Bedrag ten onrechte overgemaakt
op 10 juni heb ik een bedrag overgemaakt op een rekeningnummer bij de ABN AMRO bank. Dit bedrag was bedoeld als eerste huurbetaling voor mijn moeder van haar nieuwe woning. Nu blijkt dat het geld is terecht gekomen bij een bedrijf (?). Mijn bank gaat een onderzoek instellen om dit bedrag terug te krijgen. Maar zeggen dat het wellicht kan zijn dat ik het niet terug krijg. Is dat zo. Kan dit zo maar? Waarom is het niet mogelijk om een bedrag te storneren? Het gaat om 581 euro. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik nog meer doen?
Graag jullie hulp.
Dank, groet,
Viv
Het is heel jammer, maar storneren kan je alleen bij automatische incasso's en niet als jezelf het geld hebt overgemaakt via internetbankieren, iDeal of acceptgiro.
Vooral met de nieuwe IBAN rekeningnummers is het 4 keer goed kijken of je de juiste gegevens hebt ingevoerd.
De bank gaat vragen aan het bedrijf of zij zo vriendelijk willen zijn om het geld terug te betalen. Als zij dat niet willen, dan zit je met een groot probleem.
Slimste is om ook even te googelen op het "oude" banknummer (dus alleen de laatste cijfers) misschien vind je op die manier het bedrijf en kan je als ze niet met de bank willen mee werken zelf nog contact leggen
Als u zelf geld overmaakt op een rekening kunt u dat inderdaad niet storneren. Storneren is alleen mogelijk bij incasso's en ook nog niet hij alle
U hebt dus zelf de fout gemaakt door een verkeerd rekeningnummer in te voeren. .
De bank zal waarschijnlijk aan de ontvanger verzoeken het geld terug te storten. Als de ontvanger daar geen gehoor aan geeft, kan de bank, maar dat hoeven ze niet, aan u de NAW gegevens beschikbaar stellen van de ontvanger zodat u zelf stappen kunt ondernemen.
U hebt dus wel recht om dat held terug te krijgen, want het was een onverschuldigde betaling. Maar het zal wellicht moeite kosten.
Hallo vixen6,
Dat wordt lastig.
Heb je het verkeerde rekeningnummer ingevoerd? Vraag dan aan jouw bank of ze het geld kunnen terughalen.
Wat zijn mijn rechten?
Je hebt helaas weinig rechten. Je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer daadwerkelijk bestaat.
Wat kan ik het beste doen?
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.
Jouw bank neemt contact op met de bank waarbij de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.
(Bron:Consumentenbond).
Suc6
U kunt ook zelf een verzoek indienen om het geld terug te storten. Maak € 0,01 over naar dat bankrekening nummer en zet bij de mededeling uw vergissing en vraag of ze het terug willen storten. Een zielig verhaal hierbij kan wonderen doen.
[quote=jantje7 schreef op dinsdag 22 jul 2014, 21:22]U kunt ook zelf een verzoek indienen om het geld terug te storten. Maak € 0,01 over naar dat bankrekening nummer en zet bij de mededeling uw vergissing en vraag of ze het terug willen storten. Een zielig verhaal hierbij kan wonderen doen.
Zoiets werkt wel bij een particulier. Ik vrees dat het bij een bedrijf gewoon op de grote geldhoop terecht komt. Maar het is te proberen.
Heeft u een fout nummer in gevuld en niet eerst controle uit gevoerd voor dat u verder bent gegaan, dat moet ui altijd doen. Doe ik zelf altijd voordat ik toestemming geef.
[quote=abnamro schreef op woensdag 23 jul 2014, 11:16]Beste Viv,
Ik kan me voorstellen dat je het bedrag zo snel mogelijk terug wilt ontvangen.
Het is inderdaad zo dat overboekingen die je zelf hebt verstuurd, niet meer gestorneerd kunnen worden. Uit je bericht wordt niet duidelijk of je zelf ook bij ABN AMRO bankiert. De procedure, zoals jij die uitlegt, klopt echter. Wij hebben geen middelen om bij de begunstigde af te dwingen het geld terug te storten. Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om contact op te nemen met het bedrijf dat het bedrag per ongeluk heeft ontvangen, kan je het beste het onderzoek bij je bank afwachten.
Mocht je nog vragen hebben, of bijvoorbeeld telefonisch contact met ons willen hebben, laat me dit dan weten.
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO N.V.
