vo
door volanns Sep 30, 2015 om 09:59
Computers & telefonie

Linkedin ook niet betrouwbaar

Gisteren een gesprek gehad met iemand in grote paniek. Ze kwam erachter dat Linkedin al haar email-adressen en haar bezochte sites had gebruikt. Dwz dat er geen privacy bestaat.
Het zal wel geld opleveren.
Linkedin heeft meer dan 300 miljoen leden. Tel maar op.

Heeft iemand ook zulke ervaringen.

Zelf vertrouw ik sites als facebook, dropbox helemaal niet. Niemand geeft miljoenen GB ( of meer ) zomaar weg.

De hype dat mensen foto's en hun prive-leven op internet gooien is ook gevaarlijk.

2198 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 30, 2015 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als je gebruik wilt maken van dit soort sites moet je wel weten waar je aan begint.

In ieder geval kijken wat je met je privacy-instellingen kunt/moet doen.

Lees bv. hier.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 30, 2015 om 10:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De wereld is nu eenmaal klein als u eenmaal op internet zit dus wees voorzichtig met u gegevens blijkt nu bij u ook alweer. Geld is nu eenmaal de hoofdzaak waar alles om draait, dus ook op het net.

ltmvz
door ltmvz - Sep 30, 2015 om 11:44
949 Antwoorden / 18 Vragen

Als je niets doet kan ik mij voorstellen dat zoiets gebeurt. Maar, er zijn wel privacy instellingen in LinkedIn. Je moet dan rechts bovenin klikken op je profielfoto en dan kun je van alles en nog wat instellen. Je moet altijd zoeken naar dit soort opties omdat je meestal met allerlei dingen akkoord bent gegaan die je niet gelezen hebt.

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 30, 2015 om 17:36
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Maar wat het is het probleem eigenlijk? Heeft ze iets te verbergen dan? Nee toch?

ltmvz
door ltmvz - Sep 30, 2015 om 18:08
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op woensdag 30 sep 2015, 17:36]Heeft ze iets te verbergen dan? Nee toch?
Ironia?

diumenge
door diumenge - Sep 30, 2015 om 19:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=volanns schreef op woensdag 30 sep 2015, 09:59]Gisteren een gesprek gehad met iemand in grote paniek. Ze kwam erachter dat Linkedin al haar email-adressen en haar bezochte sites had gebruikt. Dwz dat er geen privacy bestaat.
...

Ik begrijp hier weinig van, wat heeft LinkedIn precies gedaan?

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 30, 2015 om 20:12
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 30 sep 2015, 18:08][quote=akkerdistel schreef op woensdag 30 sep 2015, 17:36]Heeft ze iets te verbergen dan? Nee toch?
Ironia?
Helemaal juist :-).

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 30, 2015 om 20:19
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 30 sep 2015, 19:02]Ik begrijp hier weinig van, wat heeft LinkedIn precies gedaan?
Wat LinkedIn doet is tijdens het aanmelden vragen aan je of ze jouw adressenboek mogen doorbladeren opzoek naar andere die ook LinkedIn gebruiken, vrijwel alle sociale media doen dit.

Het is zo opgezet, wanneer je maar half/niet leest dat je al gauw op 'next' klikt, wanneer je even de moeite neemt om het wel te lezen, kun je ook op 'skippen' klikken. Uiteindelijk ben je toch echt zelf diegene die hiervoor toestemming geeft en daarmee dus gegevens van derde cadeau doet aan dit soort bedrijven, nogal heel asociaal om dit te doen. En LinkedIn gaat deze mensen spam sturen, meerdere keren zelfs.

Dat van die sites snap ik dan niet.

diumenge
door diumenge - Sep 30, 2015 om 20:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op woensdag 30 sep 2015, 20:19]Wat LinkedIn doet is tijdens het aanmelden vragen aan je of ze jouw adressenboek mogen doorbladeren opzoek naar andere die ook LinkedIn gebruiken, vrijwel alle sociale media doen dit.

Het is zo opgezet, wanneer je maar half/niet leest dat je al gauw op 'next' klikt, wanneer je even de moeite neemt om het wel te lezen, kun je ook op 'skippen' klikken. Uiteindelijk ben je toch echt zelf diegene die hiervoor toestemming geeft en daarmee dus gegevens van derde cadeau doet aan dit soort bedrijven, nogal heel asociaal om dit te doen. En LinkedIn gaat deze mensen spam sturen, meerdere keren zelfs.

Dat van die sites snap ik dan niet.Dit is inderdaad precies wat LI doet en net als jij snap ik dat van die sites niet. Wellicht kan TS het nog toelichten, maar mijn vermoeden is ook dat er blind geklikt is en daarna de paniek uitbreekt. Ik gebruik ook LI, maar ik geef ze echt geen toegang tot mijn adressenboek om uitnodigingen te verzenden.

ho
door hopetobehelping - Sep 30, 2015 om 20:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste volanns,

waarvoor heeft Linkedin al haar email-adressen en haar bezochte sites gebruikt ?

Met alles geldt natuurlijk 'money makes the world go around', reclame is vaak een belangrijke inkomstenbron bij social media. Linkedin is meer een zakelijk social media kanaal, dus sowieso goed kijken (bij alle social media) wat er wel en wat er niet op gezet wordt. Met enige regelmaat de 'Privacy & Settings' nalopen kan geen kwaad. Het kan nog wel eens zo zijn dat er iets automatisch gewijzigd wordt en dat de berichtgeving daarvan over het hoofd gezien wordt.

crewmember
door crewmember - Oct 1, 2015 om 11:07
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=volanns schreef op woensdag 30 sep 2015, 09:59]
Zelf vertrouw ik sites als facebook, dropbox helemaal niet. Niemand geeft miljoenen GB ( of meer ) zomaar weg.

Huh, het is toch algemeen bekend dat Facebook werkt door middel van jouw gegevens doorverkopen aan reclame bedrijven en andere partijen. Dit staat ook gewoon op hun site en in de voorwaarden.

Dropbox, Linkedin en vrijwel alle gratis, free to play (en sommige niet gratis) apps op je telefoon doen dit ook.

Boeit mij persoonlijk vrij weinig. Ik heb liever dat deze sites gratis zijn en mijn data verkopen, dan dat ik er voor moet betalen.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2015 om 12:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mij boeit het wel. Het is behoorlijk vervelend dat ik zogenaamd via vrienden verzoeken krijg om me bij linkedIn aan te melden alleen omdat zij zich daar hebben aangemeld.
Ik vind het prima als zij er geen bezwaar tegen hebben dat er in hun contacten wordt gesnuffeld, maar het is wel erg irritant dat ik daar dan ongewild ook in ga meedraaien als zijnde een contact.

Dus denk ook even aan je vrienden voordat je overal maar toestemming voor geeft aan linkedIn, die vrienden stellen zich misschien iets anders bij een vriendschap voor.

crewmember
door crewmember - Oct 1, 2015 om 13:01
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 12:06]Mij boeit het wel. Het is behoorlijk vervelend dat ik zogenaamd via vrienden verzoeken krijg om me bij linkedIn aan te melden alleen omdat zij zich daar hebben aangemeld.
Ik vind het prima als zij er geen bezwaar tegen hebben dat er in hun contacten wordt gesnuffeld, maar het is wel erg irritant dat ik daar dan ongewild ook in ga meedraaien als zijnde een contact.

Dus denk ook even aan je vrienden voordat je overal maar toestemming voor geeft aan linkedIn, die vrienden stellen zich misschien iets anders bij een vriendschap voor.

Ik snap dat het vervelend is als je je mailbox heel erg netjes wil houden. maar volgens mij is het netjes houden van je mailbox ook iets van de oudere generatie.

Misschien komt dit door een generatiekloof. Maar in mijn vriendengroep (rond de 25) scrollt iedereen vrijwel automatisch over dat soort mails heen. We zijn "SPAM" doof geworden ofzo.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2015 om 13:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb het idee dat uw generatie ook 'privacy'doof is geworden. Alles wordt maar op het internet gekwakt. Nou ja, inbrekers, pesters, stalkers en identiteitjatters moeten natuurlijk ook wat te doen hebben.

Nog niet gesproken over de tieners die benaderd worden door leuke jongens die later oude pedofielen blijken te zijn.

Ik snap echt wel de lol ervan en ik heb ook een fake-facebook account, gewoon voor het gemak, maar ik zie ook de schaduwkanten.

crewmember
door crewmember - Oct 1, 2015 om 14:17
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 13:59]Ik heb het idee dat uw generatie ook 'privacy'doof is geworden.

Dat is ook een goede manier om het te zeggen ja. Aan de andere kant, ik heb nog steeds geen gevallen gezien waar de privacy inbreuk van Facebook ofzo voor nare gevolgen voor de gebruiker heeft gezorgd.

Het enige wat als mogelijkheid in mijn hoofd blijft spoken is gevallen vergelijkbaar met het feit dat in 1940 de synagoge's in nederland een voor de Nazi's zeer handige lijst hadden van alle Joden in de buurt. En dat in deze tijd bevoorbeeld IS Facebook hackt en aanslagen gaat plegen tegen mensen die de Islam belachelijk maken. Of via een een reclame bedrijf dekmantel gewoon legaal een lijst van Facebook koopt met iedereen zijn geloofsovertuiging er in.

Echter werkt dit nu al wel andersom, de Politie en AIVD verijdelen via het onderscheppen van Facebook en mail verkeer aanslagen in Nederland en daarbuiten, en komen ook eerder mogelijke syriegangers op het spoor.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2015 om 14:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=crewmember schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:17][quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 13:59]Ik heb het idee dat uw generatie ook 'privacy'doof is geworden.

Dat is ook een goede manier om het te zeggen ja. Aan de andere kant, ik heb nog steeds geen gevallen gezien waar de privacy inbreuk van Facebook ofzo voor nare gevolgen voor de gebruiker heeft gezorgd.

.
Ik wel, al is het maar dat verkopers met reclame voor bijvoorbeeld de proefpakketten gretig gebruik maken van linken naar facebookaccounts. Zie later maar te bewijzen dat je nooit hebt gezien dat aan dat gratis pakketje een abonnement bleek te zitten omdat de link direct naar bestellen en betalen ging. Daar zijn legio voorbeelden van.

Facebook maakt een profiel op en daar horen kopers, maar soms helaas ook slachtoffers bij. Facebook doet niets om hun adverteerders te checken. Al die arme dikkertjes die verleid worden met slankie-producten en zo overal instinken.

En de narigheid die gebruikers over zich afroepen (denk aan het feestje in Haren) is ook een onbedoeld effect van de verspreidingskracht van facebook.

Nu met W10 waarbij van alles van je wordt gevolgd wordt dit nog erger. Ik weet nu al dat het gros de instellingen waarbij je jezelf kunt beschermen tegen al te veel inkijk dit niet heeft gedaan.
Het je dat filmpje gezien dat Imtvz had neergezet bij een topic?

klik HIER

Daar word ik echt niet vrolijk van.

Mijn motto is, better safe than sorry.

Mag je mij een ouderwetse muts noemen.

crewmember
door crewmember - Oct 1, 2015 om 17:04
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:50]

Facebook maakt een profiel op en daar horen kopers, maar soms helaas ook slachtoffers bij. Facebook doet niets om hun adverteerders te checken. Al die arme dikkertjes die verleid worden met slankie-producten en zo overal instinken.

Dit is toch niet anders dan Tell sell reclame's? En de SPAM dove generatie ziet dit soort berichten volgens mij niet eens meer.

[quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:50]
Het je dat filmpje gezien dat Imtvz had neergezet bij een topic?

klik HIER

Daar word ik echt niet vrolijk van.

Mja, tja. De kwaliteit van de site en de opname doet het lijken op een sensationalistische aluminium hoedjes site. Het doet me erg denken aan die sites tegen vaccinaties, die een 3 delige film serie met allerhande "experts" maken over het ene onderzoeje waaruit blijkt dat er mogelijk een link is tussen Autisme en vaccinaties. En de 10.000 onderzoeken die dat tegenspreken totaal negeren. Ze slaan ook volledig de plank mis betreffende de problemen met Windows 10.

Allereest kloppen vrijwel al hun punten niet:

FBI:
Ze schermen met het feit dat Windows je data openbaar maakt aan overheids instanties wanneer zij hier met een gerechtelijk bevel om vragen.

Ze melden er alleen niet bij dat dit ook al in de voorwaarden van de vorige 2 windows versies zat en dit verplicht is voor software bedrijven die verkopen in de EU. Niks nieuws dus.

Datamining:
Betreffende je zoekgeschiedenis en aankopen van muziek enzo die geregistreerd worden:
Als je Chrome gebruikt, registreerd Google je zoekgeschiedenis, als je Firefox gebruikt registreerd Mozilla het, en als je Edge/Internet Explorer gebruikt registreerd Microsoft het. Wederom niks nieuws.

En als je musiek koopt via de muziek service van Microsoft, dan weet inderdaad microsoft welke muziek je hebt gekocht ja. Dat lijkt me logisch. Dit sensationalistische programma doet het lijken alsof windows ook bijhoudt wat ik in een niet microsoft programma als itunes koop. Hier is echter geen bewijs van.

Datamining:
Microsoft kan je Webcam en Microfoon aanzetten:
Nee, er staat: Windows en Microsoft apps kunnen toegang krijgen tot je webcam en je microfoon. Het lijkt me ook aardig lastig om bijvoorbeeld skype (van van microsoft is) te gebruiken zonder microfoon of webcam. Wederom niks nieuws, en niet echt boeiend.

Waarom is er dan wel enige heisa over windows 10:
Wat wel nieuw is, is dat windows in zijn eigen appstore nu apps heeft met reclame. Je kan bijvoorbeeld tegenwoordig Solitair kopen, of hem gratis spelen met reclame. Deze reclame is gekoppeld aan de locatie van je computer en je zoekgeschiedenis in Internet explorer. (net als google doet met zijn reclame, en Facebook met zijn data).
Er zijn zelfs berichten dat microsoft in de toekomst, plannen heeft om een gratis versie van Windows uit te brengen, die je mag gebruiken door naar reclame's te kijken. (net zoals tv al jaren werkt). Hier rept die site echter helemaal niet over.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2015 om 17:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=crewmember schreef op donderdag 1 okt 2015, 17:04][quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:50]

Facebook maakt een profiel op en daar horen kopers, maar soms helaas ook slachtoffers bij. Facebook doet niets om hun adverteerders te checken. Al die arme dikkertjes die verleid worden met slankie-producten en zo overal instinken.

Dit is toch niet anders dan Tell sell reclame's? En de SPAM dove generatie ziet dit soort berichten volgens mij niet eens meer.

Daar vergis je je in. Als een reclame nou net bij jouw probleem aansluit, omdat je daar uitgebreid met je nieuwe 'vrienden' over hebt zitten tetteren, dan valt je oog er juist veel eerder op. Anders zou het toch niet lukratief zijn om daar te adverteren? Het is juist de oudere generatie die veel achterdochtiger is ;-)

Verder is het echt iets anders dan Tell Sell. Dit zijn producten die als eenmalig en voordelig worden voorgesteld, maar dan blijk je ineens aan een abonnement vast te zitten.

IJverige forumleden gaan dan naar de site van die proefproducten en zien dan dat het er gewoon staat dat abo, maar zo komt de overeenkomst niet tot stand, je krijgt wat aangeboden en wordt meteen doorgelinkt naar een betaling, zonder dat je de tussenliggende informatie krijgt.

crewmember
door crewmember - Oct 1, 2015 om 17:37
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 17:13]

IJverige forumleden gaan dan naar de site van die proefproducten en zien dan dat het er gewoon staat dat abo, maar zo komt de overeenkomst niet tot stand, je krijgt wat aangeboden en wordt meteen doorgelinkt naar een betaling, zonder dat je de tussenliggende informatie krijgt.

Telefoonische verkoop dan, waar je ook vastzit aan een jaar abbo als je op het verkeerde moment ja zegt. Ik weet dat Pretium Telecom express bejaarde tehuizen afbellen met dit soort praktijken. Die zeggen lekker makkelijk ja.
Of van die sigeuner vrouwtjes die vaak bij toeristische attracties staan en je "gratis" bloemetjes aanbieden maar bij aanname meteen wat in een andere taal brabbelen ongevraagd je hand lezen en daar geld voor vragen. (en zo niet dan komt haar man op de hoek wel even het geld innen)

Je wordt overal gericht opgelicht, op internet is dit niet anders.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2015 om 18:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

We hebben het over facebook en jouw stelling dat SPAM dove generatie dit soort lokkertjes niet meer ziet. Dat is niet zo.
Ze zien ze wel en ze stinken erin en wat mij stoort is dat facebook een platvorm biedt aan dit soort bedrijven en allerlei informatie inzamelt die wordt gedeeld met verkopers.

Dat je ergens anders ook opgelicht of misleid wordt dat is natuurlijk zo, maar ik zie zorgcentra geen informatie over de oudjes verzamelen om de informatie aan pretium te verkopen.

In feite gaat het erom dat informatie die ze van je inwinnen inzet wordt van een verdienmodel.

En wat W10 betreft, ik zou nooit toestemming geven voor al die informatie waar Microsoft om vraagt, jij hebt daar blijkbaar geen moeite mee.
Nou ja, inderdaad Privacy doof zou ik dan zeggen.

Het zal de generatiekloof zijn.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 1, 2015 om 20:36
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Opmerking; de spyware die in W10 zit begint Microsoft nu ook -via updates- te implementeren in Windows 7. Het beste is om deze updates dus te verwijderen/niet te installeren.

Diegene die nu het hardst roepen "ja maar ik heb helemaal niets te verbergen" (dat begint toch enigszins af te nemen) zullen in de toekomst -gegarandeerd- nog vaak hun hoofd stoten aan data uit het verleden. Wanneer je dit zegt behoor je tot de alu-hoedjes brigade (waar ik trots lid van ben ;-)) de toekomst zal het ze nog wel leren, echter wanneer het te laat is..
Kijk nu bijvoorbeeld naar Achmea die voor een paar luttele euro's korting alles van je willen weten, knettergek. Maar vele zullen hier in meegaan.. Totdat hun premie aanzienlijk gaat stijgen, dan opeens hebben ze spijt, te laat.

diumenge
door diumenge - Oct 1, 2015 om 20:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Veel erger is dat daardoor de collectiviteitsgedachte uit de verzekeringen verdwijnt.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 1, 2015 om 20:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 1 okt 2015, 20:42]Veel erger is dat daardoor de collectiviteitsgedachte uit de verzekeringen verdwijnt.
De collectiviteitsgedachte (mooi woord) is sowieso aan het verdwijnen uit de samenleving..

diumenge
door diumenge - Oct 1, 2015 om 20:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daar heb je een punt @akkerdistel.

pi
door pieterwolters - Oct 1, 2015 om 21:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:50][quote=crewmember schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:17][quote=zoekster schreef op donderdag 1 okt 2015, 13:59]Ik heb het idee dat uw generatie ook 'privacy'doof is geworden.

Dat is ook een goede manier om het te zeggen ja. Aan de andere kant, ik heb nog steeds geen gevallen gezien waar de privacy inbreuk van Facebook ofzo voor nare gevolgen voor de gebruiker heeft gezorgd.

.
Ik wel, al is het maar dat verkopers met reclame voor bijvoorbeeld de proefpakketten gretig gebruik maken van linken naar facebookaccounts. Zie later maar te bewijzen dat je nooit hebt gezien dat aan dat gratis pakketje een abonnement bleek te zitten omdat de link direct naar bestellen en betalen ging. Daar zijn legio voorbeelden van.

Dat heeft niets met Facebook e.d. te maken maar met hebberigheid van mensen.

Maar dat is niets nieuws. Wim Bosboom en Frits Bom hebben er destijds al een carrière overgehouden aan mensen die in dat soort dingen trapten. Toen waren het gratis verkoopreisjes e.d. Nu denken mensen niet meer na als ze het woord gratis op internet zien staan.

crewmember
door crewmember - Oct 2, 2015 om 12:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 1 okt 2015, 21:37] Nu denken mensen niet meer na als ze het woord gratis op internet zien staan.
Ik ken totaal echt helemaal niemand in mijn gehele familie, vriendengroep en collega's die ooit in dit soort:"gratis" of "Een gek geheim waardoor u binnen 1 seconde 10 killo afvalt"reclame's, is getrapt. Misschien omring ik mij toevallig met de slimste mensen van Nederland. maar als ik in de spiegel kijk betwijfel ik dat dat het geval is.

Je moet echt wel heel erg stom zijn om hier in te trappen. En ik denk dat er maar een heel klein en uitstervend percentage van de Nederlanders is die zo naief/digibeet zijn.
Gedrag op internet is net zoiets als gedrag op de weg of op je werk, het moet aangeleerd worden. Die reclame's blijven toch wel bestaan, misschien is het handiger om dit standaard bij de ICT les op scholen te gaan behandelen dan proberen het internet te reguleren.

[quote=akkerdistel schreef op donderdag 1 okt 2015, 20:36]Opmerking; de spyware die in W10 zit begint Microsoft nu ook -via updates- te implementeren in Windows 7. Het beste is om deze updates dus te verwijderen/niet te installeren.

Zo zet je echter wel de poort open voor echt kwaadwillenden. Zwakheden en backdoors in windows kunnen zo niet meer gefixed worden.

Je enige echte optie is overstappen op Linux. Ik zou Ubuntu Linux aanraden als je een beginner bent. Deze lijkt veel op windows en is redelijk makkelijk te snappen.

[quote=akkerdistel schreef op donderdag 1 okt 2015, 20:51]
De collectiviteitsgedachte (mooi woord) is sowieso aan het verdwijnen uit de samenleving.. Ik geef de VVD met hun Capitalisme en de crisis de schuld. Hoop ook dat het weer terug komt als er meer geld beschikbaar komt en we weer wat meer socialistisch gaan stemmen.