herrdroetker
door herrdroetker Jan 7, 2011 om 13:53
Computers & telefonie

2 jarige overeenkomsten

Freunde und Freundinnen,

In de vragenrubriek zie ik bij met name 'Simpel Telefonie', dat de consument een overeenkomst van een bepaalde duur van 2 jaar aangaat. In De Telefoongids spreek ik mijn zorg al uit dat 2 jarige dwangcontracten het nieuwe middel voor de Telepiraterij gaat worden om consumenten te gijzelen.

Ik vind het heel jammer dat er kennelijk nog veel consumenten zijn, die zich voor een dubbeltje goedkoper dwangcontracten van meer dan 1 jaar duur laten aansmeren.

Waarom?

Als de toch al zeer ondernemersvriendelijke Wetgever (zie volgende bericht), de maximaal 1 jaar duur als redelijke termijn heeft geregeld in het verbintenissenrecht, kunt u er van op aan dat aanbieders die desondanks toch langere termijnen hanteren, daarmee geen zuivere bedoelingen hebben.

Na jaren Pretium gedoe werd eindelijk in de Telecommunicatiewet artikel 7.2a lid 3 geregeld dat na de aanvankelijke overeenkomst van 'bepaalde duur' de opzegtermijn maximaal 1 maand is. Over de bepaalde duur van de aanvankelijke overeenkomst bestaat volgens BW artikel 6:237 alleen het vermoeden dat het onredelijk is als die duur meer dan 1 jaar is.

Het zou de telefoniemarkt een stuk gezonder maken als ook de duur van de aanvankelijke overeenkomsten wettelijk wordt ingekort tot 1 maand. De markt gaat dan werken. Dat willen de politici toch zo graag? U kunt dan shoppen en wanneer het niet bevalt bij een nieuwe aanbieder kunt u weer snel naar een andere of zelfs met hangende pootjes terug naar uw oude aanbieder, die bij nader inzien toch zo beroerd niet was.

Dan gaan de aanbieders concurreren op kwaliteit in plaats van op prijs. Dan worden de aanbieders die goede kwaliteit leveren 'geholpen' in hun strijd tegen piraten, die hun klanten binden door detentie en gijzeling in plaats van met goede dienstverlening.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

P.S. in het volgende bericht staat voor de liefhebber een stukje theorie.

724 26 Rapporteer

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 7, 2011 om 13:55
275 Antwoorden / 10 Vragen

Een stukje theorie;
Het Burgerlijk Wetboek Boek 6 'Verbintenissenrecht' Titel 5 'Overenkomsten in het algemeen' Afdeling 3 'Algemene voorwaarden' bevat enkele artikelen over wat 'onredelijke bedingen' zouden kunnen zijn. Ik pak hier de artikelen 236 en 237 op:

Artikel 236
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
j. dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing van meer dan een jaar;

Artikel 237
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
k. dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij de bevoegdheid heeft de overeenkomst telkens na een jaar op te zeggen;

Die gebruiker is in ons geval de aanbieder die algemene voorwaarden gebruikt in meerdere overeenkomsten.
Die wederpartij (die niet handelt ...) is hier de consument.

Artikel 236 sub j bepaalt dus dat het onredelijk is als u steeds bij stilzwijgende verlenging er weer voor meer dan 1 jaar aan vast zit.
Artikel 237 sub k bepaalt dat wordt vermoed dat het onredelijk is als u bij de aanvankelijke overeenkomst voor meer dan 1 jaar wordt gestrikt.

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 14:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

???? Je stelt een vraag en gaat er zelf antwoord op geven? Is dat nieuws?

Overigens wel van harte gefeliciteerd met de jarige contracten. Is er nog een feestje? Kan het boekje: "Weg om legging" van René Dings van harte aanbevelen als verjaarscadeau.

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 7, 2011 om 14:44
275 Antwoorden / 10 Vragen

Nein doch, Marcel75,

Dit is de 'discussies' rubriek en niet 'vraag en antwoord'. Hoewel er wel een vraag en een antwoord in staan. Het gaat mij om wat men vindt van de 2 jarige contracten. Ik zal het boekje opzoeken en kijken of dat een geschikt cadeau is.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 15:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nou 2 jarige contracten vind ik erg feestelijk. 2-jarigecontracten zijn heel andere dingen. En daar heb ik ook weinig moeite mee aangezien je bij 2-jarigecontracten vaak meer korting en/of goodies krijgt, dan bij 1-jarigecontracten. En je kiest er immers zelf voor op het moment dat een contract aangaat. Dan moet je niet achteraf gaan roepen dat het wel eens onredelijk bezwarend zou kunnen zijn. Maak je, zeker gedurende de eerste contractsperiode, geen schijn van kans mee.

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 7, 2011 om 15:41
275 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, ik heb als duitser wel eens moeite met de spaties in het Nederlands ;-) Wat ik vaak zie is dat de kortingen en de goodies uiteindelijk niet opwegen tegen de nadelen voor de consument van een meerjarigcontract (hab's ich also gut aufgeschrieben?) Maar inderdaad, het is de consument die zich laat lokken met de gadget en die er later spijt van heeft. U zou de Wetgever overigens kunnen zien als een soort 'collectief bewustzijn' van de samenleving. Als die opschrijft dat een onredelijk beding vermoed wordt bij meer dan 1 jaar bepaalde duur, kan dat als een breed gedragen opvatting worden beschouwd. Dat 'vermoeden' is natuurlijk wel een hele eufemistische zachte uitdrukking, waar een consument bij een concreet geschil eigenlijk weinig mee kan.

Mijn stelling is, dat beperking van de contractduur leidt tot verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening door de aanbieders van telefonie. Nu steekt de telefoniebranche met aantallen klachten met kop en schouders uit boven de andere bedrijfstakken.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ikbenik
door ikbenik - Jan 7, 2011 om 15:55
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=herrdroetker schreef op vrijdag 7 jan 2011, 15:41]Wat ik vaak zie is dat de kortingen en de goodies uiteindelijk niet opwegen tegen de nadelen voor de consument van een meerjarigcontract

Wat is dan het nadeel van een meerjarigcontract?
Dat je tussentijds niet kunt opzeggen?

So what?

Ik snap zowiezo de hele klaagkoor niet.

Je gaat een 2 jarig contract aan, en die zit je gewoon uit.
Wil je dat niet, dan moet je ook niet akkoord gaan met die 2 jarig contract.

Die telecomwet is hierop niet van toepassing, en dan bedoel ik die 1 maand opzegtermijn.
Die gaat pas in na de verlenging van het contract van 2 jaar.

Dat sommige mensen nu aan handen en voeten gebonden worden, omdat ze niet per maand naar een andere provider kunnen: dat is hun probleem en heb ik totaal geen medelijden mee.
Ik snap dat zowiezo niet, waarom per maand naar een andere provider. Belachelijk gewoon.

Ik heb onlangs mijn meerjarige abo verlengt met 2 jaar.
Is dat een nadeel voor mij?
Kan iemand mij dan vertellen wat het nadeel voor mij zou zijn?

De gehele discussie is op slakken zout leggen en spijkers op laag water zoeken.

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 16:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als dit allemaal onredelijk bezwarend zou zijn, dan is een contract voor onbepaalde tijd ook zeer onredelijk bezwaren. Dus ook arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd! Overeenkomst is immers overeenkomst.

ikbenik
door ikbenik - Jan 7, 2011 om 16:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Waarom is een contract van 2 jaar dan onredelijk bezwarend?

Dat begrijp ik niet.

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 7, 2011 om 16:31
275 Antwoorden / 10 Vragen

Lieber Ikbenik,

Hierbij een voorbeeld van het nadeel: Ik heb zojuist mijn telefoniecontract met Simpel met 2 jaren verlengd in ruil voor een gratis autowasbeurt. Simpel stapt vervolgens over van het netwerk van KPN naar dat van T-Mobile (zie elders op dit forum). Dat is goedkoper voor Simpel omdat T-Mobile bij mij en andere abonnees minder of geen dekking geeft. Ik ben de sigaar voor de komende 2 jaar omdat helaas in de voorwaarden niet is geregeld dat ik nu kan opzeggen. Kijk maar eens in uw contract. Ik heb dus nu een schone auto maar geen telefoonverbinding meer, tenzij ik een nieuw abonnement neem bij een andere provider, die wel dekking geeft. Ziehier de reden waarom langdurige contracten slecht zijn voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Und Marcel75,

In het Burgerlijk Wetboek is voorgeschreven dat overeenkomsten voor onbepaalde tijd altijd een regeling moeten bevatten voor beëindiging van de overeenkomst. Bij een arbeidsovereenkomst is dat de regeling voor ontslag verlenen of nemen of een gouden handdruk.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 16:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Oekter,
Het Bundesgezetsbuch geeft een regeling voor ontslag. Het B.W. maar zeer summier en dan vooral inzake ontslag op staande voet. Maar jouw redenering volgend dan zou iedere werkgever van de een op de andere dag zomaar kunnen zeggen zonder enige reden: "Ik ontbind de overeenkomst". Zo werkt het niet. En je moet niet 2 artikelen uit het B.W. lezen en dan net doen alsof je het hele B.W. en diens achtergronden kent. Als dat zo zou zijn, dan zou een beetje studie niet meer minstens 4 jaar duren.

Je moet namelijk onderscheid maken tussen de zwarte en de grijze lijst. Met de zwarte lijst heb je hier niets te maken: stilzwijgende verlenging of vernieuwing heb je pas na ommekomst van de 1e contractstermijn. De grijze lijst kom je ook niet aan toe: je hebt namelijk na 1 jaar het recht om de overeenkomst op te zeggen. Het kan wel zijn dat je dan een boete moet betalen. Dat mag.

Het feit dat er nu een ander netwerk is gekozen lijkt mij wel een mogelijkheid bieden om een overeenkomst op te zeggen. Maar, je hebt niet met een provider maar een carrierselect een overeenkomst gesloten. Als ze een beetje slim zijn hebben ze in de hun voorwaarden en dus ook in hun overeenkomst een voorbehoud gemaakt dat het netwerk kan wijzigen.

Lezen voordat je een overeenkomst aangaat dus. Had je bij een provider een overeenkomst gesloten (en daar kun je echt betere cadeautjes krijgen) dan had je dit probleem niet gehad.

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 7, 2011 om 17:10
275 Antwoorden / 10 Vragen

Lieber Marcel75,

Nou, ik zeg niet dat een werkgever zomaar de arbeidsovereenkomst kan opzeggen. Als de arbeidsovereenkomst goed in elkaar steekt (en daar zullen bijvoorbeeld de vakbonden voor zorgen) met het belang van de werknemer voor ogen, dan is er een regeling voor. Maar het arbeidsrecht is wat ver van ons onderwerp af.

Die 2 BW artikelen, die ik aangaf zijn heel toepasselijk op verlenging van telefonieabonnementen omdat die daarvoor de verhouding tussen een aanbieder (die Algemene Voorwaarden gebruikt) en een consument regelen. Voordat de Telecommunicatiewet werd gewijzigd vond steeds stilzwijgende verlenging plaats met 1 jaar en dat werd gebaseerd op artikel 237. Voor met name de Telepiraten was dit een goudmijn.

Inderdaad, wat u zegt: Lezen van de voorwaarden is de moraal van het verhaal maar velen doen dat helaas niet.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

invalide
door invalide - Jan 7, 2011 om 17:11
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben juist voor een 2 jarig contract omdat het meestal flink goedkoper is en ik hoef niet elk jaar te zoeken of ik deze moet verlengen of elders goedkoper kan bellen....

Dus prima als het maar vooraf duidelijk is dat het 2 jaren zijn.
Verder weet ik als ondernemer dat er veel kosten zijn bij inschrijven en uitschrijven en dus bespaar je hier op want die personen die jaarlijks wisselen leveren nauwelijks of geen winst op, zie ook de ziektekosten, want de zittenblijvers zijn winstgevender omdat die geen administratie kosten veroorzaken.

