ha
door hastel May 8, 2015 om 19:17
Geldzaken & recht

Wanneer word een schrijven gezien als een gebrekenbrief?

Beste mensen, ik huur sinds december 2013 een woning. Waarin nadat ik hier 2 maanden woonde in mijn berging (inpandig met de ingang in mijn gang achter de voordeur) overal schimmel tevoorschijn kwam. Wat de betreffende woningbouw overigens wist want de schilder die zei toen hij kwam om het te schilderen, "ik ga dit niet weer schilderen want 2 maanden geleden ben ik hier ook al geweest dus dat heeft geen nut"!
Dat was in februari 2014, sindsdien ben ik bezig met de woningbouw om de schimmel/vocht uit mijn woning te krijgen. De muren en plafond in de berging zitten onder de schimmel van beneden tot boven, in de huiskamer zitten een flink aantal schimmelplekken en in mijn slaapkamer zit de achterwand van mijn bed en kledingkast onder de schimmel. Bijna al mijn plinten laten los, het laminaat komt op verschillende plekken naar boven en er zitten op het laminaat allemaal kleine vochtplekken(vooral in de hoeken en langs de muren).Ik heb al meerdere paar schoenen en laarzen weg kunnen gooien omdat ze ook helemaal onder de schimmel zaten.
Nu weet ik dat de woningbouw serieus bezig is om het aan te pakken wan ik ben al verschillende keren gebeld en er hebben data-collectors hier binnen gestaan voor 6 weken. Alleen nu vraag ik me af hoe lang ik moet wachten tot alles hersteld is en wie uiteindelijk voor de kosten van mijn meubels, kleding en dergelijke opdraait? En op 15 maart 2015 heb ik een gedetailleerde mail gestuurd met de klachten op een rij en met de vraag of dit voor de winter opgelost kan zijn, word die mail dan ook gezien als een gebrekenbrief?

Alvast bedank voor de reacties!
Groetjes Joyce

2033 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 8, 2015 om 19:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hastel,

.... En op 15 maart 2015 heb ik een gedetailleerde mail gestuurd met de klachten op een rij en met de vraag of dit voor de winter opgelost kan zijn, word die mail dan ook gezien als een gebrekenbrief?...../
Dat help ik je hopen.
.....Nu weet ik dat de woningbouw serieus bezig is om het aan te pakken....
En dat na zo'n 1 1/2 jaar....
Hoop voor je dat het gauw tot een oplossing komt.
Zo te lezen heb je een groot vochtprobleem /ventilatieprobleem in huis.
Zou tegen eventuele huurverhoging in verzet komen.
Als het te lang gaat duren kun je de huurcommissie inschakelen; klik hier.

Suc6

ho
door hopetobehelping - May 8, 2015 om 20:54
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hastel,

de woningbouw neemt de tijd er voor, u zit al bijna anderhalf jaar met een huis vol schimmel.
Mooi dat de woningbouw serieus bezig is om het aan te pakken, maar dat mag zo onderhand ook wel.
Vraag me wel af hoe dit concreet gaat worden. Er dient wel daadwerkelijk ook wat te gebeuren om het op te lossen. Het 6 weken plaatsen van data-collectors klinkt mij meer in de oren alsof men wil kijken of er wel echt een probleem is. Dat is niet echt daadkrachtig richting een oplossing naar mijn idee.

Een ingebrekestelling is over het algemeen en stap die bedoeld is om verdere vervolgstappen mogelijk te maken. U geeft de woningbouw een termijn waarin men het opgelost dient te hebben. Als men dat niet heeft gedaan binnen die termijn neemt u vervolgstappen. U dient dan wel te weten welke vervolgstappen u wilt en kunt ondernemen.

Of men uw vraag of het voor de winter is opgelost als een gebrekenbrief ziet betwijfel ik. Bij een ingebrekestelling geeft u normaliter een termijn aan waarin het opgelost moet zijn.

