boeboelientje
door boeboelientje Apr 29, 2014 om 21:23
Geldzaken & recht

Huisbaas doet niets aan noodzakelijke onderhoud huurhuis

Beste mede panelleden,

Mijn man en ik huren sinds oktober een drie-kamer woning van een particuliere verhuurder (verhuurmakelaar). We wonen erg naar ons zin (leuke buren en buurt), echter het huis heeft aan aantal gebreken waar de huisbaas NIETS aan doet.

Wat is er aan de hand:
1. C.V. ketel heeft sinds 2006 NOOIT onderhoud gehad.
Heeft nu continue lekkage, druk is bijna 0, c.v. geeft
continue 78 graden af, maakt een loeiend en brommend
geluid (waar je zelfs wakker van wordt), lijkt op ploffen te
staan.

2. De buitendeur gaat niet goed open/dicht. Het hang en
sluitwerk zit los, slot gaat niet meer op nachtslot, tussen
deur en sponning zit een enorme kier, om de deur dicht
te krijgen moet je echt jungletoeren uitvoeren en als ie
dicht zit kun je makkelijk binnenkomen door alleen er
(aan de buitenkant) tegen aan te leunen...een vrijbrief
om in te breken dus

3. Muur in slaapkamer krijgt scheuren....stucwerk barst
spontaan van de muur (er hangt niets aan de muur of wat
dan ook).

4. Kozijnen (dubbelglas) zitten aan de bovenste kant los.
Dus als we onze ramen in kiepstand of open willen zetten
hangt t aan de bovenkant helemaal los (erg gevaarlijk dus)

Uiteraard hebben wij al, het e.e.a. ondernomen naar de kant van de huisbaas toe. Deze heeft nergens op gereageerd (niet op e-mails, aangetekende brieven, telefoontjes). Gisteren heeft mijn man de "opzichter" van de huisbaas te spreken gekregen. Buitendeur, geen haast volgens hem. Geen onderhoud en problemen cv kunnen geen gevaar, volgens hem ga zo maar door. Nu komen ze morgen langs en voor de deur is hij van een anti inbraakstrip te plaatsen, maar dat lost het probleem niet op volgens ons (hang en sluitwerk is ondeugdelijk). Hij stuurt een loodgieter om naar de cv te komen kijken (is dus geen erkend onderhoudsmonteur) en komt zelf naar de kozijnen kijken...

Een bijkomend probleem (voor ons) is dat wij geen brandverzekering en inboedelverzekering hebben kunnen afsluiten (terwijl wij al vanaf het begin dat wij de woning betrokken de defecten hebben gemeld) omdat de buitendeur ondeugdelijk is en de cv als acht jaar geen onderhoud heeft gehad.....Kregen van de verzekeringsagent te horen dat afsluiten van deze verzekeringen geen zin heeft omdat ze toch niets gaan vergoeden als er iets mocht gebeuren. Ook dat nog dus......noodgedwongen ONVERZEKERD dus

We betalen E 700 (E 550 voor het huis, E 150 G/L/W), dan mag je toch wel wat meer verwachten....
We zitten zelf te denken om de huurbetaling op te schorten, net zolang totdat de gebreken opgelost zijn of de huurcommissie in te schakelen en de huur te laten verminderen. Wat voor stappen kunnen we nog meer ondernemen? Wat is wijsheid? Ik verneem graag jullie reacties en alvast ontzettend bedankt!!!!

6248 30 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 29, 2014 om 22:15
16852 Antwoorden / 108 Vragen

Vraag me in gemoede af waarom u in de eerste plaats zo'n niet onderhouden flat heeft gehuurd. U heeft m.i. toch eerst wel gekeken en gezien wat er mis was? Zo te lezen is de man niet van plan er enig geld tegenaan te gooien als hij met niet gekwalificeerde mensen in zee gaat om te komen repareren. Zou absoluut geen genoegen nemen met een CV die al 8 jaar geen onderhoud heeft gehad. Vraag me ook af hoe oud het apparaat is. €500,00 kale huur is niet duur, net zoals G/W/L. Maar ja, in zo'n staat kan hij ook niet meer vragen. En dan ook nog geen verzekering te kunnen krijgen omdat de staat van het huis in zo'n slechte staat is: ik zou zeggen, zoek iets veiligs. (Ja, ik weet dat huizen schaars zijn).

boeboelientje
door boeboelientje - Apr 29, 2014 om 22:35
21 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 29 apr 2014, 22:15]Vraag me in gemoede af waarom u in de eerste plaats zo'n niet onderhouden flat heeft gehuurd. U heeft m.i. toch eerst wel gekeken en gezien wat er mis was? Zo te lezen is de man niet van plan er enig geld tegenaan te gooien als hij met niet gekwalificeerde mensen in zee gaat om te komen repareren. Zou absoluut geen genoegen nemen met een CV die al 8 jaar geen onderhoud heeft gehad. Vraag me ook af hoe oud het apparaat is. €500,00 kale huur is niet duur, net zoals G/W/L. Maar ja, in zo'n staat kan hij ook niet meer vragen. En dan ook nog geen verzekering te kunnen krijgen omdat de staat van het huis in zo'n slechte staat is: ik zou zeggen, zoek iets veiligs. (Ja, ik weet dat huizen schaars zijn).

