mk
door mkuip Aug 29, 2014 om 06:19
Voeding & gezondheid

Rekening Duits ziekenhuis maar ik ben hier nooit geweest

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem:

Een aantal maanden geleden ontving ik voor het eerst een rekening uit Duitsland, van de ambulance. Of ik even een paar 100 euro over wilde maken. Mijn naam en adres alles klopte, alleen ik heb nog nooit in Duitsland in de ambulance gelegen. Ik heb de post teruggestuurd, waarna ik nog 2 keer zo'n zelfde brief ontvangen heb. Alles heb ik teruggestuurd en uiteindelijk ontving ik geen brieven meer. Eind goed al goed zou je denken,

Toen ontving ik een rekening van een ziekenhuis, ook in Duitsland. Raaf eens.. Ik ben hier nooit geweest. Ik begrijp er niks van, waarom heeft iemand (want dat is volgens mij de enige logische verklaring) mijn gegevens op daar?
Anyway ik dwaal af...
De brief van het ziekenhuis heb ik ook teruggestuurd, de brief die daarop volgde ook, en de brief daarna ook. Toen ik weer een rekening/aanmaning ontving was het duidelijk dat terugsturen geen zin had; komen de brieven wel aan?
Toen heb ik in mijn paniek een boze email gestuurd met het email adres van een vriend waarin ik verklaarde dat ik niet op dat adres woon en niet weet wie die persoon is. In de hoop dat ze me met rust zouden laten dacht ik dat dit een goed idee was.
Mooi niet dus, gisteren lag weer een aanmaning op de mat.

Ik ben me heel bewust dat die email het stomste was dat ik kon doen. Maar wat zijn mijn opties nu? Gewoon die rekening maar betalen om er vanaf te zijn? Of is er iets anders dat ik kan doen om duidelijk te maken dat ik daar nooit ben geweest? Ik ben bang dat ik eerdaags een deurwaarder voor de deur heb staan. Ik ben ten einde raad

7865 48 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2014 om 06:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat was inderdaad een behoorlijk stomme actie met die e-mail, net als het terugsturen van de brieven waarvan kennelijk alle gegevens kloppen. Bent u het echt niet geweest dan is er sprake van identiteitsfraude. Begin met een melding doen daarvan. Stuur ook brieven naar die ziekenhuizen waarin u aangeeft daar niet te zijn geweest, dat er mogelijk sprake is van identiteitsfraude en dat u hen verzoekt bewijzen te overleggen van de gemaakte kosten. Informeer ook bij uw zorgverzekeraar of er mogelijk declaraties bekend zijn van kosten die u niet heeft gemaakt.

ph
door philip36 - Aug 29, 2014 om 07:00
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waren de ambulance en ziekenhuis uit dezelfde omgeving?
Het kunnen namelijk ook nep-rekeningen zijn.

mk
door mkuip - Aug 29, 2014 om 07:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties :) identiteitsfraude klinkt heftig k begin echt bang te worden nu.
De rekeningen komen allebei uit dezelfde regio.

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2014 om 07:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 29 aug 2014, 07:00]...
Het kunnen namelijk ook nep-rekeningen zijn.
Ja, dat is inderdaad ook mogelijk. Ga dat eerst na.

Woont u in een grensgebied?

mk
door mkuip - Aug 29, 2014 om 07:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

De rekeningen kwamen uit dezelfde regio en ik woon in de randstad, niet echt een grens gebied :)

czar
door czar - Aug 29, 2014 om 09:56
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Wat hield de behandeling precies in?
Daar zou ik namelijk naar kijken. Simpel gezegd: als ze een been hebben afgezet, maar u heeft beide benen nog, dan lijkt mij het tegendeel aantonen wel erg eenvoudig. U bent trouwens niet verplicht het tegendeel te bewijzen, maar als dat erg eenvoudig is, dan is dat de simpelste oplossing.

Ik kan me voorstellen dat als iemand acute zorg nodig heeft de prioriteit ligt bij de zorg en niet bij de controle van de persoonsgegevens. Misschien heeft iemand een kopie van uw identiteitsbewijs misbruikt. De zorgverleners moeten maar aantonen dat zij aan u zorg hebben verleend en niet aan iemand anders.

