Christiencm
door Christiencm Dec 14, 2023 om 18:49
Vrije tijd & tuin
Postnl stuurt kaart met extra portokosten voor kerstkaart met zegel van 2022

Vandaag ontvingen wij een kaart van Postnl met de mededeling dat wij €4,04 moeten betalen omdat een vriendin van ons een Kerstkaart heeft gestuurd met een Kerstzegel van 2022. Het verschil tussen beide zegels bedraagt €0,05. Wij vinden het bedrag wat wij moeten betalen niet in verhouding staan tot die €0,05. Ook vinden wij dat Postnl hier duidelijker in had moeten zijn, maak bekend dat de Kerstzegel van de afgelopen jaren niet voldoende is om op een kaart te plakken!

254032 55 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 14, 2023 om 18:59
2067 Antwoorden / Vragen

Daarvoor bestaat de uitdrukking "Wat u vindt moet u bij de politie brengen" (overigens niet correct)

sira
door sira Dec 14, 2023 om 19:28
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is tegenwoordig het gemeentehuis, om het logisch te maken.

tenormin
door tenormin Dec 15, 2023 om 19:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, ik heb enige jaren geleden iets waardevols gevonden. Heb dat bij de Gemeente wel gemeld maar het wel in "mijn bezit" gehouden. Gelukkig had de dame geïnformeerd bij de Gemeente en kon ze het veilig bij me ophalen. In onze Gemeente raakt namelijk "veel zoek". Het was een erfstuk van haar moeder, dus fijn om iemand blij te maken.

vlinder279
door vlinder279 Dec 18, 2023 om 11:30
14 Antwoorden / 10 Vragen

@HENKDEZEVENDE
En dit noemen we dus een ZINLOZE reactie!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 18, 2023 om 15:11
2067 Antwoorden / Vragen

'We', bent jij de koningin?

Ja
door JannyBoe - Dec 14, 2023 om 19:05
519 Antwoorden / Vragen

Post.nl is er op zich wel duidelijk over want ze geven uitleg op de website.
Maar niet iedereen weet dat of zoekt dat eerst op voor het versturen van kaarten blijkbaar.

Fi
door Fina1 Dec 16, 2023 om 10:55
Antwoorden / Vragen

Er staat dat je bij decemberzegels van 2022 tot 6 januari 2024 niets hoeft bij te plakken.
Dus hadden ze dat er niet bij aan moeten doen.
Staat duidelijk op hun website. Na 6 januari 2024 moet je bij plakken.
Kan met gewicht te maken hebben, als de kaart te zwaar is moet je ook bij plakken vaak.

Joejoe
door Joejoe Dec 16, 2023 om 17:09
Antwoorden / Vragen

Correct. Begrijpend lezen is een dingetje tegenwoordig, maar bijplakken moet alleen na de kerstperiode. Tijdens kerst gewoon geldig zonder bijplakken

Ja
door JannyBoe Dec 17, 2023 om 13:39
519 Antwoorden / Vragen

'Post.nl is er op zich wel duidelijk over want ze geven uitleg op de website.
Maar niet iedereen weet dat of zoekt dat eerst op voor het versturen van kaarten blijkbaar.'

Zelfs als je begrijpend leest is hier geen speld tussen te krijgen...

Maar ik begrijp u wel hoor. Ik had de inhoud van mijn eigen link niet goed genoeg gelezen. Klopt als een bus.
Maar ik herken me gelukkig niet in uw algemene commentaar.

Terzijde: 'Een invloedrijke definitie van begrijpend lezen is gegeven door Gough en Tunmer (1986) onder
de titel The Simple view of reading. Kort samengevat komt de ‘simple view’ erop neer dat
begrijpend lezen uit slechts twee componenten bestaat, namelijk de vaardigheid om te decoderen
(letters en lettercombinaties omzetten in klanken leidend tot woordherkenning) en
luistervaardigheid (het vermogen om gesproken taal te begrijpen).' (Bron: www.slo.nl)

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 14, 2023 om 19:08
7194 Antwoorden / 3 Vragen

De kerstzegel van uw vriendin is geldig, misschien te vroeg verzonden of er een gewone post van gemaakt.

https://www.filahome.nl/post/postvervoer/geldigheid-kerstzegels.htm

Jo
door Jos Meijers Dec 16, 2023 om 10:12
4 Antwoorden / Vragen

Hoe kun je van een kerstkaart "gewone" post maken, in december?

sjjoppy
door sjjoppy Dec 16, 2023 om 11:18
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Bij het scannen kan duidelijk geworden zijn dat er in de enveloppe ook een brief zit die niet met kerstmis te maken heeft.

