ti
door tilda27 May 24, 2015 om 02:55
Computers & telefonie

Onterecht registratie bij Preventel door Vodafone

Ik heb begin januari via Dealdirect een abonnement aangevraagd bij Vodafone. Omdat ik na verzenden van het formulier maar geen bevestiging kreeg van Dealdirect, besloot ik dat ik met deze club echt niet verder wilde. Tot mijn verbazing kwam de bevestiging van de aanvraag van het abonnement enkele dagen later toch in me mail. Ik kon het niet meer annuleren en het toestel werd met de papieren toch naar mij verzonden. Ik heb vervolgens het toestel aan de deur geweigerd en deze is terug gestuurd naar Vodafone.
Maar nu paar maanden later krijg ik een brief van Preventel dat ik ben aangemeld door Vodafone.
Ik had gehoopt dat ergens in de schakel een mens er tussen zou komen zou zien/lezen dat ik geen contract heb getekend bij Vodafone, geen nummer heb bij Vodafone, geen klant ben bij Vodafone, en ook nooit klant geweest ben bij Vodafone. Het is onvoorstelbaar dat automatisch een naam wordt doorgegeven aan zo'n organisatie zonder checks, of vragen en dat de consument moeite moet doen om te bewijzen dat het onterecht is. Ik heb letterlijk niks, alleen misschien twee van de aanmaningen die Vodafone ooit gestuurd heeft. Verder werkelijk niks want ik heb geen contract bij Vodafone. Hoe kan ik deze registratie aanvechten?

3088 10 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - May 24, 2015 om 08:19
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tilda27,

u heeft in januari een abonnement aangevraagd bij Vodafone. De bezorging van het toestel en de papieren bij u aan de deur heeft u geweigerd.
Maar heeft u uw abonnement (dat u aangevraagd had en werd geleverd toen men met het toestel bij u aan de deur stond) ook geannuleerd bij Vodafone ?

Als ik uw vraag lees dan gaat Vodafone er vanuit (al dan niet terecht) dat u nog steeds een abonnement bij ze heeft.

ro
door ron530 - May 24, 2015 om 09:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik weet niet hoe het bij dealdirect in zijn werk gaat maar toen ik een abonnement bij een internet winkel afsloot moest ik een boel gegevens waaronder een getekend contract opsturen danwel inscannen en terug mailen. Pas na enkele dagen kreeg ik een mail van de provider dat de aanvraag was geaccepteerd en de ingangsdatum van het contract. U heeft het toestel aan de deur geweigerd maar dat maakt niet dat u van het contract af bent want dat had u direct na het ontvangen van de bevestigingsmail moeten doen.

ti
door tilda27 - May 24, 2015 om 10:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties,

Wat ik begreep is dat Dealdirect een soort tussenpersoon is? Nadat je het formulier op internet invult hoort er een bevestigingsemail te volgen maar die kwam niet maar alsnog een paar dagen later. Toen ik de bezorging wilde annuleren kon dat al niet meer want de aanvraag was wel ontvangen bij hen en in verwerking alleen had ik geen bericht gekregen. De laatste optie is dan weigeren aan de deur, en de telefoon gaat terug.

Ik heb Vodafone ook direct gebeld toen ik zag dat ik de bezorging niet kon annuleren. Maar
annuleren bij Vodafone kon niet want ik was nog geen klant van Vodafone. De formaliteiten zoals laten inscannen paspoort, ondertekenen contract, etc. handel je af met de bezorger. Bij weigering ontvangst geeft hij dat door en dan is de aanvraag van het abonnement ook geannuleerd.

Als ik het toestel had aangenomen het contract getekend, en daarna besloten had het terug te sturen had ik uiteraard het contract geannuleerd bij Vodafone. Maar in dit geval is er geen contract.

Ik wil dat iemand bij Vodafone gaat opletten en zien dat ze betaling verwachten van iemand die niet bij hen is aangesloten. En ik wil dat de registratie bij Preventel verwijdert word. Heeft nog iemadn tips hoe dit aan te pakken met Vodafone?

ho
door hopetobehelping - May 24, 2015 om 11:20
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tilda27,

u heeft inmiddels een klacht op klachtenkompas geplaatst zie ik.
U kunt nog bezwaar aantekenen tegen uw registratie, klik hier maar dat heeft u wellicht al gedaan.
In uw vraag geeft u aan dat u aanmaningen gehad heeft van Vodafone, wat heeft u daar mee gedaan ? Waren dat aanmaningen omdat Vodafone meent dat u bij hen een abonnement heeft ?

