ed
door ed1974 Nov 18, 2014 om 11:08
Elektronica & tv

MediaMarkt verkoopt kapotte goederen..?

Hallo Kassa leden,

Ik weet niet zo goed waar ik moet zijn maar ik moet mijn ei kwijt..

Afgelopen maandag 10 november, heb ik online bij de MediaMarkt een led tv besteld. Dit is de volgende dag geleverd. Vervolgens pak ik de tv uit, hang hem aan de muur, steek ik de stekker erin, beeld gaat aan en er zit een zwarte streep in het beeld.

Na wat contact met MM en de fabrikant voor reparatie, bedenk ik me dat mij gewoonweg een niet volledig functionerend apparaat is verkocht en wat blijkt... MM neemt de tv niet terug omdat het in gebruik is genomen!

Dit van een bedrijf dat zo goed als alleen maar electronische apparaten verkoopt. Die moet je aanzetten om te kijken of ze het doen, toch? Maar er staat ergens in de voorwaarden dat ze in gebruik genomen apparaten niet terug nemen c.q. omruilen. Alleen reparaties worden aangeboden.. Natuurlijk kom ik telefonisch niet verder dan de mensen van het callcenter want owee als zij het niet kunnen oplossen aan de hand van de persoonlijke interpretatie van de voorwaarden!

Puntje bij paaltje, de tv is nieuw! Ze hebben mij een tv verkocht dat niet 100 % werkt. En ze nemen het niet terug omdat zij een 'zwendelaars' voorwaarde hebben. Is dit legaal?!? Dit kan toch niet waar zijn?! We leven in een ontwikkeld land in het jaar 2014 en dan heeft 1 van de grotere verkoop giganten van electronica het recht om niet functionerende apparaten te verkopen.

Moet ik voortaan maar in de winkel kopen en ter plaatse de stekker in een stopcontact steken om te zien of de tv het doet? Of hebben ze een glazen bol waarin ik kan zien of het apparaat wel werkt.. Als ik wil gokken ga ik wel naar het casino!

Dit voelt zo naar..

3590 35 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2014 om 11:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen
0

Ook hier geldt de consumentewetgeving BW art 17 en verder; Het gekochte product moet voldoen en de verkoper is verantwoordelijk.
U heeft recht op of deugdelijke reparatie of ontbinding van de koop resp. een vervangend gelijkwaardig exemplaar. zie www. wetten.nl .

Via deze site wordt al vaker (m.i. te vaak maar terecht) gemeld dat Mediamarkt kennelijk geen zin heeft om de consumentenwetgeving te volgen. (ze zouden wel gek zijn om dat te doen - parodie op hun slagzin)

Let op: de verkoper is verantwoordelijk en kan/mag niet afschuiven op de fabrikant.

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 12:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

U heeft online besteld, dan heeft u recht om uit te proberen of de tv werkt, dat staat zo in de wet koop op afstand. Wat u te horen heeft gekregen zijn de algemene voorwaarden van de winkel, maar die zijn anders dan bij een online aankoop. Bij een overeenkomst op afstand mag u het product uitproberen op de werking ervan.
Wat MM doet is dus onwettig!

Dus u moet hier niet mee akkoord gaan en gebruik maken van uw herroepingsrecht van 14 dagen.

Zet uw klacht op klachtenkompas.nl
klik HIER

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 12:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

art 6:230s lid 3 BW

3. De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

De zaak is in dit geval de tv. U mag hem dus retourneren binnen 14 dagen. U heeft de werking ervan vastgesteld (die is niet goed) en dat mag. U bent niet verder gegaan dan de werking ervan vast te stellen. Zonder de tv aan te doen kunt u de werking niet van vaststellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2014 om 12:18
16845 Antwoorden / 202 Vragen
0

Let op! Niet zo maar retourneren maar a:
kosteloos met bewijs van verzending en b:

per aangetekend schrijven het aankoop bedrag terugvorderen (+ eventueel de kosten van de aangetekende brief).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2014 om 12:19
16845 Antwoorden / 202 Vragen
0

ps.! als u nog niet heeft betaald: niet betalen!

