we
door wendy123 Sep 6, 2007 om 13:23
Auto & vervoer

Kopen zonder garantie

Op 21 mei j.l. heb ik een auto gekocht bij Sale Occaisions. Dit bedrijf is niet aangesloten bij de Bovag. De vraagprijs van de auto was 3500 euro. De auto was niet helemaal in orde. Er waren wat dingen, waar ik niet mee akkoord ging (ruitenwisser, bekleding en lekkende uitlaat), daarop had de verkoper beloofd dat hij die zou repareren. Dat heeft hij ook gedaan. Ook is de auto nog APK gekeurd.

Hij wilde de auto verkopen voor 3250,- euro, maar dan zonder garantie. Ik ben hiermee akkoord gegaan en heb ook de factuur ondertekend (waar instaat dat ik geen garantie heb).

Na 3 weken heb ik (via een keurmeester) een aantal grotere gebreken geconstateerd.De verkoper beweert dat ik de auto zonder garantie gekocht heb, en daarom daar ook geen recht meer op heb. Ik ben toen gaan zoeken of ik daar meer informatie over kon vinden. Nou heb ik zelf het volgende gevonden:

Wettelijk zit het zo in elkaar dat er slecht twee gronden zijn waarop de garantie verder kan worden beperkt dan het wettelijke niveau: Het product gaat onder normale omstandigheden niet zo lang mee, ofwel het bevat gebreken die de winkelier van te voren heeft gemeld. Meld de winkelier de gebreken in het laatste geval niet dan is er spraken van minimaal dwaling en kan de koop worden vernietigt.

De wettelijke garantie staat onder artikel 18 lid 2 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek beschreven. Hier staat het volgende: "Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet." Dwaling staat onder artikel 226 van boek 6 beschreven.

Hier staat dus in, ondanks dat ik geen garantie heb bijgekocht, ik daar toch recht op heeft omdat de gebreken binnen 6 maanden na de aankoop aan het licht zijn gekomen.

Ergens anders las ik het volgende:

Iemand heeft altijd recht op garantie op de economische levensduur (volgens de wet uit mei 2003), tenzij het voor de koop duidelijk is aangegeven en dit is uitgelsoten.

Daar leid ik uit af dat, als je zonder garantie wilt kopen, je een koopcontract onder je neus geschoven krijgt waarin dat expliciet vermeld staat. Als je dat tekent heb je vervolgens geen recht meer op (Bovag) garantie.

Conclusie, als je zonder garantie koopt zul je dat contract moeten tekenen, en heb je daarom geen recht op garantie, ondanks de overige Bovag regels.

Bovendien las ik dat de koper ook een onderzoeksplicht heeft voor de aankoop. Dus als je een auto zonder garantie koopt dan moet je de auto laten keuren door een onafhankelijk instituut zoals bijvoorbeeld de ANWB.

U snapt waarschijnlijk al dat ik hier zelf niet helemaal uitkom. Heb ik nou wel of geen recht op garantie? De verkoper beweert van niet, omdat ik de factuur ondertekend heb waar instaat dat er geen garantie verleend wordt. Ik weet nu niet meer wie er gelijk heeft.

Met die auto zelf heb ik het helemaal gehad.

Ik wil de koop ongedaan maken een een schadevergoeding voor alle onkosten die ik gemaakt heb.

Is dat reeel en mogelijk? Of heeft de verkoper toch gelijk omdat ik de factuur getekend heb?

Ik hoop dat u mij hiermee kunt helpen.
Alvast heel erg bedankt!
Vriendelijke groeten,
Wendy

20434 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 6, 2007 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wendy,

Ik kan je gedachtengang eerlijk gezegd niet helemaal volgen. Bij aankoop kies je er zelf voor
om afstand te doen van garantie (je gaat er immers mee akkoord) en als dan later blijkt dat er toch wat
aan mankeert wring je je in allerlei bochten om toch nog garantie te
krijgen en wil je zelfs van de koop af?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 6, 2007 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is nu voer voor read dus...

ve
door verwijderd - Sep 6, 2007 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wendy,

Wat u wilt is onreeel en onmogelijk. De verkoper heeft gelijk. U heeft willens en wetens een handtekening gezet en daarmee alles teniet gedaan. Keuren moet u altijd laten doen voor de koop. Volgende auto toch maar bij een BOVAG garage? Misschien is uw huidige autotje een fijne inruiler. Sommige BOVAG garages voeren weleens akties. Inruilen is vele % korting.

Succes,Poltol

ve
door verwijderd - Sep 6, 2007 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag wendy123,

Je hebt een 2de hands auto gekocht zonder garantie.

Je hebt voorafgaande aan de koop geen keuring laten verrichten door een onafhankelijke expert.

Je hebt de wagen van een autohandelaar gekocht die niet is aangesloten bij de BOVAG.

Dit maakt je positie als consument bijzonder zwak. Slechts als je glashard kunt aantonen dat de handelaar van de "verborgen" gebreken moet hebben geweten, heb je recht op kosteloos herstel. Zo'n keihard bewijs is meestal onmogelijk te leveren, tenzij er defecten bij zitten die in de APK keuring naar boven hadden moeten komen. In het laatste geval moet je dan zoals gebruikelijk in de autowereld je gelijk vrijwel altijd in rechte afdwingen en dat kost ook een boel euro's.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2007 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie nu ik de verkeerde tekst als vraag geplaatst heb. Stom!

Ik heb deze brief naar de rechtswinkel gestuurd om mij te helpen. Een vriend van mij is autohandelaar bij sale occaison en voor hem moet ik uitzoeken, of hij gelijk heeft (en de eventuele rechtzaak die de vrouw zegt te willen aanspannen) zou kunnen winnen. Zover ik kan zien heeft de verkoper ook inderdaad zijn recht. Alleen uit naam van de verkoper kon ik geen brief schrijven, omdat ik dan geen gratis hulp van de rechtswinkel kan krijgen. Hij is net begonnen en ik ging eerst even kijken of ik er zo uit kon komen voor we betaalde rechtshulp inschakelen.

Vandaar dat ik me verplaatst had in de klant en zo de brief opgesteld heb naar de rechtswinkel. Ik was er alleen van overtuigd dat ik de juiste vraag hier geplaatst had. Niet dus. Excuses daarvoor, maar wel bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat we zo voldoende weten.

Groeten,

Wendy

ve
door verwijderd - Sep 7, 2007 om 02:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wendy is wel een slimme. Doen alsof je een consument bent, maar de vraag eigenlijk stellen namens de leverancier.

Wendy: don't mean to burst your bubble, maar we kennen ook nog de regel dat als binnen zes maanden na aanschaf er gebreken ontstaan aan het geleverde, dat dan de verkoper moet bewijzen dat die gebreken ten tijde van de levering niet aanwezig waren.

Succes daarmee, want een beetje rechtsgeleerde weet dit ook,

Salut, C.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2007 om 09:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wendy: don't mean to burst your bubble, maar we kennen ook nog de regel dat als binnen zes maanden na aanschaf er gebreken ontstaan aan het geleverde, dat dan de verkoper moet bewijzen dat die gebreken ten tijde van de levering niet aanwezig waren.

Deze regels gelden voor de eerste koper en dat het product nieuw is.

Dus voor zover ik het weet niet voor 2e hands producten.