De registratie (en de ellende) komt vanuit Vodafone, zij hebben u aangemeld.
Als ik u was zou ik van Vodafone eisen dat men aan u het bewijs opstuurt dat u een abonnement heeft bij ze (geef aan dat u een reactie binnen 14 dagen wilt). Alles zwart op wit (email kan ook) uiteraard. Als ze het bewijs niet kunnen leveren sommeer ze dan dat ze direct de registratie bij Preventel ongedaan laten maken.
Ik zou tevens aangeven dat u ze aansprakelijk stelt voor alle materiële en immateriële schade bij uitblijven van het bewijs dat u een abonnement heeft.

ti
door tilda27 - May 24, 2015 om 11:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 24 mei 2015, 11:12]Beste tilda27,

u heeft inmiddels een klacht op klachtenkompas geplaatst zie ik.
U kunt nog bezwaar aantekenen tegen uw registratie, klik hier maar dat heeft u wellicht al gedaan.
In uw vraag geeft u aan dat u aanmaningen gehad heeft van Vodafone, wat heeft u daar mee gedaan ? Waren dat aanmaningen omdat Vodafone meent dat u bij hen een abonnement heeft ?

De registratie (en de ellende) komt vanuit Vodafone, zij hebben u aangemeld.
Als ik u was zou ik van Vodafone eisen dat men aan u het bewijs opstuurt dat u een abonnement heeft bij ze (geef aan dat u een reactie binnen 14 dagen wilt). Alles zwart op wit (email kan ook) uiteraard. Als ze het bewijs niet kunnen leveren sommeer ze dan dat ze direct de registratie bij Preventel ongedaan laten maken.
Ik zou tevens aangeven dat u ze aansprakelijk stelt voor alle materiële en immateriële schade bij uitblijven van het bewijs dat u een abonnement heeft.

Ik heb bij de eerste gebeld met Vodafone. De herinnering/aanmaning zag er ook vreemd uit, geprint op goedkoop papier, er stond geen telefoonnummer of klantnummer op maar er werd wel gedreigd dat de aansluiting afgesloten zou worden bij uitblijven van betaling. En dit betalen kon zelfs via GWK! Ik belde Vodafone meer omdat ik dacht dat het een phishing brief was. Ik heb tijdens dat gesprek aangegegeven een abonnement aangevraagd te hebben maar deze geweigerd heb aan de deur en dus geen klant ben. De medewerker was het met me eens, hij zij dat Vodafone in een brief de klant bij naam aanspreekt en dat er een telefoonnummer van de aansluiting in hoort te staan. Verscheuren die brief was zijn anwoord.

Ik heb nog geen bezwaar aangetekend bij Preventel. Gaat dat helpen?

ti
door tilda27 - May 24, 2015 om 11:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens heb ik bij iedere aanmaning geprobeerd te bellen maar de wachttijden bij de klantenservice zijn ongekend. Ik heb toen besloten te wachten tot een mens er naar zou kijken. Maar bij een van de laatste brieven waarin gedreigd werd met registratie bij Preventel heb ik gebeld met Vodafone. De medewerkster kon toen ineens mijn naam en gegens niet meer vinden in het systeem en ook het referentienummer op de brief niet. Omdat ik 20 minuten in de wacht heb gestaan voor ik haar aan de lijn kreeg, weigerde ik op te hangen voor iemand gesproken te hebben die de bron van deze brieven kon achterhalen. Ze zetten me weer door naar een andere afdeling. Ik heb toen 7 minuten gewacht en toen werd de verbinding verbroken.

ho
door hopetobehelping - May 24, 2015 om 11:45
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tilda27 schreef op zondag 24 mei 2015, 11:30]
Ik heb bij de eerste gebeld met Vodafone. De herinnering/aanmaning zag er ook vreemd uit, geprint op goedkoop papier, er stond geen telefoonnummer of klantnummer op maar er werd wel gedreigd dat de aansluiting afgesloten zou worden bij uitblijven van betaling. En dit betalen kon zelfs via GWK! Ik belde Vodafone meer omdat ik dacht dat het een phishing brief was. Ik heb tijdens dat gesprek aangegegeven een abonnement aangevraagd te hebben maar deze geweigerd heb aan de deur en dus geen klant ben. De medewerker was het met me eens, hij zij dat Vodafone in een brief de klant bij naam aanspreekt en dat er een telefoonnummer van de aansluiting in hoort te staan. Verscheuren die brief was zijn anwoord.

Ik heb nog geen bezwaar aangetekend bij Preventel. Gaat dat helpen?

Beste tilda27,
ik heb (gelukkig) geen ervaring met Preventel.
Het hele Vodafone verhaal is wel bijzonder.
Het probleem is denk ik dat u niets zwart op wit heeft. Als u een bewijs dat u geen abonnement bij Vodafone heeft (en ook niet gehad heeft de afgelopen periode) heeft en dat mee kunt sturen met uw bezwaar zal het wel een grotere kans maken.
Probeer zwart op wit te krijgen van Vodafone dat u daar geen abonnement heeft en ook geen betalingsverplichtingen bij ze hebt. Met die bewijzen en het gegeven dat Vodafone de partij is die u heeft aangemeld bij Preventel zou het bezwaar toegekend moeten worden (zekerheid daarover weet u helaas pas achteraf).
In uw bezwaar zou ik als ik u was sowieso aangeven dat u niet over een klantnummer en een telefoonnummer bij Vodafone beschikt (omdat u daar geen klant bent, geen abonnement heeft).

Als ik u was zou ik sowieso een klacht indienen over Vodafone, lees hier de mogelijkheden die consuwijzer aangeeft.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - May 26, 2015 om 09:29
779 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi tilda27,

Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met de gang van zaken. Ik wil graag een en ander voor je controleren. Stuur hiervoor je klacht en onderstaande gegevens per e-mail naar webcare.nl@vodafone.com met als onderwerp: kassa | tilda27 | 24-05-2015 | onterecht registratie bij Preventel door Vodafone

Gegevens:
- naam
- mobiele nummer
- klantnummer
- adres, postcode en woonplaats
- geboortedatum
- de laatste 4-cijfers van je bankrekeningnummer

Met vriendelijke groet,
Kyra

Vodafone 24/7 Web Crew

ti
door tilda27 - Jun 10, 2015 om 20:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb met opzet gewacht voor een positieve reactie te plaatsen m.b.t. het oppakken van mijn klacht door Vodafone.

Ik was in eerste instantie zeer tevreden, dit was de reactie van de klantenservice naar aanleiding van mijn klacht:

Ik heb intern navraag gedaan. Mijn collega's kunnen het volgende aangeven:

- Het abonnement is op 30/01 geactiveerd. Bij dit type bestellingen wordt er eerst een abonnement "gereserveerd" en wordt het abonnement geactiveerd na de levering.
- De order is op 31/01 retour gekomen. Op dat moment komt er een verzoek voor een annulering.
- De annulering is helaas niet verwerkt waardoor er maandelijks kosten in rekening werden gebracht.
- De rekeningen zijn niet betaald, met als gevolg een registratie bij Preventel.

Aangezien de order retour is gekomen en de annulering niet verwerkt is, zijn de kosten onterecht en daardoor ook de registratie bij Preventel.

De openstaande kosten heb ik zojuist gecrediteerd. De registratie bij Preventel zal hierdoor automatisch ongedaan gemaakt worden. Ik begrijp dat u graag binnen enkele dagen een bevestiging zou willen krijgen. Mijn collega's van de afdeling betalingen gaven aan dat dit helaas niet per direct mogelijk is, maar dat het ongeveer 2 weken kan duren. Bij dezen kan ik in elk geval bevestigen dat er geen openstaande kosten meer zijn en dat het abonnement niet meer actief is bij Vodafone.

Fantastische reactie toch?

Maar helaas, na twee weken wacht krijg ik in plaats van de beloofde bevestiging een herinnering een bedrag van EUR 9.81 te betalen. (blanco brief, zonder aanhef met naam of aansluiting)

Het verhaal gaat zich weer herhalen met een kleiner bedrag als inzet. Waarom kunnen deze mensen/systemen het niet in een keer goed afhandelen??????

ho
door hopetobehelping - Jun 10, 2015 om 21:19
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tilda27,

de reactie van Vodafone klinkt inderdaad veelbelovend.
Goed bewaren die reactie, daarin geeft Vodafone duidelijk hun fout toe en geven ze ook toe dat ze u ten onrechte bij preventel hebben geregistreerd.

Deze reactie kunt u meesturen als bezwaar maakt tegen uw registratie bij preventel.

Het is nu al half juni dus Vodafone is nu al maanden aan het prutsen.

Ik zou als ik u was de stappen volgen die consuwijzer aangeeft, klik hier.
Als u al een klachtbrief naar Vodafone gestuurd heeft dan zou ik meteen met de volgende stappen doorgaan.
Bij veel onderwerpen over Vodafone die hierbij voorbij komen vraag je je soms gewoon af of er bij de ingang van het gebouw van Vodafone een afvalbak staat waar iedere medewerker verplicht zijn hersenen in dient te deponeren.
Vooral niet te aardig zijn voor Vodafone. Kijk wat men u flikt, dat verdient geen aardige benadering.

Dit heeft u volgens mij al veel tijd en ellende gekost (wellicht ook nog geld gekost) dus laat Vodafone ook maar met een fatsoenlijke kostenvergoeding over de brug komen.