Cookies
door Cookies - Nov 18, 2014 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

[quote=ed1974 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 11:08]

Moet ik voortaan maar in de winkel kopen en ter plaatse de stekker in een stopcontact steken om te zien of de tv het doet? Of hebben ze een glazen bol waarin ik kan zien of het apparaat wel werkt.

Nee hoor, dat hoeft niet. Maar om te checken of een t.v. in orde is, hoef je hem ook niet op te hangen. Juist bij het ophangen, kan er het nodige mis gaan.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 18, 2014 om 13:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Ja op deze manier te handelen zal zeker geen reclame zijn, dit is gewoon een zeer slachte zaak en het andere er van af houden om daar zaken mee te gaan doen.

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 13:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 13:10][quote=ed1974 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 11:08]

Moet ik voortaan maar in de winkel kopen en ter plaatse de stekker in een stopcontact steken om te zien of de tv het doet? Of hebben ze een glazen bol waarin ik kan zien of het apparaat wel werkt.

Nee hoor, dat hoeft niet. Maar om te checken of een t.v. in orde is, hoef je hem ook niet op te hangen. Juist bij het ophangen, kan er het nodige mis gaan.
Als je deze tv aan de muur wilt hangen, dan kun je hem natuurlijk niet in je handen houden bij het aanzetten.

Er meteen weer vanuit gaan dat TS iets heeft fout gedaan.

Fijn dat je weer zo wantrouwig bent naar consumenten, carola.83

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 13:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Je moet tenslotte ook kijken of hij aan de muur goed werkt.

Anders zou je net zo goed kunnen stellen dat hij de doos heeft laten vallen, of wat dan ook.

Cookies
door Cookies - Nov 18, 2014 om 13:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

@zoekster: fijn dat je mijn reactie zo negatief op vat!

Met mijn opmerking wil ik alleen zeggen dat de bewijslast nu moeilijker ligt! Nu kan MM zich daar achter verschuilen. Daarom laat ik zelf een nieuwe t.v. eerst een paar weken staan voordat ik hem op ga hangen.

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 13:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Ik niet. Ik hang hem gewoon op als hij bedoelt is om op te hangen. En als hij dan kapot is, dan wordt hij teruggestuurd. Zo snel mogelijk.
Ik ga hem niet eerst een paar weken laten staan.


ed
door ed1974 - Nov 18, 2014 om 13:27
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Ik weet inmiddels dat ik de meest goedgelovige consument ooit ben door ervan uit te gaan dat een voorwerp welke nieuw is naar behoren functioneert. Héél naïef van mij. Had hem niet moeten ophangen, had niet de doos moeten vernielen ondanks dat deze zeer goed was dicht getaped. Doos weggooien uit frustratie is ook naïef.
Maar daar gaat het niet om. Ik bel naar de mediamarkt om te laten weten dat het product niet in orde is en het antwoord dat ik krijg is dikke pech..
Bijzondere manier van omgaan met klanten..

Nu moet ik maar wachten op reparatie want ik heb geen doos meer (alleen de piepschuim verpakking heb ik uit de container kunnen redden)..
Geen doos, geen rechten..

Cookies
door Cookies - Nov 18, 2014 om 13:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

[quote=zoekster schreef op dinsdag 18 nov 2014, 13:26]Ik niet. Ik hang hem gewoon op als hij bedoelt is om op te hangen. En als hij dan kapot is, dan wordt hij teruggestuurd. Zo snel mogelijk.
Ik ga hem niet eerst een paar weken laten staan.


De 1e weken heb je meestal nog niet alle ins en outs uitgeprobeerd en precies daarom laat ik hem een week of 2 staan.