Mw. L. Rietdijk
Geachte mw. Rietdijk,
Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb inderdaad contact gehad met ABN AMRO en zij hebben mij geadviseerd om het onderzoek van de ING af te wachten. Ondertussen heb ik op naam gezocht naar het bedrijf. De naam dat gekoppeld is aan het rekeningnummer. Ik heb deze 2 bedrijven gebeld. Eentje heeft gelijk de rekening geraadpleegd en op hun rekening is het niet ontvangen. Toen het 2de bedrijf benaderd. Eerst werd gezegd dat ze op vakantie zijn en niets kunnen nakijken. Vervolgens vroeg de dame mij naar mijn naam en zei dat ze pas in Augustus terug zijn van vakantie. Vreemd he. Ik denk dat deze 2e bedrijf het geld heeft ontvangen. Nu hoop ik dat het terugkomt. Het ging nl. om betaling van de huur voor mijn moeder van juni.
Ik hoop dat echt van harte dat dit opgelost wordt.
Groet,
Viv
[quote=vixen6 schreef op woensdag 23 jul 2014, 12:10]
Toen het 2de bedrijf benaderd. Eerst werd gezegd dat ze op vakantie zijn en niets kunnen nakijken. Vervolgens vroeg de dame mij naar mijn naam en zei dat ze pas in Augustus terug zijn van vakantie. Vreemd he. Ik denk dat deze 2e bedrijf het geld heeft ontvangen. Nu hoop ik dat het terugkomt. Het ging nl. om betaling van de huur voor mijn moeder van juni.
Ik hoop dat echt van harte dat dit opgelost wordt.
Groet,
Viv
Het kan zo zijn dat degene die gaat over de boekhouding en facturering van het bedrijf nu op vakantie is, dus op zich hoeft het niet vreemd te zijn.
Verder, als je toevallig ook een e-mail adres hebt van dit bedrijf, stuur dan nu meteen een mail met een verzoek om het na te kijken en de nodige informatie. Over ruim een week is het augustus en dan kunnen ze er meteen mee aan de slag ;-)
Mocht het bedrijf niet direct meewerken, dan zal de bank u waarschijnlijk wel vertellen over welk bedrijf het gaat. Lijkt me minder geheim dan de NAW gegevens verstrekken van een particulier.
Kunt u dat overigens niet zien op uw afschrift?
Vervolgens belt u naar het bedrijf en dan vraagt u of deze het bedrag terug stort. Stuur voor de zekerheid ook nog een mail/brief waarin u nogmaals het bedrag en uw rekeningnummer vermeldt. Vermeld daarin ook de datum waarop het bedrijf het bedrag hoogstwaarschijnlijk van u heeft ontvangen. Dus 10 of 11 juni.
Een normaal bedrijf zal de betaling op uw rekening terugstorten. En anders kunt u eventueel een incassobureau inschakelen en als het dan nog niet lukt, moet u naar de rechter.
Beste Viv,
Ik kan me voorstellen dat je het bedrag zo snel mogelijk terug wilt ontvangen.
Het is inderdaad zo dat overboekingen die je zelf hebt verstuurd, niet meer gestorneerd kunnen worden. Uit je bericht wordt niet duidelijk of je zelf ook bij ABN AMRO bankiert. De procedure, zoals jij die uitlegt, klopt echter. Wij hebben geen middelen om bij de begunstigde af te dwingen het geld terug te storten. Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om contact op te nemen met het bedrijf dat het bedrag per ongeluk heeft ontvangen, kan je het beste het onderzoek bij je bank afwachten.
Mocht je nog vragen hebben, of bijvoorbeeld telefonisch contact met ons willen hebben, laat me dit dan weten.
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO N.V.
Mw. L. Rietdijk
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is botox gevaarlijk voor rimpels
Is botox voor rimpels ongevaarlijk en hebt het nadelen Lees meer
Vacatures met dezelfde tekst en salaris, maar op 39 verschillende locaties?
Receuiters die willen zoveel mensen bij zich laten aansluiten voor hun verdienmodel bij bedrijven. Maar is het toegestaan om mensen te lokken met "nep-vacatures"? Bij Synsel Techniek staat slechts 39 keer de vacature (chemisch) procestechnoloog met dezelfde vacaturetekst en salarisindicatie, met enkele kleine veranderingen om ze "uniek" te maken. Zouden 39 bedrijven in heel Nederland toevallig pre ... Lees meer
Glasvezel voor de prijs van een auto!!
Offerte aangevraagd voor aanleg van glasvezel in woning. Kost maar liefst €10.664,00 Is hier iets aan te doen? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer