sc
door schoen Mar 8, 2015 om 15:57
Computers & telefonie

Geld terug of tegoedbon?

Als ik een ondeugdelijke gsm heb gekocht, mag ik dan na 3 reparaties mijn geld terug eisen, of moet ik genoegen nemen met een nieuw toestel (waar ik geen vertrouwen meer in heb) of een tegoedbon van de winkel (wat me beperkt in mijn keuze voor een ander toestel)?

3367 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon, maar mijns inziens moet u wel zo'n zelfde nieuwe accepteren.

Wil tenslotte niet zeggen dat die nieuwe ook hetzelfde euvel heeft.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier wat Consuwijzer daarover schrijft.

Klk hier

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2015 om 16:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U mag de overeenkomst ontbinden, consuwijzer zegt er het volgende over:

Lukt het ook dan niet om een goede oplossing te bieden? En heeft de verkoper alleen nog maar geprobeerd uw product te repareren? Dan kunt u eventueel een nieuw product eisen, maar u mag ook de overeenkomst ontbinden.

klik HIER

U heeft recht op herstel of vervanging, u hoeft niet na het herhaaldelijk niet gelukt herstel een vervanging te accepteren. Het zal er ook vanaf hangen hoe lang die reparaties bij elkaar hebben geduurd. Met andere woorden hoe lang u zonder een deugdelijk toestel bent geweest.

mahadma
door mahadma - Mar 8, 2015 om 16:17
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft in basis recht op retour en ontbinding. Maar wie zegt dat dit een maandagochtend product is en dat u met een nieuwe misschien wel 5 jaar plezier heeft? Een nieuw toestel accepteren zou ik toch zeker in overweging nemen, is sneller opgelost als de andere weg. Een tegoedbon is geen optie, hoewel als het een fatsoenlijke shop is, zou u daar misschien wel met wat bijbetaling een ander merk en of type kunnen kiezen.

sc
door schoen - Mar 8, 2015 om 16:18
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dan is de vraag wat een redelijke termijn is. Dat is een rekbaar begrip. Op 11 januari jl heb ik de telefoon gekocht, binnen een week stond ik in de winkel omdat het toestel niet goed was. Ik wilde mijn geld terug, maar dat mocht pas na 3x repareren werd mij verteld. In de twee maanden na aankoop heb ik de telefoon hooguit twee weken in mijn bezit gehad, de overige tijd lag hij bij de Samsung. En nu wordt er gezegd dat de telefoon weer opgestuurd wordt en dat Samsung beslist of ik een nieuwe krijg of een tegoedbon. Gezien andere negatieve posts over dit toestel en het feit dat één van de verkopers zei dat er een serie van dit toestel is wat niet goed is, heb ik er niet veel vertrouwen in. En dan moet ik genoegen nemen met een tegoedbon, wat ik niet wil. Dan moet ik nl bij dezelfde keten een nieuwe aanschaffen. Misschien wil ik wel een ander toestel dat zij niet in het assortiment hebben...

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Samsung heeft niets te beslissen, daar heeft u niets mee van doen.

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2015 om 16:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is echt een belachelijk antwoord van de verkoper, dat Samsung daarover beslist. De koopovereenkomst is tussen u en de verkoper.
In de wet staat dat de vervanging of herstel van een product niet te lag mag duren en u mag er ook niet veel overlast van ondervinden. 2 maanden is al veel te lang voor een nieuw toestel.