Beste Ternormin,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik begrijp uw gedachte waarom u zich afvraagt waarom wij dit appartement (het is trouwens een gesplitst huis...de zolderetage wordt eveneens verhuurd en heeft ook een eigen deur) hebben gehuurd. Ik kan hier kort over zijn...het pand is in augustus 2013 in eigendom gekomen van de huidige huurbaas (heeft dit op een veiling gekocht als zijnde "beleggingspand"), wij zijn hier simpel achter gekomen door even te speuren op Google. De afspraak was (en daar hebben wij ook bewijs van per E-mail van de huurbaas), dat de gebreken verholpen zouden worden. Er waren nog meer gebreken...maar die zijn inmiddels wel verholpen. De kale huurprijs is trouwens E 550 maar dat doet er niet toe. Kortom, hij zou dus de gebreken verhelpen. De scheur in de muur is pas sinds kort (daar was niets van te zien toen we in het huis trokken), dat was niet zichtbaar tijdens bezichtiging. De cv was volgens verhuurder in prima staat. Die gebreken begonnen ongeveer drie weken nadat we in het huis waren ingetrokken....Toen het boekje erbij gehaald en de cv bekeken....nergens onderhoud te vinden. Het installatiebedrijf gebeld (er stond wel een sticker op de cv) die de ketel heeft geïnstalleerd...dit is in 2003 gebeurd en sinds die tijd hebben zij GEEN verder onderhoud verricht. De buitendeur was in het begin wel ok....we konden normaal afsluiten/op slot doen...die problemen begonnen ook een aantal weken nadat wij het huis hadden betrokken...

Van de verzekeringsagent kregen we te horen dat als a. er een deugdelijke voordeur geplaatst wordt en b. de cv gekeurd wordt/vervangen wordt...het wel mogelijk is om de noodzakelijke verzekeringen af te sluiten. Tja, er is idd enorme schaarste op de woonmarkt...zeker in Den Haag. Los daarvan zijn wij zeer gecharmeerd van ons oude huisje (ook nog eens in een hofje), de buurt en mede-bewoners, dus zo makkelijk is het allemaal niet. Wij zijn van mening dat de huisbaas gewoon zijn afspraken moet nakomen (het staat zwart op wit) en zolang hij dit niet doet...wij dus genoodzaakt zijn de huur op te schorten. Zitten er ook aan te denken om zelf professionals in te schakelen en de kosten te verrekenen met de huurprijs. Volgens (trouwens zijn eigen opgestelde huurcontract) is hij verantwoordelijk voor het verhelpen van de gebreken en hier waren ook afspraken over gemaakt toen wij het huurcontract ondertekenden.

Het zijn zeker geen professionals die morgen bij ons gaan komen. Het is zijn eigen "klusjesdienst" (die bij hem in dienst zijn)...die ons uiteraard met een kluitje in het riet willen sturen (niets aan de hand, hoeft niets te gebeuren). En nu komt het...wij kunnen geen verzekering afsluiten maar in zijn eigen contract staat dat wij dit VERPLICHT zijn...Beetje moeilijk na te komen als er, door zijn falende aanpak...geen verzekering is die ons wil verzekeren...Nu maar hopen dat er "niks" gebeurd...

Cookies
door Cookies - Apr 29, 2014 om 22:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hier KLIK kun je lezen welk onderhoud voor verhuurder komt en welke voor huurder.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2014 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een huisbaas kan u niet verplichten een verzekering af te sluiten. Is trouwens zinloos in dit geval.

