ke
door kevinvdwegen May 1, 2012 om 15:50
Elektronica & tv

Beko koel vries combinatie

Beste,

nu heb ik via de media markt een Beko koelkast besteld en ontvangen.
deze heeft ruim 8 uur gestaan alvorens hij aangesloten is.
hierna heeft hij een volle dag leeg aangestaan.

na 2 dagen aan te staan bleek dat bij het aanslaan van de koeling de koelkast ontzettend hard kreunt alsof deze een orgasme heeft.
hier heb ik 3 keer over gebeld met de media markt waar ze vertelde dat het een normaal geluid zou zijn voor een koel vries combinatie.

de 3e keer werd me verzocht contact op te nemen met de leverancier in verband met reparatie/omruiling.

ook met Asogem heb ik 2 maal telefonisch contact gehad en meerdere malen per mail.

die vertelden mij precies hetzelfde dat het geluid zo zou horen en hebben mij een brief met geluiden van een koelkast opgestuurd:

"Betreft: Geluid Beko koelkasten

Geachte klant,

Als importeur van Beko huishoudelijke apparatuur ontvingen wij uw melding over een te hoog geluidsniveau bij uw Beko koelkast.

In de modernste koelapparatuur wordt gebruik gemaakt van een zeer milieuvriendelijk koelmiddel: Isobutaan ( R600A ). Door de toepassing van dit koelmiddel kan uw nieuwe koelkast geluiden maken die u niet gewend bent. Om misverstanden en onnodige monteurbezoeken te voorkomen hebben wij alle normale geluiden gecategoriseerd.

Wij verzoeken u vriendelijk aan de hand van bijgaand overzicht na te gaan, of het geluid dat uw koelkast maakt valt onder de genoemde beschrijvingen. Een monteurbezoek hoeft dan niet plaats te vinden.
Mocht het geluid van uw koelkast niet omschreven zijn in het overzicht, dan verzoeken wij u vriendelijk telefonisch contact op te nemen met onze technische dienst via 079-3637315.

Met vriendelijke groet,
Asogem Nederland BV

Technische Dienst

In de modernste koelapparatuur wordt gebruik gemaakt van een zeer milieuvriendelijk koelmiddel: Isobutaan ( R600A ). Door de toepassing van dit koelmiddel kan uw nieuwe koelkast geluiden maken die u niet gewend bent. Om misverstanden te voorkomen hebben wij alle mogelijke geluiden gecategoriseerd. Let op: het betreft hier geluiden die volkomen normaal zijn, waarbij u in acht moet nemen dat de meeste koelkasten, en ook de Beko koelkasten, een normaal geluidsniveau hebben van ca. 40-41 dB(A). Dit kunt u vergelijken met:

- Volgelgetsjilp bij zonsopkomst
- Autoverkeer op 30 Meter
- Regen
- Geroezemoes in een schoolklas

Algemeen: een nieuwe koelkast kan met name direct na de ingebruikstelling relatief veel geluid maken. De compressor zal een behoorlijke tijd draaien en het koelmiddel wordt geruime tijd door de leidingen geperst. Ook wanneer u een grote hoeveelheid warme levensmiddelen in uw koelkast plaatst kan hier van sprake zijn.

Overzicht normale geluiden bij moderne milieuvriendelijke koelkasten.

Borrelen.( andere omschrijvingen zijn bruisen, druppelen, klokken, sissen, gegorgel )
Als het koelmiddel door de dunne buisjes stroomt, is een borrelend of kabbelend geluid te horen. Ook na het uitschakelen van de compressor kan dit hoorbaar zijn.

Klikken of tikken
Altijd als de compressor in- of uitgeschakeld wordt, is een klikgeluid hoorbaar

Zoemen of brommen ( gegons )
Zodra de compressor werkt, is een zoemgeluid te horen.

Gekraak
Dit wordt veroorzaakt door het uitzetten en inkrimpen van de gebruikte materialen.

Zachte sirene ( ook wel omschreven als wolvengehuil )
Zodra de compressor werkt kan dit hoorbaar zijn."

daar ik zeker ben dat het geluid niet hoort te zijn zoals het is heb ik het geluid opgenomen met mijn telefoon en die naar hun toegestuurd per mail.

