We
door Wees eens lief Aug 21, 2023 om 21:51
Vrije tijd & tuin

Stinkende kliko’s buren

Buren plaatsen drie stinkende kliko's tegen de tuingrens waardoor wij veel vliegen en stankoverlast ervaren. Het gaat om plastic, overig afval en gft afval
Vriendlijke verzoeken van ons werkt niet.
Aangeboden dat ze onze tuinslang mogen gebruiken, omdat wij een buitenkraan hebben en hun niet, om de bakken te kunnen reinigen, maar dat wilden ze niet, ook niet als wij wij het wel willen doen voor ze.
Wij zetten iedere zomer tijdens hun vakantie de kliko klaar op de dag voor het ophalen van de vuilnis en zetten deze daarna verder weg van onze tuingrens. Toch komt het bij hen niet binnen als ze verder weg geplaatst staan en als we zeggen dat het wel erg stinkt en veel vliegen ervan af komen en in ons huis komen door de voordeur.

Zijn hier geen regels voor en wat kan je hiertegen doen?

10734 14 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Aug 21, 2023 om 21:59
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Het is een vorm van burenoverlast, informeer de wijkagent en maak een dossier, beeld, geluid, film.

sira
door sira - Aug 21, 2023 om 22:05
2345 Antwoorden / 24 Vragen

De dagen (weken) dat we mooi weer hadden, hadden we ook een hoge temperatuur met een hoge luchtvochtigheid.

De dag dat onze GFT-kliko wordt geleegd, wordt door mij pas diezelfde ochtend mijn emmer met GFT-afval in de kliko gedaan. De kliko wordt na 1 à 2 geleegd, gevolg een enorme stinkende kliko door de warmte als je de klep open doet.
Ik kan mij voorstellen dat als de buren iedere dag hun GFT weggooien dat dat stinkt na 2 weken.

Wees eens lief en biedt aan dat u de kliko voor hun leegspuit.

We
door Wees eens lief Aug 21, 2023 om 22:07
Antwoorden / 1 Vragen

Dat willen wij doen, maar dat vinden ze niet fijn helaas.Als uw gft kliko geleegd is, gooit u het daarna zo los in de kliko, dat lijkt me dan ook niet fijn, omdat er dan inderdaad ook gelijk vliegen en maden inkomen. Daar zijn speciale gft vuilniszakken voor. Als het afgesloten word weggegooid scheelt dat al een hele boel!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 21, 2023 om 23:43
2065 Antwoorden / Vragen

Wat mij betreft zou de gemeente die stinkbakken minstens iedere maand moeten reinigen, ik heb daar zelf geen voorzieningen voor, maar hier blijken ze dat niet van plan. Goed idee om de overlast te documenteren en aangifte te doen en ik ben heel benieuwd of het als overlast of als "de nieuwe tijd" wordt gezien.

sw
door swat1500 Aug 22, 2023 om 10:21
3787 Antwoorden / 0 Vragen

Aangifte van welk strafbaar feit? Als de gemeente verplicht het afval op deze wijze aan te bieden dan is het mogelijke gevolg, als er geen opzet op het veroorzaken daarvan, is, geen strafbaar feit.
Er zou wellicht wel sprake van een civiele onrechtmatige daad kunnen zijn als de buren geen maatregelen treffen om de overlast te beperken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 22, 2023 om 00:42
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Wees Eens Lief,

Heeft u een huurwoning of koopwoning ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 22, 2023 om 09:52
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Naast informeren wijagent, doe melding bij uw gemeente (wijk/buurtbeheerder)

ka
door kaartendraak - Aug 23, 2023 om 10:31
182 Antwoorden / 2 Vragen

Geen stankoverlast gelukkig, maar wel last van vliegen sinds mijn buren hun kliko's vorig jaar aan de voorkant hebben geplaatst ipv achter zoals de meeste mensen doen. Achter staan ze verder van het huis af, tegen de buitenschutting, voor direct onder de ramen. Ik zit er tussenin. Voorheen ook wel vaak vliegen in huis(open ramen in de zomer) dus dit jaar heb ik horregaas opgehangen, geen last meer van de vliegen.
Je kan je buren vriendelijk vragen of ze iig de kleppen dicht willen houden of de kliko's in de achtertuin verder van het huis af willen zetten als het niet alleen vliegen zijn waar je last van hebt, anders de huisbaas/wijkagent inschakelen. Vaak wordt je eerst nog langs de buurtbemiddeling gestuurd......

mo
door mof - Aug 23, 2023 om 10:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kliko's stinken, vooral bij warmte in de zomer. Dat is de prijs die we betalen voor een circulaire economie. Het is een natuurlijke geur waar we niet meer aan gewend zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 23, 2023 om 11:01
2065 Antwoorden / Vragen

Ze kunnen ze gewoon reinigen hoor, even de hogedrukspuit erdoor iedere maand of desnoods om de maand. Aleen die heb ik zelf niet.

Ll
door Llins Aug 24, 2023 om 21:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Moe, Gelukkig zijn wij er niet meer aan gewend! Vroeger gingen de mensen  dood aan allerlei ziekten door onhygiënische toestanden.
Dus waarom niet gewoon je boeltje schoonhouden om het voor jezelf en anderen leefbaar te houden.

san1
door san1 - Aug 23, 2023 om 11:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt een verfrissingsspray kopen bij het Kruidvat o.m.dit  helpt tegen sterke luchtjes,  en  Dasty werkt  tegen vliegenoverlast.

ma
door manolete - Aug 23, 2023 om 12:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mensen.

dat hadden wij ook, maar ben toen wat wij er aan kunnen doen.
heel eenvoudig, uit zoeken of er een wagen langs komt in ieder straat,
en die gaan voor een bedrag jou vuilnisbakken  en een groentezaken goed schoon maken.
maar helaas dat moet jezelf betalen. Gemeente of buren betalen niet.
Maar liever dat ik dat zelf betaald, dus geen stank meer.is ook wat waard.
ik heb geprobeerd met de buren samen betalen, vergeet dat maar, dan zijn ze niet thuis.
of met een opmerking ik heb er geen last van.

Bart Jan.

AS
door ASibbes - Aug 23, 2023 om 13:09
4 Antwoorden / Vragen

Probeer nog een keer vriendelijk uit te leggen dat jullie stankoverlast ervaren. Helpt het niet, meld de stankoverlast dan ook bij de gemeente.
Als je in een huurhuis woont kun je het probleem ook bij de verhuurder aankaarten, je mag geen overlast veroorzaken, en de verhuurder kan de buren erop aanspreken. Anders de wijkagent, of buurtbemiddeling inschakelen.

be
door beter weten - Aug 23, 2023 om 15:55
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ga lekker verhuizen?

me
door mein33 - Aug 24, 2023 om 15:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als het niet al te moeilijk is om bij de kliko's te komen, dan zou u er twee mottenballen in kunnen gooien, dan bent u in iedergeval van de vliegen af.

marcvanhulst
door marcvanhulst - Aug 24, 2023 om 20:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Ik denk als ik je forum naam zie dat je misschien eens aan kunt bellen bij je buren en in alle rust vertelt dat je last hebt van hun stinkende containers en de vliegen dan weet ik zeker dat de goede sfeer tussen de buren behouden blijft en niet daalt tot een dieptepunt zoals geregeld bij De Rijdende Rechter of Mr. Frank Visser.

Succes!

me
door mein33 Aug 25, 2023 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Topic niet goed gelezen ??

Ll
door Llins - Aug 24, 2023 om 20:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zet het in de Fixi app van uw gemeente