boeboelientje
door boeboelientje - Apr 29, 2014 om 23:11
21 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Carola.83 en tijger 1, Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker nu even de linkjes bekijken en hopelijk kunnen wij hier verder mee!
@tijger1: in het huurcontract staat nadrukkelijk vermeld dat wij VERPLICHT zijn een inboedel, WA en brandverzekering af te sluiten. Ik wist niet dat een huisbaas je hiertoe NIET kan verplichten (los daarvan, lijkt het mij logisch dat je sowieso deze verzekeringen afsluit of dit nu verplicht is of niet). Maar het is natuurlijk best van de gekke dat wij, door nalatigheid van de huisbaas en het niet nakomen van zijn eerdere afspraken, gewoon NIET verzekerd zijn. Vraag me trouwens af of, mocht er (hopelijk niet) iets gebeuren (inbraak, brand), hij AANSPRAKELIJK is om de schade de vergoeden, tenslotte is hij nalatig en levert hij een wanprestatie (beter gezegd...geen prestatie). Misschien een idee om hem, middels een aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging, hem schriftelijk bij voorbaat al aansprakelijk te stellen voor eventuele schade die voortvloeit uit zijn nalatigheid?

Cookies
door Cookies - Apr 29, 2014 om 23:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Info en wat te doen bij achterstallig onderhoud KLIK

Cookies
door Cookies - Apr 30, 2014 om 07:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nog even een aanvulling op het genoemde in mijn 1e link: ik zou NIET met het inschakelen van de gemeente beginnen. Ten 1e duurt het erg lang voordat er eens wat geregeld is. Ten 2e komen die pas vaak in actie als balkons, gevels of vensterbanken naar beneden dreigen te storten.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2014 om 07:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zulke verzekeringen hebben niets met het huren van een woning te maken en zulke verplichtingen staan ook in geen enkel NORMAAL huurcontract.

Ik zie ook de logica niet in waarom deze huisjesmelker dat opgenomen heeft. Wellicht om interessant te doen.

Als voorbeeld, een AVP, wat u WA noemt, dekt schade die u toebrengt aan een ander en waarvoor u aansprakelijk bent, maar juist niet als u schade zou toebrengen aan de door u gehuurde woning.

Als voorbeeld, een brandverzekering dekt schade aan uw inboedel door brand, maar niet schade door brand aan de woning.

Als voorbeeld, een inboedelverzekering dekt schade aan uw inboedel door andere oorzaken dan brand en ook brand. Dus de meeste mensen hebben gewoon een inboedelverzekering.

Hieruit volgt dat deze verzekeringen helemaal niet nuttig zijn voor hem als huisbaas.

Als u brand krijgt, en het huis brand af, bent u daarvoor niet aansprakelijk. Vooropgesteld dat u de brand niet aangestoken hebt.

Dus die vent is een windbuil met zijn contract.

Bij voorbaat aansprakelijk stellen is ook zinloos. Dat wint u nooit.

Ga naar de huurcommissie uit de link van Carola.83. Kijk of u wellicht binnen alvast een extra slot kunt zetten om kostbare spullen tijdelijk wat veiliger achter te kunnen laten.

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2014 om 07:49
16852 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=boeboelientje schreef op dinsdag 29 apr 2014, 22:35][
...zeker in Den Haag. Los daarvan zijn wij zeer gecharmeerd van ons oude huisje (ook nog eens in een hofje), de buurt en mede-bewoners, dus zo makkelijk is het allemaal niet

Nu begrijp ik wel wat beter hoe leuk het wonen is. Heb zelf in hofje op Dennenweg gewoond, dus ook vreselijk leuk, dat ben ik helemaal met u eens. Wist u trouwens dat er in Den Haag 115 hofjes zijn? Hoop dat een en ander snel word gerenoveerd, hersteld, dat u er nog plezieriger en vooral veiliger kunt wonen.

boeboelientje
door boeboelientje - Apr 30, 2014 om 08:10
21 Antwoorden / 5 Vragen

Beste allemaal,

Erg fijn dat jullie zo behulpzaam zijn! De mogelijkheid om de gemeente in te schakelen, dat was voor ons al sowieso geen optie. IDD komen zij erg laat in actie en alleen als alles zowat op instorten staat. Met de gemeente (Den Haag) al helemaal geen goede ervaringen gehad, ook niet toen we hier gingen wonen. We waren ingeschreven en "out of the blue" had de gemeente besloten ons uit te schrijven (zonder ons daarvan op de hoogte te stellen, wat normaliter wel moet...met een brief waarin ze hun voornemen aankondigen). Dit omdat er 26 (!!!!!!) mensen ingeschreven zouden staan op ons adres....Na maanden weer (onafgebroken) terug ingeschreven in het GBA, maar nog steeds de naweeën o.a. met de Belastingdienst inzake de huursubsidie (loopt al een bezwaar....krijgen al vijf maanden geen huursubsidie meer terwijl we daar wel recht op hebben)..heel gedoe...maar dat is weer een ander "topic". We nemen vandaag contact op met juridisch loket...en denken aan 1. zelf de mankementen te laten oplossen door professionals en de kosten te verrekenen met de huur of 2. de huur op te schorten. Huurcommissie kan ook nog optie zijn, maar zag dat die een soort wachtlijst hebben van toch weer een fiks aantal weken...(en weet niet of je dan ook de huur op kan schorten totdat huurcommissie komt kijken)...

