pa
door pardijnvraag Jul 18, 2010 om 13:49
Vrije tijd & tuin

Welke camera?

Ik fotografeer graag en hoop ooit nog eens een goede spiegereflexcamera te kopen.
Ik heb nu een canon Powershot (A710 IS dus al weer wat jaartjes oud). Altijd veel plezier van gehad, kon er ook mooie ''sport'' foto's mee maken.
Nu zoek ik eigenlijk een goede camera waarmee ik ook in redelijk donker goede foto's kan maken van bewegende objecten (band).
Liefst wil ik ook meer creatief bezig zijn met bv object scherp en achtergrond onscherp, er zijn ws nog geen digitale camera's waarmee dit laatste mogelijk is?
Alvast bedankt voor de reacties!

5213 33 Rapporteer

erik008
door erik008 - Jul 18, 2010 om 14:58
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als je dat echt goed wilt doen raad ik je een spiegelreflexcamera aan.
Een goede lichtsterke lens er op.

Met een compact camera is het vaak lastiger.
Beeld stabilisatie werkt goed in het donker maar op podia zal de achtergrond scherp zijn en de artiest bewogen.
Met flitsen verstoor de de kleuren van de lichtshow.

De huidige camera's hebben wel een betere chip maar de meeste winst behaal je met de lens.

birdies
door birdies - Jul 18, 2010 om 14:58
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Wellicht is dit wat voor je: olympus, klik hier

Deze digitale camera geeft je de mogelijkheid veel instellingen zelf te bepalen.

Onderaan de pagina van bovenstaande link kun je test foto's vinden en bij de één na laatste alinea op betr. pagina een uitgebreide review.

birdies
door birdies - Jul 18, 2010 om 15:02
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Als je dat echt goed wilt doen raad ik je een spiegelreflexcamera aan.............. Vragensteller schrijft al dat hij deze 'ooit' hoopt te kopen.

birdies
door birdies - Jul 18, 2010 om 15:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hier nog wat meer info over de Olympus Olympus E-PL1, klik

genius
door genius - Jul 18, 2010 om 15:23
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo pardijnvraag,

Even kort maar krachtig. . . . de digitale (spiegelreflex) camera maakt gebruik van o.a. meerpunts-veldmeting en spotmeting, maar alleen instelbaar wanneer de camera niet op automatisch staat geselecteerd. De duurdere types hebben deze optie ingebouwd. Wanneer je een wazige achtergrond wilt hebben dien je dus een veldmeting én een diafragma handmatig te kiezen zodat je beoogde doelstelling bereikt wordt. Het klinkt vrij eenvoudig, maar is dat niet. Trouwens, de meeste camera's hebben tegenwoordig een zg. "nacht"-stand. Mijn voorstel is dan ook alsvolgt: Ga naar een erkende vakfotograaf en laat je daar vrij informeren. Ga daarna op zoek (ik mag dan aannemen dat je dan een merk / type camera voor ogen hebt) naar een voor jou voordelige zaak.

Veel succes toegewenst!

Genius

birdies
door birdies - Jul 18, 2010 om 15:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............Ga naar een erkende vakfotograaf en laat je daar vrij informeren. Ga daarna op zoek naar een voor jou voordelige zaak...........

Niet echt netjes natuurlijk: wel gebruik maken van de vakkennis, maar er niets kopen. Persoonlijk houd ik niet van deze fratsen.

druifje01
door druifje01 - Jul 18, 2010 om 17:48
1712 Antwoorden / 140 Vragen

25 november is er een grote fotografiebeurs in Utrecht. Alles over digitale fotografie, zie de website.

genius
door genius - Jul 18, 2010 om 21:23
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 18 jul 2010, 15:27]............Ga naar een erkende vakfotograaf en laat je daar vrij informeren. Ga daarna op zoek naar een voor jou voordelige zaak...........

Niet echt netjes natuurlijk: wel gebruik maken van de vakkennis, maar er niets kopen. Persoonlijk houd ik niet van deze fratsen.