31988 14 Rapporteer

ke
door kevinvdwegen - May 1, 2012 om 15:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

"geachte heer/mevrouw,

hierbij zend ik een geluidsfragment van het gekreun van mijn koelkast.
daar ik deze niet herken met 1 van de geluiden uit jullie bijlage hoor ik graag wat het zou moeten voorstellen.

mvg, kevin vd wegen"

hun reactie hierop was nogmaals:
"Geachte heer/mevrouw,

Dit zijn tegenwoordig de normale geluiden wat een koelkast maakt.
Ik kan een monteurs bezoek voor u inplannen, maar als blijkt dat het app technisch in orde is dan word de voorrijkosten van 680 euro aan u doorberekend.
Voor het inplannen van een bezoek heb ik wel uw gegevens en van het app. nodig.

Met vriendelijke groet,
Asogem Nederland BV"

waarop mijn antwoord luidde:
"Helaas geen antwoord op mijn vraag mogen ontvangen.
Waarmee komt het geluid overeen uit jullie brief?

Hoogachtend Kevin van der Wegen."

tegenreactie:
"Zoals ik het hoor:

Borrelen.( andere omschrijvingen zijn bruisen, druppelen, klokken, sissen, gegorgel )
Als het koelmiddel door de dunne buisjes stroomt, is een borrelend of kabbelend geluid te horen. Ook na het uitschakelen van de compressor kan dit hoorbaar zijn.

Zachte sirene ( ook wel omschreven als wolvengehuil )
Zodra de compressor werkt kan dit hoorbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
Asogem Nederland BV"

waar ik niet mee akkoord ging.

toen ben ik het anders aan gaan pakken en ben terug naar de media markt gegaan.
waarna ik iemand heb aangesproken op die afdeling als volgt:
"ik heb bij partij X een samsung koelkast gekocht en die maakt het volgende geluid (geluid van me telefoon afgespeeld)
waarna die meneer zei: dit is niet goed, nee dit is echt niet goed.

toen vertelde ik hem dat dit de koelkast was waarover ik meneer aan de lijn had en dat ik zelf al een paar dagen met Asogem bezig was echter er niet uit kom met hun.
tevens dat het niet mijn verantwoordelijkheid is om contact te hebben met een leverancier van hun.

hierna hebben ze het bij de media markt zelf opgepakt wat weer een paar dagen duurde.

vandaag telefoontje van een 3e partij die de monteur stuurt namens Asogem.
echter ben ik bang dat de monteur gaat zeggen dat het niet gerepareerd kan worden en ik met 68 euro voorrijkosten zit en een kreunende koelkast.

wat kan ik het beste doen met deze situatie daar waar het gekreun flink storend is.
ik heb zelf al gezocht op het internet naar geluiden van koelkasten etc. maar heb niet een soortgelijk probleem kunnen vinden.

hopelijk weet iemand van jullie "what to do"?

met vriendelijke groet,
Kevin.

[edit redactie: naam medewerker verwijderd]

eh
door ehzdhz - May 1, 2012 om 16:06
98 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk maar eens op Kieskeurig dan zie je dat anderen dat met koelkasten van Whirlpool en LG (mogelijk ook andere merken) ook hebben. Het is niet erg als je zo`n koelkast in de keuken hebt staan, maar in de woonkamer is niet prettig.

ro
door ron530 - May 1, 2012 om 16:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als de koelkast aanslaat is een zeker geluid te horen maar is het daarna ook weg of blijft het geluid hoorbaar?

digitaal
door digitaal - May 1, 2012 om 16:43
49 Antwoorden / 4 Vragen

Wij hebben een paar jaar geleden een vrij dure Liebherr koel/vrieskast gekocht en ook daar gekreun en gesteun en gefluit.Paar keer monteur bij geweest,maar deze geluiden hebben alles te maken met een ander koelmiddel. Of het nu een goedkoop merk is of een vrij dure maakt niet uit.Allemaal (bijna)hetzelfde probleem helaas.

tenormin
door tenormin - May 1, 2012 om 16:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

hallo kevin, zoals je zelf weet maakt een koel/vries combinatie geluiden. Soms inderdaad kreunend. Maar wat je o.a. opnoemt: zachte sirene, ook wel wolvengehuil, lijkt me ietwat teveel van het "goede". Inderdaad kan men wel eens een "steunbeer" geluid waarnemen of een zacht gezoem. Wat jij beschrijft lijkt het er meer op een apparaat te hebben gekocht die "achtergrond muziek" produceert. Toch maar doorzeuren dat je dit echt niet op prijs stelt.

zoekster
door zoekster - May 1, 2012 om 17:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat u ook kan doen is een vriend, familielid, of buur laten komen om te luisteren en vragen wat zij ervan vinden. Want het opsturen van geluid, of door de telefoon laten horen is niet hetzelfde als precies dat geluid ervaren in de ruimte waar hij staat .
Ook kijken of de ijskast goed op de grond staat afgesteld, je kunt vaak aan de pootjes draaien. De mijne gaat ook af en toe grommen en dan geef ik er een zet tegen en dan doet hij weer normaal. Ook heb ik hem op een rubbermatje gezet (die zijn eigenlijk voor wasmachines, te koop bij Praxis) en toen zoemde hij tenminste niet zo door in mijn slaapkamer.
Ik weet niet hoeveel de koelkast heeft gekost, maar als het een hele dure was en u blijft denken dat er echt iets mis is met het ding dan zou ik de 68 euro er maar aan wagen. Eenmaal gerustgesteld kun je je er bij neerleggen. Anders blijf je je ergeren en hoe meer je je ergert (of ongerust maakt) hoe sterker je het geluid blijft opmerken.

ke
door kevinvdwegen - May 8, 2012 om 12:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

sorry voor de late reactie.
was inloggegevens kwijt.

even een status update
ondertussen hebben we een monteur langs gehad (die best onbeschoft was en deed alsof die het helemaal was)
hij is de oren en ogen van de importeur etc. etc. en zijn woord is beslissend.

na gekeken te hebben wilde mn koelkast in de momentopname niet veel geluid maken.
toen zijn pen op was en ik er 1 ging halen begon me koelkast (gelukkig)

uiteindelijk heeft de monteur besloten dat die omgeruild zou gaan worden.
hier heb ik ook voor getekend.

waarna een mailtje van de media markt volgde:

"Wij mogen het apparaat omruilen! De aanschaf prijs krijg je als het ware terug en voor dit bedrag (of met bijbetaling) kan je een andere koelkast uit komen zoeken. Dit hoef niet direct, maar zodra het uitkomt. Ik zal zorgen dat mijn collega's hier ook van weten om misverstanden te voorkomen."

echter tot mijn verbazing belde de monteur vanmorgen op en meldde me dat hij reactie van de importeur terug had gekregen dat de omruiling af was gewezen.

hierna gelijk de media markt een mail gestuurd en gevraagd of hun mail los van dat verhaal staat, nu wacht ik op reactie van hun.

het geluid is niet minder geworden.
gaat ook niet weg
blijft zeker een half uur lang kreunen als die begint.

had zelf ook op internet gevonden dat heel veel mensen hierover klagen.
maar volgens de monteur denken we nog in de oude tijd en maken de koelkasten van tegenwoordig veel meer geluid.

in ieder geval bedankt voor al jullie reacties.
groeten Kevin.

an
door andre vos - May 8, 2012 om 14:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo kevin,
bedankt voor het delen van je verhaal over de beko koelkast.
helaas hebben wij er ook net een staan en schrokken van het geluid.
Deze geeft een knetterend geluid van de koelvloeistof die door de het koelsyseem pruttelt. We hebben al naar de verkoper (block) gemaild en het zelfde verhaal van een monteur van asogem(beko importeur) laten komen die je zelf moet betalen.

Hoe moet je die decbellen meten? Ik heb een app gebruikt op een smartphone en kom met dat geknetter rond de 45dB ook als is het een penetrant geluid.
Dus is het handig dat ik jouw traject niet opnieuw hoef te doorlopen, scheelt weer gezeur en extra kosten. De koelkast staat in een open keuken dus stoort dat geknetter wel erg en dat 10 jaar !