Helaas zijn de 5 jaren contracten zoals ze voor Stroom en Gas er wel zijn niet bij de door U genoemde aanbieders toegestaan.....
Ik zoek graag een langlopend contract mits het voordeliger is!

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 17:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Oetker,
Klopt helemaal en daar houden de telefoonboeren zich ook netjes aan. Ik zie het probleem dus ook niet.

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 7, 2011 om 17:54
275 Antwoorden / 10 Vragen

Liebe Marcel75 und Invalide,

Hoewel, .... Met een aanbieder als Pretium mogen de consumenten de hemel op hun knietjes danken dat de termijnen beperkt zijn. Langdurige contracten zijn heel mooi als er geen Telepiraten zouden zijn. Het zou heel mooi zijn om voor 5 jaar aangesloten te zijn bij een bedrijf dat echt zijn best doet voor mij en dat er voor zorgt dat ik bij ze blijf omdat ze het zo goed doen.

Maar als ik zomaar met een lullig telefoontje in het pak kan worden genaaid door een Telepiraat, waardoor ik afscheid moet nemen van mijn trouwe leverancier, dan is er een andere situatie. Ik heb het hier dus over het belazeren van consumenten op industriële schaal. Als daar niks aan gedaan wordt, dan blijft er weoinig anders over dan aan consumenten de mogelijkheid te bieden om maandelijks te kunnen opzeggen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 18:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, als je toch zo'n probleem hebt/maakt met/van telecomaanbieders, dan is er nog maar 1 oplossing. Geen mobiele telefoon. We hebben ook eeuwen zonder gekund en nu ineens doen we allemaal alsof je dood bent als je er geen hebt.

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 7, 2011 om 20:36
275 Antwoorden / 10 Vragen

Lieber Marcel75,

Het wachten is op een telecom aanbieder die:
1. haar klanten de mogelijkheid geeft om commerciële telefonie te filteren met gedetailleerde instellingen. Zeg maar een spamfilter zoals de betere internetproviders bieden. Met het filteren van afgeschermde nummers en foute call centers worden de SMS dienstenterreur en de Telepiraterij effectief aangepakt.
2. bij de aanmelding van de klant de identiteit gedegen checkt, almede ondubbelzinnig de instemming voor automatische incasso vraagt.
3. een transparante tarief en kostenberekening hanteert.
4. bij verdachte of 'voor deze klant niet representatieve' telefonie checkt bij de klant of deze waarschuwt en die bij onbevredigend antwoord het abonnement en de gesprekken naar exotische oorden en andere hele euro's per seconde vretende bestemmingen, blokkeert.
5. criminaliteit en fraude met telefonieabonnementen bestrijdt, daarbij niet schroomt om justitie in te schakelen (in plaats van dat laf en gemakzuchtig aan de gedupeerde consument over te laten) en misbruik blokkeert.
6. een bereikbare helpdesk heeft met deskundig personeel en geen afpoeiercentrale.
7. die voldoende dekking en bandbreedte biedt.

Dit bedoel ik dus met de kwaliteit, die onder de huidige omstandigheden in de telefoniewereld niet wordt bevorderd, om het maar eufemistisch te zeggen.

Dit brengt mij op nog een nadeel van langdurige contracten. Stel, u heeft vorige maand een 5 jarencontract bij Vodafone en u bent met vakantie. Pretium belt en uw moeder, die de plantjes water komt geven, neemt op. Zij is verstandig en zegt dat ze de informatie maar moeten opsturen. Twee weken later komt u thuis en er ligt een Pretium Welkomstbrief van anderhalve week oud. Daarnaast ligt er een brief van Vodafone, waarin zij betreuren dat u zo vlot alweer vertrekt en met het verzoek om de rest van het abonnementstarief over de komende 59 maanden te voldoen. De Telefoongids kan u helpen, maar dit is denk ik niet echt waar u dan op zat te wachten ;-)

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

rj
door rjw - Jan 7, 2011 om 23:08
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=marcel75 schreef op vrijdag 7 jan 2011, 18:41]Tja, als je toch zo'n probleem hebt/maakt met/van telecomaanbieders, dan is er nog maar 1 oplossing. Geen mobiele telefoon. We hebben ook eeuwen zonder gekund en nu ineens doen we allemaal alsof je dood bent als je er geen hebt.

Of gewoon een prepaid kaartje. Je betaald dan wel meer in ruil voor flexibiliteit. Als je erover nadenkt is het allemaal niet zo moeilijk.

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 8, 2011 om 00:51
275 Antwoorden / 10 Vragen

Ja rdw, daar zegt u wat!

Alles wordt vluchtig. Wat u daar benoemt is de onbewuste maar substantiële maatschappelijke weerstand tegen totale controle door aanbieders en politie. De prepaid kaartjes zijn gevrijwaard van commerciële troep en controle. Zodra een proleet zich meldt, gooi ik de kaart weg en ik koop een nieuwe.

Gesundheit!
HerrdoktorOetker

dobby
door dobby - Jan 8, 2011 om 04:34
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 7 jan 2011, 16:22]Waarom is een contract van 2 jaar dan onredelijk bezwarend?

Dat begrijp ik niet.

Snap het ook niet - ben zelf persoonlijk erg blij met een 2 jarig contract, nog net op 5 september via t-mobile afgesloten, met 2 jaar gratis fair use internet.. ok - de abo korting en de toestelkorting waren natuurlijk idd lang niet b.v. het dubbele van een 1 jarig abo, maar ik ben er toch zeer tevreden over.. en na 2 jaar gratis internet zien we dan wel weer hoe de markt er dan voor staat..

dus om nou zonder meer per definitie langere contracten een slechte zaak te noemen.. dunno.. zolang de consument maar weet waar hij aan begint..

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2011 om 10:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Oetker,
Gebeld worden door callcenters is in 95% van de gevallen een kwestie van eigen schuld. Iedereen vult maar braaf, met name op internet, alle contactgegevens in op allerlei sites en klikt vervolgens op akkoord. Dus stem je daarmee al in voor gebruik van je gegevens voor allerlei doeleinden.

Zelf heb ik in het buitenland al regelmatig sms-berichten gehad wanneer mijn belgedrag ineens veranderde. Logisch voor mij natuurlijk, maar voor de provider blijkbaar niet. Die wist natuurlijk ook niet dat ik op vakantie was.

Ik heb ook altijd nog netjes contracten moeten tekenen. Ook als ik via internet een contract afsloot. Krijg dan netjes een contract per email en dat moet ik terugsturen. Samen met een kopie van mijn paspoort en bankpas. Dat is al meer dan menig autoverkoper of verhuurder vraagt.

Dekking heb ik altijd voldoende, zelfs in de buitenwijken Shanghai. Nooit problemen gehad.

Ook nog nooit problemen gehad met de klantenservice. De enkele keer dat ik daarmee moest bellen, ben ik altijd netjes geholpen.

En de kosten kloppen voorzover ik weet (steekproefsgewijs gecontroleerd) altijd.

Maar ja, ik zit ook nooit bij een carrierselect, maar bij een echte provider.

dobby
door dobby - Jan 8, 2011 om 14:11
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 8 jan 2011, 10:29]
Ik heb ook altijd nog netjes contracten moeten tekenen. Ook als ik via internet een contract afsloot. Krijg dan netjes een contract per email en dat moet ik terugsturen. Samen met een kopie van mijn paspoort en bankpas. Dat is al meer dan menig autoverkoper of verhuurder vraagt.
Meestal zet ik dan duidelijk de naam van het bedrijf, de datum en de reden van de kopie dwars door de kopie heen, zodat hij bij eventueel rondslingeren toch wat minder makkelijk misbruikt kan worden..

[quote=marcel75 sloot verder af met]Maar ja, ik zit ook nooit bij een carrierselect, maar bij een echte provider.Erm.. een Virtual Mobile Operator bedoel je? *grin*
(echte carrier select is eigenlijk (nog?) niet echt mogelijk (technisch natuurlijk wel, maar organisatorisch niet...), alleen met sommige multi-SIM adapter cards is dat een beetje mogelijk, maar dan nog met allerlei doorschakel kosten als je alles tegelijk op 1 nummer wilt hebben...

invalide
door invalide - Jan 8, 2011 om 18:05
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik nu 5 jaren zou nemen, en iemand die de planten doet zegt ja tegen Pretium, dan vraag ik gewoon de band en dan hebben ze geen zaken gedaan met iemand die bevoegd was.....

Verder is de tegenvraag; Wilt U over 4½ jaar terug bellen want de kosten zijn anders zo hoog voldoende.....

Nog beter is als ik een onbekend nummer krijg met Hallo te antwoorden en als ik vermoed dat het verkoop reclame is gedraag ik me zoals ik hier op het forum niet is toegestaan.
Dan zullen ze me zeker royeren van die lijst want als ik vraag of ze een Rode of Blauwe string dragen word je niet serieus genomen en hangen zij op.

Begin dus bij ongewenste verkopers een idioot verhaal op te hangen, ik heb ze zelfs ten huwelijk gevraagd en helaas, niemand wilde....
Zo heb ik plezier en hoor ze nog zelden, zelfs aanmelden voor Bel me niet is niet meer nodig....

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2011 om 20:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En volgens mij kun je ook gewoon normaal doen tegen iemand die, om wat reden dan ook, een eerlijke boterham probeert te verdienen. Wil je niet gebeld worden, meld je dan aan bij belmenietregister. Ook als je in een gesprek aangeeft geen belangstelling te hebben krijg je tegenwoordig een keuzemenu en kun je afmelden.

Ik zou maar wat graag een dergelijke buurman hebben en te pas en te onpas zo iemand pesten.

herrdroetker
door herrdroetker - Jan 9, 2011 om 01:37
275 Antwoorden / 10 Vragen

Nein, nein, Freunde,

Als Mutti ja heeft gezegd en u bent om wat voor reden (vakantie of de Welkomstbrief wordt verkeerd bezorgd en u weet van niks) dan ook te laat voor de 7 dagen bedenktijd, dan wordt het telefoonnummer overgedragen aan de Telepiraat. Zo is het nu eenmaal geregeld in de gammele Nederlandse wetgeving op dit terrein (Overeenkomsten op Afstand en Telecommunicatiewet). Dus u zit met de gebakken peren! En u moet veel moeite doen om het weer terug te draaien, als dat nog lukt. Over Pretium heb ik al diverse berichten dat zij zich niets aantrekken van het Bel me niet register. De handhaving door de Consumentenautoriteit stelt namelijk niet echt veel voor (lage boetes en dwangsommen waarvan bovendien de invordering met juridische procedures jarenlang kan worden getraineerd).

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

abarth
door abarth - Jan 9, 2011 om 13:25
845 Antwoorden / 19 Vragen

U hoeft helemaal geen 2 jarig abonnement af te sluiten.
U koopt gewoon een simlocj vrij toestel voor een x bedrag.
Vervolgens sluit u een overeenkomst met een telefoonaanbieder waar u per maand op kunt zeggen.

De meeste mensen doen dit niet omdat ze geen x bedrag in een keer uit willen geven aan een toestel maar het 'gratis' willen hebben. Dat je dit per maans aan abonnementskosten betaald nemen de meeste mensen voor lief.

En vervolgens klagen dat ze vast zitten aan een abonnment waar ze niet vanaf kunnen.

tdehond
door tdehond - Jan 10, 2011 om 08:38
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ t.s.

Ik heb geen enkel probleem met een 2 jarige overeenkomst met een mobiele provider omdat daar een leuke korting tegenover staat.
Er geen sprake van dwang. Ik heb er zelf voor gekozen.

Bij mijn internet/vaste telefoon provider kan ik wel maandelijks opzeggen. Dat vind ik een prettig idee al is daar tot nu toe geen aanleiding toe om ( schriftelijk aangetekend, liefst met ontvangstbevestiging) de overeenkomst te beëindigen.