Inderdaad niet netjes nee, maar heden ten dage de enige mogelijkeid tot het verkrijgen van de juiste info, zonder vooringenomenheid van een "verkoper" die alleen uit "bonus-oogpunt" zoveel mogelijk wil verkopen. Daarom: Laat je, waar je kan, informeren. Wellicht heeft die vakhandel een leuke aanbieding die je niet wil / kan laten lopen.

erik008
door erik008 - Jul 19, 2010 om 09:10
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Wat betreft het creatief fotograferen, met een wazige achtergrond doe je met een camera die diafragma voorkeuze heeft.
Door het diafragma groter te maken krijg je minder scherptediepte.
Groter wil zeggen, F8 is groter dan F16

wolfenjong
door wolfenjong - Jul 19, 2010 om 11:48
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Heb even voor u gekeken bij de Consumentenbond, en voor de dingen die voor u van belang zijn is de Canon EOS 1000D met EF-S een goede en goedkope keus, of de Sony alpha 330, kijk op kieskeurig.nl voor meer details en prijzen.

Succes met u keus verder.

bertbr
door bertbr - Jul 19, 2010 om 13:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan geen slechte camera's, echter ieder waar is naar z'n geld. Belangrijk is een budget vast te stellen en dan op zoek te gaan. Let op dat de fotovakhandel vaak de camera wil verkopen die ze in voorraad hebben en of dat de juiste camera is die jij zoekt? En een handelaar die bv Nikon beter vindt dan Canon zou ik ook zo mijn vraagtekens bij hebben.
Voor jouw wensen is het belangrijk een camera te zoeken die bij een hoge iso-waarde weinig of geen ruis geeft en een lichtsterke lens erbij te zoeken. Wil je een zoomlens neem dan een lichtsterke lens(F2.8) die deze lichtsterkte over de hele brandpuntafstand heeft. Een ezelsbruggetje is even veel of zelf iets meer geld uit te geven voor je lens dan voor de body. Koop dus geen kit lenzen en denk god na voordat je een efs lens koopt ivm toekomstige body's.
Een vage achtegrond maak je niet met je fototoestel maar met een groot diafagma(F 2.8 toto F 5.6).
Bert Broens

door 13speurder13 - Jul 19, 2010 om 13:24
1 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo; lees testen cosumentenbond!

di
door digioma - Jul 19, 2010 om 13:32
646 Antwoorden / 29 Vragen

Zelf fotografeer ik met de Canon EOS 7 D spiegelreflexcamera. Daarvoor heb ik m'n Canon EOS 30 D body ingeleverd (inruil). De lenzen heb ik gehouden. Een heel pittige aanschaf, maar met ongelofelijk veel mogelijkheden. O.a. die zoals jij aangeeft.
Verder misschien een idee om daarbij een goede semi-professionele cursus te volgen (niet schriftelijk); heb ik meerdere malen gedaan.
Ik gebruik de stand automatisch eigenlijk nooit I(hoogstens voor een proefplaatje).
Je camera vooral goed leren kennen en oefenen. Misschien een middagje lenen van een vriend of familielid en samen fotograferen, zodat die je wat wegwijs kan maken...

du
door dubbelzout - Jul 19, 2010 om 13:51
100 Antwoorden / 0 Vragen

Met alle wensen die je zelf aangeeft, heb je ook aangegeven dat je feitelijk allang weet dat je een SLR moet hebben. Wist je trouwens dat er inmiddels tig tijdschriften zijn over fotografie? Ik denk dat je door het lezen van Focus (een blad dat al bijna 100 jaar bestaat) er wel uit komt welke camera je zou moeten hebben, en het is duidelijk dat het een Nikon moet worden. Canon heeft een aantoonbaar mindere autofocus.

blackjes
door blackjes - Jul 19, 2010 om 13:54
141 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een spiegelreflexcamera waar je alles mee kunt doen. Een Nikon D3000. Buiten automatisch kan je alles zelf instellen. Diafragma met aangepaste sluitertijd; Sluitertijd met aangepast diafragma; ook nog beiden afzonderlijk instelbaar. Portretopnamen, panorama, vergezichten. Als je de juiste lenzen kiest kan je van groothoek tot wel 600mm tele fotograferen. Ik ben een kieskeurig amateurfotograaf, maar heb met deze camera een goede keus gemaakt. Gekocht bij de goedkoopste leverancier, die je goed voorlicht. Ook via internet te bestellen. Als je behoefte hebt kan ik je die noemen en verder wegwijs maken.
Succes met je keuze.