ju
door juliomariner - Dec 14, 2023 om 19:23
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ze verzoeken u te betalen. Ze kunnen u niet verplichten.
Ik gooi deze dingen altijd in de brievenbus met de opmerking dst ze de pot op kunnen

sira
door sira Dec 14, 2023 om 19:32
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb buiten een bak met een blauwe deksel staan.

ju
door juliomariner Dec 14, 2023 om 20:31
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is de 2e optie

Joejoe
door Joejoe Dec 16, 2023 om 17:08
Antwoorden / Vragen

Oude kerstzegels vanaf 2010 met de opdruk ‘december’ zijn nog steeds geldig. Deze kun je ook na 6 januari gebruiken als je bijplakt tot het volledige tarief. En het volledige tarief betekent dus het normale tarief en niet de kosten van decemberzegels.

Niet correct, het volledige tarief duidt op NA 6 januari. Ook op Facebook vermeld post nl gewoon dat ze geldig zijn.

Bovendien is dit een verzoek, die kun je gewoon weg kieperen. Ze zetten er gewoon een willekeurig bedrag op volgens mij. Laatst een code voor een brievenbuspakje gekocht tot 2 kg, woog nog geen kilo. Of de ontvanger even 8,76 wilde bijbetalen. Volledig geschift

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2023 om 19:31
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas als al gezegd en dit is aangegeven in de site waae @JANNYBOE u al naarr verwijst. Mag je oude decemberzegels nog gebruiken?

(Citaat uit site) Oude kerstzegels vanaf 2010 met de opdruk ‘december’ zijn nog steeds geldig. Deze kun je ook na 6 januari gebruiken als je bijplakt tot het volledige tarief. En het volledige tarief betekent dus het normale tarief en niet de kosten van decemberzegels.

pi
door piet limburg Dec 15, 2023 om 11:35
232 Antwoorden / 15 Vragen

Open deur ingetrapt.Klopt wel allemaal volgens het boekje.Maar regels en wetten worden vaak genegeerd,zoals de overheid dat ook doet.Ik heb mijnoverblijvende mijn zegels van 2022, geplakt en kaart verzonden.De ontvanger ingelicht,om op eventueel verzoek om strafport niet te betalen,of kaart te weigeren....mijn adres staat er immers niet in. post.nl kan zich beter druk maken over dienstverlening ipv zich bezig te houden met dingen die over niets gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 15, 2023 om 12:31
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, zo kan het ook! En zoals vandaag in Doornspijk, regels aan je laars lappen kan ook een hand kosten en dan kun je helaas niet zeggen dat het andermans hand was.

pi
door piet limburg Dec 15, 2023 om 16:21
232 Antwoorden / 15 Vragen

De ideale BNer... Ik loop al wat langer mee in de maatschappij.... De postbeambten van PTT voorheen,stuurden vaak hun post ongefrankeerd....ze wisten dat dit gewoon bezorgd werd....en betaalden zelf geen strafport,en verzochten de ontvanger ook om niet te reageren of te betalen. ....,,geen verzinsel" Gelukkig hebben we nog ,,brave en eerlijke " mensen.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 15, 2023 om 16:59
167 Antwoorden / Vragen

Dus om dat anderen het deden doe je zelf net zo hard mee. Dat getuigd nou niet echt van volwassen en verantwoordelijk gedrag.

En dan nog het lef hebben om te zeggen dat ze zich daar niet druk over moet maken.

Wat is jouw inkomen? Dan ga ik daar even mee morrelen en zeggen dat jij je niet zo druk moet maken.

Kom op zeg. Wat een slappe houding.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 15, 2023 om 21:43
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@OZYMANDIAS, ook hier reageert u op/onder mijn reactie. Ook dit is m.i. een reactie gericht op de vraagsteller.

pi
door piet limburg Dec 15, 2023 om 23:50
232 Antwoorden / 15 Vragen

Dan nog even mijn laatste reactie. Als goed gelezen wordt hebt u kunnen uitmaken dat ik het over vroegere PTT postbeambten heb gehad. Van mijzelf heb ik gezegd dat ik de decemberzegels van 2022 gewoon gebruikt heb,zonder bijplakken. Al bijplakken na 6 januari,in 2023 vind ik wel een beetje winstbejag. Ook nu....2023 decemberzegels moeten gewoon in 2024 geldig zijn zonder bijplakken.Ook al is er minder voor betaald. Heb de ontvanger bericht,dat in geval van strafport..deze niet te voldoen,omreden dit te gek is. Heb niet geschreven dat ikzelf ooit post ongefrankeerd heb verzonden. Met mijn inkomen heeft niemand wat mee te maken,behoudens de fiscus. Morrelen mag je aan je eigen inkomen. Toch allen fijne Feestdagen

Jo
door Jos Meijers Dec 16, 2023 om 10:09
4 Antwoorden / Vragen

Ik denk dus dat er een ándere reden was dat die kaart niet juist was gefrankeerd. Aan de zegel zélf kan het niet hebben gelegen.

pi
door piet limburg Dec 16, 2023 om 14:10
232 Antwoorden / 15 Vragen

Sira

Een X-aantal mensen.?
Wie is dat?
Mijn naam staat erbij.

pi
door piet limburg Dec 16, 2023 om 18:48
232 Antwoorden / 15 Vragen

Toch nog eens even terug.
Infobron: Post.nl

Gewone frankeerzegels vanaf 2010,hoef je van 13 november tm 6 januari NIET bij te plakken.
Buiten deze periode ALTIJD bijplakken.

,,Decemberzegels,vanaf 2009,en ouder,ALTIJD bijplakken...ook van 13 november tm 6 januari.
Hopelijk kloppen deze, opgezochte,gegevens van Post.nl nog.

Fijne Kerstdagen en een Gezond 2024

sira
door sira - Dec 14, 2023 om 19:36
2347 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt uw vriendin netjes vertellen/waarschuwen dat ze moet bijplakken, omdat u strafport heeft gekregen en dus ook een x-aantal andere mensen.

Mabelle
door Mabelle Dec 14, 2023 om 21:08
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hoeft niet bij te plakken als het decemberzegels van vorig jaar zijn.

sira
door sira Dec 14, 2023 om 21:17
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dat komt omdat de TS zei dat er € 0,05 verschil was.

sira
door sira Dec 15, 2023 om 15:16
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je wel Marijke77.

Ik had ook nog oude zegels, ik heb er voor de zekerheid maar 2 opgeplakt, anders kom ik er nooit doorheen.

kc
door kcdb Dec 16, 2023 om 09:35
113 Antwoorden / 2 Vragen

€ 0,05 te weinig bijgeplakt. Een strafport gekregen van € 4,04. De strafport is 80,8 x hoger als het verschuldigde bedrag. Iedere verhouding is dus zoek. Hoe terecht ook misschien het verzoek om het achterstallige frankeerbedrag alsnog te betalen voor een fout die de verzender heeft gemaakt, dit lijkt in de praktijk van alledag, naar mijn bescheiden mening, helemaal nergens meer op.

Jo
door Jos Meijers Dec 16, 2023 om 10:16
4 Antwoorden / Vragen

En ik denk dus ook dat het niet aan de zegel zélf gelegen heeft, maar dat de kaart bóven de 50 gram is geweest. Bij decemberzegels vervalt het verschil tussen twee gewichtscategorieën. "0-20" en "20-50" zijn dan 1 categorie.

Mabelle
door Mabelle - Dec 14, 2023 om 21:06
427 Antwoorden / 1 Vragen

Kerstzegels van vorig jaar zijn gewoon nog geldig zonder bijplakken t/m 6 januari 2024. Gewoon weggooien die kaart.
https://www.postnl.nl/klantenservice/tarieven-postzegels/geldigheid/decemberzegels/

Jo
door Jos Meijers Dec 16, 2023 om 10:21
4 Antwoorden / Vragen

Ook hier geldt: is de kaart niet te zwaar geweest? Bij kerstkaarten tot 50 gram volstaat 1 kerstzegel. Daarbóven geldt het reguliere tarief.

Janzegt
door Janzegt - Dec 15, 2023 om 11:32
126 Antwoorden / Vragen

Oude kerstzegels mag je gewoon gebruiken. Is de kaart misschien geen gewone kaart, maar een extra dikke met geluid? Deze zijn zwaarder dan een normale kerstkaart.

Jo
door Jos Meijers Dec 17, 2023 om 19:48
4 Antwoorden / Vragen

"Normaal" is in dit geval maximaal 50 gram.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Dec 15, 2023 om 11:35
30 Antwoorden / Vragen

Niet-betalen gooi het weg
doe ik ook je hebt kans dat er nog 1 kont maar de papierbak is er blij mee

Wo
door Worried - Dec 15, 2023 om 11:51
2 Antwoorden / Vragen

Post.nl houdt zich niet eens aan haar eigen regels ( met allerlei dingen) en communiceert onvoldoende en 'vernaggeld' de boel zelf regelmatig. 4.04 voor 5 cent te weinig. Mooi in verhouding ook. Post.nl ik zie een dalende lijn. Werk daar vooral aan.