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 13:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=ed1974 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 13:27]Bedankt voor de reacties tot dusver.
Ik weet inmiddels dat ik de meest goedgelovige consument ooit ben door ervan uit te gaan dat een voorwerp welke nieuw is naar behoren functioneert. Héél naïef van mij. Had hem niet moeten ophangen, had niet de doos moeten vernielen ondanks dat deze zeer goed was dicht getaped. Doos weggooien uit frustratie is ook naïef.
Maar daar gaat het niet om. Ik bel naar de mediamarkt om te laten weten dat het product niet in orde is en het antwoord dat ik krijg is dikke pech..
Bijzondere manier van omgaan met klanten..

Nu moet ik maar wachten op reparatie want ik heb geen doos meer (alleen de piepschuim verpakking heb ik uit de container kunnen redden)..
Geen doos, geen rechten..
Jawel, u heeft wel rechten.

Volgens de wet zou u alleen de verpakkingskosten, dus de doos moeten betalen, omdat die ter ziele is.
Zoveel kost een doos niet. Straks zit u met een gerepareerd product, dat is altijd minder.

Anders moet u maar op een vervanger aansturen, meteen al de reparatie in gaan is waardeloos.

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 13:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Ik raad u verder aan om deze klacht toch nog op de klachtenkompas neer te zetten. Misschien wordt er dan nog wat voor u gedaan.

ed
door ed1974 - Nov 18, 2014 om 13:42
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ga ik doen. Bedankt voor de tip!

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2014 om 14:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Even terzijde: De MM zal, als ze dat van te voren weten, zeker geen defecte spullen verkopen. Maar je kunt toch moeilijk verwachten dat ze elk artikel vooraf controleren, weer inpakken en dan verzenden?

zoekster
door zoekster - Nov 18, 2014 om 14:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=mahadma schreef op dinsdag 18 nov 2014, 14:31]Even terzijde: De MM zal, als ze dat van te voren weten, zeker geen defecte spullen verkopen. Maar je kunt toch moeilijk verwachten dat ze elk artikel vooraf controleren, weer inpakken en dan verzenden?
Natuurlijk niet.
Maar het is daarom niet zo dat als je de tv aanzet (gebruikt) en hij blijkt defect, dat je dan je herroepingsrecht verliest.

Dat zou het lekker makkelijk zijn voor webwinkels: kapotte spullen opsturen en dan meteen de reparatie in moeten, omdat je geen gebruik mag maken van je herroepingsrecht.
Niet voor niets geeft de wet aan dat je de werking ervan mag vaststellen.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2014 om 14:46
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Ik maak ook geen bezwaar tegen de wet, maar tegen de soms wat suggestieve topictitels.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 18, 2014 om 17:37
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

Het is vooraf altijd verstandig om op ervaringen van een shop te zoeken. Dan had je gegarandeerd niet bij MediaMarkt besteld.

komsja
door komsja - Nov 18, 2014 om 17:59
1064 Antwoorden / 218 Vragen
0

@ed1947
Dat er kapotte goederen worden verkocht gebeurt wel vaker,maar je kan ook gewoon pech hebben.
Heb in 2008 bij scheer&foppen een spiksplinternieuwe LCD van Samsung gekocht,het model was was net nieuw op de markt en wat denkt u!! na nog geen week:de tv ging met moeite aan en weer uit het geluid viel elke keer weg enz enz bleek dat het moederbord kapot was,nieuw moederbord erin (viel natuurlijk allemaal binnen de garantie)na een paar maanden weer moederbord kapot,bleek in het moederbord een veel te zwakke condensator(of hoe dat ook moge heten) te zitten,de monteur van Samsung heeft er een sterkere in gezet en probleem opgelost de tv doet het nog steeds perfect.
Maar in 2008 gingen die tv,s als warme broodjes over de toonbank ivm met dat ka-u-tee voetballen dus die tv,s waren niet aan te slepen met als gevolg dat ze daar in die fabriek(korea of zo) de boel snel snel snel in elkaar hebben geflanst om maar aan de vraag te voldoen,dus koop sowiezo nooit van je leven een tv in de periode dat op korte termijn dat ka-u-tee voetbal uitgezonden word