Begrijp dat we best wel een "apart" huurcontract hebben, met die bepalingen over verplichte verzekeringen, wat dus nergens op slaat (althans dat de huurbaas dit vermeld in een huurcontract). Het idee om tussentijds zelf een (extra) slot te plaatsen zodat de spullen toch iets veiliger staan, is een optie. Dit zou dan op onze eigen "buitendeur" moeten (de deur op het trappengat (= andere deur dan de buitendeur aan de straat) maar volgens huurcontract mag dit niet (zelf veranderingen aanbrengen aan sloten e.d.). Wat ook best vaag is, is dat de huurbaas naast de sleutel van de buitendeur ook een sleutel heeft om ons appartement binnen te komen. Een tijd geleden (toen er een loodgieter kwam om lekkage in de keuken op te lossen) stond er ineens een mannetje in ons (privé) halletje. Had niet aangebeld of wat dan ook. Beetje vreemd aangezien er een afspraak gemaakt was en ik aangegeven had thuis te zijn. Toen ik vroeg wat de bedoeling hiervan was, zei hij dat ze van ieder huis een sleutel hadden zodat ze altijd naar binnen kunnen. Mijn inziens kan dit alleen als er een dusdanig sprake is van een noodgeval (stel: wij zijn op vakantie, onderburen hebben last van gigantische lekkage)...

De hele gang van zaken is best opmerkelijk te noemen. En ja, we wonen hier nu eenmaal enorm naar ons zin...Wat leuk tenormin dat je ook in een hofje hebt gewoond! Zo leuk! Dus je begrijpt ons wel....115 hofjes in Den Haag...ga me er toch eens in verdiepen!

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2014 om 08:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De betaling van de huur opschorten is erg onverstandig, dus niet doen.

Een huisbaas heeft het recht zijn verhuurde woningen te inspecteren na tijdige aankondiging en op normale tijden.

Een huisbaas heeft NIET het recht zichzelf toegang te verschaffen met een achtergehouden sleutel.

Ook die bepaling over het niet mogen wijzigen van sloten is niet rechtsgeldig.

Als die "binnendeur" uw hele eigen woonruimte kan afsluiten, is dat dus eigenlijk uw voordeur. Als die goed sluit, kunt u twee dingen doen.

U kunt er een onder of bovenslot bij zetten, of als het een soort Lipsslot is, kunt u de cilinder vervangen door een andere. Dan kan niemand anders meer de woning betreden, zonder uw toestemming. Oude cilinder en sleutels bewaren. Of als u er een slot bijzet, moet u daarvan uiteraard ook de sleutels afgeven, als u de huur opzegt.

Dat u geen inboedelverzekering kunt krijgen door die gammele buitendeur, is maar raar. In bijvoorbeeld heel veel flats staat die gewoon open. Of hebben zoveel mensen een sleutel, dat dat haast hetzelfde is.

Ga eens met uw huurcontract langs het Juridisch Loket, zie Google voor het adres, en laat u uitleggen wat voor onzinnige regels daar in staan, waar u zich dus NIET aan hoeft te houden.

boeboelientje
door boeboelientje - May 1, 2014 om 08:17
21 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo mede-forumleden,

Even een update: gisteren is er een loodgieter gekomen voor de cv.
Er was ook afgesproken dat er mensen zouden komen voor de buitendeur, de kozijnen, de scheur in de muur etc. Helaas....
Loodgieter zei dat er GEEN gevaar is als een HR-ketel al jaren geen onderhoud heeft gehad. Van buren vernam ik gisteren dat de vorige bewoner al de brandweer had ingeschakeld en dat de brandweer de ketel e.d. had afgekeurd? Ze hadden goed contact met de vorige bewoner. Loodgieter zei dat hij geen erkende installateur/monteur is, alleen loodgieter en dat hij was gestuurd door huurbaas met de mededeling dat de CV zou lekken (dit is slechts topje van de problemen van de ketel!!!). Hij zou doorgeven dat er een monteur/installateur moet komen...hij heeft opzichter gebeld maar die vond verdere actie niet nodig....