Blackjes

ja
door jank - Jul 19, 2010 om 15:06
168 Antwoorden / 8 Vragen

Object scherp, achtergrond wazig, zoal al eerdere terecht opgemerkt een kwestie van instellen diafragma. Maar ook de mate van inzoomen kan veel bijdragen aan het gewenste effect. Het effect wordt slechts verkregen door de instelling van de lenzen.
Omdat er ook bij mindere lichtomstandigheden gefotografeerd dient te worden zou ik op zoek gaan naar een camera met weinig beeldruis. En bij het fotograferen de gevoeligheid laag instellen, beperkt ook de beeldruis in het donker.

Als je niet persé voor info naar de vakhandel wil, probeer dan je licht op te steken op een forum van fot-hobbyisten. O.a. Canon heeft een gebruikersforum.
En op Kieskeurig even rondneuzen kan ook interessante informatie opleveren, zowel over gebruikerservaringen alswel prijzen van camera's.

jantom
door jantom - Jul 19, 2010 om 16:39
377 Antwoorden / 0 Vragen

Er is ook een Nikonclub: Nikon Club Nederland. Daar is veel informatie en u kunt vragen stellen (discussieforum).
Nikon is qua optiek erg goed en heeft in het verre verleden zelfs voor Canon lenzen gefabriceerd.
De lens komt de eerste plaats en dán de camera. Over camera's: Nikon maakt hele dure maar ook hele goede.
Ga daar maar eens naar kijken en het gaat er ook om wat u te besteden heeft. Canon zal iets minder duur zijn maar het gaat om wat u koopt en dat prijsverschil is dan niet belangrijk meer.

birdies
door birdies - Jul 19, 2010 om 17:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=13speurder13 schreef op maandag 19 jul 2010, 13:24]Hallo; lees testen cosumentenbond!

Moet je wel lid worden a zo'n 60,- euro per jaar!!! Trouwens aan oude testen op electronicagebied heb je niks, het assortiment vernieuwt veel te vaak.

perenboom
door perenboom - Jul 19, 2010 om 18:10
26 Antwoorden / 16 Vragen

De Olympus Pen raad ik af, deze is gewoon te traag voor z'n prijs. De Sony NEX serie is beduidend beter daarin en gezien de marktpositie van Sony komen hier veel sneller veel meer lenzen voor op de markt.

Wil je het compact houden en vanwege het geld toch geen spiegelreflex of brugcamera? Dan is het zaak te kijken naar bijvoorbeeld de Sony WX1 en de Canon IXUS 300 HS. Beide erg snel met een zeer lichtgevoelig objectief.

kleinepier
door kleinepier - Jul 19, 2010 om 19:05
42 Antwoorden / 0 Vragen

hallo ik heb pas de nieuwe futjifilm jz 500 echt fantasties alles is haar scherp ook het filmen en er zitten een berg met mogelijkheden op ik ben er biezonder blij mee gekocht bij kamera express de goedkoopste die er is en een supper servies zit in rotterdam suc 6

jantom
door jantom - Jul 19, 2010 om 19:19
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kleinepier schreef op maandag 19 jul 2010, 19:05]hallo ik heb pas de nieuwe futjifilm jz 500 echt fantasties alles is haar scherp ook het filmen en er zitten een berg met mogelijkheden op ik ben er biezonder blij mee gekocht bij kamera express de goedkoopste die er is en een supper servies zit in rotterdam suc 6

Fijn dat u zo gelukkig bent met de camera. Ik vraag me wel af of vraagsteller alles wel scherp wilt hebben. Ik denk het niet. Ik ken uw camera ook niet maar zal er naar op zoek gaan (voor de specificaties).
Wat hier nodig is is een camera met een lichtsterk objectief en die ook bij hoge ISO-waarden nog goede kwaliteit beelden kan maken.
En als er geen klachten over een winkelier zijn lijkt het mij beter om de camerawinkel waar u heeft gekocht niet te noemen.