M.b.t. de kosten van uw meubels, kleding etc., stel de vraag aan de woningbouw. Zij zullen dit waarschijnlijk afwimpelen. Het zal ook nog geen uitgemaakte zaak zijn dat u 100% hard kunt maken dat het ligt aan het vocht in uw woning door slecht/achterstallig onderhoud van de woningbouw (ondanks dat het waarschijnlijk wel zo is, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nu eenmaal niet hetzelfde).
Hoop dat u over een rechtsbijstandsverzekering beschikt. Voor de schade aan uw meubels, kleding zou ik als ik u was contact opnemen met uw rechtsbijstandsverzekering.
Contact met uw inboedelverzekeraar kunt u ook nog overwegen, wie weet wat zij u nog wijzer kunnen maken.

Zie de link in het antwoord van Edrick3 naar de huurcommissie. Die zou ik als ik u was sowieso een bellen en uw situatie voorleggen en vragen wat u kunt doen om het allemaal zo snel mogelijk opgelost te krijgen.
Het duurt nu al bijna anderhalf jaar, dat is erg lang, te lang.
Het wonen in een vochtige woning vol met schimmel is bovendien niet echt bevorderlijk voor uw gezondheid, maar dat weet u zelf waarschijnlijk ook al wel.
Hoop voor u dat het allemaal snel opgelost gaat worden (dus ver voor de komende winter).

tenormin
door tenormin - May 8, 2015 om 22:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo Joyce, wat je meubels, kleding e.d. betreft is secondair. Niet echt natuurlijk, maar dat moet later uitgezocht worden. Je moet, moeten niet natuurlijk, je WBV inderdaad een ultimatum stellen, want schimmel en gezondheid komt op de eerste plaats. Wil die schilder zijn uitspraak herhalen van "dit heeft geen zin, ben hier 2 maanden eerder ook al geweest"? Dat zou een kei van een "bewijs" zijn. Maar in schimmel kan men echt niet leven. Op eigen houtje de huur verlagen kan niet, dus stel de Woningbouw op de hoogte van uw te ondernemen stappen en eisen. En wees niet bang: uw eisen zijn helemaal legaal en dat weten zij "op kantoor" ook wel. Dus inderdaad, geef hen een datum wanneer u dit opgelost wilt zien, niet per email maar per brief. In die brief kunt u natuurlijk ook de schade van uw eigendommen noemen. Maar focus eerst op het feit dat de schimmel aangepakt zal worden, meest belangrijk.

alfatrion
door alfatrion - May 9, 2015 om 01:23
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een ingebrekestelling moet het volgende bevatten:
- wat er gedaan moet worden;
- de termijn waarbinnen dit gedaan moet worden; en
- dat je de tegenpartij anders aansprakelijk houd.

ha
door hastel - May 9, 2015 om 10:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mensen,

als eerste super bedankt voor de snelle reacties!!

Ik weet dat de woningbouw serieus bezig is omdat ze hier rooktesten hebben gedaan, datacollectors hebben geplaatst waar overigens uitkwam dat de vochtigheid die normaal rond de "36" moet hangen op de grafiek in die tijd van het jaar en die gaf bij mij een gemiddelde aan van "92"!!!! Wat voor eenheid het precies is dat weet ik niet meer. Ze zijn al een paar keer geweest met apparaten die de vochtigheid per direct meten en dat was ook niet goed.
Nu willen ze in mijn berging en slaapkamer een gat in de betonvloer gaan maken van ongeveer 1 vierkante meter en de hele kruipruimte volstorten met een soort van geimpregneerd beton met een speciale coating, de buitenmuren gaan ze ook allemaal voorzien van die coating en daar gaan ze ook iets inspuiten. Tussen de spouwmuur zit waarschijnlijk een hoop specieafval en dat willen ze dan ook verwijderen. Dan hopen ze dat het probleem verholpen is...
Er staan hier zo'n 50 van die huisjes die blijkbaar allemaal in verschillende gradaties last hebben van de vocht/schimmel. Mijn huisje is een van de ergste daarom willen ze hier gaan kijken of het werkt wat ze in gedachten hebben dus mijn huisje is eigenlijk een testcase zeg maar.
De huisjes zijn in 1953 gebouwd, ik woon aan het park met 20 meter van mijn voordeur af een kanaal en er is veel hout gebruikt ipv steen.

Ik heb in mijn mail van afgelopen maart wel gezegd dat ik wil dat het voor de winter is opgelost, geld dit dan ook als een ultimatum? Of moet dat echt per aangetekende brief? Ik zal de mail wel hier plaatsen zodat jullie hem zelf even kunnen lezen, dat is misschien makkelijker.

En de huurcommissie inschakelen is eigenlijk iets wat ik nu nog niet wil doen omdat ik wel degelijk het idee heb dat ze me serieus nemen bij de woningbouw en dat ik ze daar dan misschien mee voor het hoofd ga stoten ofzo.
Ik heb mezelf wel voorgenomen dat als er in september geen verbeteringen zijn dat ik dan echt actie ga ondernemen.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties daar heb ik echt iets aan!

ha
door hastel - May 9, 2015 om 10:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de mail zoals ik hem heb verstuurd op 12-3-2015, daarvoor heb ik alleen telefonisch contact gehad met de woningbouw. Ik heb trouwens wel mijn adres uit de mail gehaald.

Zoals afgesproken stuur ik u deze mail toe ivm het huren van een huis van jullie.
Ik huur sinds december 2013 een woning , nu heb ik daar vanaf het begin af aan heel veel last van vocht wat resulteerde in flink wat schimmelplekken. De muren en plafond in de berging zitten onder de schimmel van beneden tot boven, in de huiskamer zitten een flink aantal schimmelplekken en in mijn slaapkamer zit de achterwand van mijn bed en kledingkast onder de schimmel. Bijna al mijn plinten laten los, het laminaat komt op verschillende plekken naar boven en er zitten op het laminaat allemaal kleine vochtplekken(vooral in de hoeken en langs de muren).Ik heb al meerdere paar schoenen en laarzen weg kunnen gooien omdat ze ook helemaal onder de schimmel zaten.

Dit allemaal is al niets om blij van te worden maar nu zit ik eigenlijk met volgende:
Ik heb een vorm van reuma, Fibromyalgie genaamd plus artrose in mijn handen en voeten en ik heb gemerkt dat ik deze winter wel heel veel meer last heb gehad van mijn lijf en dat is toch eigenlijk helemaal niet wat ik wil.

Nu weet ik dat jullie bezig zijn met een onderzoek naar de vochtproblemen want ze zijn ook al een paar keer hier geweest voor rooktesten en foto's etc.. Alleen is mijn vraag of dat die problemen voor de aankomende winter allemaal zijn opgelost? En als de verwachting is dat het niet op tijd opgelost gaat worden of er dan een mogelijkheid is om te verhuizen. Wat ik, laat ik dat wel even duidelijk hebben, het liefste niet wil! Ik woon hier super graag en vind het lekker rustig zo aan het park dus iedere andere oplossing die u heeft is van harte welkom want nog een winter zo dat is lichamelijk gezien echt niet te doen.

Ik weet wel dat als ik van tevoren had geweten hoe vochtig het hier was (iets wat jullie overigens wel wisten want mijn berging was door jullie geschilderd zodat de schimmel/vocht plekken er niet te zien waren, dit weet ik omdat ongeveer 6 weken later toen het overal weer begon te schimmelen kwam er een schilder van jullie die toen zei dat hij 2 maanden geleden in december ook was geweest om het te schilderen) dan had ik dit huisje natuurlijk nooit geaccepteerd, ik heb daar 9 jaar inschrijftijd voor opgegeven en er denk ik wel € 2000,- aan gespendeerd om het allemaal een beetje fatsoenlijk te krijgen waar je overigens op het moment vrij weinig nog van terug ziet door toedoen van het vocht.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u ten alle tijden contact met mij opnemen zowel via de mail als telefonisch.

Met vriendelijke groet,

Joyce

ho
door hopetobehelping - May 9, 2015 om 11:11
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hastel,

als ik uw antwoord lees dan is er dus structureel wat mis met alle 50 huizen.
En de woningbouw weet er al lang van en houdt dit 'onder de pet' als er nieuwe huurders komen, niet echt fraai naar mijn idee. Men had al veel langer geleden er wat aan moeten doen. Door er lang niets aan te doen is de waarde van hun vastgoed er ook niet beter op geworden. Ik ben van mening dat de woningbouw zich niet als een goed verhuurder gedraagt. Veel vocht en schimmel in een woning is nu eenmaal niet gezond.

In uw email aan de woningbouw schrijft u:
"Nu weet ik dat jullie bezig zijn met een onderzoek naar de vochtproblemen want ze zijn ook al een paar keer hier geweest voor rooktesten en foto's etc.. Alleen is mijn vraag of dat die problemen voor de aankomende winter allemaal zijn opgelost? En als de verwachting is dat het niet op tijd opgelost gaat worden of er dan een mogelijkheid is om te verhuizen.
Dat is geen ingebrekestelling, dat is een vraag van uw zijde.
Ik weet ook niet of u ze in gebreke wilt stellen.
Een ingebrekestelling kan overigens gewoon via email (wel ontvangstbevestiging aanzetten en deze bewaren uiteraard), klik hier.

Als ik u was zou ik toch al gaan kijken wat uw verdere mogelijkheden zijn mocht het oplossen niet naar wens verlopen. U hoeft nog niets te doen maar verken uw mogelijkheden zodat u goed voorbereid bent als u in september daadwerkelijk tot actie over wilt gaan.
Wens u veel sterkte en hoop voor u dat het deze zomer opgelost gaat worden.

ho
door hopetobehelping - May 9, 2015 om 11:28
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hastel,

in een oude uitzending van kassa is destijds de belbus ingeschakeld om het schimmel probleem op te lossen, klik hier voor de uitzending.
Mocht u in september tot actie over willen gaan dan is dat wellicht voor u ook nog een idee.

zoekster
door zoekster - May 9, 2015 om 11:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij gebreken aan een woning volg je niet de gewone ingebrekestelling zoals bij een overeenkomst, maar moet een gebrekenbrief worden gestuurd. Daarin vertel je de huurder wat er mankeert aan de woning. Je hoeft niet te vertellen wat er aan gedaan moet worden, dat is aan de huurder. Verder geef je een 6 weken termijn waarbinnen de de gebreken moeten zijn verholpen en gebeurt dat niet binnen die termijn, dan ga je naar de huurcommissie voor (tijdelijke) huurverlaging.

Een gebrekenbrief moet er ongeveer zo uit zien.
klik HIER

Voor alle informatie klik HIER

Naar mijn mening heeft u niet de goede weg bewandeld. U zou nu alsnog de gebrekenbrief kunnen sturen om de 6 weken termijn af te dwingen, hoewel ik betwijfel of u nu nog voor huurverlaging in aanmerking kan komen nu de wbv er al mee bezig is.
U kunt daarover contact opnemen met de huurcommissie.
klik HIER
Voor de schade aan uw meubels e.d. denk ik dat u nergens voor in aanmerking komt, ook weer omdat u niet de juiste weg heeft bewandeld.

U kunt ook contact opnemen met het juridisch loket om u verder te helpen. klik HIER

jj
door jjanssen87 - Sep 22, 2015 om 12:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

www.carebrick.nl simpele oplossing voor vochtproblemen.

Cookies
door Cookies - Sep 22, 2015 om 12:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jjanssen87 schreef op dinsdag 22 sep 2015, 12:13]xxx

Zeg, kap eens met spammen!!! Redactie is gewaarschuwd.