Kwaliteitscijfers consument

OverkomstduurQ1 2023Q2 2023Q3 2023Q4 2023Doel 2023
Consumentenpost 92%  90%  88%
En het Oops kaartje kun je gewoon bij oud papier gooien.
Andersom kun jij natuurlijk ook zeggen: Oops  ik heb geen kaartje ontvangen. Fijne dagen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 15, 2023 om 12:34
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, het was volgens de regels echt meer dan 5 ct te weinig. De 5ct betreft het verschil tussen de prijs van de decemberzegels van nu en vorig jaar. Niet het prijsverschil t.a.v. normale verzending.  Hoe dan ook, post.nl zal geen deurwaarder zenden.

Wo
door Worried - Dec 15, 2023 om 11:56
2 Antwoorden / Vragen

Post.nl houdt zich niet eens aan haar eigen regels ( met allerlei dingen) en communiceert onvoldoende en 'vernaggeld' de boel zelf regelmatig. 4.04 voor 5 cent te weinig. Mooi in verhouding ook. Post.nl ik zie een dalende lijn. Werk daar vooral aan.

Kwaliteitscijfers consument

OverkomstduurQ1 2023Q2 2023Q3 2023Q4 2023Doel 2023
Consumentenpost 92%  90%  88%
En het Oops kaartje kun je gewoon bij oud papier gooien.
Andersom kun jij natuurlijk ook zeggen: Oops  ik heb geen kaartje ontvangen. Fijne dagen.

ivogers
door ivogers - Dec 15, 2023 om 12:04
4 Antwoorden / 3 Vragen

Schandalig, je hebt de zegels toch betaald? Je houdt altijd wel wat zegels over. Ik heb ook een stuk of 10 van deze gestuurd. Als het zo doorgaat stuur ik helemaal geen kaarten meer!
Ivonne

Jo
door Jos Meijers Dec 16, 2023 om 10:28
4 Antwoorden / Vragen

Maar er is ook nog altijd een maximum gewicht, waarbij je kan volstaan met 1 kerstzegel. En daarbij is 50 gram de grens. Bij kerstzegels wordt namelijk geen verschil gemaakt tussen de laagste 2 gewichts-categorieën. Daarbij maakt de ouderdom van de zegel niet uit, mits die van 2010 of later is. Boven de 50 gram is 1 kerstzegel niet voldoende.

gossy
door gossy - Dec 15, 2023 om 12:13
35 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon niet op reageren, je krijgt bij niet betalen een herinnering en daarna hoor je niets meer.
Jij hebt die kaart niet gepost.
Het is altijd te proberen van de pttpost boeven om je te laten betalen.
Je bent het niet verplicht

agapon1951
door agapon1951 - Dec 15, 2023 om 12:28
172 Antwoorden / Vragen

0,05 ct dat kost het dus vanwege de extra kosten die de Postnl moet maken om dit op de bus te doen uit printen, toe te sturen en te innen.
Blijkt dus duidelijk uit dat post.nl niet goede wet met de kosten om te gaan.  Als de normale zegels gebruikt worden i.p.v. de kerstzegels wordt er dan ook terug gestort vanwege teveel porto????? O nee dat is dan weer te duur voor post.nl aangezien de administratie kosten dan ineens hoger liggen............ Hoe kunnen ze het bedenken .........nou maar hopen dat ze niet faillieet gaan  ......
Gezien het ebdrag lijkt mij ook dat het een afgewogen zending is via een postkantoor. Postnl let op kleintjes maar stuur die niet terug als men teveel aan kleintjes aan postzegels plakt. Humoristisch is het wel.

gossy
door gossy - Dec 15, 2023 om 12:35
35 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon niet op reageren.
Je krijgt bij niet betalen nog een keer een herinnering om te betalen.
Daarna niets meer,
Ze kunnen je niet verplichten om te betalen, jij hebt niets verstuurd.

Jo
door Jos Meijers Dec 16, 2023 om 10:31
4 Antwoorden / Vragen

Maar je hebt wel gebruik gemaakt van de verzenddienst. PostNL geeft aan dat je een poststuk met strafport kunt weigeren. Maar dat is natuurlijk dubieus, want het ligt in de meeste gevallen al op de deurmat.

Op
door OpaFrans - Dec 15, 2023 om 13:05
1 Antwoorden / Vragen

Zoals uit uw schrijven blijkt, is de kaart van uw vriendin in december naar u verstuurd.
De decemberzegels zijn van 2022, en daarmee is de verzonden kerstkaart ook dit jaar voldoende gefrankeerd geweest.
Met andere woorden: Zolang het een kerstkaart betreft, die ook in de decembermaand verstuurd werd, mag er gebruik worden gemaakt van de decemberzegels van voorgaande jaren terugtellend tot 2010 zonder bijbetaling (frankering).
Een ander verhaal wordt het als de kerstkaart niet aan de voorgeschreven afmetingen / gewichten voldoet. maar dat moge duidelijk zijn. Als aan de voorschriften voldaan is, zou ik de kaart met extra te betalen portokosten gewoon bij het oud papier deponeren, en uitgaan van een fout bij PostNL.
U krijgt overigens bij niet betalen van deze extra portokosten geen verdere aanmaning of vervelende voorstellen door PostNL.
Men vertrouwd er bij PostNL op, dat als u ziet dat niet aan de juiste frankering voldaan werd, dit alsnog door u als ontvanger gecompenseerd wordt, omdat u de post alsnog ontvangen heeft.
Rest alleen de vraag of op de verzonden kerstkaart al aangegeven stond dat er te weinig portokosten betaald waren?