jantom
door jantom - Jul 19, 2010 om 19:31
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kleinepier schreef op maandag 19 jul 2010, 19:05]hallo ik heb pas de nieuwe futjifilm jz 500 echt fantasties alles is haar scherp ook het filmen en er zitten een berg met mogelijkheden op ik ben er biezonder blij mee gekocht bij kamera express de goedkoopste die er is en een supper servies zit in rotterdam suc 6

De Fuji-camera gezien. Leuke camera maar deze is niet geschikt voor het doel dat vraagsteller voor ogen heeft. Maar dit is uiteraard slechts mijn mening.
Verwacht weinig optische kwaliteit van die 10x zoom en de lichtsterkte is duidelijk gering. Voor gewone foto's zal de camera best wel geschikt zijn maar het is een toch wel eenvoudige amateurcamera.

bertbr
door bertbr - Jul 19, 2010 om 19:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Toch andere bladen gaan lezen met de testen van de Canon 1D Mark IV bijvoorveeld, er is op dit moment geen betere en snellere autofocus

=dubbelzout schreef op maandag 19 jul 2010, 13:51: Met alle wensen die je zelf aangeeft, heb je ook aangegeven dat je feitelijk allang weet dat je een SLR moet hebben. Wist je trouwens dat er inmiddels tig tijdschriften zijn over fotografie? Ik denk dat je door het lezen van Focus (een blad dat al bijna 100 jaar bestaat) er wel uit komt welke camera je zou moeten hebben, en het is duidelijk dat het een Nikon moet worden. Canon heeft een aantoonbaar mindere autofocus.

hackmann
door hackmann - Jul 19, 2010 om 20:26
38 Antwoorden / 25 Vragen

Goedendag, Moeilijk om al deze wensen in een compact camera te vinden. Wellicht moet u nog even wachten op de Fotokiena, de verwachting is dat daar wat meer modellen uitkomen met het APS systeem. Er zijn wat variaties op dit formaat ( per merk verschillend), het komt er op neer dat u mogelijkheden van een reflex koopt met de afmetingen van een compact. Nu zoals de Olympus Pen en Panasonic Lumix ( model even kwijt). Nikon komt ook met z'n model.
Scherpte diepte heeft te maken met het diafragma, zoals al eerder vermeld, maar ook met het brandpunt van het objectief. Een telobjectief heeft minder scherptediepte dan een groothoekobjectief. U zou, als u niet langer kan wachten, eerst een tweede hands compact kunnen aanschaffen, zoals de Canon G 9. Kan ook nog een losse flitser op. Veel handmatige instellingen mogelijk., b.v slowflash; de flits om het onderwerp te bevriezen en een langere sluitertijd om de sfeer te pakken.
Groot diafragma samen met een telestand voor weinig scherpte diepte.
Experiteer maar.
Succes

hackmann
door hackmann - Jul 19, 2010 om 21:13
38 Antwoorden / 25 Vragen

De Panasonic die ik bedoelde is de G2,

groet,

abarth
door abarth - Jul 19, 2010 om 21:22
845 Antwoorden / 19 Vragen

zoveel mensen zoveel meningen...

Hoeveel wilt u op dit moment besteden aan een nieuwe camera?
Ik kan niet in uw portomonee kijken maar als ik u was zou ik doorsparen tot ik een SLR camera kon kopen (Veel fotozaken hebben ook goede 2e handse body's en lenzen.)

Als u nog nooit eerder met een SLR camera hebt gewerkt is een kit lens nog niet eens zo slecht. Ik ben begonnen met een Nikon D50 met 2 kit lenzen. langzaam maar zeker de camera uitgebreid met diverse lenzen en acc. (flitser, batterygrip etc.)

ps. Mijn persoonlijke mening: koop geen camera met een video functie, dit gaat altijd ten koste van de fotografie functie. Hiervoor koop je een camcorder

