Is
door Isabelnnn Feb 11, 2022 om 21:06
Winkels & webshops
Moet “juwelier” Lucardi geld terug geven na kapotte ring

Vorig jaar rond nieuw jaar heb ik een ring besteld bij Lucardi de 14 karaats geelgouden damesring met zirkonia" deze ring ging na een paar maanden al deukjes vertonen en was een paar maanden daarna zo vervormt dat de ring op en paasei leek. Ik ging dus naar een Lucardi winkel voor een oplossing. Eerst zei de verkoopmedewerkster dat het draagschade was en dat ik waarschijnlijk een zwaar voorwerp op de ring had laten vallen, wat absoluut niet het geval was. Ook viel de ring buiten de 6 maanden garantie maar wou ze wel een uitzondering maken. Omruilen of een cadeaubon. Toen heb ik op advies van de verkoop medewerkster een andere 14 karaat ring gekocht omdat "deze ring dikker is en ook uit meer goud bestaat waardoor deze ring niet gaat vervormen". Dit betekende wel dat ik 100 euro moest bijbetalen, wat ik deed omdat ik vertrouwen had in wat de verkoop medewerkster zei. Nu 8 maanden na aankoop is er precies hetzelfde met deze ring gebeurd. Ik ben extra voorzichtig met de ring omgegaan afdoen voor schoonmaken, slapen, klussen, werken enz. En precies hetzelfde is gebeurd. Ik ging dus weer terug. Hetzelfde verhaal van draagschade en je hebt er iets raars mee gedaan want dit gebeurd nooit (wat niet waar is want ik heb meerdere reviews op internet gevonden waar ringen van Lucardi vervormen). De ring viel weer buiten het garantietermijn maar ze wilde wel weer een uitzondering maken. Opnieuw ruilen of een cadeaubon, hier ben ik niet mee akkoord gegaan. Ik wil mijn geld terug en een ring bij een juwelier kopen die wel van goede kwaliteit is en niet binnen een halfjaar begint te vervormen. Het lijkt me namelijk niet dat een juwelier producten mag verkopen die dit doen er wordt namelijk ook nergens vermeld op de site of de winkel dat de ringen gaan vervormen en deukjes krijgen. Je word belazerd en beschuldigd van het liegen over hoe goed je met een product omgaat en dat je er "echt wat raars mee hebt gedaan" waar je bij staat. Nu is mijn vraag kan ik geld terug eisen in plaats van de cadeaubon od het omruilen? Er zit namelijk 30 dagen niet goed geld terug garantie op de producten, hierna geld de garantieperiode waarbij je een cadeaubon kan ontvangen of kan omruilen. Maarja de ring vervormt natuurlijk niet binnen 30 dagen kan ik mijn geld terug eisen?

6024 13 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 11, 2022 om 21:19
7213 Antwoorden / 3 Vragen

Dit product lijkt mij ondeugdelijk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

ACM Consuwijzer: informatie en advies over rechten en garantie bij aankoop producten

Op de website van ACM ConsuWijzer leest u wat uw rechten zijn als consument. ACM ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten. Met juridische vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.

va
door vanlotjegetikt - Feb 11, 2022 om 21:41
809 Antwoorden / Vragen

Deuken in een gouden ring dan heb je dat heus wel gevoeld, ga eens naar een juwelier en vraag hun wijsheid.
Zou dat geld terugeisen even laten voor wat het is.

sira
door sira - Feb 11, 2022 om 21:52
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Ga met de ring een keer langs een goudsmid en laat hem/haar de ring beoordelen.

Ik ken Lucardi uitsluitend van naam. In de juweliersbranche is het een low budget juwelier. Ga je naar een echte juwelier dan heeft de eigenaar een opleiding gehad, hij is dan horloger of goudsmid, zelden beide.
Deukjes en vervormingen zijn doorgaans wel degelijk het gevolg van draagschade, dat kan komen door een zware boodschappentas of een krat bier.
De prijs die u heeft betaald wordt uitsluitend door het goud bepaald, niet de Zirkonia, die heeft een waarde van maar een paar euro.

Mijn ringen moeten ook weleens bij de goudsmid weer op vorm gebracht worden en dat zijn geen ringen van Lucardi.