Jo
door Jos Meijers Dec 16, 2023 om 10:36
4 Antwoorden / Vragen

Daaraan moet worden toegevoegd dat je terecht verwijst naar het gewicht/afmetingen. Voorheen was er nog een voorwaarde dat de kaart niet vierkant mocht zijn, omdat de oudere sorteermachines die niet goed konden verwerken. De enige redenen die ik kan bedenken: het verhaal van TS is verzónnen, de afmetingen voldeden niet aan de voorwaarden, óf de kaart was zwaarder dan 50 gram.

th
door thieu - Dec 15, 2023 om 13:10
148 Antwoorden / 0 Vragen

U bent helemaal geen partij hierin. De afzender zou moeten betalen, u zéker niet!
Ze proberen het gewoon.
Daarbij lijkt het er op dat ze u voor de hele partij die verstuurd is willen laten betalen. Als ze dat bij elke kaart doen (plm 80 x 0.05) kan dat leuk oplopen.

jewee
door jewee - Dec 15, 2023 om 13:13
61 Antwoorden / Vragen

Als het een kerstzegel van vorig jaar is en het is lichter dan 50 gr dan zijn
deze zegels het hele jaar geldig, ook als de postzegeltarieven veranderen. Oudere decemberzegels kun je ook nog steeds gebruiken. Let er dan wel op dat je genoeg postzegels bijplakt, passend bij het actuele verzendtarief. Hier zijn speciale ‘bijplakzegels’ voor.

Jaar Waarde decemberzegel Bijplakken t/m 6 januari 2024 Bijplakken na 6 januari 2024
2010 t/m 2023 0,96 - 0,13
2008 t/m 2009 0,34 0,62 0,75
2005 t/m 2007 0,29 0,67 0,80

J. Schipper
door J. Schipper - Dec 15, 2023 om 13:19
64 Antwoorden / 30 Vragen

Inderdaad, is een betalingsverzoek. Je hoeft niet te betalen. Ik betaalde  die extra kosten niet. Ook al omdat KPN
voor pakketbezorgers een hele slechte werkgever is.

ju
door juliomariner Dec 15, 2023 om 20:46
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Wat heeft KPN hier mee te maken?. Dst is jsren een totaal ander bedrijf.

Jo
door Jos Meijers Dec 17, 2023 om 19:51
4 Antwoorden / Vragen

KPN heeft niets te maken met postverwerking. Het Telecomdeel is al sinds 1 januari 1987 een aparte onderneming.

marijke77
door marijke77 - Dec 15, 2023 om 14:47
158 Antwoorden / 3 Vragen

Nagevraagd bij postagentschap, zij zeiden dat kerstzegels van 2022 dit jaar van 1 december tot 6 januari gewoon geldig zijn, kosten in 2022 0,96 cent en dat kosten de zegels van 2023 ook. Misschien heeft ze een te grote kaart verstuurd, dat mag dan weer niet.

ro
door ronny530 - Dec 15, 2023 om 15:17
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Post.nl is zeker niet duidelijk omdat er op de kerstzegels geen portobedrag staat dus kan men ook niet weten hoeveel er aan postzegels bijgeplakt moeten worden.
De decemberwaarde zal op de verpakking wel gestaan hebben maar die verpakking bewaard niemand en daarbij als post.nl tussentijds de tarieven van een postzegel verhoogd merk je dat pas als je reguliere postzegels met een 1 er op gaat kopen.
Ook mijn idee negeren die kaart want post.nl kan de ontvanger niet verantwoordelijk stellen voor post die door een ander naar u is verzonden.