Betalen is natuurlijk onzin als u het niet bent geweest.
Doe om te beginnen aangifte bij de politie. Brieven terug sturen lijkt mij zinloos. Controleer of de gegevens van de afzender op die brieven kloppen. Bel of mail met de zorgverleners om de juistheid van de facturen en de zorgverleners te controleren. Geef dan aan dat u nooit zorg door hen hebt ontvangen.

Voor de deurwaarder hoeft u niet bang te zijn.
De procedure is als volgt: u woont in Nederland, u kunt volgens EU-regels alleen voor een Nederlandse rechtbank worden gedaagd. Alleen door een Nederlandse deurwaarder. Een evt. dagvaarding en rechtszaak zullen in het Nederlands moeten worden gevoerd en de Nederlandse rechter zal het Duitse recht moeten toepassen. Daarvoor zal de aanklager in beginsel alle vertaalkosten moeten financieren. Als de zorgverleners menen dat zij in hun recht staan, dan zal het zelfs nog vele maanden duren voordat ze een juridische procedure starten, dus het loopt allemaal niet zo'n vaart.

me
door mein33 - Aug 29, 2014 om 11:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mkuip,

Staan er op de rekening gegevens zoals o.a. uw Burgerservicenummer, uw Zorgverzekeraar en het klantnummer, uw geboortedatum, de data waarop het vervoer per ambulance, de ingreep, het aantal ligdagen etc. heeft plaatsgevonden.
Controleer ook of de adresgegeven en het opgegeven rekeningnummer wel degelijk van het ziekenhuis zijn.
Als alleen maar uw adres gegevens kloppen lijkt mij de kans groot dat er sprake is van een poging tot oplichting. Valse facturen zijn er genoeg in omloop.
IK zou aangifte of melding van de zaak bij de politie doen en mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen voor juridisch advies.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 29, 2014 om 14:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vraag eens op onder welk sofinummer u behandeld zou zijn of welke andere vaststaande gegevens.

pino123
door pino123 - Aug 29, 2014 om 15:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom niet meteen even bellen met het ziekenhuis waar dit vandaan komt. Terugsturen is nooit een optie, gewoon even reageren door te bellen heel vaak een betere. Leg het verhaal uit!

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 29, 2014 om 15:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe is uw Duits of voldoende Engelse taal?

Zowel Ambulance als Ziekenhuis, dat is meestal iemand die valse gegevens gebruikte en Asielzoeker of Daklozen doen dat wel meer als ze hulp nodig hebben.

Ergens gegevens gevonden en als U ongeveer even oud is en dan doen ze dat helaas.
Bel en vertel dat er fraude is gepleegd en dat U daarom niets zult betalen.
Mail negeren, als ze niet retour brieven reageren.....

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2014 om 15:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Bij die eerste rekening had u eigenlijk al kunnen denken: €100,00 voor een ambulance, zo weinig? Dat Duitsland goedkoper is (lees dat vaak) kan wel waar zijn maar dit hele verhaal riekt zo naar oplichting. Dus, zoals al door velen aangeraden: aangifte doen. Zou banger zijn voor iemand die mijn gegevens heeft gejat dan de ziekenhuis rekening. Want dat was u niet.

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2014 om 15:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

... Of ik even een paar 100 euro over wilde maken. ...

tenormin
door tenormin - Aug 29, 2014 om 16:22
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 29 aug 2014, 15:39]... Of ik even een paar 100 euro over wilde maken. ...

Yep, een paar honderd, overheen gelezen. Maar evengoed is €200,00 niet duur, vergeleken de prijs ambulance in Nederland. ;-)

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2014 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een ambulance is in Nederland schrikbarend duur. Maar in de ons omringende landen van dat reuze mee.

En ik denk dat met een paar niet twee bedoeld wordt.

Wel een hele wonderlijke reactie van de Ts. Oftewel: "dan bel je toch even." Probleem opgelost.

door 1953 - Aug 29, 2014 om 17:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kortom identiteitsfraude!

Heeft u onlangs een kopie van uw identiteitsbewijs bij een instantie achtergelaten?

Cookies
door Cookies - Aug 29, 2014 om 18:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 29 aug 2014, 16:27]Een ambulance is in Nederland schrikbarend duur. Maar in de ons omringende landen van dat reuze mee.

En ik denk dat met een paar niet twee bedoeld wordt.

