cschouten_1
door cschouten_1 Dec 29, 2014 om 14:11
Garantie & verzekeringen

Waarom meer betalen dan eigen risico?

Ik heb een eigen risico van € 360,-.
Waarom moet ik dan in totaal €578,- betalen aan de CZ?
Dat is € 218,99 meer over het jaar 2014.
Als dit gebruikelijk is, denk ik dat ik dat ik beter m'n eigen risico kan verhogen en de basispremie verlagen.
Heb nu een pakket: Basis, 50+ en tandartsverzekering.

14672 72 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 29, 2014 om 14:13
11552 Antwoorden / 51 Vragen

Er is een verschil tussen "Eigen risico" en Eigen bijdrage". Dat laatste is bij een aantal medice handelingen/recepten.

mahadma
door mahadma - Dec 29, 2014 om 14:24
11552 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor uitleg (bron rijksoverheid)

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2014 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien nog een stukje van 2013? Of iets van de tandarts dat niet vergoed wordt?

Moet toch op uw overzicht vermeld staan.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 29, 2014 om 14:47
26 Antwoorden / 4 Vragen

Mahadma,
Dank voor uw snelle en goede antwoord.
Neemt niet weg, dat er jaarlijks € 3100,- betaald moet worden voor m'n vrouw en ik.
En dat DAT nog niet genoeg is: € 578,99 voor eigen risico en -bijdrage.
Ik mag wel zeggen, dat ik zéér ontevreden ben!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 29, 2014 om 14:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Dat kan natuurlijk veel goedkoper ;-).

Gelukkig worden jouw centjes bij CZ wel super goed besteed, echt waar!

Waarvoor is het een rekening? Zonder info is het onmogelijk een passend antwoord te geven.

mahadma
door mahadma - Dec 29, 2014 om 14:55
11552 Antwoorden / 51 Vragen

Ik mag wel zeggen, dat ik zéér ontevreden ben!

Dàt kan ik mij voorstellen, maar kennelijk heeft u op de een of andere manier zorg gebruikt in 2013 of 2014(zie reactie Tijger1) wat onder het kopje "Eigen Bijdrage" valt.

Vraag anders uw zorgverzekeraar wat het was of kijk op "mijn-zorgverzekeraar-" via uw privé pagina.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 29, 2014 om 14:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zal ook wel een reden hebben , u kunt dit het beste na vragen bij u zorg verzekeraar.

el
door elze30 - Dec 29, 2014 om 21:33
150 Antwoorden / 3 Vragen

Als u zeer ontevreden bent: overstappen! In het Financieel Dagblad van enige dagen geleden stond dat er een tweedeling is tussen mensen die wel en niet overstappen. De overstappers zijn goedkoper uit.

el
door elze30 - Dec 29, 2014 om 21:37
150 Antwoorden / 3 Vragen

Als u zeer ontevreden bent: overstappen! In het Financieel Dagblad van enige dagen geleden stond dat er een tweedeling is tussen mensen die wel en niet overstappen. De overstappers zijn goedkoper uit.

Nu afmelden( hopelijk mogelijk via website CZ) . Daarna tot 1 februari een goedkopere en betere verzekering kiezen. Belangrijk is om naar hoge klanttevredenheidscijfers te kijken. Salland, De Friesland, PNOzorg, Kiemer hebben goede cijfers.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2014 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De overstappers goedkoper uit? Onzin, er zijn genoeg mensen die blijven zitten waar ze zitten, omdat ze daar nu al goed zitten. Zoals bijvoorbeeld ikzelf en mijn naasten.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2014 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En de Ts weet niet eens waar hij extra voor moet betalen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 30, 2014 om 00:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 dec 2014, 22:54]De overstappers goedkoper uit? Onzin, er zijn genoeg mensen die blijven zitten waar ze zitten, omdat ze daar nu al goed zitten. Zoals bijvoorbeeld ikzelf en mijn naasten.

Het zelfde zit al 37 jaar bij de zelfde zorg verz. en als ik al die klachten hoor, dan blijf ik gewoon zitten waar ik ben. Voor die verschillen wil niet al die ellende hebben,
ik weet wat ik heb en niet wat krijg.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 10:34
26 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het nagekeken:
Afhandeling rekeningen ziekenhuis Urologie € 144.47.
Specialist Urologie € 74.52
Oogdruppels Azarga €29.92
Over het tijdvak: 28-8 2013 tot 27-8-2014.
Bezoek Urologie: bloedprikken 2x en bezoek uroloog ivm prostaatkankeroperatie
in 2005, die werdt ook NIET vergoedt door een foute vergoedingsaanvraag.
Ik wil maar zeggen dat zowel mijn ziekenhuisbezoek, als de medicijnen die ik nodig heb
door mij zelf betaald moet worden.(Eigen risico is al verbruikt)
Waar ben ik dan eigenlijk voor verzekerd?
Ik snap nu waarom er miljoenen aan reclame uitgegeven worden: Elke klant levert duizenden euro's op per jaar.
Alleen de begrafenisondernemer zegt: U bent pas interessant voor mij, als u dood bent.

hans515
door hans515 - Dec 31, 2014 om 11:24
250 Antwoorden / 117 Vragen

Betalen ziekenhuis? Hoe kan dat nou? Wij zijn ook bij CZ, 50+, en een heel " goede klant" in het ziekenhuis met behandelingen voor o.a. Huidkanker,, long- en hart- en darm onderzoeken, div. Scans allemaal in 2014. Ja, het eigen risico is weg , maar verder niets hoor! Dan vraag ik mij af..........

na
door nathalieveen - Dec 31, 2014 om 11:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben overgestapt naar Anderzorg. Ook om diezelfde reden. Betaal er nu 66 Euro per maand en ik krijg nog 40 Euro extra omdat ik mijn partner ook daar heb laten verzekeren. Wel met het hoogste eigen risico maar zoals u al schrijft: het maakt toch niet uit want je bent toch veel kwijt als je kosten hebt.

Cookies
door Cookies - Dec 31, 2014 om 11:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=cschouten schreef op woensdag 31 dec 2014, 10:34]Ik heb het nagekeken:
Afhandeling rekeningen ziekenhuis Urologie € 144.47.
Specialist Urologie € 74.52
Oogdruppels Azarga €29.92
Over het tijdvak: 28-8 2013 tot 27-8-2014.
Bezoek Urologie: bloedprikken 2x en bezoek uroloog ivm prostaatkankeroperatie

Dat je hiervoor een eigen bijdrage moet betalen, zou m.i. alleen kunnen als je een natura verzekering hebt en CZ geen contract heeft met de uroloog.

weissman
door weissman - Dec 31, 2014 om 11:30
30 Antwoorden / 3 Vragen

Dat heeft u te danken o.a. aan Hans Hogervorst en het toenmalige kabinet. Zij waren van mening dat alles goedkoper zou worden door marktwerking.
Het lijkt er echter steeds meer op dat alleen de verzekeraars van die marktwerking profiteren en de verzekerden steeds meer de dupe zijn.
Maar ja, tablets en andere cadeaus bij aanmelding moeten toch ergens van betaald worden. :-(

pi
door pieterwolters - Dec 31, 2014 om 11:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 dec 2014, 22:54]De overstappers goedkoper uit? Onzin, er zijn genoeg mensen die blijven zitten waar ze zitten, omdat ze daar nu al goed zitten. Zoals bijvoorbeeld ikzelf en mijn naasten.

Het gras is inderdaad niet altijd groener aan de overkant. Het zou ook raar zijn, want als iedereen er op vooruit gaat bij overstappen, dan zit iedereen nu bij de slechtste verzekeraar...

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 11:37
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hans515 schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:24]Betalen ziekenhuis? Hoe kan dat nou? Wij zijn ook bij CZ, 50+, en een heel " goede klant" in het ziekenhuis met behandelingen voor o.a. Huidkanker,, long- en hart- en darm onderzoeken, div. Scans allemaal in 2014. Ja, het eigen risico is weg , maar verder niets hoor! Dan vraag ik mij af..........

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 11:40
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hans515 schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:24]Betalen ziekenhuis? Hoe kan dat nou? Wij zijn ook bij CZ, 50+, en een heel " goede klant" in het ziekenhuis met behandelingen voor o.a. Huidkanker,, long- en hart- en darm onderzoeken, div. Scans allemaal in 2014. Ja, het eigen risico is weg , maar verder niets hoor! Dan vraag ik mij af..........

Wat vraagt u zich af??
Of wilt u dat ik de rekeningen naar u mail? Kan hoor!

zo
door zoeker - Dec 31, 2014 om 11:42
78 Antwoorden / 3 Vragen

Hebt u al gekeken of u een zorgbewustpolis hebt?
Dan krijgt u maar 65% vergoed bij niet-gecontracteerde zorg.

Zit zelf al jaren bij CZ en een deel van mijn familie ook. Wat ons betreft een van de beste verzekeraars. Niet de goedkoopste, maar altijd bereid om mee te denken bij bijzondere situaties en we komen er altijd uit.
Nog nooit rekeningen gehad die we niet kunnen plaatsen.

Misschien even goed naar uw persoonlijke pagina en polis kijken en anders CZ bellen.
Beetje raar om deze vraag op hoge poten op dit forum te stellen, terwijl u schijnbaar niet eens wist waar de rekeningen voor waren (aangezien u pas 2 dagen later aangeeft dat u het hebt nagekeken).

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 11:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus die extra bedragen hebben nog betrekking op 2013.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die oogdruppels zitten dus niet in het extra bedrag.

hans515
door hans515 - Dec 31, 2014 om 11:55
250 Antwoorden / 117 Vragen

[quote=cschouten schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:40][quote=hans515 schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:24]Betalen ziekenhuis? Hoe kan dat nou? Wij zijn ook bij CZ, 50+, en een heel " goede klant" in het ziekenhuis met behandelingen voor o.a. Huidkanker,, long- en hart- en darm onderzoeken, div. Scans allemaal in 2014. Ja, het eigen risico is weg , maar verder niets hoor! Dan vraag ik mij af..........

Wat vraagt u zich af??
Of wilt u dat ik de rekeningen naar u mail? Kan hoor!

Oh sorry hoor, ik geloof U wel, maar ik vind het dan toch maar vreemd. Waarom U wel en wij niet bijbetalen? Wij hebben een kantoor van CZ in de plaats en daar hebben ze ons het CZ pakket wat wij hebben, aangeboden.
Ik zou contact met CZ opnemen en om uitleg vragen! Met vr. Gr.en een prettige jaarwisseling. Hans.

door 151074 - Dec 31, 2014 om 11:57
11 Antwoorden / 5 Vragen

Buiten het eigen risico Betaal je de meeste mediseinen ook zelf
Bij de meeste verzekeringen betaal je 20% zelf van de tandarts
Dus komt de rekening al gouw een stuk hoger uit

Cookies
door Cookies - Dec 31, 2014 om 11:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

U heeft ongetwijfeld al gebeld met CZ om duidelijkheid te krijgen? En wat was het antwoord van CZ?

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 11:59
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hans515 schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:55][quote=cschouten schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:40][quote=hans515 schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:24]Betalen ziekenhuis? Hoe kan dat nou? Wij zijn ook bij CZ, 50+, en een heel " goede klant" in het ziekenhuis met behandelingen voor o.a. Huidkanker,, long- en hart- en darm onderzoeken, div. Scans allemaal in 2014. Ja, het eigen risico is weg , maar verder niets hoor! Dan vraag ik mij af..........

Wat vraagt u zich af??
Of wilt u dat ik de rekeningen naar u mail? Kan hoor!

Oh sorry hoor, ik geloof U wel, maar ik vind het dan toch maar vreemd. Waarom U wel en wij niet bijbetalen? Wij hebben een kantoor van CZ in de plaats en daar hebben ze ons het CZ pakket wat wij hebben, aangeboden.
Ik zou contact met CZ opnemen en om uitleg vragen! Met vr. Gr.en een prettige jaarwisseling. Hans.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 12:03
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=zoeker schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:42]Hebt u al gekeken of u een zorgbewustpolis hebt?
Dan krijgt u maar 65% vergoed bij niet-gecontracteerde zorg.

Zit zelf al jaren bij CZ en een deel van mijn familie ook. Wat ons betreft een van de beste verzekeraars. Niet de goedkoopste, maar altijd bereid om mee te denken bij bijzondere situaties en we komen er altijd uit.
Nog nooit rekeningen gehad die we niet kunnen plaatsen.

Misschien even goed naar uw persoonlijke pagina en polis kijken en anders CZ bellen.
Beetje raar om deze vraag op hoge poten op dit forum te stellen, terwijl u schijnbaar niet eens wist waar de rekeningen voor waren (aangezien u pas 2 dagen later aangeeft dat u het hebt nagekeken).

door 151074 - Dec 31, 2014 om 12:05
11 Antwoorden / 5 Vragen

Buiten het eigen risico
Heb je ook veel midiseinen die je zelf moet betalen
Als je het eigen risico hebt verbruikt
Komen de mediseinen daar gewoon bij
Bij de Tandarts betaal je bij de meeste verzekeringen 20% zelf
Dus kom je al gouw veel duurder uit

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 12:05
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:29][quote=cschouten schreef op woensdag 31 dec 2014, 10:34]Ik heb het nagekeken:
Afhandeling rekeningen ziekenhuis Urologie € 144.47.
Specialist Urologie € 74.52
Oogdruppels Azarga €29.92
Over het tijdvak: 28-8 2013 tot 27-8-2014.
Bezoek Urologie: bloedprikken 2x en bezoek uroloog ivm prostaatkankeroperatie

Dat je hiervoor een eigen bijdrage moet betalen, zou m.i. alleen kunnen als je een natura verzekering hebt en CZ geen contract heeft met de uroloog.
_____________________________________________________________________________________

Ja, ik heb een Naturapolis, 50+ en tandarts.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe stond het met uw eigen risico in 2013? Want de uroloog en het ziekenhuis gaan over 2013. Die druppels zitten niet in het bedrag.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 12:14
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=zoeker schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:42]Hebt u al gekeken of u een zorgbewustpolis hebt?
Dan krijgt u maar 65% vergoed bij niet-gecontracteerde zorg.

Zit zelf al jaren bij CZ en een deel van mijn familie ook. Wat ons betreft een van de beste verzekeraars. Niet de goedkoopste, maar altijd bereid om mee te denken bij bijzondere situaties en we komen er altijd uit.
Nog nooit rekeningen gehad die we niet kunnen plaatsen.

Misschien even goed naar uw persoonlijke pagina en polis kijken en anders CZ bellen.
Beetje raar om deze vraag op hoge poten op dit forum te stellen, terwijl u schijnbaar niet eens wist waar de rekeningen voor waren (aangezien u pas 2 dagen later aangeeft dat u het hebt nagekeken).

Ik heb een Naturapolis, 50+ en tandarts.
Per maand ruim € 258,- voor mijn vrouw en ik.
Dus dit is allemaal weggegooid geld. Ik ben gewoon verkeerd( te laag) verzekerd.
Welke rekeningen en waarvoor ze waren heb ik doorgegeven.
EN: ik houd m'n hart vast, want een paar maanden geleden moest ik ook naar het oogziekenhuis voor glaucoom.
behandeling van glaucoom

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, als u geen antwoord geeft op de vraag, houdt het op. Die nota's zijn van 2013. Blijkbaar had u in 2013 uw eigen risico nog niet opgebruikt.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

50+ en tandarts hebben er niets mee van doen.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 12:24
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:08]quote]

De afhandelingvan de rekeningen gaat over 28-8-3013 tot 27-8-2014.
Zo,n 9 maanden geleden ben ik naar het oogziekenhuis gemoeten voor Glaucoom en moest elke dag oogdruppelen (Azarga) De kosten van de oogdruppels zijn steeds van het eigen risico betaald.
Het eigen risico is nu op en er bleef € 29,90 over en die moet ik nu betalen.
Gaarne geef ik u meer uitleg.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 12:32
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:17]Ja, als u geen antwoord geeft op de vraag, houdt het op. Die nota's zijn van 2013. Blijkbaar had u in 2013 uw eigen risico nog niet opgebruikt.

Graag iets geduld, ik ben bijna 75 jaar.
Mijn eigen risico in 2013 was € 350,- , hiervan was verbruikt € 218,99,-

ba
door bassie16 - Dec 31, 2014 om 12:37
43 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien een rare vraag maar bent u wel behandeld in een ziekenhuis/door een specialist die vergoedt wordt door CZ. CZ heeft en had in 2014 volgens mij geen vrije artsenkeuze. Daarnaast zou het kunnen dat de oogdruppels die u noemt ook niet vergoed worden. Niet alle medicijnen worden tegenwoordig nog vergoed.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 12:49
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=bassie16 schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:37]Misschien een rare vraag maar bent u wel behandeld in een ziekenhuis/door een specialist die vergoedt wordt door CZ. CZ heeft en had in 2014 volgens mij geen vrije artsenkeuze. Daarnaast zou het kunnen dat de oogdruppels die u noemt ook niet vergoed worden. Niet alle medicijnen worden tegenwoordig nog vergoed.

Het is een uroloog die erkend is door de CZ, hij is werkzaam Zierikzee en Goes

ba
door bassie16 - Dec 31, 2014 om 12:51
43 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk. Dank voor uw antwoord.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 12:55
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:58]U heeft ongetwijfeld al gebeld met CZ om duidelijkheid te krijgen? En wat was het antwoord van CZ?

Nee gemaild en nog geen reactie gekregen.
Snap ik ook wel: lekker thuis met deze dagen, ik zal wel antwoord krijgen.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 12:58
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:08]En hoe stond het met uw eigen risico in 2013? Want de uroloog en het ziekenhuis gaan over 2013. Die druppels zitten niet in het bedrag.

2013 en 2014. De "druppels" zitten alléén in 2014, want in 2014 kreeg ik pas last van glaucoom

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 13:05
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 31 dec 2014, 11:29][quote=cschouten schreef op woensdag 31 dec 2014, 10:34]Ik heb het nagekeken:
Afhandeling rekeningen ziekenhuis Urologie € 144.47.
Specialist Urologie € 74.52
Oogdruppels Azarga €29.92
Over het tijdvak: 28-8 2013 tot 27-8-2014.
Bezoek Urologie: bloedprikken 2x en bezoek uroloog ivm prostaatkankeroperatie

Dat je hiervoor een eigen bijdrage moet betalen, zou m.i. alleen kunnen als je een natura verzekering hebt en CZ geen contract heeft met de uroloog.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb een Natura verzekering en de uruloog heeft wel degelijk een contract met de CZ.
Als zulke kosten mijn kosten NIET betaald worden bij de Natura verzekering, wat heeft die dan voor nut?

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 13:09
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=bassie16 schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:51]Duidelijk. Dank voor uw antwoord.

Ik dank u voor het aardige antwoord, de meeste antwoorden zijn halve aanvallen met een ondergrond van: Jij zal het wel fout doen en je bent een sufferd.
Prettige jaarwisseling.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=cschouten schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:32][quote=tijger1 schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:17]Ja, als u geen antwoord geeft op de vraag, houdt het op. Die nota's zijn van 2013. Blijkbaar had u in 2013 uw eigen risico nog niet opgebruikt.

Graag iets geduld, ik ben bijna 75 jaar.
Mijn eigen risico in 2013 was € 350,- , hiervan was verbruikt € 218,99,-

Dat stemt dan toch precies overeen met wat aan u in rekening is gebracht?

ro
door roosje65 - Dec 31, 2014 om 13:59
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat jammer nou dat u geen goede voorlichting over uw verzekering hebt gekregen, zelfs vandaag kunt u per mail nog kiezen voor een verandering van Uw verzekering zodat deze beter bij uw zorgvraag past. Ikzelf heb pas mijn aanvullende verzekering bij het CZ gewijzigd. Ook heb ik al diverse keren een vraag via de mail gesteld en daar netjes een bevestiging van ontvangen met daarbij de tijd die er voor "staat"i.v.m. een antwoordt hierop. Als er een kantoor bij u in de buurt is zou ik daar zeker zelf naar toe gaan met de hulpvraag, maar de eerste stap die U nu nog kunt zetten is de basis verzekering aan passen. Later kunt u nog voor het juiste aanvullende pakket gaan kijken. Succes en een fijne jaarwisseling.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@roosje65

Elke verzekering kent een eigen risico. Daar hoeft men niet voor over te stappen.

bu
door butterflyweed - Dec 31, 2014 om 14:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

beste,

Dat sommige medicijnen niet via de basisverzekering vergoed worden kan. Meestal wordt u hier al op geattendeerd, omdat u ze dan al bij afhalen bij de apotheek moet betalen. Voor de rest van de kosten lijkt het me meer dan verstandig om hierover in overleg te gaan met het CZ.
Het komt mij erg vreemd voor, dat u 2x bloedprikken en specialistenrekening zelf moet betalen.

Ik vind eigenlijk dat we zelf bij onze zorgverzekeraar moeten aandringen om een kopie van de ingediende nota's van ziekenhuizen, huisartsen, specialisten thuisgestuurd te krijgen. Dit maakt ons bewust van wat we gebruiken aan zorg, maar we voorkomen ook verkeerde/frauduleuze zorgnota's die ingediend worden zonder dat we te zien krijgen wat er gedeclareerd wordt.

labren
door labren - Dec 31, 2014 om 14:23
862 Antwoorden / 0 Vragen

niet alles wordt vergoed door het ziekenfonds, er zijn dingen die jezelf moet betalen net als medicijnen niet alle medicijnen worden vergoed door het ziekenfonds

Cookies
door Cookies - Dec 31, 2014 om 14:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=cschouten schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:32][quote=tijger1 schreef op woensdag 31 dec 2014, 12:17]Ja, als u geen antwoord geeft op de vraag, houdt het op. Die nota's zijn van 2013. Blijkbaar had u in 2013 uw eigen risico nog niet opgebruikt.

Graag iets geduld, ik ben bijna 75 jaar.
Mijn eigen risico in 2013 was € 350,- , hiervan was verbruikt € 218,99,-

Ergens klopt er iets niet, want die 218,99 die je zegt gebruikt te hebben in 2013, is tot op de cent het bedrag dat je nu zegt te moeten betalen:

Ik heb een eigen risico van € 360,-.
Waarom moet ik dan in totaal €578,- betalen aan de CZ?
Dat is € 218,99 meer over het jaar 2014.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus het klopt juist als een bus.;-))

Cookies
door Cookies - Dec 31, 2014 om 14:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 dec 2014, 14:35]Dus het klopt juist als een bus.;-))

Hoezo het klopt? 218,99 had hij blijkbaar vorig jaar al betaald (zoals ik het begrijp) en nu, 2014 moet hij weer 218,99 betalen?

Of is die 218,99 vorig jaar (2013 dus) nog niet betaald en wordt het nu in rekening gebracht? Als het zo is, dan klopt het 100%.

Cookies
door Cookies - Dec 31, 2014 om 14:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@schouten: als je in 2013 nog 218,99 open had staan, dan klopt het dat je dit nu nog moet betalen, want huidige rekening loopt vanaf juli 2013.

Met een wel/niet slechte zorgverzekeraar heeft dit dan niks te maken, want zo werkt het bij iedere verzekering.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 14:43
26 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 dec 2014, 14:35]Dus het klopt juist als een bus.;-))

Naar mijn idee gold het eigen risico voor één jaar, dus 2013 of 2014.
Kunnen ze dan maar gewoon gaan schuiven met € 218.99 van het ene jaar naar het volgende.

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2014 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u nu in 2013 het bedrag van €218,99 betaald of niet?

ka
door kama - Dec 31, 2014 om 15:42
161 Antwoorden / 19 Vragen

Bij verzekeringsmaatschappijen werken ze met kalenderjaren. Per kalenderjaar heb je een eigen risico.
Voor het afgelopen jaar was dat € 360,-- . Voor 2013 was dat € 350,-- . Dat eigen risico van 2013 had u nog niet opgebruikt.

Alleen de rekeningen van 2013 mogen ten laste worden gebracht van het eigen risico van 2013. Kennelijk waren die rekeningen meer dan de € 218,99 die u nog niet op had verbruikt.

Plus de 360 van dit jaar. Maakt het volledige bedrag.

Cookies
door Cookies - Dec 31, 2014 om 16:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=cschouten schreef op woensdag 31 dec 2014, 14:43][quote=tijger1 schreef op woensdag 31 dec 2014, 14:35]Dus het klopt juist als een bus.;-))

Naar mijn idee gold het eigen risico voor één jaar, dus 2013 of 2014.
Kunnen ze dan maar gewoon gaan schuiven met € 218.99 van het ene jaar naar het volgende.

Je idee klopt niet. Blijkbaar ben je in 2013 bij de specialist geweest en in 2014 nog een keer. Dat betekent dus dat je voor beide jaren eigen risico moet betalen.

cschouten_1
door cschouten_1 - Dec 31, 2014 om 16:25
26 Antwoorden / 4 Vragen

Dit jaar al € 329,08 betaald aan de CZ. En dan nog eens die nabetaling!
Het werd me nu even teveel en snapte het niet meer.
Heb zojuist de naturalis Basis verzekering verhoogd. Roosje!
Eenieder bedankt voor de genomen moeite om mij te overtuigen van mijn "dwaling".
Allemaal een heel gezond en zorgeloos 2015 toegewenst.

Cookies
door Cookies - Dec 31, 2014 om 16:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@schouten: mooi dat het nu allemaal duidelijk is voor je.

Simpel gezegd komt het er op neer dat wanneer je 1x per jaar moet opdraven bij specialist, je voor dat jaar je volledige eigen risico kwijt bent. (De rekening kan echter een half jaar of een jaar op zich laten wachten.)

Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar.

ho
door hopetobehelping - Dec 31, 2014 om 16:43
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste cschouten,

lees uw vraag en alle antwoorden.
Bijzonder vervelend wat u overkomt en de bedragen die u moet bijbetalen.
Zoals door anderen aangegeven ligt het antwoord van uw vraag bij CZ.
U heeft ze gemaild maar nog geen antwoord ontvangen als ik alles goed gelezen heb.
Bel ze op en vertel dat u niets snapt van het bedrag van € 218,99 dat u extra moet betalen aan CZ terwijl u al door uw eigen risico van € 360,- voor 2014 heen bent.
Vraag aan CZ waar die € 218,99 vandaan komt en voor welk jaar en welke behandeling/medicijn het geldt.

pe
door peterkeller - Jan 2, 2015 om 13:03
66 Antwoorden / 0 Vragen

Ook hier weer eindeloze discussies over fritsel en fratsels van de zorgpolis en wat wel en niet betaald wordt of moet worden. Hou dat toch gewoon voor jezelf en regel het zelf met je eigen verzekeraar.

“Mijn eigen risico in 2013 was € 350,-, hiervan was verbruikt € 218,99,-“. Nou en? Wat kan ik nou met die mededeling? En 2 x bloedprikken en oogdruppels interesseert me nou ook niet echt.

Ook hier snapt niemand er wat van. Dat is zeker geen verwijt, want ook de deskundigen die er de hele dag mee bezig zijn snappen er ook niets van.

De overstappers kunnen wel goedkoper uit zijn, maar die paar tientje op jaarbasis wegen niet op tegen de risico’s je loopt als je medische hulp nodig hebt. “Het risico”. De onzekere gebeurtenis. En wel de juiste polis?

Om maar een voorbeeldje te noemen. Als je na een open hart operatie de acceptgiro van het ziekenhuis krijgt om die maar even zelf te betalen krijg je gelijk een hartverzakking. Kassa, weer gelijk naar het ziekenhuis.

Verzekeren is zekerheid krijgen bij een onzekere gebeurtenis. Als je voor het eerst naar de fysio moet, klik je gewoon op je polis “fysio” aan. Je betaalt zelf een tientje per maand en je verzekeraar wordt opgezadeld met honderden euro’s kosten per maand.

Helemaal in strijd met het solidariteitsbeginsel en het “een voor allen en allen voor een” principe, zoals dat vroeger ging, en de lange termijn gedachten. Geen fysio meer nodig deze maand, opzeggen en weer aanmelden als je het weer nodig hebt. De verzekeraar betaalt het wel. Lekker zuunig voor jou. Solidariteit is dat iedereen jarenlang een piek voor fysio betaald, ongeacht of de verwachting is dat je het ooit nodig hebt.

In het oerwoud van voorwaarden en contracten met ziekenhuizen en zorgverleners ben je aan de goden overgeleverd. Niemand en ook de deskundigen snappen er nog wat van wat ze uiteindelijk zelf bekokstoofd hebben. Je ziet op tv al regelmatig de oeverloze discussies hierover.

Wat al eerder werd geopperd is dat het oude ziekenfonds al die nadelen niet. Jarenlang wist je precies wat het kostte en wat betaald werd. En geen 15 verzekeraars die nog snel het wiel moesten uitvinden om met de computer een polis geproduceerd te krijgen.

En kijk eens om je heen wat er allemaal fout gaat met falende computersystemen en de verzekeraars zelf. Verkeerde premieberekening, declaratie die fout gaan en de consument mag het allemaal zelf controleren en zelf doen.

En natuurlijk wordt het uiteindelijk allemaal hartstikke duur. De verwachte marktwerking werkt natuurlijk helemaal niet. Al die 15 verzekeraars hebben allemaal loodzware overheadkosten, moeten computerprogramma’s aanpassen, voorwaarden bedenkende voor de aanvullende dekking. Dat mag de consument ook allemaal ophoesten. Met het ziekenfonds had je dat niet. Het wiel liep al jaren zonder extreme kosten.

En dat er nog geen antwoord gekomen is op uw mailbericht is natuurlijk begrijpelijk. Rond de feestdagen is er meestal een magere personele bezetting bij alle verzekeraars.

Maar ondertussen rond het eind van het jaar 14 miljoen klanten die aan het bellen en mailen zijn om hun penibele vragen te stellen. Het klink zo gemakkelijk. Ga nu maar even bellen. Een uurtje in de wacht en je telefoonteller telt rustig door met uw telefoonkosten.

Er zijn nog 13.999.999 wachtende voor u. “Even geduld AUB”. Kregen we in de jaren 60 ook nog wel eens in beeld op de tv!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 2, 2015 om 13:06
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@peterkeller "Een uurtje in de wacht en je telefoonteller telt rustig door met uw telefoonkosten."

Serieus, jij dokt centjes om naar vaste nummers te bellen?

ro
door roosje65 - Jan 2, 2015 om 14:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk was "vroeger"alles beter, maar we leven nu en misschien zouden de odten van de verzekeraars minder zijn als er niet zoveel "reclame"zou worden gemaakt. Tijdens het oliebollen bakken met de radio aan werd je gek van al die z.g. beter en passende verzekeringen, Waar het nu om gaat is de vraag van deze meneer, en ik heb toch een positief bericht ondanks de december drukte bij CZ heb ik keurig een antwoordt op mijn ingestuurde mail gekregen binnen een heel korte tijd. Nee ik heb geen aandelen maar vindt dat dit ook benoemd mag worden. Ik hoop alleen dat onze vraagsteller een goed advies over zijn aanvullende pakket krijgt. Vriendelijke groet en een gezond 2015 gewenst, Roosje 65

ro
door roosje65 - Jan 2, 2015 om 14:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het moet natuurlijk de kosten van de verzekeraar zijn

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2015 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@roosje65

De Ts was gewoon in de war. Het bedrag ging over zorg in 2013 en had geen betrekking op 2014.

En het had al helemaal niets van doen met zijn aanvullende verzekeringen.

pe
door peterkeller - Jan 2, 2015 om 17:36
66 Antwoorden / 0 Vragen

@lekkerisdat
Een kort vraagje van uw kant, mijn antwoord heb ik toch geprobeerd kort te houden!

@roosje65 een kolfje naar mijn hand, mijn antwoord had ik écht al opgesteld voordat uw antwoord verscheen. Dat bedoel ik nou met wat ik bedoel!

Laat ik het voorzichtig zeggen. Miljoenen landgenoten bellen dus wél. En vaak dus 800 of 900 nummers en de kostenteller telt rustig door.

Maar wat is nou regelmatig het nuttig netto rendement als je belt? Zoals nu moet je een half of heel uur wachten tot je er doorheen komt. Zonde van je tijd en je zit jezelf op te vreten, dat je er maar niet doorheen komt. En maar verveeld met je pen tikken op je bureau.

Vervolgens krijg je iemand aan de lijn die er écht helemaal niets van snapt, met ook nog eens in zijn gedachten dat er (nu) nog 1500 wachtenden na u zijn. En dat praat nou niet lekker. Ik kan mij overigens niet meer herinneren ooit iemand van een bedrijf aan de lijn te hebben gehad, over welk onderwerp dan ook, die snel een antwoord gaf op mijn vraag. Dan zeggen ze dus ook, dat ze het uitzoeken en vervolgens hoor je nooit meer wat.

Buiten dat, vaak is de vraag toch even wat ingewikkeld, waar je redelijkerwijs niet zo maar een antwoord op kunt verwachten. Moet dan even uitgezocht worden.

Dan is het (in mijn optiek) veel makkelijker, goedkoper en zekerder om je vraag even te mailen. Je kunt je vraag ook veel duidelijker en rustiger verwoorden, wat je nou precies wilt weten. Na een paar dagen krijg je vanzelf het (juiste?) antwoord op je vraag. En dan ligt alles ook nog eens gelijk vast in je postbus.

En op internet kan je meestentijds ook veel beter je vraag al beantwoord krijgen. De “mens” voegt in die gevallen vaak weinig waarde toe.

“Die mensch” kan nou eenmaal geen 138 ordners met brochures in zijn hoofd opslaan om die vervolgens luid en duidelijk via de telefoon aan u uit te leggen, op een zodanige manier, dat u die 138 brochures ook nog na 3 minuten kunt begrijpen. Voor deze 138 brochures hebben we natuurlijk internet om die te besnuffelen, wanneer het u zélf uitkomt, en zonder een uur in de wacht te staan.

Even chargeren natuurlijk, maar het werkt (althans voor mij) wel zo in de praktijk en je hebt er zelf veel meer aan. Maar natuurlijk bel ik best wel eens als ik het op internet niet kan vinden en de vraag redelijk simpel is voor “die mensch”.

Nog een tipje waar veel mensen niet aan denken. Kijk eens met enige regelmaat bij je instellingen of nog steeds alleen de beste zoekmachine van Google paraat staat. Soms heeft “brandhout” zich er zelf bijgevoegd, waardoor effectief zoeken tamelijk danig verstoord kan worden. Die kan je dan beter verwijderen, zodat je alles met Google kunt vinden wat er ook moet zijn.

Om in dit kader in termen van Johan Cruijff te spreken over zoeken op internet, maar wat ik wél zelf bedacht heb (en ik bedenk anders nooit wat!):

Wat er is, en bestaat op internet, kun je altijd vinden. Wat er niet is, en ook niet bestaat, kan je nooit op internet vinden.

ha
door hans05 - Jan 6, 2015 om 03:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb CZ met 50+ en tandarts. Vervelend dat je een redelijk bedrag moet bijbetalen. Ik ben hartpatient en heb regematig diverse onderzoeken. Ook bij internist geweest en kaakchirurg en tot nu toe is door CZ alles vergoed. Ook en geplaatse defilibrator volledig vergoed. Bij tandarts bezoek oet ik zo nu en dan wel iets bijbetalen.Premie per 1 januari wordt € 130 echter via CZdirect praktisch eenzelfde polis echter dan maar voor € 107, alleen dat gaat dan via internetcommunicatie. Toch eenaanzienlieke besparing, terwijl zowat alles op dezelfde voorwaarden blijft. Jammer dat ik het bericht nu pas lees, want ik weet niet of je na 1 januari nog kan overstappen? Misschien de moeite waard eens na te vragen bij CZ. Wachtijden aan tel waren vorige maand tot 4 minuten, dus dat viel me erg mee. Ik ben heel tevreden over CZ

Cookies
door Cookies - Jan 6, 2015 om 11:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Vervelend dat je een redelijk bedrag moet bijbetalen.......

Hij moest helemaal niet bij betalen!

.......Ik ben hartpatient en heb regematig diverse onderzoeken. Ook bij internist geweest en kaakchirurg en tot nu toe is door CZ alles vergoed. Ook en geplaatse defilibrator volledig vergoed.......

Deze kosten worden door alle verzekeraars vergoed, gewoon omdat ze onder de basisverzekering vallen.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2015 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hans05

Na 1 januari kan niemand meer overstappen.

En wat de Ts moest betalen was nog een eigen risico van 2013.

cschouten_1
door cschouten_1 - Jan 6, 2015 om 12:27
26 Antwoorden / 4 Vragen

@hans05 en carola.83,
Bedankt voor jullie bijdrage, ik heb een uurtje geleden mijn polis veranderd bij de CZ.
@ Tijger1, dat is niet overstappen, maar van polis veranderen, dit is wat hans05 bedoelde.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2015 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook dat kan in principe niet meer in januari. En het had ook niets met uw probleem van doen.

ro
door roosje65 - Jan 6, 2015 om 18:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

wat jammer toch dat een aantal van jullie zo fel reageren op wat een ander met goede bedoelingen toch schrijft. ik hoop nog steeds dat de vraagsteller er wat aan heeft gehad daar gaat het toch om lijkt mij. groetjes allemaal roosje 65

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2015 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=roosje65 schreef op dinsdag 6 jan 2015, 18:13]wat jammer toch dat een aantal van jullie zo fel reageren op wat een ander met goede bedoelingen toch schrijft. ik hoop nog steeds dat de vraagsteller er wat aan heeft gehad daar gaat het toch om lijkt mij. groetjes allemaal roosje 65

Wat bedoelt u?