@q
door @qwerty@ - Dec 15, 2023 om 15:26
68 Antwoorden / 1 Vragen

Niets betalen, gewoon negeren.

mo
door mof - Dec 15, 2023 om 16:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoezo betalen? Vroeger, toen de post nog PTT heette en het een staatsbedrijf was moest je zogenaamde "strafport" betalen als een brief aan jou gestuurd door de afzender niet voldoende was gefrankeerd. Maar je kon de brief ook weigeren. De postbode belde gewoon even aan en je kon kiezen.
Nu is de Post NL geprivatiseerd. Zij hebben uiteindelijk een overeenkomst met de afzender gesloten en niet met de geadresseerde. Als de post vindt dat de brief onvoldoende is gefrankeerd dan moet die terug naar de afzender en die moet dan maar bijbetalen.
Zelf laat ik het ervan afhangen wat de reden is van de afzender om mij een brief te sturen. En of ik de afzender goed ken en zo. Voor zomaar een afzender zou ik niet betalen. Ook kan PostNL u niets afdwingen.

me
door mein33 - Dec 15, 2023 om 16:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U hoeft en moet niets betalen aangezien u niet de verzender maar de ontvanger van de Kerstkaart bent.

Het 'verzoek' tot betalen kunt u rustig naast u neerleggen en er verder geen aandacht aan schenken, het kan zo zijn dat u nog een 'herinnering' van tante post krijgt, maar ook die kunt u negeren.

rj
door rjw - Dec 15, 2023 om 16:43
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon allemaal een beetje gaan onderfrankeren en dan niemand die extra kosten laten betalen. Dan krijgen met z'n allen Postnl kapot! Dat zal ze leren. Dan later natuurlijk niet gaan klagen dat ze moeten gaan bezuinigen vanwege de verliezen.

ju
door juliomariner Dec 15, 2023 om 20:47
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een onzin

lp
door lpaard1981 - Dec 15, 2023 om 17:09
50 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gooi ze al jaren in de prullenbak. Je hoort er nl nooit meer wat van.
Ze proberen het want niet geschoten is altijd mis.
Mijn advies gooi dit weg en denk er daarna nooit meer aan.

agapon1951
door agapon1951 - Dec 15, 2023 om 20:36
172 Antwoorden / Vragen

Hoe zit dat nu. 5 ct tekort. Maar als je nu een afrondingsverschil hebt zoals vandaag gebeurde. 4,03 euro wordt afgerond 4.05 zou bij vragen deze contact betaald zegels ook bij verzoek 0,02 ct geretouneerd worden naar jou of mij bij verzoek vanwege het verschil??? Daarnaast werd het aangemerkt als normale post terwijl er duidelijk bij werd aangegeven kerstpost. Dus in feite ook nog teveel betaald. Geaccepteerd daar het mij tevel moeite en tijd kost om in discussie te gaan hierover. Maar die 2 ct he dat doet wel pijn???? .......belachelijk gewoon aan de ene kant plukken en aan de andere kant afrondingsverschillen in eigen zak steken. Volgens mij heft toch het ene het andere op en dan is deze onzin gewoon ..........onzin.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2023 om 21:44
16860 Antwoorden / 202 Vragen

P.s. Heeft u vandaag het onderwerp over kerstzegels bij de uitzending van mAX Meldpunt gezien?

alk
door alk - Dec 15, 2023 om 22:26
86 Antwoorden / 9 Vragen

Het is en blijft een verzoek. Daar hoef je geen gevolg aan te geven. Consequenties zijn er niet. Over de andere kant, als post.nl een brief niet bezorgd en je dient een klacht in, krijg je dan ook het geld van de postzegel terug? Erger nog, je betaald € 9,25 voor een aangetekende brief en de bezorger gooit hem zonder een handtekening in de brievenbus. Normale kosten € 1,01. Dan heb je dus € 8,24 betaald zonder tegenprestatie. Knappe jongen die dat terug vangt.

Pmortty
door Pmortty - Dec 16, 2023 om 07:46
1 Antwoorden / Vragen

Dit mag helemaal niet!
Heb gisteren gegoogled en je mag de zegels vanaf 2010 geloof ik zelfs nog gebruiken zonder bij plakken!

Jo
door Jos Meijers - Dec 16, 2023 om 10:00
4 Antwoorden / Vragen

Vreemd. Vanaf 2010 zijn kerstzegels met de opdruk DECEMBER gewoon geldig zonder bijplakken. Heb ik vaker gehad, en nooit problemen ondervonden

Jo
door Jos Meijers - Dec 16, 2023 om 10:04
4 Antwoorden / Vragen

Ik plaats hierbij nog een afbeelding, hieruit blijkt dat er vanaf 2010  niet hoeft te worden bijgeplakt. Wellicht is de kaart zélf te zwaar geweest, waardoor die buiten het decemberzegel-tarief valt?

