vg
door vgz-klant Mar 30, 2015 om 00:02
Garantie & verzekeringen

VGZ wijzigt voorwaarden in april

Op 28 maart ontvingen wij een brief van VGZ met bericht dat de module "medische kosten in het buitenland" uit de aanvullende verzekering geschrapt wordt m.i.v. 1 april. Als ik VGZ niet langer kende zou ik denken aan een aprilgrap. Mag VGZ op een dergelijk korte termijn de voorwaarden veranderen? En is de verzekering dan opzegbaar?

2759 66 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 30, 2015 om 00:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

IK zou ook denken dat dit zomaar niet kan, maar er gebeuren zoveel van zulke rare dingen dat u dit eerst is zou moeten bespreken met het juridisch loket. Of dat werkelijk met een opzegging kan mogelijk is om er vanaf te komen.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan niet wasr zijn. Staat niets over op hun site. Moet nep zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 00:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die worden morgen platgebeld over die "grap".

Cookies
door Cookies - Mar 30, 2015 om 00:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 00:10]Dat kan niet wasr zijn. Staat niets over op hun site. Moet nep zijn.

Ik heb ook net zitten kijken op hun site en ook niets zien staan. Bovendien kunnen / mogen pakketten niet tussentijds gewijzigd worden, alleen per 1/1.

vg
door vgz-klant - Mar 30, 2015 om 00:44
25 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan op de site ook niets vinden. Er staat wel in de voorwaarden dat wijzigingen pas na 6 weken ingaan, dan begrijp ik niet hoe ze aan 1 april komen. En de brief staat op 23 maart, maar is pas de 28e bezorgd.

door 1953 - Mar 30, 2015 om 02:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vervroegde, misselijkmakend, 1 aprilgrap.

Zelf bij IZA Gemeentepolis aangesloten, ook VGZ, en mij is ook niets bekend hierover.

me
door mein33 - Mar 30, 2015 om 10:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denk dat u ons met een 1 aprilgrap wil opzadelen.
Trouwens nu u er toch weer bent, hoe is het met uw zorgpasje afgelopen nadat u ineens niet meer op de reacties in dat onderwerp te reageerde.

mein33.

vg
door vgz-klant - Mar 30, 2015 om 13:01
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 30 mrt 2015, 10:35]Denk dat u ons met een 1 aprilgrap wil opzadelen.
Trouwens nu u er toch weer bent, hoe is het met uw zorgpasje afgelopen nadat u ineens niet meer op de reacties in dat onderwerp te reageerde.

mein33.

Nee, het is geen aprilgrap, tenminste niet van mijn kant. Om het niet te ingewikkeld te maken heb ik alleen de kern van de brief weergegeven. Het gaat hierom: wij hebben een doorlopende reisverzekering bij Univé, daarin zijn geen medische kosten verzekerd omdat deze vallen onder onze aanvullende zorgverzekering bij VGZ. VGZ haalt nu de module medische kosten uit de aanvullende verzekering en schrijft: ".... VGZ en Univé hebben afgesproken dat u bij een aanvullende verzekering geen reismodule Medische kosten hoeft af te sluiten. (Dus niet in de reisverzekering, want het valt in de aanvullende zorgverzekering). VGZ en Univé deelden de afgelopen jaren de kosten die dit met zich meebrengt. Gezamenlijk is besloten hier vanaf 1 april 2015 mee te stoppen. De belangrijkste extra vergoeding waarop u tot nu toe recht had vanuit de module Medische kosten is de vergoeding van het eigen risico. Tot 1 april krijgt u uw eigen risico volledig vergoed. Na deze datum vervalt dit voordeel."........

Dus de medische kosten vallen onder de zorgverzekering (denk ik), maar het eigen risico niet meer en eventuele andere zaken ook niet, want er staat: belangrijkste vergoeding, dus niet de enige. Wat er nog meer geschrapt is weet ik zelfs niet.

Misschien kan de webcare even reageren?

vg
door vgz-klant - Mar 30, 2015 om 13:10
25 Antwoorden / 4 Vragen

@mein33: wat het pasje betreft, ik heb een nieuw gekregen, maar dat was niet het probleem. Het probleem was dat VGZ niet weet welke pasjes wel en welke niet verstuurd zijn, dus, als je het niet ontvangen hebt is het mogelijk dat een ander het heeft. Daar wilde ik voor waarschuwen, daarom heb ik geschreven:

"Mocht u geen VGZ pas hebben ontvangen, vraag er dan zo snel mogelijk om en vraag ook een schriftelijke bevestiging dat u pas in maart een nieuwe pas hebt gekregen."

Dan is het later duidelijk dat er bij de uitgifte mogelijk iets fout is gegaan, misschien heb je het nooit nodig, maar als je wel plotseling nota's krijgt voor behandelingen die je niet hebt gehad, kun je tenminste aantonen dat er wat mis was.

me
door mein33 - Mar 30, 2015 om 13:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vgz-klant schreef op maandag 30 mrt 2015, 13:10]@mein33: wat het pasje betreft, ik heb een nieuw gekregen, maar dat was niet het probleem. Het probleem was dat VGZ niet weet welke pasjes wel en welke niet verstuurd zijn, dus, als je het niet ontvangen hebt is het mogelijk dat een ander het heeft. Daar wilde ik voor waarschuwen, daarom heb ik geschreven:

"Mocht u geen VGZ pas hebben ontvangen, vraag er dan zo snel mogelijk om en vraag ook een schriftelijke bevestiging dat u pas in maart een nieuwe pas hebt gekregen."

Dan is het later duidelijk dat er bij de uitgifte mogelijk iets fout is gegaan, misschien heb je het nooit nodig, maar als je wel plotseling nota's krijgt voor behandelingen die je niet hebt gehad, kun je tenminste aantonen dat er wat mis was.

Fijn dat het, voor u in ieder geval, is opgelost.
Bedankt voor uw melding.

Vr.gr. mein33

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het nog steeds een raar verhaal en ook niet kunnen.

Want wat moeten dan die mensen die geen reisverzekering hebben? En als het dan alleen zou gelden voor mensen die een reisverzekering hebben bij Univé, hoe weet VGZ dat u daar een reisverzekering hebt?

Betaslt VGZ nu dan de aanvulkende module buitenlandse medische kosten voor u?

webcare vgz
door webcare vgz - Mar 30, 2015 om 13:42
39 Antwoorden / 0 Vragen

Dankjewel voor je signaal. Heb je nog andere vragen of opmerkingen? Stuur gerust een e-mail ovv je klantnr en tel nr naar webcare@vgz.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op. Fijn dat je met ons meedenkt. Gr MG

webcare vgz
door webcare vgz - Mar 30, 2015 om 13:44
39 Antwoorden / 0 Vragen

Dankjewel voor je bericht. Wij willen dit graag voor je uitzoeken zodat we juist inhoudelijk kunnen reageren. Wil je ajb een e-mail sturen naar webcare@vgz.nl ovv je klantnr en telnr ? Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Gr. MG

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=webcare vgz schreef op maandag 30 mrt 2015, 13:44]Dankjewel voor je bericht. Wij willen dit graag voor je uitzoeken zodat we juist inhoudelijk kunnen reageren. Wil je ajb een e-mail sturen naar webcare@vgz.nl ovv je klantnr en telnr ? Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Gr. MG

Wat is dat nu voor rare reactie?

U weet toch wel welke brieven er aan mensen gestuurd worden?

Op jullie site staat er niets vermeld over een wijziging per 1 aprl as. Er wordt bij de aanvullende verzekering nog steeds gesproken over dekking voor medische kosten in het buitenland.

me
door mein33 - Mar 30, 2015 om 13:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@vgz-klant,

Ik denk dat er sprake is van een begripsverwarring.
Er verandert niets aan uw zorgverzekering bij VGZ.

Voor zover ik het e.e.a. heb kunnen nagaan op de site van Univé verandert er wel iets in de vergoedingen vanuit uw reisverzekering.
Als ik het goed heb begrepen, dan vallen medische kosten die in het buitenland worden gemaakt voortaan tot de in Nederland (maximaal) geldende tarieven onder de zorgverzekering die u bij VGZ heeft.
Daarmee komt gelijktijdig ook uw eigen risico en/of eigen bijdrage in beeld bij uw zorgverzekering.

De medische kosten die de (maximaal) in Nederland geldende tarieven overstijgen, dus niet vergoed worden door uw zorgverzekeraar, komen ten laste van uw reisverzekering (ook hierbij kan een eigen risico gelden).

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Maar dan moet je bij Unive wel de module medische kosten aanzetten en dat kost extra.

me
door mein33 - Mar 30, 2015 om 14:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 14:01]@mein33

Maar dan moet je bij Unive wel de module medische kosten aanzetten en dat kost extra.

Zou Ts. bericht hebben gekregen over een wijziging in zijn/haar reisverzekeringspakket als hij/zij deze module niet reeds in zijn/haar pakket had opgenomen denkt u ?

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is toch raar Mein? Ik neem niet aan dat de premie voor de aanvullende verzekering van VGZ verlaagd wordt en ik denk niet dat de Ts gratis die module voir medische kosten bij Unive erbij krijgt.

En dan nog, iedereen die alleen maar die aanvullende verzekering heeft?

En waarom staat er niets daarover op de site van VGZ en/of Unive?

me
door mein33 - Mar 30, 2015 om 15:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 15:04]Maar dat is toch raar Mein? Ik neem niet aan dat de premie voor de aanvullende verzekering van VGZ verlaagd wordt en ik denk niet dat de Ts gratis die module voir medische kosten bij Unive erbij krijgt.

En dan nog, iedereen die alleen maar die aanvullende verzekering heeft?

En waarom staat er niets daarover op de site van VGZ en/of Unive?