Wel een hele wonderlijke reactie van de Ts. Oftewel: "dan bel je toch even." Probleem opgelost.

Nee, tijger1, even bellen is te simpel.

Ambulance prijs verschilt onderling. GGD ambu is het goedkoopste, rond de 350,- voor een stadsritje. Vergeet niet dat er ook nog 2 broeders in zitten, die willen ook graag betaald worden.

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2014 om 19:50
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Als je onomstotelijk kunt bewijzen dat je daar niet was op dat moment, zou ik voorzichtigheidshalve daar vast bewijzen voor verzamelen.

ma
door marleenvanh - Sep 1, 2014 om 13:40
452 Antwoorden / 1 Vragen

Bewijzen verzamelen dat u dat niet geweest KUNT zijn en die aan de deurwaarder (ALS die komt) meegeven. Hopelijk heeft u wel copieën én bewijzen dat u de brieven terug gestuurd heeft.... Want wanneer u zo dom bent geweest die niet te hebben (gemaakt) dan ziet het er slechter voor u uit. Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat de ambulance dienst/het ziekenhuis moet bewijzen dat ze inderdaad u behandeld hebben en niet iemand anders. Het is uw woord tegen het hunne.

ma
door marianne99 - Sep 1, 2014 om 13:45
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind een rekening ontvangen van een ambulance in Duitsland helemaal vreemd want ik ben vorig jaar zelf door een ambulance in Duitsland geholpen en ze hoefden nog niet eens m'n naam te weten laat staan verzekeringsgegevens.
Ook moesten we beslist weer bellen als het nogmaals nodig was.

fl
door flyingfrance - Sep 1, 2014 om 14:11
62 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eerst eens op internet of de naam adres en telefoonnummer klopt met wat er op de brief staat.

En dan EEN telefoontje met de administratie van dat ziekenhuis (telefoonnummer van internet en niet van de brief) en zeggen dat u het niet bent geweest en dat alles in het ronde archief verdwijnt.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 14:48
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=flyingfrance schreef op maandag 1 sep 2014, 14:11]En dan EEN telefoontje met de administratie van dat ziekenhuis (telefoonnummer van internet en niet van de brief) en zeggen dat u het niet bent geweest en dat alles in het ronde archief verdwijnt.
Als het zo gemakkelijk was, dan belt iedereen dat hij het niet was.
Het weggooien van een factuur betekent niet dat je dan ook je betalingsverplichting weg gooit.
Als je het niet was, ligt de bewijslast natuurlijk wel bij de leverancier, maar met een (vals) persoonsbewijs staat die best wel sterk. Dan moet je zelf het tegendeel gaan aantonen.

HappyHenny
door HappyHenny - Sep 1, 2014 om 15:28
199 Antwoorden / 73 Vragen

Ik weet niet of ik nog veel kan toevoegen bij alles wat al gezegd is, maar zoek uit
- een alibi? Weet je waar je wel was en heb je daarvan getuigen?
- weet je welke behandeling ze je in rekening brengen en kun je dat weerleggen? Kan je de huisarts bv vaststellen dat je zo'n behandeling helemaal niet hebt ondergaan?
- heb je bij de administratie van het ziekenhuis (zoek gegevens op internet; niet wat hier in de nota's staat en is het rekeningnummer wel ècht van dat ziekenhuis & ambulancebedrijf? DAAR zou ik zelf mee begonnen zijn...
- tja en jouw mail met ònware info blijft erg stom: waarom deed je zoiets? HOU JE HOOFD VOORAL KOEL!
Nou, sterkte...

HappyHenny
door HappyHenny - Sep 1, 2014 om 15:32
199 Antwoorden / 73 Vragen

correctie
Sorry, ik schreef: - heb je bij de administratie van het ziekenhuis *(zoek gegevens op internet; niet wat hier in de nota's staat en is het rekeningnummer wel ècht van dat ziekenhuis & ambulancebedrijf? DAAR zou ik zelf mee begonnen zijn...

