Snik
door Snik Sep 3, 2020 om 19:45
Winkels & webshops

Bijbetalen voor duurdere uitvoering door fout winkel

We hebben 3 maanden geleden plissé gordijnen besteld bij cp. Om de definitieve order te plaatsen is er een meetafspraak 4 weken later ingepland. Bij order en ook door degene die heeft ingemeten (via cp) is duidelijk aangegeven dat het om kunststoffen kozijnen gaat en dat de plissé gordijnen op het raam geplakt moeten worden. Definitieve order is door cp geplaatst en nu 2 maanden later willen ze monteren hebben ze plisse gordijnen besteld voor houten kozijnen wat ingeboord moet worden. Foutje! Dat kan natuurlijk gebeuren maar nu komt het:  Wat wij wilde en waar we altijd over gesproken hebben is er alleen in een duurder uitvoering dus of we even bij willen betalen we kunnen 20% korting krijgen. Ze erkende aan de tel dat ze een fout hebben gemaakt. Los van dat we al z.on tijd wachten vraag ik me af of ze niet gewoon moeten leveren wat we hebben afgesproken? Kunnen zij onder de verkoop uit met het argument dat ze een fout hebben gemaakt en/of ons vragen extra te betalen voor een duurdere uitvoering. Ik weet dat wij de koop kunnen ontbinden op basis van extra bijbetalen maar het gaat er mij meer om wat cp rechten zijn als verkoper.Alvast bedankt

2042 8 Rapporteer

Topantwoord

rj
door rjw - Sep 3, 2020 om 19:49
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon de koop ontbinden. Met zulke prutsers wil je toch niets meer te maken hebben.

Maar even serieus: om hoeveel geld gaat het? En stel dat jij zelf zo'n foutje gemaakt had, hoe zou je dan willen dat de klant reageert? Met een gestrekt been er in of een beetje begripvol en welwillend om er samen uit te komen?

Snik
door Snik Sep 3, 2020 om 20:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg morgen de extra kosten door. Het zal helaas niet om een paar tientjes gaan.  De plissé wordt in het kozijn geplakt met een profiel. De order was origineel rond de 2000 euro en was onder deel van een groter order van rond de 4000 euro We hebben expres extra betaald voor inmeten en plaatsen om er zeker van te zijn dat de juiste maten opgemeten worden en dat de plisse gordijnen geplaatst kunnen worden. Ik denk idd dat de koop ontbonden gaat worden als ze bij 20% blijven

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2020 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is cp. En gordijnen die op het raam geplakt worden? Wonderlijk

Als wat u wil hebben duurder is en dat type staat op de order, hebt u recht om dat te krijgen. Maar als het type gordijn niet benoemd is, kunt u of de order annuleren, of bijbetalen

tenormin
door tenormin Sep 3, 2020 om 23:28
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, dan had je toch even kunnen googlen als je niet weet wat plissé gordijnen zijn die geplakt worden. Is heel "in" vandaag de dag. Sorry voor late reactie, kwam er weer eens niet in.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2020 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gordijnen die geplakt wordenip het raam. Kolder.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2020 om 20:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant is dat de leverancier/winkel de aankoop  kan ontbinden zie o.a. https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/winkel-annuleert-koop-vanwege-foutje-in-de-prijs-mag-dat/ en op basis van het gelijkheidsprincipe kunt u dat m.i. ook. Als er sprake is van een significatie fout kan en mag een winkeliert u meer aanrekenen zoals bij u nu het geval is.U kunt als ook algezegd proberen de aankoop doen ontbinden en zie daarvoor o.a. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-een-koopovereenkomst-ontbinden en : https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/koopovereenkomst-beeindigen en of deze: http://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/ hoewel u stelt dit al te weten.

Snik
door Snik Sep 3, 2020 om 20:51
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor je reactie ik heb de artikelen gelezen. Bij het voorbeeld van de tassen was het een foutieve prijs waarbij de consument kon weten dat de prijs niet reeel was. Bij de eerste order kan er een foutje insluipen maar door de inmeting hadden ze de kans om dit te herstellen doordat ook hij heeft aangegeven en op inmeetbon dat het de versie in het kozijn moest zijn. Dan hadden we ervan uit kunnen gaan dat dit de definitieve prijs en levering zou zijn. Wie weet is klacht of geschillen commissie een optie idd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 4, 2020 om 09:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen
Tr
door Trostomaat Sep 5, 2020 om 00:29
239 Antwoorden / Vragen

Dat er uiteindelijk een hogere prijs betaald moet worden, is weliswaar (waarschijnlijk) het gevolg van een eerdere fout, maar met het voorbeeld van een 'verkeerd prijskaartje' (kennelijke vergissing) heeft dit niets te maken. Dit is gewoon niet van toepassing.

panter22
door panter22 Sep 5, 2020 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Wat moet je nu bij de geschillencommissie?
Er is een vergissing gemaakt. De verkoper dacht dat de goedkope plissé gordijnen in een frame verwerkt konden worden. Dat bleek alleen met een duurdere soort te kunnen nadat de gordijnen al gemaakt waren.
Nu moet het over.
Dan hoeft de verkoper toch niet gratis alles opnieuw te laten maken in een duurdere soort? Je hebt voor de koop de keus gemaakt en niet gekozen voor de duurdere variant. Waarom zul je die nu wel zonder bijbetaling kunnen krijgen. En doe andere helft van de order, moet dan ook voor deze lage prijs geleverd worden?

ne
door neodutchio - Sep 4, 2020 om 07:48
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Leveren wat er is afgesproken is leuk, maar wat staat er op de bestelbon? Welke offerte hebt u gehad en waar hebt u akkoord op gegeven? U kunt vooraf wel aangegeven hebben dat het om kunststof kozijnen gaat, maar als op de bon hout staat, dan is dat de overeenkomst. Vergelijk het met het kopen van een auto. U geeft aan een gele te willen hebben en op de bestelbon, die u als klant tekend voor akkoord, staat roze. Bij ophalen ziet u pas de kleur en dan begint het. Zo dus ook hier.
Dus, wat staat op de overeenkomst? Is er geleverd wat op de overeenkomst staat, dan zal u dus inderdaad een gedeelte moeten bijbetalen voor het juiste. Het gaat dan om een kennelijkt fout. U hebt dat ook de keuze tot ontbinding.
Staat op de overeenkomst voor kunststof kozijnen, dan moeten ze simpelweg leveren.

Snik
door Snik Sep 4, 2020 om 11:28
Antwoorden / 1 Vragen

Op de originele order staat niet dat het om kunststof kozijnen ging alleen het type nr. Op de voorwaarden staat dat de prijzen kunnen wijzigen nav de meetafspraak. In het meet rapport staat dat de raam decoratie in het raam geplakt moet worden met profielen. Op basis daarvan is het door ons afgetekend en is de definitieve order geplaatst en gemaakt. Wij hebben daarna het resterende bedrag overgemaakt.

panter22
door panter22 - Sep 4, 2020 om 07:49
6599 Antwoorden / Vragen

Plisse gordijnen in een raamwerk dat met magneten of geplakt wordt aan het kunststof kozijn is heel erg duur en komt heel precies.
Dat wist je wel en daarom heb je de gordijnen laten inmeten.
Je hebt betaald voor de plissé gordijnen zonder raamwerk en deze ook ontvangen.
Dat moet je opgevallen zijn dat deze gordijnen voor wat je besteld hebt, wel erg goedkoop waren.
En wat stond er op de bestelbon? Plissé gordijnen voor bevestiging op kunststof kozijnen?
Dus het is duidelijk dat er een fout gemaakt is door de leverancier, want je hebt normale plissé gordijnen gekregen.
Dat ze de fout gaan herstellen en je 20% korting krijgt op wat je besteld hebt,  is netjes.
Je kunt niet rekenen op gratis raamwerken,
En of je de koop kunt ontbinden is even de vraag. Mogelijk hoeft alles niet opnieuw gemaakt te worden en kunnen de bestaande gordijnen aangepast worden. , Je hebt tenslotte maatwerk besteld. Daar kun je niet zomaar vanaf.

Snik
door Snik Sep 4, 2020 om 11:34
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben ook over profielen en inplakken gepraat op kunststof kozijnen in de winkel. De fout die ze gemaakt en toegegeven hebben is dat ze dachten dat het in met het huis merk ook kon. Maar ze komen er nu achter dat het  alleen bij een duurdere uitvoering kan. Dus ik begrijp de opmerking dat we dit hadden kunnen weten niet?? Daarnaast staat ook op het meet rapport de manier van bevestigen nogmaals vermeld.

panter22
door panter22 Sep 4, 2020 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je kocht plissé gordijnen voor kunststof kozijnen en kreeg plissé gordijnen voor houten kozijnen.
Een duurdere uitvoering betekent dat er geheel nieuwe duurdere plissé gordijnen moeten worden gemaakt, in een geheel nieuw frame, begrijp ik nu.
Dus er kan niets aangepast worden. Dan je hebt iets gekocht wat niet bestond.
Dan kun je er vanaf. Alleen wat nu? Alles moet weer opnieuw worden gemaakt maar je krijgt wel 20% korting?
Bij een andere winkel zul je hetzelfde probleem tegenkomen.

1paul
door 1paul - Sep 4, 2020 om 10:53
3174 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat erom wat u in eerste instantie besproken en besteld is in de winkel, de meetafspraak had men dit natuurlijk ook nog moeten vermelden dat de gordijnen die u nodig hebt duurder zijn dan in eerste instantie gedacht....

als u echter een offerte gekregen hebt naar aanleiding van de meetafspraak en bezoek aan de winkel mocht het de verkoper voldoende duidelijk zijn welke gordijnen u benodigd zou hebben en moeten ze dus deze gewoon leveren voor de afgesproken prijs....

sira
door sira - Sep 4, 2020 om 12:47
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom lost u het niet op met klemsteunen cq klemdragers voor kunststof kozijnen?

Net als Tijger1 is dat plakken ook voor mij nieuw. Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen. Blijft dit op lange termijn goed zitten en hoe ziet het kunststof er uit als de plaklaag ooit verwijderd moet worden en daar kun je geen thinner voor gebruiken.

panter22
door panter22 Sep 5, 2020 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Klemsteunen zijn voor openslaande ramen.

alfatrion
door alfatrion - Sep 4, 2020 om 13:00
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper kan de overeenkomst vernietigen als de wil van de verkoper ontbrak en dat voor u kenbaat had moeten zijn. Gelet op het verhaal van Panter22 denk ik dat daaraan wordt voldaan. Ze kunnen u niet dwingen om meer te betalen maar mogen wel weigeren om te leveren.