ro
door ron530 - Nov 18, 2014 om 18:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Geld terug is enkel van toepassing als u zich bedenkt en de tv niet wenst, u mag de verpakking dan niet eens openen want u gaat de tv toch niet gebruiken. In uw geval heeft u de tv uit de verpakking genomen, dat moet ook wel om de boel te controleren op schade en de aanwezigheid van alle accessoires. Klopt er iets niet dan kunt u de tv in de origine verpakking terugsturen en er wordt een nieuwe geleverd. U heeft een paar cruciale fouten gemaakt wellicht onwetendheid maar toch, u heeft de tv in gebruik genomen door de tv aan te zetten daarmee accepteert u de aankoop. Ik lees dat u de tv pas in gebruik nam toen u deze aan een muur had bevestigd, er kan dus van alles met de tv gebeurt zijn die aan u te wijten is. Verder lees ik dat u de verpakking weggegooid/vernield heeft uit frustratie of opruimwoede dus kan het toestel niet eens meer omgeruild worden. Ergo in uw geval is repareren de enige mogelijkheid.
Trouwens in een stenen winkel mag u een tv ook niet testen want u krijgt een tv volledig verpakt uit het magazijn mee.

komsja
door komsja - Nov 18, 2014 om 18:29
1064 Antwoorden / 218 Vragen
0

@ron530
Wat u steld is natuurlijk onzin,want hoe weet je nou of (in dit geval een tv) een nieuw apparaat het wel of niet doet zonder het eerst uit de verpakking te halen,men mag er toch vanuit gaan dat een nieuw apparaat uit de(zogenaamde)doos het gewoon doet en dat vraagsteller de tv na het uitpakken gelijk op de plaats van bestemming heeft geplaatst lijkt me ook normaal want je hebt een spiksplinternieuwe tv uit de doos.
Maar wat denkt u nou dat ze bij al die zaken de tv,s die aan de muur hangen:die dag in dag uit aan staan om klanten te lokken weg gooien????? dacht het toch effe niet als het een afgeprijst model is zou het maar zo kunnen dat je een toestel van de muur krijgt (in de doos) maar betekend wel dat men dus een gebruikt toestel heeft gekocht voor de prijs van een nieuwe.

alfatrion
door alfatrion - Nov 18, 2014 om 19:33
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

@TS:

Je kan gebruik maken van je recht om vervanging te eisen op grond van non-conformiteit of ontbinding op grond van het herroepingsrecht. Als de winkel het product niet wil vervangen dan kun je ook ontbinding op grond van non-conformiteit. Dit laatste is financieel voordeliger.

=zoekster schreef op dinsdag 18 nov 2014, 13:35:
=ed1974 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 13:27:
Volgens de wet zou u alleen de verpakkingskosten, dus de doos moeten betalen, omdat die ter ziele is.

Neen. Een defecte televisie wordt natuurlijk niet minder waard doordat de doos verdwenen is.

alfatrion
door alfatrion - Nov 18, 2014 om 19:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik zie dat een quote tag te veel heb opgenomen. Het gaat om een tekst van zoekster en een opmerking van mij.

bremi13
door bremi13 - Nov 18, 2014 om 20:30
33 Antwoorden / 17 Vragen
0

De meeste tv merken hebben een servicedienst aan huis. Dan is het probleem veel sneller opgelost dan via MM en veel minder stress.

