ri
door ringe052 Jul 10, 2015 om 17:18
Geldzaken & recht

Schadevergoeding Bonita

Ik heb twee zomer broeken gekocht ( wit en beige) bij Bonita Den Bosch. De broeken lopen in de was uit bij het leren etiket waardoor ze onder de felgele vlekken zitten. De winkel beweert mijn transactie van 232 niet op hun pc te kunnen vinden terwijl ik het afschrift heb en wil dus geen schadevergoeding betalen. En dat terwijl ze 2 jaar garantie geven. Kan dit zomaar?

2657 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2015 om 17:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ringe052,

.....En dat terwijl ze 2 jaar garantie geven.....
Op een zomerbroek???
Waar staat dat?

En waarom 2x dezelfde vraag? Klik hier.

Heb je je wel aan de wasvoorschriften gehouden?

Je zou denken dat ze dan wel meer klachten gehad zouden hebben.

Je zou je klacht op klachtenkompas.nl kunnen zetten.

Met vr.gr.

ri
door ringe052 - Jul 10, 2015 om 17:42
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 10 jul 2015, 17:37]Hallo ringe052,
Tja.. Ik heb me aan de was voorschriften gehouden en zij zelf vertellen dat ze twee jaar garantie geven.
.....En dat terwijl ze 2 jaar garantie geven.....
Op een zomerbroek???
Waar staat dat?

En waarom 2x dezelfde vraag? Klik hier.

Heb je je wel aan de wasvoorschriften gehouden?

Je zou denken dat ze dan wel meer klachten gehad zouden hebben.

Je zou je klacht op klachtenkompas.nl kunnen zetten.

Met vr.gr.

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 17:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De bon hebt u niet meer, dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. U hebt immers het bankafschrift en de desbetreffende broeken worden in die winkel verkocht. Men moet u dus compenseren, tenzij men kan bewijzen dat u fout gehandeld hebt met wassen.
Leer wordt geverfd en kan wel degelijk 'uitlopen'.
Omdat het een consumentenkoop betreft (dus als u als particulier hebt gekocht) ligt de bewijslast de eerste zes maanden bovendien niet bij u, maar bij de verkoper.
Ga terug en eis uw geld terug. En laat desnoods dit antwoord zien.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2015 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ringe052,

Lees eens hier wat je rechten zijn bij een ondeugdelijk product.

Suc6

(je kunt reageren in het grijze veld hieronder onder Reageren. Wil je reageren ná een quote, zorg dan dat de cursor aan het eind van de quote staat, geef Enter en typ je reactie.)

Met vr.gr.

pi
door pieterwolters - Jul 10, 2015 om 18:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 17:45]De bon hebt u niet meer, dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. U hebt immers het bankafschrift en de desbetreffende broeken worden in die winkel verkocht.

Op een bankafschrift kan je niet zien wat er gekocht is.... Zou een jurist moeten weten.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er kunnen wel twee truien gekocht zijn. Dus een afschrift van de bankrekening zegt niets. En dan twee jaar garantie op een broek? Kan mij dat nauwelijks voorstelken,

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 18:27
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 10 jul 2015, 18:11][quote=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 17:45]De bon hebt u niet meer, dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. U hebt immers het bankafschrift en de desbetreffende broeken worden in die winkel verkocht.

Op een bankafschrift kan je niet zien wat er gekocht is.... Zou een jurist moeten weten.

Ja, dat weet ze, maar dat is dus niet onoverkomelijk zoals aangegeven. Deze jurist citeert daarom ten bewijze van de heersende leer de Consumentenbond:
... Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel kunnen bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht, bijvoorbeeld door een bankafschrift of door een verklaring van een winkelmedewerker.
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-vragen/computer-navigatie/garantie/computer-kapot-geen-kassabon/.

En vraagsteller kan natuurlijk het gesprek in de winkel opnemen. Dat is toegestaan en bruikbaar als bewijs, zonder dit te hoeven aankondigen. Ook kan hij een getuige mee nemen.

En ik denk dat vraagsteller (uit Den Bosch of omgeving als het goed is) wel begrijpt waarom ik aangeef desnoods deze antwoorden te laten zien in de winkel (nadat toegegeven is dat de broeken bij de winkel gekocht zijn).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tenormin
door tenormin - Jul 10, 2015 om 18:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heb ook nog nooit "garantie" op kleding gelezen/gezien. Wel als het niet gewassen/gedragen mankementen zou hebben. En even op
@mr uwjurist te reageren: zoals al opgemerkt: aan een bankafschrift kan niemand lezen wat er is aangeschaft. Was de bon er geweest zou het misschien een ander verhaal worden, maar....

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, de Consumentenbond, net zoiets als de Apptoinette.

Daarin wordt ook zo masr een tablet meegegeven of een nieuw fototoestel. Net zo ongeloofwaardig.

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 18:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 10 jul 2015, 18:31]Heb ook nog nooit "garantie" op kleding gelezen/gezien. Wel als het niet gewassen/gedragen mankementen zou hebben. En even op
@mr uwjurist te reageren: zoals al opgemerkt: aan een bankafschrift kan niemand lezen wat er is aangeschaft. Was de bon er geweest zou het misschien een ander verhaal worden, maar....
Ook op gewassen kleding heeft men garantie (behoudens bij verkeerd wassen). Het zou van de zotte zijn dat je - bijv. als je kleding 1 keer correct hebt gewassen en vervolgens kleding slecht gestikt blijkt te zijn en daardoor op de naad scheurt - je geen garantie zou hebben enkel door het wassen.
En voor wat betreft het bankafschrift verwijs ik naar mijn bovenstaande link van de consumentenbond en de rest van mijn reactie daar.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uwjurist

Ik neem aan dat Tenormin bedoelt dat zij nog nooit gezien heeft dat aan kleding een label hangt dat er twee jaar (of een andere termijn) garantie op zit.

Heb ik trouwens ook nog nooit gezien.

tenormin
door tenormin - Jul 10, 2015 om 18:51
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@uwjurist, vertelt u dan ook eens hoe een klant kan "bewijzen" hoe een kledingstuk al dan niet juist gewassen is? Ik zou het niet kunnen bewijzen, maar ben natuurlijk ook geen jurist.

@tijger1, zal er denkelijk ook nooit komen, garantie op kleding, anders dan in mijn andere bericht genoemd.

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 20:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 10 jul 2015, 18:51]@uwjurist, vertelt u dan ook eens hoe een klant kan "bewijzen" hoe een kledingstuk al dan niet juist gewassen is? Ik zou het niet kunnen bewijzen, maar ben natuurlijk ook geen .
Een klant hoeft dat volgens de wet helemaal niet te bewijzen binnen 6 maanden na aankoop. Lees mijn eerdere antwoorden en de vele vragen/antwoorden over consumentenkoop en bewijslast de eerste 6 maanden.

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 20:44
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 jul 2015, 18:43]@uwjurist

Ik neem aan dat Tenormin bedoelt dat zij nog nooit gezien heeft dat aan kleding een label hangt dat er twee jaar (of een andere termijn) garantie op zit.

Heb ik trouwens ook nog nooit gezien.Ik weet niet wat zij bedoelt, is ook niet relevant. Net als wat vraagsteller zegt over 2 jaar garantie: ook niet erg relevant, behalve wellicht qua gewekte verwachtingen.
Het gaat immers om een pas gekocht product en de wet bepaalt dat sprake moet zijn van een deugdelijk product dat moet voldoen aan de eisen van normaal gebruik en dat de bewijslast de eerste 6 maanden bij verkoper ligt, niet bij de consument.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is die opmerking over twee jaar garantie niet relevant, maar het moet wel weersproken worden, anders kunnen anderen verkeerde conclusies trekken.

Maar om te bewijzen dat die zes maanden nog niet voirbij zijn, zal de Ts toch een aankoopbon moeten hebben.

Behalve als de Ts bijvoorbeeld kan aantonen, dat die broeken recent in de collectie zijn opgenomen. Dat moet zo na te gaan zijn in de winkel.

ri
door ringe052 - Jul 10, 2015 om 22:24
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb de broeken eind maart gekocht. Ze zijn van de nieuwe zomercollectie. Ik heb ze op de juiste manier gewassen. Daarnaast zijn de broeken niet eens tegelijk gewassen en hebben ze beide hetzelfde probleem. Ik ben reeds twee keer terug gegaan naar de winkel. De eerste keer zouden ze de broeken opsturen naar de firma. Toen ik na 2 weken tevergeefs wachten terug ging bleek er niets te zijn opgestuurd. Op de broeken staat maar liefst 3 X de naam van Bonita geschreven. Zij beweren nu dat ik de broeken niet in hun winkel gekocht zou hebben, ondanks het afschrift van de betaling. Bonita is een Duits merk. Ik heb de broeken terug geëist ( was niet zo makkelijk) en ben nu bezig met een klacht op het hoofdkantoor in Duitsland. Ze weigeren in de winkel ook maar iets te doen.
Ik vind het belachelijk dat ze zo met hun klanten omgaan. Ik denk erover ze nu schriftelijk terecht te wijzen.

uwjurist
door uwjurist - Jul 11, 2015 om 09:07
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 jul 2015, 22:02]Uiteraard is die opmerking over twee jaar garantie niet relevant, maar het moet wel weersproken worden, anders kunnen anderen verkeerde conclusies trekken.

Maar om te bewijzen dat die zes maanden nog niet voirbij zijn, zal de Ts toch een aankoopbon moeten hebben.

Behalve als de Ts bijvoorbeeld kan aantonen, dat die broeken recent in de collectie zijn opgenomen. Dat moet zo na te gaan zijn in de winkel.

Ik blijf herhalen dat de aankoopbon niet nodig is, gezien het recente bankafschrift met exact het goede bedrag. En nu blijkt er op de labels ook nog Bonita te staan.

@ vraagsteller: meld uw klacht op klachtenkompas.nl en/of klacht.nl. Vaak komt men dan wel in beweging.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

door 1953 - Jul 12, 2015 om 01:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

ringe052 schreef op vrijdag 10 jul 2015, 17:07
Ik heb twee lichte zomergroenten gekocht bij Bonita Den Bosch eind maart. In de was blijken de leren etiketten uit te lopen en deze geven gele vlekken op de broeken.. De winkel beweert in de kassa mijn transactie van 232 euro niet te vinden terwijl ik het afschrift heb. Dus geven ze ondanks garantie van 2 jaar geen cent retour. Daarbij vertellen ze ook nog nooit te hebben gehoord van uitlopende etiketten. Kan dit zomaar?

Kan even niet uw vraag volgen. U hebt het over zomergroenten in maart jl. gekocht. De tekst verder lezende zou het weleens gaan om twee zomerbroeken?

Als u kunt aantonen dat u € 232,00 heeft betaald en u hebt de kassabon nog voor de 2 jaar wettelijke garantie, dan begrijp ik niet waarom Bonita zo moeilijk aan het doen is.

zoekster
door zoekster - Jul 12, 2015 om 11:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 12 jul 2015, 01:41]

Als u kunt aantonen dat u € 232,00 heeft betaald en u hebt de kassabon nog voor de 2 jaar wettelijke garantie, dan begrijp ik niet waarom Bonita zo moeilijk aan het doen is.
Ik begrijp het wel, ze zullen dan nl de overeenkomst moeten ontbinden en terug moeten betalen. Aangezien herstel of vervanging niet mogelijk is. Vervanging zal naar ik aanneem hetzelfde gebrek laten zien.

Verder vind ik dat ringe052 al heel aannemelijk heeft gemaakt dat de broeken daar zijn gekocht. Waarom zou de winkel in eerste instantie de broeken terugnemen en willen terugsturen naar de firma als ze niet daar zijn gekocht?
Met drie keer Bonita op de broeken?

Als u ook nog in de buurt van Den Bosch woont is het ook aannemelijk dat u ze in de Bonita zaak van Den Bosch heeft gekocht. Ze hebben zich daar zeker achteraf bedacht dat ze het erop gooien dat de broeken daar niet zijn gekocht.

Ze weten het heus wel, maar proberen er onderuit te komen. Slechte zaak.

U kunt naast flink rammelen op het internet ook nog een brief en mail sturen, waarbij u gebruik maakt van deze voorbeeldbrief

klik HIER

Pas deze aan uw situatie aan.

Maximale druk zetten is in zo'n geval het beste.

ri
door ringe052 - Jul 12, 2015 om 19:07
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste forumleden
Mede dankzij jullie tips ben ik zaterdag nogmaals ( voor de 4e keer) terug gegaan naar de winkel. Ik heb gezegd een klacht in te dienen bij consuwijzer en ja hoor, opeens vond men alles terug in het kassaoverzicht. Ik heb het volledige aankoopbedrag teruggeëist en gekregen na nog een beetje zeuren!
Bedankt voor alle hulp!

uwjurist
door uwjurist - Jul 12, 2015 om 19:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi. Voortaan wel de bonnetjes bewaren, maakt het een stuk simpeler. Gewoon een laatje of ander plekje voor reserveren.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

door 1953 - Jul 13, 2015 om 00:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ringe052 schreef op zondag 12 jul 2015, 19:07]Beste forumleden
Mede dankzij jullie tips ben ik zaterdag nogmaals ( voor de 4e keer) terug gegaan naar de winkel. Ik heb gezegd een klacht in te dienen bij consuwijzer en ja hoor, opeens vond men alles terug in het kassaoverzicht. Ik heb het volledige aankoopbedrag teruggeëist en gekregen na nog een beetje zeuren!
Bedankt voor alle hulp!

Negatieve publiciteit kunnen ze missen als kiespijn.

Goed dat u volhardend volhield.