Op de plaats van dat * is iets weggevallen: ...en ambulancebedrijf wel gecheckt of zij jou 1. überhaupt kènnen en 2. ooit een rekening gestuurd hebben.

si
door sibora - Sep 1, 2014 om 16:53
30 Antwoorden / 2 Vragen

Vreemd ; een bekende van mij in Duitsland ,per ambulance naar ziekenhuis.
kreeg rekening van knappschaft ( Duitse ziekenverzekering ) op deze rekening
was alleen een code nummer en een bedrag te betalen van ja ja 10 euro. Bekende
van mij belde op met de vraag wat is dat ? kreeg antwoord van ; dat was voor het ambulance vervoer. Ze geven daar alleen een code op de rekening.en in een ziekenhuis, vragen ze toch om een ausweis, paspoort of id kaart.ze zien dan toch
dat foto klopt. ik denk dat u met zwendelaars te maken hebt ? zo niet probeer iemand te vinden die goed Duits spreekt en neem contact op met dat ziekenhuis.

1s
door 1sengaadi3 - Sep 1, 2014 om 18:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

meestal vraag men eerst of later bij het ziekenhuis of later naar je Ziekenfonds kaart, en wordt de rit met het betreffende Krankenkasse verrekend en krijgt men thuis een bijbetaling rekening, ik zou informeren wanneer dat vervoer zou hebben plaatsgevonden, ik zou gewoon afwachten, en de rest steeds terugsturen, weet je geen advocaat of ben men je juridische bij verzekerd of kan je een consumentbond niet raadplegen, dit kan toch niet

35 min. · Bewerkt · Vind ik niet meer leuk · 1

tenormin
door tenormin - Sep 1, 2014 om 18:32
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=1sengaadi3 schreef op maandag 1 sep 2014, 18:00]

35 min. · Bewerkt · Vind ik niet meer leuk · 1

?? Het bovenstaande staat toch bij Facebook?? ?

mahadma
door mahadma - Sep 1, 2014 om 18:38
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Waarschijnlijk ergens in een klembord blijven hangen, denk ik.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 1, 2014 om 20:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En alweer zo'n vraag die nogal onlogisch is.
Als ik een dergelijke rekening zou ontvangen dan zou ik die doorsturen naar mijn ziektenkostenverzekeringsmaatschappij (scrabble fanaten: onthouden he)
Met de mededeling dat het een nep rekening is.
En dan zal hun ziektenkostenverzekeringsmaatschappijmedewerker het echt wel voor u uitzoeken.
Waar maakt u zich druk over ?
U hebt toch verzekering ?
Of bent u toevallig geen klant bij een ziektekostenverzekeringsmaatschappij ?
Flutvraag.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 21:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 1 sep 2014, 20:41]ziektenkostenverzekeringsmaatschappij (scrabble fanaten: onthouden he)

Je hebt maar 7 letters en dit past niet op het bord :-) KLIK
Het mag dus een flutvraag zijn, maar dit advies is ook niet geweldig :-)

wimmi20
door wimmi20 - Sep 1, 2014 om 21:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Czar,
u hebt volkomen gelijk.
Mijn antwoord is niet geweldig.
Het is supergeweldig !
Je verzekering betaalt alle rekeningen op het gebied van ziektenkosten.
Ja Czar, even niet zeuren dat ik het eigen risico niet noem.
Krijg je dus een onterechte rekening dan geef je die aan de verzekering, met de mededeling : dit is mij onbekend.
En jouw verzekering heeft internationale contacten met alle ziekenhuizen.
En die vragen dan aan dat ziekenhuis wat mankeerde onze verzekerde, en controleert verder alle gegevens.
Want jouw verzekering moet anders die nep rekening betalen.
En niet jij.
Ik snap niet waar vraagsteller zich druk over maakt.
++++++++++++++++++++++=============

=czar schreef op maandag 1 sep 2014, 21:02: [
Het mag dus een flutvraag zijn, maar dit advies is ook niet geweldig :-)

diumenge
door diumenge - Sep 1, 2014 om 21:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus je zou een rekening van kosten die je niet gemaakt hebt doorsturen naar je zorgverzekeraar, denkende dat zij het wel voor je uitzoeken. Je bent weer helemaal terug wimmi20...

labren
door labren - Sep 1, 2014 om 21:33
862 Antwoorden / 0 Vragen

waarom zoek je niet eens even contact met die firma die jou die rekeningen stuurt en leg dan gewoon even uit wat er aan de hand is !!! lijkt mij het logische en zeg dan dat je nooit in een ziekenauto of ziekenhuis heeft gelegen ?????

labren
door labren - Sep 1, 2014 om 21:39
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja en neem even contact op met je zorgverzekeraar over die rekeningen want volgens mij moet je ziekefonds die rekeningen betalen ????? waar maak je jezelf zo druk om ??????

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 22:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 1 sep 2014, 21:26]
En jouw verzekering heeft internationale contacten met alle ziekenhuizen.

Vergeet dat maar.
Ik heb hier nog ruim 15.000 euro aan terechte declaraties liggen en denk maar niet dat de zorgverzekering ook maar 1 poging doet dat bij de zorgverleners te checken of aan hen uit te betalen. En dat gaat over hetzelfde land als bij TS en de zorgverzekeraar bezit alle originele facturen. Ik ben er inmiddels ruim een jaar mee bezig.
De zorgverlener heeft een vordering op mij en ik mag zelf proberen dat vergoedt te krijgen bij mijn verzekeraar. Of mij dat lukt maakt voor de vordering op mij niet veel uit, er worden inmiddels juridische procedures opgestart. Niet door mij, niet door de verzekeraar, maar door de zorgverlener die nu eindelijk wel eens centjes wil zien.
Dus ik kan uit ervaring spreken dat je ongelijk hebt.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 22:07
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 1 sep 2014, 21:33]Dus je zou een rekening van kosten die je niet gemaakt hebt doorsturen naar je zorgverzekeraar, denkende dat zij het wel voor je uitzoeken
Mijn verzekeraar wijst mijn declaratie dan gewoon af. Ze willen dan eerst een compleet medisch dossier ontvangen plus een verklaring van de huisarts. De rekening is mijn probleem, niet dat van hen. Ik moet aantonen dat zowel de rekening als mijn declaratie terecht zijn.

diumenge
door diumenge - Sep 1, 2014 om 22:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En dat gaat dan, als je andere post mag geloven, om een terechte declaratie. Met een onterechte declaratie of valse doen ze dan natuurlijk ook niet meer dan afwijzen. Behalve wimmi's verzekeraar natuurlijk...

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 22:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 1 sep 2014, 22:13]En dat gaat dan, als je andere post mag geloven, om een terechte declaratie. Met een onterechte declaratie of valse doen ze dan natuurlijk ook niet meer dan afwijzen. Behalve wimmi's verzekeraar natuurlijk...
Volkomen terecht, dat wordt ook niet betwist door de verzekeraar. De verzekeraar is zelfs van te voren ingelicht en heeft toegezegd dat het onder de verzekering valt. Zelfs tijdens de behandeling is er meermalen contact geweest.
Met een onterechte claim doen ze niets anders dan afwijzen of om meer bewijs vragen. Dat is feitelijk hetzelfde: ze wijzen het af op basis van de aangeleverde gegevens en vragen om meer bewijs zodat ze het opnieuw kunnen beoordelen. Zelf iets checken beginnen ze niet aan.
Verzekeraars hebben zeker geen wereldwijde contacten met alle ziekenhuizen en ook niet met alle zorgverleners. Ik werd nota bene 30 km over de grens behandeld en het ziekenhuis zat niet in hun systeem.

TS zal het dus zelf moeten oplossen met de vermeende zorgaanbieder. Als het een nep-factuur is, dan is dat gewoon een kwestie van niet betalen. De kans dat de zorgverlener je voor een rechter daagt is overigens ook niet heel groot als je in Nederland woont. Doen ze het wel, dan heb je alsnog de gelegenheid aan te tonen dat jij het niet was. De zorgverzekeraar kun je natuurlijk wel om advies vragen, maar aan de meeste helpdesk-medewerkers heb je niet zoveel.

mo
door mof - Sep 1, 2014 om 23:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Even aan czar, je lult uit je nek! Als je in Duitsland kosten hebt gemaakt kun je gewoon voor d duitse rechter worden gedaagd, ook als je in nederland woont. Het ziekenhuis zal bij wanbetalen naar de rechter gaan, de rechter zal een hoorzitting houden waar het ziekenhuis en persoon in kwestie hun visie op de zaak kunnen geven. Daar zal het ziekenhuis moeten aantonen dat u behandelt bent.
Normaalgesproken gaat dat op de plastic verzekeringskaart. In Duitsland hebben alle kaarten een chip. Komt u uit Nederland, dan zal contact met uw NL verzekering worden opgenomen. Die zal de financiele afhandeling met u moeten doen.
Wanneer u geen kaart heeft zijn uw persoonsgegevens opgenomen. In Duitsland heeft u namelijk altijd een identiteits bewijs nodig. Als u dat niet had dan wordt melding bij de politie gemaakt. Heeft u ooit een paspoort/rijbewijs verloren in Duitsland, of Nederland?