Voor de rest is er niemand gekomen....Op telefoontjes van onze kant is niet teruggebeld.
Het is klaar nu...we zijn al maanden bezig en huurbaas heeft genoeg kansen gehad. Ik heb vandaag vrije dag opgenomen en ga naar juridisch loket, schakel huurcommissie in en ga zo maar door. Wat erg "prettig" is dat ik in het bezit ben gekomen van een document (augustus 2013 toen de huurbaas twee panden kocht naast elkaar, waaronder het pand waar wij wonen) waarin staat dat het pand wel inwendig grondig gerenoveerd moet worden en dat CV ketel en toebehoren vervangen dienen te worden...dit is nooit gebeurd...Dus misschien helpt dit de zaak ook verder.
Wat ook vreemd is dat, ons huis, volgens het kadaster een "postadres" zal zijn. Het andere pand staat echter wel bekend als "woonbestemming c.q. woonadres". Verklaart ook wel veel waarom we ook "problemen" hebben met de Belastingsdienst inzake de huursubsidie (die wij niet meer krijgen, bezwaar loopt. Terugvordering huursubsidie 2013: bezwaar loopt) en een eerdere uitschrijving door de gemeente (waar we ook veel trammelant van hebben gehad...gelukkig wel weer ingeschreven in het GBA sinds februari jl.)....

Ik hou jullie op de hoogte....
Sta soms echt te kijken van het e.e.a., heb dit nog nooit meegemaakt en heb toch wel eerder gehuurd....

boeboelientje
door boeboelientje - May 2, 2014 om 09:07
21 Antwoorden / 5 Vragen

Gisteren dus bij juridisch loket geweest. We hebben een doorverwijzing gekregen naar een advocaat waar wij 9 mei een afspraak mee hebben. Ook al telefonisch met deze advocaat overlegd.Waar het op neer komt is dat: er vandaag (de zoveelste) een aangetekende brief richting de huurbaas gaat waarin aangekondigd dat de huur gedeeltelijk opgeschort wordt (hij krijgt de helft en de andere helft (die nu gereserveerd is op onze spaarrekening)nadat de gebreken verholpen zijn.

Brandweer komt vandaag kijken naar de installatie. Gister daar iemand gesproken van de afdeling veiligheid...waar een lampje ging branden. Het is idd zo dat er eerder al een inspectie is uitgevoerd door de brandweer op verzoek van de toenmalige bewoner en dat de installatie/ketel in zijn totaliteit was afgekeurd....dus de buren die dit hadden gemeld aan ons, hadden dus gelijk....

Kortom de zaken zijn "opgestart". Nu maar hopen dat er snel verandering/verbetering komt!

@tijger1: vandaag komt er een slotensmid die extra sloten komt plaatsen op onze deur die toegang geeft tot ons appartement (die deur stelt trouwens niet veel voor...is gewoon een deur die je in je huis hebt (dus geen kwaliteit zoals een buitendeur). Ook wordt de huidige cilinder vervangen....

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kwaliteit van de binnendeur is niet zo belangrijk, ook voor een "goede" inbreker is een echte buitendeur een fluitje van een cent. Het gaat om uw privacy en de hufterigheid van uw huisbaas.

Goede acties, hoewel ik bij het opschorten van het betalen van de helft van de huur mijn bedenkingen hebt.

Succes met de strijd.

zoekster
door zoekster - May 2, 2014 om 10:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heel goed dat u een advocaat heeft ingeschakeld. Goed mogelijk dat de verhuurder, alvorens er een gang naar de rechter wordt ingezet, nu tot inkeer zal komen en de problemen gaat oplossen.

boeboelientje
door boeboelientje - May 2, 2014 om 14:01
21 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger1 en zoekster: bedankt voor de reacties en het medeleven! En wij hopen nu ook eens dat het opgelost gaat worden. Wij zijn ook geen fan van het opschorten van (een gedeelte) de huur. Eigenlijk gaf de advocate de doorslag. Zij was van mening dat wij echt daadwerkelijk alles uit de kast hadden gehaald om de zaken gerepareerd/vervangen te krijgen (al eerder, meerdere aangetekende schrijven, E-mails telefoontjes en dat al meer dan een half jaar) en als de huurbaas eerder actie had ondernomen bepaalde gebreken ook niet verergerd hadden geworden (nu heeft hij ook meer werk en is dus ook meer geld kwijt). Ze zei dat hij klaarblijkelijk daar niet onder de indruk van is/was en dat er dus nog maar een remedie over was: opschorting gedeelte van de huur (dat hebben we uiteraard apart gezet..).

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even off topic.

Ik verwonder mij over uw opmerking dat u € 150,00 betaalt voor G/WL. Hebt u geen eigen meters en is die cv dan ook voor uw bovenburen?

boeboelientje
door boeboelientje - May 2, 2014 om 14:45
21 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 mei 2014, 14:35]Nog even off topic.

