r.kemperman
door r.kemperman Dec 3, 2013 om 20:18
Geldzaken & recht

ANW Hiaatpensioen

Wie snapt dit en kan mij dit in gewone taal uitleggen:

Afstandsverklaring ANW-hiaatpensioen Delta Lloyd
De werknemer en de partner doen volgens de aangehechte verklaring afstand van de
pensioenaanspraken met betrekking tot het ANW-hiaatpensioen.
De pensioenregeling is een premieovereenkomst op basis van beleggingen. De beschikbare premies worden belegd in beleggingsfondsen en hiermee wordt er een kapitaal opgebouwd. Het kapitaal komt op de pensioendatum tot uitkering voor de aankoop van ouderdoms- en/of
partnerpensioen.
Bij overlijden voor de pensioendatum wordt met betrekking tot het ANW-hiaatpensioen jaarlijks
een verzekerd bedrag uitgekeerd. Het ANW-hiaatpensioen wordt uitgekeerd na overlijden van de deelnemer tijdens het dienstverband bij de werkgever en daarna tot de 65-jarige leeftijd van de partner van de deelnemer uitgekeerd aan de partner van de deelnemer.
De werknemer en de partner doen afstand van de pensioenaanspraken met betrekking tot het
ANW-hiaatpensioen.
Voor akkoord:
(naam en handtekening werknemer)

17766 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2013 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom is deze verklaring überhaupt opgemaakt en waarom zou u dat in vredesnaam tekenen?

U hebt blijkbaar een partner. Als ik er van uit ga dat u de werknemer bent, komt er bij uw overlijden tbv uw partner een uitkering van dat ANW hiaat pensioen. Nog maar zelden krijgen weduwen of weduwnaars een nabestaanden pensioen van de staat. Dit ANW hiaat pensioen vangt dit op.

Als u dit tekent, komt er simpel geen pensioen als u voortijdig overlijdt. Tekent u niet en komt u niet voortijdig te overlijden, dan wordt er van het opgebouwde kapitaal een oudedagspensioen aangeschaft,

Hebt u GEEN partner, dan hoeft u hiervoor geen premie te betalen als u tekent. Dat betekent wel, dat als u later alsnog een partner krijgt er geen ANW hiaat pensioen is.

r.kemperman
door r.kemperman - Dec 4, 2013 om 06:46
423 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn vrouw is de werknemer. Zij kreeg dit formulier mee van haar teamleider bij haar contractverlenging.

Wij hebben totaal geen financiele kennis. Het enige wat ik weet is dat ik niet blij ben met de manier van pensioenopbuw.
Het is een levensverzekering op basis van beleggingen
Wat in de stukken staat is:
ANW Hiaatpensioen
Dekking 100%
Pensioen per jaar tot 65 jaar deelnemer € 14.424,00
Premie per jaar € 431,28
Premie is geen component van de beschikbare premie
Op deze premie is premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid van toepassing.

Ik weet dus niet wat financieel beter is: wel of niet door laten gaan

jantje7
door jantje7 - Dec 4, 2013 om 08:01
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Of u de ANW-Hiaat verzekering door laat lopen hangt van diverse situaties af. Bepalend is of als u alleenstaande wordt het financieel kunt redden zonder inkomsten of vervangende ANW-Uitkering van uw huidige partner. Verder is de leeftijd van uw beide bepalend. Indien mogelijk zou ik deze verzekering aanhouden. De premie is mogelijk aftrekbaar van de inkomstenbelasting, mits de eventuele uitkering maandelijks gaat plaatsvinden.

jantje7

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo met deze nadere gegevens zou ik deze polis zeker door laten gaan.. U ziet het verkeerd dat dit een levensverzekering op basis van beleggingen is.

Er wordt een vast bedrag per jaar gegarandeerd tot uw 65 jarige leeftijd als uw vrouw eerder mocht komen te overlijden. En daar nog in dienst was. Als het bedrag vaststaat kan de basis niet afhangen van een belegging.

Maar dat is verder minder van belang. De werkgever biedt uw vrouw een pensioenregeling aan, die genoemd wordt de beschikbare premieregeling en die is op basis van beleggingen. Dat kunt u minder prettig vinden, maar daarin hebt u niets te kiezen. En dat staat ook los van de ANW hiaat regeling.

Alleen als u werkelijk voldoende inkomen overhoudt als uw vrouw voortijdig zou komen te overlijden, kunt u overwegen die ANW hiaat niet te nemen.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u ook nog iets aan deze toelichting.

Klik hier

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In deze toelichting wordt de hele zaak goed uitgelegd. Is weliswaar van een andere organisatie, maar dan weet u precies hoe het zit. De werkgever houdt de premie is en is aftrekbaar voor de belasting. Dat gebeurt dus al automatisch.

Klik hier