.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 19, 2010 om 23:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Pardijnvraag, ik heb het gevoel dat je van een nieuwe camera teveel verwacht. De camera die je nu hebt is best wel geschikt voor de dingen die jij wil.
Ik denk eerder dat je niet alle functies van de A710 benut. De vorige schrijvers hebben je al uitgelegd dat het onscherp maken van de achtergrond o.a met een groot diafragma wordt gerealiseerd. Dit kan alleen in de stand manual, dat is de M op je draaischijfje. Alleen in de stand M kun je sluitertijd of diafragma zelf kiezen.
De A 710 die je nu hebt heeft een maximale gevoeligheid van ISO 800, De huidige spiegelreflex camera's hebben al gauw een ISO waarde van 6400. Dat houd in dat je met minder licht kunt fotograferen, of b.v. met een snellere sluitertijd.
Maar die winst wordt weer gedeeltelijk teniet gedaan omdat de standaard lens die je bij een SLR krijgt minder lichtsterk is dan de camera die je nu hebt.
Jouw Canon heeft een F 2.8 zoomlens. De z.g.n kitlens bij een SLR camera is lichtsterkte F 3.5. Die lens is dus simpel gezegd minder "lichtgevoelig". Jouw Canon heeft eigenlijk dezelfde mogelijkheden als die duurdere spiegelreflex. En staar je niet blind op de grote hoeveelheid megapixels van de spiegelreflexen. Jouw camera heeft 7.2 megapixel, en dat is ruim voldoende. Mijn advies: leer eerst eens goed omgaan met je Canon. Van de vorige schrijvers heb je al aardig wat gratis les gekregen.

di
door diabeetje - Jul 19, 2010 om 23:31
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben een Canon 450D...
We maken daar geweldig mooie foto's mee en idd ook foto's van bv een vlieg die scherp is en de achtergrond die onscherp is.
Ook heeft mijn man foto's gemaakt van de wielrenners van de tour de france...
het pannen is beslist goed gelukt...
Ik weet niet of dit mag, maar als u hier klikt kunt een paar foto's bekijken...

http://picasaweb.google.nl/reikimasterAnja/TourDeFrance2010Spijkenisse#

jantom
door jantom - Jul 20, 2010 om 09:58
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 19 jul 2010, 23:23] De vorige schrijvers hebben je al uitgelegd dat het onscherp maken van de achtergrond o.a met een groot diafragma wordt gerealiseerd. Dit kan alleen in de stand manual, dat is de M op je draaischijfje. Alleen in de stand M kun je sluitertijd of diafragma zelf kiezen.
De A 710 die je nu hebt heeft een maximale gevoeligheid van ISO 800, De huidige spiegelreflex camera's hebben al gauw een ISO waarde van 6400. Dat houd in dat je met minder licht kunt fotograferen, of b.v. met een snellere sluitertijd.

Het kiezen van een diafragmawaarde gaat niet alleen bij M(anual) maar vooral ook bij A(perture). De laatste keuze lijkt me voor de meeste gevallen ook het meest wenselijk.
Nogmaals: een goed -lichtsterk- objectief (wat helaas altijd duur is) met een goede camera (met een goede sensor - die ook goed resultaat geeft bij een hoge ISO-waarde) is wat de vraagsteller zoekt. En nu is het aan vraagsteller om een keuze te maken...

druifje01
door druifje01 - Jul 20, 2010 om 19:42
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik zie net €10 korting bij boeken over digitale fotografie bij een bekende boekenwinkel.

pa
door pardijnvraag - Aug 11, 2010 om 19:15
35 Antwoorden / 24 Vragen

Allemaal vriendelijk bedankt voor de reacties! Ik denk er toch over om een spiegelreflex aan te schaffen. Het zal er nog wel een zijn onder de 600,- maar ik begin pas ;). Welk merk en soort ben ik nog niet helemaal uit omdat er vaak van verschillende camera's voor- en tegenstanders zijn.
Groetjes, Pardijnvraag

ra
door ravobel - Sep 14, 2011 om 09:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

Let op wat belangrijk is voor wat jij met de camera wilt doen.

mastag
door mastag - Sep 14, 2011 om 09:51
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Ravobel,
Ik denk dat de vraagsteller na ruim een jaar wel is voorzien hoor, waarom haal je dit soort vragen naar boven?

Mastag