Een tegoedbon is helemaal uit den boze en u heeft nu gewoon recht op ontbinding van de overeenkomst. Op basis van dit wetsartikel
art 7:21 lid 3

De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

mahadma
door mahadma - Mar 8, 2015 om 16:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Zoekster, als het een grote toko is en ook andere merken heeft, dan is dat wellicht een optie, ik zeg ook niet dàt hij/zij met een tegoedbon genoegen moet nemen. De TS zegt toch ook letterlijk: Misschien niet, maar even goed kan dat zijn misschien wèl. En mede door de pech situatie zou ik niet willen uitsluiten dat de onderhandelingspositie van de TS dan mogelijk ook beter wordt en een "beter" toestel voor een lagere prijs kan krijgen. dus zo suf is dit antwoord niet. We moeten niet altijd er van uitgaan dat de winkels eeuwig en altijd niet deugen. Er bestaan ook goede, de winkel wil een andere geven, dus en dàt wil de tsa niet, dus komt de winkel met een alternatief.

sc
door schoen - Mar 8, 2015 om 16:47
12 Antwoorden / 2 Vragen

Wat fijn, al deze reacties, daar kan ik wat mee! Vwb de tegoedbon: voor mij is het duidelijk dat ik met deze keten geen zaken meer wil doen. Ik word alleen maar aan het lijntje gehouden. Dat is de reden dat ik mijn geld terug wil.

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2015 om 16:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@mahadma.
De vraagsteller is al 2 maanden aan het lijntje gehouden, ze hadden al veel eerder met een aanbod van een nieuw toestel moeten komen. Ik zie het al dat ik een nieuwe telefoon koop en ik ben hem meteen 2 maanden kwijt aan drie keer reparatie, te gek voor woorden.

Helemaal geen goede winkel. Eerst beloven dat na 3 keer repareren de overeenkomst kan worden ontbonden en nu komt men weer met een andere smoes, dat het van Samsung afhangt.

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2015 om 16:11
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat het verhaal niet helemaal klopt . Het toestel is 3 x in reparatie geweest. Dan ben je het toestel gemiddeld 2 weken dus per reparatie kwijt totaal 6 weken dus. Ik ben erg benieuwd om welk toestel het gaat en welk bedrijf TS opeens geen zaken meer wil doen . Als dat bedrijf een nieuw toestel aanbied doen ze m.i. weinig verkeerd.

=zoekster schreef op zondag 8 mrt 2015, 16:51: @mahadma.
De vraagsteller is al 2 maanden aan het lijntje gehouden, ze hadden al veel eerder met een aanbod van een nieuw toestel moeten komen. Ik zie het al dat ik een nieuwe telefoon koop en ik ben hem meteen 2 maanden kwijt aan drie keer reparatie, te gek voor woorden.

Helemaal geen goede winkel. Eerst beloven dat na 3 keer repareren de overeenkomst kan worden ontbonden en nu komt men weer met een andere smoes, dat het van Samsung afhangt.

sc
door schoen - Mar 9, 2015 om 16:32
12 Antwoorden / 2 Vragen

@vr1944: graag niet mijn verhaal in twijfel trekken. Op zondag 11 januari heb ik mijn Galaxy SIII Mini bij de Phone House gekocht. De donderdag daarop stond ik in de winkel omdat de accu snel leegliep. Daar is geprobeerd mij te helpen, maar dat lukte niet. Daar konden zij niks aan doen. Maandags weer terug in de winkel en telefoon op laten sturen. Twee weken kwijt geweest, probleem niet opgelost. Dus weer ingeleverd, en weer en nu weer. Tussen de reparaties zitten steeds een paar dagen, omdat ik natuurlijk wel even moet kijken of het toestel goed werkt. Op 8 maart heb ik het toestel weer ingeleverd, dat zijn 8 weken. En dan nog, al waren het er 7 of 9, het gaat om de ergernis en het niet naar behoren oplossen van het probleem.
Het is nl ook nog zo dat de verkoper zei dat een serie van dit type toestel deze problemen heeft. Dat er dan een keer getracht wordt met een reparatie het probleem op te lossen, ok. Maar als dat dan niet lukt, geef me dan gelijk een nieuwe en laat me niet eindeloos heen en weer lopen naar de winkel. En uren spenderen aan bestanden overzetten en telefoon optimaliseren. Dat is nl wat mij boos maakt. Mijn dagen zijn behoorlijk gevuld nl, ik heb domweg geen tijd voor die ongein. Bovendien mag ik van een nieuw apparaat verwachten dat het naar behoren werkt.