To
door Ton2053 - Dec 16, 2023 om 11:10
1 Antwoorden / Vragen

Je kan toch niet zien wat de waarde van een postzegel is? Die staat er al jaren niet meer op. Jaartal zegt me niks over de waarden

Shaw
door Shaw - Dec 16, 2023 om 11:29
1 Antwoorden / Vragen

Het is toch te erg dat dit niet vermeld wordt en daarbij er zijn geen zegels om dit aan te passen.Hoe dan voor al die mensen die nog de oude zegels in huis hebben? Post nl behoort dan te zorgen voor een postzegel om dit aan te passen. Makkelijk verdienen om iedereen dat maar een boete te sturen van 4 euro.I Is dit hoe we in tijd van crisis met elkaar omgaan. Fijne feestdagen PostNL mijn kerstkaarten blijven dit jaar in de la en stuur wel een leuke whatsapp. Shaw

Pietmaarten
door Pietmaarten - Dec 16, 2023 om 11:34
5 Antwoorden / Vragen

Post nl heeft wel het geld al ontvangen van die zegels maar er nog geen werk voor verricht.dus of het geld terug geven van de oude zegels, of gewoon behandelen zoals het hoort.

Co
door CorVara - Dec 16, 2023 om 12:48
1 Antwoorden / Vragen

Geen idee of Post NL de Kassa website volgt echter die €4,04 is kwijtgescholden, naar eigen zeggen van het bedrijf was de heffing ''een foutje van onze kant''.
Overigens raad ik de redactie van de Kassa website aan om geen persoongegevens - waaronder fysieke woonadressen - via de website openbaar te maken of daar aan mee te werken.

AgFo
door AgFo - Dec 16, 2023 om 13:34
1 Antwoorden / Vragen

Het zou me niets verbazen als het geen rekeningnummer van PostNL is..

Vct
door Vct - Dec 16, 2023 om 13:49
1 Antwoorden / Vragen

Onlangs precies hetzelfde gehad, iemand die een geboortekaartje naar ons stuurde na de geboorte van onze dochter.
Kaart weegt 20g met envelop dan 21g en daarom had er een extra zegel op gemoeten.

Ik wil met alle liefde de extra zegel betalen, maar waarom ik 4 euro administratiekosten moet betalen vind ik totaal onlogisch en onredelijk.

Überhaupt denk ik dat postnl een marge mag aanhouden voor de verpakking van de kaart.

Ik heb momenteel nog niet betaald, laat ze maar eerst 2 herinneringen sturen, dan heeft je administratie inderdaad geld gekost. Ipv kosten betalen voor een geautomatiseerd proces, waar geen foutmarges in worden meegerekend.

me
door mein33 Dec 17, 2023 om 17:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maakt niet uit hoeveel herinneringen Postnl u ook stuurt, u hoeft niets te betalen en kunt het 'verzoek' daartoe gewoon negeren.

sinypots
door sinypots - Dec 16, 2023 om 13:49
55 Antwoorden / 1 Vragen

Triest, en helemaal voor € 0,05.......... dat is ook Post NL. Dit kost (tijd, verzenden etc) meer dan...... kaart maken, versturen, administratie etc. Vaak komt veel post te laat, misschien is het handiger daar wat energie in te steken?

Apekool56
door Apekool56 - Dec 16, 2023 om 14:24
2 Antwoorden / Vragen

Klopt niets van . Postnl is wel raar bezig, want had gelezen dat je postzegels zelfs vanaf 2012 nog kon plakken. Ze zijn dan wel erg onduidelijk.

Apekool56
door Apekool56 - Dec 16, 2023 om 14:27
2 Antwoorden / Vragen

De kerstzegels van PostNL die vanaf 2010 met de waardeaanduiding 'December' verschenen kunnen zonder bijplakken gebruikt worden voor de verzending van uw nieuwjaarswens en uw kerstpost.

Dit staat er dus. Ze moeten niet raar doen bij postnl

WendyB84
door WendyB84 - Dec 16, 2023 om 15:11
2 Antwoorden / Vragen

Ik schrik wel een beetje van de reacties. Het eerste wat men tegenwoordig doet is meteen een ander (in dit geval PostNL) de schuld geven. Nergens, maar ook nergens staat dat ze bij moet betalen omdat er een decemberzegel van vorig jaar is gebruikt. Dat heeft de ontvanger er zelf van gemaakt. Ik krijg regelmatig met kerst zulke betaal bij brieven omdat de verzender er te weinig op heeft geplakt. Veel kerstkaarten zijn net te zwaar voor 1 postzegel dus dan moeten er 2 op maar dat doet niemand. Misschien eerst even nadenken voor meteen te gaan roeptoeteren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 16, 2023 om 15:26
2067 Antwoorden / Vragen

Ik vind het ook zo grappig dat al die boomers, die zo langzamerhand de enige gebruikers van post zijn, echt niets positiefs over de hele post kunnen melden. Bouw maar verder af dan.