Op grond van uw paspoort of id kaart is uw adres opgespoord en de rekening bij u gekomen. DAt maakt de zaak lastig. Identiteitsfraude moet u dan aantonen want het is een civielrecherlijke zaak.
Als de rechter een oordeel heeft geveld stuurt hij de Gerichtsvolzieher/gerechtsdeurwaarder op pad. Alleen heeft die geen jurisdictie in NL. MAar kan wel de zaak overdragen aan de NL rechtbank die dan de NL gerechtsdeurwaarders op u af stuurt. Dan moet u het met de NL rechter uitvechten.

Komt de oproep van de duitse rechtbank: altijd verschijnen anders heeft u bij voorbaat de zaak verloren!
Als u de kosten niet heeft gemaakt, dan bewijzen dat u dat niet op het moment
dat u in het ziekenhuis zou hebben gelegen er ook gelegen zou kunnen hebben.

Was u op dat moment in Duitsland? Waar was u dan wel? Die zaken tellen.

Anders heeft u pech gehad en bent slachtoffer van identiteitsfraude.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 1, 2014 om 23:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Momenteel eisen verzekeraars vele miljoenen terug van zorgverleners die onterechte rekeningen hebben ingediend.
Miljoenen !
Dus dat verhaaltje van Czar dat verzekeraars rekeningen niet checken is een fabeltje.
Je hebt een zorg verzekering.
Dat houdt in dat jouw verzekering de afwikkeling van een rekening van jou overneemt.
En als jij jouw verzekering meldt dat het een onterechte rekening is dan gaat jouw verzekering de rekening aanvechten.
Want zij moeten betalen, en niet jij.
Overigens : als je in Duitsland je verzekeringsbewijs toont dan gaat de rekening rechtstreeks naar jouw verzekering.
En niet naar jou.

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2014 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Czar heeft over zijn eigen kwestie hier een tijd geleden zelf een topic geopend.

De Nederlandse verzekeraar schijnt niet te willen betalen "zonder dossier".

tenormin
door tenormin - Sep 1, 2014 om 23:50
16840 Antwoorden / 108 Vragen

En MOF zou ik aanraden een en ander eerst eens goed door te lezen alvorens te schrijven dat "iemand uit zijn nek kletst".

czar
door czar - Sep 2, 2014 om 00:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mof schreef op maandag 1 sep 2014, 23:19]Even aan czar, je lult uit je nek! Als je in Duitsland kosten hebt gemaakt kun je gewoon voor d duitse rechter worden gedaagd, ook als je in nederland woont.
Dat is dus niet zo en ook dat heb ik al vaker aan de hand gehad.
Onderstaande geldt uiteraard allen voor civiel-rechterlijke zaken.
Geloof je me niet, vraag het een ter zake kundig advocaat.

Volgens EU-regels dien je een consument te dagen in zijn of haar woonland, voor de rechtbank in dat woonland, door de deurwaarder in dat woonland en de rechtbank in dat woonland dient dan het recht toe te passen dat geldig is volgens de overeenkomst. De rechtszaak dient ook gevoerd te worden in de taal van het woonland.
Wil een Duitse leverancier dus een in Nederland woonachtige klant aanklagen, dan moet tie in Nederland zijn. Wil de Nederlandse klant de Duitse leverancier aanklagen, dan moet die in Duitsland zijn.
MAAR, je kunt als Duitse leverancier iemand ook in Duitsland aanklagen als de gedaagde aangeeft daarmee akkoord te gaan. Dat gaat vrij impliciet. Wordt je in Duitsland aangeklaagd en voer je inhoudelijk verweer, dan wordt aangenomen dat je de Duitse rechter daarmee als bevoegd hebt geaccepteerd. Wordt je in Duitsland aangeklaagd als Nederlandse consument, dan moet je dus alleen aangeven dat die rechter niet bevoegd is.

Ik weet het, het klinkt allemaal een beetje vreemd, maar zo zit het echt, behoudens dat ik misschien wat populaire taal gebruik en geen juridische taal. Vang me dus niet op de letter.
TS kan dus wel worden aangeklaagd voor de Duitse rechtbank, maar kan dat simpelweg pareren met de mededeling dat hij de rechter niet bevoegd acht.

czar
door czar - Sep 2, 2014 om 00:20
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 1 sep 2014, 23:22]Dus dat verhaaltje van Czar dat verzekeraars rekeningen niet checken is een fabeltje.
Verzekeringen checken rekeningen juist heel goed.
Als jij een declaratie indient die volgens de verzekering onvoldoende onderbouwd is, dan wordt die declaratie gewoon afgewezen. Je kunt dus best een rekening opsturen naar je verzekering, maar de declaratie wordt al afgewezen op basis van andere voorwaarden. De verzekering is immers geen gratis checkpunt van de facturen die jij indient.
Als een verzekering dus de vergoeding van een factuur afwijst, dan wil dat nog helemaal niet zeggen dat die factuur onterecht was en dan heb jij het probleem dat de leverancier de centjes wel bij jou komt halen. De verzekering vind dan dat de factuur niet onder de dekking valt.
Geloof het nu maar, verzekeringen zijn aartslui en ze lossen echt jouw probleem niet op, ze kijken alleen of zij zelf aansprakelijk zijn voor de kosten.

czar
door czar - Sep 2, 2014 om 00:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 1 sep 2014, 23:46]De Nederlandse verzekeraar schijnt niet te willen betalen "zonder dossier".
Dat klopt, maar daar wilde ik eigenlijk niet weer over beginnen.
Ik heb wel veel geleerd van het dispuut en die ervaring deel ik graag.

ma
door manwijf - Sep 7, 2014 om 11:26
574 Antwoorden / 1 Vragen

@wimmie
Je zorgverzekering betaalt alleen datgene waarvoor je verzekerd bent. Ofwel datgene dat in je polis vermeld staat. Dat is punt 1.

Punt 2 : het ziekenhuis stuurt, als de zorgverzekering van een passant uit het buitenland bekend is, de nota direct door naar zijn verzekering. Op de nota staat precies vermeld voor welke DBC de patient behandeld is. Mogelijk zetten ze er gelijk bij wat deze DBC omvat. Is de patient niet verzekerd, gaat de nota direct naar het huisadres.

N.A.W. gegevens zijn heel vaak niet te controleren. En dat weten niet-verzekerden maar al te goed is mijn ervaring. Ziekenhuizen lopen daardoor miljoenen mis op jaarbasis. Er gaan stemmen op om passanten direct te laten afrekenen, want nu wordt door het mislopen van inkomsten het ziekenhuis (lees: wij allen) enorm benadeeld. Het laten zien van een zorgverzekeringsbewijs is daarom ook een grote farce. De praktijk is gewoon: iedere verzekerde moet zijn pas laten zien en iedere niet-verzekerde loopt op de spoed in het weekend bv. zo door en krijgt alles voor niets. Zolang we dit niet veranderen, zullen zorgkosten blijven oplopen. Vooral omdat met opengrenen en internet het zo bekend waar je makkelijk gratis binnenkomt.

Het lijkt er op dat dit in Duitsland niet anders is en iemand jouw adres heeft opgegeven.

"wimmi20 schreef op maandag 1 sep 2014, 20:41
ziektenkostenverzekeringsmaatschappij (scrabble fanaten: onthouden he)"
Het is dan natuurlijk wel ziektekostenverzekeringsmaatschappij...

wimmi20
door wimmi20 - Sep 7, 2014 om 11:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Manwijf,
vanwege de woordwaarde had ik er een letter bijgesmokkeld.

ma
door manwijf - Sep 7, 2014 om 11:50
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was er al bang voor, want je kunt het met "zorgverzekeraar" ook af :)

wimmi20
door wimmi20 - Sep 7, 2014 om 14:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Neen, neen, en nog eens nee !
Tegen zorgen kan ik mij niet verzekeren.
En wat u schrijft zal me een zorg zijn.
En ik kan mij niet voor/tegen u laten verzekeren.
++++++++++++++++++++++++++++================

=manwijf schreef op zondag 7 sep 2014, 11:50: Ik was er al bang voor, want je kunt het met "zorgverzekeraar" ook af :)