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2015 om 17:14
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dan is er waarschijnlijk 3 x een andere accu ingezet door Phonehouse en dus niet echt opgestuurd naar Samsung ..Het toestel is niets mis mee ,dus als ze nieuw toestel aanbieden zou ik er als ik jou was er akkoord meegaan. Wat je zelf nog kan doen is het toestel resetten en opnieuw installeren en daarna de firmware .Sommige apps en vreten stroom trekken je accu binnen een dag leeg.Ik kom in de denktank geen problemen de accu tegen met dit toeste

=schoen schreef op maandag 9 mrt 2015, 16:32: @vr1944: graag niet mijn verhaal in twijfel trekken. Op zondag 11 januari heb ik mijn Galaxy SIII Mini bij de Phone House gekocht. De donderdag daarop stond ik in de winkel omdat de accu snel leegliep. Daar is geprobeerd mij te helpen, maar dat lukte niet. Daar konden zij niks aan doen. Maandags weer terug in de winkel en telefoon op laten sturen. Twee weken kwijt geweest, probleem niet opgelost. Dus weer ingeleverd, en weer en nu weer. Tussen de reparaties zitten steeds een paar dagen, omdat ik natuurlijk wel even moet kijken of het toestel goed werkt. Op 8 maart heb ik het toestel weer ingeleverd, dat zijn 8 weken. En dan nog, al waren het er 7 of 9, het gaat om de ergernis en het niet naar behoren oplossen van het probleem.
Het is nl ook nog zo dat de verkoper zei dat een serie van dit type toestel deze problemen heeft. Dat er dan een keer getracht wordt met een reparatie het probleem op te lossen, ok. Maar als dat dan niet lukt, geef me dan gelijk een nieuwe en laat me niet eindeloos heen en weer lopen naar de winkel. En uren spenderen aan bestanden overzetten en telefoon optimaliseren. Dat is nl wat mij boos maakt. Mijn dagen zijn behoorlijk gevuld nl, ik heb domweg geen tijd voor die ongein. Bovendien mag ik van een nieuw apparaat verwachten dat het naar behoren werkt.

sc
door schoen - Mar 9, 2015 om 18:20
12 Antwoorden / 2 Vragen

@vr1944: Ik heb alle reparatie bonnen en accu testen, dus ik mag aannemen dat het toestel wel is opgestuurd. Verder zijn er systeemupdates gedaan en is het toestel minstens 1x gereset. Het heeft niks uitgehaald. Ik heb ook telefonisch contact met Samsung gehad en daar konden ze me ook vertellen dat de gsm daar is geweest. Op kieskeurig ben ik wisselende verhalen tegengekomen qua accu. Maar dit was iets wat de verkoper zelf zei.

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2015 om 19:26
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Met de Galaxy SIII is niks mis mee ,dus aanpakken dat nieuwe toestel .Hierbij nog een link voor een goed accu gebruik http://www.samsunggalaxys3.net/2494/verbeter-de-batterijduur-van-de-samsung-galaxy-s3

=schoen schreef op maandag 9 mrt 2015, 18:20: @vr1944: Ik heb alle reparatie bonnen en accu testen, dus ik mag aannemen dat het toestel wel is opgestuurd. Verder zijn er systeemupdates gedaan en is het toestel minstens 1x gereset. Het heeft niks uitgehaald. Ik heb ook telefonisch contact met Samsung gehad en daar konden ze me ook vertellen dat de gsm daar is geweest. Op kieskeurig ben ik wisselende verhalen tegengekomen qua accu. Maar dit was iets wat de verkoper zelf zei.

sc
door schoen - Mar 9, 2015 om 20:20
12 Antwoorden / 2 Vragen

Die tips voor goed accugebruik heb ik al twee keer gekregen en zijn bovendien open deuren voor mij. Dat verhelpt het probleem ook niet, want dat zit ergens in de soft- of hardware. En daar wordt niks mee gedaan. Op de telefoon die ik nu heb, staan veel meer applicaties en die accu gaat 2-3 dagen mee. Ik wilde graag een nieuw toestel met meer geheugen, maar daar ben ik dus niet veel mee opgeschoten. Ik had nog niet de helft van de applicaties gedownload, de weerapps had ik al niet eens gedownload, en nu moest mijn telefoon 2x per 24 uur aan de lader. Lijkt me een beetje vaak als je bedenkt dat de telefoon 's nachts niet eens in gebruik is.

alexishoop
door alexishoop - Mar 9, 2015 om 20:43
562 Antwoorden / 6 Vragen

bij de phonehouse heb je recht op een leentoestel, maar als reparatie te duur of te ingewikkeld voor ze wordt, dan proberen ze je feitelijk een zoveelhandse "vergelijkbare" toestel te verkopen tegen de zogenaamde borgwaarde, in hoop dat je die niet inlevert en dus daar tevreden / genoegen mee neemt.

soms heb je geluk en krijg je een goedwerkende showmodel, maar de meeste klanten krijgen een feature phone of goedkope knockoff, niet echt de beste manier om een klant mee af te schepen dus en in alle gevallen ben weer opgelicht.

tenzij je natuurlijk doorzet en al die weken weer blijft terug komen voor de beloofde service die nooit geleverd wordt.

wanneer nemen de winkels nu eens verantwoordelijkheid en ruilen b-waren gewoon terplekke om voor een nieuwe doos en vechten het maar uit met de fabrikanten en groothandels zoals het hoort.

sc
door schoen - Mar 9, 2015 om 20:54
12 Antwoorden / 2 Vragen

@alexishoot: Het is niet waar.... Leentoestel heb ik nooit aangeboden gekregen en als ik mijn poot stijf houd dan wordt me gevraagd of ik ook een nieuwe auto eis als mijn nieuwe auto een lekke band blijkt te hebben :-(
Ik heb PH en Samsung gemaild, van PH krijg ik nu een tegoedbon, maar die is niet genoeg om het aankoopbedrag te dekken. Van Samsung hoor ik niks, maar daar ben ik nu via FB mee in gesprek. Maar goed, er wordt niks anders gedaan dan de boot afhouden, kwestie van lange adem dus.

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2015 om 20:54
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Tja het is een verouderd low budget toestel dat momenteel rond 110 euro te koop is , waar m.i. weinig mis mee is en ik denk met jouw toestel ook niet . Waarom ruil je hem niet in voor een mini S4 of S

=schoen schreef op maandag 9 mrt 2015, 20:20: Die tips voor goed accugebruik heb ik al twee keer gekregen en zijn bovendien open deuren voor mij. Dat verhelpt het probleem ook niet, want dat zit ergens in de soft- of hardware. En daar wordt niks mee gedaan. Op de telefoon die ik nu heb, staan veel meer applicaties en die accu gaat 2-3 dagen mee. Ik wilde graag een nieuw toestel met meer geheugen, maar daar ben ik dus niet veel mee opgeschoten. Ik had nog niet de helft van de applicaties gedownload, de weerapps had ik al niet eens gedownload, en nu moest mijn telefoon 2x per 24 uur aan de lader. Lijkt me een beetje vaak als je bedenkt dat de telefoon 's nachts niet eens in gebruik is.

door 1953 - Mar 10, 2015 om 01:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Verkopende partij moet binnen de zes maanden van de aankoop aantonen dat het geen ondeugdelijk product heeft geleverd.

Verkopende heeft maximaal drie herstelpogingen of het product vervangen voor een gelijkwaardig product, kosteloos!
Bij de vierde garantieaanspraak kunt u de koopovereenkomst tussen partijen doen ontbinden en uw aankoopbedrag à contant terugvorderen. Een tegoedbon o.i.d. mag niet worden gegeven.

sc
door schoen - Mar 11, 2015 om 19:28
12 Antwoorden / 2 Vragen

@Allen: Zowel Samsung als Phone House hebben het boetekleed aangetrokken en ik mag zeggen dat alles naar volle tevredenheid geregeld is. Bedankt voor al jullie reacties, dan wel steun! Groet Alida

mahadma
door mahadma - Mar 11, 2015 om 19:29
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Fijn dat het opgelost is, zou je willen schrijven hoe? Dank je wel.

sc
door schoen - Mar 11, 2015 om 20:23
12 Antwoorden / 2 Vragen

@mahadma: Samsung heeft Phone House laten weten het toestel te crediteren. Phone House belde vanmiddag en gaf zelf aan dat de hoogte van de tegoedbon die ik eergisteren al ontvangen had niet toereikend is voor wat ik betaald heb. Zij boden als pleister op de wonde aan iets meer te vergoeden dan wat ik voor het toestel betaald heb. Ik heb wat rondgeneusd en heb een ander toestel gezien. Alleen dat toestel is bij Phone House duurder dan bij een andere winkel. Ook daarin komen ze mij tegemoet. Daarom heb ik besloten niet ook nog ontbinding van het contract te eisen. Het heeft al genoeg ergernis gekost en ze stellen zich nu wel coulant op.

mahadma
door mahadma - Mar 11, 2015 om 20:32
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dank je wel, plezier er mee!

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2015 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus de tegoedbon was niet eens de waaarde van de aankoop? Schandelijk.

Bij de Phonehouse moet men dus niet zijn voor ern fatsoenlijke behandeling.

van leyden
door van leyden - Mar 11, 2015 om 20:41
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Schoen.

Schrijven naar forums helpt.
Bedrijven zullen dat altijd ontkennen, tenzij het schadebeperkingsteam aanwezig is. Pure noodzaak dus om een faillessement te voorkomen.

Ben alleen bang dat het beleid nooit zal veranderen, hoeveel regeltjes en wetjes er ook bedacht worden, bedrijven blijven toch doen wat ze zelf willen, dat is je poot stijf houden en alleen de grootste schreeuwerds gelijk geven.

Want overheden zijn meesters in het verzinnen van consumentenwetjes, maar als er niks te verdienen valt door handhaving, dan kan de burger de pot op.

sc
door schoen - Mar 11, 2015 om 20:51
12 Antwoorden / 2 Vragen

@tiger1: sterker nog, ik had al een tegoedbon gekregen om alle ellende een beetje goed te maken. Dat vond ik heel erg aardig, tot ik begin deze week het bericht kreeg dat ik die bon én de bon die ze nog opgestuurd hadden moest gebruiken voor de aankoop van een nieuwe telefoon. En dat totaalbedrag was dus niet eens toereikend. De verkoper die mij belde vond dat ook belachelijk, dus ze geven me 10 euro meer dan ik betaald heb, met behoud van die bon van 20 euro. En het nieuwe toestel met de laagste prijs garantie. Scheelt ook nog zo'n 15 euro. Dus na twee maanden gezeur word ik wel ruimschoots gecompenseerd.
@van leyden: dat kan best dat mijn protesten geholpen hebben. Ik ben er nu blij mee, maar heb wel weer een les geleerd ;-)

door 1953 - Mar 12, 2015 om 02:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bij de vierde garantieaanspraak kunt u de koopovereenkomst ontbinden en uw aankoopbedrag à contant terugvragen, u mag geen genoegen nemen met een tegoedbon o.i.d.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2015 om 08:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Lees nou eerst even de laatste reactie van de Ts, voordat u weer ern reactie plaatst.

sc
door schoen - Mar 12, 2015 om 11:37
12 Antwoorden / 2 Vragen

@tiger1: ;-)
@1953: Dat had ik de vorige keer in de winkel wel aangekaart, maar dan moest ik een bezwaarbrief naar Phone House sturen, gedoe allemaal. Had ik wel gedaan als dit niet naar behoren opgelost was, maar ik ben nu tevreden met het geboden aanbod, wil het zolangzamerhand graag afsluiten, anders kan het nog wel weken duren eer ik een nieuw toestel kan kopen en wil ook niet het onderste uit de kan.

Verder iedereen bedankt voor jullie reacties en goede raad!