Yvonnevh
door Yvonnevh - Dec 16, 2023 om 16:47
1 Antwoorden / Vragen

Er staat op de site dat je de postzegels van 2022..2021..2020 kunt gebruiken als er december op staat.
Te idioot voor woorden dat er portokosten bijkomen..schandalige actie weer van PostNL..!!!

Kallie
door Kallie Dec 16, 2023 om 21:49
1 Antwoorden / Vragen

Ja YvonneVH. Dat dacht ik ook.

Mi
door Michel v L - Dec 16, 2023 om 17:03
1 Antwoorden / Vragen

Deze week december zegels gekocht bij de AH service balie.
De zegels vermelden jaartal 2014 !

Ekennah
door Ekennah - Dec 16, 2023 om 18:04
2 Antwoorden / Vragen

Bij postkantoor gevraagd, mag je nog gebruiken. Die van 2021 niet meer. En nu????

Ekennah
door Ekennah - Dec 16, 2023 om 18:05
2 Antwoorden / Vragen

En op postkantoor zeggen ze neem er maar meer want die mag je volgend jaar nog gebruiken

Jaap71
door Jaap71 - Dec 16, 2023 om 20:11
1 Antwoorden / Vragen

Dat krijg je met afgestudeerde mafketels en dom management. Ze komen van school, krijgen een goede baan en werkervaring nul, zo gaat Nederland ook naar de kl.te

Henkieee1
door Henkieee1 - Dec 16, 2023 om 21:19
1 Antwoorden / Vragen

N I E T   B E T A L E N.
Dit heb ik eerder met PostNL meegemaakt en hierover gebeld. De dame aan de telefoon zei dat ik de kosten uiteraard niet hoeft te betalen omdat ik de ontvangende partij was. Het antwoord waarom ze dit überhaupt stuurde:  omdat mensen wel zouden weten dat ze de kosten niet hoefde te betalen.

Kallie
door Kallie - Dec 16, 2023 om 21:46
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook nog wat december zegels van vorig jaar over. Fijn dat ik nu weet dat ik hier 5 cent bij moet plakken als ik een kerstkaart wil versturen. Bedankt voor de tip. Zo lullig als de geadresseerde zoveel bij moet betalen.

sira
door sira Dec 16, 2023 om 23:12
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb ook nog wat december zegels van vorig jaar over.

Uit het hele topic blijkt juist dat u volgend jaar niet hoeft bij te plakken. Zie ook de lijstjes met waarde-overzichten van decemberzegels die verscheidene beantwoorders hebben toegevoegd.

je
door jeffrey.steenmeijer Dec 17, 2023 om 10:14
1 Antwoorden / Vragen

Je hoeft alleen 5 cent bij te plakken als je de decemberzegels buiten de decembermaand wil gebruiken. Volgend jaar zijn ze gewoon in december weer te gebruiken zonder bijplakken.

je
door jeffrey.steenmeijer - Dec 17, 2023 om 10:12
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben dit ook gehad met een kaart met een decemberzegels van dit jaar. Ik denk dat er een computer niet goed afgesteld stond. Decemberzegels uit 2022 zijn zonder bijplakken gewoon geldig voor dit jaar. Op de aangegeven site kan je ook bezwaar maken. Deze zal dan daarna gewoon goedgekeurd worden en zal de kaart alsnog doorgestuurd worden.

Bo ter Hamme
door Bo ter Hamme - Dec 17, 2023 om 10:47
1 Antwoorden / Vragen

??? Maar dit bericht dan???

Dit is het laatste jaar dat ik er verstuur, een euro per zegel is te gek.

Jort123
door Jort123 - Dec 17, 2023 om 13:05
1 Antwoorden / Vragen

Geluklig is dit een betaalverzoek; Je hoeft op deze (specifieke) brieven van PostNL niet in te gaan.

Geert001
door Geert001 - Dec 17, 2023 om 15:28
1 Antwoorden / Vragen

Het zal kloppen: maar ook bij normale zegels 1 en 2 veranderen de waardes en die kun je wel gewoon gebruiken..

Franske1958
door Franske1958 - Dec 17, 2023 om 19:13
428 Antwoorden / 2 Vragen

Vroeg of laat willen ze hiervoor toch hun geld hebben. Dus hoe meer mensen niet betalen hiervoor
hoe hoger dat bedrag gaat worden. Dus ik verwacht dat er over een jaar hier E 8,- op zal staan.

Mo
door MoNa5764 - Dec 17, 2023 om 20:23
1 Antwoorden / Vragen

Ook ik heb nog kerstzegels uit 2022, en heb dat googled dan staat er dat je pas na 6 januari moet bijplakken ?? Dus raar