gompy2
door gompy2 - Nov 18, 2014 om 21:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 18 nov 2014, 17:37]Het is vooraf altijd verstandig om op ervaringen van een shop te zoeken. Dan had je gegarandeerd niet bij MediaMarkt besteld.
Noem eens een winkel waar je alleen maar positieve berichten van leest?
Uiteraard zijn er negatieve berichten over de MM, net als van de BCC en weet ik allemaal welk bedrijven, maar zet het aantal klachten ook eens af tegen het aantal klanten?
Is het niet zo dat het aantal klachten evenredig stijgt met het aantal klanten?
Onee, daar heb je objectiviteit voor nodig, en dat is iets wat je totaal niet bezit, wel negativiteit.
Ik heb sinds de MM bestaat al genoeg gekocht bij de MM, nog geen problemen gehad, is het daarom een topbedrijf? Nee tuurlijk niet, het zijn allemaal dozenschuivers met verlokkende artikelen.
En dat mag allemaal, als men de problemen ook maar goed oplost, en meestal gebeurd dat redelijkerwijs ook wel.

19
door 1953 - Nov 19, 2014 om 04:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

U had er beter aangedaan om de herroeping, annuleren, van uw order toe te passen: 14 dagen de tijd om uw product te retourneren!

U had uw product weer keurig netjes (ongeschonden) in de verpakking gedaan en Media Markt kenbaar maken van uw herroeping en dat zij de televisie kunnen ophalen etc.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2014 om 15:10
16845 Antwoorden / 202 Vragen
0

[quote=bremi13 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 20:30]De meeste tv merken hebben een servicedienst aan huis. Dan is het probleem veel sneller opgelost dan via MM en veel minder stress.

bremi13@: u gaat er geheel aan voorbij dat de verkoper verantwoordelijk is en de verkoper alsdan een reparatiedienst MOET inschakelen. Opnieuw: art 7:17 en verder BW.

br
door brui0929 - Nov 19, 2014 om 17:56
634 Antwoorden / 10 Vragen
0

De media markt is verantwoordelijk voor de reparatie daar heeft u de tv gekocht en zij geven de garantie.
Zoek uit bij welk reparatie bedrijf de media markt zijn tv's e.d laat repareren en neem hiermee contact op.
Maak dan zelf een afspraak zorg wel dat u de bon nog hebt.

bremi13
door bremi13 - Nov 19, 2014 om 19:38
33 Antwoorden / 17 Vragen
0

Elk respecterend tv merk in Nederland heeft een servicedienst, deze komt gratis in de garantieperiode aan huis. U kunt bij het betreffende merk vragen hoe dat geregeld is, wat de MM betreft. De verkoper is misschien wel verantwoordelijk voor de service en is wettelijk verplicht om het 1 en andere te regelen. Maar de verhouding tussen koper en verkoper is ernstig verstoord, daar heeft ed1974 zelf ook aan meedragen.

ed
door ed1974 - Nov 19, 2014 om 19:42
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Morgen komt de tv monteur langs.. en heb ik een nieuwe gerepareerde tv...
Iedereen bedankt voor jullie hulp en steun. Heeft me geholpen.
Dank!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 21, 2014 om 12:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen
0

OK! Laat nog weten of het euvel inderdaad goed gerepareerd is.

ed
door ed1974 - Dec 7, 2014 om 11:36
4 Antwoorden / 1 Vragen
0

Sorry voor de late reactie.
De monteur van Samsung heeft uitstekend werk geleverd. Heeft een volledig nieuw scherm geplaatst en tijdens het vervangen kwam het euvel naar voren. Er miste een koelsteentje.
Absolute top service van Samsung hoe de monteur van Samsung zijn tijd nam om mij van alles uit te leggen over de tv.
En wat heerlijk om zulk scherp beeld te hebben!
Ed

bremi13
door bremi13 - Dec 7, 2014 om 12:11
33 Antwoorden / 17 Vragen
0

Dat is wat bedoelde, zoiets gaat sneller dan via de MM. Nog veel plezier met de tv.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

Do
Dobroman - Feb 8, 2024 om 16:03
Huishouden & energie

Zeer hoge servicekosten

Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer