ni
door niels34 Oct 14, 2004 om 08:59
Huishouden & energie

Combi nefit 3030v maakt raar geluid en moet vaak bijvullen

Ik  moet regelmatig bijvullen +/- 1x per 2 a 3maanden. Ik kan nergens een lek ontdekken en het expansievat "klinkt"oke. Daarnaast heb ik sinds kort een probleem erbij nl :

Bij warmte vraag van cv maakt ie het geluid alszijnde een happerend relais ( misschien gasklep?)  best wel redelijk luid tikkend geluid dus.

Ook moet ik zeggen dat ik al geruime tijd de zwarte pijp ( lucht toevoer) eraf gehaald heb daar er met die pijp erop problemen krijg dat ie in storing valt  code "7" ( gas toevoer cq afvoer).

Het beestje  nefit combi 3030v is uit 1996 . Mijn vriendin ziet de koude bui al hangen en wil een nieuwe ketel leasen ( ik dus niet :-) )

Wie heeft er oplossingen hiervoor en met name waaraan het kan liggen en weat eventueel de te verwachten kosten hiervan ?

Aan de hand daarvan kan ik makkelijker  beslissen om de boel te laten repareren of toch maar te gaan leasen ( vriendin is dan blij :-)  )

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen  ( reactie is nog beter Uiteraard ;-)

Niels

6555 13 Rapporteer

ir
door irene157 - Oct 15, 2004 om 02:36
24 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik alle klachten hoor ben ik bang dat het niet alleen bij 1 probleem blijft, hier zijn meerdere dingen aan de hand, maar daar kan ik zo geen pasklare oplossing voor vinden.

Wat betreft de kosten, je kunt altijd meerdere verwarmingsmonteuren opbellen en vragen wat ze berekenen qua, voorrijkosten en uurloon, want dit kan namelijk nogal verschillen. Wat beterft de leeftijd van de ketel zou je nog niet zeggen dat ie vervangen moet worden, maar je kunt natuurlijk altijd pech hebben.

Je kunt dus beter eerst informeren wat het kost om de ketel na te laten kijken en wat het kost de ketel te vervangen, of je die nu koopt of least, maar daar moet ik wel bij zeggen dat je bij leasen ook uit moet kijken omdat die kosten vaak niet even gunstig zijn vergeleken bij een koopketel met een servicecontract.

ni
door niels34 - Oct 15, 2004 om 09:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord Irene,

Vandaag komt er een monteur langs voor offerte voor een eventuele nieuwe ketel cq reparatie. Ik ben echter zeer benieuwd wat dat tikkende geluid nu is  ( volgens mij is het relais op de print maar dat is niet de oorzaak lijkt mij).

Maar goed vanmiddag maar ff afwachten Ik laat het wel ff weten

niels

te
door techneut_1 - Oct 17, 2004 om 11:36
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Niels,

U kunt meestal niet horen of een expansievat defect is. Er zit een nippeltje op, daar kunt u controleren of deze defect is. Als deze defect is dan zal de druk in uw cv tijdens opstoken heel snel oplopen. In de meeste gevallen gaat dan ook het overstortventiel open. Op die manier raakt u druk kwijt. Ik denk niet dat uw cv ketel lek is, want dan zou u dat wel zien, het is namelijk een VR toestel.

Het ratelen wordt veroorzaakt door een defecte print (brainbox) .

De code 7 wordt veroorzaakt door te weinig luchttransport. Een grote onderhoudsbeurt van met name de ventilator zal dit probleem vermoedelijk oplossen. Een nieuwe print kost 135 euro ex btw.

Ik zou het vervangen nog even uitstellen. Wanneer het expansievat defect is, moet u die ook vervangen wanneer u een nieuw toestel koopt.

Suc6

ni
door niels34 - Oct 17, 2004 om 11:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt techneut!

niet aanstaande week maar volgende week komt er nog een bedrijf langs en zal zeker dit aan hen voorleggen. Als de lkosten niet meer bedragen dan € 300 dan zou dit (mits de ketel het dan nog een paar jaar zonder problemen doet) een goede optie kunnen zijn.Weet je toevallig of je die brainbox zelf kan plaatsen ? lijkt mij dat dat een kwestie is van vervangen en klaar ( scheelt weer in arbeidsloon) .

bedankt voor je reactie techneut !

te
door techneut_1 - Oct 17, 2004 om 20:21
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Niels, wanneer u enigszins handig bent moet dat zeker kunnen. De kast wordt in z'n geheel geleverd, en er zitten een paar stekkers aan, wat dat betreft zou het kunnen. Ik dan wel even goed naar de prijs vragen.

be
door bertkaa - Dec 4, 2004 om 12:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

niet aardig antwoord maar goed bedoeld: u heeft er de ballen verstand van en neemt dus onverantwoorde risico's door zelf te willen prutsen: die zwarte pijp die u heeft weggehaald zit er om koolmonoxidevergiftiging uit te sluiten: u bent dus niet alleen dom maar ook nog levensgevaarlijk bezig;

er zijn al genoeg gasongelukken/explosies gebeurd in nederland, haal er een vakman bij om uzelf en uw vriendin te beschermen!

van mij krijgt u dan ook geen antwoord over de oorzaak, ik wil alleen nog kwijt dat van een e-vat dat oke KLINKT ik echt nog nooit gehoord heb

die ketel is 8 jaar oud en moet zeker nog meer dan 8 jaar meekunnen

te
door techneut_1 - Dec 9, 2004 om 20:19
83 Antwoorden / 15 Vragen

beste bertkaa, wanneer u geen verstand van zaken heeft, houd dan aub uw mond. Dir onnozele geblaat maakt mensen alleen maar onnodig bang. Koolmoonoxide omdat de luchttoevoer eraf ligt?? Flauwe kul!! Je krijgt eerder Koolmoonoxide als de pijp er aan zit. Explosie?? nonsens; Koolmoonoxide gas in niet brandbaar. Een goedklinkend expansievat?? een leek weet zoiets niet, maar zo bijzonder bij de hand bent u nou ook weer niet.

ni
door niels34 - Dec 10, 2004 om 08:29
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen overal kaas van heeft gegeten , ik dus ook niet!