Ik verwonder mij over uw opmerking dat u € 150,00 betaalt voor G/WL. Hebt u geen eigen meters en is die cv dan ook voor uw bovenburen?

@Tijger1: we betalen E 700,- all in. Dit is gesplitst in E 550 (kale huur) en idd E 150 voor G/W/L
Wel toepasselijk dat u met deze vragen komt. Wij hebben idd de meters in ons appartementje, maar dat zijn niet alleen onze meters...Het zijn gezamenlijke meters...dus van de bovenburen, van ons en van de buren in het pand naast ons (meterstanden zijn dus van drie huishoudens). Ben ik toevallig een aantal weken geleden achtergekomen toen er iemand van Stedin de meterstanden kwam opmeten (en daarna ook navraag gedaan bij buren). Ja...hetzelfde telt voor de cv ketel en de boiler (van 15 liter). Die hangen beiden in ons appartement maar "bedienen" 3 huishoudens: de bovenburen en de buren van het pand naast ons...

Ik heb dit ook nooit eerder meegemaakt met een huurhuis. De cv ketel die in onze eerdere huurhuizen hing was alleen voor ons gebruik, evenals de boiler (en uiteraard de meters..maar we hebben nooit eerder all-in gehuurd)..Ben benieuwd naar uw reactie hierop...

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik dat een rampzalige toestand vinden. Ik vraag mij dan ook in gemoede af of het door u bewoonde pand wel officieel gesplitst is, zeker gezien uw problemen met de belastingdienst.

En dan nog een boiler van 15 liter voor drie huishoudens?

U woont er sinds oktober maar wonen uw buren daar al langer? Wat betalen zij voor de voorzieningen? Krijgen ze daarover nog jaarlijks een afrekening?

Ook deze kwestie zou ik maar eens voorleggen aan het Juridisch Loket om na te gaan wat op dit gebied uw rechten zijn.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wellicht is het verstandig voor u om lid te worden van de Woonbond, want ik voorzie ook voor straks de nodige problemen met die servicekosten.

Die zullen ongetwijfeld omhoog gegooid worden als de reparaties echt uitgevoerd worden.

Klik hier

boeboelientje
door boeboelientje - May 2, 2014 om 15:36
21 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 mei 2014, 15:00]Persoonlijk zou ik dat een rampzalige toestand vinden. Ik vraag mij dan ook in gemoede af of het door u bewoonde pand wel officieel gesplitst is, zeker gezien uw problemen met de belastingdienst.

En dan nog een boiler van 15 liter voor drie huishoudens?

U woont er sinds oktober maar wonen uw buren daar al langer? Wat betalen zij voor de voorzieningen? Krijgen ze daarover nog jaarlijks een afrekening?

Ook deze kwestie zou ik maar eens voorleggen aan het Juridisch Loket om na te gaan wat op dit gebied uw rechten zijn.

pffff....ga nu echt het allerergste vrezen inzake de splitsing...
Aangezien ik, door werkzaamheden die ik verricht voor mijn werkgever, toegang heb tot de gegevens van het Kadaster (online), heb ik maar even weer een kijkje genomen in de gegevens van het pand waar wij woonachtig zijn en dat van onze buren in het pand (die hebben een eigen voordeur dus niet die van ons, wij delen wel onze voordeur met onze bovenbuurman) op nr 151. Kadaster zegt dat 153 (daar wonen wij) gesplitst is in huisnummers 153 (dat staat op ons huurcontract) en 153a (dat is onze bovenbuurman). 153 is volgens het kadaster GEEN woonadres maar een postadres (?????) en 153a is WEL een woonadres. Alle post voor zowel ons als de buurman (die dus op 153a woont) wordt gericht aan 153. Ook daarnet gecheckt bij gemeente-administratie (ik werk daarvoor) en het blijkt dat er op 153 (ons adres dus) maar liefst 26 personen staan ingeschreven (?????????). Nu gaat mij wel wat dagen, aangezien er soms stapels post binnenkomt met allerlei namen van mensen die wij (en de buurman ook) niet kennen of die hier woonachtig zullen zijn. Kadaster meld dus dat 153 een postadres is en geen woonbestemming heeft, dus ik ga zelfs vrezen dat wij dus (als je het juridisch bekijkt) "illegaal" woonachtig zijn (??????). Waarschijnlijk "verhuurd" de huisbaas dus ook postadressen voor geld (weet ik echter niet zeker, maar ga ik wel vermoeden). Het viel ons en de bovenbuurman wel op dat de buitendeur wel erg vaak opengaat of dat wij soms individuen zien komen en gaan uit onze benedenhal met poststukken.

Onze bovenbuurman is een maand eerder in het pand komen wonen dan wij (september 2013). Het pand met nr 151 staat in het kadaster omschreven als een zeflstandig pand. 151 en 153 zijn dus nooit één geheel geweest. 151 wordt in het geheel aangemerkt als woonbestemming/woonadres (151 is ook in het bezit van onze huurbaas). Na je laatste reactie even bij buren nagevraagd wat hun kale huurprijs is en hun kosten voor G/L/W. Onze bovenbuurman betaalt E 450 kale huur en E 150 G/L/W. De buren van nr 151 betalen E 300 kale huur en ook E 150 G/L/W. Ik dacht dat er altijd twee mensen woonden op 151 (die wonen er pas, pand stond (zo vanaf straatzijde te zien) al maanden leeg, ze wonen er nu ongeveer een kleine twee maanden) maar kreeg net te horen dat ze nog een huisgenoot hebben (hoort niet bij hun, dus andere huurder) die de achterkant van het pand huurt. Hoeveel deze persoon betaalt weet ik niet en de buren ook niet, want hij is er nooit (volgens hen). Wat ook vreemd was dat mijn benedenburen daarnet vroegen of er ook altijd iedere maand een man van de huurbaas persoonlijk langs komt om de huur contant te innen. Bij hun is dit dus het geval en ze krijgen ook geen recu (hebben er wel naar gevraagd) maar kregen te horen "jullie vertrouwen ons toch". Niet dat ik hier wat mee te maken heb (wij betalen met Internetbankieren, net zoals onze bovenbuurman)...maar vind dit op zijn zachts toch wel heel opmerkelijk allemaal. Ze schijnen ook geen huurcontract te hebben (en als ik kijk in GBA op nr 151 zie ik alleen maar 1 persoon ingeschreven, een andere naam dan de buren)...pfff

Los van de gebreken en de onveiligheid...maak ik me nu echt enorme zorgen over onze verdere situatie. De gemeente heeft ons uit coulantie weer ingeschreven (wel met een vermelding erbij), belastingsproblemen...waarschijnlijk wonen we zelfs "illegaal" (geen woonbestemming kadaster). Had ik maar eerder e.e.a. nagecheckt, maar je gaat ervan uit dat je (als je van een bekende verhuurmakelaar) huurt..alles toch moet kloppen. Dan nog maar te zwijgen over de eventuele overige "praktijken" van de huurbaas...

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het spijt mij dat ik u zo ongerust gemaakt hebt, maar van die hele situatie klopt geen hout.

Als eerste. Het is raar dat het echt aparte buurpand op uw cv en andere installaties is aangesloten. U woont dus in een pand, waarvan u, als ik het goed begrijp, de eerste etage bewoont, met bovenburen en benedenburen.

Dit pand wordt dus letterlijk uitgemolken.

Ook verwondert het mij dat bij het kadaster vermeld staat dat een woning een Postadres is. Het aanvragen van een postadres heeft heel wat voeten in aarde en wordt door een gemeente niet zomaar toegestaan. Maar dat een hele woning postadres is, heb ik nog nooit van gehoord.

U zult stappen moeten ondernemen, om al die personen van uw adres af te krijgen, dat moet u bij de gemeente aanhangig maken. Anders kunt u die huurtoeslag op uw buik schrijven.

Stel ook de belastingdienst van uw bevindingen op de hoogte en deel hun uw stappen mede.

U woont toch niet op het adres waar al die zoekgeraakte Bulgaren verbleven ;-)

tenormin
door tenormin - May 2, 2014 om 16:48
16852 Antwoorden / 108 Vragen

Wat een afschuwelijke ontwikkeling voor jullie. Het word kennelijk als spookadres gebruikt. Lijkt erop dat er mensen "wonen" die via 153a/153 subsidie e.d. innen. Heb ook nooit gehoord dat een huis 'zomaar' als postadres kan worden gekenmerkt. Die huisjesmelker is lekker bezig. Ik hoop zo voor een goede afloop maar ben wel bang dat....Dat hier iets goed fout zit staat wel vast; hoop van harte dat dit geen erge consequentie 's met zich mee gaat brengen.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk eerder dat die huisbaas scheppen met geld vangt om als postadres te fungeren. Daar wordt zo simpel € 100 tot € 150 per maand voor betaald. Blijkt ook al uit het feit dat iemand namens de huisbaas die post ophaalt.

Een en ander is simpel te verhelpen en zo afgelopen. Ook van de buitendeur hoeft de huisbaas geen sleutel te hebben. Zet daar straks een nieuwe cilinder in en klaar, hij komt er niet zomaar meer ongevraagd in.

Haal ook de post met andere namen, die niet voor u of uw buurman bestemd is binnen en geef dat af op het gemeentehuis. Eis daar dat er een aantekening gemaakt wordt over uw adres van zogenaamde bewoning door die figuren en dat u wilt dat die personen van uw adres worden uitgeschreven.

U moet echt gaan optreden, en uw buren van nr 151 ook.

tenormin
door tenormin - May 2, 2014 om 17:23
16852 Antwoorden / 108 Vragen

Als je toch gaat 'doorlichten' vergeet dan niet die "bekende verhuurmakelaar" niet. God weet, misschien speelt hij zelfs onder 1 hoedje met de huisjesmelker. Na alles wat je beschreven hebt zou ook dat me niet eens verbazen.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

IK las ook nog dit in een artikel over de GBA.

Ook briefadressen zijn straks BAG-adressen; het zijn namelijk de woonadressen van de briefadres gevers. Dit betekent dat briefadres alleen gebruikt wordt als in de aangifte redenen zijn opgegeven voor gebruik van een briefadres en als degene bij wie het briefadres wordt gehouden schriftelijk heeft ingestemd.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u nog eens nalezen wat er allemaal bij een briefadres komt kijken.

Klik hier

boeboelientje
door boeboelientje - May 2, 2014 om 18:19
21 Antwoorden / 5 Vragen

Nou wie weet is dit wel het adres van de "zoekgeraakte" Bulgaren, Tijger1.
Goede tips ook weer van jullie beiden! M'n man en ik hebben vanavond even een bespreking met onze bovenbuurman hoe we dit samen verder kunnen aanpakken. Het is wel duidelijk dat het hele zaakje niet in orde is...Even voor de duidelijkheid...de verhuurmakelaar is tevens ook onze huisbaas (misschien heb ik het in het begin een beetje onduidelijk opgeschreven), hij is eigenaar van de panden (en nog veel meer panden in deze buurt (Regentesse/Valkenboskwartier, Schilderswijk, Laak en eveneens veel panden in Rotterdam). Die figuren die post komen halen zijn verschillende personen, ze hebben allemaal dus een sleutel van de buitendeur. Ze horen niet bij de huisbaas voor zover we het kunnen inschatten. Wat WEL wordt opgehaald door een mannetje van de huurbaas/verhuurmakelaar is de huur (handje contantje) bij de buren die wonen op nummer 151. Dat kreeg ik gisteren van ze te horen. Zoals ik al zei, ze moeten dus contant betalen en krijgen geen bonnetje/recu, ze hebben geen huurcontract...dat stinkt sowieso al...

Even de situatie van de panden:

151 : beneden woning (3 kamers) met tuin

153+153a: voordeur, trap, halverwege trap deur rechterkant (153, wij dus), paar traptreden hoger
nog een deur dit is 153a (=zolderetage). Onze etage bevind zich wel boven 151

Tja, we hopen ook op het beste. Behalve dan die gebreken ook deze dingen erbij....Maar we gaan er tegenaan!!!!

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nu is de indeling me duidelijk.

Maar even voor alle duidelijkheid. Een huisbaas heeft GEEN recht op sleutels, noch van de woningen, noch van de voordeur.

Anderen hebben GEEN recht op een sleutel om de gang te betreden en daar post weg te halen.

Er zijn hele legitieme redenen waarom iemand tijdelijk een postadres nodig heeft, zoals u in voorgaande link hebt kunnen lezen. Maar dan moet de bewoner daar sowieso toestemming voor gegeven hebben. En dat is uiteraard voor uw woning al helemaal niet het geval.

En ligt die post dan zo in de gang? Vreemden kunnen dan ook zomaar uw post of die van de buurman meenemen.

En dan dat benedenhuis ook nog dubbel verhuurd. Dat is dus een klinkklare huisjesmelker van het type Fennis oude boef van Rotterdam.

tenormin
door tenormin - May 2, 2014 om 19:08
16852 Antwoorden / 108 Vragen

De wijken die je noemt zijn behoorlijk "bekend" in Den Haag, (niet al te positief) neem aan dat je dit weet. Vooral waar "geschilderd" word en dan noem je ook Rotterdam (ben benieuwd waar hij daar 'melkt') maar dat het absoluut geen zuivere koffie is, lijkt me wel duidelijk. Heb je zelf enig idee aan wie je het overmaakt? Misschien stomme vraag, maar ken de wijken en ben huiverig dat deze makelaar/melker verrekte illegaal bezig is. Vooral waar je schrijft waar hij ook handje contantje wil ontvangen (die buren zullen de enige niet zijn); deze man is gewoon ordinair aan het frauderen.