Is
door Isabelnnn Feb 12, 2022 om 13:12
Antwoorden / 1 Vragen

Op de foto zijn mijn 2 andere gouden ringen te zien, deze heb ik al minstens 4 jaar en hebben geen enkel deukje en vertonen geen enkele vervorming. Ook ben ik met de desbetreffende ring naar een juwelier gegaan, deze vertelde mij dat de ring zo dun was en niet massief dat deze ring gegarandeerd zou gaan vervormen en dat ze dit eigenlijk niet eens zouden moeten verkopen.

sira
door sira Feb 12, 2022 om 15:22
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Wat Lucardi verkoopt is een totaal andere kwaliteit dan dat je bij een echte juwelier koopt, maar daar is ook de prijs naar.

Dat er deuken in een ring komen of dat ze uit model gaan, is draagschade t.g.v. kwaliteit. Deze schade ontstaat niet als de ring niet gedragen wordt en in een doosje zit.
Een kwaliteitsring van een echte juwelier zal minder onderhevig zijn aan draagschade, maar zelfs dan kan het nog weleens gebeuren.

panter22
door panter22 Feb 12, 2022 om 16:26
6599 Antwoorden / Vragen

De juwelier zegt dus dat het vervormen hoort bij deze dunne ring, Daar heb je niet zoveel aan. Daar kun je niet mee aankomen bij Lucardi om je geld terug te eisen. Zijn die andere ringen dan veel dikker en wel massief?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 11, 2022 om 21:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aanbsluitend op het antwoord dat @SJOPPY al gaf ziet u hiet verwijzingen naar de relevante wetgeving met meteen de aantekening dat de verkoper volgens deze wetgeving eerst de kans moet hebben om te repareren en als dat niet kan een adequate vervanger dient te leveren. Het bewijs dat niet u de oorzaak bent is wel aan u na 6 maanden. Hetgeen u vertelt lijkt mij alles bij elkaar opgeteld wel zeer merkwaardigen en het kan dus goed.mogelijk zijn dat de relevate wetgeving wordt genegeerd en dus in gebreke kan zijn. Na de verwijzingen geef ik ook aan wat u eventueel kunt doen. U heeft dus niet 'direct' recht op 'geld terug'.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

en de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM. U kunt dit ook melden bij www.klachtenkomps.nl

Ps. Het is zinvol dat indien u nadere actie neemt een tweede opinie vraagt zoals @VANLOTJEGETIKT en @SIRA ook al aangeven. Indien daar uw visiie wordt bevestigd staat u veel sterker.

sira
door sira Feb 11, 2022 om 23:21
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Een goudsmid is t.o.v. een juwelier onafhankelijker. Zelf zou ik niet naar een juwelier gaan met ringen die ik daar niet heb gekocht, want dan heb je twee mogelijkheden, òf hij is niet bereid er een oordeel over te geven òf hij beoordeelt direct negatief. Je gaat met je Skoda ook niet naar een BMW garage, maar je gaat naar een onafhankelijke garage of naar een dealer van hetzelfde merk  Gaat ze naar de goudsmid dan kan ze gelijk een prijsopgave krijgen voor het opnieuw in model brengen, want dit moet met beleid gebeuren, anders springt de zetting eraf. Hij moet verhit worden en m.b.v. o.a. de ringenstok weer rond gemaakt worden..

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2022 om 23:26
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Lucardi is in ieder geval geen juwelier in de zin van het woord. Het verkoopt heel leuke "hebbedingetjes", maar ik heb, zal wel de enige zijn, nog nooit "draagschade" gehad aan gouden ringen of andere juwelen. Zirkonia kan niet de oorzaak zijn, dat zijn gewoon goedkope "glimmertjes". Wel kunnen solide goude ringen, na verloop van heel veel jaren, dunner worden aan de onderkant. Waarover, minstens 40 jaar geleden Siebels me vertelde dat dit door dag en nacht dragen van b.v. je trouwring, er een soort zuren kunnen ontstaan, oxydatie zo u wilt. Dan zouden mijn ringen: 18 karaat, veel meer in beschadigd moeten zijn, omdat dit goud "zachter" is dan 14 karaat. Maar überhaupt: bij Lucardi is zilver een veel meer gewild produkt. Mijn mening? Een gouden ring kan nooit binnen enkele jaren vervormen of deukjes krijgen.

sira
door sira Feb 11, 2022 om 23:59
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Het vervormen kan wel gebeuren met iets zwaars tillen, waarbij de ring klem zit.
Ik hou mijn ringen altijd om tijdens werkzaamheden. Ik heb nu bijv. ook een ring om die scheef is. Dat is vrij recent gebeurt met het boodschappen doen (met een kratje op wieltjes), de inhoud was nogal zwaar, o.a. een zak kattenbakgrit, 2 flessen Fanta en nog andere boodschappen. Met het in de auto tillen van het kratje, heeft mijn ring ook klem gezeten.

tenormin
door tenormin Feb 12, 2022 om 00:11
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, uiteraard is wat je schrijft mogelijk, alleen, al ben ik pas 81+, nog niet meegemaakt. Ook niet met sjouwen o.i.d. Kan sinds 2 jaar ook niet meer sjouwen (noch boodschappen doen) en ook: mijn ringen en oorbellen (ja, ook goud) kan ik niet meer dragen: oedeem. Heb nog een gouden ringetje als "symbool" bewaard: van toen ik 10 jaar was: is aan de onderkant helemaal afgesleten. Maar niet vervormd of zo.

Is
door Isabelnnn Feb 12, 2022 om 13:12
Antwoorden / 1 Vragen

Op de foto zijn mijn 2 andere gouden ringen te zien, deze heb ik al minstens 4 jaar en hebben geen enkel deukje en vertonen geen enkele vervorming. Ook ben ik met de desbetreffende ring naar een juwelier gegaan, deze vertelde mij dat de ring zo dun was en niet massief dat deze ring gegarandeerd zou gaan vervormen en dat ze dit eigenlijk niet eens zouden moeten verkopen.

panter22
door panter22 - Feb 12, 2022 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Dat moet wel een behoorlijk dure ring zijn geweest als je €100 bij moest betalen.
Deze ring is een andere dan de eerste ring. Dat deze ring precies zo vervomd is geraakt als de eerste ring, dat kan ook tegen jou werken.Je kunt onbewust iets doen waardoor de ring steeds meer verbuigt.
Lucardi is de verkoper, maar de ringen hoeven niet van dezelfde fabrikant te komen.
Als je kijkt naar de laaste ring, dan is die verbogen langer dan 6 maanden na de aankoop. Dan moet jij kunnen aantonen dat jij die verbuiging niet hebt veroorzaakt. Hier nogmaals de link die Heremietkreeft ook al schreef:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt
Dus je kunt op dit moment niets eisen. En zult op onderzoek uit moeten gaan. De ring moeten laten onderzoeken.
Stel dat je gelijk hebt en het een waardeloze ring is. Dan weet je nog niet of Lucardi je je geld terug gaat geven, of dat je er een procedure voor moet voeren. Het is net hoe duur de ring geweest is en of het de moeite loont om door te gaan.
Wat je ook kunt doen is de ring laten bijbuigen bij een juwelier. Vraag hoeveel het kost en overleg daarna met Lucardi. Misschien willen ze je tegemoetkomen in deze kosten, eventueel in de vorm van een kadobon. Info:
https://www.juwelier-info.nl/artikel/id3769-Verbogen_ringen_weer_rond_maken.html

ma
door malty - Feb 12, 2022 om 10:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk is de ring te dun voor 14 karaats goud en kan deze vervormen.
14 karaats bevat bijna 60% zuiver goud.
Zie https://allerspanninga.com/blog/karaat-goud/4

panter22
door panter22 - Feb 12, 2022 om 16:20
6599 Antwoorden / Vragen

Lucardi heeft een klachtenregeling en je kunt naar de geschillencommissie.
Kijk in de algemene voorwaarden in artikel 16 en 17.
https://www.lucardi.nl/nl-nl/algemene-voorwaarden

gerbera
door gerbera - Feb 12, 2022 om 22:29
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas heeft de verkooster wel gelijk als het gaat om gebruiksporen met name als u b.v een (zware) boodschappentas of iets dergelijks  draagd. Echter kan die vervorming alleen als er sprake is van een holle dunne ring van mindere kwaliteit en ben bang dat dit hier het geval is. Lucardie staat bekend als verkoper van "goedkope" producten  waarvan verwacht mag worden dat het ten koste van de kwaliteit gaat.

Ja
door JannieBoe - Feb 13, 2022 om 09:44
124 Antwoorden / Vragen

Een klant krijgt minder kwaliteit bij Lurardi omdat Lucardi 'goedkope' producten verkoopt? Sorry, maar dat kan echt niet.
Je koopt een 14 karaats gouden ring en die ring moet goed geconstrueerd zijn. Daar draait het om. De kwaliteit van het product.
Een ring van 50 euro moet kwalitatief deugen, een ring van 2000 euro ook.
Je kunt bij Lucardi ringen kopen van 3999,99 euro. Ik kan dat niet echt goedkoop noemen.

va
door vanlotjegetikt Feb 13, 2022 om 10:21
809 Antwoorden / Vragen

Holle ringen(hoe verzin je het) geven dezelfde probleem als de zg holle slaven armbanden en zijn heel moeilijk te repareren en moet je eigenlijk niet verkopen.
De ring die ts gekocht heeft is flinterdun, hol en kan alleen maar voor een enkele keer gedragen worden, dit moet ook bij het verkoopgesprek gecommuniceerd worden.
En ringen worden vervaardigd niet geconstrueerd.
Goud is een kostbare grondstof en ongeacht het gehalte zitten er dezelfde handelingen aan om het te verwerken tot een sierraad/voorwerp.
bvd

gerbera
door gerbera Feb 13, 2022 om 10:32
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Ik verzin niets, onder "holle" wordt verstaan dat de binnenzijde van de ring niet vlak is maar rond is. En wat 14 karaat betreft, dit is de goudwaarde van de ring en heeft geen invloed op de sterkte van de ring, die wordt bepaald door de dikte van het materiaal. En ja hoe dikker de ring des te meer goud is gebruikt en dat vindt je dan in de prijs terug.

panter22
door panter22 Feb 13, 2022 om 10:47
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb meer dan 15 jaar geleden een dunne holle ring gouden bij Lucardi gekocht en kostte lang geen €100.  Ben er niet voorzichtig mee geweest en sjouw er alles mee. Na zoveel jaar niet kogelrond meer, maar nooit vervormd geweest. Dus je kunt niet zomaar zeggen dat die ringen niet verkocht zouden mogen worden.
Ik verbaas mij dat met 2 ringen precies hetzelfde is gebeurd.
Ik zie 3 ringen op het plaatje. Worden ze misschien tegelijk gedragen. Zou daar de oorzaak kunnen liggen?

va
door vanlotjegetikt Feb 13, 2022 om 10:47
809 Antwoorden / Vragen

tja zei de goudsmid

va
door vanlotjegetikt Feb 13, 2022 om 12:38
809 Antwoorden / Vragen

Draad is er in rond, halfrond, vierkant en nog meer variaties, ligt aan de vorm van het trekijzer.
Massief maar hol gezet en je hebt echt hol=buisvormig
Zo ze zien is de Lucardi ring het laatste. Een niet holle ring kan op een tribolet met een houten of kunststof hamer weer rond worden gezet. https://shop.drijfhoutnl.com/trekijzer-rond-0-5-3-0-mm.html. En voor het gebruik van een trekijzer heb je draad nodig, trektang, trekbank of een bankschroef, o ja en een vijl om een punt aan het draad te vijlen.

gerbera
door gerbera Feb 13, 2022 om 21:47
7373 Antwoorden / 14 Vragen

@vanlotjegetikt, leuk die reacties van u, mijn opmerking over holle ring vondt u raar maar u spreekt zelf ook steeds over holle wat niets met buisvorming te maken heeft. Als u even goed naar de vervormde ring kijkt ziet u dat deze aan de binnenzijde hol is, dus naar buiten gedrukt is hetgeen de ring zwakker maakt. Dat in tegenstelling met een vlakke binnenzijde waarbij de ring steviger en minder gevoelig is voor vervorming.
Hol is in dit geval niet buisvormig en het holle wordt veelal door persing gevormd.

va
door vanlotjegetikt Feb 14, 2022 om 13:25
809 Antwoorden / Vragen

Vakjargon is wel eens lastig.

Be
door Berleen - Feb 14, 2022 om 11:20
13 Antwoorden / Vragen

Je begin al goed bij Lucardi gekocht dat zeg genoeg .

1paul
door 1paul - Feb 14, 2022 om 11:40
3174 Antwoorden / 0 Vragen

het is geen massieve ring waarschijnlijk, hierdoor zijn ze goedkoper maar hierdoor is het ook zo dat de ring kan vervormen, goud is nu eenmaal een zacht metaal....

mo
door mof - Feb 14, 2022 om 12:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vrees van niet. Er zit geen garantie op en u doet hem steeeds aan en af. Ja, daar moet u kunnen aantonen dat de schade niet door u is veroorzaakt maar een slecht productieproces daaraan ten grondslag ligt.

overigens, meer goud, bedoelt u daarmee meer 14 karaats materiaal, of dezelfde ring met een hoger karaat, dus 18 of zo?

een hoger karaat, dus een hoger goudgehalte, maakt de ring zachter en makkelijker vervormbaar. Meer materiaal, een dikkere ring bijv., van 14 karaat, maakt de ring op bepaalde gronden minder makkelijk vervormbaar, maar niet voor deukjes oid.