezeldoek. Dat is zeeer duurzaam. Het blijft lang heerlijk koel in de woonkamer.

Als het na 3 weken zon en 26 graden of meer toch een graad of 24 in de woonkamer krijgen dan blaas ik vanuit de grootste kelderruimte (net zo groot als de woonkamer) met een ventilator lucht van 12 graden via de convectorput de woonkamer in. Dan zakt daar de temperatuur 1 graad per uur.

Wordt het door te weinig zon in voor- en naseizoen het te koud in de woonkamer, dan steken we een blok hout aan in de allesbrander.
Dat is voordeliger dan via een airco, met of zonder inverter, verwarmen.

Hardware ERror MAN.

wimbremer
door wimbremer - May 13, 2008 om 15:29
122 Antwoorden / 19 Vragen

Een invertor wil zeggen: de airco levert alleen de koude die nodig is. Hij werkt (= vermogen) dus alleen als het nodig is.
Split level heeft niets met airco te maken? Zou ik toch willen tegenspreken.
Mono-systemen is een systeem met een verrijdbare kast. Alles in één dus (Die Blokker dingen zeg maar)
Split level wil zeggen: De koel-unit los van de blaas-eenheid (Die kast aan het plafond zeg maar; waar de lucht uitkomt)  Veel geruislozer. Als er ook mee verwarmt kan worden, is dat alleen maar handig.  En onzin om te zeggen dat deze onzuiniger zijn. Larie dus. Het is namelijk OF OF en niet EN EN.

grindweg
door grindweg - May 13, 2008 om 16:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

winbremmer. ik ben het met je eens maar soms is het beter om geen commentaar te geven op div opmerkingen. dat scheelt in de sfeer heb ik geleerd.

pavoordf
door pavoordf - May 13, 2008 om 16:15
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik heb een LG met inverter en dubbele compressor in de buiten unit. Vooral dat laatste zou energiebesparing op moeten leveren. Afhankelijk van de benodigde capaciteit wordt de kleine compressor, de grote compressor of beiden ingeschakeld. Het energieverbruik is hiermee in stappen te regelen

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 13, 2008 om 18:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wimbremer:

Quote: "Split level heeft niets met airco te maken? Zou ik toch willen tegenspreken."
Jij mag me rustig tegenspreken, maar het typeert je meteen.....

Klop in Google eens het woord "splitlevel" in en kijk eens wat je dan krijgt.
Mocht je iets vinden dan met airco te maken heeft, dan mag je me weer tegenspreken. Dan leer ik ook nog wat.

En als je toch bezig bent in Google: klop ook eens het woord "invertor" in. Je zult verbaasd zijn: dat woord vind je niet.

Kortom, je hebt de klok horen luiden! Dat geldt ook voor Grindweg.
=================================================
Voor Ryan:

Een inverter is een stuk elektronica dat in o.a. een airco gebruikt wordt voor toerenregeling van de compressormotor van de koelunit.

In een koelunit zit een wisselstroommotor van het type met een kortsluitanker. Deze motoren waren vroeger lastig in toerental te regelen. Afhankelijk van het constructietype draaiden ze op vol vermogen altijd 2880, 1440 of 720 toeren per minuut. Met één type motor had je één toerental. Zo leverde een koelunitcompressor altijd vol vermogen tot de motor door een thermostaat uitgeschakeld werd.

Bij een inverter voor een koelunit wordt met een gelijkrichter van 220 Volt wisselspanning met een frequentie van 50 Hz, de gewone wisselspanning dus, eerst gelijkspanning gemaakt. Dan via de inverter iets wat op 220 Volt wisselspanning lijkt. Maar geen starre frequentie van 50 Hz, doch een variabele frequentie. Door iets wat op een processor lijkt wordt de voor dát moment gewenste frequentie bepaald. Op die frequentie draait de compressormotor.

Zo wordt het vermogen van de koelunitcompressor op een redelijk milieuvriendelijke manier via het toerental geregeld en aan de gewenste koeling aangepast.

Doordat een compressormotor per definitie altijd onder belasting start,
is er bij een steeds vanuit stilstand startende compressormotor steeds een aanloopstroompiek. Door nu het toerental naar koel- of verwarmingwens te regelen, wordt die aanloopstroompiek grotendeels vermeden. Daar ontstaat een percentage energiebesparing uit.

De inverter zelf heeft niets met de verwarmingsmogelijkheid van de airco te doen. Deze verwarmingsmogelijkheid maakt gebruik van de warmte welke uit een ruimte wordt onttrokken welke gekoeld wordt. Dat kan efficienter zijn dan elektrisch bijverwarmen.
Doch ik verwacht dat dit niet veel uithaald: immers als je een ruimte wilt verwarmen, dan ga je deze niet koelen. Dus is er vanuit die ruimte geen warmteoverschot.

Bij een multi-splitsystem airco zou dit wel op kunnen gaan.

Hardware ERror MAN.

juupke
door juupke - May 13, 2008 om 20:26
108 Antwoorden / 17 Vragen

He, dat is een frequentiedrive / frequentieregelaar!