We zijn al alert bij aankopen maar er komen steeds weer onaangename verassingen om de hoek en het is voor een winkel ook de normaalste zaak van de wereld om je tussen de wal en het schip te laten vallen.

ikbenik
door ikbenik - May 8, 2012 om 15:17
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=andre vos schreef op dinsdag 8 mei 2012, 14:56]We zijn al alert bij aankopen maar er komen steeds weer onaangename verassingen om de hoek en het is voor een winkel ook de normaalste zaak van de wereld om je tussen de wal en het schip te laten vallen.
Dat gaat weer te ver.

Er mogen nu alleen nog milieuvriendelijke koelgassen gebruikt worden.
Die geven nu eenmaal veel meer geluid dan vroeger.

Heel hard gezegd: je moet ermee leren leven. Iets anders zit er helaas niet op.

Je kunt nu wel een stille koelkast eisen, alleen is dat niet mogelijk.

tot15karakters
door tot15karakters - May 8, 2012 om 15:25
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vraagje,
Heb je al gekeken op Kieskeurig vooraf, want daar kun je een opmerking plaatsen en ook meestal het geluidsniveau dat ze vooraf meestal testen lezen.

Dan zie je de lawaaimakers voor de berging of schuur en de stille.
En op Youtube een kort Koelkast filmpje en wij kunnen via link dan mee luisteren en beter oordelen.

Vermeld ook even je type nummer want er zijn goede en matige Beko kasten.

Ook kan een rubber matje of oud vloerkleed eronder bij harde vloeren helpen, naast de voeten van koelkast zal ook de harde vloer niet meer het geluid als een klankkast versterken.

an
door andre vos - May 8, 2012 om 22:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

Op kieskeurig stond geen review over de Beko Dsa25020.
Ik dacht dat kieskeurig de gegevens gewoon van de fabrikant overneemt.
Voor deze koelkast staat 40Db als geluid aangegeven.
Hoe moet ik me 40Db voor stellen ? bovendien maakt de aard van het geluid veel uit. Dit geknetter is erg penetrant.

Matje ga ik proberen, het is een beton vloer met linoleum, het gekraak komt vooral vanuit de bovenkant

Het Youtube filmpje staat hier: http://www.youtube.com/watch?v=e00VR6unDnY

an
door andre vos - May 17, 2012 om 02:07
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op dinsdag 8 mei 2012, 15:17].
Dat gaat weer te ver.

Er mogen nu alleen nog milieuvriendelijke koelgassen gebruikt worden.
Die geven nu eenmaal veel meer geluid dan vroeger.

Heel hard gezegd: je moet ermee leren leven. Iets anders zit er helaas niet op.

Je kunt nu wel een stille koelkast eisen, alleen is dat niet mogelijk.

De koelkast kan geruild worden: binnen 2 weken als hij niet gebruikt is!
Als ik zeg dat ik de koelkast wil ruilen omdat hij teveel lawaai maakt, zegt de verkoper dus dat ie gebruikt is. Wat heb je nou aan zo'n omruil voorwaarde ?

Het is zo wel gemakkelijk algemeniseren dat alle koelkasten nu zoveel lawaai mogen maken als ze doen.
Als ik naar koelkasten bij kennissen luister met hetzelfde koelmiddel hoor ik een geluid van dezelfde strekking maar veel zachter, het blijft dan nog onder het geluid van de motor. Beko = shit

ke
door kevinvdwegen - May 18, 2012 om 10:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

monteur was langs geweest.
besloten om hem 1 malig om te laten ruilen.
media markt bevestigd dit per mail.

engineer belt spontaan op dat het verzoek is afgewezen vanuit asogem (beko)
ik naar media markt.
gelukkig werkte toevallig het afdelingshoofd die avond.

die was het ook beu met asogem en die besloot om hem gewoon om te ruilen.
dus ik ben gelukkig (morgen) van de dierentuin af.
we gaan nu voor een samsung low frost ipv een beko no frost.
we hebben hem +/- 30 min aan gehad in de winkel en niks bijzonders getest.
de koelkast is 150 euro duurder en kreeg met een kleine bijbetaling korting hierop.

dus mijn probleem lijkt te zijn verholpen :)
iedereen een prettig weekend toegewenst.

zoekster
door zoekster - May 18, 2012 om 10:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Kevin, mooi dat het zo is opgelost. Hopelijk komt er voor Andre Vos ook een oplossing. Ik wens je een geluidsarm weekend ;-)