Wat mij wel stoort aan jou antwoord is dat je denkt dat ik onverantwoordelijk bezig bent. Ik kan je uit de droom helpen............ Ik ben zelf techneut van huis uit dus echt gevaarlijke dingen zal ik niet snel doen tenzij het niet anders kan. Maar goed je hebt recht op jouw mening en die respecteer ik.

Voor de goede orde , De ketel heb ik weten te repareren  dankzij de hulp van mensen zoals hier op deze site. Daarnaast heeft er iemand gereageerd die zelf in de ketels zit. Daar kwam als volgt uit:

Printplaat defect, deze vervangen

Expansievat lek, deze vervangen

Div koppelingen zweten, deze allemaal vervangen door nieuwe

Ventilator (dacht dat ie schoon was maar ben brildragend dus :-)), deze dus helemaal gesloopt en alle schoepjes diep gereinigd.

Al met al behoorlijk veel werk  maar de werkelijke gemaakte kosten door mij zijn € 110,-

Terwijl door een bedrijf € 580,- zou gaan kosten Ik tel mijn winst dus wel uit en niettemin ben ik behoorlijk veel wijzer geworden, Aldoende leert men. Ik zal al heb ik niet zoveel tijd om af en toe ook eens op deze zite vragen gaan proberen te beantwoorden want het zou goed kunnen zijn dat je daarmee iemand verder helpt.

Bedankt mensen!!!

he
door herty - Dec 1, 2008 om 14:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Niels,

Ik heb een nefit 3030V uit 1997 en lijk hetzelfde probleem te hebben als jij een paar jaar geleden:
- regelmatig (2 x per jaar) bijvullen
- ratelend geluid dat uit de brainbox lijkt te komen.
Een nieuwe brainbox kost inmiddels €286,-, of het expansievat kapot is weet ik niet, kan ik niet geod beoordelen.
Ik lees dat jij een nieuwe printplaat in die brainbox kon zetten? Nefit zegt me dat ze alleen gehele brainbozen vervangen.
Hoe heb jij het voorelkaar gekregen om met 110€ klaar te zijn?
groet, hans hertogh

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 1, 2008 om 14:10
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Herty, de vraag stamt uit Oktober 2004. Sindsdien heeftNiels geen vragen meer gesteld of beantwoord. Ik vrees dat Niels niet meer zo vaak (lees: nooit) op de Kassa site is!

ni
door niels34 - Dec 1, 2008 om 15:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

In tegenstelling tot wat de meneer onder je zegt, kom ik wel degelijk op kassa , echter het klopt dat ik geen antwoorden meer heb gedaan sinds die tijd dus................... wordt wel weer eens tijd om daar aan mee te doen

jou vraag was hoe ik dat voor elkaar heb gekregen voor €110.

Ik heb flink gegoogles en via marktplaats ben ik terrecht gekomen bij iemand die sloopketels had en werkzaam was bij nefit. Moest er ver voor rijden maar had toen oa een brainbox ( ja tweedehands) en andere dingentjes en datjes meegekregen  met een nieuw expansievat was dat € 110,-. Ik had dus domweg mazzel.

Tot de dag van vandaag gaat alles goed behalve dat ik sinds kort een storingcode 4 krijg .....wel warm water , maar goed dat is niet jouw probleem.

Ik zal in iedergeval de ventilator eruit halen en deze grondig reinigen dmv klein borsteltje een een platte schroevendraaier, je zal versteld staan van de hoeveelheid aan troep die ervan afkomt (een oorzaak van de storingcode 7)

een brainbox kan ik helaas niet voor je regelen, maar best ff voor je googlen.

voor verdere vragen of opmerkingen ben ik gewoon bereikbaar.

gr Niels

ni
door niels34 - Dec 1, 2008 om 15:31
6 Antwoorden / 1 Vragen

Herty :

Gelijk ff gegoogled............. kijk eens naar de volgende link:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/verwarming-en-radiatoren/211876854-uba-uba3-nefit-ecomline-onderdelen-smartline-ventilator.html

Deze advertentie is van een cv technicus en heeft div onderdelen , uiteindelijk ben ikzelf ook op deze manier a wijzer van geworden en b in financieel opzicht ook wijzer van geworden :-)  Het is het proberen waard , niet geschoten is altijd mis

gr Niels

te
door techneut_1 - Dec 1, 2008 om 21:10
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Hans,

Er is ook ergens een bedrijf wat alle in Nederland toegepaste branderautomaten repareert, je stuur de oude op, en je krijgt een ruil terug. Ga eens even googelen, of kijk eens op het forum van CV-shop, daar staat volgens mij ook iets. Op Markplaatst staat vermoedelijk ook wel iets. De boxen van de 2520 en 3030 zijn gelijk, de 2510 is een andere (is zonder display) Een print is idd een complete branbox. Deze printen zijn zo duur geworden, omdat het al oudere toestellen zijn. Omdat er verschillende voor die print onderdelen niet meer verkrijgbaar waren, is er een nieuwe print gemaakt met het protocol van de UBA (Nefit branderautomaten) en wordt er bij de nwe print ook een thermostaat bijgeleverd. Om die reden zijn deze printen sterk in prijs gestegen.

Vr GR Techneut