Zoals ik het begrijp en schreef aan Ts, verandert er niets aan zijn/zorgverzekering maar wel aan de reisverzekering
Misschien wordt het u duidelijker wat ik bedoel als u mijn reactie aan Ts daarover nogmaals zou doorlezen.
Ik heb het e.e.a. uit de uitleg op de site van Univé, over de "reisverzekering 2015", menen te mogen opmaken.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Ik weet dat medische kosten in het buitenland onder de basisverzekering vallen tegen het maximale Nederlandse tarief. En juist daarom, om extra kosten te voorkomen die men gauw in het buitenland maakt, neemt men een aanvullende dekking bij de basisverzekering waarin ook een aanvulkende dekking zit voor medische kosten.

Voor de overige zaken, zoals bagage enzovoort, kan men dan een reisverzekering nemen. Het is dan onzin om op die reisverzekering de extra module medische kosten te verzekeren.

De Ts heeft die extra module op de reisverzekering ook niet, en nu schrapt VGZ in het lopende jaar de dekking uit de aanvulkende verzekering.

Dus er verandert wel degelijk iets aan de zorgverzekering, en de Ts moet zelf stappen ondernemen bij de reisverzekering om dat te herstellen tegen extra kosten.

me
door mein33 - Mar 30, 2015 om 16:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 16:28]@mein33

Ik weet dat medische kosten in het buitenland onder de basisverzekering vallen tegen het maximale Nederlandse tarief. En juist daarom, om extra kosten te voorkomen die men gauw in het buitenland maakt, neemt men een aanvullende dekking bij de basisverzekering waarin ook een aanvulkende dekking zit voor medische kosten.

Voor de overige zaken, zoals bagage enzovoort, kan men dan een reisverzekering nemen. Het is dan onzin om op die reisverzekering de extra module medische kosten te verzekeren.

De Ts heeft die extra module op de reisverzekering ook niet, en nu schrapt VGZ in het lopende jaar de dekking uit de aanvulkende verzekering.

Dus er verandert wel degelijk iets aan de zorgverzekering, en de Ts moet zelf stappen ondernemen bij de reisverzekering om dat te herstellen tegen extra kosten.

@tijger1, mocht het zo zijn als u het aangeeft, dan heb ik het blijkbaar aan het verkeerde end ;-))

vg
door vgz-klant - Mar 30, 2015 om 17:13
25 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zal proberen het nog wat te verduidelijken. Toen ik op de website van VGZ een reisverzekering wilde afsluiten kwam ik terecht bij Univé. Dat is nog steeds zo, klik bij VGZ op reisverzekering en je komt bij Univé. Ik heb dus via VGZ bij Univé de verzekering afgesloten en wel het Comfortpakket. Medische kosten zijn daarin niet verzekerd, omdat deze vallen in de verzekering die al bij VGZ loopt.

Op de site van Univé staat bij Medische kosten: "Om extra zorgkosten in het buitenland te verzekeren, die niet vergoed worden op uw zorgverzekering." Deze kosten waren dus bij VGZ verzekerd. Maar volgens VGZ is het belangrijkste het eigen risico. Dus nu zijn de extra medische kosten niet meer verzekerd? Of nog wel, maar is daar nu een eigen risico bij gekomen?

En als het bij Univé hoort, waarom krijg ik dan een brief van VGZ en niet van Univé?

En het blijft hoe dan ook vreemd dat dit bijna midden in het jaar gebeurt.

Eerlijk gezegd begrijp ik er steeds minder van.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2015 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dus na 1 april medische kosten hebt in het buitenland waarbij het tarief voor dokter, medicijnen, ziekenhuis hoger ligt dan in Nederland, moet u dat zelf betalen, plus ook nog het eigen risico.

Hoeveel goedkoper wordt uw aanvullende verzekering?

vg
door vgz-klant - Mar 30, 2015 om 18:33
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 mrt 2015, 18:16]Als u dus na 1 april medische kosten hebt in het buitenland waarbij het tarief voor dokter, medicijnen, ziekenhuis hoger ligt dan in Nederland, moet u dat zelf betalen, plus ook nog het eigen risico.

Hoeveel goedkoper wordt uw aanvullende verzekering?

Er staat niets over premieverlaging. Het is tenslotte een verzekeringsmaatschappij ;-(

vg
door vgz-klant - Mar 30, 2015 om 18:39
25 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb een mail gestuurd naar webcare.

wi
door wilhelmina59 - Mar 31, 2015 om 11:35
519 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat de verandering in de voorwaarden in de reisverzekering niet zomaar uit de lucht is komen vallen.
Er is een groep mensen die het op hun vakantie voor elkaar krijgen om ineens goed ziek te worden en flink declareren, waardoor het gewone vanuit de basisverzekering geldende Eigen Risico omzeild kan worden.
Mensen eigen overigens, wie wil er niet onder zijn Eigen Risico uit.
Blijkbaar heeft er een flink zitten rekenen om zijn baas geld uit te laten sparen.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2015 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilhelmina59

Er zijn veranderingen in de aanvullende verzekering die bij de basisverzekering is afgesloten.

En wat dan met mensen die geen reisverzekering hebben bij UNIVE.?

vg
door vgz-klant - Mar 31, 2015 om 15:42
25 Antwoorden / 4 Vragen

Reactie van VGZ:

"Tot 1 april 2015 hebben wij uit coulance kosten vergoed. Een coulanceregeling is een regeling buiten onze verzekeringsvoorwaarden om. Vanwege de defusie met Univé en beëindiging van verkoop van reisverzekeringen, stoppen wij per 1 april 2015 met de coulance-afspraken die gelden voor de Univé Reisverzekering."

Ik vraag me af of dat klopt. Toen ik de verzekering afsloot was er geen sprake van een coulanceregeling. Er werd juist de nadruk op gelegd dat het voordelig was een reisverzekering via VGZ af te sluiten, omdat er dan niets dubbel verzekerd was.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2015 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van dat hele antwoord klopt natuurlijk niets.

In de voorwaarden van de aanvullende verzekering, naast de basis, staat dat extra kosten, uiteraard onder voorwaarden, in het buitenland vergoed worden.

En dat is, haast, bij elke aanvullende verzekering het geval.

Dus wat Unive en of coulance daar mee van doen heeft is mij een raadsel.

Als je nu naar de site van Unive kijkt, kan je nog steeds zonder medische kosten een reisverzekering afsluiten.

En als je naar de site van VGZ kijkt staat daar dat extra medische kosten in het buitenland gedekt zijn.

Dus persoonlijk snap ik ik er niets van en ook niet dat een wijziging in de loop van het jaar, en ook nog op stel en sprong kan.

Hele slechte zaak.

vg
door vgz-klant - Mar 31, 2015 om 18:17
25 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap het helemaal niet. Op de website staat nog steeds bij de aanvullende verzekeringen onder Buitenland: Volledige vergoeding en Repatriëring naar Nederland. Dat herhalen ze nog een keer bij de uitleg over wat er vergoed wordt. Nergens een opmerking over Univé. Zelfs als je helemaal geen reisverzekering afsluit moet het gewoon vergoed worden.

vg
door vgz-klant - Apr 8, 2015 om 09:01
25 Antwoorden / 4 Vragen

Op 31 maart heb ik de volgende reactie gestuurd aan VGZ-webcare:

"Ik begrijp niet wat u bedoelt met coulance. Op de website staat bij aanvullende verzekering onder buitenland: volledige vergoeding en repatriëring naar Nederland. Nergens staat dat dat uit coulance is. Er staat ook niet dat het iets te maken heeft met Univé, zelfs zonder reisverzekering moet het gewoon vergoed worden."

Reactie van VGZ? Nee, helemaal niet.

En de klik op de VGZ website naar Reisverzekering brengt je nog steeds bij Univé.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2015 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Compleet belachelijk dat u geen reactie krijgt. En ook dat er nog steeds niets op de betreffende sites staat. Er moeten toch duizenden klanten zijn die daar mee te maken hebben.

Gr
door Grunn1 - Apr 8, 2015 om 10:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik kreeg deze brief ook maar eigenlijk veranderd er niks.
Indien je bij VGZ een basis verzekering hebt met een aanvullend pakket dan worden alle kosten vergoed in het buitenland ook als de tarieven hoger zijn dan in Nederland.
Echter het verplichte eigen risico van 370 euro wordt in mindering gebracht net zoals je gebruik maakt van zorg in Nederland.
Wil je ook het eigen risico vergoed hebben dan moet je een aanvullende reisverzekering nemen met medische kosten. Vanuit deze verzekering wordt dan het eigen risico vergoed.
Indien je je eigen risico al op gebruikt hebt voordat er wat uit het buitenland gedeclareerd wordt dan worden alle medische kosten volledig vergoed vanuit de dekking van de aanvullende verzekering van VGZ.
Voorbeeld:
Medische kosten gemaakt in buitenland: € 1000
Vergoeding VGZ aanvullende verzekering € 1000 - € 370 (eigen risico) = € 630
Vergoeding Unive met medische kosten € 370

Zonder aanvullende dekking van Unive moet je die € 370 zelf betalen echter had je deze ook moeten betalen als je van de zorg in Nederland gebruikt maakt.
Als je al een deel van je eigen risico hebt betaald dan wordt dit in mindering gebracht en zal VGZ meer betalen.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2015 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

U bent abuis. Medische kosten in het buitenland worden uit de BASIS verzekering vergoed tot de maximale Nederlandse tarieven. Daar heb je dus die aanvulkende verzekering niet voor nodig. Kost het in het buitenland meer, dan betaalt pas de aanvullende.

En er verandert natuurlijk wel wat. Niet iedereen heeft een reisverzekering bij Unive en/of heeft daarop de module medische kosten gedekt.

Daarnaast gaat de wijziging in per 1 april terwijl je dan niet meer van die aanvullende afkan.

Gr
door Grunn1 - Apr 8, 2015 om 11:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 8 apr 2015, 10:53]@epcot

U bent abuis. Medische kosten in het buitenland worden uit de BASIS verzekering vergoed tot de maximale Nederlandse tarieven. Daar heb je dus die aanvulkende verzekering niet voor nodig. Kost het in het buitenland meer, dan betaalt pas de aanvullende.

En er verandert natuurlijk wel wat. Niet iedereen heeft een reisverzekering bij Unive en/of heeft daarop de module medische kosten gedekt.

Daarnaast gaat de wijziging in per 1 april terwijl je dan niet meer van die aanvullende afkan.

Tijger als je goed leest wat ik schrijf dan klopt je reactie niet. Ik ben niet abuis en zoals mijn voorbeeld duidelijk laat zien heb ik het ook over de kosten die hoger zijn dan de Nederlandse tarieven en dezen worden alleen uit een aanvullende verzekering vergoed.
Verder is het zo dat het niet uitmaakt of de kosten hoger zijn dan de Nederlandse tarieven je moet eerst je eigen risico betalen en deze eigen risico voor buitenlandse zorgkosten kan je afdekken met een reisverzekering met dekking medische kosten ook als de tarieven niet hoger zijn dan in Nederland.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2015 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft: Er verandert niets.

Maar er verandert in de loop van het jaar dus wel het nodige.

Gr
door Grunn1 - Apr 8, 2015 om 11:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nog even een aanvulling
Zoals ik het uit de brief opmaak heeft VGZ uit coulance de eigen bijdrage die normaal ook betaald zou moeten worden bij een buitenlandse declaratie altijd vergoed en dat doen ze nu niet meer. Het deel wat uit de basis verzekering vergoed wordt wordt verminderd met je eigen risico net zoals je hier in Nederland gebruik zou maken van zorg. Wettelijk gezien geen speld tussen te krijgen.
Wil je wel dat het eigen risico tijdens een vakantie wordt vergoed dan moet je een reisverzekering nemen met aanvullende medische dekking.
Als je voordat je op vakantie gaat al je eigen risico hebt "opgebruikt" dan krijg je alle medische kosten tijdens een vakantie gewoon vergoed en heb je geen aanvullende reisverzekering met dekking medische kosten nodig.

Gr
door Grunn1 - Apr 8, 2015 om 11:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 8 apr 2015, 11:47]U schrijft: Er verandert niets.

Maar er verandert in de loop van het jaar dus wel het nodige.

Nee er veranderd niks behalve dat VGZ zich nu gewoon aan de regels gaat houden en de coulance verdwijnt.

Gr
door Grunn1 - Apr 8, 2015 om 11:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik moest zelf die brief ook eerst meerdere malen goed lezen voor ik door had wat VGZ nou precies bedoelde, die brief had wel wat eenvoudiger en duidelijk mogen zijn.
Maar nogmaals in het kort komt het erop neer dat VGZ niet meer dat vergoed wat ze niet hoeven te vergoeden maar blijkbaar dus wel altijd hebben gedaan "je eigen risico".

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2015 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat (nog steeds) op de site van VGZ : Vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering.

VOLLEDIGE vergoeding voor spoedeisende zorg enz. enz. Tijdens uw vakantie in het buitenland.

Daar wringt het dus.

vg
door vgz-klant - Apr 8, 2015 om 13:09
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 8 apr 2015, 12:02]Er staat (nog steeds) op de site van VGZ : Vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering.

VOLLEDIGE vergoeding voor spoedeisende zorg enz. enz. Tijdens uw vakantie in het buitenland.

Daar wringt het dus.

Dat klopt Tiger, er is uit de aanvullende verzekering een volledige vergoeding. De aanvullende verzekering kent geen eigen risico, het verhaal van VGZ klopt dus niet.

Zou dat de reden zijn dat ze niet meer reageren?

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2015 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af hoe ze reageren als men de aanvullende verzekering met ingang van 1 april 2015 wil opzeggen omdat du blijkbaar de voorwaarden gewijzigd zijn.

Misschien worden ze dan wakker.;-))

vg
door vgz-klant - Apr 8, 2015 om 14:41
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 8 apr 2015, 13:53]Ik vraag me af hoe ze reageren als men de aanvullende verzekering met ingang van 1 april 2015 wil opzeggen omdat du blijkbaar de voorwaarden gewijzigd zijn.

Misschien worden ze dan wakker.;-))

Als je nogal wat mankeert kun je niet zomaar een verzekering opzeggen, want je wordt misschien elders niet voor een aanvullende verzekering geaccepteerd. De basisverzekering is niet veranderd, die zou je dan niet kunnen opzeggen. En dat weet VGZ natuurlijk ook.

Afgezien daarvan vind ik dat VGZ en de zorgverzekeraars in het algemeen moeten stoppen met dit soort praktijken. Het wordt hier steeds gekker, ze hebben lak aan de wetten die voor anderen wel gelden.

De zorgverzekeraar bepaalt wie wat krijgt, de arts heeft daar te weinig invloed op. Zo hoorde ik van iemand die bijwerkingen kreeg van een medicijn. De arts schreef een ander middel voor, dat gaf ook bijwerkingen. Nu moet hij voor de derde keer een soortgelijk middel proberen en als dat ook zoveel klachten geeft mag er een middel worden voorgeschreven met een samenstelling die deze klachten i.h.a. niet geeft. Het is toch te gek, drie keer bijwerkingen moeten verdragen, een tijdje stoppen om het middel weg te krijgen, dan weer een ander proberen waarvan je eigenlijk al weet dat het ook klachten zal geven omdat dezelfde stof erin zit. Terwijl er een alternatief is. Arts moet doen wat de verzekeraar zegt, zo gek zijn we hier geworden.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2015 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik bedoel niet echt opzeggen, masr vragen of u nu door de wijziging kunt opzeggen.

pi
door pieterwolters - Apr 8, 2015 om 19:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 8 apr 2015, 09:35]Compleet belachelijk dat u geen reactie krijgt. En ook dat er nog steeds niets op de betreffende sites staat. Er moeten toch duizenden klanten zijn die daar mee te maken hebben.

Of toch een 1 april grap richting TS? Zo moeilijk is het niet om briefpapier na te maken.

vg
door vgz-klant - Apr 9, 2015 om 00:25
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 8 apr 2015, 19:33]

Of toch een 1 april grap richting TS? Zo moeilijk is het niet om briefpapier na te maken.

Ik heb inderdaad de brief vergeleken met andere brieven van VGZ, en ook de envelop, het komt echt van VGZ.

En VGZ heeft wel gereageerd op mijn eerste mail met het onzinverhaal over coulance, defusie met Univé en stoppen met de verkoop van reisverzekeringen, die ze overigens al jaren onderbrengen bij Univé. Dat stoppen klopt dus ook niet.

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2015 om 09:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Epcot heeft de brief ook gehad.

vg
door vgz-klant - Apr 9, 2015 om 09:42
25 Antwoorden / 4 Vragen

Dit bedrijf zou zich toch moeten schamen dat een kennelijk serieus bedoelde brief als aprilgrap gezien wordt!

Gr
door Grunn1 - Apr 9, 2015 om 10:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb de brief nogmaals goed door gelezen en dit veranderd er:

Indien men bij VGZ alleen een basis verzekering heeft dan werd het eigen risico vergoed door Unive ook als je daar geen module "medische kosten" had afgesloten en dit doen ze niet meer. (zit en zat ook niet in de dekking)

Over alle kosten die gedekt zijn vanuit de basis verzekering van VGZ (en alle ziektekosten verzekeraars) moet je eerst je eigen risico betalen en dus ook als je wat hebt in het buitenland.

Indien je een aanvullende verzekering hebt worden gewoon alle kosten volledig vergoed. Wel moet je er rekening mee houden dat indien mogelijk vooraf toestemming door VGZ moet worden verleend maar dit was altijd al zo.
Als je een verhoogd eigen risico hebt afgesloten dan moet je eerst dit deel zelf betalen dus alleen een extra verhoogd eigen risico dus boven die wettelijke € 370.

Ik heb ook de algemene voorwaarden van VGZ eens goed doorgenomen en daarin is niets veranderd t.o.v. voor 1 april en dat klopt dus ook.
Nogmaals er veranderd eigenlijk niet veel en zeker niet om je ergens zorgen om te maken.

Conclusie:
Wil je je eigen risico en kosten boven de Nederlandse tarieven vergoed hebben als je alleen een basis verzekering hebt en er overkomt je wat in het buitenland dan moet je bij Unive (of een andere reisverzekering) de module "medische kosten" hebben anders moet je het zelf betalen!
Als je een aanvullende verzekering hebt heb je die module "medische kosten"niet nodig!!!!

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2015 om 10:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

Het wordt volgens mij steeds gekker, ook met uw uitleg;-)) Want waarom zou Unive de medische kosten vergoeden als je daar die module niet hebt afgesloten?

En waarom bericht dan de VGZ dat de module medische kosten uit de aanvullende verzekering wordt geschrapt?

U hebt nu al drie keer die brief goed doorgelezen. Blijkbaar is hij niet echt duidelijk.;-))

Gr
door Grunn1 - Apr 9, 2015 om 12:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 apr 2015, 10:28]@epcot

Het wordt volgens mij steeds gekker, ook met uw uitleg;-)) Want waarom zou Unive de medische kosten vergoeden als je daar die module niet hebt afgesloten?

En waarom bericht dan de VGZ dat de module medische kosten uit de aanvullende verzekering wordt geschrapt?

U hebt nu al drie keer die brief goed doorgelezen. Blijkbaar is hij niet echt duidelijk.;-))

Duidelijk lezen helpt maar voor sommige mensen is dat best wel een probleem.

Maar nogmaals voor de niet al te snuggere lezers:
De basis verzekering van VGZ (en alle zorg verzekeraars) vergoeden buitenlandse zorgkosten op basis van de Nederlandse tarieven. Wel rekening houdend met aftrek van je wettelijke eigen bijdrage van € 370 euro.

De aanvullende zorgverzekering vergoed ook de kosten boven de Nederlandse tarieven.

Heb je geen aanvullend pakket bij je zorgverzekering (dus alleen basis) maar wel een reisverzekering dan moet je indien je de kosten hoger dan de Nederlandse tarieven en je wettelijke eigen bijdrage ook vergoed wil hebben de module "Medische kosten" afsluiten bij je reisverzekering. Vanuit deze module worden dan de kosten betaald die VGZ niet betaald.

Tot 1 april vergoede VGZ als je een reisverzekering had bij Unive zonder "medische kosten" ook je eigen bijdrage uit coulance en dit doen ze niet meer.

Als je bij VGZ een basis verzekering hebt met een aanvullend pakket dan VERANDERD er NIKS! Je hoeft dan bij Unive (of welke reisverzekering dan ook) geen module "Medische kosten" af te sluiten.

Gr
door Grunn1 - Apr 9, 2015 om 12:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 apr 2015, 10:28]@epcot

Het wordt volgens mij steeds gekker, ook met uw uitleg;-)) Want waarom zou Unive de medische kosten vergoeden als je daar die module niet hebt afgesloten?

UIT COULANCE

En waarom bericht dan de VGZ dat de module medische kosten uit de aanvullende verzekering wordt geschrapt?

DIT STAAT NIET IN DIE BRIEF

U hebt nu al drie keer die brief goed doorgelezen. Blijkbaar is hij niet echt duidelijk.;-))

VOOR MIJ WEL MAAR HEB JE DIE BRIEF ZELF OOK?

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2015 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

Nee, ik heb die brief zelf niet, want ik ben gelukkig niet bij VGZ verzekerd.

Maar de Ts krijgt een brief waarin staat dat de medische kosten in het buitenland uit de aanvullende verzekering geschrapt worden.

U schrijft dat er voor die verzekerde niets verandert, maar wel dat VGZ Tot 1 april de eigen bijdrage uit coulance vergoedde, maar nu niet meer. Welke eigen bijdrage bedoelt u dan? Het eventuele eigen risico? De eventuele meerkosten in het buitenland?

VGZ heeft hier gereageerd en de Ts heeft gemaild, maar krijgt daar geen reactie op.

Als er niets verandert, waarom dan een brief?

vg
door vgz-klant - Apr 10, 2015 om 23:13
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=epcot schreef op donderdag 9 apr 2015, 10:17]

Indien je een aanvullende verzekering hebt worden gewoon alle kosten volledig vergoed.

Als je een aanvullende verzekering hebt heb je die module "medische kosten"niet nodig!!!!

Wij hebben een aanvullende verzekering en krijgen toch deze brief van VGZ. Bij een vraag daarover krijg ik een verhaal over coulance en verder weigeren ze om nog op mail te reageren. Als het zo duidelijk is hadden ze

1. een duidelijke brief moeten sturen, en
2. als een klant vragen stelt deze moeten beantwoorden.

VGZ doet niets. En dan moet je maar aannemen dat wat ze doen in orde is? Het blijft een verzekeraar, daar zien we de laatste jaren alleen maar graaigedrag en geen enkele integriteit.

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2015 om 23:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vgz-klant

Voor @epcot blijkt de brief na drie keer lezen nu duidelijk te zijn.;-))

Zoals gezegd, heb ik zelf die brief niet, maar misschien kunt u die brief hier kopieëren? Uiteraard zonder persoonlijke gegevens.

Dan kunnen we wellicht zien dat er niets verandert, maar dat ze juist daarom die brief sturen.;-))

vg
door vgz-klant - Apr 13, 2015 om 16:58
25 Antwoorden / 4 Vragen

Zaterdag gebeld met VGZ, er wordt spoed achter gezet, werd beloofd. Vandaag nog maar een keer gebeld, blijkt dat er van het telefoontje zaterdag niets is doorgegeven. Ze verbinden door met een uiterst arrogante knaap, die niets meer kan dan herhalen dat ik antwoord zal krijgen. Dat werd in de noreply ontvangstbevestiging ook beloofd en wel binnen twee dagen. Ik wacht nu al twee weken.

Misschien moet de belbus nog maar een keertje rijden naar VGZ.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2015 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een schande voor zo'n grote verzekeraar.

vg
door vgz-klant - Apr 18, 2015 om 17:37
25 Antwoorden / 4 Vragen

Update. Vanaf 31 maart zwijgt VGZ in alle talen. Ondanks telefonische beloften te reageren.

vg
door vgz-klant - Apr 22, 2015 om 13:29
25 Antwoorden / 4 Vragen

Vandaag werd de hoorn opgesmeten door een telefoonjuf waarvan ik de naam hier niet mag noemen, omdat ze kennelijk nog steeds geen geloofwaardige leugen hebben kunnen bedenken.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt steeds gekker met die club.

Cookies
door Cookies - Apr 22, 2015 om 13:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vgz-klant schreef op woensdag 22 apr 2015, 13:29]Vandaag werd de hoorn opgesmeten door een telefoonjuf waarvan ik de naam hier niet mag noemen, omdat ze kennelijk nog steeds geen geloofwaardige leugen hebben kunnen bedenken.

Nou, als je dergelijke woorden ook tegen haar gezegd hebt, kan ik dat volledig begrijpen.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 22 apr 2015, 13:38][quote=vgz-klant schreef op woensdag 22 apr 2015, 13:29]Vandaag werd de hoorn opgesmeten door een telefoonjuf waarvan ik de naam hier niet mag noemen, omdat ze kennelijk nog steeds geen geloofwaardige leugen hebben kunnen bedenken.

Nou, als je dergelijke woorden ook tegen haar gezegd hebt, kan ik dat volledig begrijpen.

Het webcare team heeft hier op 30 maart gereageerd. Kunnen ze de Ts dan na drie weken nog geen antwoord geven op haar vraag hoe het nu in elkaar zit?

Cookies
door Cookies - Apr 22, 2015 om 14:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 22 apr 2015, 14:04][quote=carola.83 schreef op woensdag 22 apr 2015, 13:38][quote=vgz-klant schreef op woensdag 22 apr 2015, 13:29]Vandaag werd de hoorn opgesmeten door een telefoonjuf waarvan ik de naam hier niet mag noemen, omdat ze kennelijk nog steeds geen geloofwaardige leugen hebben kunnen bedenken.

Nou, als je dergelijke woorden ook tegen haar gezegd hebt, kan ik dat volledig begrijpen.

Het webcare team heeft hier op 30 maart gereageerd. Kunnen ze de Ts dan na drie weken nog geen antwoord geven op haar vraag hoe het nu in elkaar zit?

Ja, en? Dat betekent niet dat je zomaar onbeschoft kan gaan lopen doen tegen klantenservice. En iemand 'telefoonjuf' noemen, vind ik behoorlijk denigrerend!

zoekster
door zoekster - Apr 22, 2015 om 14:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik noem de telefoonjuf een telefoonmiep als ik niet goed wordt behandeld daar de klantenservice.

VGZ moet gewoon een behoorlijk uitleg geven hoe dit nu allemaal zit.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2015 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je al drie weken bezig bent om een duidelijk antwoord te krijgen in zo'n belangrijke zaak, kan ik mij levendig voorstellen, dat je een beetje geirriteerd raakt.;-))

De Ts zal geen telefoonjuf gezegd hebben tegen die medewerkster en ze zal ook niet tegen haar gezegd hebben dat ze liegt.

En als de Ts binnenkort op vakantie gaat, is het toch echt nuttig om te weten wat er nu nog aanvullend gedekt is aan medische kosten in het buitenland. Onafhankelijk van een eventuele reisverzekering.

vg
door vgz-klant - Apr 22, 2015 om 15:22
25 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 22 apr 2015, 14:09][quote=tijger1 schreef op woensdag 22 apr 2015, 14:04][quote=carola.83 schreef op woensdag 22 apr 2015, 13:38][quote=vgz-klant schreef op woensdag 22 apr 2015, 13:29]Vandaag werd de hoorn opgesmeten door een telefoonjuf waarvan ik de naam hier niet mag noemen, omdat ze kennelijk nog steeds geen geloofwaardige leugen hebben kunnen bedenken.

Nou, als je dergelijke woorden ook tegen haar gezegd hebt, kan ik dat volledig begrijpen.

Het webcare team heeft hier op 30 maart gereageerd. Kunnen ze de Ts dan na drie weken nog geen antwoord geven op haar vraag hoe het nu in elkaar zit?

Ja, en? Dat betekent niet dat je zomaar onbeschoft kan gaan lopen doen tegen klantenservice. En iemand 'telefoonjuf' noemen, vind ik behoorlijk denigrerend!

Ik weet niet waarom je denkt dat ik tegen haar telefoonjuf gezegd heb, dat zeg ik in mijn reactie hier. Ik blijf beleefd aan de telefoon, maar voor iemand die mij zo slecht te woord staat heb ik nu eenmaal geen vriendelijk alternatief. Daarbij valt het wel mee, wat is er zo denigrerend aan telefoonjuf. Ik lees wel andere woorden voor mensen die hun werk niet naar behoren doen, die klanten wekenlang laten wachten, steeds opnieuw laten mailen en bellen, zonder enige behoorlijke reactie te geven.

Ik heb het ten einde raad maar aangekaart bij de SKGZ.

Wordt vervolgd.